Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Door de Brennertunnel naar Italië?

Ruud op 19 oktober 2020· 8 reacties

De Brenner Autobahn

Wie de laatste jaren de Brennerpas neemt richting Italië, heeft het vast gezien op de grote aankondigingsborden langs de weg: er wordt gewerkt aan de Brennertunnel. Een grote verkeerstunnel onder de bekende bergpas. De vraag die opkomt is: “hebben wij wintersporters daar iets aan?”

De BBT

Nou, heel direct hebben wintersporters er weinig aan: De Brenner Basistunnel (BBT), zoals hij officieel heet, is namelijk bedoeld voor goederenvervoer. De tunnel gaat zich uitstrekken tussen het Oostenrijkse Tulfes bij Innsbruck en het Italiaanse Fortezza/Franzensfeste in Zuid-Tirol en wordt 55 km lang, wat net iets korter is dan de Zwitserse Gotthard spoortunnel. Maar het hele ondergrondse traject, inclusief nieuwe terminals en de al bestaande tunnel bij Innsbruck zal met 64 km de langste spoortunnel ter wereld worden. Zoals altijd bij dit soort megaprojecten zijn de kosten onvoorstelbaar hoog (ruim 15 miljard) en de deadlines flexibel: na de start van de eerste werkzaamheden in 2009 zijn er al de nodige vertragingen en tegenslagen geweest. Verwachte oplevering is op dit moment 2028. De tunnel zal in de verdere toekomst, maar waarschijnlijk pas in de jaren dertig, ook gebruikt gaan worden door de toekomstige HSL van München naar Verona. Dat zou dan wel interessant kunnen worden voor wintersporters.

Waarom een tunnel?

Eigenlijk is de tunnel een dure inhaalmanoeuvre; Oostenrijk loopt achter op zijn Alpenbuur Zwitserland. Door veel investeren, tijdig plannen en subsidiëren zijn de Zwitsers erin geslaagd op veel trajecten zo’n 70% van het goederenvervoer met bestemming Italië ondergronds te krijgen. In Oostenrijk is dat minder dan 30%. Het gevolg is dat Oostenrijk een steeds groter probleem heeft met het transitvrachtverkeer, dat ook nog eens gestaag toeneemt. Al dat vrachtverkeer verstopt de wegen en levert veel luchtvervuiling op.

Al enkele jaren neemt Oostenrijk maatregelen om een verkeersinfarct te voorkomen: eerst is in 2017 begonnen met een “Blockabfertigung”: op een aantal dagen wordt bij de grens het vrachtverkeer tegengehouden en in blokken van 300 vrachtwagens doorgelaten. In 2019 was dat aantal dagen al opgelopen naar meer dan 30 per jaar. En in 2019 zijn daar de rijverboden op doorgaande wegen bijgekomen.

Overlast

Het gevolg is dat er op drukke dagen op de Beierse A93 (Rosenheim - Kufstein) al soms kilometerslange files staan, precies de dagen waarop ook veel wintersporters op weg zijn naar hun bestemmingen. Duitsland ergert zich uiteraard aan de huidige situatie, maar dat wil niet zeggen dat het staat te springen om het Brennertunnelproject.

De BBT houdt namelijk niet alleen het doorgraven van de bergen in, maar maakt ook veel andere ingrepen nodig in de infrastructuur in Italië, Oostenrijk èn Duitsland. De aanleg van nieuwe terminals, overslagpunten, rangeerterreinen en extra sporen moeten zorgen voor een goede en drempelloze afhandeling van al het vrachtverkeer dat nu over de wegen dendert. In Duitsland zorgt dit voor hoofdbrekens, want daar is de huidige overlaadcapaciteit al volledig benut en ook is er niet veel draagvlak voor uitbreiding van de spoorlijnen.

Toch voordelen voor wintersporters?

Voor vrachtverkeer zal de reistijd door Oostenrijk door de aanleg van de tunnel worden bekort, maar tijdwinst is niet de grootste opbrengst. Als het grootste deel van het goederenvervoer op de trein en daarna onder de grond verdwijnt, zal het op de wegen en op de Brennerpas ook rustiger worden. Misschien hoef je in de toekomst op drukke dagen niet meer op de linkerbaan voorbij een eindeloze rij aan vrachtauto’s omhoog te rijden. In die zin kan de opening van de tunnel voor wintersporters voordeel opleveren. Bovendien zal de uitstoot van uitlaatgassen worden teruggebracht en dat is goed voor ons allemaal.

Meer weten?

Als je meer wilt weten over dit complexe project, kun je gratis een kijkje gaan nemen bij BBT Tunnelwelten, het Bezoekerscentrum in Steinach am Brenner, waar ze ook rondleidingen geven bij de bouwwerken. Wellicht leuk als tussenstop als je net heel lang in de file op de Brenner hebt gestaan.

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

RoteHersentote19 oktober 2020 · 15:15

En misschien ooit eens in 2 uur van Flughafen Innsbruck nach Krohnplatz met de trein?

RCGrootveld19 oktober 2020 · 17:11

Het is nog maar de vraag of het voor ‘de wintersporter’ veel op zal leveren.
Veel van het vrachtvervoer tussen D en I gaat nl al op de trein, als je over de Brennerpas rijdt, zie je heel veel treinen met containers en/of vrachtwagens. Een bochtig en daardoor traag traject wat agv de helling bovendien het max treingewicht beperkt.
Door de BBT is men van die klim en de bochten af en kunnen de treingewichten en de snelheid omhoog.
Samen met moderne energievoorziening/beveiliging ontstaat er meer capaciteit (2 treinen ipv 1) (en daardoor wordt de exploitatie minder kritisch) en halveert de reistijd tussen Innsbruck en Bolzano.

Cijfers heb ik niet, maar ik denk dat veel wegverkeer daar als ‘lokaal’ bestempeld (A <> I) kan worden.
En de praktijk van de zg ‘Rollende Landstrasse’ (vrachtwagen op de trein, chauffeur in slaaprijtuig mee) heeft laten zien, dat die voor veel transportbedrijven alleen interessant is voor de langere afstanden, niet voor intern verkeer waarbij relatief veel tijd verloren gaat met laden/lossen. De enige oplossing zou zijn een soort shuttle concept zoals bij de kanaaltunnel, voor zover ik weet is dat nog niet voorzien.

Prachtig stuk “enginering” en tunnelbouw, maar ik denk dat de gemiddelde wintersporter er niet veel mee op zal schieten.

Voor geïnteresseerden:https://de.wikipedia.org/wiki/Brennerbasistunnel

Rob
Alpenrijder19 oktober 2020 · 19:17

Heb begrepen dat vrachtwagens niet meer over de Brennerpas mogen als de tunnel klaar is.
Dat gaat zeker veel files en vertraging schelen.

She told me to cum.............................but i was already there.
Alpenrijder19 oktober 2020 · 19:21

2 uur van Innsbruck naar Kronplatz kan nu bijna al.

She told me to cum.............................but i was already there.
RCGrootveld19 oktober 2020 · 22:24

Heb begrepen dat vrachtwagens niet meer over de Brennerpas mogen als de tunnel klaar is.
Dat gaat zeker veel files en vertraging schelen.

Alpenrijder op 19 okt 2020 19:17

Voor internationaal verkeer is dat zeker niet uit te sluiten, voor lokaal verkeer verwacht ik dat niet. De tijd zal het leren.

Rob
RoteHersentote20 oktober 2020 · 08:44

2 uur van Innsbruck naar Kronplatz kan nu bijna al.

Alpenrijder op 19 okt 2020 19:21

Nee wijsneus, niet vanaf de Flughafen tot Kronplatz. Dat is nu nog minimaal 3.5 uur.

Des21 oktober 2020 · 10:55

Echt een schande dat ze in Duitsland nog niet eens begonnen zijn met het aanpassen van het traject. Als in 2028 de tunnel klaar is kan maar een deel van de capaciteit benut worden omdat de Duitsers nog moeten kiezen welke oplossing er komt voor het traject Kufstein > München. Overigens net als de snelweg; de A8 naar Salzburg heeft nog grote stukken zonder vluchtstroken en dagelijks ongevallen en files.

RCGrootveld22 oktober 2020 · 23:10

Echt een schande dat ze in Duitsland nog niet eens begonnen zijn met het aanpassen van het traject. Als in 2028 de tunnel klaar is kan maar een deel van de capaciteit benut worden omdat de Duitsers nog moeten kiezen welke oplossing er komt voor het traject Kufstein > München. Overigens net als de snelweg; de A8 naar Salzburg heeft nog grote stukken zonder vluchtstroken en dagelijks ongevallen en files.

Des op 21 okt 2020 10:55

Daar zit niet het grootste probleem, grootste bottleneck is de Brenner met hellingen, bochten en deels zelfs enkelspoor.
Op de aan en afvoer trajecten, incl. die in Dld zit niet echt een probleem, daar kunnen ze rustig met 1800t rijden.
Voor de Brenner moet de zaak gesplitst worden en dan nog moet er vaak nog een extra loc vóór en soms ook achter.

Rob

Plaats een reactie