Nuance gewenst bij negatieve reisadviezen

En laat de omgeving waarin de wintersport plaatsvindt nu net een omgeving zijn waar gevaarlijke contacten makkelijk beperkt kunnen worden.

Ik begrijp niet goed waar die notie van “gevaarlijke” en “ongevaarlijke” contacten vandaan komt. Elk contact draagt een risico met zich mee; en terwijl je kan argumenteren dat dat risico afhankelijk is van een aantal factoren (afstand, tijd, ruimte, masker, hygiëne, …), vertegenwoordigt elk contact een risico dat niet nul is – en niet nul is (de laatste keer dat ik gecontroleerd heb) nog altijd meer dan nul wat het geval zou zijn als dat contact zou vermeden worden.

In de huidige situatie hebben wij als maatschappij zo veel van die niet-nul contacten, dat de besmettingsgraad uit de klauwen loopt.

Wintersporters reizen vaak privé heen, accomodaties zijn veelal gebaseerd op enkele gezinnen en liggen uit elkaar, wintersport speelt zich af in een groot gebied en in de buitenlucht. Enige risicovolle momenten zijn de apres-ski, liften en restaurants.
Waarbij liften veelal open zijn en mondkapjes verplichten, de apres-ski dit jaar niet bestaat en restaurants moeten voldoen aan maatregelen (waarbij in NL bekend is dat restaurants een minimale rol spelen in de verspreiding).

Henkie op 01 nov 2020 15:00

Er zijn evengoed behoorlijk wat wintersporters die op hotel gaan, of die naar de skigebieden reizen met een vorm van gedeeld vervoer zoals bus of trein. Even buiten beschouwing gelaten hoe goed het appartement of hotelkamer werd gereinigd en ontsmet na de vorige gasten, kom je dingen tegen zoals aanschuiven voor de skipas, bij de skiverhuur, 's ochtends en 's namiddags aan de skilockers, bij de skiklasjes, en aan elke lift waar je zowel in de rij als tijdens de rit omhoog in meerdere of mindere mate mag hopen dat jouw medepassagiers niet stiekem zijn vertrokken met een hoestje thuis waarvoor ze hun skivakantie niet voor wilden laten schieten.

Het idee dat je dat allemaal wel kan vermijden en dat risico zelf in de hand hebt is eenvoudigweg niet realistisch. Maar omdat mensen dat risico niet (h)erkennen, stellen ze zich de vraag waarom zij – die altijd toch zo voorzichtig zijn – hun zuurverdiende vakantie moeten opgeven.

De beste strategie die we tot nu toe hebben is eenvoudigweg het aantal contacten (die allemaal een niet-nul risico dragen) beperken, zodat de totale som van de risico’s niet boven een bepaalde drempel stijgt (de fameuze R-waarde). Dat betekent keuzes maken: kinderen thuis of op school, werken thuis of op kantoor, winkels openen of sluiten, horeca openen of sluiten, sociale contacten met vrienden of familie beperken of niet, uitstapjes naar zwembad of pretpark mogelijk maken, al dan niet reizen, …

Zolang we geen andere strategie hebben dan contactbeperking, gaat het extra risico dat reizen onverbiddelijk met zich meebrengt ofwel een verhoging van de R-waarde veroorzaken, ofwel gecompenseerd moeten worden met een andere maatschappelijke beperking zoals het sluiten van scholen of winkels. Als ik eerlijk ben met mezelf, wegen geen van beide scenario’s op tegen dat pleziertje.

Morzel op 01 nov 2020 17:07

Hier gaan we niet uitkomen ;-).

Verschillende visies waarbij jij zoekt naar de 0 risico oplossing. Daarbij vergeet je ook dat mensen in hun eigen land ook niet stil zitten en ook contacten op gaan doen. Contacten die ze weer niet op doen als ze in het buitenland zitten. Tenzij je echt mensen nog veel verder gaat beperken gaan ze toch naar de stranden, op vakantie in eigen land, rondje wandelen etc.
Enkel als de besmettingen drastisch zouden verschillen tussen landen zou je willen dat mensen niet reizen.

Maar wat ik ook al eerder zei, er is heel veel meer dan een virus. Relativerend vermogen en een lange termijn oplossing is wat wij op dit moment missen. En nee verbieden gaat die oplossing niet zijn. Is leuk voor een maandje of 2 maar ga je niet volhouden de komende 2-3 jaar.

Het gaat even duren maar over 10 jaar ga je zien dat we heel anders naar de huidige situatie kijken en het is alleen maar te hopen dat we tegen die tijd niet structureel sectoren om zeep hebben geholpen.

*bericht bewerkt door Henkie op 01 nov 2020 18:59

En laat de omgeving waarin de wintersport plaatsvindt nu net een omgeving zijn waar gevaarlijke contacten makkelijk beperkt kunnen worden.

Ik begrijp niet goed waar die notie van “gevaarlijke” en “ongevaarlijke” contacten vandaan komt. Elk contact draagt een risico met zich mee; en terwijl je kan argumenteren dat dat risico afhankelijk is van een aantal factoren (afstand, tijd, ruimte, masker, hygiëne, …), vertegenwoordigt elk contact een risico dat niet nul is – en niet nul is (de laatste keer dat ik gecontroleerd heb) nog altijd meer dan nul wat het geval zou zijn als dat contact zou vermeden worden.

In de huidige situatie hebben wij als maatschappij zo veel van die niet-nul contacten, dat de besmettingsgraad uit de klauwen loopt.

Wintersporters reizen vaak privé heen, accomodaties zijn veelal gebaseerd op enkele gezinnen en liggen uit elkaar, wintersport speelt zich af in een groot gebied en in de buitenlucht. Enige risicovolle momenten zijn de apres-ski, liften en restaurants.
Waarbij liften veelal open zijn en mondkapjes verplichten, de apres-ski dit jaar niet bestaat en restaurants moeten voldoen aan maatregelen (waarbij in NL bekend is dat restaurants een minimale rol spelen in de verspreiding).

Henkie op 01 nov 2020 15:00

Er zijn evengoed behoorlijk wat wintersporters die op hotel gaan, of die naar de skigebieden reizen met een vorm van gedeeld vervoer zoals bus of trein. Even buiten beschouwing gelaten hoe goed het appartement of hotelkamer werd gereinigd en ontsmet na de vorige gasten, kom je dingen tegen zoals aanschuiven voor de skipas, bij de skiverhuur, 's ochtends en 's namiddags aan de skilockers, bij de skiklasjes, en aan elke lift waar je zowel in de rij als tijdens de rit omhoog in meerdere of mindere mate mag hopen dat jouw medepassagiers niet stiekem zijn vertrokken met een hoestje thuis waarvoor ze hun skivakantie niet voor wilden laten schieten.

Het idee dat je dat allemaal wel kan vermijden en dat risico zelf in de hand hebt is eenvoudigweg niet realistisch. Maar omdat mensen dat risico niet (h)erkennen, stellen ze zich de vraag waarom zij – die altijd toch zo voorzichtig zijn – hun zuurverdiende vakantie moeten opgeven.

De beste strategie die we tot nu toe hebben is eenvoudigweg het aantal contacten (die allemaal een niet-nul risico dragen) beperken, zodat de totale som van de risico’s niet boven een bepaalde drempel stijgt (de fameuze R-waarde). Dat betekent keuzes maken: kinderen thuis of op school, werken thuis of op kantoor, winkels openen of sluiten, horeca openen of sluiten, sociale contacten met vrienden of familie beperken of niet, uitstapjes naar zwembad of pretpark mogelijk maken, al dan niet reizen, …

Zolang we geen andere strategie hebben dan contactbeperking, gaat het extra risico dat reizen onverbiddelijk met zich meebrengt ofwel een verhoging van de R-waarde veroorzaken, ofwel gecompenseerd moeten worden met een andere maatschappelijke beperking zoals het sluiten van scholen of winkels. Als ik eerlijk ben met mezelf, wegen geen van beide scenario’s op tegen dat pleziertje.

Morzel op 01 nov 2020 17:07

Het gaat even duren maar over 10 jaar ga je zien dat we heel anders naar de huidige situatie kijken en het is alleen maar te hopen dat we tegen die tijd niet structureel sectoren om zeep hebben geholpen.

Henkie op 01 nov 2020 18:46

En waarom zou dit geen reëel scenario kunnen zijn?

Hier gaan we niet uitkomen ;-).

Denk je? 😉

Dat hoeft ook niet: jij presenteert jouw argumenten, ik de mijne en aan het einde van de rit is iedereen wat wijzer (of meer verward 😛), en hebben we allemaal nood aan een 🍺 (dat door @Frank66 gaat betaald worden).

Verschillende visies waarbij jij zoekt naar de 0 risico oplossing. Zoals ik al zei dat is inderdaad de beste oplossing als je het virus onder controle wilt houden. Maar wat ik ook al eerder zei, er is heel veel meer dan een virus. Relativerend vermogen en een lange termijn oplossing is wat wij op dit moment missen. En nee verbieden gaat die oplossing niet zijn.

Ik zoek niet naar de nul risico-oplossing (die bestaat zoals je zelf aangeeft niet), maar wel naar eentje waarbij we – roeiende met de riemen die we hebben – die pandemie zoveel mogelijk onder controle kunnen houden. Risico-beperking dus, om mijn steentje bij te dragen aan twee uitgesproken doelen: de zorgsector overeind houden, en kwetsbare personen in de mate van het mogelijke beschermen.

Het gaat even duren maar over 10 jaar ga je zien dat we heel anders naar de huidige situatie kijken en het is alleen maar te hopen dat we tegen die tijd niet structureel sectoren om zeep hebben geholpen.

Henkie op 01 nov 2020 18:46

Net zoals de mensheid kan de economie wel tegen een stootje.

En ik hoop vooral dat als er binnen 10 jaar nog eens zo’n virus aan komt kloppen, we dan niet meer zo onvoorbereid zijn als we nu waren.

En ik hoop vooral dat als er binnen 10 jaar nog eens zo’n virus aan komt kloppen, we dan niet meer zo onvoorbereid zijn als we nu waren.

Morzel op 01 nov 2020 19:28

Mwah zou daar niet zo zeker van zijn. Ook dit scenario werd binnen de veiligheidsregio’s regelmatig geoefend. Waren de meeste vergeten toen de situatie zich echt voordeed.

En ja onze economie kan wel iets hebben. Helaas is dit echter niet onze enige uitdaging, het verzwakt ons op een punt dat wij dit niet kunnen gebruiken (China, klimaatcrisis, vergrijzing). Voor de generaties tot 40-50 jaar oud is het maar de vraag of ze het huidige welvaartsniveau vast kunnen gaan houden.

Het solidariteitsprincipe komt in het geding. Nu al wordt er door de wat oudere (60+?) generatie vrij rücksichtslos afscheid van de solidariteit genomen als het gaat om de klimaatcrisis, de pensioen problemen etc. Corona maakt duidelijk (ook in dit topic) dat we meer en meer polariseren en die 2 dingen bij elkaar opgeteld zijn zorgelijk.

Straks denken we echt dat je met hard werken rijke ouders en een hoog iq kan krijgen.

Anyway, ik maak me nog steeds beperkt zorgen om de wintersport. De kerst zal spannend worden (ook als je de geruchten nu leest over de mogelijke inhoud van de persconferentie), maar de alpenlanden zijn heel hard bezig om het onder controle te krijgen. We zullen zien. Ik wil mijn post niet te lang maken, straks krijg ik rsi en moet ik de zorg onnodig belasten…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat een overdreven woorden voor vakantiegangers zeg.

Natuurlijk loop je risico door uit huis te gaan. Ongeacht waar je naartoe gaat. Door de risico’s te minimaliseren kun je het virus gewoon onder controle houden.

Ik kom tijdens de reis met niemand in aanraking (dit jaar nemen we eten en drinken mee). In het hotel houden we netjes afstand. Skipas is al geregeld thuis, ski’s ook. Dus de contacten blijven dan beperkt tot de lift en met de lunch. In de rij voor de lift sta je in de buitenlucht met mondkapje. Lunch zal zoveel mogelijk op het terras zijn.

Dan blijft de gesloten lift over als meest risicovolle plek. Ook hier weer mondkapje en ik ga in de rustige periode, waardoor ik hoop vooral alleen te zitten in de gondel (dat is de afgelopen jaren ook vaak het geval tijdens de rustige periodes, dus met minder wintersporters zou het zeker moeten lukken. Ik ken ook de gebieden zo goed dat ik weet welke liften drukker kunnen zijn en wat de alternatieven zijn.

Al met al beperk je daarmee het risico flink. En daarnaast hebben mijn vriendin en ik meest waarschijnlijk al corona gehad, waardoor de kans dat we het nog een keer krijgen zeer klein is.

Als dat een middelvinger opsteken is, dan is de lat daarvoor wel erg laag komen te liggen.

Iedereen maakt keuzes die een risico met zich brengt. Allemaal hebben we daarvoor een reden die we natuurlijk veel beter vinden dan die van de buurman.

Maar over vingers gesproken: het opgestoken vingertje, ook al is het slechts de wijsvinger, gaat ons echt niet verder helpen.

Wintersport valt helaas in het verkeerde jaargetijde.

Wintersport valt helaas in het verkeerde jaargetijde.

Sjaak27 op 02 nov 2020 08:14

Waterskiën is ook leuk toch 😉

Edwin van Riel

En daarnaast hebben mijn vriendin en ik meest waarschijnlijk al corona gehad, waardoor de kans dat we het nog een keer krijgen zeer klein is.

DSvier op 02 nov 2020 08:04

Ja maar kun je dan ook geen drager meer zijn van het virus?
Wil er overigens niet mee zeggen dat je niet op vakantie kan gaan hoor. Dat mag iedereen lekker voor zichzelf bepalen mits de overheid dit niet doet.

Übung macht den meister!!!

Ja maar kun je dan ook geen drager meer zijn van het virus?
Wil er overigens niet mee zeggen dat je niet op vakantie kan gaan hoor. Dat mag iedereen lekker voor zichzelf bepalen mits de overheid dit niet doet.

RFKANGOO op 02 nov 2020 08:37

Ik zou denken dat je anderen niet kan besmetten als je zelf niet besmet bent. Ik lees ook steeds dat de hoeveelheid virus waarmee je in aanraking komt bepalend is voor het verloop.

Naast bovenstaande controleer ik mijn temperatuur ook dagelijks en al dan niet samen met andere symptomen die bij corona passen kan dat betekenen dat ik halverwege in de auto stap en naar huis ga.

En daarmee is het risico niet 0, maar ga je wel verantwoord om met het virus. Ik denk dat als iedereen zich daar zo aan houdt er echt geen probleem is.

Thuisblijven kun je ook op een verantwoordelijke en onverantwoorde manier doen.

Daarom staat mij het ook een beetje tegen dat er zo gemakkelijk door sommigen over een dikke middelvinger wordt gesproken. Het ligt echt genuanceerder vind ik.

Dat negatieve reisadvies voor de kerstvakantie komt er morgen dus gewoon, is al uitgelekt. Maar lichtpuntje? Eerst werd er gesproken over de ‘winterperiode’, nu over ‘kerstvakantie’ Of blijft dat negatieve reisadvies gewoon staan? We zullen zien.

Life is what happens while you were checking your phone

@evr66 niet mijn cup of tea, maar dat is nu weer wat minder.

Ik zou denken dat je anderen niet kan besmetten als je zelf niet besmet bent. Ik lees ook steeds dat de hoeveelheid virus waarmee je in aanraking komt bepalend is voor het verloop.

Naast bovenstaande controleer ik mijn temperatuur ook dagelijks en al dan niet samen met andere symptomen die bij corona passen kan dat betekenen dat ik halverwege in de auto stap en naar huis ga.

En daarmee is het risico niet 0, maar ga je wel verantwoord om met het virus. Ik denk dat als iedereen zich daar zo aan houdt er echt geen probleem is.

Thuisblijven kun je ook op een verantwoordelijke en onverantwoorde manier doen.

Daarom staat mij het ook een beetje tegen dat er zo gemakkelijk door sommigen over een dikke middelvinger wordt gesproken. Het ligt echt genuanceerder vind ik.

DSvier op 02 nov 2020 08:58

Het probleem dat ik zelf zie is:

  • Het is niet omdat je geen symptomen hebt dat je niet besmet (en besmettelijk) bent.
    Onbewust kan je dus bijdragen aan de verdere verspreiding van het virus.
    Als je nu kijkt naar alle dagelijkse besmettingen: deze komen zeker niet door allemaal wringers die ondanks symptomen toch maar zijn blijven doorwerken/winkelen/feesten (hoewel er jammer genoeg ook wel zulke mensen zijn). Het overgrote deel van de besmette personen is volgens mij nog steeds zonder symptomen (enkele maanden geleden was er sprake van 80% zonder symptomen, ik weet niet of er meer recente cijfers beschikbaar zijn)

  • De hoop “dat iedereen er zich aan houdt” blijkt jammer genoeg te veel gevraagd van onze samenleving.
    Dagelijks zie ik hier mensen in het dorpscentrum die ofwel zonder mondmasker (ofwel met een mondmasker op half-zeven) een praatje zitten slaan op 0.5 meter van elkaar. Op de bus ik ook vaak nog mensen zonder mondmasker (gelukkig zit ik zelf niet op deze bussen, maar rij erachter met de auto of op de fiets).

Ook moet je er rekening mee houden dat er echt wel een zeker percentage domme mensen rondloopt.
Mijn broer was deze week bij de apotheker. Er stond een man voor hem die vroeg naar een middeltje tegen wat kortademigheid voor zijn vrouw die zich toch wat slapjes voelde. Wanneer de apotheker vroeg of ze al bij een dokter waren langsgeweest voor een corona-test, verklaarde hij dat zij zeker geen corona had, ze voelde zich slechts sipjes, had nog niet zo een hoge koorts en een begon slechts lichtjes kortademig te zijn.
Maar corona, dat had ze volgens hem zeker niet. Met een middeltje om de luchtwegen wat te verlichten en een dafalgan zou het zeker vanzelf beter gaan.
-> en daar sta je dan (facepalm)

Alleen als er ergens een betrouwbare test zou bestaan waarmee je met >95% zekerheid kan zeggen dat je zelf niet besmettelijk bent (en zult zijn gedurende de hele dag) zou dit voor jou een oplossing kunnen bieden. Er zullen zeker mensen zijn die dit willen betalen. De vraag blijft dan natuurlijk of iedereen waar jij mee in aanraking komt dit ook zal hebben gedaan (en indien niet, of dit te controleren valt).

*bericht bewerkt door Vivace op 02 nov 2020 10:22

Glide on!

Ik zou denken dat je anderen niet kan besmetten als je zelf niet besmet bent. Ik lees ook steeds dat de hoeveelheid virus waarmee je in aanraking komt bepalend is voor het verloop.

Naast bovenstaande controleer ik mijn temperatuur ook dagelijks en al dan niet samen met andere symptomen die bij corona passen kan dat betekenen dat ik halverwege in de auto stap en naar huis ga.

En daarmee is het risico niet 0, maar ga je wel verantwoord om met het virus. Ik denk dat als iedereen zich daar zo aan houdt er echt geen probleem is.

Thuisblijven kun je ook op een verantwoordelijke en onverantwoorde manier doen.

Daarom staat mij het ook een beetje tegen dat er zo gemakkelijk door sommigen over een dikke middelvinger wordt gesproken. Het ligt echt genuanceerder vind ik.

DSvier op 02 nov 2020 08:58

Het probleem dat ik zelf zie is:

  • Het is niet omdat je geen symptomen hebt dat je niet besmet (en besmettelijk) bent.
    Onbewust kan je dus bijdragen aan de verdere verspreiding van het virus.
    Als je nu kijkt naar alle dagelijkse besmettingen: deze komen zeker niet door allemaal wringers die ondanks symptomen toch maar zijn blijven doorwerken/winkelen/feesten (hoewel er jammer genoeg ook wel zulke mensen zijn). Het overgrote deel van de besmette personen is volgens mij nog steeds zonder symptomen (enkele maanden geleden was er sprake van 80% zonder symptomen, ik weet niet of er meer recente cijfers beschikbaar zijn)

  • De hoop “dat iedereen er zich aan houdt” blijkt jammer genoeg te veel gevraagd van onze samenleving.
    Dagelijks zie ik hier mensen in het dorpscentrum die ofwel zonder mondmasker (ofwel met een mondmasker op half-zeven) een praatje zitten slaan op 0.5 meter van elkaar. Op de bus ik ook vaak nog mensen zonder mondmasker (gelukkig zit ik zelf niet op deze bussen, maar rij erachter met de auto of op de fiets).

Ook moet je er rekening mee houden dat er echt wel een zeker percentage domme mensen rondloopt.
Mijn broer was deze week bij de apotheker. Er stond een man voor hem die vroeg naar een middeltje tegen wat kortademigheid voor zijn vrouw die zich toch wat slapjes voelde. Wanneer de apotheker vroeg of ze al bij een dokter waren langsgeweest voor een corona-test, verklaarde hij dat zij zeker geen corona had, ze voelde zich slechts sipjes, had nog niet zo een hoge koorts en een begon slechts lichtjes kortademig te zijn.
Maar corona, dat had ze volgens hem zeker niet. Met een middeltje om de luchtwegen wat te verlichten en een dafalgan zou het zeker vanzelf beter gaan.
-> en daar sta je dan (facepalm)

Alleen als er ergens een betrouwbare test zou bestaan waarmee je met >95% zekerheid kan zeggen dat je zelf niet besmettelijk bent (en zult zijn gedurende de hele dag) zou dit voor jou een oplossing kunnen bieden. Er zullen zeker mensen zijn die dit willen betalen. De vraag blijft dan natuurlijk of iedereen waar jij mee in aanraking komt dit ook zal hebben gedaan (en indien niet, of dit te controleren valt).

Vivace op 02 nov 2020 10:21

WHO geeft zelf aan dat de kans op overdracht van het virus bij geen symptomen erg laag is.

Het grootste probleem is van wat ik zie samen in een afgesloten lift zitten. Ik ga met een ander in een afgesloten lift zitten dus ook zoveel mogelijk mijden. Maar dat zal ik denk ik toch 3 keer per dag niet kunnen vermijden.

Met 12 dagen op de piste is dat dan 36x. Op dit moment is in Nederland 1 op de 120 mensen besmettelijk naar schatting. Hoe meer klachten, hoe besmettelijker. Met veel klachten ga je niet skiën. En er zijn verplichte tests.

Ik schat een beetje de kans in op 10% dat ik minimaal 1 keer met iemand in een gondel terechtkom die besmettelijk is. Maar dat wil niet zeggen dat ik het virus krijg. Je gaat zover mogelijk uit elkaar zitten, mondkapje op en het is een beperkte periode (dat schijnt allemaal bij te dragen aan de kans dat je dat ook daadwerkelijk besmet raakt).

Stel dat ik het oploop in de laatste 5 dagen kan ik alleen nog mijn vriendin besmetten, we gaan immers in quarantaine en het duurt ongeveer 5 dagen voordat je besmettelijk bent. Daarnaast hou ik mijzelf goed in de gaten.

De kans dat ik een ander besmet zal op deze manier echt vrij klein zijn. En sowieso niet hoger in vergelijk met wat ik doe als ik thuisblijf, want vanwege mijn werk kom ik ook met anderen in aanraking.

Dit jaar sowieso geen wintersport meer, morgen kondigt het kabinet een negatief reisadvies aan. En Oostenrijk bijvoorbeeld zit niet voor niets in een lockdown.

Dit jaar sowieso geen wintersport meer, morgen kondigt het kabinet een negatief reisadvies aan. En Oostenrijk bijvoorbeeld zit niet voor niets in een lockdown.

roranje op 02 nov 2020 12:09

Negatief reisadvies met de kerst voor Nederlanders (Buitenland). Dit was het laatste zetje om niet met kerst te gaan.

Wat ik me dan afvraag bij een advies is of iedereen ook het advies om thuis te werken nakomt?

WHO geeft zelf aan dat de kans op overdracht van het virus bij geen symptomen erg laag is.

DSvier op 02 nov 2020 11:00

echt?

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease…

When do infected people transmit the virus?
Whether or not they have symptoms, infected people can be contagious and the virus can spread from them to other people.

Laboratory data suggests that infected people appear to be most infectious just before they develop symptoms (namely 2 days before they develop symptoms) and early in their illness. People who develop severe disease can be infectious for longer.

While someone who never develops symptoms can pass the virus to others, it is still not clear how frequently this occurs and more research is needed in this area.

Hier lees ik toch echt dat men het meest besmettelijk is op 2 dagen voordat je symptomen krijgt.

*bericht bewerkt door Vivace op 02 nov 2020 12:42

Glide on!

Het grootste probleem is van wat ik zie samen in een afgesloten lift zitten. Ik ga met een ander in een afgesloten lift zitten dus ook zoveel mogelijk mijden. Maar dat zal ik denk ik toch 3 keer per dag niet kunnen vermijden.

Met 12 dagen op de piste is dat dan 36x. Op dit moment is in Nederland 1 op de 120 mensen besmettelijk naar schatting. Hoe meer klachten, hoe besmettelijker. Met veel klachten ga je niet skiën. En er zijn verplichte tests.

Ik schat een beetje de kans in op 10% dat ik minimaal 1 keer met iemand in een gondel terechtkom die besmettelijk is. Maar dat wil niet zeggen dat ik het virus krijg. Je gaat zover mogelijk uit elkaar zitten, mondkapje op en het is een beperkte periode (dat schijnt allemaal bij te dragen aan de kans dat je dat ook daadwerkelijk besmet raakt).

Stel dat ik het oploop in de laatste 5 dagen kan ik alleen nog mijn vriendin besmetten, we gaan immers in quarantaine en het duurt ongeveer 5 dagen voordat je besmettelijk bent. Daarnaast hou ik mijzelf goed in de gaten.

De kans dat ik een ander besmet zal op deze manier echt vrij klein zijn. En sowieso niet hoger in vergelijk met wat ik doe als ik thuisblijf, want vanwege mijn werk kom ik ook met anderen in aanraking.

DSvier op 02 nov 2020 11:00

Als 1:120 mensen besmettelijk is en je gaat 36 maal met vijf anderen in een gondel zitten, heb je een kans van 80% dat je met een besmettelijk persoon in de gondel hebt gezeten. Als je met vier zelfstandig skiënde gaat, is de kans vrijwel 100% dat iemand van de groep met corona in aanraking komt.

WHO geeft zelf aan dat de kans op overdracht van het virus bij geen symptomen erg laag is.

DSvier op 02 nov 2020 11:00

echt?

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease…

When do infected people transmit the virus?
Whether or not they have symptoms, infected people can be contagious and the virus can spread from them to other people.

Laboratory data suggests that infected people appear to be most infectious just before they develop symptoms (namely 2 days before they develop symptoms) and early in their illness. People who develop severe disease can be infectious for longer.

While someone who never develops symptoms can pass the virus to others, it is still not clear how frequently this occurs and more research is needed in this area.

Hier lees ik toch echt dat men het meest besmettelijk is op 2 dagen voordat je symptomen krijgt.

Vivace op 02 nov 2020 12:42

Later hebben ze daar toch wat anders over gezegd.

Overigens wel met name ten aanzien van de mensen die zonder symptomen blijven. Alleen is dat wel de grote bulk. Ongeveer 9 op de 10.

Wat ik me dan afvraag bij een advies is of iedereen ook het advies om thuis te werken nakomt?

Maxski op 02 nov 2020 12:12

Nee, en mede daarom is het aantal besmette mensen opgelopen. Ik ken een paar die zelf de diagnose al stelden: “nee hoor, is geen Corona, gewoon een beetje grieperig!” een paar dagen later toch een test lieten doen, en ja hoor…besmet. Virus is ook gemuteerd en besmettelijker geworden. Zie het dan maar eens te ontlopen in een volle cabinelift.

Life is what happens while you were checking your phone

Wat ik me dan afvraag bij een advies is of iedereen ook het advies om thuis te werken nakomt?

Maxski op 02 nov 2020 12:12

Nee, en mede daarom is het aantal besmette mensen opgelopen. Ik ken een paar die zelf de diagnose al stelden: “nee hoor, is geen Corona, gewoon een beetje grieperig!” een paar dagen later toch een test lieten doen, en ja hoor…besmet. Virus is ook gemuteerd en besmettelijker geworden. Zie het dan maar eens te ontlopen in een volle cabinelift.

Leon100 op 02 nov 2020 13:41

Heb ik ook al gehoord. Zelf al meerdere mensen gehoord die dan toch maar een commerciële test doen om het bron- en contactonderzoek van de GGD te ontlopen…

Er is al een negatief reisadvies voor alle Alpenlanden. Volgens mij is er weinig reden om aan te nemen dat rond de kerst de situatie in de Alpenlanden dermate goed is, dat het weer geel wordt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het grootste probleem is van wat ik zie samen in een afgesloten lift zitten. Ik ga met een ander in een afgesloten lift zitten dus ook zoveel mogelijk mijden. Maar dat zal ik denk ik toch 3 keer per dag niet kunnen vermijden.

Met 12 dagen op de piste is dat dan 36x. Op dit moment is in Nederland 1 op de 120 mensen besmettelijk naar schatting. Hoe meer klachten, hoe besmettelijker. Met veel klachten ga je niet skiën. En er zijn verplichte tests.

Ik schat een beetje de kans in op 10% dat ik minimaal 1 keer met iemand in een gondel terechtkom die besmettelijk is. Maar dat wil niet zeggen dat ik het virus krijg. Je gaat zover mogelijk uit elkaar zitten, mondkapje op en het is een beperkte periode (dat schijnt allemaal bij te dragen aan de kans dat je dat ook daadwerkelijk besmet raakt).

Stel dat ik het oploop in de laatste 5 dagen kan ik alleen nog mijn vriendin besmetten, we gaan immers in quarantaine en het duurt ongeveer 5 dagen voordat je besmettelijk bent. Daarnaast hou ik mijzelf goed in de gaten.

De kans dat ik een ander besmet zal op deze manier echt vrij klein zijn. En sowieso niet hoger in vergelijk met wat ik doe als ik thuisblijf, want vanwege mijn werk kom ik ook met anderen in aanraking.

DSvier op 02 nov 2020 11:00

Als 1:120 mensen besmettelijk is en je gaat 36 maal met vijf anderen in een gondel zitten, heb je een kans van 80% dat je met een besmettelijk persoon in de gondel hebt gezeten. Als je met vier zelfstandig skiënde gaat, is de kans vrijwel 100% dat iemand van de groep met corona in aanraking komt.

Bacchus op 02 nov 2020 13:33

Maar goed, ik ga dan ook niet in een gondel met 5 anderen. En mijn vriendin gaat wel mee, maar die werkt gewoon. Iemand moet de schoorsteen laten roken. ;)

@Bacchus
Je kunt natuurlijk ook gewoon géén gondel nemen. Genoeg gebieden waar dat kan. Zelfs in gebieden die wel hier en daar een gondel hebben.

Hier lees ik toch echt dat men het meest besmettelijk is op 2 dagen voordat je symptomen krijgt.

Vivace op 02 nov 2020 12:42

Later hebben ze daar toch wat anders over gezegd.

Overigens wel met name ten aanzien van de mensen die zonder symptomen blijven. Alleen is dat wel de grote bulk. Ongeveer 9 op de 10.

DSvier op 02 nov 2020 13:36

Ik blijf een grote voorstander van het hanteren van bronvermelding om misverstanden zoveel mogelijk te beperken:
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence/trans…
(het stukje hieronder heeft een update gekregen op 10 August 2020)

Asymptomatic transmission (i.e. when the infector has no symptoms throughout the course of the disease), is difficult to quantify. Available data, mainly derived from observational studies, vary in quality and seem to be prone to publication bias [34,43]. Mathematical modelling studies (not peer-reviewed) have suggested that asymptomatic individuals might be major drivers for the growth of the COVID-19 pandemic [44,45].

Pre-symptomatic transmission (i.e. when the infector develops symptoms after transmitting the virus to another person) has been reported [29,46,47]. Exposure of secondary cases occurred 1–3 days before the source patient developed symptoms [47]. It has been inferred through modelling that, in the presence of control measures, pre-symptomatic transmission contributed to 48% and 62% of transmissions in Singapore and China, respectively [48]. Pre-symptomatic transmission was deemed likely based on a shorter serial interval of COVID-19 (4.0 to 4.6 days) than the mean incubation period (five days) [49].

= asymptomische verspreiding kan goed moeilijk bewezen worden, maar wordt wel als zeer aannemelijk beschouwd (onder meer omdat de werkelijke besmettingen overeen komen met de wiskundige modellen die deze besmettingsvorm meenemen).

  • pre-symptomatische besmettingen zijn bewezen vormen van overdracht

Zoals steeds: probeer open te staan voor alle betrouwbare informatie en luister niet enkel naar de informatie die je zelf het liefst wil horen.
Dit geldt ook voor mezelf: eigenlijk wil ik niets liever dan naar de bergen trekken (of dichterbij: om af te spreken met vrienden en familie, naar het voetbal/de film/op restaurant gaan, …), maar als ik eerlijk ben zie ik vooral indicaties dat voorzichtigheid niet zo’n slecht idee is. Ook zie ik dat er een voldoende aantal mensen deze voorzichtigheid allemaal flauwekul vinden en het dus voor iedereen moeilijker maken.

Glide on!

@dsvier en anderen. Het gaat er niet om of jij ziek wordt. Het gaat om het grote plaatje. Dus al die argumenten zijn belangrijk, maar daar gaat het niet om. Het gaat bijvoorbeeld om het onvoorziene effect, dat de hotelier van zijn dorp naar boven moet rijden om aan het werk te gaan. Of de liftbediende. Of de serveerster in het restaurant. Daar vaat het om. Niet of we in de lift wel of geen corona kunnen krijgen.

Ik zie iedereen maar bezig blijven met de discussie heel klein maken, om te verantwoorden waarom het wel moet kunnen. Begrijp ik gewoon niet (ligt vast aan mij).

@dsvier en anderen. Het gaat er niet om of jij ziek wordt. Het gaat om het grote plaatje. Dus al die argumenten zijn belangrijk, maar daar gaat het niet om. Het gaat bijvoorbeeld om het onvoorziene effect, dat de hotelier van zijn dorp naar boven moet rijden om aan het werk te gaan. Of de liftbediende. Of de serveerster in het restaurant. Daar vaat het om. Niet of we in de lift wel of geen corona kunnen krijgen.

Ik zie iedereen maar bezig blijven met de discussie heel klein maken, om te verantwoorden waarom het wel moet kunnen. Begrijp ik gewoon niet (ligt vast aan mij).

Bens op 02 nov 2020 17:54

Het alternatief is wat de andere helft doet, het zo groot maken dat naar buiten gaan bijna misdadig is. De waarheid ligt vast ergens in het midden.

Voor mij persoonlijk is het simpel: als gebieden niet meer oranje zijn, dan ga ik (in het laagseizoen, naar een appartement in een gebied zonder grote gondels). Is het oranje, dan houdt het helaas op.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@dsvier en anderen. Het gaat er niet om of jij ziek wordt. Het gaat om het grote plaatje. Dus al die argumenten zijn belangrijk, maar daar gaat het niet om. Het gaat bijvoorbeeld om het onvoorziene effect, dat de hotelier van zijn dorp naar boven moet rijden om aan het werk te gaan. Of de liftbediende. Of de serveerster in het restaurant. Daar vaat het om. Niet of we in de lift wel of geen corona kunnen krijgen.

Ik zie iedereen maar bezig blijven met de discussie heel klein maken, om te verantwoorden waarom het wel moet kunnen. Begrijp ik gewoon niet (ligt vast aan mij).

Bens op 02 nov 2020 17:54

Natuurlijk gaat het niet alleen om mij.

Maar het gaat ook niet om het risico naar 0 te brengen. Het beleid is gericht op de zorg overeind te houden en daarbinnen zijn besmettingen nu eenmaal onontkoombaar.

Anders gezegd: het gaat om zoveel mogelijk je verantwoordelijkheid nemen, afstand houden, mondkapje op, handen goed wassen, dan maar even iets langer wachten en niet in een reeds gevulde gondel springen, de reis contactloos maken, jezelf goed in de gaten houden en bij onverhoopte klachten rechtsomkeert.

Zeg maar het midden tussen schijt aan corona en jezelf opsluiten in een bunker.

Of naar Zweden, is geel @DSvier
@Roy83

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 02 nov 2020 20:19

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie