Vijf slecht verbonden skigebieden

Roel op 30 oktober 2016· 33 reacties

null

Veel skigebieden zijn in de loop der jaren samengesmolten, met als doel meer pistekilometers te kunnen bieden aan de wintersporter. Vooral het aantal kilometers aaneengesloten piste is interessant en om dat voor elkaar te krijgen worden allerlei fratsen uitgehaald. Wij hebben vijf skigebieden op een rijtje gezet die het goed doen in pistekilometers, maar het niet moeten hebben van de goede piste- of liftverbindingen.

Zell am Ziller - Gerlos

Het skigebied is immens populair, maar qua verbindingen is er het een en ander op aan te merken. De zwarte verbindingspiste 36 van Gerlos naar Königsleiten is al niet voor iedereen even prettig, maar wil je van Gerlos naar Zell am Ziller dan ontkom je niet aan de Krimml X-Press. Een relatief trage vierzitter die halverwege de rit een Efteling-achtige bocht maakt. De totale zittijd is ruim 11 minuten en omdat een ‘bubble’ nog altijd ontbreekt is het op deze hoogte bij een beetje wind behoorlijk afzien. Daarbij is de pisteverbinding van Zell am Ziller terug naar Gerlos enigszins saai en vlak, wat onder andere door snowboarders niet gewaardeerd wordt.

De Krimml X-Press tussen Zell en Gerlos
De Krimml X-Press tussen Zell en Gerlos

Westendorf - Brixen im Thale

Een minstens zo populair skigebied is Skiwelt Wilder Kaiser - Brixental dat in 2008 twee deelgebieden moest zien te verbinden. Het skigebied van Westendorf met het hoofdgebied bij Brixen. De nieuwe ruim 5 kilometer lange piste vanaf de Choralpe is een pareltje, maar omdat deze piste niet bij het dalstation eindigt is een creatieve, maar niet erg gebruiksvriendelijke oplossing bedacht. Via een tapijtlift passeer je een vervelende onderdoorgang. Vervolgens moet je in een touwlift die je naar de andere kant van het dal 200 meter verderop brengt. Hoogteverschil: 6 meter. Dat de touwlift wordt aangedreven door zonne-energie is een goedmakertje voor de bühne.

Brixen im Thale
Brixen im Thale

Montgenèvre - Sestrière

Via Lattea is een groot grensoverschrijdend skigebied wat er toe doet, mede dankzij de Olympische Spelen van Turijn (2006). Maar de lift die hiervoor zorgt is op zijn zachtst gezegd onpraktisch. We hebben het over de lift vanuit Cesana die het deelgebied van Montgenèvre met dat van Sestrière verbindt. Met de lift zelf is weinig mis, maar er loopt geen piste onderdoor dus je moet altijd met de lift op en neer. Daarbij ligt het dorp Cesana eigenlijk te laag ten opzichte van de rest van het gebied waardoor de lift onnatuurlijk aanvoelt. Bijna iedereen die in Montgenèvre zit en naar Sestrière wil (en andersom) pakt dus de auto en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een skigebied. Of het betekent dat het skigebied simpelweg te groot is.

Bij Cesana kun je alleen met de lift omlaag en omhoog
Bij Cesana kun je alleen met de lift omlaag en omhoog

Kals - Matrei

Decennialang was Osttirol een ondergeschoven kindje en het kan nog steeds niet echt concurreren met het veel dichterbij gelegen Noord-Tirol. Het Großglockner Resort Kals - Matrei moest daar verandering in brengen, maar de verbinding die tot het grootste skigebied van Osttirol heeft geleid verdient geen schoonheidsprijs. Om van Matrei naar het deelgebied van Kals te komen moet je een lang, saai bospad volgen. Eenmaal in Kals aangekomen ben je er nog niet, want daar wacht een oude sleeplift om in het deelgebiedje Blauspitz te komen. Ook doordat de pistekaart je ingenieus lijkt te foppen levert dit in totaal 42 kilometer aan ietwat teleurstellende pistes op.

De dalafdaling naar Kals is niet veel meer dan een pad
De dalafdaling naar Kals is niet veel meer dan een pad

Espace San Bernardo

Het steilere deelgebied La Thuile vormt samen met het lieflijke La Rosière een afwisselend grensoverschrijdend skigebied. De verbinding tussen deze gebieden is echter niet ideaal. Via een plateau, ideaal voor snowkiting, traverseer je tussen de twee gebieden. Dit gehele plateau rond de Petit Saint Bernard is net te vlak om lekker te kunnen skiën. Als het een beetje waait wordt je weer omhoog geblazen, zo vlak is het. De terugweg van La Thuile naar La Rosière is helemaal vervelend. Als skiër met skistokken gaat het nog, maar als snowboarder kun je er niks mee. Dit betekent dat je de traverse van de ene naar de andere kant waarschijnlijk maar een keer per dag wilt doen. Eenmaal in La Thuile is het wel meteen lekker steil.

Het plateau tussen La Rosière (links) en La Thuile (rechts) is erg vlak
Het plateau tussen La Rosière (links) en La Thuile (rechts) is erg vlak

Het kan anders

Gelukkig bestaan er ook verbindingen die qua gemak en ontwerptechnisch wel geslaagd zijn. Gebieden die lekker in elkaar overgaan waarbij je nauwelijks merkt dat het van oorsprong aparte gebieden zijn. Een voorbeeld is Damüls - Mellau waarbij het ene deelgebied tegenwoordig naadloos in het andere overloopt. Andere geslaagde verbindingen vind je onder andere tussen Mayrhofen en Lanersbach (Zillertal 3000) en tussen de gebieden aan de Sella Ronda in Italië.

De verbinding Mayrhofen - Lanersbach voelt redelijk natuurlijk
De verbinding Mayrhofen - Lanersbach voelt redelijk natuurlijk

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Het Klein WalserTal zit ook niet echt prettig in elkaar; er ontbreekt de verbinding Kanzelwand/Parsenn, Heubergarena/Ifen en de Gleitwegen Heuberarena/Mittelberg-WalmendingHorn verdienen ook beter… .

Sella Ronda vind ik op sommige plaatsen toch ook wel erg gezocht. Damuls-Mellau is idd wel prettig gedaan.
Zell: zo kan je iig nog de helft van het traject skiën, alternatief zou alleen een gondel van de ene naar de andere top zijn en geen piste meer. Gerlos is tegenwoordig ook met de lift mogelijk heb ik begrepen, was eerst alleen naar boven waardoor je wel de zwarte 36 moest nemen. Verbindingen zijn nu eenmaal niet altijd ideaal, tenzij je hele bergen gaat verbouwen en dat lijkt me ook niet wenselijk. Dan maar iets langer in een lift, beter dan de skibus moeten nemen imho.

*bericht bewerkt door Userd op 30 okt 2016 09:14

Ik vind de verbinding van piste 2 naar piste 3 in Zoetermeer ook niet geweldig.
@roel wat is nou eigenlijk de insteek van dit artikel?? Probeer je een probleem te maken van iets wat er niet echt is?? Of is het gewoon komkommertijd??

Zelf kan ik enkel praten over gerlos en skiwelt en vind de problemen die jij aankaart nou niet echt een probleem.
Die zwarte afdalingen in gerlos is jaren geleden al 3x zo breed geworden en daardoor een stuk makkelijker. Dat ie er vaak slecht bij ligt kan komen door de grote hoeveelheid mensen die die afdaling doen.
De verbinding naar zell am ziller is al zo’n 15 jaar oud en die lift is zover ik weet ook nog niet vervangen. Voor die tijd was het helemaal geen trage lift maar we zijn gewoon teveel verwend met verwarmde supersnelle 8zitters.

Van westendorf terug naar brixen kun je ook de gondel nemen. Vraag me af hoe jij die oversteek door het dal beter had kunnen maken. Ik vind het een meer dan prima oplossing. Of hadden ze heel die verbinding dan niet moeten maken??

Sorry voor mijn kritische noot maar ik vind dit meer schoppen om maar ergens tegenaan te schoppen. Volgens mij word het tijd voor een dikke dump zodat je je daar mee bezig kan houden.

Übung macht den meister!!!

Sorry voor mijn kritische noot maar ik vind dit meer schoppen om maar ergens tegenaan te schoppen. Volgens mij word het tijd voor een dikke dump zodat je je daar mee bezig kan houden.

RFKANGOO op 30 okt 2016 08:53

En stond die niet op de kaarten voor komend weekend? Beetje Nordstau en zo? De GFS run zegt van wel…

Off-topic, scusate mi

Er zijn er toch nog wel een paar aan dit lijstje toe te voegen:

  • Lech - Warth: enkel heen en terug met de lift, geen pisteverbinding
  • Montafon: idem
  • Lech - Zürs: “Weisse Ring” enkel in één richting te doen, waardoor je éénmaal vanuit Zürs aangekomen in Zug je heel de ronde mag doen om terug te keren. Zelfde verhaal als je vanop de Rüfikopf tot aan de Schütbodenlift bent geskied: terug naar Lech betekent dan heel de ronde doen. Wat bovendien enkel haalbaar is als gevorderde skiër: zowel de Madloch afdaling naar Zug als de Langerzug vanop de Rüfikopf naar Lech zijn geen kattepis
  • St. Anton: 200m wandelen van het hoofdgebied naar het Rendl deelgebied staat ook niet bepaald op de kaart aangeduid
  • Verbinding Arlberg-Ost met Arlberg-West: vroeger met de bus, vanaf deze winter met de nieuwe Flexenbahn zonder pisteverbinding en dus met de lift naar beneden richting Alpe Rauz

PS: Het valt wellicht op dat ik geen fan ben van Ski Arlberg…

Volgens mij is dit artikel informatief bedoeld. Volgens mij is Roel niet de persoon om ergens tegenaan te schoppen.

Verbinding tussen serfaus en fiss is naadloos, zowel boven- als onderlangs. Heeft overigens wel wat jaren gekost.

Volgens mij is dit artikel informatief bedoeld. Volgens mij is Roel niet de persoon om ergens tegenaan te schoppen.

Maxski op 30 okt 2016 09:00

Wie dan? De beschrijvende tekst van Wintersporters zegt iets over ‘onafhankelijk’. Tussen alle advertorials door (daaronder vallen tegenwoordig zelfs de ski-reviews, moet je nagaan) is een beetje een kritische blik heel welkom vind ik. Tenminste, als je dat ‘onafhankelijk’ een beetje geloofwaardig wil laten klinken.

Volgens mij is dit artikel informatief bedoeld. Volgens mij is Roel niet de persoon om ergens tegenaan te schoppen.

Maxski op 30 okt 2016 09:00

Wie dan? De beschrijvende tekst van Wintersporters zegt iets over ‘onafhankelijk’. Tussen alle advertorials door (daaronder vallen tegenwoordig zelfs de ski-reviews, moet je nagaan) is een beetje een kritische blik heel welkom vind ik. Tenminste, als je dat ‘onafhankelijk’ een beetje geloofwaardig wil laten klinken.

GiGi op 30 okt 2016 09:28

Doe het op je eigen site dan beter en laat zien hoe het wel moet. Vooralsnog is het een maar wat fijn podium voor je om door te verwijzen.
Er zitten wel vaker nietszeggende blogs tussen, zoveel is er ook nog niet te melden, maar je moet af en toe toch iets melden. Zoals wel vaker wordt het door de reacties dan alsnog een best interessant stukje.

Volgens mij is dit artikel informatief bedoeld. Volgens mij is Roel niet de persoon om ergens tegenaan te schoppen.

Maxski op 30 okt 2016 09:00

Daarom dat ik het me ook afvraag. Zo ken ik Roel niet.

Übung macht den meister!!!

Verbinding tussen serfaus en fiss is naadloos, zowel boven- als onderlangs. Heeft overigens wel wat jaren gekost.

ivarros op 30 okt 2016 09:25

Serfaus. Het gebied dat enkel bestaat uit verbindingspistes en paden. ;)

Übung macht den meister!!!

Tsja we kunnen natuurlijk ook gewoon blij zijn dat bepaalde gebieden de moeite nemen om het gebied aantrekkelijk te maken. Er zullen ongetwijfeld redenen zijn voor de gemaakte keuzes, net als er ongetwijfeld fouten gemaakt zijn in het ontwerpen van de verbindingen.

11 minuten in een lift of kilometers omrijden? een stukje aan een touwlift of lopend het dal oversteken? een smal pad als dalafdaling of gewoon niet naar het dal ? of een lift waar geen piste onder ligt? Het zijn in mijn ogen keuzes met goede bedoelingen om een geied interessanter te maken.

Ik heb nooit zo’n last van dit soort ‘problemen’ sterker nog, ik zie het niet als probleem.

Als ik dan ook nog iets moet noemen: in les Sybelles de verbinding tussen st. Sorlin en le corbier / la Toussuire en vooral dat stuk met die heeelleee lange sleeplift.

*bericht bewerkt door Martin9 op 30 okt 2016 10:41

🏂

Persoonlijk denk ik dat die slecht verbonden gebieden gewoon een kwestie van luiheid en snel geld verdienen zijn. Zo ben je eerder verbonden en komen er meer toeristen maar is er als nog geen drol aan.

Obergurgl - Hochgurgl is hier een voorbeeld van. maak dan mooie pistes en liften door die twee dalen in plaats van zo’n halve skibus

Ivarros, Serfaus en Fiss zijn inderdaad goede voorbeelden van mooi verbonden skigebieden. Ladis daarentegen is geen pretje.

Genieten

Sella ronda zijn inderdaad ook best wel goede verbindingen. Maar wat maakt het uit? Belangrijkste is dat je goede sneeuw blijft hebben tegenwoordig. Dan hoef je nergens anders ook naar toe te skiën. Wil je als gevorderde veel km´s maken, dan ga je naar een skigebied met vele km´s en gewoon de beste verbindingen.

De verbinding van het gebied van Mayrhofen (Penken) met het deelgebied restkogel is inderdaad erg goed, maar om van Rastkogel naar het andere deelgebied Eggalm te komen moet je via een lastige skiroute, die bij slechte condities een en al buckels en ijs, en ook een deel vlak pad. De skiroute vind ik wel de moeite waard, want op Eggalm heb je heerlijke pistes.

Gotta go fast

Ik vind sfl juist echt heel onhandig:lijken inderdaad bijna alleen maar verbindingspistes. Dan liever fijne pistes met af en toe en wat onhandige verbinding ertussen dan dat.

Morzine moet je bijvoorbeeld ook door het dorp lopen van de ene naar de andere gondel (of met het treintje). Het nog geen 5min lopen en ervaar ik eerlijk gezegd totaal niet als probleem (al zijn er nog wat meer onhandige stukken in pds, maar meer dan genoeg piste km om dat te vermijden) . Hierboven genoemde verbinding naar zell is niet ideaal, maar ook weet niet heel beroerd. Dat er tussen Gerlos en Königsleiten ook alleen een zwarte piste zit, zie ik ook niet als probleem. Iedereen die daar niet af wil/kan, kan gewoon het liftje pakken.

Ski Juwel is ook zo’n aan elkaar geplakt gebied. Best leuk hoor, maar je ontkomt niet aan de vervelende oversteek bij inneralpbach.

Doe het op je eigen site dan beter en laat zien hoe het wel moet. Vooralsnog is het een maar wat fijn podium voor je om door te verwijzen.
Er zitten wel vaker nietszeggende blogs tussen, zoveel is er ook nog niet te melden, maar je moet af en toe toch iets melden. Zoals wel vaker wordt het door de reacties dan alsnog een best interessant stukje.

Userd op 30 okt 2016 09:40

:D

Je hebt zijn hele site uitgeplozen om te kijken of er ergens een commercieel belang te vinden was en zegt nu dat @GIGI het qua onafhankelijkheid beter moet doen dan een website die bijvoorbeeld de hoofdsponsor in een vergelijking als testwinnaar uit de bus laat komen?! Ik moet ook helemaal niets hebben van die ‘latten en stokken’-fetisjisten, maar je bent nu wel een beetje kritisch de verkeerde kant op. Nog helemaal los van de afspraken op deze site, vind ik dat zo’n lid best een af en toe een klein podiumpje verdient. Het is in ieder geval duidelijk, dat als bepaalde leden niet reageren of niet sturen in een topic, het al snel over de kleur van de latten gaat, of het een wedstrijdje ver-plassen wordt tussen mensen die hun ervaring van een blaadje hebben.

Terecht dat opgemerkt wordt dat dit artikel opvalt tussen de overige blogs, al zie ik zelf eerder een opsomming van constateringen ipv een kritisch stuk. Erg leuk om vanuit dit startpunt te gaan filosoferen of in specifieke gevallen de verbinding handig is, beter zou kunnen of er helemaal niet had mogen zijn.

In het ‘Gerlos naar Königsleiten’-geval zou het gebied mijns inziens erg veel baat hebben bij een blauwe piste, die bijvoorbeeld de zelfde route volgt als de zwarte. Voor een geoefende wintersporter is deze (licht)zwarte piste goed te doen, zelfs als deze aan het eind van de dag is veranderd in een ijsplaat, maar je ziet genoeg ‘spijkerbroeken’ als een sneeuwengeltje op de rug naar beneden glijden, met ook regelmatig letsel aan zichzelf of anderen als gevolg. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid altijd bij jezelf, maar Ik zie het nu bijna als morele plicht van het gebied om een ‘veiligere’ route terug naar Königsleiten aan te leggen, al is het maar om heel wat mensen tegen zichzelf te beschermen. Zeker gezien de aantrekkingskracht van het gebied op de wat minder geoefende wintersporter, met een gruwelijke dosis aan zelfoverschatting al dan niet in combinatie met ingedronken moed ;).

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Het is inderdaad een informatief bedoeld stuk, niet om gebieden af te zeiken of zo @RFKANGOO. In veel gevallen ben ik ook blij dat er überhaupt een verbinding is maar soms is die gewoon minder geslaagd waardoor hij niet zo interessant is als hij lijkt. Dat mag ook gezegd worden vind ik naast de PR-uitspraken van het skigebied zelf.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Zeker mag dat gezegd worden. Van mij mogen er wel meer stukken komen over (neutrale) constateringen versus claims van skigebieden (of materiaalfabrikanten).

Volgens mij is dit artikel informatief bedoeld. Volgens mij is Roel niet de persoon om ergens tegenaan te schoppen.

Maxski op 30 okt 2016 09:00

Wie dan? De beschrijvende tekst van Wintersporters zegt iets over ‘onafhankelijk’. Tussen alle advertorials door (daaronder vallen tegenwoordig zelfs de ski-reviews, moet je nagaan) is een beetje een kritische blik heel welkom vind ik. Tenminste, als je dat ‘onafhankelijk’ een beetje geloofwaardig wil laten klinken.

GiGi op 30 okt 2016 09:28

Doe het op je eigen site dan beter en laat zien hoe het wel moet. Vooralsnog is het een maar wat fijn podium voor je om door te verwijzen.
.

Userd op 30 okt 2016 09:40

Wat flauw dit. Gigi helpt werkelijk iedereen en altid snel met advies als het om materiaal gaat. Ik vind dat juist heel sympathiek. En ook op zijn site is dat volgens mij de insteek.

De portes du soleil heeft ook genoeg vervelende gaatjes.
Het voordeel is dat veel mensen die stukjes overslaan waardoor het rustiger is op die plekken.

Aha, nu begrijp ik waarom ik altijd in een ochtend alle vier de uithoeken van het gebied van Serfaus-Fiss-Ladis kon meepakken. Het zijn allemaal verbindingspistes. Welke paden trouwens? Die kom ik nooit tegen.
Vind SFL juist mooi om tochten te maken, lekker compact. Alleen vreselijk druk in de voorjaarsvakantie. Daarom ga ik er niet zo vaak meer heen.

In het gebied van Gerlos ben ik nog nooit geweest. Wat ik me altijd af heb gevraagd, als ze daar nou bij die zwarte 36 een gondel ipv een stoeltjeslift hadden gemaakt. Dan had je toch gewoon de keuze gehad of je skiënd of liftend naar beneden wil gaan.
Hoorde vorig jaar in Ischl van een Duitser die vaak in Gerlos is geweest dat die zwarte afdaling vrijwel altijd lastig is, klopt dat? Wil er toch graag een keer heen ;-)

Peter Pos

On topic ;-) Alpbachtal, de verbinding tussen Alpbach en Wildschonau is überhaupt fijn dat het er is ivm de afwisseling en het aantal km piste alleen jammer dat het alleen via een gondel kan. Een knappe afdaling tot aan het dalstation in Inneralpbach moet volgens mij mogelijk zijn :-D

Aequilater Nubila

De verbindingssleeplift van Zermatt naar Breuil wordt ook vaak als onprettig ervaren (kgeef toe, tis echt een heel lange lift)… Heb er persoonlijk niet zoveel last van, kan mij voorstellen dat dit voor boarders een heel ander verhaal is…

Voorts heb ik ook al drie keer geweten dat terugkeren vanuit Les Menuires naar Val Thorens enkel mogelijk was met een sleeplift (de zetelliften lagen eruit), ellenlange wachtrijen en taxi’s die opeens een stuk duurder werden :D Goed gelachen toen wel!

*bericht bewerkt door DavidW op 30 okt 2016 21:44

De verbindingssleeplift van Zermatt naar Breuil wordt ook vaak als onprettig ervaren (kgeef toe, tis echt een heel lange lift)… Heb er persoonlijk niet zoveel last van, kan mij voorstellen dat dit voor boarders een heel ander verhaal is…

gelukkig komen er binnenkort nieuwe liften!

Genieten

Over een paar jaar staat de erbinding Spieljoxh-Hochzillertal hier ook tussen?

Qua Gerlos staat er een rode piste in de planning in de richting van Koningsleiten. Een zijafslag van de dalafdaling naar de Isskogelbahn en die komt dan uit bij de Moseltret / Krummbach Xpress. Dat zou een mooie zijn om de zwarte piste te omzeilen.
De verbinding naar Zell is lastig te verbeteren. Wellicht dat juist wat extra pistes en liften tussen Gerlos en zell het gevoelsmatig op kunnen lossen en/of natuurlijk snellere liften met verwarming en kappen. Want is gewoon een ijzig stuk.

Verder vind ik sommige verbindingen jammer; maar niet meer dan dat. Meestal doe je zoiets toch maar 1x per dag. Bij Westendorf is het jammer omdat de piste 11 zo fantastisch is dat je die wel een 2e keer wilt doen; maar door de vervelende verbinding doe je dat toch maar niet.

Wat ik in bijvoorbeeld Hinterglemm jammer vind, is dat ze overal gondels bouwen. Nu zelfs voor een ieniemini liftje tussen Westgipfel en Zwolver kogel. Een gondel… Had dan een kombibahn gebouwd; dan heb je het beste van 2 werelden.

Ik vind die bij Westendorf wel grappig opgelost. En ja, ze moeten daar toch onder het spoor door waar het dal op die plek vrij breed is en laten we eerlijk zijn, meer dan een minuut of 5 kost het niet. Rode vanaf Gerlos naar Königsleiten zou me voor beginners niet verkeerd lijken, want die zwarte is tegen het einde van de dag inderdaad een knollenveld. Eind februari mogen we 'm weer gaan nemen.

Verbinding tussen serfaus en fiss is naadloos, zowel boven- als onderlangs. Heeft overigens wel wat jaren gekost.

ivarros op 30 okt 2016 09:25

Serfaus. Het gebied dat enkel bestaat uit verbindingspistes en paden. ;)

RFKANGOO op 30 okt 2016 10:09

Jij hebt het nu over Serfaus zelf; ik heb het over de verbinding die gemaakt is tussen Fiss/Serfaus, en daar gaat dit topic over.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie