Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

De modernisering van het skigebied Berwang

Henri op 06 november 2020· 15 reacties

Obere Karbahn I
Afgelopen seizoen was de nieuwe Obere Karbahn I al gereed (FB Bergbahnen Berwang)

Al twee jaar op rij wordt er in het skigebied BerwangBichlbach, onderdeel van de Zugspitz Arena, hard gewerkt aan een groot vernieuwingsproject ter waarde van maar liefst 20 miljoen euro. Het project omvat de aanleg van twee nieuwe skiliften, de bouw van een restaurant en een multifunctioneel gebouw, de aanleg van besneeuwingsinstallaties bij het deelgebied Rastkopf en de overname van dit deelgebied door de Bergbahnen Berwang.

Jaren van weinig innovatie voorbij

Het 1342 meter hoog gelegen dorp etaleert zich als een echt familieskigebied, maar in de laatste jaren is er in tegenstelling tot veel andere Oostenrijkse skigebieden nauwelijks geïnnoveerd. De laatste skiliftvernieuwing dateert van 2009 toen de Egghof Sun Jet werd gebouwd. Het deelgebied bij de Hönig sleeplift werd zelfs gesloten. Het skigebied wil zich nu echter opnieuw op de kaart zetten met een flinke kwaliteitsverhoging. Kindvriendelijkheid en comfort zijn hierbij de kernpunten.

Nieuwe Obere Karbahn gondel

In 2016 vond er een fusie plaats tussen de twee lifteigenaren van het skigebied. Al snel bleek dit de opmaat voor het grote project. Na een jarenlange planningsfase werden in 2019 de eerste stappen gezet. In het voorjaar van 2019 kreeg het skigebied groen licht en werd er gestart met de verschillende bouwwerkzaamheden.

De Bilig sleeplift werd afgebroken; daarvoor in de plaats werd een nieuwe 10-persoons gondel gebouwd. Het tracé van deze nieuwe lift met de naam Obere Karbahn I is naar het noorden verplaatst, waardoor het bergstation op 1433 meter ligt in plaats van 1390 meter bij zijn voorganger. Ondanks de beperkte lengte (563 meter) en hoogteverschil (88 meter) worden er maar liefst 2400 wintersporters per uur naar boven gebracht.

Tegelijkertijd werd bij het dalstation van deze gondel, direct naast de Egghof Sun Jet - stoeltjeslift, het “B-Active Center” gebouwd. In dit multifunctioneel gebouw bevinden zich onder andere kassa’s, een sportwinkel en een skischool. Ook de pistes bij de Obere Karbahn I werden aangepast en uitgerust met moderne sneeuwkanonnen om de grotere stroom wintersporters aan te kunnen.

B-Active Center Berwang
Het B-Active Center dat vorig seizoen is geopend (FB Bergbahnen Berwang)

Nieuwe Thanellerkarbahn

Vanaf aankomend seizoen ontsluit een moderne, kindvriendelijke 6-persoons stoeltjeslift de mooie blauwe hellingen onder de Thaneller. Eigenlijk stond dit project gepland voor 2021 of zelfs later, maar er is een beetje geschoven met de planning waardoor er afgelopen zomer al is begonnen. De oude Thanellerkar sleeplift uit 1969 is nog niet afgebroken omdat het laatste steilstuk van de sleeplift niet wordt meegenomen door de nieuwe stoeltjeslift. Voor de interessante pistes bij het bovenste gedeelte van de sleeplift staat namelijk nog een aparte vernieuwing op het programma.

Een overzicht van alle vernieuwingen in Berwang

Tweede sectie gondel

Dat de in 2019 gebouwde gondel “Obere Karbahn I” heet, is natuurlijk omdat er ook een tweede sectie gepland is. Volgende zomer zou het zover moeten zijn en wordt de Obere Karbahn II gebouwd. Vanaf het middelstation zal de nieuwe gondel tot een hoogte van 1730 meter reiken, 141 meter hoger dan het bergstation van de Thanellerkar sleeplift. Aangezien het bergstation van de oude sleeplift in een lawinegevaarlijke zone staat, is het nieuwe station richting het oosten verplaatst.

Twee nieuwe, uitdagende pistes (een zwarte en een rode) zullen de zonnige zuidhelling ontsluiten. Bij het middelstation van de gondel (het huidige ‘bergstation’ van de Obere Karbahn I) zal bovendien een gloednieuw restaurant worden gebouwd. Het gedeelte rondom de Thaneller is nu beter opgedeeld. Beginners kunnen bij de eerste sectie van de gondel en de stoeltjeslift op blauwe pistes blijven, terwijl gevorderden de uitdagende pistes bij de Obere Karbahn II kunnen opzoeken.

Funderingswerkzaamheden voor de nieuwe Thanellerkarbahn stoeltjeslift (FB Bergbahnen Berwang

Nog meer op de planning

Zoals eerder genoemd is het Rastkopf deelgebied overgenomen door de Bergbahnen Berwang. De volgende stap zal de aanleg van een uitgebreid besneeuwingsnetwerk op de pistes rondom de Panoramabahn Rastkopf zijn. Bij een betere verbinding wordt het Hönig deelgebied in de nabije toekomst wellicht weer gereactiveerd. Deze interessante noordhellingen zouden een welkome toevoeging zijn aan het bestaande pisteaanbod, maar vooralsnog zijn deze plannen toekomstmuziek. Voordat dit werkelijkheid kan worden moeten de hellingen boven dit deelgebied beter beveiligd worden tegen lawines.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Frank666 november 2020 · 19:09

Het lijkt een raar in elkaar zittend skigebied en tegelijkertijd verrassend en ruim opgezet.

ThomJ6 november 2020 · 20:22

Enig idee of Corona nog roet in het eten heeft gegooid wat betreft de planning van de Obere Karbahn 2?

Ik ben ook zeer benieuwd naar de pistes die daar bij komen. Toen ik een tijd geleden voor het laatst het alpinforum checkte was het daar nog vooral speculeren over de ligging van het nieuwe station.

bartvwg7 november 2020 · 08:10

Lekker dichtbij ook, wil het wel eens doen voor een paar dagen. 🙂
Iemand die een hotelletje weet aan te bevelen?

Roy837 november 2020 · 08:30

Jaren geleden, toen het nog van Klaas en Jikke was, was de skilounge prima. Simpel, maar goed verzorgd en een fijne bar.

Is inmiddels al heel wat jaren van iemand anders, dus het kan anders zijn…

Persoonlijk zou ik overigens eerder iets zoeken wat centraler, zodat je de deelgebieden wat makkelijker af kan wisselen (al kan dat ook vanuit Berwang wel).

Wannabe Dolomietenkenner...
GeJe7 november 2020 · 10:23

Ik kijk al jaren om hier eens naartoe te gaan. Omdat dorp redelijk hoog ligt, en je kunt skiën tot de deur. Maar lees steeds dat er best wel oude liften zijn.
Maar dit verhaal maakt het toch weer interessant om toch eens daar te gaan skiën.

Mike1237 november 2020 · 11:32

Jaren terug in de Zugspitz Arena geweest. Best aardig kunnen skiën, maar efficiënte skibussen hebben ze nog niet uitgevonden daar, da’s jammer. Betekent dus constant pendelen en veel verloren tijd tenzij je zelf met de auto gaat.

JWWietsma7 november 2020 · 12:04

Ben heel benieuwd of deze toevoegingen het gebied weer wat leuker maken. Ben er drie jaar geleden geweest en toen viel het mij behoorlijk tegen, mede dankzij de sleepliften. Dan is Ehrwald bijv. wel echt veel leuker en toegankelijker.

ik7 november 2020 · 18:21

Ik hoop er in Februari heen te kunnen met mijn dochter, lekker dichtbij. En een groot genoeg skigebied voor een dochter die voor de 2de keer naar Oostenrijk gaat skiën. En anders is een ander deelgebied dichtbij.

Matthias1238 november 2020 · 07:00

Ik hoop er in Februari heen te kunnen met mijn dochter, lekker dichtbij. En een groot genoeg skigebied voor een dochter die voor de 2de keer naar Oostenrijk gaat skiën. En anders is een ander deelgebied dichtbij.

ik op 07 nov 2020 18:21

Een groot skigebied? De Zugspits arena is een verzameling van kleine losse skigebieden die op geen enkele manier met elkaar verbonden zijn.

Born to Ride
snowy19788 november 2020 · 08:16

Ik hoop er in Februari heen te kunnen met mijn dochter, lekker dichtbij. En een groot genoeg skigebied voor een dochter die voor de 2de keer naar Oostenrijk gaat skiën. En anders is een ander deelgebied dichtbij.

ik op 07 nov 2020 18:21

Een groot skigebied? De Zugspits arena is een verzameling van kleine losse skigebieden die op geen enkele manier met elkaar verbonden zijn.

Matthias123 op 08 nov 2020 07:00

Lezen, groot genoeg voor een dochter die voor de 2e keer gaat skien, dan heb je namelijk niets aan 200 km+ skigebied, of je moet je kids om 9.00 bij de skileraar willen droppen en om half 4 pas weer ophalen…

dan588 november 2020 · 09:55

Lezen @snowy1978
“En anders is een ander deelgebied dichtbij…” @ik zegt 't tochzelf. 😉

Born to run. B.S.
ik8 november 2020 · 10:41

Ik weet dat het losse deelgebieden zijn, en mocht het gebied bij Berwang niet toereikend zijn, dan ben ik zo met de auto in Lermoos. Er is toch geen apre-ski😷

GeJe8 november 2020 · 10:46

Ehrwald en Lermoos zijn zeker leuke gebieden ook al zijn ze niet groot. En idd mooi te doen, als je dochter pas een paar jaar skiet.

Gerwin9 november 2020 · 10:00

Zugspitz Arena blijft best een interessant gebied voor een tussenstop naar Italie bijvoorbeeld. Na 7-8 uurtjes rijden zo de piste op, net voor de Fernpass. Het Grubigstein gebied leek me tot nu toe aantrekkelijker dan het stukje bij Lermoos. Wellicht nu toch eens proberen.

Was dit gebied vorig jaar niet in het nieuws vanwege een ruzie met een boer/gemeente waarop de eigenaar de liften in eerste instantie gesloten hield om de gemeente te ‘strong armen’? :)

WouterVdBblogger9 november 2020 · 10:28

Zugspitz Arena blijft best een interessant gebied voor een tussenstop naar Italie bijvoorbeeld. Na 7-8 uurtjes rijden zo de piste op, net voor de Fernpass. Het Grubigstein gebied leek me tot nu toe aantrekkelijker dan het stukje bij Lermoos. Wellicht nu toch eens proberen.

Was dit gebied vorig jaar niet in het nieuws vanwege een ruzie met een boer/gemeente waarop de eigenaar de liften in eerste instantie gesloten hield om de gemeente te ‘strong armen’? :)

Gerwin op 09 nov 2020 10:00

Ik vermoed dat je de Hahnenkamm in Reutte bedoelt, op een boogscheut van Berwang. Daar was er afgelopen seizoen inderdaad een stevige ruzie tussen het liftbedrijf en de lokale autoriteiten. Ondertussen heeft eigenaar van de Reuttener Seilbahnen de handdoek in de ring gegooid en is er een nieuwe eigenaar.

Plaats een reactie