Uitgelicht: de gletsjer van La Plagne (deel II)

WouterVdB op 31 januari 2021· 7 reacties

null
Eerder schreef ik over de historie van de gletsjers in het Franse skistation La Plagne. Maar er is meer over te vertellen. In deel 2 van deze artikelreeks stellen we de toekomstplannen die in La Plagne op stapel staan voor.

Huidige situatie

In deel I van deze blogreeks kon je lezen dat de Bellecôte gondel, gebouwd in 1978, dringend aan vernieuwing toe is. De rit duurt lang en is oncomfortabel, de exploitatie is erg windgevoelig en de wachttijden kunnen flink oplopen. Op de gletsjer zelf vinden we twee relatief recente zetelliften terug; enerzijds de TS du Glacier die je naar het hoogste punt van het skigebied brengt. Anderzijds de TS de la Traversée van waaruit je de rode Combe vindt richting het middenstation van de gondel en twee magnifieke zwarte, niet-geprepareerde pistes: de Rochu en Bellecôte. Voor die twee laatsten moet je de antieke Chalet de Bellecôte zetellift nemen om terug te keren naar het middenstation van de Bellecôte gondel. Kortom: je spendeert behoorlijk wat tijd op de lift.

afterbefore
Huidige situatie vs. toekomst

Toekomstbeeld

Hoewel de vernieuwing van de Bellecôte gondel al lang aansleept - oorspronkelijk gepland voor 2017 - lijkt een aanvang van de werken nu écht dichtbij. Afgelopen zomer vond er een openbaar onderzoek plaats waarin de verschillende tracés zijn toegelicht. De vernieuwing van de gondel kadert in een groter reorganisatieplan van de gehele gletsjerzone. Door het terugtrekken van de gletsjers wordt de exploitatie van de zetelliften Glacier en Traversée elk seizoen gecompliceerder. De Sociéte d’Aménagement de La Plagne (SAP) - de uitbater van het skigebied - wil daarom deze liften opheffen. Tegelijkertijd wordt de zetellift Chalet de Bellecôte, gebouwd in 1978, vernieuwd. De rode piste Combe gaat men hermodelleren om de verwachte toename in skiërs beter te kunnen absorberen.

Wat al vaststaat is dat de nieuwe gondel Télécabine des Glaciers gaat heten en zo’n 2700 personen per uur zal kunnen transporteren. Ter vergelijking: de huidige gondel haalt amper 900 personen per uur. De Chalet de Bellecôte zetellift wordt vervangen door een niet-koppelbare 4-persoons zetellift. Hoewel een koppelbare zetellift meer comfort biedt en je sneller boven brengt, heeft men omwille van de kostprijs en de beperkte lengte van het traject toch gekozen voor een niet-koppelbaar exemplaar en het gedeeltelijk hergebruiken van de bestaande Traversée zetellift. In het openbaar onderzoek rond dit project zijn er vijf verschillende tracés voorgesteld waarvan er één is weerhouden. De belangrijkste kenmerken zijn:

  • De bestaande eerste sectie van de Bellecôte gondel en de Chalet de Bellecôte zetellift worden vernieuwd, maar behouden hun tracé;
  • Het bergstation van sectie 2 van de gondel verhuist naar buiten de gletsjerzone. De bestaande Rochu en Bellecôte pistes worden afgetakt van de Combe;
  • Volledige opheffing van de bestaande installaties en pistes op de gletsjer.

Einde van gletsjerskiën

Met het verwijderen van de bestaande liften wordt een stukje terrein teruggeven aan de natuur. Het gletsjerskiën in La Plagne behoort dan definitief tot de geschiedenisboeken. Het opofferen van die paar pistes is natuurlijk jammer, maar waar menig freeridershart van gaat bloeden is het wegvallen van de toegang tot behoorlijk wat prachtige freeridemogelijkheden. De maagdelijke hellingen op de Cul du Nant, hetzij de zuid-oostkant achter het huidige gletsjerskigebied, werden ontsloten door de Glacier zetellift. De routes vanaf de top van de Bellecôte worden eveneens moeilijker bereikbaar door het wegvallen van de Traversée zetellift. In de plannen wordt over deze jammerlijke impact met geen woord gerept, maar proteststemmen blijven niet uit. Serge Porte, een poederlievende local, maakte er deze uitgebreide documentaire over. De SAP verbloemt het wegvallen van de liften en pistes onder de noemer “de gletsjer in zijn natuurlijke staat herstellen”.

Veel stakeholders

Eén van de redenen dat de aanpassing van het gletsjergebied al ettelijke jaren duurt, is dat er behoorlijk wat stakeholders zijn in het beslissingsproces. Primaire stakeholder is uiteraard de SAP die de uitvoering liever gisteren dan vandaag had gestart. Het contrakamp bestaat uit burgerbewegingen die bezorgd zijn om de impact op het landschap en de fauna en flora. Andere kritische stakeholders zijn twee gemeenten (Champagny-en-Vanoise en La Plagne Tarentaise), de departementale overheid, het Parc National du Vanoise, natuurbeschermingsautoriteiten en de boeren.

Kan kaas een liftproject tegenhouden?

Lokale landbouwers zijn bezorgd over de plannen omdat de nieuwe gondel, net zoals de bestaande lift, enkele pylonen heeft staan op gebied dat als bergweide is bestemd. Op deze weiden grazen naar hartelust koeien die melk aanleveren voor de Beaufort en Emmental kazen. Omdat deze kazen een beschermde status hebben, mag er niet zomaar gebouwd worden op het terrein van deze koeien. Er moeten duidelijke maatregelen genomen worden tijdens werken die een impact hebben op de koeien, zoals helikoptervluchten en graafacties.

Ook vanuit de natuurbeschermingsautoriteiten kijkt men met argusogen naar het project. De projectzone ligt vlak naast het prachtige Parc National du Vanoise. Hoewel er strikt genomen niet op dat terrein gebouwd wordt, hebben de werken wel hun impact op de rust en de dieren. Nog kritischer voor het verloop van de werken is dat een deel van de zone als waterwinningsgebied is ingekleurd. Strikte regelgeving rond de uitbating van de werf en situering van gebouwen is dan van toepassing. Natuurverenigingen vrezen dat de nieuwe gondel zal leiden tot het ontwikkelen van mountainbikeactiviteiten tijdens het zomerseizoen, wat zij schadelijk achten voor de fauna en de flora. In het gebied leven ondermeer hazen, alpensneeuwhoenen en korhoenen.

Blik richting toekomstig bergstation vanuit Peisey. De impact op het landschap zal minimaal zijn, aldus de SAP.
Blik richting toekomstig bergstation vanuit Peisey. De impact op het landschap zal minimaal zijn, aldus de SAP.

In Peisey - Vallandry, grenzend aan de grote buur Les Arcs, komt de weerstand vanuit de burgerbewegingen. De inwoners maken zich zorgen dat het nieuwe bergstation hun uitzicht op de noordzijde van de Bellecôte zal verpesten. De SAP komt hieraan tegemoet door enerzijds het bergstation gedeeltelijk in te graven en anderzijds door natuurlijke materialen te gebruiken voor de aankleding van het gebouw. Bovendien haalt de SAP aan dat het maagdelijk maken van de gletsjer de landschapsvervuiling ruimschoots compenseert. Er verdwijnen 21 liftpylonen, 9 hectare aan pistes en 14 hoogspanningsmasten. In totaal wordt er een gebied van 55 hectare teruggeven aan de natuur.

Tot slot

Uit dit artikel kun je twee voorname conclusies trekken: dergelijk bouwproject - waarde: 30 miljoen euro - komt niet van vandaag op morgen tot stand. Een gezonde kritische blik zorgt ervoor dat bouwwerken niet op het extreme uitdraaien en de laatste stukjes ongerepte Alpennatuur behouden blijven. Waarvan anders zouden we straks foto’s voor het thuisfront moeten nemen? Verder hoop ik dat de Franse resorts dit seizoen toch nog kunnen openen om nog enkele sporen te skiën in het huidige gletsjergebied. Stiekem zou ik het helemaal niet erg vinden om nog een laatste nostalgisch ritje in de kreupele gondel te maken.

WouterVdB
schrijft voor wintersport.be. Droomt het ganse jaar over poeder, carven en après-ski.

Plaats een reactie

Inderdaad Serge Porte heeft helemaal gelijk! Mijn poeder hart bloedt ook ( mooi verwoord Wouter) bij de fikse deuk die de freeride afdalingen van de Bellecote krijgen door deze plannen. Hoe super zijn de couloirs vanaf de achterkant van de Bellecote naar Nancroix!

Ik vind het wel een logische keuze dat het gletsjergebied wordt opgegeven. Volgens mij wordt het gebied voor de de meeste skiërs er wel beter op, met een betere en betrouwbare ontsluiting.

30mln investering, voor drie pistes? Lijkt erg hoog.

Zonde van deze plannen! Toch een vermoeden dat er een kostenbesparing mee gemoeid gaat. De kuddemassa is belangrijk voor SAP en niet de liefhebber… Ze zijn op sommige andere plaatsen in la plagne (TS roche en TS envers) ook al teruggekomen op hun plannen. Eerst afschaffen van TS coqs om dan later terug een TS te bouwen.

30mln investering, voor drie pistes? Lijkt erg hoog.

DrPhil op 31 jan 2021 17:10

Is inderdaad aardig prijzig, ook al kan ik wel enkele redenen bedenken waarom dit deelgebied belangrijk wordt gevonden:

  • Vanwege de hoge ligging wellicht belangrijk voor de toekomst, om een lang seizoen te houden
  • Het is het hoogste punt van het gebied (ook al wordt dat iets lager), leuk voor de statistiekjes van “kijk eens hoe hoog ons gebied is”

*bericht bewerkt door ThomasG op 31 jan 2021 18:08

30mln investering, voor drie pistes? Lijkt erg hoog.

DrPhil op 31 jan 2021 17:10

Ze zullen er waarschijnlijk ook mee op veel zomertoeristen gokken. Hoge punten zijn tegenwoordig in de zomer ook erg in trek bij met name Aziatische toeristen. De zomeropbrengsten van zulke liften zijn vaak vele malen hoger dan die van de winter. Vanuit een aantal dorpen sta je met die nieuwe lift in 2 liften op 3300m hoogte. Vaak zijn de prijzen in ze zomer voor een retourtje voor zulke liften hoger dan een skipas voor het volledige skigebied voor 2 dagen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 31 jan 2021 19:41

Born to Ride

Mooie en interessante verslaglegging. Een genot om te lezen in deze tijden.

Prestige speelt zonder meer een rol in dit soort investeringen.

De Piz Val Gronda lift met bijbehorende piste in Ischgl heeft dik 20mio euro gekost, plus een bult procedures en juridische processen gedurende een periode van dik 30 jaar (leuk detail, op oude pistekaarten uit 1982 staat de lift al ingetekend als “Projekt” en uiteindelijk in 2016 pas gerealiseerd). En wat heeft het opgeleverd? … 7 km piste…

Hoewel in alle opzichten prachtig…, rationeel gezien m.i. niet uit te leggen.

*bericht bewerkt door Luuk3 op 31 jan 2021 22:06

Sportieve groet, Luuk
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie