Hoe 'gamificatie' de wintersportwereld verandert

Henri op 22 oktober 2021· 13 reacties

De Skiline fotosafari
De Skiline fotosafari

Omdat strakke pistes, leuke eettentjes en moderne liften tegenwoordig tot het standaardpakket van bijna ieder skigebied behoren, is er meer nodig om je als gebied te onderscheiden. Innovatie speelt hierbij een steeds grotere rol, waarbij ‘gamificatie’ het nieuwe toverwoord lijkt te zijn. We gaan badges verdienen en op fotosafari.

Situatieschets

Eindelijk is het weer zover! De eerste skidag staat voor de deur en met de fantastische condities heb je geen andere keuze dan het maximale uit de dag te halen. Tijdens het ontbijt wordt het pistekaartje aandachtig bestudeerd. Ga je voor het hoogtemeterrecord of kies je toch voor de parallelslalom waarbij verschillende camera’s je Marcel Hirscher-achtige bochten vastleggen? Tegelijkertijd moet er ook gedacht worden aan het behalen van de talrijke medailles of badges waarmee prijzen te winnen zijn! De verschillende ski-apps worden gecheckt en de telefoons worden nog even extra opgeladen. Het zou per slot van rekening zonde zijn als je niet alle badges kunt verdienen omdat je telefoon halverwege de dag uitvalt.

Wat is gamificatie?

Voor een deel van de wintersporters zijn bovengenoemde elementen een welkome toevoeging aan hun vakantie. Deze zogenaamde gamificatie-elementen worden al lang toegepast in verschillende sectoren, maar zijn nog (relatief) nieuw in de wintersportwereld. Het gebruik ervan stijgt rap. Gamificatie houdt in dat er aan een oorspronkelijke niet-game-omgeving spelelementen worden toegepast. Het zorgt voor een completere, interactieve beleving. Nu zullen veel mensen het erover eens zijn dat wintersport op zichzelf al leuk genoeg is, dus waarom is gamificatie dan toch zo’n succes in deze sector? Is het skiën of snowboarden soms saai aan het worden en moet er echt van alles verzonnen worden om een kind, een puber en zelfs een volwassene te vermaken?

Klantreis

Het idee van gamificatie is om wintersporters te motiveren vaardigheden te ontwikkelen of om innovatie te stimuleren waardoor ze persoonlijke doelen bereiken. Niet alleen de spelers maar ook de organisatie erachter kan een doel bereiken. Dit is ook waarom de marketingafdelingen van skigebieden interesse hebben in deze trend. Wintersporters worden enerzijds vermaakt en kunnen bovendien een verscheidenheid aan prijzen winnen. Skigebieden profiteren tegelijkertijd marketingtechnisch van gamificatie. Ze weten de klanten beter te binden aan het skigebied en vergroten hun naamsbekendheid.

Gamificatie kan een waardevolle toevoeging zijn wanneer het spelelement bij de persoonlijke waarden van de wintersporter past. Daarom is het in kaart brengen van de klantreis (customer journey) een belangrijke stap om dat doel te bereiken. Bij het uitwerken van de klantreis wordt duidelijk hoe de wisselwerking tussen klant en bedrijf verloopt. Het start wanneer de klant een dienst wil en loopt door tot het moment dat een dienst is afgerond. Het is van belang om de behoeften en ‘touchpoints’ – waar gebruikers in aanraking komen met het spelelement – in kaart te brengen. In het geval van wintersport is het de taak van het skigebied om de klantreis zo te geleiden dat er een maximale uitkomst is voor zowel de wintersporter als het skigebied zelf. Door dit proces adequaat uit te voeren ontstaat meer klantbetrokkenheid. De wintersporters ondernemen meer en blijven langer. Spelenderwijs worden wintersportgasten tot vaste klanten getransformeerd.

null

Extrinsieke en intrinsieke motivatie

Een cruciaal punt is motivatie, de zogenaamde extrinsieke en intrinsieke motivatie. We zijn extrinsiek gemotiveerd als we een activiteit uitvoeren om een gehoopte uitkomst te verkrijgen. Deze uitkomsten in de vorm van prijzen zijn essentieel om wintersporters gemotiveerd te houden. Gamificatie steunt dan ook sterk op competitie en beloningen. Het implementeren van deze beloningen is niet lastig. Het identificeren van bepaald gedrag dat je wilt motiveren, is daarentegen wel een uitdaging. Dit gedrag kun je vervolgens door middel van de spelelementen belonen. In de wintersportwereld gebeurt dit doorgaans met gratis skipassen, goodiebags en dergelijke. Bij een samenwerking tussen het skigebied en lokale ondernemingen kunnen winkels buiten het skigebied ook worden gesteund, zoals een beloning in de vorm van een gratis slijpbeurt bij de lokale skispecialist.

Het gaat echter niet alleen om de extrinsieke motivatie met badges en prijzen. Kijk maar naar het spelen van een computerspel. Je speelt een spel in de eerste plaats omdat je er plezier aan beleeft. Deze intrinsieke motivatie is bij gamificatie erg belangrijk. Het is dus belangrijk om deze intrinsieke motivatie bij wintersportgasten op te wekken door een concept te bedenken waarbij de wintersporter plezier beleeft bij het uitvoeren van bepaalde uitdagingen.

Enkele voorbeelden van de afgelopen jaren:

Skiline Fotosafari

Het doel van de fotosafari is om de wintersporter zo veel mogelijk foto’s te laten maken bij zogenaamde photo points verspreid door het hele skigebied. Het is voor zowel dataverzamelaar Skiline als het skigebied zelf een sterk staaltje naamsbekendheid creëren; de foto’s kunnen door de wintersportgasten op sociale media worden gedeeld zodat beide partijen in de spotlights staan. In sommige skigebieden is het zelfs mogelijk om deze foto’s af te drukken. Daarnaast kan de fotosafari zelfs de stroom van skiërs en snowboarders beïnvloeden. Aangezien vele wintersporters deze uitdaging aangaan, beschikt het skigebied over meer data van het gedrag van zijn bezoekers. Door strategisch geplaatste photo points kunnen de rustige uithoeken van een skigebied beter worden bezocht, waardoor het kerngebied wordt ontlast. Niet alleen de fotosafari, maar ook andere elementen van gamificatie kunnen een middel zijn om het wintersportpubliek te sturen.

Mayrhofen Trophy: deze badges zijn te verdienen in Mayrhofen
Mayrhofen Trophy: deze badges zijn te verdienen in Mayrhofen

(Skiline) Challenges

Inmiddels beschikt vrijwel elk skigebied over een reeks uitdagingen, maar hier nemen we het Oostenrijkse Mayrhofen even als voorbeeld. Op de website van dit gebied zijn verschillende gamificatie-elementen geïmplementeerd. Na een simpele registratie kun je direct je gang gaan met het verzamelen van badges voor de Mayrhofen Trophy. Van Skimovie Strecke waarbij je de ‘Black Attack’ op piste 16 moet opnemen tot de Höhenmeter-Fresser-Runde waar je een hele serie liften en pistes in een bepaalde volgorde moet hebben gehad. Je hebt talloze opties en de fanatieke wintersporter wordt gemotiveerd om deze challenges (zo snel mogelijk) af te werken. Er kunnen vijf badges worden behaald. Als je er minimaal vier haalt verdien je een lootje waar leuke prijzen mee te winnen zijn, van een gratis skiweekend inclusief skipas en hotel tot een paar ski’s.

SkiStar app

Ook het Zweedse bedrijf Skistar, eigenaar van bekende Scandinavische skigebieden als Trysil, Åre, Vemdalen maar ook Sankt Johann in Tirol, heeft gamificatie toegepast met hun eigen SkiStar-app. Veel statistieken van je skiavontuur in deze skigebieden worden bijgehouden en weergegeven. Met de pins die je kunt verdienen, vergelijkbaar met de eerdergenoemde badges, kun je vervolgens speciale deals en kortingen krijgen. Daarbovenop kun je in de app live zien waar je vrienden rondskiën, waarna je elkaar kunt uitdagen tijdens een gezamenlijke skidag.

iSKI Trophy

Een ander voorbeeld van gamificatie is de iSKI-app. Met de iSKI-app en gps van je telefoon kun je je skidag volgen en opslaan. Met deze data kunnen gebruikers door hun prestaties pins verzamelen. Deze pins hebben een verrassingseffect omdat het niet altijd voor de hand ligt welke prestaties er precies nodig zijn. De denkwijze hierachter is dat de gebruiker niet skiet op het behalen van pins, maar het skiplezier nog steeds op nummer één staat. De gebruikers worden door middel van maandelijkse prijzen en waardebonnen extrinsiek gemotiveerd. Daarnaast kunnen alle resultaten worden gedeeld met vrienden. Volgens onderzoek kunnen gebruikers na verloop van tijd een ‘drang’ ervaren om de app te gebruiken. Dit is een mooi voorbeeld van de eerdergenoemde klantbetrokkenheid. De strategie bij deze app zorgt ervoor dat wintersporters geneigd zijn meer en langer te skiën.

Smart Ski Goggle in Ski amadé
Smart Ski Goggle in Ski amadé

De toekomst

Skigebieden die de trend van gamificatie volgen, bieden wintersporters een meerwaarde aan hun vakantie en worden daarom als modern en toekomstgericht bestempeld. Waarschijnlijk zullen er in de komende jaren daarom nog veel meer elementen worden bedacht. Een begrip dat we in de toekomst mogelijk vaker tegen zullen komen in de wintersport is ‘augmented reality’. Met de komst van de Smart Ski Goggle in onder andere Ski amadé is dit zelfs al realiteit. Bij augmented reality heb je nog altijd een livebeeld van de realiteit, maar door een computer worden er elementen toegevoegd. Bij de Smart Ski Goggle zijn dat bijvoorbeeld navigatie en actuele informatie over je afdaling.

Willen we dit?

Vanuit een marketingoogpunt van de wintersportgebieden is gamificatie een logische ontwikkeling. Het binden van klanten is veel goedkoper dan nieuwe klanten aantrekken. Als de wintersporter door middel van gamificatie zodanig kan worden gemotiveerd dat hij of zij er plezier aan beleeft en weer terugkeert, is de kans groot dat de omzet per persoon wordt vergroot. Vooral voor seizoenspashouders kan dit leiden tot frequenter bezoek gedurende de winter.

Toch is het onvermijdelijk dat steeds meer mensen zich af zullen vragen of dit niet te ver gaat. Een interessante stelling hierover is dat het échte skiën steeds meer op de achtergrond raakt. Wintersporten was voorheen een van de hoofdredenen om elk jaar naar de Alpenlanden te trekken: even niet online om uit de dagelijkse sleur te komen en genieten van de frisse berglucht en de uitdagende pistes. Puur natuur. In plaats van dit ‘mens zijn’ gaat het echter steeds meer om productiviteit en winstgevendheid. Deze ontwikkeling kan ertoe leiden dat wintersporters zelfstandige ontdekkingen vaker mislopen, wat op zijn beurt weer tot snellere verveling kan leiden. Door nieuwe (gamificatie-)elementen te implementeren zullen skigebieden dit verlies aan interesse weer proberen te compenseren. Maar of deze ontwikkeling goed is voor de wintersporter is nog maar de vraag.

Aan de andere kant is iedereen vrij om die keuze te maken. Een grote groep wintersporters vindt het geweldig om op het einde van de dag tijdens de après-ski gezellig na te praten over de uitdagingen die ze zijn aangegaan en de badges of hoogtemeters die ze hebben behaald.

Wat vinden jullie van gamificatie?

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Ik wil gewoon lekker van 8.30 tot 16 uur genieten van (off) pistes, landschappen en gewoon iets te eten tussendoor en een klein pilsje erna. Internet staat de hele dag uit op de telefoon. Eigen routes de avond van tevoren uitstippelen op de papieren kaart, heerlijk!
Dus graag zo ouderwets en simpel mogelijk op vakantie! Mijn zoon van bijna 10 jaar skiet al een tijdje mee en vindt ook het pure skiën en de landschappen het mooist. Als je toch hier in dit drukke en in de winter grauwe kikkerlandje leeft en je mag een week tussen hoge witte bergen zijn, heb je verder toch geen vertier nodig?

Ik wil juist heerlijk onthaasten in een andere omgeving dan het drukke Nederland waar ik werk en waar iedereen al alles met elkaar deelt. Ja natuurlijk staat ‘social media’ ook aan tijdens de wintersport, maar om tijdens het skiën ook nog eens competitief en extravert online bezig te zijn… Maar zeg nooit nooit… Ook met wielrennen in de zomer zijn de gaming challenges ruim aanwezig…

"HEAD'jes moet je hebben..."

Noem mij maar een ouwe l*l, maar ik zit er niet op te wachten. Ik vind het veel aangenamer om te genieten van het skiën door een prachtig landschap met schitterende vergezichten. Daar heb ik geen spelletjes, badges of wat dan ook voor nodig. Maar ieder wat wils uiteraard! Ik snap ook dat de gebieden met hun tijd meegaan.

Op wintersport pak ik zo nu en dan 's avonds ergens de telefoon erbij om (hopelijk) aan mijn ouders te melden dat ik nog heel ben en verder blijft dat ding op vliegtuigstand in mijn zak. Komen er ook nieuwe tours op de ouderwetse pistekaart waarbij precies 0 badges te verdienen zijn? Dan ga ik die voornamelijk opzoeken, lekker rustig en geen mensen die direct uit de lift hun telefoon erbij pakken en daarmee de doorstroom belemmeren ;)

Niks voor mij dus!

Ik sluit me aan: een weekje off-line gaan is heerlijk, ik zit niet te wachten op delen met wie dan ook, ook het verhaal van de eventueel toeslaande verveling komt me niet bekend voor, en ik hoef al helemaal niet ‘gemotiveerd’ te worden! Ik plan niks, laat me leiden door de zin van de dag, het weer en het piste-aanbod en de behoefte aan pauzes. En ook ik kijk 100x liever om me heen dan 1 keer op een schermpje. Want dat doe ik al vaak genoeg…

Life is what happens while you were checking your phone

Sölden heeft ook zo’n challenge.
Ik vind zo’n slalompje wel grappig af en toe. Zijn vaak makkelijk gestoken zodat je er lekker doorheen kunt vlammen.
De fotopoints vind ik minder boeiend.

;). Ik hou ontzettend van papieren piste kaartjes, maar wordt ook erg gelukkig van gebieden uitpluizen via Fatmap of andere 3d applicaties. Ik heb Carv, streepte vroeger pistes en liften af op het pistekaartje maar vind het juist leuk om 's avonds nog eens te kijken waar ik geweest ben, etc. Als apps daarin helpen, heel graag! Gaat het dan per se om badges? Nee hoor, maar gamificatie is wel net ff breder dan badges of dingen delen.

Ik denk, dat als je minder online/afgeleid wil zijn, je misschien dat beter structureel kan doen dan in dat 1 weekje wintersport (door bijvoorbeeld alle notificaties, incl aantal ongelezen berichten ed gewoon uit te zetten).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Frappant dat niemand er op zit te wachten als ik de comments mag geloven. Ach ja, ik weet nog dat ik de eerste mobiele telefoon ook hard stond uit te lachen. Nu kan je niet meer zonder. Mijn kinderen zitten er heel anders in. Hun wereld is er een van digitalisering, instant vermaak en vertier op een scherm. Online vriendschappen en ja hoor ze zijn er gelukkig mee. Ik ben blij dat we elk jaar samen een weekje ‘old skool’ gaan wintersporten. En het scherm gaat gewoon mee op de tochten, want ja je moet de wereld wel laten weten hoe jij het hebt. Leven en laten leven!

Mijn kids vinden dat geweldig. Ik heb er echt niets mee. Wil gewoon lekker skiën, mooie routes ontdekken, lekker eten en van de natuur genieten.

Ik hoef dat ook allemaal niet zonodig, maar dacht dat ligt aan mijn leeftijd. Maar zie hier boven, ik sta er dus niet alleen zo in . Gewoon genieten van alle rust en ontspanning, mooie uitzichten en gezellige authentieke hutten.

Dienten Die Alte schule

Maar juist zoiets als nieuwe routes ontdekken past heel goed bij gamification. Het is echt meer dan badges :).

Maar uiteraard past het niet bij iedereen, dat hoeft ook niet :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Denk dat wanneer dit goed wordt toegepast, evt. Met behulp van de communitie er ook hele mooie routes uit kunnen komen speciaal afgestemd op niveau. Ik zie er wel een toekomst in maar het moet niet overdreven aanwezig op de piste zijn.

Jarred.

Frappant dat niemand er op zit te wachten als ik de comments mag geloven. Ach ja, ik weet nog dat ik de eerste mobiele telefoon ook hard stond uit te lachen.

Kees073 op 22 okt 2021 16:53

Je bedoelt die telefoon met lange antenne en 12V loodaccu, die alleen per auto te vervoeren was? Met wel vier uur stand-by tijd :-)

Dit past wel goed bij de tegenwoordige pamper-generatie; je hoeft zelf niet meer na te denken want het systeem bepaalt de route ;-)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 24 okt 2021 21:52

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie