De oplossing is poepsimpel hoor maar men wil niet: hou de fucking scholen dicht!

bartvwg op 30 okt 2020 10:41

Heb jij kinderen?

@joy85 is dat zo? Geen idee hoe die virusdeeltjes zich gedragen en heb geen verstand van zaken, maar stel, ik krijg van 0 verschillende personen in totaal 10000 deeltjes binnen (10* gemiddeld 1000, nogmaals echt helemaal als leek ;) ), geeft dat dan een kleiner risico dan wanneer ik 10000 deeltjes in 15 minuten van een en dezelfde persoon over me heen krijg?

evr66 op 29 okt 2020 12:27 [@evr66](/profiel/evr66)

Vooreerst: ik ben ook geen expert, maar ik neem aan dat enkele virusdeeltjes op zich niet zo erg hoeven te zijn, daar zou je normale weerstand wel tegen moeten kunnen.
Pas wanneer je een zekere hoeveelheid virus binnenkrijgt ga je meer kans krijgen om zelf besmet te worden. Dit is, zoals steeds in de natuur, geen zwart-wit situatie en de curve aantal ingeademde deeltjes vs kans om effectief zelf “besmet te worden” zal voor iedereen anders liggen.

Over dit hele onderwerp zullen er veel biostatistische modellen bestaan.
Alles staat of valt bij het aantal besmette personen rondom jou + hoe besmettelijk deze persoon is.
Als er slechts een enkeling besmet is, die dan ook nog een goed mondmasker draagt, zal het kruisen van een lange wachtrij niet zo erg zijn.
Als er veel mensen besmet zijn, zal de som van alle blootstellingen samen op een bepaald moment voldoende zijn om jouw “drempel” over te komen.
Als er een kans is dat een aantal besmette personen zijn mondmasker verkeerd gebruikt verandert ook weer alles (b.v. door hetzelfde masker 5 dagen achter elkaar te dragen en dit steed met ongewassen handen op-en-af te zetten).

Dit maakt dat wat op 1 moment de beste aanpak is, mogelijk een tijdje later herzien moet worden.

Glide on!

Ik ben het niet eens met je appelen en perenvergelijking maar bon whatever. ;)
De oplossing is poepsimpel hoor maar men wil niet: hou de fucking scholen dicht!

bartvwg op 30 okt 2020 10:41

Er is geen simpele oplossing, alles komt met een prijs. Ik heb zelf schoolgaande kinderen en heb tijdens de eerste lockdown gezien dat het thuisonderwijs vooral op de middelbare school soms schrikbarend slecht was. De meeste leraren doen echt hun best maar er zijn er bij die niet in staat zijn om goed onderwijs op afstand te geven, wat echt impact heeft op de prestaties en motivatie van de kinderen.
Als het echt niet anders kan dan moeten de scholen dicht, maar laat eerst volwassenen hun verantwoordelijkheid nemen voordat we de problemen afwentelen op kinderen.

Heb jij kinderen?

JDC op 30 okt 2020 10:55

Ja hoor maar we hebben ze al het huis uit gepest.

Bla, bla, bla.
k heb zelf schoolgaande kinderen en heb tijdens de eerste lockdown gezien dat het thuisonderwijs vooral op de middelbare school soms schrikbarend slecht was. § Dauerschneefall op 30 okt 2020 11:09

Ze hebben potverdomme al meer dan een half jaar om zich te organiseren en wat heeft men gedaan (hier in België) op vlak van afstandsonderwijs?
Niets, helemaal niets behalve klagen, zagen en janken (behalve tijdens de grote vakantie want die is heilig) dat het oh zo moeilijk is en iedereen deprie werd en leerachterstand opliep. Tsjonge toch.
Voor het geld van 1 F35’je had men alles fatsoenlijk op poten kunnen zetten, inclusief het openbaar vervoer maar dat geheel terzijde natuurlijk. 🙄
Zolang men er blijft voor kiezen (geheel zonder iemand ook maar eens te testen) om kinderen bijeengepakt als vee naar scholen te sturen en de klaslokalen blijft volproppen viert het virus feest.

Bla, bla, bla.
nnsbruck-Land bevat de voorsteden van Innsbruck in het Inntal. Net als in andere regio's, zorgen de dichtstbevolkte gebieden voor de hogere cijfers. In de afgelegen bergdorpjes valt het allemaal best mee. Sowieso zijn die paar duizend inwoners van een gemiddeld wintersportdorp, die in de hotels, restaurants en bij het liftbedrijf werken, niet het probleem. Met die mensen kom je amper in contact. Als ik op wintersport ga, kijk ik dus niet zozeer naar de besmettingsgraad onder de plaatselijke bevolking of een Nederlands reisadvies wat daar op gebaseerd is. Ik vind het belangrijker wat de maatregelen van het skigebied zijn en hoe druk het daar is. Als ik inschat dat dat voor mij acceptabel is, ga ik op wintersport en ga ik na terugkomst 10 dagen in quarantaine. Dat kan ik prima verantwoorden naar mijn omgeving. § sterko op 29 okt 2020 21:00
ijk nu even op de corona ampel en je ziet dat zo goed als heel Oostenrijk nu code rood heeft. Maar ik neem aan dat ze het daar ook allemaal verkeerd zien net zoals in Nederland en dat er eigenlijk in de wintersport gebieden weinig aan de hand is. § SanderKan op 30 okt 2020 10:47

Ik zeg toch “Net als in andere regio’s”.
En ik zeg niet dat ze het verkeerd zien. Ik zeg alleen dat de kleurcode voor een bepaalde regio sterk beïnvloed wordt door de dichtstbevolkte gebieden en voor het risico op besmettingen het niet relevant is hoe hoog de besmettingsgraad onder de lokale bevolking is. Je komt veel meer in contact met andere toeristen dan met de lokale bevolking.

Stel dat je zou moeten kiezen uit de volgende twee opties:

  1. Een wintersportplaats waar de besmettingsgraad onder de plaatselijke bevolking laag is en het Nederlandse reisadvies is code geel, maar er komen veel toeristen uit code oranje of rood landen en regio’s, er zijn veel gondels en het gebied staat bekend als een druk gebied met veel wachttijden.
  2. Rustig, afgelegen gebied, geen of weinig gondels en rijen, maar onder de lokale bevolking wel veel besmettingen en het Nederlandse reisadvies is code oranje.

Ik zou voor optie 2 kiezen.

Het verschil tussen geel en oranje lijkt voor veel Nederlanders nogal groot te zijn. Ik vind de plaatselijke situatie belangrijker dan de landelijke of regionale kleurcode.
Of ik ga, weet ik nog niet, maar ik laat mij niet alleen maar leiden door het Nederlandse reisadvies of het Oostenrijkse Corona Ampel.

Annoying skiers since 2003

Ook hier zie ik vaak dat men vindt dat het virus vooral niet verspreid wordt door wat de betreffende persoon wil doen. Ofwel vindt men dat helemaal niet zo erg is, ofwel zijn het andere activiteiten/groepen die het virus verspreiden. Jammer.

Dirk - LIVE unITed
k heb zelf schoolgaande kinderen en heb tijdens de eerste lockdown gezien dat het thuisonderwijs vooral op de middelbare school soms schrikbarend slecht was. § Dauerschneefall op 30 okt 2020 11:09

Ze hebben potverdomme al meer dan een half jaar om zich te organiseren en wat heeft men gedaan (hier in België) op vlak van afstandsonderwijs?
Niets, helemaal niets behalve klagen, zagen en janken (behalve tijdens de grote vakantie want die is heilig) dat het oh zo moeilijk is en iedereen deprie werd en leerachterstand opliep. Tsjonge toch.
Voor het geld van 1 F35’je had men alles fatsoenlijk op poten kunnen zetten, inclusief het openbaar vervoer maar dat geheel terzijde natuurlijk. 🙄
Zolang men er blijft voor kiezen (geheel zonder iemand ook maar eens te testen) om kinderen bijeengepakt als vee naar scholen te sturen en de klaslokalen blijft volproppen viert het virus feest.

bartvwg op 30 okt 2020 11:30 [@bartvwg](/profiel/bartvwg) je weet toch dat in B. het onderwijs één van de sterkste vakbonden heeft? Vraag iets en men steigert onmiddellijk want ze hebben het al zoooo zwaar; 🤔😥
Born to run. B.S.

Dus @ello , vertel, hoe kom je aan 75.000 ziekenhuisopnames?

DrPhil op 30 okt 2020 10:37

Bartvwg meldt dat. Geen idee hoe hij er aan komt.

Dus @ello , vertel, hoe kom je aan 75.000 ziekenhuisopnames?

DrPhil op 30 okt 2020 10:37

Bartvwg meldt dat. Geen idee hoe hij er aan komt.

ello op 30 okt 2020 14:05

Pardon @ello ? 😳

Ik denk niet dat ik dit ergens heb gemeld. 😉

Bla, bla, bla.

Feiten: 0,85% van de wintersporters maakt gebruik van een zorgfaciliteit in het ziekenhuis. In Oostenrijk zijn er per jaar circa 75.000 ziekenhuisopnames door wintersport.

Snowboarderer op 29 okt 2020 20:19

eerste vermelding van het getal van 75.000 ziekenhuisopnames door wintersport

Glide on!

Ik kom die getallen op onderstaande site tegen:
https://www.roteskreuz.at/berichten/podcasts/audiopodcasts/s…

Gaat dan over ongevallen, er staat niet expliciet bij of deze dan leiden tot een ziekenhuisbezoek / opname. Er zal waarschijnlijk wel een arts zijn geconsulteerd anders zal het niet zijn geregistreerd.

Ik zeg toch “Net als in andere regio’s”.
En ik zeg niet dat ze het verkeerd zien. Ik zeg alleen dat de kleurcode voor een bepaalde regio sterk beïnvloed wordt door de dichtstbevolkte gebieden en voor het risico op besmettingen het niet relevant is hoe hoog de besmettingsgraad onder de lokale bevolking is. Je komt veel meer in contact met andere toeristen dan met de lokale bevolking.

Of ik ga, weet ik nog niet, maar ik laat mij niet alleen maar leiden door het Nederlandse reisadvies of het Oostenrijkse Corona Ampel.

sterko op 30 okt 2020 12:37

Ze gaan je waarschijnlijk helpen om je aan het reisadvies te conformeren. Al wordt hier nog niet over de lift anlage gesproken. Maar in de wandelgangen had ik al iets gehoord dat ze toch ook nadenken over een tijdelijke sluiting.

https://www.tt.com/artikel/30760059/oesterreich-vor-neuem-te…

*bericht bewerkt door SanderKan op 30 okt 2020 17:06

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Feiten: 0,85% van de wintersporters maakt gebruik van een zorgfaciliteit in het ziekenhuis. In Oostenrijk zijn er per jaar circa 75.000 ziekenhuisopnames door wintersport.

Snowboarderer op 29 okt 2020 20:19

eerste vermelding van het getal van 75.000 ziekenhuisopnames door wintersport

Vivace op 30 okt 2020 14:55

En zo komt dus nepnieuws in de wereld. Mensen die elkaar klakkeloos gaan napraten, zoals in het geval van @ello.
Ik heb mijn rib een keer gebroken. Toen ben ik naar een arts gegaan. Niet naar een ziekenhuis. Die maakte een foto en zei: rib gebroken. Als ik langer 10 minuten binnen ben geweest zou het me verbazen. Ik neem aan dat ik dus ook in deze statistieken zit.

*bericht bewerkt door DrPhil op 30 okt 2020 17:32

Door de bomen steeds het bos niet (willen) zien

bij een oranje codering zit er voor ons geen wintersport in het vat.

Jan80448 op 30 okt 2020 09:27

Bij een geel reisadvies wel?

sterko op 30 okt 2020 10:41

Dat weet ik nog niet, jij kennelijk niet??! Makkelijk om 1 zin eruit te lichten en niet het hele verhaal voor de context. Als ‘we’ wachten’ op code groen kan ik je 1 ding vertellen, dan kunnen we op zijn vroegst ergens weer in 2023 op zijn vakantie.

Ze gaan je waarschijnlijk helpen om je aan het reisadvies te conformeren. Al wordt hier nog niet over de lift anlage gesproken. Maar in de wandelgangen had ik al iets gehoord dat ze toch ook nadenken over een tijdelijke sluiting.

https://www.tt.com/artikel/30760059/oesterreich-vor-neuem-te…

SanderKan op 30 okt 2020 17:02

Dat is een goed plan om de besmettingen onder de lokale bevolking te verminderen, dus daar kan ik alleen maar vóór zijn.

Als dit er voor zorgt dat over 1 á 2 maanden de besmettingsgraad onder de lokale bevolking weer laag is en het reisadvies terug naar geel gaat, kunnen we weer veilig met wildvreemden uit heel Europa in de rij en de lift gaan staan, toch?

Annoying skiers since 2003

Ben ik het volledig mee eens @sterko .

Never ski faster than your guardian angel can fly!

quote @jan80448 Als ‘we’ wachten’ op code groen kan ik je 1 ding vertellen, dan kunnen we op zijn vroegst
ergens weer in 2023 op zijn vakantie.

OOOh , een visionair?

Born to run. B.S.
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie