Nieuwe skiliften in Frankrijk (2022/2023)

Henri op 18 september 2022· 20 reacties

Nieuwe Mélezet gondel in La Norma
Nieuwe Mélezet gondel in La Norma

Ook in Frankrijk zijn er deze zomer weer veel skiliftprojecten voltooid. In dit blog breng ik je op de hoogte van alle nieuwe skiliften in Frankrijk voor het winterseizoen 2022-2023.

Nieuwe Sairon stoeltjeslift in Le Grand Massif

In het deelgebied van Morillon in Le Grand Massif is er deze zomer gewerkt aan de nieuwe Sairon stoeltjeslift. De oude 4-persoons stoeltjeslift uit 1986 was weliswaar koppelbaar, maar kon maximaal 2400 personen per uur naar boven transporteren. Door zijn essentiële functie was deze capaciteit te laag. Niet alleen zijn de bijbehorende pistes ideaal voor beginners en families; de lift vormt ook de enige (snelle) verbinding met de deelgebieden Les Carroz en Samoëns. Met een lengte van ongeveer 2,8 kilometer is het (samen met de nabijgelegen Coulouvrier stoeltjeslift) een van de langste stoeltjesliften van Frankrijk! De snelheid van 6 meter per seconde zorgt ervoor dat de liftrit voortaan beduidend sneller verloopt. In slechts 9 minuten sta je weer boven!

De nieuwe Sairon stoeltjeslift in Le Grand Massif
De nieuwe Sairon stoeltjeslift in Le Grand Massif

Twee nieuwe stoeltjesliften in Vars

In het deelgebied Vars van La Forêt Blanche zou vorig jaar de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift naar de Pic de Chabrières worden voltooid, maar het project is noodgedwongen uitgesteld tot deze zomer. De fundering van het bergstation van de stoeltjeslift ondervond problemen door de instabiele ondergrond, waardoor aanpassingen nodig waren en het bouwproces deze zomer gedeeltelijk opnieuw moest worden gedaan. Aankomende winter kunnen we eindelijk genieten van de comfortabele rit met de Speed Master stoeltjeslift tot het hoogste punt van het skigebied. Het spectaculaire tracé loopt parallel aan de beroemde speedskipiste.

Daarnaast wordt het Mayt project ook eindelijk gerealiseerd. Ook hier zorgden problemen met de ondergrond ervoor dat het project moest worden uitgesteld. Inmiddels is er een ander tracé gekozen. Het dalstation zal bij het skistation Vars Les Claux liggen, direct naast de Chabrières combibaan. Het bergstation ligt op 2461 meter en is dus iets lager dan zijn voorganger. Er is nog steeds een connectie met Risoul mogelijk en door de locatie is de lift minder windgevoelig dan de oude vierzitter. Met de nieuwe stoeltjeslift sta je voortaan in iets minder dan 7 minuten boven. Het zullen overigens niet de laatste nieuwtjes zijn vanuit La Forêt Blanche, want voor Risoul staat er volgende zomer wederom een liftvernieuwing op het programma.

In het groen de nieuwe stoeltjesliften en in het rood de liften die worden afgebroken
In het groen de nieuwe stoeltjesliften en in het rood de liften die worden afgebroken

De nieuwe Speed Master stoeltjeslift in Vars (vars.com)
De nieuwe Speed Master stoeltjeslift in Vars (vars.com)

Tignes: project nieuwe stoeltjeslift kan eindelijk worden voltooid

Nadat in het skigebied van Tignes de 8-persoons Brévières gondel in 2018 was gebouwd, zorgt de nieuwe Aiguille Rouge stoeltjeslift vanaf aankomende winter voor een verbeterde verbinding van Tignes 1800 (Les Boisses) en Les Brévières met de rest van het skigebied.

De stoeltjeslift ging na de afbraak van de Marais stoeltjeslift en de problemen met de bouw van de nieuwe Marais stoeltjeslift gebukt onder de toenemende drukte. Om gasten vanuit deze twee dorpen snel naar boven te brengen, krijgt de nieuwe stoeltjeslift een capaciteit van maar liefst 3000 personen per uur. In minder dan 4 minuten sta je boven. Het nieuwe bergstation ligt iets lager dan zijn voorganger, dichterbij het bergstation van de Chaudannes stoeltjeslift.

De nieuwe Aiguille Rouge stoeltjeslift in Tignes
De nieuwe Aiguille Rouge stoeltjeslift in Tignes

Portes du Soleil: Châtel vervangt Conche stoeltjeslift

De liftvernieuwing in Portes du Soleil stond al paar jaar in de wachtrij, maar nu is het dan zover. In Châtel wordt de driezitter Conche vervangen door een gloednieuwe 6-persoons stoeltjeslift. Bij de liftvernieuwing van de Morclan stoeltjeslift in 2019 was al bekend dat het eerstvolgende project de vervanging van de Conche stoeltjeslift zou worden.

De oplettende wintersporter zal tijdens een liftritje met de Morclan stoeltjeslift al iets zijn opgevallen. De nieuwe Conche lift is namelijk zo gepland dat beide stoeltjesliften één liftpaal delen. Het tracé van de nieuwe Conche stoeltjeslift kruist paal nummer 3 van de Morclan stoeltjeslift. Daarnaast komt het bergstation van de Conche lift hoger te liggen dan zijn voorganger, in de buurt van het bergstation van de Chermillon sleeplift. Voortaan stap je in Frankrijk in en kom je bij het bergstation op Zwitsers grondgebied aan!

De oude (rood) en nieuwe (groen) Conche stoeltjeslift in Châtel
De oude (rood) en nieuwe (groen) Conche stoeltjeslift in Châtel

De nieuwe Huez Express in Alpe d'Huez
De nieuwe Huez Express in Alpe d'Huez

Huez Express in Alpe d’Huez

Ook in het skigebied van Alpe d’Huez staat ons zoals in de afgelopen jaren ook nu weer een vernieuwing te wachten. Vanuit het dorp Huez verloopt de nieuwe gondel Huez Express via een middelstation bij een parkeerplaats voor dagjesmensen net boven het dorp naar het dalstation van de Alpe Express dat in 2018 is gebouwd. Het bergstation van de nieuwe lift wordt geïntegreerd in het liftstation van de Alpe Express. De gondel krijgt een capaciteit van 2400 personen per uur. De oude Télévillage gondel wordt afgebroken.

Rechts in het groen de nieuwe Vallée Blanche combibaan, in oranje de Diable stoeltjeslift
Rechts in het groen de nieuwe Vallée Blanche combibaan, in oranje de Diable stoeltjeslift

Les 2 Alpes: nieuwe combibaan als onderdeel van een masterplan

Iets verderop in het skigebied Les 2 Alpes is deze zomer gewerkt aan de gloednieuwe combibaan Vallée Blanche. In het kleine deelgebied ten westen van het dorp (rechts op de pistekaart) was vorig jaar al de nieuwe Super Venosc gondel gebouwd. Vanaf deze winter is het deelgebied dus helemaal up-to-date. De oude 4-persoons stoeltjeslift Vallée Blanche is afgebroken. Het dalstation van de nieuwe combibaan ligt op dezelfde locatie, maar het bergstation komt bij het bergstation van de Super Venosc gondel te liggen.

Naast deze vernieuwing wordt de Diable stoeltjeslift aan de andere kant van het dorp omgetoverd tot combibaan. Er worden 28 cabines aan de kabel gehangen en de stations worden voor het in- en uitstappen aangepast. Beide projecten zijn onderdelen van een groot masterplan. Ook in de komende jaren kunnen we nog veel liftvernieuwingen verwachten. Zo is er een 3S-gondel gepland die in twee secties vanaf het dorp naar de gletsjer zal lopen als vervanging van de Jandri Express.

Het bergstation van de nieuwe Les Nants stoeltjeslift in Evasion Mont-Blanc
Het bergstation van de nieuwe Les Nants stoeltjeslift in Evasion Mont-Blanc

Evasion Mt. Blanc: nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Les Nants in Saint-Gervais

Meer info over (de verschillende deelgebieden van) Évasion Mont-Blanc lees je in mijn review.

Ook vanuit het wat onderbelichte skigebied Évasion Mont-Blanc is er een flinke verbetering te melden. In het deelgebied van Saint-Gervais - Le Bettex wordt de 2-persoons stoeltjeslift Arbois vervangen door de moderne 6-persoons stoeltjeslift Les Nants. Hier op de hellingen onder de Bettex-Arbois gondel tref je een aantal mooie uitdagende pistes aan, maar om terug te keren naar de top van de berg kan je niet met de gondel omhoog. Je zit hier als het ware gevangen in een klein dalletje waardoor je tot op heden noodgedwongen werd met de trage tweezitter Arbois weer naar boven te gaan. Dit is vanaf het aankomende winterseizoen dus verleden tijd. Met de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift sta je binnen enkele minuten weer boven en worden de pistes een stuk aantrekkelijker. Daarnaast wordt door de komst van de nieuwe lift de capaciteit verdubbeld.

Omdat de lift samen met de Monts Rosset stoeltjeslift een belangrijke functie heeft om de drukte bij de Bettex-Arbois gondel te ontlasten wordt er een nieuwe groene piste aangelegd tussen het bergstation van de Monts Rosset stoeltjeslift en de dalstation van de nieuwe stoeltjeslift. Zo hoeven beginners niet per se over de moeilijke rode piste van de ene naar de andere lift. Ook vanaf de Bosses sleeplift loopt er vanaf het aankomende winterseizoen een kort stukje blauw richting het nieuwe dalstation van de stoeltjeslift.

De nieuwe stoeltjeslift in het groen met daarnaast de twee nieuwe pistes
De nieuwe stoeltjeslift in het groen met daarnaast de twee nieuwe pistes

La Norma: nieuwe 10-persoons gondel Mélezet

In La Norma, een van de skistations in de Maurienne vallei, kunnen we ons verheugen op de komst van een nieuwe 10-persoons gondel van de Oostenrijkse liftfabrikant Doppelmayr. De moderne gondel vervangt de 4-persoons Mélezet gondel op hetzelfde tracé. De 50(!) jaar oude gondel was echt aan vervanging toe. De capaciteit van de nieuwe lift ligt ruim twee keer zo hoog en voortaan sta je in minder dan 5 minuten bij het bergstation op 2000 meter hoogte. Een flinke verbetering!

De locatie van de nieuwe Mélezet gondel in La Norma
De locatie van de nieuwe Mélezet gondel in La Norma

Overige nieuwe skiliften in de Franse Alpen

Nieuwe liften in de Pyreneeën

  • Saint Lary Soulan: 10-persoons gondel Espiaube en 6-persoons stoeltjeslift Tourette
  • Superbagnères: 10-persoons gondel Crémaillère Express
  • Porté Puymorens: 6-persoons stoeltjeslift Dôme de la Mine
  • Gourette: 4-persoons stoeltjeslift Des Bosses

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Goed te lezen dat er toch zoveel wordt geïnvesteerd in nieuwe liften door de skigebieden. Dat doen ze alleen als er vertrouwen is in een goede toekomst waarin de investering kan worden terug verdiend.

Uit eigen ervaring weet ik dat de nieuwe Sairon in Le Grand Massif een hele goede (en nodige) verbetering gaat zijn. Dat is echt een enorm belangrijke lift voor Morillon die je altijd nodig hebt voor elke verbinding en afdaling daar en waar het flink druk kon zijn met veel wachttijd.

Een ander aandachtspunt in dit gebied vind ik ook nog de verbinding vanuit de andere deelgebieden naar Flaine. De lift Vernant piept en kraakt onder de massa, is echt een knooppunt, en dat geldt ook voor de pistes heen en terug. Door de spits veranderen die al snel in enorme buckelpistes.

Wel een mooi gebied met mogelijkheden voor leuke tochten tussen de dorpjes en deelgebieden.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Het is heel merkbaar dat Doppelmayr bijna nooit gekozen wordt in frankrijk dat vind ik erg spijtig😐 ik hoop dat het ooit veranderingen in komen

*bericht bewerkt door Pompidou op 18 sep 2022 17:20

Heerlijk met al die kaartjes erbij.

Het is heel merkbaar dat Doppelmayr bijna nooit gekozen wordt in frankrijk dat vind ik erg spijtig😐 ik hoop dat het ooit veranderingen in komen

Pompidou op 18 sep 2022 17:16

Toevallig heeft Doppelmayer een vestiging geopend in Frankrijk. In Modane om precies te zijn, je ziet dat er in deze regio ook steeds meer liften worden verkocht.

Met skiën kom je echt tot rust.

null
null
null

Update uit La Norma :)

Met skiën kom je echt tot rust.

@Henri,
Een in mijn ogen bijzondere keuze, deze uitbreiding: Les Sybelles - La Toussuire: 10-persoons gondel Côte du Bois.
Zou gebruikt kunnen worden om terug te keren naar Le Corbier, maar die afdaling is nu al, ook bij zeer goede omstandigheden, 's middags kapot geskied. Heb ij enig idee waarom deze keuze is gemaakt?

De nieuwe lift langs de speedracebaan in Vars is echt een verbetering. Die eindeloos lange stoeltjeslift en vervolgens de sleper om helemaal bovenop te komen was wel echt te lang, terwijl die wand eronder zo verschrikkelijk mooi is. Bovendien kun je vanuit de lift nu beter naar de speedskiërs kijken als die bezig zijn, wat ook behoorlijk indrukwekkend is!

Les Deux Alpes ga ik pas weer een keer heen als ze die Jandri hebben vervangen, nu is dat de enige weg naar de gletsjer en dat ding kan gewoon echt niet meer. Wel leuk dat het deelgebied van Vallée Blanche nu weer wat aantrekkelijker wordt, maar dan moeten ze de verbindingen daar naartoe ook wel aanpakken.

e nieuwe lift langs de speedracebaan in Vars is echt een verbetering. § JelleK op 19 sep 2022 15:16

En in het naseizoen was die omweg vaak ook wel erg net aan…

Click. Click. Peace

La Norma! Reactie van @Piefke in 3…2…1… ;-)

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Henri,
Een in mijn ogen bijzondere keuze, deze uitbreiding: Les Sybelles - La Toussuire: 10-persoons gondel Côte du Bois.
Zou gebruikt kunnen worden om terug te keren naar Le Corbier, maar die afdaling is nu al, ook bij zeer goede omstandigheden, 's middags kapot geskied. Heb ij enig idee waarom deze keuze is gemaakt?

JosB op 19 sep 2022 15:04

Dit kadert in plannen om het Pointe d’Ouillon beter te ontsluiten en betere connectie aan te bieden voor de blauwe pistes die rondom deze lift liggen. Kan me voorstellen dat dit voor skischolen een stuk aangenamer is in vergelijking met de gedateerde 4-persoons zetellift die hier stond. Meerwaarde voor de retour naar Le Corbier is inderdaad beperkt gezien die piste al snel kapotgeskied is, zoals je zegt.

Het is heel merkbaar dat Doppelmayr bijna nooit gekozen wordt in frankrijk dat vind ik erg spijtig😐 ik hoop dat het ooit veranderingen in komen

Pompidou op 18 sep 2022 17:16

Toevallig heeft Doppelmayer een vestiging geopend in Frankrijk. In Modane om precies te zijn, je ziet dat er in deze regio ook steeds meer liften worden verkocht.

Leandro op 19 sep 2022 14:25

@Henri,
Een in mijn ogen bijzondere keuze, deze uitbreiding: Les Sybelles - La Toussuire: 10-persoons gondel Côte du Bois.
Zou gebruikt kunnen worden om terug te keren naar Le Corbier, maar die afdaling is nu al, ook bij zeer goede omstandigheden, 's middags kapot geskied. Heb ij enig idee waarom deze keuze is gemaakt?

JosB op 19 sep 2022 15:04

Dit kadert in plannen om het Pointe d’Ouillon beter te ontsluiten en betere connectie aan te bieden voor de blauwe pistes die rondom deze lift liggen. Kan me voorstellen dat dit voor skischolen een stuk aangenamer is in vergelijking met de gedateerde 4-persoons zetellift die hier stond. Meerwaarde voor de retour naar Le Corbier is inderdaad beperkt gezien die piste al snel kapotgeskied is, zoals je zegt.

WouterVdB op 20 sep 2022 21:00

Snap die keuze eigenlijk niet zo goed. Naar mijn gevoel is de afstand van 850m veel te kort voor een gondel en was een moderne 8-zitter beter geweest voor de Côte du Bois.

*bericht bewerkt door Hupla op 23 sep 2022 12:35

@Henri,
Een in mijn ogen bijzondere keuze, deze uitbreiding: Les Sybelles - La Toussuire: 10-persoons gondel Côte du Bois.
Zou gebruikt kunnen worden om terug te keren naar Le Corbier, maar die afdaling is nu al, ook bij zeer goede omstandigheden, 's middags kapot geskied. Heb ij enig idee waarom deze keuze is gemaakt?

JosB op 19 sep 2022 15:04

Dit kadert in plannen om het Pointe d’Ouillon beter te ontsluiten en betere connectie aan te bieden voor de blauwe pistes die rondom deze lift liggen. Kan me voorstellen dat dit voor skischolen een stuk aangenamer is in vergelijking met de gedateerde 4-persoons zetellift die hier stond. Meerwaarde voor de retour naar Le Corbier is inderdaad beperkt gezien die piste al snel kapotgeskied is, zoals je zegt.

WouterVdB op 20 sep 2022 21:00

Snap die keuze eigenlijk niet zo goed. Naar mijn gevoel is de afstand van 850m veel te kort voor een gondel en was een moderne 8-zitter beter geweest voor de Côte du Bois.

Hupla op 23 sep 2022 12:34

Gondels worden nu eenmaal veel vaker gekozen op plekken waar veel skiklasjes vertrekken.
Eén leraar kan relatief eenvoudig met 4-5 kleine kinderen in één gondel stappen.
In een zetelligt ben je dan afhankelijk om ze mee te geven met andere mensen in de wachtrij, en wat ik daar al voor stoten gezien heb… (Mensen die effectief bewust wachten aan het pportje, en een zetel laten schieten om toch maar geen kleine mee te moeten nemen/even te helpen. Resultaat: kleine helemaal alleen door het poortje, lift stil, vloekende liftmedewerker, en hautaine gasten die het probleem niet inzien…

Heb het even opgezocht op de website van La Toussuire. Blijkt een telemix te gaan worden, met 6-zitter stoeltjes en enkele 10p gondels. Blijkbaar kan dat ook.

Vertaling:

Deze nieuwe telemix heeft de volgende kenmerken, namelijk: snelheid van 2700 p/u bij een minimum van 5 m/s, 7 voertuigtreinen elk bestaande uit 5 6-zits zitplaatsen en 2 10-zits cabines (de cabines kunnen ook gebruikt worden op de afdaling ), landingstapijt om de landing van skiërs vloeiender te maken en stops veroorzaakt door vallen te minimaliseren bij het verlaten van stoelen.

  • maakt het vertrek vanaf het sneeuwfront vloeiender;
  • verbetering van de toegang tot Le Corbier via de lage verbinding;
  • het gebruik van de installatie door skischolen vergemakkelijken;
  • het comfort van een ouder wordend apparaat verbeteren;
  • de skiliftvloot rationaliseren en het aantal masten verminderen;
  • anticipeer op de bouw op middellange termijn van een apparaat ten dienste van het Plan de la Guerre (toekomstig project die de Cote du Bois verbindt met het Plan de la Guerre).

*bericht bewerkt door Hupla op 23 sep 2022 15:11

Het wordt geen telemix (was aanvankelijk wel de bedoeling) maar een 100% gondellift. Reden dat de lift maar 850 meter lang is, is dat dit pas deel één van de nieuwe verbinding richting Pointe d’Ouillon is. In een later stadium willen ze de lift doortrekken en wordt het huidige bergstation omgebouwd tot middenstation.

De website van Les Sybelles meldt het volgende: De 10-persoons gondel “Côte du Bois” biedt gemakkelijke toegang tot de middelzware zone van het resort La Toussuire en bevordert de klim naar Ouillon, de verbinding met Le Corbier en een terugkeer naar het sneeuwfront vanaf het station.
Met een lengte van 859 m voor een hoogteverschil van 232 m, zal het een doorvoer hebben van 2.700 skiërs per uur. Dit eerste deel van een investering van 8,5 miljoen € zal daarna worden uitgebreid voor directe toegang tot het hooggelegen skigebied van Les Sybelles®.

*bericht bewerkt door paolie op 23 sep 2022 15:25

De Conche in Chatel werd tijd!
In een jaar met goede omstandigheden is het Superchatel/ Braitaz gebiedje echt wel de moeite waard. Door de sleepliften en langzame stoeltjes ben ik er wel altijd weer snel klaar mee en starten we toch weer bij Linga. Er lijken de komende jaren nog vele verbeteringen aan te komen.

Van de zomer bij de nieuwe gondel in La Norma gekeken, ben erg benieuwd. Zijn van plan deze winter vanuit Val Cenis ook een dag naar La Norma te gaan als dat lukt. Wordt eerste keer Frankrijk.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@Henri weet je toevallig hoe het er voor staat met deze 2 projecten in Aussois? het plan is om hier begin februari een dagje te gaan skien, het zou leuk zijn als deze projecten dan gerealiseerd zijn.

null

Born to Ride

Het is vooralsnog redelijk stil rondom deze projecten @Matthias123. Het Carlet project is nog erg onzeker of het zal worden uitgevoerd. De tweezitter Fournache wil men vervangen door een vastgeklemde vierzitter. Dit stond eigenlijk al in 2019/2020 gepland, maar werd toen uitgesteld. Sinds 2020 is het erg stil geworden.

Het is vooralsnog redelijk stil rondom deze projecten @Matthias123. Het Carlet project is nog erg onzeker of het zal worden uitgevoerd. De tweezitter Fournache wil men vervangen door een vastgeklemde vierzitter. Dit stond eigenlijk al in 2019/2020 gepland, maar werd toen uitgesteld. Sinds 2020 is het erg stil geworden.

Henri op 24 okt 2022 13:20

Duidelijk, dankjewel voor de snelle reactie.

Born to Ride
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie