BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Winterbandenplicht, wat hoe en waar

Winterbandenplicht, wat hoe en waar

Rogier op 29 oktober 2016 · 44 reacties

Winterse omstandigheden, veiliger met winterbanden
Winterse omstandigheden, veiliger met winterbanden
Nederland en België kennen geen winterbandenplicht, maar om in de Alpen te komen rij je vaak wel door landen waar winterbanden verplicht zijn. Denk aan Duitsland en Luxemburg maar ook in de Alpenlanden bestaat er natuurlijk vaak een winterbandenplicht. Naast dat dit je een boete op kan leveren kun je bij een ongeluk ook aansprakelijk worden gesteld als je niet met goede banden rijdt. De verplichtingen op een rij: (Lees hier wat een winterband precies is)

Aansprakelijkheid

Als je zonder winterbanden in winterse omstandigheden rijdt kun je naast een boete ook (mede)aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval. In Duitsland, Italië, Oostenrijk en Zwitserland geldt dit. Dat kan betekenen dat je een deel van je kosten zelf moet betalen of dat jouw verzekering wordt aangesproken. In Italië kan het zelfs gebeuren dat een deel van de letselschade niet wordt uitbetaald als je niet met winterbanden rijdt. Let ook op bij het huren van een auto in Italië. Bij sommige vliegvelden verhuren ze amper wagens met winterbanden. Zelfs in Frankrijk, zonder winterbandenplicht, kun je eventueel extra aansprakelijk worden gesteld bij een ongeluk als je met zomerbanden, zonder kettingen, of met versleten winterbanden rijdt. Bij winterbanden geldt in bijna alle landen een minimale profieldiepte van 4 mm.

Kettingen

Naast winterbanden is er ook regelgeving voor kettingen. Deze zijn in Nederland verboden, in de andere genoemde landen zijn deze toegestaan, en soms verplicht. De maximumsnelheid met kettingen is 50 km/h. Dat is meer dan genoeg, want als je kettingen nodig hebt wil je niet harder rijden. Zorg dat je dus altijd passende kettingen mee hebt in de auto.

In diepe sneeuw ben je zekerder met kettingen
In diepe sneeuw ben je zekerder met kettingen

Duitsland

In Duitsland zijn winterbanden of all-season banden verplicht bij winterse omstandigheden. En dat het hele jaar door! Er geldt dus geen datum voor deze winterbandenplicht maar de omstandigheden zijn leidend. De Duitse wet stelt dat ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming winterse omstandigheden zijn. In de praktijk betekent dit dat je in de herfst en winter gewoon altijd met winterbanden moet rijden, zeker als je richting de Alpen rijdt.

Verder moet de auto zijn uitgerust conform de weersomstandigheden. Je behoort dus sneeuwkettingen mee te hebben en antivries in je ruitenwisservloeistof. De boetes die hiervoor gelden, zijn niet heel hoog (40 euro, of 80 euro als je een obstakel voor andere weggebruikers vormt), maar bij een ongeluk kun je aansprakelijk worden gehouden en dat kan duur worden.

Daarnaast mag je in Duitsland op winterbanden niet harder rijden dan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Mocht deze snelheid lager zijn dan de maximale snelheid van de auto (deze vind je in het instructieboekje van je auto) dan behoor je een sticker in het gezichtsveld van de bestuurder te plaatsen waar deze maximale snelheid op staat.

Oostenrijk

Winterbanden zijn in Oostenrijk verplicht van 1 november tot 15 april en bij speciale verkeersborden (hoge bergcols) ook buiten deze periode. Banden moeten een minimale profieldiepte van 4 mm hebben. M+S banden worden net als de sneeuwvlokbanden als winterband gezien, en dit M+S teken op je banden is zelfs verplicht. Mocht je geen winterbanden hebben dan zijn kettingen verplicht zolang je de weg niet beschadigt. In winterse omstandigheden zonder sneeuw mag je dus de weg niet op als je geen winterbanden hebt!

Sneeuwkettingen verplicht, winterbanden (M+S) zonder kettingen getolereerd
Sneeuwkettingen verplicht, winterbanden (M+S) zonder kettingen getolereerd

Frankrijk

Frankrijk kent geen winterbandenplicht maar je moet passende banden-/auto-uitrusting hebben voor de wegen waar je overheen rijdt. Ook staan er regelmatig blauwe borden met een ketting erin, met eronder het bordje 'pneus neige admis'. Dit bord verplicht kettingen, of je moet met winterbanden rijden. Dus in principe zijn winterbanden op deze manier wel verplicht. M+S banden en banden met het sneeuwvlokje en de drie bergen worden als winterband gezien. In Frankrijk houdt met 3,8 mm profiel als minimum aan voor winterbanden.

Op sneeuwrijke dagen staan gendarmes regelmatig te controleren op banden en eventueel kettingen. Zeker op de steile bergwegen richting skigebieden. Zonder kettingen mag je dan niet door. Afhankelijk van je auto en of je winterbanden hebt laten de gendarmes je wel door. Die kans is echter vrij klein als je een Nederlands nummerbord hebt. Het is dus verstandig om sowieso sneeuwkettingen mee te hebben, zelfs met goede winterbanden en een 4x4.

Zwitserland

In Zwitserland zijn winterbanden aanbevolen. Ook kun je zonder winterbanden in winterse condities aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval maar winterbanden zijn niet verplcht. Bij het verkeersbord met kettingen zijn kettingen verplicht en soms geeft een extra verkeersbord aan dat alleen winterbanden ook zijn toegestaan.

Luxemburg

Net als in Duitsland zijn winterbanden bij winterse condities verplicht in Luxemburg. In Luxemburg geldt een minimale profieldiepte van 4 mm. M+S zijn toegestaan.

België

In België geldt geen verplichting voor het gebruik van winterbanden. Bij winterse condities worden deze wel aangeraden.

Let op winterbanden gelden slechts als winterband met voldoende profiel: 4mm
Let op winterbanden gelden slechts als winterband met voldoende profiel: 4mm

Italië

In Italië geldt geen algehele verplchting voor winterbanden. Logisch, het zuiden van Italië heeft weinig sneeuw. Maar van 15-10 tot 15-4 zijn winterbanden verplicht in het Aosta- en Brennerdal. Op verschillende andere wegen in Italië geldt deze verplichting ook, en wordt het aangegeven middels een bord. Bij verkeersborden met kettingen zijn sneeuwkettingen verplicht. Vaak worden winterbanden dan ook toegestaan, mits aangegeven met een apart bord. Let op, in de zomer zijn winterbanden verboden als deze een lagere snelheidscodering hebben dan de maximale snelheid van de auto.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Eisbeer 29-10-16 08:36
    Eisbeer 29 oktober 2016 · 08:36
    Goed stuk , handig al die verschillende regels 😋. Kort door de bocht gebruik winterbanden en neem je kettingen mee..
  • jaapheeringa39 29-10-16 10:07
    jaapheeringa39 29 oktober 2016 · 10:07
    Inderdaad met auto huren is dat wel opletten, het is mij in Californië wel overkomen dat er bij het afhalen van de geen huurauto geen winterbanden onder zaten en ik ook geen auto met winterbanden kon krijgen voor een trip naar Heavenly ski gebied vanuit San Francisco. Van te voren dus goed informeren.
  • Wimbers 30-10-16 17:41
    Wimbers 30 oktober 2016 · 17:41
    in frankrijk mag ik met jeep grand cherokee en winterbanden tot nu toe altijd omhoog als iedereen naar de kettingplek moet. Blijkbaar ziet het er professioneel genoeg uit om toch omhoog te mogen.

    winterbanden verplicht zou wel erg prettig zijn, want ik wordt goed ziek van dat stoppen op de snelweg van al die fransen om op een 3 beans snelweg massaal kettingen om te leggen..
  • Patrick1973 30-10-16 21:09
    Patrick1973 30 oktober 2016 · 21:09
    Ik kijk er nu al naar uit, de Belgen en sneeuw.... remember 2012


    Wat een drama, maar winterbanden steken, pff vergeet het.
  • DavidW 30-10-16 21:35
    DavidW 30 oktober 2016 · 21:35
    Ik kijk er nu al naar uit, de Belgen en sneeuw.... remember 2012


    Wat een drama, maar winterbanden steken, pff vergeet het.Patrick1973 op 30 okt 2016 21:09


    Voor die 1 of 2 dagen op een jaar. Komt er nog eens bij dat op de prent die jij aanhaalt geen files worden weergegeven op de delen waar er doorgaans het meeste sneeuw valt...
  • Patrick1973 30-10-16 22:20
    Patrick1973 30 oktober 2016 · 22:20
    @DavidW de reden waarom er geen files staat in de Ardennen is nog evident. Er lag op dat moment geen sneeuw daar.
    Trouwens winterbanden zijn niet alleen goed als het sneeuwt, in koud temperaturen zonder neerslag werken ze ook al massa's beter dan gewone banden.
    Je hebt trouwens de perfecte Belg reactie, voor die paar dagen per jaar. Ik hoop voor jou dat je nooit iets tegenkomt een andere perfecte belg met hetzelfde excuus, tijdens een heel jammerlijk ongeval met mss heel zware gevolgen door winterse omstandigheden...moedeloos word ik hiervan...
  • DavidW 30-10-16 22:58
    DavidW 30 oktober 2016 · 22:58
    @DavidW de reden waarom er geen files staat in de Ardennen is nog evident. Er lag op dat moment geen sneeuw daar.
    Trouwens winterbanden zijn niet alleen goed als het sneeuwt, in koud temperaturen zonder neerslag werken ze ook al massa's beter dan gewone banden.
    Je hebt trouwens de perfecte Belg reactie, voor die paar dagen per jaar. Ik hoop voor jou dat je nooit iets tegenkomt een andere perfecte belg met hetzelfde excuus, tijdens een heel jammerlijk ongeval met mss heel zware gevolgen door winterse omstandigheden...moedeloos word ik hiervan...Patrick1973 op 30 okt 2016 22:20


    Ik begrijp de mensen heel goed wanneer zij van oordeel zijn dat ze voor een paar dagen sneeuwval of vorst per jaar in Vlaanderen geen winterbanden willen steken, het kost immers een hoop geld en vroeger werd er ook zonder winterbanden gereden.

    België is nu eenmaal kampioen filerijden en de vrijdagavond-spits is sowieso de ergste, vooral tussen 15u en 19u. De foto die jij hier post is niet toevallig genomen op 17u30 op vrijdagavond, zonder sneeuwval hadden er op dat moment ook behoorlijk wat files gestaan. De reden waarom er op de E411 en E25 toen zo weinig files stonden heeft ook te maken met de bevolkingsdichtheid, in die delen des lands staan er doorgaans bijzonder weinig files. Wat betreft het zuiden van België mag er wat mij betreft wel regelgeving ivm winterbanden worden ingevoerd.

    Vroeger ging men ook zonder winterbanden op wintersport en dat ging ook. 't Is trouwens al meermaals aangetoond dat mensen met winterbanden in winterse situaties meer risico's gaan nemen dan wanneer ze met gewone banden daar gaan rondrijden in diezelfde winterse situaties.

    Ben trouwens gewoon Nederbelg hoor 😃
    *bericht bewerkt door DavidW op 30 okt 2016 22:58
  • Rogier 31-10-16 08:25
    Rogier 31 oktober 2016 · 08:25
    @DavidW Maar bedenk dat moderne zomerbanden slechter zijn in de sneeuw dan zomerbanden van 20 jaar geleden. Ze worden beter, zuiniger, stiller in de zomer en minder grip in de winter
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Rogier 31-10-16 08:25
    Rogier 31 oktober 2016 · 08:25
    @DavidW Maar bedenk dat moderne zomerbanden slechter zijn in de sneeuw dan zomerbanden van 20 jaar geleden. Ze worden beter, zuiniger, stiller in de zomer en minder grip in de winter
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Patrick1973 31-10-16 08:37
    Patrick1973 31 oktober 2016 · 08:37
    @Rogier het is hopeloos. Keer op keer begint die discussie, en dan komen de non-argumenten boven zoals: het sneeuw maar een paar dagen, de overheid moet maar maken dat de wegen sneeuwvrij zijn, ik rij maar een paar kilometers, het kost veel geld, ik heb geen zin hierin.....
    Je zal de modale Belg pas zo ver krijgen als je hem bijvoorbeeld een korting gaat geven op zijn autoverzekering omdat hij in de winter met winterbanden rijdt. Anders doet hij het niet.
  • Userd 31-10-16 10:42
    Userd 31 oktober 2016 · 10:42
    @Patrick1973, da's helaas niet alleen aan Belgen voorbehouden hoor. Dit
    Vroeger ging men ook zonder winterbanden op wintersport en dat ging ook. 't Is trouwens al meermaals aangetoond dat mensen met winterbanden in winterse situaties meer risico's gaan nemen dan wanneer ze met gewone banden daar gaan rondrijden in diezelfde winterse situaties.
    zijn samen met 'dan rijd ik wel wat rustiger' de meest gehoorde excuses... 😞
  • Rogier 31-10-16 10:49
    Rogier 31 oktober 2016 · 10:49
    @Patrick1973, da's helaas niet alleen aan Belgen voorbehouden hoor. Dit
    Vroeger ging men ook zonder winterbanden op wintersport en dat ging ook. 't Is trouwens al meermaals aangetoond dat mensen met winterbanden in winterse situaties meer risico's gaan nemen dan wanneer ze met gewone banden daar gaan rondrijden in diezelfde winterse situaties.
    zijn samen met 'dan rijd ik wel wat rustiger' de meest gehoorde excuses... 😞Userd op 31 okt 2016 10:42


    Dat is zo'n zelfde soort excuus als (echt gehoord) off-piste loop ik geen gevaar, want ik ski langzaam met korte bochten...
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Userd 31-10-16 12:06
    Userd 31 oktober 2016 · 12:06
    @Patrick1973, da's helaas niet alleen aan Belgen voorbehouden hoor. Dit
    Vroeger ging men ook zonder winterbanden op wintersport en dat ging ook. 't Is trouwens al meermaals aangetoond dat mensen met winterbanden in winterse situaties meer risico's gaan nemen dan wanneer ze met gewone banden daar gaan rondrijden in diezelfde winterse situaties.
    zijn samen met 'dan rijd ik wel wat rustiger' de meest gehoorde excuses... 😞Userd op 31 okt 2016 10:42


    Dat is zo'n zelfde soort excuus als (echt gehoord) off-piste loop ik geen gevaar, want ik ski langzaam met korte bochten...Rogier op 31 okt 2016 10:49


    Hmmz, werkt dat niet dan?! 😉
  • BZ 31-10-16 16:08
    BZ 31 oktober 2016 · 16:08
    @DavidW Maar bedenk dat moderne zomerbanden slechter zijn in de sneeuw dan zomerbanden van 20 jaar geleden. Ze worden beter, zuiniger, stiller in de zomer en minder grip in de winterRogier op 31 okt 2016 08:25

    Heh, 17 jaar geleden draaide ik met mijn maatje een mooi piroëtje op de besneeuwde camping. Dat waren zomerbanden en kettingen. Als ik aanneem dat die banden beter met sneeuw om kondne gaan dan de huidige wordt ik bleek om mijn neus.
  • RCGrootveld 31-10-16 16:35
    RCGrootveld 31 oktober 2016 · 16:35
    Voor die 1 of 2 dagen op een jaar.
    Als het om snelheid (2x per jaar op vakantie) of trekkracht (2x per jaar met de caravan op pad) gaat is zelfs die 1-2x per jaar voor velen anders heel belangrijk.
    Om over de aanschaf van elektrische auto's maar te zwijgen: Die kopen "we" niet omdat we 2x per jaar een rit moeten maken die de actieradius te boven gaat.

    Risicoanalyse kijkt niet alleen naar kans, maar ook naar impact
    En het mag dan misschien 1-2 /jaar voorkomen, als het voorkomt zijn de voordelen van winterbanden toch wel merkbaar.
    Ook in Nederland en/of Belgie.

    Argumenten als 'voor die 1-2 keer per jaar' bestempel ik in dit kader dan ook als kortzichtig in simplistisch


    Rob
  • Sneeuwbaard 31-10-16 17:02
    Sneeuwbaard 31 oktober 2016 · 17:02
    @DavidW Maar bedenk dat moderne zomerbanden slechter zijn in de sneeuw dan zomerbanden van 20 jaar geleden. Ze worden beter, zuiniger, stiller in de zomer en minder grip in de winterRogier op 31 okt 2016 08:25


    Over het algemeen is de rubbersamenstelling flink verbeterd ten opzichte van jaren geleden en blijft het rubber van onze zomerband zijn werk goed doen onder een groter temperatuurbereik. Het probleem met het schoeisel van tegenwoordig is dat we bredere en plattere banden rijden en daarbij vaak een band hebben met veel profiel in de lengterichting omdat dat zorgt voor een betere koersvastheid en maakt het de band zuiniger.
    Met een ski in de lengterichting kan je immers ook geen berg beklimmen. Zet je ze dwars, loop je zo naar boven. 😃

    De wat grovere 'zomerband' die je soms onder SUV's en vergelijkbare auto's vindt doet het onder de huidige Nederlandse winterse omstandigheden dusdanig goed, dat het het monteren van een winterset niet meer het voordeel oplevert wat er in testen wordt voorgespiegeld. Het is hier zelfs dusdanig warm geweest de afgelopen winter, dat het monteren van winterbanden misschien zelfs gemiddeld gezien gevaarlijker is geweest. In ben een beste banden-fiel, maar ik durf inmiddels niet meer te roepen wat nou werkelijk het meest verstandig is.


    @BZ Zodra je goede kettingen monteert, wordt het verschil tussen en zomerband en een winterband nihil. Bedenk altijd dat er maar een klein stukje ketting contact maakt met de sneeuw, dus meer dan een 'noodoplossing' om wat extra zekerheid in te bouwen zou het niet mogen zijn. Zodra je mét kettingen de rondte in gaat en de bestuurder geen blaam treft is het misschien beter om de auto te laten staan. 😉

    *bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 31 okt 2016 17:16 (18% bewerkt)
    Beter één plank onder de voet, dan twee latten in de hand.
  • Userd 31-10-16 17:55
    Userd 31 oktober 2016 · 17:55
    @Sneeuwbaard, ben ik grotendeels met je eens. Zomerbanden worden behalve breder en lager ook steeds meer wat de naam doet vermoeden, namelijk zomerband. Goed in positieve temperaturen, werking op droog en nat wegdek en een goede waterafvoer. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er brede afvoerkanalen in de lengte met daar tussenin zoveel mogelijk rubber. Dat is precies wat je niet wil hebben op gladheid. Die grovere (SUV) banden zijn zo ongeveer AllSeasons, kom je nooit in het buitenland en kan je bij echte winterse omstandigheden terugvallen op een alternatief, ben je in NL niet per se beter af met winterbanden. Er van uitgaande dat vorige winter ook een uitzondering was, zijn winterbanden in NL zeker ook niet slechter. Ochtend- en avondspits is toch in de wintermaanden vaak rondom 0grd. Heb je een winter als afgelopen jaar, dan wordt het inderdaad een lastige situatie, ik ben op tijd begonnen met wisselen, ergens hlaverwege oktober maar heb rond kerst, geloof ik, ook weer teruggewisseld naar zomerbanden.
  • DavidW 31-10-16 22:43
    DavidW 31 oktober 2016 · 22:43
    @Rogier het is hopeloos. Keer op keer begint die discussie, en dan komen de non-argumenten boven zoals: het sneeuw maar een paar dagen, de overheid moet maar maken dat de wegen sneeuwvrij zijn, ik rij maar een paar kilometers, het kost veel geld, ik heb geen zin hierin.....
    Je zal de modale Belg pas zo ver krijgen als je hem bijvoorbeeld een korting gaat geven op zijn autoverzekering omdat hij in de winter met winterbanden rijdt. Anders doet hij het niet.Patrick1973 op 31 okt 2016 08:37


    "Geen zin in het steken van winterbanden" heb ik nog nooit iemand horen aanhalen als argumentatie. Das ook compleet van de pot gerukt want het is zelfs geen argument.

    Zelf rij ik altijd met winterbanden, ook met de wagens waar ik niet mee op wintersport ga, maar ik ga niet andermans rekening maken. De aanschaf van een set winterbanden en bijhorende kosten vormen voor veel mensen nu eenmaal een hoop geld en iemand die aan een gemiddelde van 15km per dag komt, wel ik begrijp dat die zich er niet mee gaat bezighouden. Niet iedereen is zo obsessief begaan met die dingen als wij hier.

    Die zinsnede over de modale belg zal ik maar laten vallen, slaagt helemaal nergens op.

    Voor die 1 of 2 dagen op een jaar.
    Als het om snelheid (2x per jaar op vakantie) of trekkracht (2x per jaar met de caravan op pad) gaat is zelfs die 1-2x per jaar voor velen anders heel belangrijk.
    Om over de aanschaf van elektrische auto's maar te zwijgen: Die kopen "we" niet omdat we 2x per jaar een rit moeten maken die de actieradius te boven gaat.

    Risicoanalyse kijkt niet alleen naar kans, maar ook naar impact
    En het mag dan misschien 1-2 /jaar voorkomen, als het voorkomt zijn de voordelen van winterbanden toch wel merkbaar.
    Ook in Nederland en/of Belgie.

    Argumenten als 'voor die 1-2 keer per jaar' bestempel ik in dit kader dan ook als kortzichtig in simplistisch


    RCGrootveld op 31 okt 2016 16:35


    Voor jou kan er echt geen topic voorbij gaan of je begint wel over de snelheid op de wegen te boomen... Vind je dat zelf nu niet een beetje vermoeiend worden?

    Als het gaat over impact, caravans zijn de eerste dingen die ze van mij van de weg mogen halen. Twee keer een dodelijk ongeluk mee zien gebeuren. Hetzelfde voor elektrische wagens, die hebben doorgaans een pak meer massa bij als gewone wagens. Laat ons die dan ook maar ineens van de weg halen, kwestie van de zwakke weggebruiker wat te ontzien..

    Noem mij kortzichtig en simplistisch ik probeer mij enkel in de plaats te stellen van andere mensen die het moeilijk(er) hebben en door wie winterbanden eerder een overbodige luxe als een noodzaak beschouwd worden.

    Zelf heb ik altijd winterbanden, zou ook niet meer zonder willen rijden. En als je de veiligheid dan toch zo hoog in het vaandel draagt, ga dan met de thalys of het vliegtuig skiën das tenslotte een stuk veiliger. En dan hoef je jezelf ook niet meer druk te maken in mensen die graag doorrijden naar hun bestemming 😃
    *bericht bewerkt door DavidW op 31 okt 2016 22:44 (1% bewerkt)
  • RCGrootveld 1-11-16 14:57
    RCGrootveld 1 november 2016 · 14:57
    Voor jou kan er echt geen topic voorbij gaan of je begint wel over de snelheid op de wegen te boomen... Vind je dat zelf nu niet een beetje vermoeiend worden?
    Alsof het lezen van al die posts over "wat is de snelste route", "waar staan de minste camera's", "hoe zit het met bekeuringen in het buitenland" etc. etc. etc. niet vermoeiend is .......

    Dus ik vind het helemaal niet vermoeiend, eerder vermakelijk om te lezen hoe belangrijk hard rijden en een uurtje tijdwinst voor velen lijkt te zijn. Het is maar waar je gelukkig van wordt.

    Ga dan met de thalys of het vliegtuig skiën das tenslotte een stuk veiliger. En dan hoef je jezelf ook niet meer druk te maken in mensen die graag doorrijden naar hun bestemming
    Klopt, daarom gaan wij ook met enige regelmaat met de trein; niet alleen om geen last te hebben van al die medeweggebruikers die zich lekker uit willen leven maar ook omdat mijn ervaring is dat je een stuk relaxter reist en vooral aankomt.
    Rob
  • Thomas 1-11-16 15:06
    Thomas 1 november 2016 · 15:06
    @DavidW de reden waarom er geen files staat in de Ardennen is nog evident. Er lag op dat moment geen sneeuw daar.
    Trouwens winterbanden zijn niet alleen goed als het sneeuwt, in koud temperaturen zonder neerslag werken ze ook al massa's beter dan gewone banden.
    Je hebt trouwens de perfecte Belg reactie, voor die paar dagen per jaar. Ik hoop voor jou dat je nooit iets tegenkomt een andere perfecte belg met hetzelfde excuus, tijdens een heel jammerlijk ongeval met mss heel zware gevolgen door winterse omstandigheden...moedeloos word ik hiervan...Patrick1973 op 30 okt 2016 22:20


    Dit is dus pertinente bullshit. Excuus voor mijn bewoordingen, maar dit wordt al-tijd aangehaald, zonder het dat het correct is. Een A-merk zomerband is ALTIJD beter dan een A-merk winterband onder alle omstandigheden en temperaturen, BEHALVE op een ondergrond van sneeuw en ijs.
    Sterker nog, bij temperaturen boven 0 en droog wegdek kunnen winterbanden een dermate lange remweg hebben, wat het verschil maakt tussen op tijd stilstaan en een aanrijding.
    Even a bad day skiing is better then a good day at work
  • Lars3 1-11-16 16:17
    Lars3 1 november 2016 · 16:17
    @DavidW de reden waarom er geen files staat in de Ardennen is nog evident. Er lag op dat moment geen sneeuw daar.
    Trouwens winterbanden zijn niet alleen goed als het sneeuwt, in koud temperaturen zonder neerslag werken ze ook al massa's beter dan gewone banden.
    Je hebt trouwens de perfecte Belg reactie, voor die paar dagen per jaar. Ik hoop voor jou dat je nooit iets tegenkomt een andere perfecte belg met hetzelfde excuus, tijdens een heel jammerlijk ongeval met mss heel zware gevolgen door winterse omstandigheden...moedeloos word ik hiervan...Patrick1973 op 30 okt 2016 22:20


    Dit is dus pertinente bullshit. Excuus voor mijn bewoordingen, maar dit wordt al-tijd aangehaald, zonder het dat het correct is. Een A-merk zomerband is ALTIJD beter dan een A-merk winterband onder alle omstandigheden en temperaturen, BEHALVE op een ondergrond van sneeuw en ijs.
    Sterker nog, bij temperaturen boven 0 en droog wegdek kunnen winterbanden een dermate lange remweg hebben, wat het verschil maakt tussen op tijd stilstaan en een aanrijding. Thomas op 1 nov 2016 15:06

    Aangezien'k het plezier heb gehad om, onder andere, dergelijke gedachten te mogen nagaan voor de EC en ik dus best wel heel rechtstreeks met de bandenproducenten heb mogen werken kan ik maar één ding zeggen: prove it.

    Het algemene "vanaf 7°c" is makkelijk genoeg te ontkrachten.
    Maar het pertinente "bij eender welke temperatuur behalve bij sneeuw en ijs" ... sorry, m'n koffie ligt nu verspreid over m'n toetsenbord af te koelen.
    Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
  • Thomas 1-11-16 16:38
    Thomas 1 november 2016 · 16:38
    @DavidW de reden waarom er geen files staat in de Ardennen is nog evident. Er lag op dat moment geen sneeuw daar.
    Trouwens winterbanden zijn niet alleen goed als het sneeuwt, in koud temperaturen zonder neerslag werken ze ook al massa's beter dan gewone banden.
    Je hebt trouwens de perfecte Belg reactie, voor die paar dagen per jaar. Ik hoop voor jou dat je nooit iets tegenkomt een andere perfecte belg met hetzelfde excuus, tijdens een heel jammerlijk ongeval met mss heel zware gevolgen door winterse omstandigheden...moedeloos word ik hiervan...Patrick1973 op 30 okt 2016 22:20


    Dit is dus pertinente bullshit. Excuus voor mijn bewoordingen, maar dit wordt al-tijd aangehaald, zonder het dat het correct is. Een A-merk zomerband is ALTIJD beter dan een A-merk winterband onder alle omstandigheden en temperaturen, BEHALVE op een ondergrond van sneeuw en ijs.
    Sterker nog, bij temperaturen boven 0 en droog wegdek kunnen winterbanden een dermate lange remweg hebben, wat het verschil maakt tussen op tijd stilstaan en een aanrijding. Thomas op 1 nov 2016 15:06

    Aangezien'k het plezier heb gehad om, onder andere, dergelijke gedachten te mogen nagaan voor de EC en ik dus best wel heel rechtstreeks met de bandenproducenten heb mogen werken kan ik maar één ding zeggen: prove it.

    Het algemene "vanaf 7°c" is makkelijk genoeg te ontkrachten.
    Maar het pertinente "bij eender welke temperatuur behalve bij sneeuw en ijs" ... sorry, m'n koffie ligt nu verspreid over m'n toetsenbord af te koelen.Lars3 op 1 nov 2016 16:17


    Prove it? Wellicht eens een willekeurige Duitse bandentest open slaan waar naast de winterbanden een zomerband wordt meegenomen?
    Even a bad day skiing is better then a good day at work
  • RCGrootveld 1-11-16 17:12
    RCGrootveld 1 november 2016 · 17:12
    Sterker nog, bij temperaturen boven 0 en droog wegdek kunnen winterbanden een dermate lange remweg hebben, wat het verschil maakt tussen op tijd stilstaan en een aanrijding.
    Gezien het weggedrag van velen, is dit kennelijk bij niet iedereen bekend.
    In tegendeel, men maant zich "veilig" en verlegt de grenzen of zoekt ze op.

    Was in de jaren 80/90 ook al het geval met auto's met (de toen nog dure optie zijnde) ABS resp. Airbag.
    Waren vaker bij aanrijdingen (met name kop-staart) botsingen betrokken dan de 'gewone' auto's.
    Rob
  • CJAHulskamp 1-11-16 17:27
    CJAHulskamp 1 november 2016 · 17:27
    Wat "ontspoort" dit topic weer.
    May the ski force be with you !!
  • Lars3 1-11-16 17:41
    Lars3 1 november 2016 · 17:41
    Prove it? Wellicht eens een willekeurige Duitse bandentest open slaan waar naast de winterbanden een zomerband wordt meegenomen? Thomas op 1 nov 2016 16:38
    Ik herhaal ... prove it.
    Je poneert een stelling waar 4 A-merken bij rechtstreekse gesprekken in het slechtste geval met een héél gedetailleerde oplijsting van parameters, laboratoriumopstellingen en veldtests voor moesten afkomen om tot een ietwat realistisch en genuanceerd antwoord te komen en je verwacht dat een test van meestal niet-gelijkwaardige banden het bewijs is?

    Wat jij wil zeggen houdt in: ook bij temperaturen tussen 0 en 7°c bij verschillende vochtigheden, ook bij rechtstreekse vergelijking met gelijke (of zo gelijk mogelijke) breedtes, laadwaardes, etc, etc.

    @CJAHulskamp ... alles "gesprekken" waarbij mensen denken veel ervaring te hebben en alle verschillende waarheden te kennen ontsporen. (In mijn professionele ervaring: mobiliteit, verkeersveiligheid, risicogedrag, social drivers, geestelijke gezondheid, ...)
    Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
  • Thomas 1-11-16 20:53
    Thomas 1 november 2016 · 20:53
    Prove it? Wellicht eens een willekeurige Duitse bandentest open slaan waar naast de winterbanden een zomerband wordt meegenomen? Thomas op 1 nov 2016 16:38
    Ik herhaal ... prove it.
    Je poneert een stelling waar 4 A-merken bij rechtstreekse gesprekken in het slechtste geval met een héél gedetailleerde oplijsting van parameters, laboratoriumopstellingen en veldtests voor moesten afkomen om tot een ietwat realistisch en genuanceerd antwoord te komen en je verwacht dat een test van meestal niet-gelijkwaardige banden het bewijs is?

    Wat jij wil zeggen houdt in: ook bij temperaturen tussen 0 en 7°c bij verschillende vochtigheden, ook bij rechtstreekse vergelijking met gelijke (of zo gelijk mogelijke) breedtes, laadwaardes, etc, etc.

    @CJAHulskamp ... alles "gesprekken" waarbij mensen denken veel ervaring te hebben en alle verschillende waarheden te kennen ontsporen. (In mijn professionele ervaring: mobiliteit, verkeersveiligheid, risicogedrag, social drivers, geestelijke gezondheid, ...)Lars3 op 1 nov 2016 17:41


    Daar ik geen zin heb op aanvraag alle winterbandentesten uit te gaan spitten hier 1 van de eerste zoekresultaten via Google: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9024&highlight=autoweek...

    Paar jaartjes oud, maar vorig jaar nog een aantal vergelijkende testen gezien waar dezelfde conclusie uit werd getrokken.
    Voor iemand nauw betrokken bij bandenfabrikanten toch opvallend dat je dit zo stellig ontkent.
    *bericht bewerkt door Thomas op 1 nov 2016 20:54
    Even a bad day skiing is better then a good day at work
  • Patrick1973 1-11-16 21:36
    Patrick1973 1 november 2016 · 21:36
    @Thomas Met testen kan je alles bewijzen vanaf dat iedereen zijn eigen testprocedure samenstelt.

    Voor rubbercompounds geld dat de temperatuur van het rubber(band) bepaald hoeveel grip hij heeft. Met een koude band ga je een langere remweg nodig hebben dan met een warme band. Dit geld ook in de winter, rij je 20min aan 120km/h en dan voer je een remtest uit zal je heel andere resultaten zien dan een remtest uitgevoerd wanneer je juist opgetrokken hebt en dan direct remtest doen. Zomer of winterband ga je 2 totaal verschillend resultaten zien. Wat is de startsnelheid die wordt gebruikt ?

    Door je antwoorden bewijs je alleen maar dat je geen enkel technische kennis heb van rubbercompounds.

    Zolang je zomerbanden op temperatuur kunt houden kan je op droge koude zelfs met een negatieve asfalttemperatuur goed presteren, maar vanaf het punt dat je ze niet meer warm kan houden ben dik gezien. En vanaf dat er enige vorm van neerslag aan te pas komt ga je direct het verschil zien omdat er veel meer bandenwarmte afgevoerd wordt.
    Wordt die neerslag winters, met een koude zomerband, ga je echt niks meer van bakken omdat je compound gewoon niet meer op temperatuur komt en dus minder grip heeft. Door verschillend compoundopbouw kunnen producenten kiezen welk temperatuurbereik ze willen halen, vandaar dat bepaalde compounds nog werken aan -20°C, terwijl andere compounds aan -10°C er al de brui aan geven.

    Met hetgeen jij hier hebt zitten uitkramen bewijs je enkel en alleen dat je er niets van kent en begrijpt.
    Ik zou zeggen veel succes verder, maar onthoud je te moeien in discussie waar je niets van kent....
  • Thomas 1-11-16 21:44
    Thomas 1 november 2016 · 21:44
    @Thomas Met testen kan je alles bewijzen vanaf dat iedereen zijn eigen testprocedure samenstelt.

    Voor rubbercompounds geld dat de temperatuur van het rubber(band) bepaald hoeveel grip hij heeft. Met een koude band ga je een langere remweg nodig hebben dan met een warme band. Dit geld ook in de winter, rij je 20min aan 120km/h en dan voer je een remtest uit zal je heel andere resultaten zien dan een remtest uitgevoerd wanneer je juist opgetrokken hebt en dan direct remtest doen. Zomer of winterband ga je 2 totaal verschillend resultaten zien. Wat is de startsnelheid die wordt gebruikt ?

    Door je antwoorden bewijs je alleen maar dat je geen enkel technische kennis heb van rubbercompounds.

    Zolang je zomerbanden op temperatuur kunt houden kan je op droge koude zelfs met een negatieve asfalttemperatuur goed presteren, maar vanaf het punt dat je ze niet meer warm kan houden ben dik gezien. En vanaf dat er enige vorm van neerslag aan te pas komt ga je direct het verschil zien omdat er veel meer bandenwarmte afgevoerd wordt.
    Wordt die neerslag winters, met een koude zomerband, ga je echt niks meer van bakken omdat je compound gewoon niet meer op temperatuur komt en dus minder grip heeft. Door verschillend compoundopbouw kunnen producenten kiezen welk temperatuurbereik ze willen halen, vandaar dat bepaalde compounds nog werken aan -20°C, terwijl andere compounds aan -10°C er al de brui aan geven.

    Met hetgeen jij hier hebt zitten uitkramen bewijs je enkel en alleen dat je er niets van kent en begrijpt.
    Ik zou zeggen veel succes verder, maar onthoud je te moeien in discussie waar je niets van kent....
    Patrick1973 op 1 nov 2016 21:36


    Wow! Wat ben jij snel aangebrand zeg. Ik volg alleen de conclusies van grote testinstanties die onder DEZELFDE omstandigheden, winterbanden en zomerbanden tegenover elkaar zetten.
    Jouw technische onderbouwing is allemaal leuk en aardig, maar de testresultaten laten uiteindelijke resultaten zien, die er keer op keer niet om liegen.
    *bericht bewerkt door Thomas op 1 nov 2016 22:03
    Even a bad day skiing is better then a good day at work
  • Patrick1973 1-11-16 22:28
    Patrick1973 1 november 2016 · 22:28
    @Thomas

    https://www.touring.be/sites/default/files/WYSIWYG/3952_pneuhivereteto...

    Is wel in het Frans maar veel duidelijker kunnen de Zwitsers niet zijn met hun test. Onder de 10°C met neerslag (regen) wint de winterband. Om dan maar te zwijgen in sneeuwcondities.

    Je kan nu nog steeds gaan zeggen dat de Zwitsers niet weten waarover ze spreken....

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.