Tour de France 2020: bergetappes en skigebieden (deel 1)

Rick op 28 augustus 2020· 21 reacties

Tour de France ski Orcières Merlette
Op de klim naar Orcières Merlette

Na uitstel van ruim een maand in verband met het coronavirus, gaat de Tour de France dit weekend van start. Met strenge veiligheidsprotocollen, coronatests en mondkapjes, maar er kan gekoerst worden! Dit jaar is de Tour voor Nederlanders extra interessant, aangezien het Nederlandse Jumbo-Visma met misschien wel de sterkste ploeg en twee sterke kopmannen aan de start verschijnt. Tom Dumoulin heeft zelfs een serieuze kans om de eerste Nederlandse Tourwinnaar te worden sinds Joop Zoetemelk in 1980, maar liefst veertig (!) jaar geleden. Wat heeft dit alles met wintersport te maken? Dat is het feit dat in beide sporten de bergen een hoofdrol spelen, veel meer dan je zou denken…

Klim-Tour 2020

Wat me altijd opvalt als ik de Tour zit te kijken, is dat het peloton in de bergetappes vaak door skidorpen heen fietst. Op veel plekken zie je de liften en de bijbehorende groene pistes lopen naast de weg, wat mij altijd weer doet verlangen naar de winter. Dat de Tour daar komt is niet vreemd, als je bedenkt dat de parcoursbouwers van de Tour op zoek zijn naar goed geasfalteerde wegen hoog in de bergen. Dat is namelijk precies datgene waar wij wintersporters ook behoefte aan hebben, alleen dan in een ander jaargetijde. In de Tour van 2020, een uitgesproken klim-Tour met maar één tijdrit (die ook nog eens deels bergop loopt), zullen we weer veel skidorpen, liften en pistes langs zien komen. Aan de hand van de verschillende bergetappes bekijken we de gebieden waar je, als de Franse regie een beetje meewerkt, een glimp van liften en pistes op kunt vangen.

Etappe 2 - La Colmiane

De Tour van 2020 trekt al vroeg de bergen in. Na Le Grand Départ in Nice op 29 augustus moet er al in etappe 2 voor het eerst serieus geklommen worden. Het peloton trekt dan richting het noorden naar de gemeente Valdeblore, waar zich het skigebied La Colmiane bevindt. Dit kleine skigebied beschikt over 30 kilometer aan pistes tussen 1.500 en 1.800 meter hoogte. De renners beklimmen de Col de la Colmiane via de weg waar ook het skigebied aan ligt, tot een hoogte van maximaal 1.500 meter. Iets later in de etappe wordt ook de Col du Turini bedwongen. Hoewel hier met Col de Turini/Camp d’Argent (3 km piste, 3 sleepliften) ook een miniskigebiedje te vinden is, is deze col vooral bekend vanwege de beroemde Rally van Monte Carlo, waar in januari jaarlijks een nachtelijke rallyproef wordt verreden.

Etappe 4 – Orcières Merlette

Ook in etappe 4 staan bergen op het programma. Nadat eerst vlak langs het bekende budget-skigebied Dévoluy (Superdévoluy-La Joue du Loup) in de Zuid-Franse Alpen wordt gereden, volgt een klim langs het kleine skigebied Saint Léger les Mélèzes (24 km piste tussen 1.260-1.982 meter). De finish ligt bergop in het skigebied Orcières Merlette op 1.825 meter hoogte, na een klim van 7,1 kilometer met een hellingspercentage van 6,7%. Dit skigebied beschikt in de winter over 100 kilometer aan pistes op een sneeuwzekere hoogte van 1.850 tot 2.725 meter. Daarnaast vind je er één van de langste ziplines van Europa (1.870 meter), waar je het hele jaar door met een topsnelheid van 130 km/h naar beneden kunt zoeven.

Het kleine en wat onbekende gebiedje van Alti Aigoual
Het kleine en wat onbekende gebiedje van Alti Aigoual

Etappe 6 – Alti Aigoual – Prat Peyrot

Na een passage door de zuidelijke Franse Alpen trekt het peloton richting de Pyreneeën. Maar voordat de karavaan daar aankomt, is er eerst nog een finish bergop in de Ardèche, op de Mont Aigoual. Hoewel deze berg vooral bekend is door het boek “De Renner” van Tim Krabbé, is hier ook een klein skigebied te vinden. Het Station Alti Aigoual - Prat Peyrot beschikt over 9 sleepliften en 14 pistes tussen de 1.250 en 1.469 meter. Op de top is sinds 1887 een weerobservatorium gevestigd.

Etappe 8 - Peyragudes

Etappe 8 voert de renners de Pyreneeën in, waar drie zware beklimmingen op het programma staan. Op de top van elk van deze beklimmingen is een skigebied te vinden. Een klein gebied (Le Mourtis, 25 km piste, 1.420-1.860 meter) op de eerste top (de Col du Menté) en een piepklein minigebiedje met drie sleepliften en 1,5 kilometer piste (Bourg d’Oueil) bovenop de Port de Balès. Op de top van de derde Pyreneeëncol, de Col du Peyresourde, bevindt zich het grotere skigebied Peyragudes. Het peloton finisht dit jaar niet in dit skigebied (in tegenstelling tot in 2017 toen de finishstreep getrokken was op de landingsbaan van het vliegveld van Peyragudes), maar rijdt er vlak langs. Het skigebied van Peyragudes telt in totaal 60 kilometer aan pistes tussen 1.385 en 2.230 meter hoogte. De naam van dit gebied is een samenvoeging van de beide dorpen aan weerszijden van het gebied: Peyresourde en Les Agudes.

Op de weg naar Peyragudes (copyright: Peyragudes)
Op de weg naar Peyragudes Copyright: Peyragudes

Etappe 9 – La Pierre Saint Martin

Ook in de tweede en laatste Pyreneeën-etappe moet er flink geklommen worden. Maar liefst vijf gecategoriseerde beklimmingen wachten op de renners wanneer zij door het Atlantische deel van de Pyreneeën koersen. Vlakbij de top van de derde beklimming van de dag (de Col de Soudet), ligt het skigebied La Pierre Saint Martin op een hoogte van 1.527 tot 2.153 meter. Dit kleine gebied ligt op een steenworp afstand van de grens met Spanje en beschikt over 25 kilometer aan pistes en 10 liften. In het restant van de etappe worden er nog twee Pyreneeëncols bedwongen voordat gefinisht wordt in Laruns.

Na al dit klimwerk wacht de renners een welverdiende rustdag en een aantal vlakke etappes. Aan het begin van de derde week doemen de bergen echter weer op: eerst het Centraal Massief, gevolgd door de Jura, de Alpen en tot slot de Vogezen. Welke skigebieden bij deze etappes worden aangedaan, lees je in mijn volgende blog.

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

Plaats een reactie

Leuk Rick, zo leer je toch weer nieuwe ski-gebiedjes kennen. ;-)

Idd leuk artikel!

Bedankt voor leuke artikel. Kijk nu al uit naar de vervolg blog (met Alpen etappes). Hopelijk geraakt de Tour zelf ook tot in de Alpen 😉

!

null

In Val d’Isère is het alweer raak! Vorig jaar kwam de Tour hier langs op weg naar Tignes en moest de wedstrijd geneutraliseerd worden…

!

null

In Val d’Isère is het alweer raak! Vorig jaar kwam de Tour hier langs op weg naar Tignes en moest de wedstrijd geneutraliseerd worden…

Shuffle op 30 aug 2020 09:48

Al is dit wel op veel grotere hoogte dan waar het peloton reed.

Born to Ride

We gaan het zien, ze zijn bijna bij La Colmiane. Ik kende dat gebied niet eens.

Al is dit wel op veel grotere hoogte dan waar het peloton reed.

Matthias123 op 30 aug 2020 22:32

De iseran is nog wat hoger dan dit punt op de bellevarde.

*bericht bewerkt door Jaco op 30 aug 2020 22:34

Ook op de galibier reden de sneeuwschuivers.

null

Click. Click. Peace

Denk dat het vooral de col de la loze is boven meribel op 2200 meter wat een probleem kan geven. Het is dan al 16 september en dan zou de sneeuwgrens met een beetje pech best rond of iets onder de 2000 meter kunnen liggen. Gelukkig rijden ze daar alleen omhoog en hebben ze iets meer speling dan wanneer ze ook met 80 kmh naar beneden zouden moeten.

Vandaag weer een briljant voorbeeld dat die oude ploegentaktiek helemaal niet werkt. Dombo-Visma maakt onnodig hoog tempo en moet vervolgens als enige ploeg incasseren.
Net als dat sprint treintje van Bol die voorbij wordt gefietst door Van Aert. En dank je wel. 😁

‘Dombo-Visma’ lijkt me niet echt terecht aangezien ze al drie ritwinsten op zak hebben na een week Tour, plus met Roglic de best geklasseerde favoriet voor de eindzege…

Mr. Slow

Dat zegt nog niks over tactiek toch? Als je de beste wielrenners hebt win ongetwijfeld etappes. Van Aert had dat voor elke ploeg gedaan.

Dat zegt nog niks over tactiek toch? Als je de beste wielrenners hebt win ongetwijfeld etappes. Van Aert had dat voor elke ploeg gedaan.

RoteHersentote op 06 sep 2020 12:16

Alleen had van Aert bij veel teams waarschijnlijk totaal niet het niveau en de vorm gehaald die hij nu bij Jumbo Visma haalt. Nagenoeg alle renners worden significant beter wanneer ze bij deze ploeg komen rijden.

Born to Ride

Goh , Andere topploegen (QS,Ineos…) maken hun coureurs ook beter alleen maken zij er niet te veel gedoe (meer) rond .
Of dit een (zware) tactische fout was zien we wel , het is de tour :alles wordt opgeblazen …

*bericht bewerkt door evert op 07 sep 2020 17:37

Goh , Andere topploegen (QS,Ineos…) maken hun coureurs ook beter alleen maken zij er niet te veel gedoe (meer) rond .
Of dit een (zware) tactische fout was zien we wel , het is de tour :alles wordt opgeblazen …

evert op 07 sep 2020 17:54

Bij Ineos was hij ook nummer zoveel in de rij van knechten geweest, daar had hij helemaal niet voor eigen kans mogen rijden. Bij QS zal het qua salaris niet lukken, die doen financieel ieder jaar een stapje terug, wat ook in de ontwikkeling van renners steeds wat meer terug te zien is.

Born to Ride

Raar ,

Ik dacht dat Quick step jaar na jaar de meeste zeges binnenhaalden en ook met jonge talentvolle renners
Straf voor een ploeg die ieder jaar een stapje terugzet … (faut le faire)
Moest van Aert vrij geweest zijn had QS daar wel een “effort” voor gedaan wees maar gerust , die renner was zijn gewicht -ook voor het gróte Jumbo Visma kwam- al in goud waard ;-) , Dat die gast een klassieker ging winnen en kon tijdrijden werd zowat door elke kenner aangegeven .

zeer raar

*bericht bewerkt door evert op 07 sep 2020 18:22

Raar ,

Ik dacht dat Quick step jaar na jaar de meeste zeges binnenhaalden en ook met jonge talentvolle renners
Straf voor een ploeg die ieder jaar een stapje terugzet … (faut le faire)
Moest van Aert vrij geweest zijn had QS daar wel een “effort” voor gedaan wees maar gerust , die renner was zijn gewicht -ook voor het gróte Jumbo Visma kwam- al in goud waard ;-) , Dat die gast een klassieker ging winnen en kon tijdrijden werd zowat door elke kenner aangegeven .

zeer raar

evert op 07 sep 2020 19:07

Je weet dat ze de afgelopen jaren meerdere van hun beste renners zoals Terpstra, Viviani en Gilbert hebben moeten laten gaan omdat ze die niet meer konden betalen, waarbij Lefevre meermaals aangaf het zeer jammer te vinden, Maar hij kon ze gewoon niet meer het salaris geven wat bij hun staat van dienst paste. En dit alles omdat hij financieel minder te besteden had. Afgelopen seizoen zag je ook de 2e helft als dat het af begon te nemen en dit seizoen scoren ze muv Evenpoel nog minder en die is nu lang geblesseerd.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 sep 2020 19:21

Born to Ride

Raar ,

Ik dacht dat Quick step jaar na jaar de meeste zeges binnenhaalden en ook met jonge talentvolle renners
Straf voor een ploeg die ieder jaar een stapje terugzet … (faut le faire)
Moest van Aert vrij geweest zijn had QS daar wel een “effort” voor gedaan wees maar gerust , die renner was zijn gewicht -ook voor het gróte Jumbo Visma kwam- al in goud waard ;-) , Dat die gast een klassieker ging winnen en kon tijdrijden werd zowat door elke kenner aangegeven .

zeer raar

evert op 07 sep 2020 19:30

Toen ze van Aert aannamen was Jumbo nog niet het Jumbo van nu… Het was slechts het begin van de (weder)opstanding…

En dat zeggende ik denk dat we hier met z’n allen zo’n een lijst van 50 namen kunnen opnoemen die de voorspellingen van ‘kenners’ niet waar hebben gemaakt ;-)

Click. Click. Peace

Dat zegt nog niks over tactiek toch? Als je de beste wielrenners hebt win ongetwijfeld etappes. Van Aert had dat voor elke ploeg gedaan.

RoteHersentote op 07 sep 2020 19:33

Ik denk kwiatkowski het voorbeeld is dat dit niet klopt… maarre eigenlijk moet deze discussie in het wielrentopic ;-)

Click. Click. Peace

o nog niet het Jumbo van nu… Het was slechts het begin van de (weder)opstanding…

En dat zeggende ik denk dat we hier met z’n allen zo’n een lijst van 50 namen kunnen opnoemen die de voorspellingen van ‘kenners’ niet waar hebben gemaakt ;-)

Rogier op 09 sep 2020 17:34

Raar ,

Ik dacht dat Quick step jaar na jaar de meeste zeges binnenhaalden en ook met jonge talentvolle renners
Straf voor een ploeg die ieder jaar een stapje terugzet … (faut le faire)
Moest van Aert vrij geweest zijn had QS daar wel een “effort” voor gedaan wees maar gerust , die renner was zijn gewicht -ook voor het gróte Jumbo Visma kwam- al in goud waard ;-) , Dat die gast een klassieker ging winnen en kon tijdrijden werd zowat door elke kenner aangegeven .

zeer raar

evert op 07 sep 2020 19:30

Toen ze van Aert aannamen was Jumbo nog niet het Jumbo van nu… Het was slechts het begin van de (weder)opstanding…

En dat zeggende ik denk dat we hier met z’n allen zo’n een lijst van 50 namen kunnen opnoemen die de voorspellingen van ‘kenners’ niet waar hebben gemaakt ;-)

Rogier op 09 sep 2020 17:34

Voor wie het van nabij volgt werd er in de Belgische media van in het begin over van Aert zeker niet gesproken over een renner waar we er “wel 50” van kunnen opsommen hoor ;-)

Hier gaf hij zijn visitekaartje af op de weg sindsdien gaat het enkel nog crechendo …
https://www.hln.be/sport/wielrennen/wie-zag-die-stunt-aankom…

*bericht bewerkt door evert op 09 sep 2020 17:52

Raar ,

Ik dacht dat Quick step jaar na jaar de meeste zeges binnenhaalden en ook met jonge talentvolle renners
Straf voor een ploeg die ieder jaar een stapje terugzet … (faut le faire)
Moest van Aert vrij geweest zijn had QS daar wel een “effort” voor gedaan wees maar gerust , die renner was zijn gewicht -ook voor het gróte Jumbo Visma kwam- al in goud waard ;-) , Dat die gast een klassieker ging winnen en kon tijdrijden werd zowat door elke kenner aangegeven .

zeer raar

evert op 07 sep 2020 19:07

Je weet dat ze de afgelopen jaren meerdere van hun beste renners zoals Terpstra, Viviani en Gilbert hebben moeten laten gaan omdat ze die niet meer konden betalen, waarbij Lefevre meermaals aangaf het zeer jammer te vinden, Maar hij kon ze gewoon niet meer het salaris geven wat bij hun staat van dienst paste. En dit alles omdat hij financieel minder te besteden had. Afgelopen seizoen zag je ook de 2e helft als dat het af begon te nemen en dit seizoen scoren ze muv Evenpoel nog minder en die is nu lang geblesseerd.

Matthias123 op 09 sep 2020 20:28

Fout.
Quickstep hun kunst is de laatste 6-7 jaar dat ze op tijd hun speerpunten door ‘verse’ kopmannen vervangen. Zie Gilbert, Viviani en Terpstra. Deze drie en anderen presteren nog nauwelijks nadat ze weggaan bij DQS. Laatste jaren verbreken ze telkens weer hun record van ritoverwinningen, ga maar na.

Raar ,

Ik dacht dat Quick step jaar na jaar de meeste zeges binnenhaalden en ook met jonge talentvolle renners
Straf voor een ploeg die ieder jaar een stapje terugzet … (faut le faire)
Moest van Aert vrij geweest zijn had QS daar wel een “effort” voor gedaan wees maar gerust , die renner was zijn gewicht -ook voor het gróte Jumbo Visma kwam- al in goud waard ;-) , Dat die gast een klassieker ging winnen en kon tijdrijden werd zowat door elke kenner aangegeven .

zeer raar

evert op 07 sep 2020 19:07

Je weet dat ze de afgelopen jaren meerdere van hun beste renners zoals Terpstra, Viviani en Gilbert hebben moeten laten gaan omdat ze die niet meer konden betalen, waarbij Lefevre meermaals aangaf het zeer jammer te vinden, Maar hij kon ze gewoon niet meer het salaris geven wat bij hun staat van dienst paste. En dit alles omdat hij financieel minder te besteden had. Afgelopen seizoen zag je ook de 2e helft als dat het af begon te nemen en dit seizoen scoren ze muv Evenpoel nog minder en die is nu lang geblesseerd.

Matthias123 op 09 sep 2020 20:28

Fout.
Quickstep hun kunst is de laatste 6-7 jaar dat ze op tijd hun speerpunten door ‘verse’ kopmannen vervangen. Zie Gilbert, Viviani en Terpstra. Deze drie en anderen presteren nog nauwelijks nadat ze weggaan bij DQS. Laatste jaren verbreken ze telkens weer hun record van ritoverwinningen, ga maar na.

Kasper op 09 sep 2020 20:49

Het focussen op ritoverwinningen doen ze wel goed. Ze weten ook dat goede klassementsrenners financieel niet haalbaar zijn. De enige uitzondering op dit moment was daarin Evenepoel. Ze halen er wat dat betreft het maximale uit, al staan eindzeges in rondeklassementen en top 5 noteringen in grote rondes in de wielerwereld wel een stuk hoger aangeschreven.

Born to Ride
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie