Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Reportage: op lawinecursus

Roel op 09 december 2020· 32 reacties

De praktijkcursus vond plaats in Klosters, Zwitserland
In onze redactie zit veel kennis over wintersport en dat geldt ook voor lawineveiligheid. Met Rogier en Arjen hebben we twee freeriders van het zuiverste water in het team maar zelf zie ik me allerminst als off-pisteskiër. Ik trek weleens sporen buiten de piste en mijn kennis van het weer helpt me bij het inschatten van lawinegevaar, maar lawinedeskundig heb ik me nooit durven te noemen. Ik heb ook nooit zoveel gesnapt van die stoke waar freeriders op onze zusterwebsite WePowder het altijd over hebben. Ik vond het hoog tijd dus om me te verdiepen in de wereld van het off-piste skiën. Ik ging op lawinecursus bij het Snow Safety Center.

Verantwoordelijkheid

Als het woord ‘lawinecursus’ valt op een verjaardag in december 2019 zijn de oren van mijn gezelschap meteen gespitst. Een lawinecursus klinkt spannend. Het heeft iets stoers en avontuurlijks, alsof je je gaat bekwamen in iets wat voor weinigen is weggelegd. Ik krijg zelfs even het gevoel dat er tegen me wordt opgekeken.

Eerlijk is eerlijk, sinds ik heb besloten de cursus te gaan volgen, legt het een verantwoordelijkheid op mijn schouders. Ook richting vriendin en familie. Na tientallen lawineverhalen en video’s te hebben gezien, realiseer ik me dat ik na deze cursus sneller het off-pisteterrein in zal gaan. Ik ga het gevaar dus min of meer opzoeken. Maar de nieuwsgierigheid wint het van de overpeinzingen, met smacht start ik de basiscursus Lawine I.

Snow Safety Center

Het Snow Safety Center is een non-profitorganisatie die lawinecursussen verzorgt op drie niveaus (Lawine I, II en III), elk met een theorie- en een praktijkdeel. De theorielessen vinden plaats in Nederland en duren twee dagen (of vier avonden), het praktijkgedeelte is in het Zwitserse Klosters en duurt vier dagen. Volgens de website ken je na afloop van Lawine I “de basis om verstandig onderweg te kunnen zijn buiten de piste in (de directe omgeving van) een skigebied”.

Het theoriegedeelte staat onder leiding van Rolf Westerhof, oprichter van het Snow Safety Center en daarnaast voor Wintersport Magazine verantwoordelijk voor de nationale skitest. Geen weetjes uit het hoofd knallen, maar lekker praktisch: foto- en videomateriaal analyseren, wat gaat goed/wat gaat fout, hoogtekaartjes lezen en vraag & antwoordsessies. Allemaal erop gericht om je goede beslissingen te laten nemen buiten de piste.

Theorieles van Rolf Westerhof

Inzicht in plaklawines

Mijn eerste eyeopener betreft de lawine zelf. Het zijn niet de gigantische stuiflawines, door Rolf ook wel ‘Facebook-lawines’ genoemd, die het grootste gevaar vormen. Meestal zorgen de veel kleinere plaklawines (Schneebrettlawinen) voor doden. Ze ontstaan als twee sneeuwlagen slecht aan elkaar hechten en de bovenste laag gaat schuiven. Rolf demonstreert het met twee boeken die op elkaar liggen. Hij kantelt ze langzaam waarna het bovenste boek begint te schuiven. Duidelijker kan niet. Maar wanneer begint die sneeuw precies te schuiven? Gelukkig was er een Zwitser, Werner Munter, die aan de hand van lawine-ongevallen geanalyseerd heeft dat het omslagpunt samenvalt met het lawinegevaar. Lawinediensten classificeren lawinegevaar op een schaal van 1 t/m 5, oplopend van gering (1) tot zeer groot (5). De vuistregels zijn als volgt:

Lawinegevaar Vuistregel:
1 algemeen gunstige lawinesituatie
2 blijf op hellingen niet steiler dan 40 graden
3 blijf op hellingen niet steiler dan 35 graden
4 blijf op hellingen niet steiler dan 30 graden
5 ga niet off-piste

Kanttekening: beginners / mensen zonder voldoende lawinekennis hebben niks buiten de piste te zoeken. Ook niet ónder de 30 graden.

Dat je het lawinebericht echt moet lezen, blijkt als Rolf vertelt dat het gevaar per dag, per regio en zelfs per hoogte kan verschillen. Zo zijn er meer methodes en vuistregels om te bepalen of, en waar je buiten de piste kunt gaan. Ze zijn niet heel moeilijk, maar je moet ze toepassen en je mag ze nooit vergeten. En: uitzonderingen bevestigen de regel!

Wind als vriend en vijand

Een andere openbaring zijn de windtekenen in de sneeuw. Iedereen die op wintersport gaat ziet ze vanuit de lift, maar de meeste mensen doen/hoeven er niks mee omdat ze op de piste blijven. Ze verschaffen echter waardevolle informatie aan off-pisteskiërs. Windtekenen hebben te maken met Triebschnee, verwaaide sneeuw die slecht bindt met de onderlaag en daardoor zeer instabiel is. Heel veel lawine-ongelukken gebeuren met Triebschnee dus het is cruciaal dat je dit herkent. Ook de zogenaamde corniches (sneeuwluifels), sastrugi (groeven) en dünen (duinen) zijn fascinerend. De een ontstaat tegen de wind in, anderen met de wind mee. Allemaal even bijzonder in verschijningsvorm en allemaal zeggen ze iets over waar gevaarlijke Triebschnee ligt.

Windtekenen

De praktijk

Hoog tijd om de kennis in de praktijk te brengen. Begin maart reis ik af naar Klosters in Zwitserland voor vier cursusdagen in de sneeuw. Klosters is al jaren het thuishonk van het Snow Safety Center. Waarom? Het deelt met Davos een skigebied met bijna oneindige off-pistemogelijkheden, sneeuwzekerheid en we verblijven in een niet al te luxe, maar gezellige accommodatie waar alle cursusleden bij elkaar zitten. Bij binnenkomst overvalt het goedbedoelde ‘welkom-bij-de-freeriders’-gevoel me enigszins. Alsof ik tot een select groepje wintersporters ben toegetreden.

Piepers testen

De praktijkcursus begint met hoe een freerider of toerskiër normaal gesproken de dag zou beginnen: het bestuderen van het lawinebericht. Het heeft ‘s nachts tot op grote hoogte geregend dus het lawinegevaar is ‘erheblich’ (aanzienlijk): niveau 3. We zouden te maken kunnen krijgen met (spontane) natte sneeuwlawines. Een mooie testcase voor de cursus. Maar om te skiën geen fijn vooruitzicht; de sneeuw zou allesbehalve poederig zijn. Voordat we de berg op gaan moeten we de uitrusting checken, de zogenaamde lawine 3-eenheid. We halen onze schep, sonde en pieper tevoorschijn uit de rugzak; op de parkeerplaats, in de regen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk. De pieper is hét apparaatje waarmee je iemand onder een lawine kunt terugvinden (en gevonden kunt worden). Je moet 100 procent zeker zijn dat het ding werkt én dat je ermee kunt werken.

De berg op

Na een uurtje is het eindelijk zover, we mogen de berg op. We worden ingedeeld in groepjes van zeven, waarbij we een gecertificeerde berg- of skigids en een tailguide (‘de laatste man’) krijgen toegewezen. Wat ik later van Sander Kan - een van de gidsen - begrijp, is dat dit soort lawinecursussen (voor consumenten) zelfs voor de Alpenlanden uniek zijn. Bovendien zijn alle gidsen bij het Snow Safety Center Nederlandstalig. Na de kennismaking komt het zonnetje tevoorschijn, dus niks staat een leerzame dag in de weg. En wat voor een. De ene na de andere natte sneeuwlawine schuift omlaag, onder invloed van de warme zon. Waar je ook om je heen kijkt, overal verschijnen hopen sneeuw en het worden er steeds meer.

Het stond netjes vermeld in het lawinebericht, maar de mate waarin verrast ook de gidsen. In de evaluatie later op de dag wordt geconcludeerd dat het lawinegevaar in Klosters diep in niveau 3 moet hebben gezeten, mogelijk zelfs in niveau 4. Het bevestigt wat ik me van de theorieles herinner, namelijk dat je niet blind kunt varen op een lawinebericht. Je moet altijd om je heen kijken, naar de situatie in het terrein.

Pieperzoeken

De onzekere lawinesituatie biedt ons een mooie gelegenheid om de steilheid van een helling te meten. Dit kan aan de hand van hoogtelijnen op een topografische kaart, een hellingshoekmeter/app, maar het kan ook met twee skistokken van gelijke lengte. Samen met onze gids gaan we een veilige helling in om te oefenen.

De volgende dag doen we dat ook met pieperzoeken, een moment dat we met de neus op de feiten worden gedrukt. Eerder in de cursus hadden we uitgebreid geoefend in een wei naast het hotel, dus heel moeilijk kon het niet meer zijn. Maar op de berg, in slecht zicht, worden we in een val gelokt. In een gesimuleerd lawineongeluk nemen de gidsen de rol van onwetende freeriders aan, waarna de groep binnen vijftien minuten het ‘slachtoffer’ moet zien te vinden. Dit is een kastje dat onder de sneeuw is verstopt. Zonder voorbedacht zoekprotocol leidt dit tot complete chaos in de groep. De tweede keer gaat het al veel beter, nu met een goede organisatie en taakverdeling. Weer zo’n openbaring.

Ik vergeet bijna te melden dat we deze cursus ook volop aan het skiën zijn. Hoewel de condities niet ideaal zijn - het is te warm en te vochtig voor poeder - zijn de zonnige momenten goed te pruimen. Zeker als we het deelgebied Madrisa bezoeken. De hellingen hier liggen pal in de zon, waardoor we een soort voorjaarscondities aantreffen. Voorjaarssneeuw (Firn) is sneeuw die ‘s ochtends hard bevroren is, maar in de loop van de ochtend ontdooit en een zacht bovenlaagje krijgt. Wacht je nog iets langer, dan ontdooit de hele bovenlaag en float je goddelijk door het terrein. We kunnen de opgedane kennis hier perfect toepassen, door het terrein te ‘lezen’ en zelf routes door het onverspoorde landschap te kiezen. Welke passages nemen we, wat zijn veilige stopplekken en welke hellingen moeten we mijden? Het gaat bijna van een leien dakje op dit glooiende terrein; het is genieten!

Onverwacht einde

De cursus vordert gestaag, totdat plotseling het coronanoodlot toeslaat. Na nog een leerzame dag in het deelgebied Parsenn horen we dat we de berg afmoeten. 's Avonds maakt Rolf bekend dat het skigebied per direct wordt gesloten. De cursus moet worden afgebroken en iedereen wordt aangeraden Zwitserland te verlaten. Onverwachts ben ik getuige van de laatste seizoensdag van Davos Klosters Mountains, en dus zit ook mijn laatste skidag van het seizoen erop. Overrompeld door de ontwikkelingen, maar met een schat aan kennis en ervaringen rijd ik de volgende dag over de Duitse snelweg naar huis. Net voor de Nederlandse grens begint het te dagen: die ‘stoke’, volgens mij weet ik nu precies wat dat betekent.

Informatie:

  • Het theoriegedeelte van deze Lawine I cursus wordt gegeven op 4, 11, 18 en 25 januari 2021. Het praktijkgedeelte is van 6 t/m 9 maart en 10 t/m 13 maart 2021;
  • Je moet een theoretische scholing hebben voor de praktijk en bij inschrijving moet je aanvinken wat je gevolgd hebt;
  • Veiligheidsmateriaal wordt voor Lawine I en II gratis ter beschikking gesteld door het Snow Safety Center (zolang de voorraad strekt);
  • Meer informatie: snowsafety.nl

Roel
is sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman en redacteur. Dagelijks schrijft hij over zon, sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

evr669 december 2020 · 08:11

Leuk @roel ! Kwam Merel tegen op een van de foto’s 😉 Ook ingeschreven voor deel 2?

Edwin van Riel
Bones9 december 2020 · 08:16

Inmiddels de wepowder saftey academy aan het doen. Wellicht is dit een mooie aanvulling om het geleerde in de praktijk te kunnen herhalen en toepassen. Leuk om te lezen, hoe je het ervaren hebt.

Paradise isn't tropical
RonaldTD9 december 2020 · 08:17

Interessant en leuk geschreven stuk. Complimenten.

Piefke9 december 2020 · 09:10

Interessante blog! Goed verwoord om makkelijk te lezen. Altijd fijn om vanuit een leek zijn bevindingen te lezen, dit heeft meer dan van een pro te horen wat wel en niet kan/mag… Dat is dan weer nuttig voor later als je verder in de materie duikt.
Lijkt mij vooral leuk om de cursus met het hele gezin te doen als onze dochters wat ouder zijn☃️

Nog 2 vragen die nuttig kunnen zijn, zeker de prijs die eraan vast hangt totaal is wel een dingetje mocht je nog niet zeker zijn dat het ook echt wat gaat zijn voor je:
•Over de 3-eenheid moet jezelf al beschikken of is die te leen?
•Was je op pad met je eigen ski’s of met andere bredere latten? En was dit ook gelijk voor je medecursisten?

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
evr669 december 2020 · 09:44

@piefke even korte reactie op jouw bericht

Met de kids is het sowieso super en prima te doen. Houd er wel erg in dat je off-piste al vrij behoorlijk moet kunnen afdalen om een beetje mee te kunnen.

Prijs viel me eigenlijk mee, maar goed, je betaalt natuurlijk wel als groep de gids en dergelijke, dus het kost inderdaad wat, dacht op dit moment 800 excl liftpas, maar inclusief onderdak/hp en instructeur.

Veiligheidsmateriaal huren zou ik niet doen. Het is van belang dat je gewoon goed uit de voeten kunt met jouw model pieper bijvoorbeeld. In geval van nood moet je gewoon blindelings weten hoe hij werkt. Niet dat die dingen gecompliceerd zijn, maar een eigen exemplaar/model is gewoon handiger.

Meesten in de groep hadden eigen wat bredere latten. Da’s altijd wel ergens te huren (of lenen) natuurlijk voor een paar dagen natuurlijk.

Edwin van Riel
PC2K9 december 2020 · 10:01

Een goede drie eenheid zou ik zelf kopen. Zoals evr66 zegt moet je weten hoe een pieper werkt.

Maar heb ook grote kwaliteits verschillen in sondes en scheppen gezien. Sommige sondes vergrendelen aanzienlijk lastiger dan andere, sommige buigen enorm door bij het prikken, etc. Bij scheppen heb je modellen waar je maar op een manier snel in elkaar hebt geklikt, bij sommige kan je hem verkeerd in stoppen, zodat je die tijdens het scheppen het spontaan uit elkaar kan vliegen.

Roelauteur9 december 2020 · 10:05

Leuk @roel ! Kwam Merel tegen op een van de foto’s 😉 Ook ingeschreven voor deel 2?

evr66 op 09 dec 2020 08:11

@evr66 Theorie wel :-)

Interessante blog! Goed verwoord om makkelijk te lezen. Altijd fijn om vanuit een leek zijn bevindingen te lezen, dit heeft meer dan van een pro te horen wat wel en niet kan/mag… Dat is dan weer nuttig voor later als je verder in de materie duikt.
Lijkt mij vooral leuk om de cursus met het hele gezin te doen als onze dochters wat ouder zijn☃️

Nog 2 vragen die nuttig kunnen zijn, zeker de prijs die eraan vast hangt totaal is wel een dingetje mocht je nog niet zeker zijn dat het ook echt wat gaat zijn voor je:
•Over de 3-eenheid moet jezelf al beschikken of is die te leen?
•Was je op pad met je eigen ski’s of met andere bredere latten? En was dit ook gelijk voor je medecursisten?

Piefke op 09 dec 2020 09:10

Je kunt het bij Rolf aangeven als je geen 3-eenheid hebt, dan regelt het Snow Safety Center ze. Ik kan me goed voorstellen dat je die niet meteen aanschaft als je voor het eerst op cursus gaat. Ik heb het ook zo gedaan en dat ging prima. Als je vaker wil gaan is het zoals @evr66 zegt handig om eigen materiaal te hebben. En brede latten meenemen is noodzaak.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 09 dec 2020 10:06

Weerman, redacteur, skiër, Limburger
Rogieradmin9 december 2020 · 10:08

Een goede drie eenheid zou ik zelf kopen. Zoals evr66 zegt moet je weten hoe een pieper werkt.

Ik zou juist zeggen andersom… koop het daarna, dan weet je tenminste welke je zelf fijn vindt. Want tijdens zo’n cursus kun je veel verschillend materiaal gebruiken en zien.

Click. Click. Peace
evr669 december 2020 · 10:12

Een goede drie eenheid zou ik zelf kopen. Zoals evr66 zegt moet je weten hoe een pieper werkt.

Ik zou juist zeggen andersom… koop het daarna, dan weet je tenminste welke je zelf fijn vindt. Want tijdens zo’n cursus kun je veel verschillend materiaal gebruiken en zien.

Rogier op 09 dec 2020 10:08

Ook wat voor te zeggen, alleen niet zien gebeuren, blijkbaar komt dat er daar niet van. De meesten hebben gewoon de handen vol die paar dagen. Je zou voor zoiets wel mooi bv het Pieperfest (eind september in nl een dagje op het strand) kunnen gebruiken. Dan is er (veel) meer tijd en gelegenheid om hier dieper op in te gaan denk ik.

Edwin van Riel
Thijs109 december 2020 · 10:15

In februari 2018 ook deze cursus gevolgd en kan het alleen maar onderschrijven. En maak je over de afdalingen maar geen zorgen, je doet er genoeg en ze zijn vaak retemooi (foto credits naar Sander Kan):

*bericht bewerkt door Thijs10 op 09 dec 2020 10:15

Powder, powder everywhere!
Sidinic9 december 2020 · 10:23

Mooi stuk, volledig in mijn interesse. Vorig jaar zelf een 3-eenheid gekocht en samen met mijn buddy geoefend. Maar denk dat die cursus toch noodzakelijk is, heb al gedacht aan de Wepowder cursus, maar denk toch dat deze lessen van een beter niveau zijn.

PC2K9 december 2020 · 10:45

Een goede drie eenheid zou ik zelf kopen. Zoals evr66 zegt moet je weten hoe een pieper werkt.

Ik zou juist zeggen andersom… koop het daarna, dan weet je tenminste welke je zelf fijn vindt. Want tijdens zo’n cursus kun je veel verschillend materiaal gebruiken en zien.

Rogier op 09 dec 2020 10:08

Ik heb af en to wat moeite met mijn referentie kader hier. Ik weet niet beter dan dat je al droog heb geoefened in Nederland, voordat je op cursus gaat en dus al meerdere modellen heb geprobeerd. Dingen in de alpen oefenen die je al in Nederland kan doen vind ik zonde van de tijd en geld. Oefenen in de alpen is voor de verfijning/realisme. Maar ik begrijp dat niet iedereen tussen de toerskieers en ijsklimmers leeft, dus dat dat wat moeilijker is. Maar zoals iemand anders al zegt, je heb ook de pieperfest in Nederland.

*bericht bewerkt door PC2K op 09 dec 2020 10:50

evr669 december 2020 · 10:56

Eens met @pc2k, wat ik hier evengoed kan doen, gebeurt gewoon hier. Efficienter in tijd en kosten. Opties om te oefenen inderdaad Pieperfest, op de wepowder website komen ook nog wel eens wat oproepen voorbij voor oefenen in NL waar je gewoon kunt aansluiten. Andere optie, kost alleen wat tijd is gewoon op een rustig moment afspreken in een goede shop met fatsoenlijke sortering en kennis van zaken en je e.e.a. uit laten leggen en eens proberen welk type voor jou het prettigste werkt. Heb je echt geen cm sneeuw voor nodig.

Edwin van Riel
san'd'heur9 december 2020 · 10:56

In februari 2018 ook deze cursus gevolgd en kan het alleen maar onderschrijven. En maak je over de afdalingen maar geen zorgen, je doet er genoeg en ze zijn vaak retemooi (foto credits naar Sander Kan):

Thijs10 op 09 dec 2020 10:15

Lekkere Thijs! Zie ik daar nu een Powfinder Snowboard in actie?

Thijs109 december 2020 · 10:56

Mooi stuk, volledig in mijn interesse. Vorig jaar zelf een 3-eenheid gekocht en samen met mijn buddy geoefend. Maar denk dat die cursus toch noodzakelijk is, heb al gedacht aan de Wepowder cursus, maar denk toch dat deze lessen van een beter niveau zijn.

Sidinic op 09 dec 2020 10:23

Ik zou de cursus van WePowder (je bedoelt denk ik de boeken?) zien als goede aanvulling op een praktijkcursus. Want theorie is leuk, maar ik was toch wat overweldigd door die theorie in de praktijk te moeten toepassen. Met de boeken van WP heb je iig altijd een geheugensteuntje bij de hand zodra de cursus is afgelopen en kan je opgedane ervaring koppelen aan theorie en vice versa. Je rijbewijs krijg je ook niet na alleen geslaagd te zijn voor je theorie ;)

*bericht bewerkt door Thijs10 op 09 dec 2020 10:57

Powder, powder everywhere!
evr669 december 2020 · 11:11

Even beginnen met de theorie, dit is zeker geen vervanging van praktijk maar een mooie start en handig als naslag. Bovendien we fijn dat je bij aankomst in de praktijk meteen een beetje idee hebt wat er over je heen komt.

Edwin van Riel
Thijs109 december 2020 · 11:25

In februari 2018 ook deze cursus gevolgd en kan het alleen maar onderschrijven. En maak je over de afdalingen maar geen zorgen, je doet er genoeg en ze zijn vaak retemooi (foto credits naar Sander Kan):

Thijs10 op 09 dec 2020 10:15

Lekkere Thijs! Zie ik daar nu een Powfinder Snowboard in actie?

san'd'heur op 09 dec 2020 10:56

Zeker! Was het eerste tripje op dat board :) Erg van genoten samen met Haas en nog een andere deelnemer. Nog steeds een topaankoop!

Powder, powder everywhere!
Piefke9 december 2020 · 11:54

Ik bedoel dan dus de 3-eenheid en de ski’s. Als je dat x4 moet doen is dat blijven slikken tot je een droge strot hebt🥶
Daarom de vraag of het ook geleend kan worden mocht je toch zeggen dat het niks is voor je of voor bijvoorbeeld 2 van de 4 dan heb je wel heel veel kosten gemaakt voor die paar dagen…😅
En je ziet wel dat er verschillende gedachtes en keuzes zijn over deze kwestie en die gedachtes maakt het mooi om erover te babbelen en zo je eigen keuze daarna te nemen☃️

Bedankt @alle voor de aanvullingen, discussieer lekker verder!

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
evr669 december 2020 · 12:05

@piefke mocht je zover zijn, contact me maar even. Kans dat we daar in dezelfde week zitten is niet heel groot, dan kunnen we 2 setjes sowieso regelen ;)

En lenen weet ik niet, maar huren kun je dit spul ook gewoon volgens mij. Of het wat voor je is kun je mss beter uitvogelen door met de hele familie eens een off-piste initiatie te doen? Heeft ESF volgens mij ook mogelijkheden voor, dus ook in La Norma wellicht wel. Dan regelen zij alles dat voor dat tripje naar hun idee noodzakelijk is.

Edwin van Riel
Piefke9 december 2020 · 12:55

@piefke mocht je zover zijn, contact me maar even. Kans dat we daar in dezelfde week zitten is niet heel groot, dan kunnen we 2 setjes sowieso regelen ;)

En lenen weet ik niet, maar huren kun je dit spul ook gewoon volgens mij. Of het wat voor je is kun je mss beter uitvogelen door met de hele familie eens een off-piste initiatie te doen? Heeft ESF volgens mij ook mogelijkheden voor, dus ook in La Norma wellicht wel. Dan regelen zij alles dat voor dat tripje naar hun idee noodzakelijk is.

evr66 op 09 dec 2020 12:05

Thanks @evr66 die gaatik onthouden, al zal het dus nog wel fff duren😉
Ja bedoelde ook huren of “bij de prijs inbegrepen” zoals ik zag in Valthorens.
Geen idee of ze het in LA NORMA😍☃️ hebben bij de ESF want heb er nog nooit iemand mee gezien samen met een leraar, maar lijkt mij van wel. Wel hebben we al regelmatig wat stukjes off-piste gedaan met de leraar, zonder 3-eenheid dus😱🥶, en de kids idem-dito tijdens hun lessen en dat vinden ze maar wat gaaf🤩☃️ Dan moeten we ze héél duidelijk maken dat dat niet gaat gebeuren als we zelf gaan skiën want die denken al snel dat ze zo overal vanaf kunnen skiën… Neemt niet weg dat we het dan ook niet opzoeken als de situatie zich ervoor leent zoals te zien op een pica die hier op het forum rond dwarrelt☃️

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
QmaartenQ9 december 2020 · 13:04

Een goede drie eenheid zou ik zelf kopen. Zoals evr66 zegt moet je weten hoe een pieper werkt.

Ik zou juist zeggen andersom… koop het daarna, dan weet je tenminste welke je zelf fijn vindt. Want tijdens zo’n cursus kun je veel verschillend materiaal gebruiken en zien.

Rogier op 09 dec 2020 10:08

Toch blijf ik een beetje een onbehagelijk gevoel houden.
Je moet toch wel ervaringen hebben met off piste als je aan de SSC cursus mee gaat doen.
Je hoeft geen expert te zijn natuurlijk, maar toch.
Ik heb bijvoorbeeld zelf eerst een aantal dagen een training met een gids gevolgd voordat ik aan de cursus begon,een paar jaar geleden alweer.
Je hebt je dan al in potentieel lawine gevaarlijk terrein begeven.
Een 3-eenheid zou je dan dus eigenlijk ook al mee moeten hebben gehad.
Op zijn minst gehuurd, maar liever gekocht, zodat je vertrouwd bent met jouw apparaat.
Zonder 3-eenheid off-piste gaan is niet aan te bevelen. Je hebt immers van te voren al geproefd van off-piste, anders begin je niet aan de cursus. Dus kun je maar beter je spullen al eerder voor elkaar hebben.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 09 dec 2020 13:07

evr669 december 2020 · 13:05

Andere optie @piefke zijn wat skiroutes opzoeken. (In principe) ongeprepareerd maar wel op bv lawinerisico gecontroleerd. Dan heb je al een heel aardig off-piste gevoel zonder de daarmee gepaard gaande risico’s en kosten.

Voor details/mogelijkheden/beperkingen: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/332314/wat-is-een…

Edwin van Riel
evr669 december 2020 · 13:20

Toch blijf ik een beetje een onbehagelijk gevoel houden.
Je moet toch wel ervaringen hebben met off piste als je aan de SSC cursus mee gaat doen.
Je hoeft geen expert te zijn natuurlijk, maar toch.
Ik heb bijvoorbeeld zelf eerst een aantal dagen een training met een gids gevolgd voordat ik aan de cursus begon,een paar jaar geleden alweer.
Je hebt je dan al in potentieel lawine gevaarlijk terrein begeven.
Een 3-eenheid zou je dan dus eigenlijk ook al mee moeten hebben gehad.
Op zijn minst gehuurd, maar liever gekocht, zodat je vertrouwd bent met jouw apparaat.
Zonder 3-eenheid off-piste gaan is niet aan te bevelen. Je hebt immers van te voren al geproefd van off-piste, anders begin je niet aan de cursus. Dus kun je maar beter je spullen al eerder voor elkaar hebben.

QmaartenQ op 09 dec 2020 13:04

@QmaartenQ
Da’s zo’n beetje de route die wij ook gevolgd hebben. Eerst (eigenlijk best lang) met eigen materiaal en gids de nodige ervaring opgedaan (wel al vroeg theorie gedaan bij Snowsafety). In overleg met gids SSC praktijk gaan doen nadat we (en hij ook ;) ) vonden dat we daar aan toe waren.

Op dat moment hadden we dus al een beetje ervaring qua skiën off-piste, maar ook al diverse malen pieperzoeken en dergelijke geoefend en instructie hierin gehad.

*bericht bewerkt door evr66 op 09 dec 2020 13:21

Edwin van Riel
Rogieradmin9 december 2020 · 14:51

Een goede drie eenheid zou ik zelf kopen. Zoals evr66 zegt moet je weten hoe een pieper werkt.

Ik zou juist zeggen andersom… koop het daarna, dan weet je tenminste welke je zelf fijn vindt. Want tijdens zo’n cursus kun je veel verschillend materiaal gebruiken en zien.

Rogier op 09 dec 2020 10:08

Toch blijf ik een beetje een onbehagelijk gevoel houden.
Je moet toch wel ervaringen hebben met off piste als je aan de SSC cursus mee gaat doen.
Je hoeft geen expert te zijn natuurlijk, maar toch.
Ik heb bijvoorbeeld zelf eerst een aantal dagen een training met een gids gevolgd voordat ik aan de cursus begon,een paar jaar geleden alweer.
Je hebt je dan al in potentieel lawine gevaarlijk terrein begeven.
Een 3-eenheid zou je dan dus eigenlijk ook al mee moeten hebben gehad.
Op zijn minst gehuurd, maar liever gekocht, zodat je vertrouwd bent met jouw apparaat.
Zonder 3-eenheid off-piste gaan is niet aan te bevelen. Je hebt immers van te voren al geproefd van off-piste, anders begin je niet aan de cursus. Dus kun je maar beter je spullen al eerder voor elkaar hebben.

QmaartenQ op 09 dec 2020 13:04

Dit is natuurlijk prima, nee beter nog natuurlijk. Maar als je het materiaal niet hebt dan is zo’n cursus een perfecte manier om wat ervaring op te doen. Als je de spullen niet hebt en wilt gaan aanschaffen dan kun je natuurlijk info vragen aan gidsen en aan mede gebruikers. Het ging er mij meer om, als deze cursus je kennismaking is met echt off-piste… en/of je altijd materiaal gehuurd hebt of van je gidsen mee hebt gekregen.

Click. Click. Peace
SanderKan9 december 2020 · 18:31

Bij het Snow Safety Center hebben ze airbags, piepers, sondes en scheppen.
Als je aangeeft dat je deze spullen nog niet hebt kan je via het SSC huren geloof ik, voor een schappelijk bedrag.

Er is ook de mogelijkheid om verschillende piepers te testen en dit gebeurd ook wel degelijk onder begeleiding van een van de instructeurs of gidsen.

@Roel; heel leuk en mooi in beeld gebracht. TOP!

*bericht bewerkt door SanderKan op 09 dec 2020 18:31

Never ski faster than your guardian angel can fly!
GerritA9 december 2020 · 22:02

Voor mensen die redelijk tot goed Duits spreken heb je in Oostenrijk de mogelijkheid om gratis mee te doen met een Bewusstseinsbildung voor offpiste bij het SAAC (Basic Camp). Dit is een theoriemiddag of avond en een praktijk dag in de sneeuw. Deze worden gegeven door berggidsen en als ‘auslander’ kan je gewoon aansluiten (wel op tijd aanmelden want zitten snel vol).
De cursussen zijn vooral gericht op de jeugd (vanaf 12 jaar) maar in praktijk zijn de meeste deelnemers 20-40 jaar. Ook hebben ze family camps voor ouders met kinderen en meerdaagse vervolg cursussen.
Meer info op[ www.saac.at](https://www.saac.at “https://www.saac.at”)

Opmerking: Deze trainingen zijn lang niet zo uitgebreid en diepgaand als die van het Snow Safety Center. Maar zijn wel een goede introductie tot lawine kennis.

*bericht bewerkt door GerritA op 09 dec 2020 22:04

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....
Slim10 december 2020 · 03:29

@Roel, heel leuk geschreven!
@Piefke, bij de meeste gidsen/cursussen kun je veiligheids materiaal gratis of heel goedkoop huren, maar ja, je moet het daarna toch kopen, dus of dat nou zo handig is…

Ik luisterde net de recente “totally deep” podcast, en daar werd ook over dit onderwerp gesproken.
Daar stelden ze, dat een lawine cursus eigenlijk stap 5 of zo van beginnen met toerskiën skiën is.

Het komt er immers op neer dat je maar 1 ding tegelijk kan leren. Als je nog moet leren off piste skiën, kun je weinig leren over lawines.

*bericht bewerkt door Slim op 10 dec 2020 03:33

Piefke10 december 2020 · 09:44

@Slim ja nogmaals een goede aanvulling. Wij zijn ons daar echt wel van bewust en daarom ook niet voor nu maar pas als we daar klaar voor zijn☃️
Wel is het zo dat de gestelde vragen met antwoorden in mijn ogen goede aanvullingen zijn op het artikel omdat je dat er niet in terug leest. Misschien dat @Roel dat nog onderaan zijn blog kan toevoegen als opsomming voor degene die geen reacties lezen😁

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
Thijs1010 december 2020 · 10:52

Kleine toevoeging:

Je mag niet ‘zomaar’ mee op praktijkcursus van het SSC. Je moet wel enig theoretische kennis hebben opgedaan. Dat gezegd hebbende werd er bij mij niet gecheckd of ik de WP Safety Academy gedaan had aangezien ik geen theorie bij SSC heb gedaan.

Zie de voorwaarden op https://snowsafety.nl/cursussen/lawine-i/lawine-i-praktijk/…:

  • Theorie Lawine I gevolgd hebben of
  • WePowder Safety Academy gevolgd hebben
  • Voldoende ski- / snowboardvaardigheid hebben om in 35 graden steil off piste (en eventueel verspoord) terrein soepel te kunnen afdalen.
Powder, powder everywhere!
evr6610 december 2020 · 11:04

@thijs10 correct, goede toevoeging. Denk ook niet dat je het zonder moet willen. Werd idd niet gecontroleerd, maar ja, t is vooral in je eigen belang natuurlijk.

Edwin van Riel

Plaats een reactie