Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Pas op: volg niet zomaar het navigatiesysteem in je auto!

Rogier op 11 maart 2017· 22 reacties

Officieel geopend maar is dit een handige weg?

De lokale kranten in de bergen staan er vol van. Toeristen die ondanks verbodsborden toch gesloten bergwegen inrijden, en stug de route van hun navigatiesysteem volgen. Soms niet eens met winterbanden. Vaak zijn het grappige verhalen ware het niet dat er ook dodelijke ongelukken mee gebeuren. Het is dus wel degelijk ernstig. Zo probeerde aan het eind van de herfst een onfortuinlijke automobilist met een caravan over de zeer hoge Col de Bonette te rijden. Zijn wagen en caravan begonnen te glijden over een plaat ijs en alles gleed het ravijn in. De man heeft het niet overleefd.

Omdat de navigatie het zegt

Sinds dit jaar is een van de twee toegangswegen naar mijn thuisgebied Puy Saint Vincent gesloten op dagen dat het sneeuwt. Dit zorgt voor een veel betere doorstroming van auto’s. Er is één weg omhoog en een voor de afdaling. Een goede zet van de lokale autoriteiten. Er staan 4(!) verbodsborden en een hek aan de rechterzijde van de weg met duidelijk het woord Deviation erop, “omleiding” in het Frans. Toch rijden er tientallen auto’s per dag via deze weg omhoog. Waarom? Omdat hun GPS zegt dat het zo moet. Dan worden de 4 verbodsborden en het hek maar even vergeten. Ik moet erbij zeggen dat het alleen maar Fransen waren die ik omhoog heb zien rijden.

Auto wordt uit ravijn naast naar de Bonette getakeld (Foto Gendarmerie Jausiers)

Drie ongelukken op één dag

Alleen al afgelopen week zijn hier op één dag drie ongelukken gebeurd omdat automobilisten de snelste weg wilden volgen. In twee gevallen was de weg open, maar was het duidelijk niet de meest handige weg. Iedereen die op een papieren kaart had gekeken en een beetje had nagedacht met die grote hoeveelheid verse sneeuw had de weg niet genomen. In de lokale krant, de Dauphiné Liberé, heb ik deze winter al tientallen verhalen gelezen van auto’s die zijn vastgelopen. Ook ben ik weleens hoog in de bergen een vastgelopen auto tegengekomen die een winterslaap mocht houden. Geen enkel autobedrijf kon de auto ophalen.

Franse kamervragen

De reddingskosten, de economische kosten van wegen die urenlang dicht blijven (vastgelopen vrachtwagen op de Col de Manse), en het grote gevaar heeft ervoor gezorgd dat de lokale senator Jean-Yves Roux zich ermee ging bemoeien. Hij heeft de Minister van Binnenlandse Zaken, Bruno Le Roux, gevraagd of er niets aan deze GPS-problematiek gedaan kan worden. Vooral in de bergachtige regio’s van Frankrijk leveren navigatiesystemen erg veel problemen op.

Tips and tricks

Natuurlijk is het goed dat politici zich over deze problemen buigen maar een beetje oplettendheid kan automobilisten al voor problemen behoeden. Zo is het goed om voordat je gaat rijden de route uit te stippelen, en deze niet alleen maar in te toetsen op de navigatie van je auto. Via Google Maps kun je bijna altijd zien welke wegen en bergcols gesloten zijn. Controleer altijd de weg die je navigatiesysteem voor je bedenkt voordat je wegrijdt. Ook kun je lokale verkeerswebsites raadplegen om te zien welke wegen problematisch zijn. Doe dit op sneeuwdagen ook zeker onderweg regelmatig. En bovenal, hou je aan de borden. Een verbodsbord geldt altijd, wat je navigatiesysteem ook zegt!

Wie van jullie heeft wel eens vastgestaan omdat je je navigatiesysteem volgde? Hebben jullie nog meer tips om niet vast te komen staan?

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Jesper11 maart 2017 · 07:47

In Noorwegen wel eens aan de verkeerde kant van het fjord geëindigd … Ook niet fijn

Skileraar bruin Jelmer
evr6611 maart 2017 · 08:40

Wel eens gebeurd in de zomer. Met name omdat de navi-app (Aponia truck) niet zo handig was met de caravan (wel alle parameters ingegeven)

In bv frankrijk heb ik wel altijd de neiging om zodra we de naweeën gaan verlaten, altijd even een gedetailleerde papieren kaart te checken. Geeft naar mijn idee een beter gevoel met wat er aan hoogtes/bochten/hellingen aan zit te komen dan welke app/GPS ook. Noodzaak is nu met nieuwe caravan (2.50 breed, lengte combinatie 13m) alleen maar groter geworden :)

Edwin van Riel
Userd11 maart 2017 · 08:44

Ach, soms ontkom je er niet aan; ik heb ook wel eens midden in de nacht op Sardinie een weg genomen die zowel op kaart als tomtom aangegeven stond als doorgaande weg maar waarbij ik heel blij was met de Grand Cherokee die ik toen bij me had.

Tiny-M11 maart 2017 · 08:52

Niet vast gestaan, wel een rare route gehad. Naar Gaschurn stuurde hij ons door de arlbergtunnel via het paznaundal de silvretta hochstrasse over. Kwamen we net een beetje laat achter. Was in de zomer en hadden geen haast dus zijn niet omgekeerd, bovendien was het een erg mooi stukje rijden. Volgende week even iets beter opletten dat we de afslag niet missen want nu kun je er niet over.

ViolaB11 maart 2017 · 09:31

Soms zijn het gewoon ook handige weggetjes, maar borden zijn borden… als het niet kan/mag, dan moet je omdraaien. Wij hadden het de terugrijdzaterdag van de carnaval nog… bij de A61 in Duitsland. Een stuk file verscheen, en we hebben dan altijd de kaart op schoot om om te rijden en vinden dat heel leuk om uit te zoeken. En dit keer pakte de navigatie onze omweg ook heel snel op, dus hebben we daar vrolijk achteraan gereden. Uiteindelijk reden we met een groep Belgen en Nederlanders terug richting A61… maar daar bleek de oprit afgesloten te zijn. Allemaal omkeren, ook een flinke vrachtwagencombinatie, in een dorpsstraatje. Die mensen daar zullen heel wat omrijders gezien hebben… Zonder GPS en met alleen de kaart was dat natuurlijk ook gebeurd, maar jammer dat de afsluiting niet door diezelfde GPS vermeld werd, zoals soms wel het geval is. @Tiny-M: dat is een beste omweg!!! Zeker een mooie route, maar wel flink later op bestemming denk ik. Ach, als je het eenmaal weet dan kan je het bijna niet missen, de afslag Montafon. Het staat zelfs op het wegdek aangegeven i.v.m. de files in het hoogseizoen. Bij Bludenz eraf :-) Veel plezier!

Hulst11 maart 2017 · 12:56

Alleen al als je de “Colle de la Bonette” Googled, slaat je navigatie op hol. Alleen geschikt voor klimgeiten, staat daar toch op de borden. Maar de navigatie kent geen Frans.

Hen48
Easyrider11 maart 2017 · 13:18

In de winter geen problemen gehad maar wel in de zomer toen we voor het eerst met een caravan naar Lac du Serre Ponçon reden. We kwamen na Grenoble via een smal weggetje op de N85 terecht en ondanks waarschuwen van vrienden maar doorgereden. Sommige bochten moesten we 3 keer steken voordat we er door konden en bij 1 dorpje kwamen de bewoners naar het verschijnsel van een 2,5m brede caravan omringt met koeien kijken. Toen bij Gap de afdaling waarbij we bij elkaar haarspeldbocht de remmen van de caravan hoorden en roken. Toch veilig aangekomen en een super vakantie gehad.

Ivski11 maart 2017 · 14:45

Als je naar Val d’allos gaat in Frankrijk heb je er in de winter echt last van. Bergpas in winter afgesloten en toen dachten ze (vrienden van ons)via Pra Loup te kunnen. Helaas, meneer de agent gaf aan dat er nog even 172km omgereden moest worden, dus 3 uur later pas aangekomen.

Superskismurf11 maart 2017 · 15:36

Vorig jaar bij de ingang van de Mont Blanc tunnel meldde de cassiere dat de weg naar La Rosiere dicht was. Ik vond het een rare mededeling, maar na een tijdje bedacht ik mij dat de gps dat wel eens als kortste route aan zou kunnen geven. Best service dus

SkiFoo11 maart 2017 · 21:18

Nog een reden om de weg toch een beetje voor te bereiden is dat je soms sneller en goedkoper terplaatse kunt geraken dan de voorgestede gps weg.

Chonn11 maart 2017 · 21:31

Nog nooit last van gehad (gelukkig), controleer de route altijd van te voren met kaart of Google Maps.

Atomic Redster XTI / Fischer RC4 Worldcup SC / Völkl Racetiger Speedwall GS UVO
Passie12 maart 2017 · 08:57

Het ligt er natuurlijk ook aan welk GPS systeem je hebt. In de ene auto heb ik nog een oude TomTom liggen die ik alleen in geval van nood eens gebruik. In de andere auto zit een zeer uitgebreid systeem wat alles continue verwerkt en altijd de beste route aangeeft.

*bericht bewerkt door Passie op 12 mrt 2017 08:58 (1% bewerkt)

Rogieradmin12 maart 2017 · 09:38

@Passie Zeker waar! Maar ook met die moet je weer oppassen. Mijn systeem wil nog me nog wel eens over kleine achteraf wegen sturen als er ergens een korte file staat. Niet zo’n probleem met een 4x4 in de diepe sneeuw, maar met een minder winterse auto kan dat al snel lastig worden.

Click. Click. Peace
Elienc14 maart 2017 · 08:42

Niet alleen in de bergen een probleem, afgelopen jaar is een brave gps-volger zo in een Brusselse metro-tunnel terecht gekomen…

Ik check altijd de route vooraf, heb het gebied offline beschikbaar op Google maps en meestal nog papieren kaart van het gebied. Bij problemen makkelijk om een alternatieve route te vinden, bij twijfel over een afrit ofzo heb je een beter beeld van je route en kan je betere of snellere keuzes maken etc.

Rogieradmin14 maart 2017 · 08:46

@Elienc Wat voor een gps is dat dan? ;-) een gps voor metros?

Click. Click. Peace
Taan14 maart 2017 · 09:26

Dat bovenste weggetje zou ik best eens “per ongeluk” terecht willen komen. Prachtig zeg!

Op de kaart kijken is leuk, maar daar zie je ook moeilijk/niet hoe het klimt en daalt en of er sneeuw ligt. Maar deviation begrijp ik nog wel.

Deze zomer willen we juist met de caravan door de bergen, maar de N85 is te mijden begrijp ik. Ik vind dat ook wel een feestje om een beetje uitdagende routes te rijden. Dus dan toch de N85 nemen? :-)

Rogieradmin14 maart 2017 · 09:32

@Taan Er zitten een paar scherpe bochten in en enkele stukken zijn behoorlijk steil. Maar het is geen Galibier bijvoorbeeld ;-) Met een sterke auto en als je geen monsterlijk grote caravan hebt is het prima te doen. Mijn vader rijdt dit ook met zijn Caravan en hij is niet iemand die opzoek is naar de meest spannende weg. (Dat heb ik niet van hem ge-erft ;-) )

En over dat eerste weggetje dat kun je prima expres doen hoor!

Click. Click. Peace
Superskismurf14 maart 2017 · 11:11

N85 bij Laffrey is geen pretje voor auto met caravan. 13 % stijging meen ik

Erik-Jan14 maart 2017 · 11:25

de navi stuurde me de piste op, ergens tussen gerlos en kitzbuhel. bleek dat ik op de oude route zat :) zo kom je nog eens ergens.

kitzbuhel stond al aangegeven dus de navi kon de boom in.

Addict.
Elienc14 maart 2017 · 11:54

@Elienc Wat voor een gps is dat dan? ;-) een gps voor metros?

Rogier op 14 mrt 2017 08:46

Of eentje die niet zo duidelijk aangeeft dat ‘eerste links’ ook betekent dat je die metro ingang links toch maar eerst even voorbij gaat :-D Nieuwe circulatieplannen in Vlaamse steden kunnen ook wel eens roet in het eten gooien, of omleidingen voor werken.

Zo wel gestrand met een bus in centrum Praag, overal werken en door een vriendelijke politieman die hoogtes niet zo goed kon inschatten, de route gewezen waar helaas een brugje van 3m hoogte de weg kruiste. Bussen zijn hoger dan dat. Niet mijn mooiste reisleidersmoment :-D

Tiny-M14 maart 2017 · 11:57

de navi stuurde me de piste op, ergens tussen gerlos en kitzbuhel. bleek dat ik op de oude route zat :) zo kom je nog eens ergens.

kitzbuhel stond al aangegeven dus de navi kon de boom in.

Erik-Jan op 14 mrt 2017 11:25

Trouwens ook gehad naar Gerlos dat de navi het een goed idee vond om me door Kitzbühel heen te sturen. Gewoon lekker de snelweg gevolgd en bij Zillertal Arena pas eraf gegaan.

Ik moet toch eens wat doen aan die navi, raar ding :D

Coudron15 maart 2017 · 23:20

Vorig jaar 2 maten gehad die in het terugrijden vanuit mayrhofen gewoon blindelings hun domdom gevolgd hadden. Ze zijn eerst de fernpass opgereden om vervolgens de arlbergtunnel te nemen terwijl ze hier eigenlijk niet moesten zijn…

Plaats een reactie