Hoe laat vertrekken?

Rogier op 15 januari 2013· 58 reacties

null
Rond welke tijd je over de besneeuwde bergcol?

Zelfs als je naar een skigebied gaat wat relatief dichtbij ligt is het snel een groot dagdeel rijden. Zeven uur ben je zo onderweg. De vraag is natuurlijk hoe laat je vanuit de lage landen vertrekt. Voor velen is het de keus tussen 's nachts en 's ochtends.

In twee delen
Zoals gezegd blijft het een hele rit, dus waarom niet de reis in twee delen opsplitsen? Een paar uur 's avonds, een goedkoop maar prima hotelletje langs de snelweg, en dan de volgende dag weer verder. Je staat 's ochtends nog op de piste en je hebt helemaal niets met vermoeidheid te maken. Als je het van te voren goed uitplant kun je natuurlijk ook een hotelletje pakken in of nabij een leuke stad en er nog een gezellige avond van maken ook. Genoeg moois te zien richting naar de wintersport.

's Nachts rijden
Wie 's nachts rijdt heeft het rustig. Het is rustig op de snelweg en wie met kinderen reist heeft vaak het geluk dat de kinderen lekker op de achterbank slapen. Maar het nadeel van 's nachts rijden is de vermoeidheid. Want de nacht is normaal gesproken om te slapen en niet op Europese snelwegen af te knallen. Wie makkelijk een nacht door kan trekken, prima, maar vermoeid zo’n stuk rijden is natuurlijk niet zonder gevaar. Het grote voordeel na de rust op de snelweg is natuurlijk ook het feit dat je een dag skiën wint, als je niet te vermoeid bent.

's Ochtends vroeg vertrekken
's Ochtends heel vroeg vertrekken is misschien wel het beste van twee werelden. De wegen zijn vaak nog rustig, kinderen slapen nog een groot deel van de reis (meestal) en wie lekker doorrijdt heeft de kans om nog een of twee afdalingen te pakken als je daar zin in hebt. Je wint geen hele dag zoals bij het rijden midden in de nacht maar je zult ook een stuk minder vermoeid zijn…

In de loop van de ochtend
Waarom zo vroeg en onrustig vertrekken? Je kunt ook gewoon in de loop van de ochtend vertrekken. Rustig aan doen, eerst even onbijten ontspanneb de auto inpakken en dan wegrijden. Geen stress, het is toch vakantie. En die eerste afdalingen die doe je lekker de volgende dag als je goed uitgerust bent…

Wanneer vertrekken jullie?
Op welke tijd en hoe laat vertrekken jullie? Hoeveel reistijd staat er voor naar jullie bestemming? Waarom vertrekken jullie 's nachts, 's ochtends of 's avonds?

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Eentje die er niet bij staat, maar onze voorkeur van de laatste jaren: eind van de middag. We vertrekken om een uur of 5 's middags en zijn dan rond 2 uur 's nachts over (normaal gesproken). De volgende dag ietsje langer liggen maar dan fris en fruitig op de ski.

Moet er wel bij zeggen dat we met meerdere chauffeurs rijden, zeker als je na het werk zo’n eind moet rijden is dat wel prettig.

Al die jaren vertrokken wij midden in de nacht richting de Franse Alpen. Dit jaar omdat wij een dochtertje van 5 maanden hebben gaan wij vrijdagmiddag eerst ongeveer 500 kilometer rijden en dan overnachten, de volgende dag de rest rijden.

vorig jaar bij men skitrip 's nachts vertrokken… En afwisselen van bestuurder zodat de andere wat kan rusten werkt ook prima! 'k rijd liever zover zonder veel verkeer …

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Wij -incl. een 2-jarig ventje- gaan dit jaar vertrekken op vrijdagavond na de spits en reizen dan 500km, daar een hotel en de volgende ochtend op tijd verder voor de volgende 500. Als het volgens plan verloopt zijn we dan rond 14.00 uur op bestemming…ontspannen!

Wij zijn eens wegens omstandigheden slechts 's middags kunnen vertrekken (rond 14 a 15 uur). Dit was op een zaterdag. De hele weg kunnen doorrijden, en de skipassen begonnen sowieso pas de zondag, dus geen enkel probleem. Een uur of 10 later (zoals dat normaal ook het geval is zonder file etc.) waren we op bestemming.

Go with the snow!

Altijd rond een uur of 04.00. Aangezien we begin Zillertal zitten zijn we meestal rond 10.30 op de plaats van bestemming. We rijden wel met 2 chauffeurs. Ff uitpakken en vanaf 12.30 op de skies. Wel de eerste dag op tijd naar bed!

na altijd in de nacht te hebben gereden, gaan wij sinds 5 jaar nu op vrijdag in de ochtend al weg. We vertrekken dan rond 8.30 uur en zijn rond 16.00 op de Brennerpas, hier lekker een hotelletje en de volgende dag nog 1,5 uur rijden en dan zijn we in de Dolomieten. Uitgerust aankomen en vrijdag’s overdag weinig verkeer op de weg. Helemaal top.

Dat laten wij afhangen van de vakantie (Kerst of Krokus) en de mogelijke vertrekdag. De school van onze zoon heeft 2 (!) studiedagen gepland vóór de Krokusvakantie. We gaan dus dionderdagochtend vertrekken, net als vorig jaar. Nagenoeg geen vakantieverkeer en alleen vrachtwagens. Voorheen gingen we op vrijdag of zaterdag rijden vanuit Noord-Holland en vertrekken dan om 02.00 uur. Vaak rij je dan voor alle drukte uit en is alleen het stukje Oostenrijk druk. Vaak rond 13.00 uur op plaats bestemming: lekker lunchen, liftpassen kopen, après ski en lekker op bed uitrusten. Diner, vroeg naar bed en de volgende dag fris op de piste.

Piste riderrrrr

's Avonds, maar we gaan met de Sunweb bus dus we moeten wel ;) . Één keer met de auto geweest en toen gingen we ook rond 00.00 uur rijden.

Wij vertrekken tussen drie en vier met twee auto’s. Hopelijk doen de kinderen geen dutje, dan kunnen zij het eerste stuk rijden.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Wij zijn nightriders, met 3 man goed afwisselen en in de voormiddag de piste op voor een rustige startdag.

Wij rijden met de camper en vertrekken als het school uit is, rond 16h.
Gevulde ijskast, playstation, bedden en toilet maken het ons confortabel reizen en we stoppen wanneer we waar willen alhoewel ik meestal door rijdt tot aan het skigebied.
'smorgens iedereen fris op, ontbijd op tafel en zo snel mogelijk op de piste :-)

Wij zijn afhankelijk van de school van de kids. Meestal is het in de Krokus en Kerst zo dat ze 's middags vrij zijn. Wij kiezen er al jaren voor om op 12.00 te vertrekken en om 18.30 een Hotel (vooraf) te boeken. Je komt dan Zaterdags rond 12.00 aan op de bestemming en kunt dan lekker uitgerust ski een.

Het beste s’nachts en op zondag. In Duitsland mogen de meeste vrachtwagens namelijk op zondag niet rijden. Dat betekent dat je heel goed kan doorrijden. Dat betekent dat je vanaf Arnhem in 8 uurtjes in Oostenrijk kan zijn. Ik vertrek vaak rond middernacht. Het meest effectief is dat je met z’n 3-en in de auto zit, waarbij je om de 3 a 4 uur doordraait. Dus degene die rijdt gaat daarna op de passagiersstoel zitten en daarna slapen. Als je een goed team hebt kun je dan flinke afstanden afleggen :)

Wij vertrekken altijd op vrijdagochtend rond een uur of 09.00. Dan overnachten we vlak voor de Oostenrijkse grens bij Kufstein in een heel gezellig hotelletje. De volgende ochtend vertrekken we op tijd. De Brenner over en dan zijn we rond het het middaguur in Alta Badia (Dolomieten). Meestal kunnen we ons appartement nog niet in, maar dan kleden we ons in de ski-ruimte om en dan de piste op. Heerlijk uitgerust op je vakantiebestemming.

Wij zijn in de gelukkige gelegenheid om op woensdag, buiten de schoolvakanties, te vertrekken richting Italië en overnachten dan in de buurt van Munchen, 10 dagen later rijden wij op zondag in één keer terug. Al jaren geen problemen met files e.d. De 23ste a.s. vertrekken wij weer naar Italie :) :). En het sneeuwt in de Dolomiten!!

De laatste jaren verschillende afstanden, van Kleinwalsertal (800km) tot Via Lattea (1200km) gereden. Verschillende tijden ook. Het belangrijkste voor mij is het mijden van de absolute spits. Dus zorgen dat je voor de "normale"spits bijvoorbeeld München voorbij bent.
Verder moet ik zeggen dat het rijden in de nacht heel rustgevend kan zijn en je in ieder geval in Nederland en Duitsland dan flink op kan schieten. Ik moet zeggen dat ondanks de hogere prijs (tolwegen) rijden via Frankrijk ook heel behoorlijk kan als je bijv. naar Italië gaat. Het is dan zaak om een beetje goed uit te kienen hoe laat je door de tunnels gaat (Fréjus bijv.).
Al met al. Rijd niet te lang door. Neem je tijd . HET IS VAKANTIE!

wij skien bijna altijd in de voorjaarsvakantie in portes du soleil. WIj komen uit friesland en moeten eerst ook nog heel nederland door.
Wij vinden het prettig om vrijdag begin van de middag te vertrekken en rijden dan tot aan freiburg. We komen daar meestal rond 8 uur ofzo aan.
Daar hotelletje pakken en de volgende ochtend lekker ontbijten en dan het laatste stukje. Meestal zijn wij dan rond 12:00/13:00 in champoussin en kunnen in alle rust settelen in het huisje. Meestal gaan wij dan eerst nog even in een grote stad (monthey) naar de supermarkt voor boodschappen.

Wij rijden altijd op vrijdagmiddag al, zo rond een uur of drie. Voor de spits zijn we het land al uit, dat scheelt. Vaak zoeken we dan al leuke plek/restaurant/dorpje uit om wat te eten om een uur of negen, en rijden we zo rond elf uur savonds het laatste stukje. We komen dan meestal tussen twaalf en twee uur snachts aan. Dan lekker slapen en om een uur of elf sochtends staan we uitgerust op de piste.

wij laten het afhangen van het weer ter plaatse. 's avonds en 's nachts worden de wegen nabij de bestemming niet goed meer onderhouden. Als het droog is en het wegdek is schoon dan rijden we om 18.00h weg vanuit Nederland. Bij sneeuwval 's ochtends vroeg om een uurtje of 4.

Toevallig laatst ook in een ander topic geplaatst:

Slapen lukt me toch niet voor vertrek, dus dan maar vroeg vertrekken heel de nacht door rijden zeer vroeg vaak al om 06:30 in de ochtend op bestemming.

Rustige wandeling door het dorp, kijken of we ergens een bakkie koffie kunnen scoren, ski kleding aantrekken omkleden in skiraum van het hotel, skipas halen, wachten tot de lift open gaat en als 1e de berg op.

Meestal op de piste tot 11:00 uur, dan met veel honger (na heel de nacht rijden) ergens een diner nuttigen. De berghutten die dan net open gaan verbazen zichzelf er vaak over dat wij dan al aan de bratwurst of tiroler grostl gaan maar goed voor ons geen lunch of ontbijt maar diner, dan nog even de berg op en op tijd naar beneden om in te checken.

Dan vroeg de kroeg in, meestal al rond 15:30 uur om te apres skien, die biertjes hakken er goed in na een nachtje overslaan gevolgd door een intensieve dag skien, en om 08:00 ligt iedereen netjes te slapen om de dag erna weer topfit te zijn

Wij vertrekken vrijdagnacht om 2:00 uur met twee auto’s richting Les Menuires. Meestal arriveren we rond 14:00 uur. We wisselen om de twee uur van chauffeur zodat we voldoende fit achter het stuur zitten. De dag van aankomst gaan we nog niet skiën, maar skipassen, lessen en dat soort dingen regelen. Zaterdagavond vroeg naar bed en zondag uitgerust op de piste

Vrijdag rond een uurtje of 10 vertrekken na een goede nachtrust en rijden naar Innsbruck of Bregenz. Vervolgens rond 18:00 uur aan komen en daar overnachten. Avondje sightseeing. Volgende ochtend om 11:00 bestemming bereikt. Zaterdag om 13:00 uur start eerste afdaling! Fris en fruitig! Een aanrader, erg relaxed.'S nachts rijden en overdag skien vind ik persoonlijk onverantwoordelijk, maar dat geheel terzijde.
(woonachtig in het noorden van het land, normaal gesproken toch altijd een dikke 10 uur rijden)

Meestal vertrekken we de dag ervoor, dus ipv zaterdag de vrijdags, als de kids vrij zijn vertrekken we meestal rond 7 uur, echter zijn ze niet vrij en moeten ze tot 14 uur naar school dan om 14 uur vertrekken zodra ze thuis zijn, uitrusten doen ze maar in de auto. Daarna zover mogelijk reizen reken meestal 100 kilometer per uur, dus rijden tot 22 a 23 uur dus gemakkelijk zo’n kleine 800 a 1000 kilometer, dan een nachthotel en dan in de ochtend vroeg weg, daarna zijn we meestal rond 9 a 10 uur bij de plaats van bestemming, dan lekker skieen en in de middag inchecken, dus een extra skidag kost wel een hotelletje extra maar ja daar doe je het toch voor,

Kees lourens

Ps ook vertrek uit het noorden van nederland.

rond een uur of elf savonds vertrekken we9 vanuit friesland) met 3-4 autos richting oostenrijk.
het eerste stuk knallen we lekker door, ongeveer na 3,5 uur gaan we een pitstop doen van ± een kwartier en dan weer 3,5 uur knallen. Ontbijtje. En dan het laatste stuk. weer ongeveer 3,5 uur en dan zijn wij uitgerust op plaats van bestemming.Boodschappen doen, skipassen halen, skilessen bespreken voor de kids. En dan de plaatselijke kroeg opzoeken voor de prè-ski (want skien hebben we dan nog niet gedaan) Wat eten en dan “vroeg” op bed om de volgende dag fris en fruitig te gaan skien.
Zo doen we dit al jaren en bevalt ons prima.

Het is afhankelijk van de tijd van het jaar. Indien het erg druk is(rond de vakanties) dan ga ik vrijdagavond rond 9 uur rijden. Lekker rustig aan en dan rond een uur of 12 in de franse alpen. Indien ik de schoolvakanties kan mijden vertrek ik om 4 uur in de ochtend en dan ben ik er rond 6 uur in de avond.

uur of 3 om vervolgens om een uur of 3 op bestemming te zijn, in Salzburgerland! We rijden rustig aan en stoppen regelmatig!

Seriously snow addicted family!

Rij 's nachts, vaak met drie of 4 man, kunnen het slapen dus afwisselen. Zorgen er altijd voor dat we om 6h00 (voor)bij Munchen zijn. Dan zijn er vaak nog geen files.

Nog een vraag, dit jaar rijden we via Ulm, hoe laat moet je ongeveer bij de Oostenrijkse grens zijn om daar geen files te hebben. Vertrek komende vrijdagnacht

Wij hebben het geluk dat wij in Venlo wonen en binnen 5 min. op de Duitse snelweg zijn. Meestal rijden wij rond 01:00 weg en dan zit je nog redelijk voor de drukte.
Gewoon een aantal keer rustig stoppen met wat koffie en dan zijn we ruim voor de middag op bestemming.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.