Nebelhorn het hele winterseizoen dicht door vernieuwing gondel

Henri op 13 oktober 2020· 8 reacties

Het middelstation Seealpe van de nieuwe 2S-gondel (ok-bergbahnen.com)
Het middelstation Seealpe van de nieuwe 2S-gondel (ok-bergbahnen.com)

De Nebelhorn is een van de meest iconische bergen in Duitsland en onderdeel van het populaire grensoverschrijdende skigebied Kleinwalsertal. Al in 1930 werd vanuit Oberstdorf de zuidflank van de berg tot het station Hofätsblick ontsloten. Op het moment van de opening was de pendelbaan zelfs de langste ter wereld. De lift bracht tot het jubileumjaar 2005 maar liefst 17 miljoen bezoekers naar boven. In 1977 werden de twee secties pendelbanen vanuit het dal vervangen door modernere pendelbanen, maar inmiddels is deze tweede generatie ook al sterk verouderd. Na steeds concretere plannen in de afgelopen jaren is het nu eindelijk zover: beide pendelbanen worden afgebroken en een nieuwe 2S-gondel komt ervoor in de plaats. In totaal wordt er maar liefst 55 miljoen geïnvesteerd in het skigebied bij Oberstdorf.

Het pistekaartje van de Nebelhorn met de nieuwe 2S-gondel in het groen
Het pistekaartje van de Nebelhorn met de nieuwe 2S-gondel in het groen

Comfortverbetering

De nieuwe gondel loopt net zoals de eerste twee secties van de pendelbaan niet tot de top, maar tot het op 1932 meter hoog gelegen station Hofätsblick. Pas in 1967 kon men met een 1-persoons stoeltjeslift helemaal naar de top van de Nebelhorn. Deze laatsgenoemde lift werd in 1990 vervangen door een derde sectie pendelbaan direct vanuit Hofätsblick. Deze laatste sectie wordt tijdens dit vernieuwingsproject niet vervangen en blijft de bezoekers tot de 2224 meter hoge bergtop transporteren.

De 2S-gondel zorgt voor aanzienlijk meer comfort doordat iedereen voortaan kan zitten in plaats van staan. Bovendien is een overstap bij het middelstation Seealpe niet langer nodig. Wie van de beginnersweide bij het 1280 meter hoge middelstation gebruik wil maken kan uitstappen, maar andere wintersporters kunnen in één rit tot aan het station Hofätsblick komen. Met een nieuwe capaciteit van 1200 personen per uur, wat een verdubbeling betekent vergeleken met zijn voorganger, zullen lange wachttijden niet meer voorkomen. Het dalstation op 830 meter hoogte wordt volgens het skigebied een architectonische hoogstandje. Met hout uit de regio, grote glaselementen en gebogen lijnen wordt het nieuwe gebouw “de indrukwekkende toeganspoort naar de Nebelhorn”.

Het nieuwe dalstation van de Nebelhornbahn (ok-bergbahnen.com)
Het nieuwe dalstation van de Nebelhornbahn (ok-bergbahnen.com)

Het nieuwe dalstation van de Nebelhornbahn (ok-bergbahnen.com)
Het nieuwe dalstation van de Nebelhornbahn (ok-bergbahnen.com)

Voordelen van de nieuwe 2S-gondel

De derde generatie Nebelhornbahn is geen pendelbaan, maar zoals eerdergenoemd een 2S-gondel. Dit systeem is geen nieuwe uitvinding, maar werd sinds de komst van de 3S-gondel al een tijd lang niet meer toegepast. De Italiaanse liftproducent Leitner Ropeways heeft de 2S-techniek in een nieuw jasje gestoken en vorig jaar gepresenteerd. De Nebelhornbahn is de eerste gondel waarbij deze nieuwe versie van de 2S-gondel wordt toegepast.

Onder het motto “het beste van beide werelden” worden de voordelen van een 2S-gondel al snel duidelijk. De gebruikelijke lifttypes, een monokabelgondel en een 3S-gondel (3 kabels), zijn niet altijd op elke plek inzetbaar. Zo is een eenvoudige gondel bijvoorbeeld goedkoop en relatief compact, maar minder geschikt in geëxponeerd terrein. Een 3S-gondel is daarentegen wel uiterst geschikt voor het overbruggen van lange afstanden en diepe dalen. De windstabiliteit is veel beter dan bij een gewone gondel en door de hogere snelheid en grotere cabines beschikt een 3S-gondel over een grotere capaciteit. De keerzijde van dit type is dat het kostenplaatje fors hoger ligt en de stations aanzienlijk groter zijn.

De 2S-gondel is dus een mooie compromis tussen beide lifttypes. Het systeem beschikt over een draagkabel en een trekkabel, waardoor deze gondel minder gevoelig is voor wind dan een gewone gondel met slechts één kabel. De relatief compacte stations en de lage installatiekosten zijn weer voordelen ten opzichte van de dure en massieve 3S-gondel. Andere voordelen van de nieuwe 2S-gondel van Leitner zijn de toepassing van volledig synthetische katrolschrijven, wat voor geluidsdemping en een langere levensduur zorgt. Meer informatie over de 2S-gondel zal binnenkort in een apart artikel op de website verschijnen.

Nieuw versus oud (ok-bergbahnen.com)
Nieuw versus oud (ok-bergbahnen.com)

Geen skiseizoen door bouw

Vorig jaar is men al gestart met het grote project. Door de vele werkzaamheden was een realisatie binnen één zomerseizoen niet mogelijk en werden er parallel aan de oude pendelbanen al voorbereidingen getroffen. Omdat de Nebelhorn sterk afhankelijk is van de inkomsten in het zomerseizoen is ervoor gekozen om het aankomende winterseizoen 2020/2021 over te slaan, zodat men tijdens beide zomerseizoenen 2020 en 2021 open konden zijn. Als gevolg van de coronacrisis heeft men spontaan besloten om de bouw 6 maanden te vervroegen, waardoor de liften ook het hele zomerseizoen van 2020 dicht zijn gebleven. De opening van de nieuwe 2S-gondel staat nu gepland voor 26 maart 2021. Hoewel dit officieel nog in het winterseizoen valt, zal de nieuwe Nebelhornbahn alleen voor voetgangers geopend zijn. Wintersporters moeten dus nog even wachten en zullen pas in december 2021 gebruik kunnen maken van de nieuwe gondel.

De nieuwe Söllereckbahn
De nieuwe Söllereckbahn

Nieuwe gondel in Söllereck

Vorig jaar schreef ik een blog over de complete renovatie van het Söllereck skigebied ook al over de vernieuwing van de Nebelhornbahn. In dit andere skigebied bij Oberstdorf wordt dit jaar met de komst van de nieuwe Söllereckbahn de tweede stap in het grote vernieuwingsproject gezet. Deze 10-persoons gondel vervangt de oude gondel, maar zorgt ook voor een betere verbinding met de parkeerplaatsen. Waar je tot het afgelopen winterseizoen nog een stuk omhoog moest lopen, loopt de eerste sectie van de nieuwe gondel nu direct vanaf de parkeerplaats. Het nieuwe middelstation staat precies op de plaats waar het oude dalstation stond.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Interessant verhaal. € 55 mln voor zeg 6 pistes. Dan moet het zomerseizoen idd wel erg lucratief zijn.

Pff zo’n volledig glazen gebouw is natuurlijk best leuk in de winter. In de zomer lijkt me zoiets ecologisch niet veranwoord. Je zal gigantisch veel koelmiddelen moeten hebben wil je zo’n gebouw enigzins behagelijk houden wanneer het buiten 30+ graden is icm veel zon. Het lijkt me voor de liftinstallatie namelijk ook niet handig wanneer het 50+ graden is onder het dak van die glazen koepel. Zoals je tegenwoordig ook bij moderne appartementen en flatgebouwen ziet zal ook dit wel puur architectonisch wezen zonder dat er over de gevolgen nagedacht is. Reken bij een felle zomerzon op zeeniveau op 600W aan invallende warmte per vierkante meter glas. Op 800m hoogte kan dit nog wel eens meer zijn door een iets dunnere atmosfeer.

Born to Ride

Ik vind het ook niet mooi. Totaal niet bij het landschap passen!

Volgens mij wordt hier toch ook helemaal niet zoveel geskied? Het is best een uithoek, ook met de skibussen toch?

Sollereck wordt denk ik echt aantrekkelijk als die hele lange sleeplift eruit gaat, maar volgens mij zijn daar wel plannen voor.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vind het juist wel heel gaaf, die koepel. Maar ik ben ook benieuwd of het er niet te warm zal worden. Hoewel de voorkant helemaal en de achterkant deels open is. Ik vind ook net als @DrPhil de investering wel heel erg hoog voor zo’n klein gebied. Maar de kosten-baten zullen vast goed doorgerekend zijn.

Volgens mij wordt hier toch ook helemaal niet zoveel geskied? Het is best een uithoek, ook met de skibussen toch?

Sollereck wordt denk ik echt aantrekkelijk als die hele lange sleeplift eruit gaat, maar volgens mij zijn daar wel plannen voor.

Roy83 op 13 okt 2020 16:41

Het gebied is vooral populair bij Duitsers. Zij kennen het skigebied, de berg en Oberstdorf goed, mede doordat je er vaak tot 1 mei kunt skiën.

Als je als weekgast in het Kleinwalsertal verblijft, is het inderdaad een stukje rijden. Maar tegelijkertijd ligt het midden in Oberstdorf op slechts 1 kilometer van het treinstation. Een echte uithoek kun je het dus niet noemen.

*bericht bewerkt door Henri op 13 okt 2020 18:51

Pff zo’n volledig glazen gebouw is natuurlijk best leuk in de winter. In de zomer lijkt me zoiets ecologisch niet veranwoord. Je zal gigantisch veel koelmiddelen moeten hebben wil je zo’n gebouw enigzins behagelijk houden wanneer het buiten 30+ graden is icm veel zon. Het lijkt me voor de liftinstallatie namelijk ook niet handig wanneer het 50+ graden is onder het dak van die glazen koepel. Zoals je tegenwoordig ook bij moderne appartementen en flatgebouwen ziet zal ook dit wel puur architectonisch wezen zonder dat er over de gevolgen nagedacht is. Reken bij een felle zomerzon op zeeniveau op 600W aan invallende warmte per vierkante meter glas. Op 800m hoogte kan dit nog wel eens meer zijn door een iets dunnere atmosfeer.

Matthias123 op 13 okt 2020 11:50

Dat valt wel mee, de ene zijde is volledig open, de andere deels. Ze zullen dit niet actief gaan koelen, dus kost het afvoeren van warmte niets. Dit is geen kantoorgebouw of appartement. Het enige nadeel is dat er geen zonnepanelen op kunnen ;)

Pff zo’n volledig glazen gebouw is natuurlijk best leuk in de winter. In de zomer lijkt me zoiets ecologisch niet veranwoord. Je zal gigantisch veel koelmiddelen moeten hebben wil je zo’n gebouw enigzins behagelijk houden wanneer het buiten 30+ graden is icm veel zon. Het lijkt me voor de liftinstallatie namelijk ook niet handig wanneer het 50+ graden is onder het dak van die glazen koepel. Zoals je tegenwoordig ook bij moderne appartementen en flatgebouwen ziet zal ook dit wel puur architectonisch wezen zonder dat er over de gevolgen nagedacht is. Reken bij een felle zomerzon op zeeniveau op 600W aan invallende warmte per vierkante meter glas. Op 800m hoogte kan dit nog wel eens meer zijn door een iets dunnere atmosfeer.

Matthias123 op 13 okt 2020 11:50

Dat valt wel mee, de ene zijde is volledig open, de andere deels. Ze zullen dit niet actief gaan koelen, dus kost het afvoeren van warmte niets. Dit is geen kantoorgebouw of appartement. Het enige nadeel is dat er geen zonnepanelen op kunnen ;)

Martin7182 op 14 okt 2020 12:02

Ook als het deels open is loopt de temperatuur er al snel 15 graden op boven de buitentemperatuur. Het is gewoon een XL tunnelkas. In een tunnelkas loopt de temperatuur in de zomer ook enorm op, zelfs wanneer beide uiteinden volledig open zijn.

Born to Ride
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie