BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Zelf je kapotte ski repareren!

Zelf je kapotte ski repareren!

Rogier op 8 januari 2017 · 66 reacties

Op het forum krijg ik regelmatig de vraag of bepaalde ski's nog te repareren zijn. Gelukkig zijn bijna alle beschadigingen van een ski gewoon prima te herstellen. Kapotte staalkanten, flinke gaten in het belag, het is allemaal te doen. Wel is het vaak veel werk. Als je een beetje handig bent kun je het prima zelf doen. Als je geen twee rechterhanden hebt kun je het beter uitbesteden. In bovenstaande video leg ik uit hoe een flink kapotte ski gerepareerd kan worden.

Kleine gaten

Kleine gaten in het belag worden opgevuld met een Ptex repaircandle. Dit kan op twee manieren. Dit kun je met een aansteker smelten en daarna plat drukken met een metalen schraper. Of als je vaak ski's repareert met een speciaal pistool (deze hebben een andere temperatuur dan een lijmpistool, dus koop wel een specifieke). Het plakken van deze ptex werkt het beste als de ski op kamertemperatuur is, beter nog iets warmer. Ook is het van groot belang dat de base, het belag, waxvrij en ontvet is. Het goed vastdrukken met een metalen schraper zorgt er ook voor dat de ptex blijft zitten en uithardt. Daarna kun je de restjes afschrapen of wegvijlen. Over een schuurband bij een skiwinkel werkt vaak het beste.

Grote gaten of gaten bij staalkanten

Gesmolten ptex is veel minder hard dan het belag zelf. Dus als je weer een steen op dezelfde plek raakt zal je snel de ski of board verder beschadigen. Dat is midden in de base niet zo'n probleem. Maar naast een staalkant is dit veel problematischer. Dan zou je in het ergste geval je staalkant uit je ski kunnen trekken. Dan is het verstandiger om een nieuw stuk belag te plaatsen in je ski.

Ook als je een zeer dik gat hebt geskied midden in belag is het verstandiger om deze met een nieuw stuk belag op te vullen. Dit is een ingewikkelde klus. Veel winkels doen dit ook niet. Dat is jammer want ski's die soms gemakshalve total loss worden genoemd zijn nog prima te repareren.

  1. Met een pons sla je het stuk rond het belag wat beschadigd is. Hierna verwijder je de base die in de grenzen van het geponste stuk ligt. Dit is een lang en precies klusje. Echt alles moet eruit. Let vooral dat je de randen strak afwerkt. Soms even extra insnijden met een goed stanleymes kan erg nuttig zijn.
    1a. Als je geen pons heb kun je een stuk belag uitsnijden dat over het beschadigde deel heen past, deze leg je strak over het beschadigde deel en met een stanleymes snij je deze precieze vorm uit het belag.
  2. Als alles goed schoon is en je stuk belag perfect past en helemaal in het belag verzinkt maak je alles goed schoon en ontvet je de base van de ski rondom de beschadiging. Ook maak je het stuk belag dat je gaat plakken goed schoon..
  3. Hierna meng je de epoxy lijm, het liefst langzaam drogende. Meng, meng en meng, als je denkt genoeg te hebben gemengd meng je nog even door.
  4. Smeer de epoxy uit in het gat op de ski waar je het nieuwe belag gaat plakken. En op het stuk belag dat je gaat plakken
  5. Leg het nieuwe belag in de ski, je doet hier een plasticzakje overheen om je gereedschap niet aan je ski te doen plakken.
  6. Nu klem je alles met een metalen-schraper op het gerepareerde stuk goed vast met twee of drie lijmklemmen.
  7. Na een nacht in een warme omgeving haal je alles van de ski, en zit als het goed is je nieuwe stans goed vast.
  8. Nu kun je alles met een vijl goed strak afvijlen, of over een speciale ski-schuurband bij een skiwinkel.
  9. Vergeet na al deze behandelingen je ski's niet opnieuw te slijpen en te waxen, want door het vijlen en ontvetten zal er nog maar weinig wax op de ski's zitten.

Staalkanten uit de ski's

Als je staalkanten uit de ski's liggen dan kun je deze terug zetten. Het is van belang dat je er dan ook een nieuw stuk belag inzet om de staalkant goed vast te zetten. Doe dat zoals hierboven beschreven. Waak ervoor dat als je alles vast zet tussen de lijmklemmen dat de staalkant zo strak en recht mogelijk in de ski ligt. Als je de originele staalkant niet meer goed teruggebogen (geslagen) krijgt kun je het beste de beschadigde staalkant wegzagen en er een nieuw stuk staalkant in terug leggen. Eventueel vastschroeven in de kern kan helpen om de staalkant nog beter vast te zetten. Ik heb hier ooit een hand schroefjes op de kop getikt die vroeger werden gebruik voor ouderwetse staalkanten vast te zetten en deze werken perfect!

Om een staalkant terug te zetten moet je soms best veel geweld gebruiken. Terugbuigen of terugslaan met een hamer is soms echt nodig. Begin alleen aan deze klussen als je twee rechter handen hebt. Anders kun je het beter door een skiwinkel laten doen.

Ik heb al veel zeer zwaar beschadigde ski's gerepareerd. Nog nooit heeft een van de stans/pons losgelaten. Zelfs zelf geplaatste staalkanten hebben nog nooit losgelaten. Op vele ski's heb ik of mijn vrienden nog jarenlang geskied. Het belangrijkste bij al deze reparaties is dat je er de tijd voor neemt. Eventueel oefenen op een oude ski is aan te raden. En hoe vaker je met dit soort ski's knutselt hoe makkelijker het gaat en hoe leuker het wordt...

Succes als je het zelf gaat proberen. En bij vragen, stel ze gerust...

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • QmaartenQ 8-01-17 10:06
    QmaartenQ 8 januari 2017 · 10:06
    Goed filmpje! Bedankt.
  • nils3 8-01-17 10:46
    nils3 8 januari 2017 · 10:46
    Ik wax en slijp al jaren zelf. Kleine reparaties met de druipkaars ook maar dat belag vervangen wist ik niet, gaaf! Gelukkig waren de pistes rond peisey/ les arcs vorige week goed genoeg om de boel heel te laten!!
    Wel dagelijks moeten slijpen vanwege kleine beschadigingen aan de staalkanten.
    @Rogier: Ik gebruik altijd een braamsteen, grove vijl, kleine vijl diamantvijltje 200 en diamantvijl 600 in de genoemde volgorde. Heb jij eventueel nog een toevoeging of is dit voor amateurs goed genoeg? En nog iets; pas jij altijd je wax aan aan de temperatuur? Allroundwax werkte niet meer bij -15 afgelopen donderdag en vrijdag!
  • Pvdh 8-01-17 11:16
    Pvdh 8 januari 2017 · 11:16
    @rogier, wat een gaaf filmpje! Doe zelf ook het een en ander maar geen base replacement zoals hier. Erg gaaf!
    *bericht bewerkt door Pvdh op 8 jan 2017 11:31 (1% bewerkt)
  • Coldfeet 8-01-17 11:23
    Coldfeet 8 januari 2017 · 11:23
    @Rogier: heel mooi en goed gemaakt
  • Rogier admin 8-01-17 11:24
    Rogier admin 8 januari 2017 · 11:24
    @nils3 Dat lijkt mij meer dan voldoende. Ik gebruik hetzelfde voor mijn piste ski's, maar voor mijn off-piste en toerski's zelf alleen maar een kleine vijl.

    Wax, ik ski bijna altijd met universele wax buiten extreme temperaturen, dan wil ik nog wel eens een temperatuur-specifieke pakken. Goed schrapen en afborstelen werkt ook vaak erg goed...

    @Pvdh Thanx! Echt moeilijk is het niet als je de spullen hebt.
    *bericht bewerkt door Rogier op 8 jan 2017 11:45
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Hooykaas 8-01-17 13:57
    Hooykaas 8 januari 2017 · 13:57
    Bedankt voor alle moeite @Rogier
  • Martin7182 8-01-17 14:33
    Martin7182 8 januari 2017 · 14:33
    Toffe video Rogier! Heeft alle belag dezelfde dikte? Dikker dan origineel lijkt me niet zo'n probleem, maar dunner wel natuurlijk. En waar kun je dit kopen? Hoe beschermen tegen uitdroging? Teveel vragen, ik weet het 😃
  • nils3 8-01-17 14:37
    nils3 8 januari 2017 · 14:37
    thanx Rogier!
    Schrapen en borstelen als een gek 😉
  • Madloch 8-01-17 16:22
    Madloch 8 januari 2017 · 16:22
    Interessant!
  • Sneeuwbaard 8-01-17 16:36
    Sneeuwbaard 8 januari 2017 · 16:36
    Bedankt Rogier!

    Ik ben blij om te zien dat ook heel secure klusjes gedaan kunnen worden met een hamer. 😀
    Beter één plank onder de voet, dan twee latten in de hand.
  • Rogier admin 8-01-17 16:51
    Rogier admin 8 januari 2017 · 16:51
    @Martin7182 Dit kun je volgens mij prima op internet bestellen. Ik koop het hier bij lokale skishops. En bij was het altijd dikker dan het standaard belag.

    En beschermen tegen uitdrogen? Je bedoelt als je het niet gebruikt? Bij mij ligt ie in een donkere kast en daar is al 5 jaar prima....
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Martin7182 8-01-17 18:36
    Martin7182 8 januari 2017 · 18:36
    Bedankt @Rogier! Ik bedoel inderdaad voor als je het lange tijd niet gebruikt. Niets zo vervelend als wachten totdat je aan de slag kunt, zelfs als je geen haast hebt 😉 Inderdaad op internet is dit allemaal te bestellen, ik zie het nu ook. 6 euro voor een meter belag en 3.5 euro voor twee meter kant; geen geld eigenlijk 😃

    Leuk dat je accounter's foto hebt gebruikt in je video! Je kunt er mooi op zien hoe de kant z'n stevigheid krijgt.
  • Frank9 8-01-17 23:24
    Frank9 8 januari 2017 · 23:24
    Interessant filmpje Rogier!
  • wmeester 9-01-17 13:37
    wmeester 9 januari 2017 · 13:37
    Hoe lang zou een reparatiewinkel voor zo'n klusje rekenen? 100 euro?

    Epoxy lijm lijmt niet alles, zoals het plastic zakje (PP of PE) maar wel het belag. Dat is dus een ander universeel soort kunsstof?
  • Bartjesnouws 9-01-17 13:58
    Bartjesnouws 9 januari 2017 · 13:58
    Weet iemand waar je z'n vulpistool koopt? (welk merk?)
    Srhed Racket :)
  • michelr 10-01-17 13:39
    michelr 10 januari 2017 · 13:39
    Goed filmpje ben zelf ook aan het kijken hoe waxen en dergelijke te werk gaat, dan is dit filmpje heel interessant.
  • Marco_ski 13-01-17 14:32
    Marco_ski 13 januari 2017 · 14:32
    Ik kan geen Nederlandse site vinden waar ik belag kan kopen... hebben jullie tips?
  • Coldfeet 10-02-17 11:32
    Coldfeet 10 februari 2017 · 11:32
    Ski's van mijn vrouw, uitgeleend aan haar zus (dat was ook de laatste keer). Ik wou deze opnieuw waxen en slijpen, zie ik een hele opening tussen belag en kant.
    Ook duidelijk een put op het belag van een impact.
    Het vervelendste is dat het belag over de ganse lengte hoger is komen liggen dan de staalkant. Naar ik aanneem is er al vocht tussen gekomen waardoor de houten kern uitgezet is.

    Nu is mijn vraag, vermits de ski's een 6 jaar oud zijn en al een 15 weken meegemaakt hebben, of het nog de moeite loont.
    @rogier zijn filmpje is heel mooi, maar ik heb geen zin om dit te gaan doen als de houten kern aangetast is.
    Of ergens op steen helemaal laten afschuren en opvullen?

    De foto's zijn niet 100% scherp, mijn excuses hiervoor.
  • Lars3 10-02-17 11:56
    Lars3 10 februari 2017 · 11:56
    Dit topic ben'k door een vakantie volledig uit het oog verloren!
    @Rogier: dank! Duidelijk en goed gemaakt 😃.

    @Coldfeet: mijn gedachte is ... daar begin ik niet meer aan. Als de kern inderdaad is beginnen werken, lijkt het voor mij een total loss.
    Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
  • Rogier admin 10-02-17 15:22
    Rogier admin 10 februari 2017 · 15:22
    @Coldfeet Iets scherpere foto's zouden fijn zijn? Kun je het belag met wat kracht terug duwen? (Hoeft natuurlijk niet te blijven zitten) Of lukt dat niet?
    Mocht dat wel lukken valt het geheel waarschijnlijk wel te verlijmen.
    *bericht bewerkt door Rogier op 10 feb 2017 15:22 (29% bewerkt)
  • derreckweterings 12-02-17 12:14
    derreckweterings 12 februari 2017 · 12:14
    @Rogier, ziet er mooi uit de step by step...heb je ook een goed adres om het te laten doen?

    Skitjes zijn 2 jaartjes oud...zonde!





    Dank!
  • Rogier admin 12-02-17 14:36
    Rogier admin 12 februari 2017 · 14:36
    In Nederland zou ik dit niet weten wie dit doet, helaas, iemand anders misschien?
  • CoenWD 28-02-17 23:56
    CoenWD 28 februari 2017 · 23:56
    Wauw!! Dit is echt een leerzaam filmpje!!

    Ik heb alleen nog 1 vraagje. Waar kun je de pons bestellen? Of heeft hij een merkje, dan kan ik hem wel googlen.

    Groeten, Coen
  • Feli 2-03-17 07:01
    Feli 2 maart 2017 · 07:01
    Kreeg onlangs overigens ook een paar ski's binnen om te waxen en slijpen, heb nu geleerd eerst tijd te investeren om de hele ski goed te bekijken alvorens een paar aan te nemen voor waxen en slijpen en niet alleen naar het belag en de kanten..............









    Exact op de positie waar de achterbak in de (schuim)kern bevestigd is een scheur door en door, alleen de schroeven van de binding en de toplaag houden de boel nog enigzins bij elkaar.

    Eigenaar was met kerst onderuit gegaan en knie 'verdraaid', ski was niet uitgegaan. Rest van de week niet meer op ski's gestaan en nu gebracht voor onderhoud. Heb hem helaas teleur moeten stellen en geadviseerd nieuwe ski's te kopen.

    Oh en de andere had ik uiteraard al compleet gereinigd en geslepen. Dus vandaar, volgende keer bij aannemen nog beter kijken!
  • CoenWD 2-03-17 10:51
    CoenWD 2 maart 2017 · 10:51
    @CoenWD

    Op Tognar.com kun je malletjes bestellen en ander reparatie spul:

    http://www.tognar.com/ski-and-snowboard-repair-tools-and-materials/...

    http://www.tognar.com/base-repair-template-exterior/...
    http://www.tognar.com/base-repair-template-exterior/...Feli op 2 mrt 2017 06:47


    @Feli, thnx voor de moeite. Ik vind alleen bij dat soort malletjes je kans op een gebruikersfout te groot. De pons die rogier in het filmpje gebruikt is vele malen nauwkeuriger, met minder kans op een gebruikers fout.
  • sneeuwbok 9-12-18 18:26
    sneeuwbok 9 december 2018 · 18:26
    Erg interessant @Rogier, dit gaat verder dan alleen maar was smeren en slijpen. En juist zo nodig, want ik kom altijd wel terug met krassen, en zelfs nu nog erger.

    Dank @Feli voor de verwijzing naar Tognar. Daar hebben ze veel specifiekere materialen, met name voor het vullen. Ik zag dat ze ook veel aanwijzingen hebben staan. Ik ga er nog beter naar kijken.
  • Yoeri- 3-01-19 13:16
    Yoeri- 3 januari 2019 · 13:16




    Deel 1



    Deel 3



    The result

    Schiheil
  • Tukker 3-01-19 13:26
    Tukker 3 januari 2019 · 13:26
    Vakwerk!
    Tukker(ik)

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.