Column: Het bandenhotel?

Ruud op 20 oktober 2016· 23 reacties

null

Ik rij het terrein van de garage af. Het begint zachtjes te regenen, dus ik laat mijn spiksplinter-nieuwe ruitenwissers hun werk doen. De oude zijn zojuist vervangen bij de vijfjaarsbeurt. Die viel overig extra prijzig uit omdat er twee nieuwe winterbanden nodig waren. Ik draai de weg langs het kanaal op en zie op het water witte schuimkoppen. Het waait en het gaat harder regenen. De thermometer geeft 11 graden aan. Echt herfst; weer voor de winterbanden. Als ik een kwartier later de auto op mijn oprit zet en uitstap, zegt mijn buurman: “Ja hoor, daar zijn ze weer; de winterbanden! Nu ga je zeker ook gauw skiën?”

Nu al?

Een paar weken geleden zat ik op mijn werk op het terras te lunchen toen de garage belde dat mijn auto aan een beurt toe was. Op hun vraag of er verder nog iets moest gebeuren zei ik argeloos dat ze de winterbanden er wel meteen onder konden gooien. Zowel aan de andere kant van de hoorn als om me heen ontmoette ik verbazing. “Dat is een beetje vroeg, vind u niet?” zei de garageman.
“Als we de afspraak een paar weken verder weg zetten niet; je zal zien dat het dan herfst is”, zei ik, met een mengeling van zelfverzekerheid en hoop. “Nu al?”, zei mijn lunchende buurvrouw: “wil je de winter dichterbij kijken?” Nu leek de winter op dat moment de ver van mijn bed show; er kwam maar geen eind aan de nazomer en iedereen om me heen zat in zomerse outfit. Maar ik heb al twee keer mee gemaakt dat het begon te sneeuwen op de dag dat ik mijn winterbanden ging laten monteren, dus tja… Maar half oktober sneeuw is wel veel gevraagd besefte ik.

Wat zegt u?

En ja hoor: op de dag van de beurt was er dan wel geen sprake van sneeuw, maar het was onvervalst herfstig. “Zie je wel, de winter komt”, dacht ik tevreden toen ik ’s morgens met de leenauto bij de garage wegreed. Die tevredenheid verdween toen de garage in de loop van de ochtend belde: er was een extra reparatietje nodig; of ze die mochten uitvoeren. “Wat gaat dat kosten?”, was mijn tegenvraag, met de extra uitgaven van twee nieuwe winterbanden in gedachten.
“Ik zal eens even kijken wat er dan onder de streep komt te staan” was het antwoord van de stem, die daar blijkbaar een niet onaanzienlijk bedrag vond. In een poging duidelijk te maken dat er dan ook echt van alles bij inbegrepen was zei de stem: “En dat is dan inclusief nieuwe ruitenwissers voor en achter en inclusief het verblijf van de banden in het bandenhotel”. “Wat zegt u?”, zei ik verbouwereerd. “Het bandenhotel?”

null

Luxe is niet gratis

Bij het ophalen van mijn vierwieler kan ik het niet laten om er een opmerking over te maken: “Ik dacht dat jullie een grapje maakten, met je bandenhotel”. “Nee hoor, zo heet dat”, zei de receptioniste. “Klinkt wel chic, toch?”. “Ja, met zo’n dure naam kun je er ook meer geld voor vragen zeker”, zei ik wat zuur. “U kunt ze ook zelf opslaan”, stelde de dame zakelijk vast. “Ik kreeg meteen visioenen van vroeger: sjouwen met vieze banden, plastic uitspreiden in je auto tegen zwarte vegen, de schuur ontruimen om bij de banden te kunnen. Luxe heeft een prijs, besefte ik, terwijl ik mijn pinpas in het apparaat stak. Eenmaal thuis bekeek ik de rekening nog eens goed. Het stond er echt: €30: opslag in bandenhotel.

Dus ja: terwijl ik op zoek ben naar een goedkoop pensionnetje voor mijn eerste november-skitrip, verblijven mijn banden in een hotel. Verschil moet er wezen.

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Dus je betaald 30 euro voor het “bandenhotel” en dan moet je ook nog eens apart betalen voor de bandenwissel?? Heb je enkel losse banden of banden op velg?? Bij dat laatste zou het helemaal belachelijk zijn om voor de wissel extra te moeten betalen want bij een beurt moeten toch al de wielen er af.

Übung macht den meister!!!

11gr is idd wat (te) vroeg, bezien vanuit veiligheidsperspectief. En hotel, tja, laten doen kost geld. Ik vind het prettiger om het zelf te kunnen doen. Onder de streep natuurlijk ook niet gratis (velgen, krik, momentsleutel enz).

Bandjes liggen bij mij in de schuur. Winterbanden zaten er vanwege een geplande onderhoudsbeurt en het feit dat de zomerbanden toch vervangen moesten worden al begin september op, niet wetende dat het nog 30 graden zou worden daarna…:D

*bericht bewerkt door Hessel op 20 okt 2016 07:50

Banden op velg liggen bij mij in de kelder, ik zet ze er meestal onder als de winter eraan komt, dus als de eerste winterse buien de week daarna voorspeld worden. Nu nog wat te vroeg.

Voordeel van het zelf doen, scheelt bakken met geld voor uurtje werk.

Ergens in november pak ik mijn banden uit de schuur, daar staat een bandenhotel. Alles netjes opgestapelt en droog.

De bandenhotel is niet de prijs en heb een grote schuur die droog is, bespaart me weer.

Mijn banden staan op hun eigen boom in de garage van mijn schoonouders ;) stukje lectuur mbt opslag:

https://www.autobandenmarkt.nl/band-onderhoud-boom.html…

Ze gaan eronder op een droge dag ergens eind november of als er eerder weer met winterse inslag word verwacht.

Seriously snow addicted family!

Geef het beestje een naampje en dito prijs. Niet vreemd toch dat er een vergoeding gevraagd wordt voor de opslag van banden. Daarmee dekken ze de kosten voor de ruimte en verzekering mee af. Of je legt ze inderdaad thuis neer. Mijn winterbanden liggen thuis, wisselen doe ik zelf. Bij de auto van mijn ouders liggen ze nu vanwege een nieuwe auto voor het eerst ook thuis, dus dat kunnen wij dan binnenkort zelf wisselen. Van de auto van mijn vriendin liggen de winterbanden wel weer bij de garage, of “bandenhotel” ;)

Om de discussie nog maar eens aan te zwengelen: ik heb onder mijn nieuwe karretje toch maar Goodyear Vector 4 seasons laten monteren. Dan ben ik af van al het bovenstaande.

@Tjeerd69: en heb je ervaring met 4 seasonbanden ? Men zegt dat je daarmee op een besneeuwd helling minder goed optrekt. Merk je dat? En je hebt vergeleken met winterbanden
toch ook een langere remweg?

Blogger, skiër, verslaafd :-)

@Ruud, @Tjeerd69,
Zullen we dat anders gewoon niet doen? Topics genoeg op het forum. Beetje recent leesvoer, ook 4S: http://www.motor-talk.de/news/die-besten-winterreifen-2016-t…

Prijzen zijn bij de bekende ketens ongeveer wel hetzelfde. Bedenk wel dat het in de wisselperiodes erg druk is en er veel geld wordt, maar dat er die andere 8 maanden van het jaar zeer weinig te doen en dat er zelfs in sommige maanden verlies gedraaid wordt.

Voor opslag 30eu is een normale prijs. Wissel losse banden kost je ongeveer 80 euro en met wielen er bij wordt dat ongeveer 35 euro. Daarbovenop komt dus die 30eu opslagkosten per half jaar.

Mijn garage slaat de banden gratis op als je bij hun het reguliere onderhoud van de auto doet. Meten ze meteen het profiel en krijg je een rapportje van. Mooie service, maar zou er ook wel wat voor willen betalen. Het gesleep met die vieze dingen en het opslaan vind ik echt een rotkarwei. Heb altijd velgen erop want banden zondrr velgen wisselen is prijzig en als de winter zijn intrede heeft gedaan heeft de garage een lange wachttijd voordat je terechtkan en als je velgen erop hebt doen ze het tussendoor of zou je het nog zelf kunnen doen.

@Ruud, @Userd,

Het ging me er niet om de voor- of nadelen van all-season banden t.o.v. zomer- en winterbanden qua rijeigenschappen. Ik rijd zelf niet zo heel veel km’s per jaar (17000) waarvan 1 soms 2 keer naar de Alpen.
Voor mijn vorige auto had ik wel zomer- en winterbanden op velg die ik thuis opsloeg. Het iedere keer laten wisselen, het hebben van twee sets banden, de opslag thuis etc. maakt dat ik voor all-season banden heb gekozen. Scheelt mij toch € 70 per jaar.

*bericht bewerkt door Tjeerd69 op 20 okt 2016 14:55

Beide auto’s wissel ik zelf. Genoeg ruimte in de schuur en kan ik zelf bepalen wanneer ik ze wissel.
Gesleep? Banden kunnen heel mooi rollen :)
Vies? Even handschoenen aan. En ik doe de wissels altijd op droge dagen, dat scheelt een hoop.

Mocht het een keer zo uit komen dat een beurt tactisch uitkomt, dan gooi ik ze achterin. Wisselen doen ze gratis en zo’n brug is toch wel erg handig…

Onder de streep natuurlijk ook niet gratis (velgen, krik, momentsleutel enz)

Velgen?
Er vanuit gaande dat je niet je banden verwisselt, maar je wielen zie ik niet wat dit financieel uitmaakt; is gewoon een eenmalige investering
Krik?
Is jouw auto dan seriematig niet met een krik uitgerust dan
Momentsleutel?
Voor het vastzetten van je wielen?
Beetje overdreven in mijn optiek, gewoon vast-is-vast en dan nog een klein rukje.

Dus afgezien van arbeidsloon en verblijf in het Hotel des Pneus zie ik niet wat je nu bespaart en hoeveel tijd en opslagruimte het je kost.
Ik betaal iets van € 100 per jaar voor verblijf en 2x wisselen, gewoon bij m’n dealer.

Rob

Ben ik blij als ik dit zo allemaal lees dat ik zelf monteur ben en alles zelf en gratis kan doen op mijn werk. Dan maar iets minder luxe die kosten die ik bespaar geef ik wel weer uit op wintersport haha

NielsT93

Ben ik blij als ik dit zo allemaal lees dat ik zelf monteur ben en alles zelf en gratis kan doen op mijn werk. Dan maar iets minder luxe die kosten die ik bespaar geef ik wel weer uit op wintersport haha

NielsT93 op 20 okt 2016 20:21

Ik mag er van uit gaan, dat je zo integer bent, dat je dit in je eigen tijd doet; anders betalen je klanten het dus gewoon…

Rob

Ik denk dat ik ook maar eens factuurtjes ga maken… De winterbanden van de halve familie staat hier in de berging :)

Onder de streep natuurlijk ook niet gratis (velgen, krik, momentsleutel enz)

Velgen?
Er vanuit gaande dat je niet je banden verwisselt, maar je wielen zie ik niet wat dit financieel uitmaakt; is gewoon een eenmalige investering
Krik?
Is jouw auto dan seriematig niet met een krik uitgerust dan
Momentsleutel?
Voor het vastzetten van je wielen?
Beetje overdreven in mijn optiek, gewoon vast-is-vast en dan nog een klein rukje.

RCGrootveld op 20 okt 2016 17:22

Inderdaad, naast een sleutel heb je eigenlijk niets nodig. Je kunt een momentsleutel aanschaffen maar je kunt het ook heel goed op gevoel doen. Als de wielbouten b.v. met 100Nm aanhaalmoment vastgezet moeten worden, dan kun je b.v. een holle buis over je sleutel steken en op een halve meter afstand van de bout een kracht van 200N uitoefenen. Dat bereik je door er een gewicht van 20kg aan hangen, of op gevoel 20kg te drukken. Ik gebruik een eenvoudige kruissleutel van 50cm lengte, dus ik trek de ene kant met 200N omhoog en duw de andere kant tegelijk met 200N omlaag. Ongeveer dan ;)

Velgen zijn sowieso een afweging, ook als je je banden in het “hotel” laat opslaan. 2e hands zijn ze te koop vanaf zo’n 50 euro (stalen velgen). Lichtmetalen velgen zijn een stuk duurder, maar zijn niet aan te raden in de winter (i.v.m. pekel).

Ik gebruik een eenvoudige kruissleutel van 50cm lengte, dus ik trek de ene kant met 200N omhoog en duw de andere kant tegelijk met 200N omlaag. Ongeveer dan ;)

Gewoon de vast-is-vast-en-dan-nog-een-rukje-extra methode dus.

De JBF methode zeg maar …

Rob

Onder de streep natuurlijk ook niet gratis (velgen, krik, momentsleutel enz)

Velgen?
Er vanuit gaande dat je niet je banden verwisselt, maar je wielen zie ik niet wat dit financieel uitmaakt; is gewoon een eenmalige investering
Krik?
Is jouw auto dan seriematig niet met een krik uitgerust dan
Momentsleutel?
Voor het vastzetten van je wielen?
Beetje overdreven in mijn optiek, gewoon vast-is-vast en dan nog een klein rukje.

Dus afgezien van arbeidsloon en verblijf in het Hotel des Pneus zie ik niet wat je nu bespaart en hoeveel tijd en opslagruimte het je kost.
Ik betaal iets van € 100 per jaar voor verblijf en 2x wisselen, gewoon bij m’n dealer.

RCGrootveld op 20 okt 2016 17:22

Je bedoelt zo’n gammele levensgevaarlijke schaarkrik? Die dingen zijn er voor nood en zelfs dan liever niet.
En ook die eenmalige investering in velgen moet wel gedaan worden. Laat je het doen, zou je dezelfde velgen kunnen gebruiken evt. LMvelgen kan overigens prima, even opletten bij aanschaf of ze ook geschikt zijn.
Momentsleutel idd maar je kan ook houtje-touwtje methoden toepassen.
Opbergruimte voldoende en tijd, half uurtje per auto ong.
Uitgangspunt is bij mij ook niet de evt besparing maar met meerdere auto’s het gemak en de flexibiliteit.

Wij wisselen altijd de wielen van de auto’s op een middagje achter elkaar(ouders en van onze 2 auto’s), dan begint de voorpret voor het nieuwe wintersport seizoen!(althans bij de rest van de familie), bij mij afgelopen zomer al…
Leuke bezigheid, geen wachttijd bij de garage en doen op moment dat het je zelf goed uitkomt!

Prachtig slot. Gedeeld door de prijs van consumpties op de piste valt het mee. Elke dag van de week eentje minder. En het is niet ieder gegeven in november reeds een skitrip te maken.

Hen48
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie