Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Wordt de skiwinkel overbodig?

Rogier op 11 december 2020· 39 reacties

Online winkelen is groot. Iedereen doet het: uitzoeken, aanvinken, betalen en het product komt vanzelf naar je toe. Gaat dit ook op voor wintersportproducten? Of heeft een ski- of snowboardwinkel nog toegevoegde waarde? We onderzochten het nut van de retailspecialist.

Dit artikel is geschreven door Rolf Westerhof en verscheen in Wintersport Magazine #46

‘Wintersport doe je er niet meer even bij’

Mijn lokale sportwinkelier had in de winter altijd een hoekje met ski’s en skischoenen. Zo kon je in de buurt de nieuwste materialen en met wat geluk de testwinnaars bekijken. Tegenwoordig zijn dit soort winkels zeldzaam geworden. Dat heeft een aantal oorzaken. Wintersport is allang niet meer ‘iets dat je erbij doet’. Het is een specialisme waarbij personeel grondig en regelmatig moet worden bijgeschoold. Kennis is cruciaal. Maar die kennis kun je alleen tot zijn recht laten komen als je ook een groot assortiment hebt. Daar komt nog bij dat er op internet een prijzenslag woedt, waar de lokale winkelier moeilijk in mee kan komen. Het lijkt er sterk op dat specialisatie en schaalvergroting de trend zijn bij de wintersportwinkels.

Is de laagste prijs zaligmakend?

Als je op internet de laagste prijs kunt vinden en de spullen ook nog bij je thuis worden gebracht, waarom zou je dan nog naar een winkel gaan? Mark Voogd van OutdoorXL heeft wel een idee. Hij is een van de eigenaren en heeft zowel een winkel als een webshop. Mark: “Op internet kun je heel veel informatie vinden, en wij investeren zelf ook veel in onze adviespagina’s, maar ik denk toch dat het beste advies tot stand komt in het gesprek tussen klant en verkoper. Als verkoper kun je precies doorvragen naar de dingen die nog niet helder zijn. Dat begint al met hoe goed mensen nu eigenlijk echt kunnen skiën. Wens en werkelijkheid liggen wat dat betreft nogal eens uit elkaar.

Op de hele goede webshops na zie je ook vaak dat de informatie over bijvoorbeeld skimodellen vergeven is van de marketingterminologie. De vraag is hoe goed je een keuze kunt maken aan de hand van informatie die vooral gaat over technologie en materialen. Een goede verkoper heeft zelf veel ski’s of snowboards getest en weet heel precies aan te geven wat het gedrag van het materiaal is, en dus voor wie het wel en niet geschikt is. In de loop van het verkoopgesprek ontwikkel je als verkoper een gevoel voor wat echt past bij een klant.”

skischoen
Skischoenen zijn zeer belangrijk

Skischoenen maken of breken je vakantie

Een van de toverwoorden van de laatste jaren is bootfitting. Dit op maat maken van ski- of snowboard boots door verhitting – maar ook andere ingrepen zoals uitbuigen, frezen of verkleinen – is in de Verenigde Staten al volkomen ingeburgerd, maar wordt bij ons nu pas trending. Aan de andere kant van de oceaan koop je een paar skischoenen en vervolgens maak je een afspraak bij een bootfitter, alwaar je nog eens honderd tot tweehonderd (!) dollar uitgeeft. In Nederland vallen de verkoop en het bootfitten samen. De winkel is in het algemeen meteen ook de bootfitter. En eigenlijk kan dat ook bijna niet anders met alle binnen- en buitenschoenen die middels ovens passend gemaakt kunnen worden. Een enkele webshop springt daar op in door ook een fysieke locatie aan te bieden.

Maar verhitten of niet, bootfitten of niet… geen pijn in je voeten begint met een goede pasvorm. Mark Voogd: “Een skischoen is een lastig ding en kan je vakantie maken of breken. Een goede pasvorm begint met een goede analyse van de voet. Eerst eventueel een scan en vervolgens gaat de verkoper zelf ook nog verschillende testjes en metingen doen. Is het een soepele voet of een stijve, zijn er speciale blessures die aandacht vragen? Gaandeweg ondervraag je de klant over zijn eerdere ervaringen met skischoenen. Heeft hij of zij ooit pijn gehad? Waar en met wat voor schoen? Dit proces kunnen we echt alleen maar in de winkel doen. Vervolgens komt het vakmanschap om alle gegevens te vertalen naar een bepaald type schoen en eventueel een bepaald type zool ter ondersteuning. Om altijd een goed alternatief aan te kunnen bieden, heb je natuurlijk weer een grote schoenencollectie nodig en ook nog eens voldoende voorraad.”

Sommige winkels geven garantie op hun advies door 70% van het aankoopbedrag in het eerste jaar als inruilbedrag te garanderen

Garanties en groeiplannen

Bij een webshop heb je meestal een goede regeling dat als iets toch niet helemaal is wat je ervan gehoopt had, je het product terug kunt sturen en je geld terug krijgt. Wat sommige winkels wel hebben en de meeste webshops niet, is een regeling om ook iets in te ruilen nadat je het al in de wintersport gebruikt hebt. Soms geven winkels garantie op hun advies, bijvoorbeeld door 70% van het aankoopbedrag in het eerste jaar als inruilbedrag te garanderen. Steeds meer winkelier hebben ook zogenaamde ‘lease’- of groeiplannen voor kinderen. Je koopt nieuwe spullen en die worden teruggenomen tegen een vast percentage als de kinderen er later uitgroeien. Zo heb je altijd het nieuwste materiaal en de optimale lengte van ski’s en maat van schoenen!

Beleving

Er wordt wel gezegd dat voorpret de grootste pret is. Is het daarom ook niet gewoon leuk om ergens heen te gaan waar je de nieuwste spulletjes vast kunt pakken en eventueel kunt laten demonstreren? Menno Koelewijn van MK Skiservice zet vol in op de beleving, met gondels, pistenbully’s en stoeltjes uit stoeltjesliften in zijn winkel. “Ik denk dat mensen voor hun plezier op wintersport gaan, en ik denk dus dat het leuk is om zo snel mogelijk in de sfeer van de wintersport te komen. Mensen ontmoeten elkaar ook in de winkel en kletsen over de beste bestemmingen of zoeken inspiratie in de boeken en tijdschriften in de koffiehoek.”

Aansmeren

Een vriend van vertelde me laatst dat hij in een winkel altijd bang is dat hem bepaalde modellen worden aangesmeerd omdat men daar het meest op zou verdienen. Mark Voogd moet lachen: “Nou, Outdoor XL staat bomvol met ski’s en schoenen en aangezien we geen museum zijn moet alles uiteindelijk verkocht worden. Het maakt dus helemaal niet uit of klant X schoen Y koopt, of klant Z schoen Y. Het is voor de langere termijn veel beter om een klant tevreden te maken. Voor mij staat de ideale verkoper als een goed maatje zijn klant terzijde; hij of zij is geïnteresseerd in wat de ander wil en probeert vervolgens tot het beste resultaat te komen. Uiteraard speelt het beschikbare budget daarbij ook een rol.”

Streepje voor

Winkels van steen en onlinewinkels hebben allebei een plek bij het shoppen anno 2019. Internetwinkels investeren steeds meer in het verbeteren van hun service om meer klantenbinding te creëren: van persoonlijk advies via e-mail of chat tot een bezoekadres en goede ruilregelingen. Maar de stenen winkels hebben voor een aantal producten in de kwaliteitswereld van de wintersport nu eenmaal een streepje voor. Ervaren verkopers bieden net dat beetje extra als ze een klant in de ogen kunnen kijken bij het adviseren over het juiste materiaal. Met name de skischoenen springen eruit: een voet van vlees en bloed comfortabel in een soort plastic doos proberen te wringen, is en blijft een uitdaging. Vooral als de voet een lastige patiënt is! Daar moet een pakketbezorger toch flink wat rubber voor verslijten voordat de passende op je deurmat ligt!

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Gillesski11 december 2020 · 09:29

Skiwinkels gaan altijd blijven bestaan, zeker in de gebieden zelf. Maar hier thuis ook zeker voor de bootfitting. Tenzij de technologie er zo op vooruit gaat dat je met een foto van je voet genoeg informatie geeft om de perfecte boot geleverd te krijgen, zie ik de skiwinkels niet snel verdwijnen.

FULL SEND
Togi11 december 2020 · 09:58

Shoppen is hier idd een combi van fysieke winkels en online.
Skies, schoenen en helmen worden in de lokale skishop gekocht omdat goed advies na mijn mening hier gewoon belangrijk voor is.
Kleding is een combi van een fysieke winkel en online. Waarbij ik zeker de duurdere kledingspullen zoals een €400+ goretex jas of zo liever in een winkel koop ivm passen, service en evt service bij problemen en ik bijv een fleece, shirt, handschoen of onderhoudsmateriaal net zo lief online koop.
Eigenlijk is altijd de afweging; wil ik advies en service => lokale winkel
Geen advies en service nodig => beste prijs (waarbij een online shop met fysieke winkel ook dan wel weer de voorkeur heeft boven een Amazon etc)

Tiny-M11 december 2020 · 10:34

Specialisatie is wel waar het om draait. De lokale campingwinkel die in de winter wat wintersport spullen heeft, verwacht ik niet bepaald advies van. De reden waarom ik naar een winkel ga, is goed advies.
Waar ik geen advies nodig heb, koop ik het al sneller online vanwege bredere keuze. Dit kan natuurlijk alsnog een webshop zijn die ook een fysieke winkel heeft.

Snowy197011 december 2020 · 11:10

Oriënteren kan prima online, daar is niks mis mee. Integendeel: als je vervolgens naar een winkel gaat en zegt “ik heb die ski of skischoen gezien, dat lijkt me wel wat”, dan heeft de medewerker alvast een insteek.

Maar skischoenen en helm moeten om te beginnen goed passen. Dat kun je online niet bepalen. Het is bij mij zelden voorgekomen dat het eerste paar skischoenen dat ik in een winkel aanhad ook meteen goed was. En dat is dan nog nadat ik uitleg heb gegeven aan de medewerker. Dus is de kans groot dat ik deze spullen na een online aankoop weer terug kan sturen. Het gedoe en de tijd die dit kost, win ik gemakkelijk terug door (in mijn geval) naar Schijndel of Nieuwegein te rijden.

Los daarvan hebben we ook nog een veiligheidsaspect. De ski’s die ik koop moeten wel bij mijn skistijl en niveau passen. Anders is de kans groot dat ik een gevaar op de piste vorm. Los nog dat je minder geniet van het skiën. En waar moeten de bindingen precies staan? Geen idee, ik ben (net als het gros van de Nederlanders) maar gewoon een vakantieskiër.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam
Hooykaas11 december 2020 · 11:14

Hardware verkopers.
Het grote probleem in Nederland is dat de ski verkoper zelf veel te weinig op de ski’s staat om een gefundeerd advies te geven.
Een week testen in de sneeuw is natuurlijk bij lange na niet genoeg.
Het plezier om in een winkel te kopen is natuurlijk vele malen groter dan op internet.
Maar je moet zelf precies weten alvorens je er heen gaat wat je wilt.

Bootfitters
Is een ander verhaal.
Dat is een aparte opleiding waarbij je niet perse moet kunnen skiën.

Skitiim11 december 2020 · 11:20

Ik ben fan van een gewone fysieke winkel. Echter wel een waar kwaliteit een service voorop staan.
Een winkel waar ik m’n research beter doe dan de gemiddelde verkoper daar heeft wat mij betreft weinig toegevoegde waarde en bestaansrecht. Beleving en voorpret zijn een mooie bonus. MK doet dat wat mij betreft heel goed.

Francina11 december 2020 · 12:26

Ik gebruik de webshop meer als voorpret, 1ste oriëntering. Daarna koop ik het in een echte winkel. Zeker voor het advies (ik heb bv dit najaar nieuwe wandelschoen gekocht bij een specialist in Made. Totaal andere schoenen gekocht dan ik persoonlijk in gedachten had. Super tevreden in praktijk. Dit kan alleen in een echte winkel.).
Verder vindt ik het gewoon leuk om naar de winkel te gaan😁.
En daarbij als iedereen alleen online koopt verdwijnen de winkels en zitten we alleen nog voor onze computer.

Veenhoorn11 december 2020 · 12:55

Diep van binnen iedereen fan is van de fysieke winkel. Het tastbare product overtuigt beter dan een plaatje op internet. Daarnaast natuurlijk nog het advies, de beleving enz.

Ik ben echter wel benieuwd hoeveel wintersporters/ vakantiegangers er niet rucksichtslos allerlei spullen op internet kopen. “doe maar een skietje”, “doe maar een schoentje”, “doe maar een jasje”. Ik denk dat er een heel grote groep is, die om materiaal geen fluit geeft. En die gaan voor aanbiedingen op internet.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
Leon10011 december 2020 · 13:01

Een helm online kopen? Hoe dan? Kleding?, skischoenen?
Nee hoor, ik kijk op webshop maar ga naar de fysieke winkel en koop het daar. Die paar tientjes dat het scheelt betaal ik graag extra voor service, het gemak van direct passen en het snuffelen bij spullen die ik niet echt nodig heb, maar wel leuk vind om te bekijken cq in handen te hebben.Bovendien blijf je zo beter op de hoogte van de trends. Wat wel opvalt: het aantal winkels neemt af, mijn eerste ski’s kocht ik bij een warenhuis, die hebben nu geen ski-afdeling meer. Heel vroeger verkocht de HEMA zelfs skikleding…

Hooykaas11 december 2020 · 13:05

@Francina
3 op de 10 winkels gaan verdwijnen en in de toekomst misschien nog wel meer.
En nu met Corona gaat het nog sneller.
Huren zijn niet meer op te brengen.
Personeel te duur.

Hier in het winkelcentrum in de buurt kost een latte macchiato 4 euro.
Eigenlijk te duur natuurlijk.

ello11 december 2020 · 13:05

~Ik heb een gruwelijke hekel aan winkelen. Ook hebben wij bij het aanschaffen van skischoenen slechte ervaringen met 2 verschillende winkels waardoor ik al jaren ski zonder de aangeraden, dure, extra zooltjes in mijn schoenen (omdat ik anders zwarte nagels krijg doordat ze afsterven) en mijn man 2 paar nieuwe schoenen heeft staan maar elk jaar huurt omdat het ene paar te wijd is en het andere te strak. Maar toch zou ik geen schoenen via internet kopen. Kleding absoluut wel. voor schoenen zou ik in een winkel gaan in het wintersport land zelf.

Arnie77711 december 2020 · 13:20

Schoenen koop ik eigenlijk altijd in de winkel, skis en bindingen kunnen prima bij de webshop als je eenmaal weet wat je wil. Wel altijd bij een skishop laten monteren, dat vertrouw ik dan weer niet bij grote webshops. Helaas hebben de winkels vaak niet de skis staan die ik zoek dus al gauw aangewezen op de webshop. Kleding is een mix van beide.

Freeride = Life
Waah11 december 2020 · 13:33

@Leon100 skihelm online kopen kan prima? In de winkel hebben ze vaak maar een paar modellen, zelfs de grotere zaken. Online is zoveel meer te vinden. Gewoon bij een winkel die veel modellen een aantal bestellen en dan thuis bepalen welke het beste zit. De rest retour.

Daarmee heb ik betere ervaring dan 6 winkels langs voordat je eindelijk een leuk model hebt dat goed past.

Schoenen heb ik hetzelfde gedaan. Al is dat voor snowboarders wel wat makkelijker. Ik weet welke merken goed bij mijn voeten passen, dan een aantal bestellen en voila.

Kleding is sowieso makkelijk online. Alle magazines zijn te vinden dus trends (als je dat belangrijk vind) zijn zo te vinden. En er is zoveel meer keuze direct. Vind de NL keuze vaak beperkt met dezelfde merken.

Als je vlakbij een megastore woont is shoppen leuk. Maar als je in totaal 3 uren onderweg bent, en vervolgens teleurgesteld naar huis mag wat weinig keuze, geen voorraad van je maat etc? Dan is de lol er snel af…

Genoeg dingen waarvoor ik wél een speciaalzaak inloop. Reparatie bijvoorbeeld. En als ik dan wat leuks zie, top! Maar verder? Online is makkelijker en de groep die er nog écht verstand van heeft is klein IMHO

Leon10011 december 2020 · 14:12

@waah…echt? En denk je wel eens over de milieu-effecten van al die retourzendingen? Ik past toch echt liever in de winkel, ‘retour’ betekent dat ‘terug in het rek waar je voor staat’ ipv van weer een dieselbusje in de weer. Als we winkels willen houden, dan moeten we ze bezoeken. Maar goed, zo te zien is elke moeite je te veel…

RFKANGOO11 december 2020 · 14:31

Zolang de meeste winkels vaak kiezen voor makkelijk geld verdienen en je de “echte” specialisten op 1 hand kan tellen zoek ik lekker online mijn spullen uit. Wat mij opvalt is dat vaak 3 tot 5 merken gevoerd worden en dan alleen de producten uit het lage tot middensegment. Wil je iets speciaals dan moet het besteld worden of je moet er ver voor rijden. Nou laat dan maar zitten. Enkel de leuke koopjes in de shops in de buurt pak ik mee maar voor de rest zoek ik het wel online. En ik koop tegenwoordig ook vaak 2e hands mijn spullen.

Übung macht den meister!!!
Jamie01011 december 2020 · 15:27

Meeste kleding koop ik online omdat er meer keuze is, het gemak en vaak ook de prijs is lager dan in een winkel. Al gebruik ik een winkel wel vaak om de pasvorm van verschillende merken te weten. Schoenen koop ik altijd in een winkel. Ski’s koop ik of in een winkel of online. Online als ik precies weet wat ik wil hebben. Ik ben van mening dat een fysieke winkel de plek is voor service, advies en pasvorm. De koop en de afhandeling kunnen online gebeuren. Combinatie van winkel en webshop. Dat zie je ook veel bij de grote modeketens. H&M, Bijenkorf, Assem schoenen, Sara enz. Duijvenstein in Snowworld heeft winkel, webshop en test mogelijkheden. Mooie USP

ruudsan11 december 2020 · 16:03

Ik denk dat de meeste wel gaan verdwijnen, en alleen de echte specialisten het gaan redden vooral op gebied van schoenen en goed onderhoud De rest is makkelijk online te bestellen,vooral omdat je eerst kunt testen bij een indoorbaan shop bijvoorbeeld Duijvenstein . En je besteld later voordeliger online het zelfde veel goedkoper. Heb je nog een leuke dag op de koop toe.

MiVe11 december 2020 · 16:52

@Leon100: Volgens mij moet je het milieu effect vergelijken van het busje en jij die naar de winkel gaat. Hoe valt de balans dan uit?

MiKeZZa11 december 2020 · 19:53

@waah…echt? En denk je wel eens over de milieu-effecten van al die retourzendingen? Ik past toch echt liever in de winkel, ‘retour’ betekent dat ‘terug in het rek waar je voor staat’ ipv van weer een dieselbusje in de weer. Als we winkels willen houden, dan moeten we ze bezoeken. Maar goed, zo te zien is elke moeite je te veel…

Leon100 op 11 dec 2020 14:12

Iemand zegt al heel terecht dat jij waarschijnlijk ook met de auto naar de winkel gaat. Tel daar nog even bij op:

  • Materiaal dat naar de winkel gebracht wordt
  • Personeel dat naar de winkel moet
  • Winkel waar de kachel brandt
  • Winkel waar het licht brandt

En reken dat eens door. Ik weet zonder twijfel wel hoe de balans door slaat. En nee; de winkel zal het niet winnen qua energiezuinigheid.

Shane11 december 2020 · 20:42

@waah…echt? En denk je wel eens over de milieu-effecten van al die retourzendingen? Ik past toch echt liever in de winkel, ‘retour’ betekent dat ‘terug in het rek waar je voor staat’ ipv van weer een dieselbusje in de weer. Als we winkels willen houden, dan moeten we ze bezoeken. Maar goed, zo te zien is elke moeite je te veel…

Leon100 op 11 dec 2020 14:12

Iemand zegt al heel terecht dat jij waarschijnlijk ook met de auto naar de winkel gaat. Tel daar nog even bij op:

  • Materiaal dat naar de winkel gebracht wordt
  • Personeel dat naar de winkel moet
  • Winkel waar de kachel brandt
  • Winkel waar het licht brandt

En reken dat eens door. Ik weet zonder twijfel wel hoe de balans door slaat. En nee; de winkel zal het niet winnen qua energiezuinigheid.

MiKeZZa op 11 dec 2020 19:53

Je weet dat retourzendingen gewoon bij het afval terechtkomen?

I can stick uphill ice, on my saucer...
Shane11 december 2020 · 20:48

Lekker man, naar de winkel gaan! Heerlijk een beetje sfeer proeven, voorpret is toch minimaal het halve werk voor dat weekje per jaar 😉. En zo denken gelukkig heel veel mensen erover, ook bij de Daka’s van deze wereld is het altijd lekker druk in de winter. Ik ben sowieso een groot voorstander van een (goede) winkel, ik word graag geholpen. Wat een gedoe man, online bestellen… Denk je een mooie broek te hebben, is de maat weer niet goed en is de juiste maat uitverkocht. Is mij die paar tientjes niet waard.

Even terzijde, volgens mij heb ik de auteur van dit artikel wel eens gezien in een winkel in de buurt van Rotterdam 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...
evr6611 december 2020 · 21:07

@shane , ik zou zweren dat ik hem gisteren nog gezien heb en in het voorjaar in CH. geen ontkomen aan 😂😂

Edwin van Riel
Tiny-M11 december 2020 · 22:06

Kleding bestel ik juist vooral. Gewoon lekker thuis passen, heerlijk!
Vind het andersom juist gedoe. Moet ik naar een winkel, hopen dat ze ook het soort model hebben wat ik zoek, zo niet moeten ze het alsnog na bestellen… nee, daarvoor ga ik juist liever niet naar de fysieke winkel.

Togi11 december 2020 · 22:47

Diep van binnen iedereen fan is van de fysieke winkel. Het tastbare product overtuigt beter dan een plaatje op internet. Daarnaast natuurlijk nog het advies, de beleving enz.

Ik ben echter wel benieuwd hoeveel wintersporters/ vakantiegangers er niet rucksichtslos allerlei spullen op internet kopen. “doe maar een skietje”, “doe maar een schoentje”, “doe maar een jasje”. Ik denk dat er een heel grote groep is, die om materiaal geen fluit geeft. En die gaan voor aanbiedingen op internet.

Veenhoorn op 11 dec 2020 12:55

Die groep kom je denk ik ook niet tegen op dit forum
Hooguit in februari om te vragen of ze een vignet moeten hebben en of winterbanden verplicht zijn en sneeuwkettingen echt wel nodig zijn ;-)

*bericht bewerkt door Togi op 11 dec 2020 22:49

Piefke11 december 2020 · 23:31

Zoals al meerdere keren aangehaald zijn het de winkels die je kundig helpen omdat ze kundige werknemers hebben die ervoor zorgen dat ze overeind zullen blijven. Daar wil je zijn en dan rijd ik daar graag naartoe al is het 2uur rijden. Wij kopen ook online, het blijft toch je eigen portemonnee. Dat ik een paar euro meer moet betalen in die winkel is niet erg maar een paar of zoals laatst met ski’s gemiddeld €150,- is te gek en dan kijken wij weer naar onze portemonnee. Tussen de ene en de andere winkel lijkt vooral bij ski’s veel verschil te zijn in prijs… Voor bijvoorbeeld skischoenen is het dan wel weer simpel: afspraak maken bij die goede winkel, passen en de juiste schoen naar je voet laten zetten door bootfitting waar nodig, afrekenen en uitproberen indoor. Dan terug om ze te finetunen en zowel winkelier als de klant zijn dan blij en je gaat zonder pijn genieten op wintersport!
Dan heb je nog de winkels die doen alsof ze DE Wintersportspeciaalzaak zijn maar je een advies geven wat nergens op slaat of totaal niet met je matcht en die zijn er helaas meer dan de winkels met de kundigheid.

Dus overbodig nee.
Maar wel die winkel die je ook echt helpt.
Al is het natuurlijk wel zo dat hier vele fanatiekelingen weten hoe en wat maar het grootste gros Nederlanders is blij met die winkel zonder kundigheid omdat ze dat zelf ook niet hebben en ook niet willen opdoen.
@Shane ja ik ken ook die winkel en heb daar eens een lezing van die beste man gehad waar ook ene @evr66 zich smakkend van de pizza als stoelvulling tussen het publiek bevond… Ging die er ook nog die avond met de hoofdprijs vandoor: 2 lawine airbags😱🥶☃️

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
evr6612 december 2020 · 06:59

Haha @piefke klopt, en vooral omdat mijn vrouw vond dat we die moesten kopen 😂😂

Edwin van Riel
alaind12 december 2020 · 08:12

Voor de aankoop van mijn materiaal, ski’s en boots, heb ik 170km gereden naar een winkel nabij Mechelen ( United Brands als ik dat hier mag vernoemen ). De eenvoudige reden hiervoor is dat ik er een deskundige uitleg kreeg over het materiaal dat ik ging aankopen. We begonnen met de boots, een uitgebreide digitale analyse van de voet en vervolgens het passen van verschillende modellen die het best bij de voet paste. Na 2 uur passen en aanpassen (bootfitting) is er een besluit genomen welke schoen ik zou aankopen. Voor de prijs van 300€ had ik de perfect passende schoen, een leuke uitstap met koffie ter plaatse en de garantie van een kwaliteitsproduct. Intussen na de gesprekjes met de eigenaar van deze toch grote winkel had hij snel door welk type skiër ik was en waar ik naar op zoek was. Na een prima uitleg heb ik een mooi paar Rossignol ski’s gekocht en kreeg er nog een paar carbon stokken bij en hier betaal je ook al snel 60€ voor. Na 3u kwam ik als tevreden man buiten met nieuwe spullen. Daarna vlug naar Ice Mountain om te gaan uitproberen … Geen pijnlijke voeten meer en de soepele ski’s zijn van topkwaliteit voor mijn niveau.

Dus, conclusie … Zou ik deze service ook online krijgen ? Na wat nakijken zag ik snel dat de prijzen hetzelfde waren als wat ik betaald heb doch zonder de service die ik mocht ervaren van de professionele winkel.

Andere spullen zoals truitjes, thermische kledij, sokken, etc … zijn snel te vinden bij die grote Franse keten.
Voor de jas en broek ben ik prima geholpen bij die andere keten, AS Adv…
Alles bij elkaar denk ik dat je voor de aankoop van grotere spullen best bij de gespecialiseerde winkel bent.
En ja, ik heb ook al online gekocht bij die grote Nederlandse skiwebshop en de service is er prima. Ik heb er mijn Casco Airwolf helm aangeschaft. Bij de eerste levering was die te klein waarop ik die terugstuurde. Enkele dagen later stond mijn geld terug op mijn rekening waarop ik de maat groter bestelde die perfect paste. De reden van aankoop van die helm is gewoon omdat ze die bij mijn winkels niet hadden.

Al bij al ben ik van beide manieren van winkelen tevreden hoewel ik voor sommige producten een onderscheid maak of ik die online of in een fysieke winkel ga aankopen. Ik zou zeggen zeggen analyseer goed over wat je aankoopt en laat je niet verleiden door 10 eur prijsverschil. Zoals eerder gezegd kan dit verschil je vakantie al of niet doen slagen :)

Alain (BE)
Hooykaas12 december 2020 · 11:23

@Shane
Drukte bij Daka sport.
Normaal wel.
Maar tijdens Corona niet.
Ik was 2X bij Daka Sport in Amersfoort op verschillende tijden.
Niemand in de winkel op 10 verkopers na dan.
Ik denk dat als je 50 procent bied op de hele voorraad dat ze er graag vanaf willen.

evr6612 december 2020 · 11:41

@hooykaas doen we een forum-groepsbod op de hele zooi? 😂😂

Edwin van Riel
Hooykaas12 december 2020 · 12:00

Ja @Shane “de hele zooi” 😂😂
Voor het eerst in het bestaan van het Forum dat een gewaardeerd Forum lid toegeeft dat het eigenlijk allemaal veel te dure zooi is 👍😄

Plaats een reactie