Overnachten op weg naar je skivakantie

Kristof op 07 februari 2013· 45 reacties

null
Op weg naar je wintersportvakantie

Vrijdag mogen we weer. De grote vakantieweken staan weer voor de deur en dat betekent voor heel wat wintersporters de grote uittocht naar de skigebieden. Traditioneel verloopt die vanaf vrijdag middag chaotisch, en is het ook de hele zaterdag doffe ellende op de snelwegen. Omdat we dit jaar met een gewijzigde gezinssituatie zitten, pakken we het voor een keertje anders aan. We logeren onderweg en doen de lange rit dus in twee delen.

Anders dan anders
Vorige jaren stapte ik vrijdagavond laat de auto in, reed ik de hele nacht door om zo omstreeks 8 uur aan te komen in de Alpen. Magisch vond ik dat, de lange rit (die ik meestal helemaal alleen reed) werd meermaals beloond met prachtige zonnestralen op de bergtoppen, vanaf een uur of zeven. Dat laatste uurtje was puur genieten en in no-time stond ik op de latten. De vermoeidheid volgde 's namiddags dan wel met een algemene knock out.

null
Priceless, de ski’s aanbinden na een hele nacht in de auto. Maar het kan anders!

Waarom eens geen tussenstop?
In september kwamen er echter een prachtige tweeling op aarde, die me nu die wilde routeplanning enigszins heeft doen herzien. Logisch ook natuurlijk, want met dergelijke jonge kindjes is een uitgekiende planning belangrijker dan wat dan ook. We besluiten dan ook de reis richting Wallis in twee delen te ondernemen, met een tussenstop vlak achter het drukke knooppunt van Basel. Zo rijden we vrijdag voor de drukte weg, kunnen we tussenstops maken waar nodig en hebben we nog een normale avond met gezellig familiediner. Zaterdag ook geen stress of overbodige rush, kort voor de middag vatten we het laatste stuk aan om zo relaxet in onze bestemming aan te komen. Anders, maar zeker niet minder.

Waarom wel of geen tussenstop
Maar lang niet iedereen kan zich een tussenstop permitteren. Ofwel kan je geen extra halve dag vrij krijgen op je job, moeten de kids nog tot 4 uur naar school of vind je geen accommodatie die precies op de weg naar je bestemming ligt. De extra kosten voor een overnachting tellen natuurlijk ook nog even door. Maar om de traditionele zaterdag-drukte te ontwijken, is het wel een prima oplossing. Ik ben dan ook benieuwd of onze kersverse kids er net zo over denken. En hoe uitgerust ik zaterdag of zondag op de piste zal staan.

Hoe reizen jullie?
In welke situatie dan ook, hoe reizen jullie naar de sneeuw tijdens de drukke vakantiewissels? Toch gewoon de zaterdagdrukte in of zoeken jullie ook wat meer spreiding op?

Kristof

Plaats een reactie

Toen wij nog geen kinderen hadden gingen reden we in een keer. Wij reden overigens nooit de hele nacht door. Meestal vertrokken wij na een paar uur slaap om ca 4 uur. een halve dag later waren we dan op de bestemming. Het eerste jaar dat we één kind hadden zijn we nog wel in één keer gegaan. Dit was naar Flumserberg en is goed te doen. Toch moesten we op het laatst nog een fles in de auto geven omdat het rond Zurich vast stond. Nu we twee kleine kinderen hebben rijden we altijd in twee keer. Je weet nooit wat er onderweg gebeurt en als de kinderen er totaal geen zin meer in hebben hoef je ze minder lang te vermaken.
Dit jaar gaan we sinds lange tijd weer naar Oostenrijk. We hebben net ten zuiden van Bamberg een hotel geboekt voor een paar tientjes incl. ontbijt. Op zaterdagmorgen kunnen we dan nog beslissen welke route we verder nemen. Of via Munchen of als het echt erg druk is via Passau. De bestemming is namelijk Flachauwinkl.

Wij rijden vrijdagmorgen vroeg weg en hebben een hotel geboekt net voor de grens bij kufstein ! Zaterdagmorgen weer vroeg op pad voor de laatste 100km. Hopelijk blijven we op beide dagen de drukte voor!

Wij zijn een aantal jaar op vrijdagmorgen vertrokken richting Wallis.
We overnachten toen tussen Basel en Bern en reden de volgende ochtend rond 8 uur richting de autotrein. Op die manier hebben we nooit in de file gestaan.
Helaas veranderde de school van onze kinderen opeens hun vakantierooster en was de vrijdag geen vrije dag meer.
Nu gaan we aan het begin van zaterdagnacht rijden (rond een uur of 1) en hopen dan in de ochtend in Wallis aan te komen.

Voorheen reed ik alles in één keer. Dan gingen we gerust voor een weekendje: nachtje doorrijden - boarden - en dan gewoon vroeg naar bed.
Vorig jaar voor het eerst op weg naar Fiss net zuid van Ulm een klein hotelletje geboekt. Toen dus na ‘t werk weggereden, 7 uur kunnen slapen en om half zeven de reis weer aangevangen. Dat is wel erg goed bevallen. Je bent die eerste dag gewoon een stuk frisser en dat zijn die paar tientjes van dat hotel wel waard.
Twee weken terug naar Les Sybelles in een hotel net voorbij Bern overnacht. Vrijdag aan het begin van de middag naar Zwitserland gereden en zo hoefden we zaterdagmorgen nog maar 3 uurtjes tot in Saint Sorlin d’ Arves. De vakantie begint dan gewoon lekkerder.
Volgende maand gaan we naar Mayerhofen en dan rijden we gewoon zaterdag vroeg weg. Die middag doen we niets meer, dus gaan we gewoon eerst lekker kwartier maken en de zondag pas boarden.

Wij reden de rit altijd in 1x. Vertrokken rond 4 uur op zaterdagochtend en dan ben je rond 4 uur op plaats van bestemming. Ideaal omdat je dan toch pas je appartement in kunt en zeker omdat we de luxe hebben om buiten de vakantieweken om te rijden.
Dit jaar gaan we echter kijken hoe het bevalt om te overnachten. We zijn met een grote groep en een aantal hebben kleine kinderen bij zich. Planning is om op vrijdagmiddag richting Nancy te rijden en dan zaterdag ochtend door te rijden naar Alpe d’Huez.

Al weer een paar jaar altijd met voorovernachting. Ooit mee begonnen vanwege een slechte weersvoorspelling, nu als vast onderdeel van de vakantie gaan zien. We vertrekken op vrijdagochtend, om aan begin van de avond, bij voorkeur net over de Oostenrijkse grens een hotel/pension te pakken zodat de volgende dag nog maximaal twee uren gereden hoeft worden. Hotel altijd via booking.com met gratis annuleren tot 18:00 uur op de dag zelf. Prijs en afstand tot doorgaande route belangrijk, maar restaurant en ‘Oostenrijkse sfeer’ nog belangrijk :-) We hebben zo al wat gezellige vrijdagavonden beleefd, omdat in de dorpjes zo’n hotel/pension ook als dorpskroeg fungeert, en veel locals daar de vrijdagmiddag/avondborrel doen. En daarbij is meegenomen we zaterdag vroeg (en uitgerust) op piste kunnen staan en - in ons geval - niet 's nachts hoeven te rijden.

Ik heb al vanalles gedaan: vroeger was het altijd zaterdag ochtend vroeg vertrekken, ik heb de ritten al in 2 keer gedaan (vrijdagavond tussenstop en dan zaterdagvoormiddag laatste stuk) of in 1 keer om 14u vertrekken en om 23u aankomen.
Het hangt er allemaal van af welke dag je gaat, en of het met u werk uitkomt welke oplossing persoonlijk het best is.

Kleine opmerking op de stelling: “vind je geen accommodatie die precies op de weg naar je bestemming ligt. De extra kosten voor een overnachting tellen natuurlijk ook nog even door.”
Je vind altijd wel accommodatie, zeker in Duitsland vind je overal kleine pensionen die goed verzorgd zijn en die schappelijk zijn qua prijs. Ik ga hier geen links plaatsen maar met 2 minuten Google werk vind je wel geschikte “Deutsche Pensionen”. ;)

Al tijden op vrijdag weg en dan overnachten. De volgende ochtend voor de koffie op bestemming en dan uitgerust de middag op de ski’s. Wat wel essentieel is om ver genoeg door te rijden, of dan vroeg genoeg weer te vertrekken. Anders sta je alsnog in de file met de ‘nachtrijders’

Gewoon op vrijdag op zaterdag nacht aanrijden en wisselen van bestuurder. Dan is er naar mijn mening niets aan de hand. We gaan overigens nooit direct bij aankomst de piste op, dus die poeder/piste stress is al niet aanwezig :D Vanuit Limburg is het vaak al 1 a 2 uur korter rijden dan voor mensen uit het Noorden, dus dat scheelt ook al wat.

Wij komen uit friesland en gaan ook altijd wintersporten met kinderen. Wij vertrekken altijd rond 13:00 op vrijdag en zijn dan vroeg in de avond 20:30 ofzo in freiburg. Daar hebben we een overnachting gepland en rijden dan zaterdagochtend het laatste stukje naar portes du soleil (champoussin). Onze ervaring is dat het zowel op vrijdagmiddag en zaterdagochtend voor ons goed te rijden is. We komen dan rond 12:00 aan in champoussin. DAt kan veel eerder maar we doen 's ochtend rustig aan.

Ben zelf een avond/nachtmens dus vindt het geen probleem om snachts te rijden. Zoals ook vermeld in het stuk, zijn die eerste zonnestralen op de toppen zo’n magisch moment dat je de vermoeidheid helemaal vergeet. Bij aankomst gelijk skipas halen, omkleden en lekker ontspannen afdalen. Savonds op tijd naar bed en dan de volgende dag vol aan de bak! We gaan altijd buiten het seizoen dus we hoeven ook geen drukte te vermijden.

Ieder jaar vanuit Groningen naar de Italiaanse Dolomieten. 's Morgens vertrekken, niet te vroeg gewoon op ons gemakje. Dan in de middag aankomen op de Brennerpas om daar een gezellige avond te hebben met alle skigenoten die daar ook aankomen! In de ochtend niet al te vroeg weg, eerste tankstation een echte italiaanse koffie halen en dan het laatste stukje te rijden. Dan is er genoeg tijd om skipassen te halen, eten in te slaan voor het appartement en relaxed aan te doen. Sommigen gaan al skieen of boarden anderen niet die gaan op zondag lekker beginnen. De vrijdag en zaterdag zijn voor ons al echte vakantie dagen die ook bij de wintersport horen en genieten daar erg van.
Ik heb dat doorjakkeren door de nacht en dan ook nog gaan skien die eerst dag van aankomst nooit echt begrepen…

op die leeftijd is een stop nog helemaal niet zo nodig. Ze slapen in de regel prima onderweg. Een ‘gezellig familiediner’ klinkt ook wat te idyllisch met zulke kleintjes die uit hun ritme zijn. Uitrusten is natuurlijk mooi maar is niet verzekerd op die leeftijd op een hotelkamer! Ik zou gewoon 's ochtends niet te vroeg vertrekken teneinde het normale slaapritme te houden van de kleintjes en 's avonds wat later aankomen. Je kunt toch niet overdag inchecken en oververmoeid zonder appartement zitten met twee gevulde maxi-cosi’s en alle bagage is niet aanlokkelijk.
beste advies: sla een paar jaartjes over tot ze wat groter zijn…

In prencipe rij ik 's nachts gewoon richting de bestemming, rond 2 uur in de auto en rijden maar. Zoonlief slaapt dan nog wel een paar uur door kan ik lekker doorrijden, en daarna om de 2 á 3 uur een sanitaire stop.

Heb een keer met een overnachting gedaan wat me wel beviel, ben nog aan het denken of ik dat dit jaar weer ga doen.

Vrijdag rond middaguur weg, 's avonds lekker eten bij lekker restaurantje onderweg, en dan 's avonds prima aankomen op de bestemming rond een uurtje of 24u. Zaterdag heerlijk hele dag en uitgerust op de piste :)

vrijdagavond vertrekken om rond 7-8u s’ochtends aan te komen en dan direct de sneeuw op :)

een goeie dag is een sneeuwdag

Paar keer hele nacht gereden maar dit jaar voor het eerst een pension dicht bij de eindbestemming geboekt. We gaan nu dus vrijdagmorgen vertrekken en hopen tegen de avond aan te komen, dan lekker eten en slapen en volgende ochtend auto parkeren bij huisje en direct de piste op.

Wij rijden altijd vrijdagochtend richting Kufstein. In hotel Dannerwirt doen we een overnachting. Dan op zaterdagochtend vroeg op pad om zaterdag rond de lunch weer op de skies te staan in Alta Badia :-)

Ik rij vrijdag morgen om 04:00 uur weg, hopelijk de drukte voor blijven. Als het goed gaat ben ik rond de middag in het hotel en met pech pas 's avonds laat. Enfin ik sta zaterdag wel uitgeslapen op de latten :).

Ik ben een aantal keren met mijn gezin wezen slapen onderweg en dat bevalt absoluut niet, de kinderen (nu 2 en 6) moeten wennen aan een bed en slapen dus niet goed waardoor je zelf ook niet lekker uitrust. Wij vertrekken vrijdag op zaterdag rond een uur of 1 snachts, kinderen achterin lekker slapen en wisselen met rijden. S’ochtends op het gemak ontbijten in het dorp (Ehrwald) en alle skipassen/skihuur/skischool regelen. Zondags, als het extreem druk is overal hebben wij de passen al en kunnen direct gaan skien.

Wij gaan donderdag ochtend weg en hopen dan 's avonds aan te komen in het Kaunertal. We overnachten daar 2 keer. Vrijdag skiën we op de Kaunertaler gletscher. Zaterdag rijden we door naar Samnaun. We doen op die dag ook wat boodschappen en kopen de skipassen zodat we vanaf zondag weer kunnen skiën.

Wij gaan altijd naar de portes du soleil en daar heb je “handsfree” skipassen. OMdat we deze nooit inleveren regelen we via internet in nederland altijd al onze skipassen. Hierdoor kunnen we gelijk skien zonder dit soort zaken op locatie nog te moeten regelen.

Vrijdagmiddag weg, zodra de kinderen uit school zijn. Dit jaar is dat pas 15.10 helaas. Met zo min mogelijk stops en file doorrijden naar hotelletje in Oostenrijk op half uurtje van eindbestemming, die pas vanaf zaterdag beschikbaar is. Zaterdag na een goed Oostenrijks ontbijtje door naar het hotel, daar even omkleden en de skipassen in ontvangst nemen. Als het een beetje meezit staan we voor 11 uur bovenop de berg van het uitzicht te genieten en starten we de eerste afdaling.

Vrijdag (morgen weer!) in de loop van de avond rond een uur of 10-11 wegrijden, goed doorrijden en meestal rond een uur of 7-8 in de ochtend op plek van bestemming, pas halen en naar boven, wil niet anders

Afgelopen vakantie hebben we de heenweg in 2 delen gereden en de terug weg in 1 keer. De planning was om in 1 keer te rijden, maar op de heenweg hebben we een ongeplande overnachting op het politiebureau wegens een ongeluk. Geen succes… Wel veel van geleer, zoals: Nooit met 1 persoon die het voertuig kan rijden gaan rijden, minstens 1 persoon die wakker is in de auto en met regelmaat van bestuurder wisselen.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Wij vertrekken vanavond met onze 2 kids die we een dagje eerder van school houden met de camper richting Frankrijk, overnachten regio Luxemburg en rijden morgen op het gemak verder.
Toilet, gevulde ijskast, Tv, playstation e.d. voorhanden.
Vermoedelijke aankomst morgenavond rond 17h, skipas afhalen, zwembadje doen en zaterdagmorgen als eerste de piste’s onveilig maken :-)

Iedereen een fijne en vooral veilige vakantie gewenst !

Wij rijden altijd vrijdag nacht. Rond een uur of 21:00 weg, 2 uurtjes slapen in de auto en komen dan lekker vroeg aan in Paradiski of Les Trois Vallee. Kan ik mooi vroeg de piste op en nergens last van.
Dit hebben wij altijd gedaan ongeacht de leeftijd. Ik snap daarom ook niet zo goed waarom je het dit jaar anders doet, die kinders slapen toch wel.

Haha

Sinds we aan de schoolvakantie gebonden zijn, is het vrijdagochtend vertrekken en een kilometer of 30 voor de plaats van bestemming een overnachtingen met halfpension pakken.
De volgende ochtend dan uitgerust, zo rond 10:00 uur, de skies onderklikken.

Daarvoor was het zaterdagochtend rond 04:00 uur in de auto om zo snel mogelijk in de Alpen te komen.

Wij stappen al jaren in de bus op vrijdagsmiddag laat en laten ons relaxed rijden naar Frankrijk of Oostenrijk waar we dan redelijk uitgerust aankomen. Aangezien de bus vooral in de late avond nacht rijdt zijn we meestal vroeg op de bestemming. Skiën doen we echter pas de tweede dag, de eerste dag is vooral sfeer proeven, omgeving verkennen en een stevige wandeling maken en natuurlijk op zijn tijd een natje en een droogje. En niet te vergeten boodschappen halen.
Groeten,
Gert

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.