Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Heliskiën in Lech, de beste skidag van mijn leven

Rick op 24 november 2020· 5 reacties

De helikopter arriveert
Een paar jaar geleden kreeg ik de unieke kans om één van dé bucketlistitems voor veel wintersporters te gaan beleven: ik kon (voor relatief weinig geld) een heliskitrip gaan maken. Niet in erkende heliski-landen als Canada, de Verenigde Staten of Nieuw-Zeeland, maar ‘gewoon’ in de Alpen. Om precies te zijn in het Oostenrijkse Lech, de enige plek in heel Oostenrijk waar heliskiën is toegestaan. Het werd een ervaring om nooit te vergeten en zonder twijfel de beste skidag van mijn leven.

Taxi

Wie een adembenemende helikoptervlucht door het machtige besneeuwde Alpenmassief verwacht, komt enigszins bedrogen uit. De heli fungeert namelijk slechts als een soort taxi, waarbij je van tevoren zelfs je skipas nog nodig hebt. Waarom vraag je je af, het hele idee bij heliskiën is toch dat je door de heli de berg op wordt gebracht? Dat is in dit geval maar ten dele waar. Het startpunt van ‘onze’ helikopter lag namelijk al op de berg, om precies te zijn op de Balmgrat, net onder de Kriegerhorn, op zo’n 2100 meter hoogte. Om op dit punt midden in het skigebied van Lech te komen, moet je gebruik maken van de bestaande liften, met je eigen skipas! Vanaf het vertrekpunt vliegt de heli vervolgens in een rechte lijn naar de schuin er tegenover gelegen top van de Mehlsack (2652 meter), waar je na een minuut of tien alweer uitstapt. Ondanks het korte en snelle vluchtje is het een bijzonder gevoel om op een eenzame bergtop te staan zonder liften, pistes of andere mensen in de buurt (behalve de mensen in de groep waarmee je onderweg bent).

Tijd om te boarden
Tijd om te boarden

Zürs en de Flexenpass vanaf de Balmgrat
Zicht op Zürs en de Flexenpass vanaf de Balmgrat

Heliskiën in Lech am Arlberg:
-Twee bergtoppen: Mehlsack of Schneetäli-Orgelscharte
-Twee startpunten: Kriegerhorn of Flexenpass
-Prijzen: €490-550 per vlucht (max. 4 passagiers waarvan 1 gids). De kosten van de verplichte berggids komen hier nog bij. Meer info.

First tracks

Nadat iedereen gearriveerd was (de heli moet twee à drie keer vliegen om de hele groep op de berg te krijgen) en alle (freeride)ski’s en snowboards uitgeladen zijn, was het voor ons tijd om te beginnen aan de afdaling. Wij hadden de mazzel dat er 3 dagen eerder zo’n 30 cm verse sneeuw was gevallen en dat dit sinds die dump één van de eerste dagen was dat er weer gevlogen kon worden. Met andere woorden: bijna first tracks! Er waren al wel een paar sporen, maar er was nog genoeg maagdelijke poeder te vinden in de brede boomloze vallei waardoor we afdaalden. Naarmate we verder kwamen, werd die vallei alleen maar breder, en met het groeiende vertrouwen in onze off piste-kwaliteiten (na een enigszins stroeve start), werd het een geweldige afdaling in fantastische poedersneeuw. Het terrein was voor het grootste deel steil genoeg om vaart te maken in de poeder, maar zeker niet extreem steil. Na een afdaling van ruim anderhalf uur, met een flink aantal fotostops en de nodige vlakke stukken in de bossen onderaan de berg, kwamen we uiteindelijk bij een authentiek restaurantje in het Zugertal, met prachtig zicht op de berg die we net daarvoor waren afgedaald.

Mehlsack Zugertal
De Mehlsack vanuit het Zugertal

Afdalen door de verse sneeuw

Na een broodnodige lunch werden we vervolgens achter een quad op rupsbanden teruggebracht naar het dalstation van de Zugerbergbahn in het dorpje Zug, om van daaruit via de pistes weer terug te keren naar ons vertrekpunt Warth. Althans, dat was het oorspronkelijke plan. Door de uitstekende condities hadden we de smaak te pakken gekregen en besloten we off-piste terug te gaan, via een afdaling genaamd Klimm. Ook dit bleek een geweldige afdaling, waarbij je vanaf de top van de Zuger Hochlicht (2377 meter) eerst door weidse sneeuwvelden en later door een smalle en steile kloof helemaal naar Schröcken op 1269 meter afdaalt. Ook hier geweldige sneeuwcondities, tot in Schröcken aan toe, iets wat zelfs de locals verbaasde. Al met al een passend einde van een absolute droomdag in de diepe sneeuw.

Meer weten over waar je nog meer kunt heliskiën? Lees de themapagina over heliskiën.

Hoe kijken jullie tegen het heliskiën aan? Een lang gekoesterde droom en bucketlistitem, of nooit van je leven?

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.
Luuk324 november 2020 · 09:23

Mooi avontuur!
Is vergaande off-piste ervaring vereist? Of kun je dergelijke trip ook doen wanneer je een ver-gevorderde pisteskiër bent (die af en toe eens off-piste gaat).

Ronaldski24 november 2020 · 14:35

Mooi avontuur!
Is vergaande off-piste ervaring vereist? Of kun je dergelijke trip ook doen wanneer je een ver-gevorderde pisteskiër bent (die af en toe eens off-piste gaat).

Luuk3 op 24 nov 2020 09:23

Ik weet niet hoe het in Lech is, maar mijn ervaring in Panorama - Canada is dat dat je goed moet kunnen skiën, maar dat off-piste ervaring en ver-gevorderd zijn geen must zijn. De bedrijven in Canada zijn ook veel groter met veel meer choppers die ieder een groot aantal groepen per dag bedienen. Tijdens de intake en veiligheidsinstructie moet je je skiniveau aangeven en dan wordt je ingedeeld op jouw niveau. Je krijgt materiaal dat geschikt is voor poeder skiën. De gebieden in Canada zijn veel groter, dus is het niet moeilijk om hellingen te vinden die bij het niveau van de groep passen. Belangrijk is wel dat jouw opgegeven niveau klopt. Want anders hou je de groep op en dat wordt je niet in dank afgenomen. Uiteindelijk legt iedereen een zeer ruime som geld neer om te genieten.

Over heliskiën zijn de meningen verdeeld. Tegenstanders vinden het lawaai en de choppers een ernstige aantasting van de natuur en zou verboden moeten worden. Voor dichtbevolkte gebieden in Europa, zoals Lech en de Dolomieten ben ik het er wel een beetje mee eens. Voor Canada met concessies van honderden vierkante kilometers valt het allemaal wel mee. Na een dag heliskiën kijk ik er hoe dan ook wat genuanceerder tegenaan. Ik sus mijn geweten door die dag te beschouwen als guilty pleasure. Eén dag was een “one-in-a-lifetime” ervaring. Daar zal het ongetwijfeld bij blijven.


Parorama februari 2019

*bericht bewerkt door Ronaldski op 24 nov 2020 14:36

Slim24 november 2020 · 14:47

Klinkt als een super gave afdaling!
Maar als je het maar 1 keer deed, had je het toch ook op toerski’s kunnen doen vermoed ik?
Eventueel met ondersteuning van de liften? Bijvoorbeeld vanaf het Madlochloch afdalen naar het Stierlochjoch? Dan is het 650hm naar de Melhsack, dat moet toch wel lukken voor 1 afdaling?

*bericht bewerkt door Slim op 24 nov 2020 15:09

kingcobra196425 november 2020 · 13:51

[]

!

In januari 2020 in Italië (Monte Cavello - Pontebba, bij skigebied Nassfeld) samen met mijn zoon en aanvullende groep, 3 x omhoog geweest met de heli en via 3 verschillende afdalingen naar beneden gepoederd. Geweldige ervaring om nooit meer te vergeten… Verse poeder, geweldige weercondities. Het smaakt echt naar meer…!

*bericht bewerkt door kingcobra1964 op 25 nov 2020 14:22

Cassiej25 november 2020 · 15:59

Klinkt zeker als een gave ervaring!! Wist niet dat je dit in Oostenrijk kon doen. Maar als het naar meer smaakt raad ik je toch aan een keer naar Canada te gaan. Net als Ronaldski heb ik in Panorama geheliboard. Twee keer zelfs, in 2018 en in 2020. 2018 was een dag met veel sneeuw en dus geen mooi uitzicht vanuit de heli, maar wel fantastische treelines. 2020 was een koude bluebird day met prachtige lijnen alleen wat minder verse poeder dan die 2 jaar ervoor.
Je krijgt als je 1 dag gaat 5 runs en kan bijbetalen voor extra runs als je meer wilt. Beide dagen hebben we 8 afdalingen gedaan en heerlijk afgesloten met bier en eten bij de lodge van RK Heliski.

Qua ervaring klopt wat er hierboven al geschreven is. Als je een beetje poeder gewend bent en zwarte pistes af komt zonder angst, kan je prima mee in de heli. Laat je idd wel goed indelen qua ervaring, want ik ben 2x in de expert groep meegeweest en in die groep was lang niet iedereen even bekwaam… waardoor je sneller wilt dan de rest en dat zorgt voor onnodig oponthoud. Maar om een voorbeeld te noemen, we hadden ook een man van 65 in de groep die al 10 jaar niet meer geskied had en die kwam ook beneden ;-)

Deze foto zegt alles over hoe het is/was

Catboarden is trouwens ook leuk om een keer te doen!! Hebben wij in Castle gedaan (ook canada), want daar kan je dit ook voor 1 dag doen.

Work less || Board more

Plaats een reactie