Nieuwe liften in Zwitserland

Henri op 08 maart 2017· 11 reacties

De nieuwe Oberalp - Calmut stoeltjeslift in Andermatt (bron: FB Skiarena Andermatt-Sedrun)
De nieuwe Oberalp - Calmut stoeltjeslift in Andermatt (bron: FB Skiarena Andermatt-Sedrun)

In skigebieden wordt ieder jaar volop vernieuwd en uitgebreid. Eerder kwamen Frankrijk en Italië al aan bod. Vandaag Zwitserland.

Andermatt en Sedrun weer een stap dichter bij een groot aaneengesloten skigebied

Sinds mei 2015 zijn de Egyptische investeerder Samih Sawiris en de eigenaren van de skigebieden Andermatt en Sedrun, de Andermatt-Sedrun Sport AG, flink bezig met een masterplan om de twee gebieden samen te smelten. Naar verwachting is dit voor het winterseizoen van 2018/2019 afgerond en ontstaat er een nieuw groot skigebied met meer dan 120 kilometer aan piste. Daarmee wordt het het grootste aaneengesloten skigebied van Centraal Zwitserland. Het masterplan omvat de nieuwbouw van maar liefst 14 skiliften, die in verschillende fases worden gebouwd. Daarnaast worden er ook nieuwe besneeuwingsinstallaties, pistes en restaurants gebouwd.

Andermatt

In de zomer van 2016 zijn de volgende nieuwe liften gebouwd: de 6-persoons stoeltjeslift Oberalp – Calmut in Sedrun als vervanging van een sleeplift, en de 6-persoons stoeltjeslift Unterstafel – Gütsch in Andermatt als vervanging van een 2-persoons stoeltjeslift. Ook voor 2017/2018 staat er een nieuwe lift op het programma. Eind september 2016 is men begonnen met de bouw van de 8-persoons gondel Andermatt – Nätschen – Gütsch. Komende zomer wordt deze lift afgerond.

Twee nieuwe liften voor Crans-Montana

In Crans-Montana is de 30-jaar oude 6-persoons gondel Montana - Signal - Cry d’Er vervangen door twee nieuwe liften. De eerste sectie is vervangen door een 10-persoons gondel Montana – Arnouva met een bergstation iets westelijker dan het voormalige middelstation. Vanaf hier loopt de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Arnouva – Cry d’Er verder naar boven tot de Cry d’Er. Afgelopen kerst is er boven op de Cry d’Er ook nog een heel nieuw restaurant en club geopend, de ‘Cry d’Er Club d’Altitude’.

Crans-Montana

De nieuwe Montana - Arnouva gondel in Crans Montana (Bron: FB Crans Montana)
De nieuwe Montana - Arnouva gondel in Crans Montana (Bron: FB Crans Montana)

Stoeltjeslift vervangt sleeplift in Sankt Moritz – Corvatsch

In Corvatsch, een deelgebied van Sankt Moritz, is de sleeplift Curtinella vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift met kap. De nieuwe lift met Porsche design is 750 meter langer dan zijn voorganger en heeft een totale lengte van maar liefst 2,2 kilometer. Een goede keuze om deze lift te vervangen aangezien het de enige verbinding is tussen de deelgebieden Corvatsch en Furtschellas. Met de nieuwe lift is de capaciteit verdubbeld. Het nieuwe dalstation ligt net naast de Alp Surlej-Murtèl stoeltjeslift en de Hossa Bar.

De bouw van de Curtinella lift in Corvatsch (bron: FB Corvatsch 3303)
De bouw van de Curtinella lift in Corvatsch (bron: FB Corvatsch 3303)

Vernieuwing Gant-Blauherd lift in Zermatt

Afgelopen zomer is in Zermatt de 46-jaar oude 4-persoons gondel Gant-Blauherd vervangen door een koppelbare 6-persoons stoeltjeslift. Hij wordt ook wel de ‘Hublot-Express’ genoemd, vernoemd naar het horlogemerk ‘Hublot’, dat al jarenlang partner van de Zermatt Bergbahnen zijn. Alle benodigde materialen voor de bouw van de nieuwe stoeltjeslift werden via de Gornergratbahn met een goederentransporttrein naar Riffelboden gebracht. Vanuit daar werd het laatste stuk gedaan met vrachtwagens.

Gant - Blauherd (Zermatt.ch)
Gant - Blauherd (Zermatt.ch)

Met de verhoogde capaciteit van de nieuwe stoeltjeslift wordt het drukke punt bij het dalstation Gant ontlast. Bovendien is de nieuwe lift veel minder windgevoelig dan de oude gondelbaan. Met een nieuwe snelheid van 5 meter per seconde is de lifttijd verkort naar slechts 3,6 minuten.

Nieuwe Spielbodenbahn in Saas-Fee

De beroemde oranje gondels van de Spielbodenbahn in Saas-Fee zijn vanaf dit seizoen helaas verleden tijd. Afgelopen zomer is de gondel afgebroken en vervangen door een 10-persoons gondel. In twee secties brengt de nieuwe gondel je binnen 9 minuten naar een hoogte van 2450 meter. Vergeleken met zijn voorganger is dat ongeveer twee keer zo snel. Daarnaast zorgt de vernieuwing voor een betere verdeling van de wintersporters doordat zij nu over twee grote hoofdassen naar het gebied worden gebracht. Bij het middelstation Bifig is het ook mogelijk om over te stappen op de Felskinnbahn. De nieuwe gondel zal ook 's zomers geopend zijn voor wandelaars en mountainbikers.

Saas-Fee

Pizol bouwt na jaren gedoe eindelijk de nieuwe Schwamm stoeltjeslift

In de periode 2007 - 2010 is er door de Pizolbahnen al meer dan 40 miljoen Zwitserse Frank geïnvesteerd in het verbeteren van de liften, en ook afgelopen zomer is er weer 11 miljoen Zwitserse Frank geïnvesteerd. Ditmaal in de nieuwe Schwamm stoeltjeslift. Al jaren zat de Schwamm stoeltjeslift in de planning, maar problemen met de financiering hebben ervoor gezorgd dat men de bouw steeds moest uitstellen. Om meer geld op te halen, kon iedereen verschillende bedragen doneren om te helpen. In ruil daarvoor kreeg je er bij hoge bedragen (seizoens)skipassen voor terug.

Nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Schwamm in Pizol (pizol.com)
Nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Schwamm in Pizol (pizol.com)

De 6-persoons stoeltjeslift van BMF vervangt de oude Schwamm sleeplift. De nieuwe lift zorgt naast een verdriedubbeling van de capaciteit ervoor dat de wintersporters in minder dan 6 minuten van 1330 meter tot 1853 meter hoogte worden gebracht. Het bergstation ligt 200 meter hoger dan die van zijn voorganger. Hiermee is de lift beter aangesloten op de pistes naar het bergstation Pardiel en zijn de Schwamm en de Arvenegg pistes ook nog eens langer en aantrekkelijker.

Pizol

Andere vernieuwingen

Een overzicht van nog meer nieuwe liften dit seizoen in Zwitserland:

  • Veysonnaz 10-persoons gondel Mayens de l’Hôpital - Piste de l’Ours
  • Verbier 6-persoons stoeltjeslift La Chaux 2
  • Klosters 6-persoons stoeltjeslift Schaffürggli
  • Les Diablerets 6-persoons stoeltjeslift Laouissalet - Meilleret
  • Les Diablerets 4-persoons stoeltjeslift Conche - Mi-Laouissalet

Nu we al een paar maanden onderweg zijn in dit seizoen ben ik wel benieuwd of jullie al in een van deze liften hebben gezeten? Hoe zijn ze bevallen, en was het volgens jou een goede verbetering, of kon het misschien beter?

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Het aanpakken van Gant-blauherd in Zermatt was ook wel nodig. Je komt daar van 2 kanten in een doodlopende vallei (qua pistes).
Zeker als deze verbinding er door harde wind uit ging bleef er maar 1 lift over naar Hohtalli. Aan het einde van de dag ontstonden dan zeer lange rijen, o.a. met de apres-skiers van de Fluhalp.

to ski or not to ski, thats no question

Wij zijn dit jaar in Saas-Fee regelmatig met de nagel nieuwe Spielbodenbahn naar boven gegaan… nog geen krasjes en vervelende stickertjes te bekennen, maar wel wifi. Mooie karretjes hoor. Dit was onze eerste ervaring met bergbahnen in Zwitserland, en daardoor heb ik dus geen referentie met het verleden, maar voor wat het waard is, de bahn bracht ons op met een vergelijkbaar comfort zoals we in Oostenrijk gewend zijn, naar boven. Geen piepjes, geen kraakjes, gewoon degelijk. Ze hebben overigens heerlijke pistes, daar in Saas-Fee. ;-)

HarleySnowball

Fijn overzicht weer!
Heb je ook nog wat info over de grote wijzigingen in Grindelwald/Wengen? Die zouden komend seizoen toch gebouwd zijn?

En…Oostenrijk nu in de maak?

De nieuwe lift in Veysonnaz op de beroemde Piste de’lours is een enorme verbetering. Niet alleen de capaciteit is toegenomen van 4 personen naar 10 personen maar ook de snelheid van de installatie zelf. Tijdens de carnavalsweek stonden er nauwelijks rijen.
Het dalstation is iets naar het oosten verplaatst, het tussenstation staat nog op dezelfde plaats. Het grote en ambitieuze plan achter deze nieuwe lift is om op de duur een verbinding met de stad Sion te maken waarmee het huidige dalstation straks een soort tussenstation wordt.

De nieuwe lift in Veysonnaz op de beroemde Piste de’lours is een enorme verbetering. Niet alleen de capaciteit is toegenomen van 4 personen naar 10 personen maar ook de snelheid van de installatie zelf. Tijdens de carnavalsweek stonden er nauwelijks rijen.
Het dalstation is iets naar het oosten verplaatst, het tussenstation staat nog op dezelfde plaats. Het grote en ambitieuze plan achter deze nieuwe lift is om op de duur een verbinding met de stad Sion te maken waarmee het huidige dalstation straks een soort tussenstation wordt.

Maarten80 op 8 mrt 2017 15:03

Dat plan is al meer dan 20 jaar oud.

May the ski force be with you !!

Fijn overzicht weer!
Heb je ook nog wat info over de grote wijzigingen in Grindelwald/Wengen? Die zouden komend seizoen toch gebouwd zijn?

En…Oostenrijk nu in de maak?

ivarros op 8 mrt 2017 14:34

Zie voor Grindelwald/Wengen dit topic van Alpinforum:

http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=618…

Daar worden vaak nieuwe ontwikkelingen gepost m.b.t. de V-Bahn. Gepland was de opening eerst per deze winter, maar ze zijn nog niet begonnen met bouwen. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voor de huidige infrastructuur vervangen is, maar daar gaat nog mimimaal twee/drie jaar overheen gezien de verschillende standpunten en belanghebbenden.

Oostenrijk is inderdaad vast in de maak en wordt t.z.t. wel gepost denk ik.

Mr. Slow

Wij zijn dit jaar in Saas-Fee regelmatig met de nagel nieuwe Spielbodenbahn naar boven gegaan… nog geen krasjes en vervelende stickertjes te bekennen, maar wel wifi. Mooie karretjes hoor. Dit was onze eerste ervaring met bergbahnen in Zwitserland, en daardoor heb ik dus geen referentie met het verleden, maar voor wat het waard is, de bahn bracht ons op met een vergelijkbaar comfort zoals we in Oostenrijk gewend zijn, naar boven. Geen piepjes, geen kraakjes, gewoon degelijk. Ze hebben overigens heerlijke pistes, daar in Saas-Fee. ;-)

HarleySnowball op 8 mrt 2017 12:16

Ik heb er afgelopen week ook meermaals naar volle tevredenheid in gezeten. Mooi dat ze grotendeels van glas zijn en het tussenstation is handig en wordt goed gebruikt. Een grote verbetering op de oude, langzame, kleine maar wel karakteristieke oranje eitjes!

Net terug uit Sedrun, prima hoor die nieuwe liften maar enige toevoeging op dit moment is dat je niet meer in een sleper hoeft te hangen. Pas als het geheel af is in 2018 heb je opeens een heel erg interessant (en sneeuwzeker) gebied. Wij zullen dan ook zeker terug gaan als het geheel is aangesloten. Hierbij een link naar het plan voor de komende jaren http://www.skiarena.ch/projekt.html

Fijn overzicht weer!
Heb je ook nog wat info over de grote wijzigingen in Grindelwald/Wengen? Die zouden komend seizoen toch gebouwd zijn?

En…Oostenrijk nu in de maak?

ivarros op 8 mrt 2017 14:34

In de link van @Quick staat eigenlijk alle informatie die beschikbaar is over het project. Op dit moment is er nog steeds een hoop onduidelijkheid.

De blog over de nieuwe liften in Oostenrijk is klaar en onderweg ;)

Andermatt-Sedrun is als het af is echt een geweldig gebied, modern, sneeuwzeker, prima bereikbaar en de omgeving is er natuurlijk ook geweldig.

En de nieuw 3S baan in Zermatt, die is volgend jaar toch klaar ? Toch wel een mega project

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie