Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Ondanks het feit dat de winter de laatste weken nog een paar keer fel terugkwam, is het nu echt tijd voor het voorjaar en de zomer in de bergen. Dat betekent dat ook de hoge bergcols sneeuwvrij worden gemaakt. Ik mocht mee met de sneeuwruimers op de Col du Galibier en ik kan je vertellen, het was indrukwekkend!

Er is een heel team nodig om een col sneeuwvrij te maken

De frees baant zich een weg door de sneeuw

Tot 7 meter sneeuw

Als je op de Col de Lautaret de afslag naar de Galibier ziet dan is het op het eerste gezicht lastig te geloven dat er nog veel sneeuw geruimd moet worden. Maar hoe hoger je komt hoe meer sneeuw er ligt, zeker op de hellingen die niet pal op het zuiden liggen. Omdat de sneeuw door wind, zwaartekracht en lawines verplaatst wordt is het sneeuwdek niet overal even dik. Op sommige plekken ligt er minder dan een meter sneeuw, maar de hoogste sneeuwmuren waar de sneeuwschuivers doorheen moesten zijn maar liefst 7 meter hoog!

De pistenbully zorgt dat de sneeuw hapklaar is

Indrukwekkende machines!

Hulp van een pistenbully

Het sneeuwruimen wordt gedaan door een grote sneeuwfrees en een pistenbully. De bully verplaatst de sneeuw en haalt de sneeuw langs de randen van de rotsen weg. De frees baant zich dan een weg door deze sneeuw heen. Op de plekken waar veel sneeuw ligt gaat dit letterlijk centimeter voor centimeter.

Drie weken

Het duurt ongeveer zo’n drie weken voordat de gehele col sneeuwvrij is gemaakt. Vanwege lawinegevaar is het een echte ochtend-klus. Men werkt van 5.00 uur 's ochtends tot een uur of 12. Vandaag was het extreem warm en besloot de berggids die verantwoorlijkheid is voor de veiligheid dat er om 10.00 gestopt moest worden met werken. Dat het echt gevaarlijk is bleek vorige week toen de pistenbully net iets teveel over de rand van de weg ging. De bully gleed in een lawine zo’n 100 meter naar beneden. Gelukkig stopte de machine net voor een flinke rotsband… Gelukkig bleef de bully op de lawine drijven en kwam de chauffeur met de schrik vrij. Sterker nog hij kon zijn pistebully gewoon weer omhoog rijden zo vertelde hij.

De moeite waard

Drie weken werk, tienduizenden euro’s. De vraag is of het sneeuwvrij maken van deze col de moeite en het geld wel waard is. Maar dat is het zeker. Het dunne sneeuwdek zal uit zichzelf vrij snel wegdooien maar die hoogste muren en de lawinesporen smelten niet zomaar weg. Als men de col niet zou ruimen zou deze op z’n vroegst pas half juli openkunnen, en waarschijnlijk pas later. Halverwege of aan het einde dus van de Franse vakanties. Economisch gezien veel te laat, het ruimen van de sneeuw is de moeite en het geld dus zeker waard.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Roko17 mei 2017 · 19:29

Mooie beelden @Rogier!

Uitrusten doe je maar in de lift.
Skiwi17 mei 2017 · 19:53

Nice!

In de US heb je ook zo’n paar passen, met de bekendste wellicht Tioga Road in Yosemite National Park (https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tioga.htm) en de Going-to-the-Sun Road in Glacier National Park (https://home.nps.gov/applications/glac/gttsroadplow/gttsroad…)

Pieter23097617 mei 2017 · 20:16

Waarom niet de hele winter ruimen , mss minder werk en toerisme geeft er mss baat bij door minder te moeten omrijden

Edwin.17 mei 2017 · 20:30

Waarom niet de hele winter ruimen , mss minder werk en toerisme geeft er mss baat bij door minder te moeten omrijden

Pieter230976 op 17 mei 2017 20:16

Dat was eens een vraag van mij waarom de ene col wel en de andere niet. Dat is toen uitgebreid beantwoord. Zal 'm eens opzoeken…

Wel mooie beelden @Rogier! Dat lijkt mij ook wel een keer gaaf om bij te zijn. Is er altijd een vaste datum dat ie open MOET zijn?

Not all who wander are lost
Pieter23097617 mei 2017 · 20:34

Waarom niet de hele winter ruimen , mss minder werk en toerisme geeft er mss baat bij door minder te moeten omrijden

Pieter230976 op 17 mei 2017 20:16

Dat was eens een vraag van mij waarom de ene col wel en de andere niet. Dat is toen uitgebreid beantwoord. Zal 'm eens opzoeken…

Wel mooie beelden @Rogier! Dat lijkt mij ook wel een keer gaaf om bij te zijn. Is er altijd een vaste datum dat ie open MOET zijn?

Edwin. op 17 mei 2017 20:30

Mss dat andere skigebieden er kunnen van profiteren

Rogieradmin17 mei 2017 · 20:41

@Pieter230976 https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/347817/waarom-gaat…

Minder werk zal het niet zijn in ieder geval. En het zou levensgevaarlijk zijn.

Click. Click. Peace
Rogieradmin17 mei 2017 · 20:42

@Edwin. Moeten nee… Daar kun je in de bergen ook niet zoveel mee… als een berg niet wil ;-)

Click. Click. Peace
Edwin.17 mei 2017 · 21:20

@Edwin. Moeten nee… Daar kun je in de bergen ook niet zoveel mee… als een berg niet wil ;-)

Rogier op 17 mei 2017 20:42

Nee, dat klopt. had gekund dat ze elk jaar wel een streefdatum hebben van bijvoorbeeld 1 mei of 15 mei. grossglockner is namelijk al wel open en dat is volgens mij altijd op dezelfde datum. Timmelsjoch nog niet.

Komend weekend zal de sneeuwgrens weer even zakken.

Not all who wander are lost
Harm17 mei 2017 · 21:21

Prachtig filmpje Rogier!

Superskismurf17 mei 2017 · 21:23

@Rogier Er moet wel eens een tour de France overheen

Rogieradmin17 mei 2017 · 21:38

@Superskismurf Dat zeker ;-) @Edwin. Ze hebben een streefdatum en dat is tussen half-eind mei… Soms wordt het eind juni. Soms 10 mei…

Click. Click. Peace
Tim9118 mei 2017 · 02:27

@Superskismurf Dat zeker ;-)

@Edwin. Ze hebben een streefdatum en dat is tussen half-eind mei… Soms wordt het eind juni. Soms 10 mei…

Rogier op 17 mei 2017 21:38

Streefdatum met Franse slag dus ;-)

havana18 mei 2017 · 06:33

Prachtige beelden!

Rogieradmin18 mei 2017 · 08:33

@Superskismurf Dat zeker ;-)

@Edwin. Ze hebben een streefdatum en dat is tussen half-eind mei… Soms wordt het eind juni. Soms 10 mei…

Rogier op 17 mei 2017 21:38

Streefdatum met Franse slag dus ;-)

Tim91 op 18 mei 2017 02:27

Dat sowieso :-)

Maar even serieus, het is vooral het lawinegevaar dat voor een eventuele latere opening zorgt.

Click. Click. Peace
Chonn18 mei 2017 · 12:36

Mooie beelden (toch handig zo’n drone voor dit soort reportages) en mooi verhaal.

Atomic Redster XTI / Fischer RC4 Worldcup SC / Völkl Racetiger Speedwall GS UVO
Wim718 mei 2017 · 12:53

*bericht bewerkt door moderator op 18 mei 2017 12:53

better to be off piste, then to be pisted off
Veenhoorn18 mei 2017 · 12:57

Maken ze een afweging wat economisch het meest gunstigste is? ik kan me voorstellen dat als ze de col pas net voor de zomervakantie open willen hebben, er veel minder lang en kostbaar geruimd moet worden. “Stel: het kost per week dat ze wachten (met een verwachtte tempratuur van gemiddeld +15) zo’n € 5.000,- minder)”

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
Rogieradmin18 mei 2017 · 13:28

@Veenhoorn Er wordt elk jaar wel gekeken wanneer ze beginnen met sneeuwruimen. Als er teveel sneeuw ligt beginnen ze later. Over het algemeen is begin mei een prima moment om te beginnen, gerekend met de kosten/baten. Die hoge sneeuwmuren blijven het probleem, en dan maakt een of twee weken wachten niet zo’n enorm verschil.

Maar zo staat het sneeuwruimen op de Col Agnel, economisch van minder belang, nog op stand-by, want er ligt nog teveel sneeuw, en het zou nu gewoon te duur worden om te openen. En in een week tijd zal het teveel sneeuw daar uit zichzelf weg zijn.

Om het nog moeilijker te maken heb je op de Galibier te maken met twee verschillende betalende partijen. De Hautes Alpes betaalt voor de Lautaret kant (die 20k) en de andere kant wordt betaalt en besloten door de Savoie. Samen moeten die dus een datum vinden.

Op de Agnel is dat nog lastiger tussen Italië en Frankrijk…

Click. Click. Peace
ivarros18 mei 2017 · 14:34

Hebben ze nog vacatures? Stoer beroep!

Rogieradmin18 mei 2017 · 15:12

@ivarros Het zag er niet naar uit de chauffeurs opzoek waren naar een ander beroep. Die zaten prima op hun plek…

Click. Click. Peace
ivarros18 mei 2017 · 15:15

@ivarros Het zag er niet naar uit de chauffeurs opzoek waren naar een ander beroep. Die zaten prima op hun plek…

Rogier op 18 mei 2017 15:12

Hahaha…ja kan ik mij goed voorstellen!

Rogieradmin18 mei 2017 · 15:38

@ivarros Ik vind het altijd mooi om te zien hoe die mannen (en vrouwen) zo ontzettend van hun bergen en hun plek houden. Ergens anders zouden ze nooit aarden…

Click. Click. Peace
Superskismurf18 mei 2017 · 18:54

@Rogier

Weet jij waarom ze die tunnel gebouwd hebben op het bovenste deel? Ooit toch gedacht om de col open te houden in de winter? Of omdat je dan eerder van wintersluiting af kan.

Rogieradmin18 mei 2017 · 20:38

De Col als echte weg is gebouwd vanaf 1880 en in 1981 werd deze afgerond met de tunnel als echte verbinding. Het stuk boven de tunnel werd te moeilijk beschouwd. Hierna is de weg meerdere keren aangepast en veranderd, afhankelijk van de telkens geldige normen en mogelijkheden (van verkeer), meestal eenvoudiger gemaakt. Tot 1976 de tunnel was de enige manier met auto of fiets ‘over’ de col heen te komen. Daarna is er een extra route gebouwd die naar de echte col gaat. Dit is gedaan om de tunnel die oud (en gevaarlijk) was geworden te kunnen sluiten en daarna te renoveren. De nieuwe tunnel is pas in 2002 weer opengegaan voor verkeer (met stoplicht en verboden voor fietsers (die horen ook gewoon de echte col te doen ;) )

Click. Click. Peace
Rogieradmin18 mei 2017 · 20:39

@Superskismurf Antwoord hierboven, dus niets met ‘open proberen te bouwen’ te maken… De meeste sneeuw ligt ook vaak niet op de winderige col… dus die tunnel maakt niet zoveel uit.

Click. Click. Peace
Dennis1218 mei 2017 · 23:22

Mooie, informatief filmpje Rogier!!! Helemaal leuk!

skifan23 mei 2017 · 17:55

Soortgelijke beelden van Grand St Bernard

bon ski
Nelis24 mei 2017 · 09:42

Mooi mooi! Leuk om te zien hoe dat gaat! :)

Bergen + Sneeuw = ❤
Edwin.24 mei 2017 · 10:32

Galibier is inmiddels open

Not all who wander are lost
Ton_24 mei 2017 · 12:55

Mooi. Want over twee weken moet ik er met de motor overheen!

Plaats een reactie