Meer botsingen op de piste

Rogier op 16 februari 2012· 34 reacties

null
Elk jaar hebben pisteurs het weer drukker.

Wordt het gevaarlijker op de skipistes? Zijn er meer ongelukken te betreuren dan vroeger? Volgens de Franse ‘médecins de montagne’ wel. Volgens deze vereniging van ‘bergdoktoren’ zit er helaas nog steeds een stijgende lijn in het aantal ongelukken in de bergen. Dit klinkt schrikbarend, maar ze zeggen er wel meteen bij dat ernstig letsel gelukkig erg zeldzaam is.

Weinig ernstigs
Slechts 0,01 procent van de 140 000 behandelde wintersporters heeft een ernstig letsel. Altijd nog veel, maar al zie je de snelheid waarmee we skiën en snowboarden valt dit natuurlijk nog alles mee. De meest voorkomende blessures zijn daarentegen wel heel vervelend, een groot deel van blessures zijn gescheurde kniebanden, niet ernstig maar wel een lang revalidatie proces.

Meer botsingen
De ‘bergdoktoren’ zeggen hetzelfde als de pisteurs op de pistes. Elk jaar hebben we te maken met meer en meer botsingen op de pistes. Tegenwoordig is tien procent van de ongelukken een botsing. Iets wat tegen te gaan is als iedereen zich aan de piste regels houdt en zijn eigen snelheid onder controle heeft. Ik zie zeker in de vakantieperiodes teveel skiërs die met te weinig techniek zich van geen gevaar bewust de helling in gooien.

null
Er worden nog te weinig helmen gedragen, vooral veel locals willen er niet aan.

Te weinig helmen
Ondanks het feit dat de helm met een opmars bezig is, melden de artsen dat er nog te weinig helmen worden gedragen. Waar in 15 jaar tijd het percentage kinderen wat een helm draagt van 15 % naar 95 % is gegaan, daar dragen nog te weinig volwassenen en pubers een helm. Het zijn vooral de Fransen zelf die niet aan de helm willen. Al zou iedereen een helm dragen zou het aantal gevallen van hoofdletsel waarschijnlijk tien keer minder zijn.

Niet zelf bindingen afstellen
Ook zeggen de artsen dat teveel mensen zelf aan hun bindingen rommelen. Goed afgestelde bindingen (door vakmensen in skiwinkels) zou het aantal knieblessures flink omlaag brengen. Zeker iets om over na te denken, en dus niet zomaar je binding zelf in te stellen. volgens de artsen zou dit het aantal knieblesuures met vijftig procent omlaag kunnen brengen. Niet mis.

null
Gelukkig zijn het merendeel van de valpartijen op wintersport gewoon grappig en niet ernstig.

Snowboarders
Snowboarders wordt aangeraden om polsbeschermers te dragen. 27 % van de boarders draagt deze al. Niet onverstandig om polsbeschermers te dragen als je ervan uit gaat dat een kwart van de verwondingen van snowboarders gebroken polsen zijn.

Freestyle
Verder noemen de artsen de opkomst van het freestyle skiën en boarden. Ondanks het feit dat er absoluut gezien niet veel ongelukken gebeuren in deze snowparks, is er een stijgende lijn te zien in de zeer ernstige ongelukken onder jongeren die zich aan deze sprongen wagen.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Er zijn teveel mensen die met een jaar skiles al denken dat ze het kunnen. Door heel langzaam en met onverwachte bewegingen omlaag te gaan is er op deze mensen geen pijl te trekken. Ook worden er overal maar steeds grotere en snellere liften gebouwd, maar de pisten niet verbreed. Hierdoor wordt het drukker op de pistes terwijl het niveau omlaag gaat, dan krijg je botsingen ja…

Ik zie over het algemeen in Oostenrijk veel meer helmen dan in Frankrijk. Ook de skileraren en pisteurs zelf in Frankrijk dragen geen helm (zie foto). Eigenlijk zou je een skidiploma moeten halen die je moet tonen op het moment dat je een skipas koopt of afhaalt. Dan heb je iig een basis en ben je in aanraking geweest met de regels, de basistechniek en de gebruiken op de piste.

Ik denk ook dat de stijging in het aantal ongelukken komt door de snelheid van het skiën van afgelopen jaren. Carven gaat een stuk sneller dan het skiën van vroeger.
Echter zal dit maar een klein aandeel zijn van de stijging in ongevallen. Ik zie zelf ook vaak genoeg mensen waarvan je gewoon weet dat ze zeer onverantwoord en veel te hard en ongecontroleerd de piste af gaan. Het draait allemaal om controle. Ook zie ik vaak mensen op een onhandige plek op de piste stil staan, zitten of zelfs liggen! vlak na een bocht of steiler stuk. Levensgevaarlijk natuurlijk!
Zelf draag ik altijd een helm, heb ik handschoenen waar polsbeschermers inzitten (zeer aan te raden voor snowboarders, ze bevallen goed). Ook heb ik een bakcprotector, voornamelijk gekocht voor in het funpark. Maar een backprotector is ook handig voor als je op de piste zit, wat als boarder nog wel eens voor wil komen. Als er achter iemand op je stuit vangt de backprotector daar een deel van op.

Er zijn verhalen die vertellen dat polsbeschermers je pols wel beschermen bij een val, maar dat je arm dan breekt waar de polsbeschermer ophoudt. Klopt dit verhaal?

Vorige week een cursus off-piste gedaan in Oostenrijk. Gids droeg geen helm tijdens het touren en poederskiën, maar wel tijdens de uitstapjes op de piste :)

De discussie zou niet moeten gaan over het verplichten van een helm. Het wordt tijd dat mensen rekening houden met elkaar op de piste, zich houden aan de pisteregels en vooral les nemen zodat je een goede techniek aanleert. Er gaan teveel mensen na 3 lessen (in de skihal) de piste op omdat ze denken dat ze kunnen skien. Helm dragen draagt niet bij de aan de veiligheid, men denkt dan dat ze nog harder kunnen. Leren remmen en controle hebben over wat je doet is belangrijker!

Nou, ik ben blij dat ik dit jaar ook over ben gegaan op een helm. Er klapte vorige week een boarders boven op mij waardoor ik hard met mijn hoofd op de grond klapte. Zonder helm had ik wel wat meer last kunnen hebben dan alleen wat hoofdpijn.

Ben het wel eens met Sheila.

Lijkt me ook. Dit is zeker geen aanval op mensen die zie goed beschermen, met helmen en allerlei andere hulpstukken.

Maar een gevoel van kwetsbaarheid is belangrijk. Sommige mensen die zich te veilig voelen gaan misschien eerder risico’s nemen.

Ik zou nog eerder een algehele maximumsnelheid invoeren (met flitscontroles :) dan een helmplicht

Zijn er statistieken m.b.t. leeftijd en gebied? Kan me voorstellen dat veel ongelukken plaats vinden in de gebieden die we in de catalogus vinden van de bekende reisorganisaties. Maar we moeten niet vergeten: waar gehakt wordt, vallen nou eenmaal spaanders! Ik lees hierboven iets over knieblesuures, zullen we het eens over andere sporten hebben zoals voetbal! Helm is een must, diploma’s voor toelating is idd irrealistisch.

Preventief ben ik naast de helm ook overgestapt op een backprotector. Maar daat de discussie eigenlijk niet over…
Ik denk inderdaad dat er meer botsingen zijn door sneller en overantwoordelijk(er) gedrag. Daarnaast het carven: carven is natuurlijk erg leuk, maar dan gebruik je wel veel meer breedte van de piste en is er meer kans op botsingen. Dit kun je dus beter laten op drukke pistes…
Verder zie ik steeds vaker mensen op zware pistes waarvan ik denk dat ze daar gewoonweg niet thuis horen. Maar of dáárdoor meer botsingen plaatsvinden, weet ik niet.
Wèl vind ik het zelf lastig dat je veel ‘zittende’ groepjes tegenkomt op pistes waar je dus (soms onverwacht) omheen moet draaien.

Helm draagt zeker wel bij aan de veiligheid hoor Sheila :) Maar goed lessen blijft natuurlijk de basis al zit een ongeluk in een klein hoekje

Dag toch echt dat ik gepost had…

Ben het eens met Sheila. Denk dat het nadeel van al de bescherming kan zijn, dat mensen zich te veilig voelen.

Het hebben van een gevoel van kwetsbaarheid, voorkomt ws ook wel ongelukken

goede info, maar tekstueel rammelt er hier wel het een en ander. Jammer, irriteert. Zoals ik nu vast ook mensen irriteer door dit te zeggen.

Ik ben wel benieuwd of er nu daadwerkelijk ook meer ongelukken-botsingen voorkomen. Men beweert het wel, maar zeker door allerlei veiligheidsinitiatieven en bijv. ook het bestaan van de vereniging van bergdoktoren krijgt het allemaal ook zeer veel aandacht. En niet het minste van de mensen die er in hun dagelijks werk zeer veel bij betrokken zijn. Zonder al te strakke feitelijke telling, zijn betrokkenen dan altijd wel geneigd om te concluderen dat het elk jaar meer wordt. Er zit toch redelijk wat observer-bias op dit soort zaken. We denken trends waar te nemen die er misschien helemaal niet zijn.

Ben benieuwd hoe dat hierbij zou zitten. Mijn vraag is eigenlijk: is er een bron van deze info?

@anoniem,
Ik geloof daar niet zo in. Omdat men nu veiligheidsgordels draagt in de auto zijn er meer botsingen??
Nee, een helm dragen is geen reden voor meer ongelukkgen (Btw: dan zouden er in Oostenrijk meer ongelukken zijn dan in Frankrijk).

om te leren rijden heb je een rijbewewijs nodig, in Belgie mogen kinderen onder de 6j niet alleen in het zwembad als ze geen zwembrevet hebben … waarom dan niet verplichten een skibrevet te halen??? id er zijn veel mensen die 2à3u les volgen in een skihal en denken dat ze het kunnen … foute troep maar ja dan zal het toerisme in veel gebieden ook fors minderen en geld is blijkbaar nog altijd een prioriteit

@ Anoniem, sinds 1953 houdt deze groep doktoren statistieken bij, ik denk dus dat wat ze beweren ook echt klopt.

Click. Click. Peace

Veiligheid begint met voorzichtigheid en begint bij je zelf. Ga elk jaar 1 of 2 dagdelen skiles volgen. Na een jaar niet skiën zakt het toch weer aardig weg. En goed letten op anderen, want inderdaad een groot deel gaat niet goed gecontroleerd naar beneden. Vermijden kan ik het toch ook niet helemaal, dus ski ik ook met helm. En als ik moe word, stop ik. Of er meer ongelukken gebeuren weet ik niet, het lijkt wel drukker te worden. Dus in absolute zin zullen er ook wel meer ongelukken gebeuren.

Denk inderdaad dat een groot probleem de beperkte techniek is die men heeft. Dit in combinatie met de ontbrekende kennis van de piste regels en een ongeluk is zo gebeurt. Daarnaast zijn er meer mensen die op latere leeftijd gaan beginnen en denken er met 1 à 2 jaar les te zijn. Les gewoon minimaal 5 jaar dan weet je de mogelijkheden zijn. Daarnaast is zelfkennis een probleem, ga niet van zwart om te zeggen dat je het hebt gedaan! Ken je beperkingen!

Don

Inderdaad, weet wat je wel en niet kan op de piste. Maar volgens mij is de toename ook gevolg van de drukte en dat steeds meer mensen gaan skieen. Misschien is de instelling tegenwoordig ook wat veranderd en wil men minder van een ander aannemen ofzo (in de vorm van skiles) beetje de arrogantie ook denk ik :)

Ik zie een aantal cijfertjes voorbij schieten, maar geen zegt hoeveel de stijging t.o.v. de voorgaande seizoenen…

… procentueel en in absolute aantallen, daar ben ik wel benieuwd naar. Uiteraard in vergelijking met het aantal bezoekers op de pistes. Leuk zou zijn, als daar ook de weersomstandigheden en sneeuwcondities bijstaan, want je kunt niet alle ongelukjes afschuiven op laks pistegedrag.

tav polsbeschermers: Je arm breekt niet af boven de beschermer na een val. De beschermer absorbeerd een deel van de energie en verdeeld de rest over een groter oppervlak. Dit is wat beschermers in het algemeen doen.

Maar wat ik mij dan ook afvraag, hoeveel drukker is het geworden in de loop der tijd? want er kunnen wel meer ongelukken zijn gebeurd, maar misschien is het relatief wel afgenomen.

Ik sluit me aan bij de reacties van Dennis en Sheila. Ik denk dat de grootste boosdoeners vooral gebrekkige techniek/controle, drukte op de piste en de ‘ik’ mentaliteit zijn.

Skien is net als veel andere avontuurlijke sporten veel toegankelijker geworden door de uitvinding van de carve ski en de rocker technolgie in skies en boaards. De drempel om hard te gaan of onverantwoorde stunts uit te halen is gewoon lager.

Daarnaast is het veel drukker geworden op de piste, doordat er ieder jaar meer mensen en soms meerdere keren (no offense :) ) op wintersport gaan. Voeg hier de nieuwe wintersporters uit oost-Europa aan toe en je kunt de tendens wel zien voor de komende jaren. Misschien is het voor sommige te drukke gebieden straks wel noodzaak om met een limiet qua skipassen te werken :s De snellere liften dragen denk ik indirect bij aan de stijgende hoeveelheid mensen die tegelijkertijd op de piste is.

Misschien het grootste probleem is inderdaad wel de mentaliteit. Het gedrag wat je dagelijks op straat ziet, zie je ook terug op de piste. Mensen zijn vooral op zichzelf gericht en hechten veel minder waarde aan de gezondheid van de collega wintersporter die ook op de piste is. Denk dat mensen de piste regels wel kennen, maar zichzelf altijd overschatten (zowel beginners als gevorderden), met botsingen/ongelukken als gevolg.

100% eens met Hidde …

Ga zelf 3 keer per jaar en zie het vooral bij snowboarders die geen les nemen of maar 1 jaartje (95% gok ik zo)

Ik zie zowel onder de snowboarders als skiërs te veel mensen die denken dat ze het wel kunnen. Terwijl ik er tenenkrommend naar sta te kijken, scheuren zij ongecontroleerd hard de piste af en hebben blijkbaar ook nog het idee dat ze het goed kunnen ook! In de skihallen hier in Nederland zie je dit ook en dan vooral tussen november en maart. Overschatting en egoïsme vullen een groot deel van de piste!

De airbag voor skiers komt er aan !

Ik zit in het vak van lichaamsdelen die kapot gaan en heb in mijn loopbaan al een hoop ellende gezien.

Passieve veligheid is de basis, dus protectie is noodzaak! Tijdens wintersport haal je moeiteloos snelheden ver boven de 60 km/h. Een mens is geschikt om met maximaal 10-12km/h een impact zonder schade te doorstaan.

Ik board/ski met de volgende beschermers: ogen (skibril) pols, elleboog, scheenbeen/knie, heup/bil (crashpants) en ruprotector en uiteraard een helm. Ik wil nl. niet arbeidsongeschikt raken want dan kan ik mijzelf wintersport niet meer veroorloven en ik ben (thank god) verslaafd!!!

Mijn drie zonen dragen helm, rugprotector en skibril, in Italië bijv., waar we elk jaar wel een weekje komen, is al jaren voor kinderen tot/met 14 de helm overigens verplicht. Waarom niet overal?

15 jaar geleden ook een reportage gelezen over een ski-uitstapje van het Ferrari F1-team en ze droegen allemaal een helm, MSC voorop!

Als je hersens hebt die de moeite waard zijn, bescherm je die!

En waarom niet meer, afgelopen week was het weer lekker druk met al die polsfracturen, mijn zonen hebben geschaatst met polsbeschermers, niet één keer gevallen, mogelijk omdat ze ook minder bang waren om te vallen. Immers goed beschermd!

De psychologie van het beschermd zijn moet je ook niet onderschatten. Wie niet bang is om te vallen, valt ook minder vaak! Alleen dat al is goud waard!

Protectie=lijfsbehoud

Ik heb me afgelopen week inderdaad verbaasd over de locals. Geen enkele pisteur, liftbediende, skileraar of andere local droeg een helm tijdens het boarden of skien.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie