BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Overlevingskans onder een lawine

Overlevingskans onder een lawine

Rogier op 18 februari 2012 · 15 reacties

Onder een lawine is het elke seconde die telt.

Met de tragische gebeurtenis rondom ZKH Prins Friso komt er overal in de media informatie over lawines naar voren. Lang niet alle informatie over lawines, lawineveiligheid en lawinemateriaal klopt. Veel is zelfs ronduit onduidelijk. Niet geheel onbegrijpelijk in een land zonder bergen. Maar ook in de Alpenlanden gaat berichtgeving over dit soort ongelukken vaak mis. Een paar keer kreeg ik gisteren de vraag hoe lang iemand onder een lawine in leven kan blijven.

Bovenstaande grafiek spreekt boekdelen, de eerste achtien minuten zijn van het allergrootse belang. (Bron)

18 Minuten
Het zijn de eerste 18 minuten die van belang zijn. Als je binnen deze tijd onder een lawine wordt gehaald zijn je overlevingskansen behoorlijk hoog. Natuurlijk is het in een lawine zelf zitten al levensgevaarlijk, door de kracht van de lawine kun je gewond raken (over rotsbanden gegooid worden, tegen obstakels gedrukt enzovoort). Als de lawine tot stilstand is gekomen en je bent nog in leven is de kans groot dat je de eerste 18 minuetn niet komt te overlijden. Na deze periode nemen de overlevingskansen zienderogen af. In deze eerste 18 minuten is de kans op het overleven 91% hierna zakt de kans in tot een overlevingskans van 34 % als je 35 minuten onder een lawine ligt. Dit is duidelijk in bovenstaande grafiek te zien.

Zuurstof gebrek
Onder een lawine is het grootste probleem de ademhaling. De tijd dat een lawineslachtoffer kan overleven onder de sneeuw heeft te maken met de grote van de ademruimte onder de sneeuw. Hoe groter de holte hoe langer je in leven kunt blijven. Er zijn zelfs gevallen bekend dat personen die dankzij een enorme ademholte urenlang in leven zijn gebleven, helaas zijn dit uitzonderingen. In de ruimte voor de mond en neus stijgt de hoeveelheid koolstofdioxide waardoor je als lawine slachtoffer snel buiten bewustzijn raakt. Dit kan levensreddend zijn (het slachtoffer heeft minder zuurstof nodig) het zelfde geldt voor onderkoeling (wat opzich natuurlijk ook weer heel gevaarlijk kan zijn).

Een lawinepieps, de beste manier om een lawineslachtoffer snel te vinden.

Kameraadredding
Het moge nu duidelijk zijn dat een snelle redding letterlijk van levensbelang is. Daarom is het ook zo belangrijk voor iedereen die off-piste gaat om aan 'kameraadredding' te kunnen doen. Professionele redding komt heel vaak te laat, want deze redden het zelden om in de eerste 20 minuten ter plaatse te zijn. Daarom is het hebben van een lawinepieps zo ontzettend belangrijk. met een pieps, schep en sonde kun je iemand onder de sneeuw snel (mits je getraind bent in gebruik) vinden.

Een Airbag rugzak, hiermee heb je meer kans op op een lawine te blijven 'drijven'

Boven op de lawine
Zolang je dus boven op een lawine blijft heb je de grootste kans om deze te overleven. Daarom zijn airbagrugzakken ook zo enorm effectief in het geval van een lawine. Deze rugzakken waarbij je in geval van een lawine een airbag kunt triggeren zorgen er door hun grote volume voor dat je meer kans hebt om op een lawine te blijven drijven. Maar het allerbelangrijkste is het niet in een lawine komen door kennis en verstandige beslissingen. Helaas kan het ondanks alle goede beslissingen en veiligheidsmaatregelen toch gebeuren. Dan is het goed om met het goede materiaal op stap te zijn (pieps, sonde en schep en idaal ook een airbag rugzak).

Cursussen
Zoals gezegd is kennis in het terrein van enorm belang daarom zijn lawinecurssussen voor iedereen aan te raden die 's winters naast de pistes de sneeuw in trekt. In alle Alpenlanden zijn goede cursussen te volgen bij gidsenbureaus en grote skischolen en in Nederland zijn cursussen te volgen bij het Snow Safety Center, www.snowsafety.nl

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • kris 18 februari 2012 · 07:57
    Veel info is er nog niet.
    Hopelijk zal het allemaal een positieve draai krijgen. Maar blijkbaar is er ook een " Schedelbasisfraktuur".
    Hopelijk zal dit de mensen wakker schudden en bewust laten worden van het gevaar! Meer opleiding volgen en zichzelf beter gaan beschermen! Of je nu éénmaal per seizoen gaat skiën of de ganse winter op de latten kan staan. Training en kennis is een belangrijk onderdeel.
    Ik ken mensen die het ganse jaar niets bewegen en toch op wintersport gaan. Bij voorkeur op de zwarte piste gaan ... nouja prutsen... Ze brengen zichzelf en anderen in gevaar. Om toch maar te kunnen zeggen dat ze " Zwart" gaan !
  • 18 februari 2012 · 08:17
    Wat wordt er bedoeld met koolmonoxide in de ademruimte, moet dat niet kooldioxide zijn? Want dat adem je uit.
  • Maria
    Maria 18 februari 2012 · 09:34
    Als ik het goed begrijp moet je zo'n airbag rugzak zelf activeren? Lukt dat nog wanneer je door een lawine getroffen wordt?
  • Matthijs
    Matthijs 18 februari 2012 · 10:57
    Ik heb laatst een korte cursus mogen volgen van Snowsafety... Voor mij was de wijze les, blijf op de piste. Iemand die veel off piste skiet zou deze cursus denk ik wel moeten volgen.. Wordt zelfs in 1 avond veel verteld en kennis opgedaan omtrent soorten sneeuw gevaarlijke plekken en soorten lawines!
  • Bas Rotgans
    Bas Rotgans 18 februari 2012 · 12:00
    Goede info, Rogier. Lijkt me het goede moment om zulke basic dingen nog even een keer te herhalen. Wat ik in alle info rondom dit ongeluk een beetje mis, is het - aanvullende - nut van het dragen van een helm als je off-piste gaat (maar eigenlijk geldt het nut voor alle skiërs).

    @Maria: die rugzak activeer je inderdaad zelf. En: ja, er is dus ook nog een kans dat het niet lukt om 'm te activeren in de 'chaos' op het moment dat je in de lawine terechtkomt.

    @anoniem: ik denk dat je gelijk hebt. Mensen stikken niet in koolmonoxide/CO (je ademt geen koolmonoxide uit), maar door het gebrek aan zuurstof in de omringende sneeuw.
  • Aimee
    Aimee 18 februari 2012 · 12:41
    Ik denk dat na dit ongeluk er wel een enorme run op airbags gaat komen. Wnat het illustreert toch wel heel duidelijk het verschil in overlevingskansen.
  • David
    David 18 februari 2012 · 13:10
    Mooi artikel jongens, dat heldert een aantal dingen mooi op! Zouden jullie trouwens ook wat kunnen schrijven over de situatie mbt skiroutes? Het schijnt dat het ongeval namelijk op een skiroute plaatsvond. Als het klopt wat er eerder gezegd werd (dat het niet afgesloten was) dan werpt dit m.i. een nieuw licht op de zaak, want dan wordt er toch een zekere mate van veiligheid tegen lawines geimpliceerd.

    @Maria en @Bas Rotgans Er zijn ook ABS varianten beschikbaar waarbij je partner de ABS op afstand kan activeren.
  • Rogier 18 februari 2012 · 14:57
    @ david, zometeen een stuk over skiroutes.
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Wim 19 februari 2012 · 10:39
    Beste Rogier, Hoe zit het met verzekering bij offpiste skieën word wel veel geschreven over beveilging e.d maar wat gebeurd er als men buiten de piste gaat.
  • Lammert
    Lammert 19 februari 2012 · 13:18
    De beroemde grafiek is gebaseerd op statische gegevens, gemiddelden van eerdere lawinegevallen. Deze hebben maar een beperkte geldigheid als het gaat om individuele lawineslachtoffers, als bijvoorbeeld je mond & neus vol sneeuw zitten red je het echt geen 18 minuten zonder ingrijpen van anderen. Blijft natuurlijk zaak dat je je kameraad zo snel mogelijk uitgraaft. Prima verhaal verder.
  • Rogier 19 februari 2012 · 19:37
    @ Wim, Een goede wintersport verzekering (tenminste als je buiten de pistes wilt skiën/boarden) dekt ook lawine-reddingen, maar dit is wel zaak om te checken want sommige verzekeringen verzekeren off-piste niet, of met bizarre voorwaarden.
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Sandy Thiecke
    Sandy Thiecke 20 februari 2012 · 14:51
    Goede info van Menno Boermans, werkzaam bij Air Zermatt:

    http://www.bergredding.nl/wp-content/uploads/2009/11/18minuten.pdf...
  • 21 februari 2012 · 10:24
    Hoe diep kun je onder een sneeuwlaag bedolven liggen voordat het signaal van een pieper niet meer doorkomt?
  • Jeroen 21 februari 2012 · 10:25
    Hoe diep kun je onder een sneeuwlaag bedolven liggen voordat het signaal van een pieper niet meer doorkomt?
  • HufterNL@
    HufterNL@ 5 maart 2012 · 14:15
    waarom is skien gevaarlijk?

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.