Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

De wederopstanding van het skigebied Glungezer

Henri op 06 oktober 2020· 9 reacties

De lange sleepliften in Glungezer zijn vanaf aankomend seizoen verleden tijd

Al sinds het begin van de 21ste eeuw praat men in Glungezer, het huisskigebied van Hall in Tirol, over de vernieuwing van de skiliften. Lange tijd bleef het bij dromen, maar in de afgelopen jaren heeft de wederopstanding van Glungezer plotseling plaatsgevonden. In drie opeenvolgende zomers (2018 t/m 2020) heeft het skigebied een uitgebreide transformatie ondergaan.

Onzekere toekomst

Ongeveer 11 jaar geleden was de toekomst van het skigebied Glungezer erg onzeker. In 2009 gaf de oude eigenaar van het skigebied aan te willen stoppen. Er werd gezocht naar een nieuwe koper, maar dat bleek niet zo eenvoudig. Het leek erop dat er nog maar twee extreme scenario’s mogelijk waren: het skigebied compleet sluiten of een snelle overname met een bijbehorende upgrade van de liften en de aanleg van een besneeuwingsnetwerk.

Na een paar zenuwslopende maanden werd er uiteindelijk een nieuwe bedrijfsleider gevonden. Vrij snel daarna in 2011 ging Glungezer ook een samenwerking aan met het skigebied Patscherkofel van Peter Schröcksnadel, die sinds 1990 president is van de Oostenrijkse Ski Vereniging. De geruchten over een nieuwe gondel vanuit Tulfes werden steeds luider. Ook werd een verbinding met de Patscherkofel geopperd als mogelijkheid om beide skigebieden weer te laten bloeien.

Eerste sectie vervangen

Op 31 juli 2018 draaide de oude 2-persoons stoeltjeslift vanuit het dal voor het laatst. De dag erna werd er meteen volop begonnen met de sloop, want de nieuwe 10-persoons gondel moest voor het winterseizoen 2018-2019 gereed zijn. Met een snelheid van 6 meter per seconde brengt de gondel je in minder dan 7 minuten naar het middelstation Halsmarter. Binnen 4,5 maanden was de gondel gereed en geopend voor het publiek.

De oude eerste sectie van de 2-persoons stoeltjeslift van Tulfes naar Halsmarter

De nieuwe gondel vanuit het dal (FB Glungezer)

In de herfst van 2018 werd ook de Kalte Kuchl sleeplift (ook wel de Tulfeinalm sleeplift genoemd) in het achterste gedeelte van het skigebied afgebroken. Voor deze steile sleeplift was geen vervanger gepland. Er bleef dus slechts een 2-persoons stoeltjeslift over en het laatste gedeelte van de afdaling tussen de dalstations van de stoeltjeslift en de sleeplift is ook verleden tijd.

Besneeuwingsnetwerk

Een belangrijke vereiste bij de upgrade van het liftennetwerk was dat er tegelijkertijd ook een intensief besneeuwingsnetwerk aangelegd moest worden. In het achterste gedeelte van het skigebied, vlakbij het voormalige bergstation van de Tulfeinalm sleeplift, is er vorige zomer een gloednieuw besneeuwingsmeer aangelegd. Vanaf het besneeuwingsmeer, langs de gehele middelstationsafdaling tot aan het tussenstation van de Halsmarter sleeplift, staat een heel arsenaal aan sneeuwkanonnen. In een later stadium zijn er ook nog sneeuwkanonnen tot het hoogste punt bij de Schartenkogel gepland. Het totale kostenplaatje voor het kunstmatig besneeuwen van het skigebied lag uiteindelijk op 5,2 miljoen euro.

besneeuwingsmeer Glungezer
Het nieuwe besneeuwingsmeer met uitzicht op Innsbruck

Nieuwe combiskilift: Tulfein Express

In de winters na de vernieuwing van de gondel vanuit het dal en de aanleg van de sneeuwkanonnen nam het skigebied direct een stijging in het aantal bezoekers waar. Ook afgelopen seizoen was ondanks corona positief. Zo verdubbelde het aantal bezoekers in meerdere weken vergeleken met het seizoen 2018-2019. Het hoogseizoen was tijdens het begin van de coronacrisis al voorbij voor Glungezer. Al met al lijkt het een uitstekende keuze te zijn geweest om het skigebied te upgraden en dus werd fase 3 van het vernieuwingsproject, het vernieuwen van de tweede sectie, ook concreet. De Tulfein Express werd gebouwd.

Toen het skigebied half juli van dit jaar groen licht kreeg voor de bouw van deze tweede sectie, werd een dag later direct begonnen met het grondwerk en het afbreken van de Glungezer II lift, een nostalgisch paradepaardje uit 1967 die vanaf het middelstation Halsmarter (1545 meter) naar 2059 meter liep (en de verbinding met het achterste deelgebied vormde). Deze bijzondere lift draaide in de zomer als 1-persoons stoeltjeslift. In het najaar werden de stoeltjes van de kabel gehaald en werd de lift tot sleeplift getransformeerd.

combiskilift Glungezer
In de zomer een stoeltjeslift...

combiskilift Glungezer
...en in de winter een sleeplift

De vervanger, de Tulfein Express, is ook een combibaan, maar dan logischerwijs met de combinatie van 6-persoons zetels (zonder kap) en 10-persoons cabines. Er is gekozen voor een combibaan omdat cabines zowel in de winter als zomer kinderen en ouderen veilig naar boven kunnen brengen en stoeltjes bij veel wintersporters de voorkeur hebben.

De Tulfein Express begint direct naast het bergstation van de gondel vanuit het dal. Het nieuwe bergstation ligt op dezelfde plaats als de oude sleeplift. In eerste instantie krijgt de 2 kilometer lange lift een capaciteit van slechts 1093 personen per uur. In een latere uitbreidingsfase kan dit getal bijna worden verdubbeld tot ongeveer 2000 personen per uur. In plaats van een 15 minuten durende sleepliftrit sta je vanaf het aankomende winterseizoen al in 8 minuten comfortabel boven.

Nieuwe liften Glungezer
Overzicht van de vernieuwingen in Glungezer sinds 2018

Het dalstation van de nieuwe combilift staat direct naast het bergstation van de eerste sectie (glungezerbahn.at)

Bij het grondwerk voor het dal- en bergstation werd door geologen vastgesteld dat een groot deel van de bodem voor het gewicht van een liftstation niet stevig genoeg was. Als gevolg hiervan heeft er een gronduitwisseling plaatsgevonden. Ondanks het strakke tijdschema zorgt dit niet voor veel vertraging. De geplande opening van de nieuwe lift is 16 december dus komend seizoen is hij operationeel. Meer informatie (inclusief foto’s) over de bouw van de Tulfein Express en de al afgeronde bouwfases kun je in het bouwdagboek van het skigebied vinden.

Problemen met de dalafdaling

Een besneeuwing van de dalafdaling zit er nog steeds niet in. Voor lange tijd was de planning dat de dalafdaling opgegeven zou worden omdat het kosten-batenplaatje negatief was. Daarnaast was er een jarenlange strijd met de grondbezitters, waardoor niet alle delen van de dalafdaling geprepareerd mochten worden. Ook al ligt er genoeg sneeuw, de dalafdaling is (vrijwel) altijd als gesloten aangegeven op het informatiebord in het skigebied. In de toekomst is mogelijk een nieuwe dalafdaling mogelijk waarmee de huidige grondbezitters worden omzeild, maar aangezien er de afgelopen drie jaren veel geld is uitgegeven, moet er nu eerst geld worden verdiend voordat verdere projecten uitgevoerd worden.

Ski Plus City Glungezer Innsbruck
Skiën met uitzicht op Innsbruck

SKI plus CITY Pass

Glungezer is onderdeel van de nieuwe “SKI plus CITY Pass" van Innsbruck. Met deze skipas kun je naast het bezoeken van 13 skigebieden rond Innsbruck ook nog heel wat andere leuke dingen ondernemen. Zo zitten er verschillende zwembaden, musea en bijvoorbeeld ook Swarovski Kristallwelten bij de pas inbegrepen.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Matthias1236 oktober 2020 · 09:28

Dit zijn echt heerlijke gebiedjes voor een dagtrip. Vaak heerlijk rustige pistes die er tot het eind van de dag goed bijliggen.
@Henri misschien kan de pistekaart van dit hier op de website gelijk even geupdate worden.

Born to Ride
FLS706 oktober 2020 · 11:16

Leuke weblog.
Ik lees regelmatig verhalen over kleine gebiedjes die het moeilijk hebben of zelfs moeten sluiten.
Maar er zijn dus wel mogelijkheden voor kleine gebiedjes om succesvol te blijven, uiteraard afhankelijk van ligging en hoogte maar ook van ondernemerschap.

Fun Lovin' Skier
MiVe6 oktober 2020 · 12:15

Fijn omte lezen Henri bedankt!

Nuet6 oktober 2020 · 15:22

Toch opvallend: Na de bouw van een cabinebaan zonder afdaling, plus de afbraak van een extra lift, is het bezoekersaantal toegenomen. Ik weet niet of het aantal skidagen ook is toegenomen door de uitbreiding van de besneeuwings-capacitieit, maar anders is het wel een sterk stukje marketing!

Roeladmin6 oktober 2020 · 15:29

Dit zijn echt heerlijke gebiedjes voor een dagtrip. Vaak heerlijk rustige pistes die er tot het eind van de dag goed bijliggen.
@Henri misschien kan de pistekaart van dit hier op de website gelijk even geupdate worden.

Matthias123 op 06 okt 2020 09:28

@Matthias123 de pistekaart is net vernieuwd, die heb ik nu vervangen:https://www.wintersport.nl/skigebieden/glungezer/kaarten…

*bericht bewerkt door Roel op 06 okt 2020 15:30

Weerman, redacteur, skiër, Limburger
RoelvanH6 oktober 2020 · 17:02

Benieuwd hoe de prijzen zullen gaan veranderen, als gevolg van de vernieuwingen… Voorheen hadden ze een leuke dagpas van ±30 euro

Dirk_Simpie6 oktober 2020 · 21:54

Ben vorig jaar het YouTube kanaal van Schischule Glungezer tegengekomen. Super leuke en leerzame filmpjes.
Skigebied kende ik helemaal niet maar lijkt me wel een mooi en rustig gebied.
Mooi ook om te zien dat dit soort gebieden in populariteit steigen. Beter naar kleine en rustige gebieden dan ik grote gebieden waar geen plek is in de lift en op de piste

AFB7910 oktober 2020 · 12:04

Mooie ontwikkeling inderdaad!

Telemark14 oktober 2020 · 15:11

Mooi om te zien dat een klein gebied behouden blijft. Jammer dat een van de laatste (zo niet de laatste?) nog werkzame ouderwetse Kombibahn met eenzitter en sleeplift eraan is. Destijds best een knap idee om je capaciteit in het winterseizoen te verdubbelen met dezelfde lift.

Plaats een reactie