BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Rijden in de sneeuw! De tips!

Rijden in de sneeuw! De tips!

Rogier op 23 februari 2017 · 26 reacties

Als je vrijdag in Noordalpen in de auto zit heb je een grote kans dat je een stukje in de sneeuw zult rijden. Autorijden in de sneeuw is geen ramp. Alpenbewoners doen niet anders en draaien hun hand er niet voor om. Maar zonder ervaring is het soms best eng. Als je een beetje voorzichtig bent en je aan onze tips houdt krijg je vanzelf steeds meer ervaring en zul je minder last hebben van sneeuw...

Sneeuw gaat langzamer

Als het sneeuwt gaat alles langzamer. Iedereen rijdt langzamer en wegen slibben eerder dicht. Hou hier rekening mee. Kijk even goed naar de route die je wilt gaan rijden. Als je bijvoorbeeld niet per se over de Fernpas hoeft is het misschien slimmer om deze niet te nemen als het hard sneeuwt. Soms is honderd of tweehonderd kilometer (via een snelweg) omrijden handiger dan in sneeuwval op een bergpas vast komen staan.

Volg niet zomaar je GPS

Ook willen bergcols die normaliter open zijn wel eens sluiten bij hevige sneeuwval. Dit is niet om mensen te pesten, dit is voor de veiligheid van ons allemaal. Hou dus tijdens het rijden de verschillende websites met route-informatie goed in de gaten en volg niet zomaar je GPS. Teveel mensen rijden zich vast op gesloten bergcols of verliezen ontzettend veel tijd door puur hun GPS te volgen. Route-informatie vind je hier:

Frankrijk:

Hautes Alpes
Savoie
Isère
Haute Savoie

Oostenrijk:

ÖAMTC Verkehrsservice

Duitsland:

ADAC

Zwitserland:

Touring Club Schweiz

Winterbanden

Natuurlijk rij je met goede winterbanden. Lees hier alles over winterbanden. Bedenk wel dat winterbanden geen wondermiddel zijn. Sneeuw is en blijft glad. Het is dus niet zo dat je met winterbanden opeens hetzelfde kunt rijden als met zomerbanden op een droog wegdek. Door winterbanden is je remafstand op sneeuw veel korter, hou je beter grip en kun je na stilstand weer makkelijk verder rijden.

Kettingen op tijd om

Heb je weinig ervaring met het rijden in de sneeuw, je bent niet zeker van je auto, je winterbanden of je eigen rij-kwaliteit, twijfel dan niet en leg kettingen om! Dan worden stuur-, rem- en andere schoonheidsfoutjes je wat makkelijker vergeven. Wees niet die wintersporter die midden in de klim, achter een blinde bocht zijn kettingen om moet leggen. Doe deze op tijd om! Veel skigebieden liggen aan het eind van een klim. Als het aan het begin van de klim al wit is op de weg dan zal er hogerop alleen maar meer sneeuw liggen. Dus pak de eerste de beste parkeerplaats en doe die kettingen om. Dit voor je eigen veiligheid en ook voor die van anderen. Enne, kettingen gaan om de aandrijfwielen...

Rij rustig aan

Rustig rijden is de allerbelangrijkste tip om veilig te rijden in de sneeuw. Rem rustig, geef rustig gas. Kortom vergeet het sportieve rijden. Probeer geleidelijk te rijden dus maak niet al te hoge toeren. Hoe meer toeren je draait, hoe meer kans je hebt om weg te slippen en te gaan spinnen. Rij dus met een lagere versnelling dan je normaal gesproken gewend bent en zou doen. Laat je auto rustig omhoog rollen, je geeft geleidelijk en rustig gas. Zeker naar beneden is het van belang om rustig op je motor te remmen. Eigenlijk wil je in de sneeuw je rem niet aan hoeven te raken. Dus je rijdt rustig en geleidelijk naar boven en naar beneden. Iets extra gas geven kan wel nuttig zijn als je een auto een beetje uitbreekt om auto recht te trekken (als je auto voorwiel aandrijving heeft).

Hou afstand!

Om rustig en geleidelijk te kunnen rijden is het van belang om afstand te houden. Nog meer dan op een droog wegdek. Zo hoef je door of bij een foutje van je voorganger niet meteen op de rem en kun je prettiger doorrijden. Afstand houden is met winterse condities nog belangrijker dan wanneer er geen sneeuw of ijs op de weg ligt.

Zorg dat je voldoende ruitenwisservloeistof hebt

Op een besneeuwd wegdek waar ook nog eens wordt gestrooid wil je voorruit erg snel erg vies worden. Zeker als het niet meer sneeuwt en je je ruitenwissers niet aan kan laten staan. Zorg dat je voldoende ruitenwisservloeistof mee hebt, en wel een winterse variant die lage temperaturen goed aankan. Een extra bidonnetje in de auto kan geen kwaad. Ook scheelt dit enorm in prijs want langs de belangrijkste verbindingswegen vragen ze astronomische bedragen voor een paar liter vloeistof. Ik heb altijd een extra bidon in mijn auto staan. Zeker met de soms laagstaande zon in de winter is een schone voorruit van levensbelang.

Andere accessoires

Denk verder aan een paar oude handschoenen om je kettingen om te kunnen leggen. Een zaklampje of nog beter een hoofdlampje kan ook erg handig zijn. Een stuk karton of plastic kan fijn zijn om geen natte knieën te krijgen als je je kettingen omlegt. Een thermoskan met thee of koffie en wat extra eten kan fijn zijn als de reis langer duurt dan verwacht. En voor extreme gevallen, neem een deken of slaapzak mee voor als je onverhoopt lang stil komt te staan.

Gaat het niet: stop dan

Als er teveel sneeuw ligt. Er teveel files staan. Je te moe wordt. Het echt niet lukt om over een col heen te komen of als de condities gewoon echt te bar en boos zijn, stop gewoon. Zoek een hotel of pension naast de weg en overnacht daar. Niets is zo belangrijk dat het niet een dagje kan wachten. Je eigen veiligheid, en die van je familie, gaat altijd voor.

En tank op tijd. Je auto wil wel eens flink onzuiniger rijden in diepe sneeuw. Het zou toch erg vervelend zijn als je halverwege een col stil komt te staan omdat je ergens anders voor een paar dubbeltjes minder kon tanken...

Haal de sneeuw van je autodak

En last but not least: vergeet als je gaat rijden niet om de sneeuw van je dak te halen. Waarom? Daarom.

Lees ook:

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Chonn 23-02-17 07:49
    Chonn 23 februari 2017 · 07:49
    @Rogier: ik wil niet nitpicken, maar "Volg niet zomaar je GPS" zou moeten zijn "Volg niet zomaar de route van je navigatiesysteem" 😉
    Voor de rest: voor rijders a.s. vrijdag zou dit weleens een zeer reëel scenario kunnen zijn (rijden in de sneeuw naar je bestemming) met wellicht de noodzaak om die kettingen die nog zo mooi in het doosje zitten om te moeten leggen...
    *bericht bewerkt door Chonn op 23 feb 2017 07:53 (1% bewerkt)
    Atomic Redster XTI 169 / Völkl Racetiger RC UVO 160
  • Roy83 23-02-17 07:52
    Roy83 23 februari 2017 · 07:52
    En oefen die ketting dan donderdag al vast een keer 😃. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken dit weekend. Ik ga een weekje later (gelukkig), maar t wordt superdruk en slecht weer...
  • Sndr 23-02-17 07:58
    Sndr 23 februari 2017 · 07:58
    Dit weekend kon de gouden tip wel eens zijn om niet vrijdag maar zaterdag te gaan rijden. Op andere pagina is weerman Roel heel stellig dat er op zaterdag geen sneeuw (meer) valt. Strak blogje @Rogier!
  • Bobvank 23-02-17 08:28
    Bobvank 23 februari 2017 · 08:28
    Ik mis de belangrijkste, Zorg dat er ten alle tijde voldoende brandstof in de tank zit. Tank op een kwart omdat je met sneeuw situaties never nooit kan inschatten hoe lang het duurt voordat je een tankstation bereikt.
  • Roel admin 23-02-17 08:39
    Roel admin 23 februari 2017 · 08:39
    @Bobvank, hij staat er wel in hoor maar een beetje verstopt 😉
    Weerman, skiër, Limburger
  • Bobvank 23-02-17 08:56
    Bobvank 23 februari 2017 · 08:56
    Excuus Roel had het niet gezien.
  • Marijnt 23-02-17 09:02
    Marijnt 23 februari 2017 · 09:02
    En bij het naar beneden rijden (dit geldt ook voor als er geen sneeuw ligt): rem af op de motor, remmen heeft in de sneeuw gewoon minder zin. Als de auto toch teveel vaart maakt, rem dan af om dan in een lagere versnelling naar beneden te rijden. Je merkt vanzelf wanneer de motor voldoende afremt opdat de auto niet meer versnelt.
  • Lars3 23-02-17 09:31
    Lars3 23 februari 2017 · 09:31
    @Marijnt
    Remmen op de motor doe je vooral om te voorkomen dat je de remmen van je voertuig oververhit en om betere controle te houden over het hele rempotentieel van je voertuig. Het resultaat is inderdaad betere controle over je voertuig.

    Waarom (vereenvoudigd!)?
    De vertraging/remkracht die je uitoefent wordt bepaald/begrensd door (1) de wrijving in de aandrijvingslijn (motorrem) en (2) de wrijving in het remsysteem (je gewone remmen). De maximale remkracht (en dus ook vertraging), ofwel de remkracht die je kan uitoefenen vooraleer je wielen blokkeren, is echter onafhankelijk van die twee. De maximale remkracht, bij benadering de maximale dynamische wrijving (ok, niet helemaal juist, maar het benadert het wel), die plaatsvindt op het contactoppervlakte tussen band en weg hangt af van de eigenschappen van de weg (ruwheid, gladheid, ...) en de band.

    Of, om het anders te zeggen, je kan perfect je wielen blokkeren enkel en alleen op je motorrem. Bijvoorbeeld wanneer je te bruusk terugschakelt naar een lagere versnelling op een zeer gladde ondergrond kan de weerstand op je aandrijflijn groter zijn dan de maximale dynamische wrijving tussen band en weg. En gevolg: blokkerende wielen (op de aangedreven as).

    Of, om een praktijkvoorbeeld te geven: paar jaar terug kwam bij ons vakantiehuisje een Infinity FX45 de berg afgegleden met vier geblokkeerde wielen ZONDER te remmen. Hij reed op zomerbanden (duh) en dacht dat zijn vierwielaandrijving de boel wel ging redden op een beijsde baan. Niet dus ... Die stond onderaan de helling met een licht gedeukte auto, een zwaar gedeukt ego, een paar remsporen (maar dan vestimentair) en een razende vrouw.
    *bericht bewerkt door Lars3 op 23 feb 2017 09:31 (1% bewerkt)
    Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
  • Taan 23-02-17 11:15
    Taan 23 februari 2017 · 11:15
    Bullshit! Je wielen blijven altijd draaien ook bij stationair toerental. Anders slaat je motor namelijk af.
    Ik geloof wel dat op een gladde weg naar beneden je auto harder gaat dan je wielen draaien, maar blokkeren zonder remmen en koppeling is niet mogelijk.
  • Lars3 23-02-17 11:32
    Lars3 23 februari 2017 · 11:32
    Iets bullshit noemen wanneer je er niet bij bent is niet bepaald ... bevorderlijk.

    Wat ik beschrijf gebeurt goddank typisch bij:
    - motoren wanneer ze zeer hoog in de toeren terugschakelen
    - RWD aandrijflijnen wanneer bruusk gekoppeld wordt
    - AWD/automaat aandrijflijnen wanneer bestuurders manueel de automaat overrulen

    Ja, je motor zal afslaan wanneer de kracht op de motor groter blijft dan de maximale dynamische wrijvingskracht (gebeurde ook bij die infinity)
    Nee, je motor zal niet afslaan wanneer die kracht maar kort groter blijft. Wanneer de statische wrijvingskracht weer groter is dan de interne wrijving in de aandrijvingslijn, zal de motor gewoon doorslaan en blijven draaien.

    Waarom denk je dat er zoiets bestaat als tussengas (buiten het min of meer synchroniseren van je tandwielen bij een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak of dogbox)?

    (Maar goed: er zijn wel wat mensen te vinden die zich afvragen wtf er gebeurt wanneer ze te bruusk terugschakelen: http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?p=720889...)
    Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
  • Marijnt 23-02-17 12:00
    Marijnt 23 februari 2017 · 12:00
    Wat Lars3 beschrijft, de glijdende auto terwijl die niet remt is zeker goed mogelijk. Wanneer de weg verijsd is maakt het niet uit of je in versnelling staat, of dat je de automatische versnellingsbak in P (parkeren) hebt staan, simpelweg door het gewicht en gebrek aan wrijving kan de auto glijden. Dit had net zo goed ook op winterbanden kunnen gebeuren.
    Ze hadden in elk geval de auto in de versnelling moeten zetten om nog enigszins controle te kunnen hebben.

    En @Lars3 een ietwat uitgebreide aanvulling op mijn verhaal inderdaad. Als je bij afdalen teveel remt worden de remschijven en klauwen te heet waardoor de remmende werking kan wegvallen. In de racerij noemen ze dit ook wel fading.
  • Papegijs 23-02-17 12:05
    Papegijs 23 februari 2017 · 12:05
    Bedankt voor de tips 😀.
    Papegijs
  • fever 23-02-17 15:53
    fever 23 februari 2017 · 15:53
    thx voor de tips!
    Ik vertrek morgen naar Oostenrijk
    vraagje: is afrijden in Oy-Mittelberg aan te raden bij zware sneeuwval om het Lechtal te bereiken? Maw is de weg niet te gevaarlijk via Tannheim en zo?
    Iemand ervaring?
  • Juul 23-02-17 16:00
    Juul 23 februari 2017 · 16:00
    Met de temperaturen van nu is het bijna belangrijker om je koelvloeistofniveau te controleren en te zorgen dat je genoeg water in de auto hebt! 😃
  • Rogier admin 23-02-17 16:18
    Rogier admin 23 februari 2017 · 16:18
    @Juul En morgen dus niet meer 😉
  • Superskismurf 23-02-17 16:53
    Superskismurf 23 februari 2017 · 16:53
    Wegrijden vanuit de tweede versnelling voorkomt doorslippende wielen, bijv in een haarspeldbocht.

    Mocht je hem toch verliezen dan wel hard remmen, dan slaan eventuele electronische correctie systemen het snelst aan en heb je kans dat er nog iets gecorrigeerd kan worden.

    Niet stressen helpt ook.

    Wat ik zelf het meest irritante vind is dat er bij harde sneeuwval ijsklonten ontstaan aan de ruiterwisserbladen. wellicht heeft iemand hier een tip voor
    *bericht bewerkt door Superskismurf op 23 feb 2017 16:53
  • ruudsan 23-02-17 18:38
    ruudsan 23 februari 2017 · 18:38
    Ik neem ook altijd nog een plaatje hout mee van +/- 30x30 cm om onder de krik te leggen ,ook een winterband kan lek raken ,dit geeft dan wat meer druk verdeling.
  • Juul 23-02-17 18:42
    Juul 23 februari 2017 · 18:42
    Dat is eigenlijk wel een interessante kwestie. Verwachten de duitsers ook dat we als reserveband een winterband hebben? Maw, ben je de pineut als je iets veroorzaakt (opstopping of ongeluk) met 1 andere band?
  • Martin7182 23-02-17 21:08
    Martin7182 23 februari 2017 · 21:08
    Wat Lars3 beschrijft, de glijdende auto terwijl die niet remt is zeker goed mogelijk. Marijnt op 23 feb 2017 12:00
    Dat wel, maar Lars had het over blokkeren. Slippen is iets anders dan blokkeren al slip je dan natuurlijk ook (mits je snelheid hebt natuurlijk). Mogelijk was er toch meer aan de hand met die op vier wielen blokkerende auto. Als je wielen recht staan, dan zie ik ook niet zo snel reden tot blokkeren; je motor kan niet weten of het gebrek aan weerstand nou veroorzaakt wordt door een glad wegdek of door iets anders. Wat ik eigenlijk denk is dat de auto begon te slippen (a.g.v. terugschakelen) en dat de bestuurder toen even hard geremd heeft. Dan slaat je motor af want de wielen staan snel stil met rem en zonder wrijvingsweerstand. Als je vervolgens zijwaarts gaat slippen dan blijven je wielen blokkeren, ook zonder rem. Nou is het volgens mij ook zo dat een slippende band juist minder weerstand krijgt dan een rollende band. Zonder enige aandrijving zou theoretisch de slipweerstand kleiner kunnen worden dan de draaiweerstand van de as, met langzaam tot stilstand komende wielen tot gevolg. Dit dus terwijl je niet zijwaarts slipt maar zuiver voorwaarts. Maar dit is wel erg vergezocht 😉

    Los van dit alles, ik rem ook altijd op de motor. Maar wel heel beheerst, zeker bij het terugschakelen. Het voordeel is dat als je continue de motor laat remmen, je snelheid niet snel te hoog oploopt en je snelheid gelijkmatiger wordt. Je kunt dit ook in plaats van de motorrem met je voetrem doen, maar dat vergt enige precisie.
  • Pino 23-02-17 21:15
    Pino 23 februari 2017 · 21:15
    Met de temperaturen van nu is het bijna belangrijker om je koelvloeistofniveau te controleren en te zorgen dat je genoeg water in de auto hebt! 😃Juul op 23 feb 2017 16:00

    Toen we vertokken uit Cervinia was de temperatuur van de koelvloeistof - 11 graden!
  • Passie 23-02-17 22:02
    Passie 23 februari 2017 · 22:02
    Wat ook nog een tip kan zijn is dat wanneer je gripverlies hebt en je echt aan het glijden bent vooral rustig blijven je ogen op de weg houden en niet naar obstakels kijken waar je mogelijk mee in botsing kan komen wan dan is de kans ook groter dat je er mee in botsing komt.
  • Pino 23-02-17 22:15
    Pino 23 februari 2017 · 22:15
    En die rem loslaten, koppeling intrappen.
  • SPAM 23-02-17 23:29
    SPAM 23 februari 2017 · 23:29
    @Pino, juist niet! Remmen met een auto met ABS (alle auto's jonger dan 10 jaar) geeft maximale controle. Ontkoppelen geeft geen controle!
  • Marijnt 24-02-17 06:59
    Marijnt 24 februari 2017 · 06:59
    Inderdaad niet de koppeling intrappen! Vooral blijven kijken in de richting waar je naar toe wilt gaan
  • Rogier admin 24-02-17 09:17
    Rogier admin 24 februari 2017 · 09:17
    Inderdaad die koppeling niet intrappen! Het liefst, zeker in de afdaling, zo min mogelijk wisselen van versnelling. gewoon rustig omlaag rollen...
  • Pino 24-02-17 13:14
    Pino 24 februari 2017 · 13:14
    Oeps, uiteraard op de ABS, maar ik had het over de specifieke situatie van de auto die met 4 geblokkeerde wielen omlaag gleed.

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.