Nieuwe liften in Oostenrijk (2017-2018)

Henri op 16 oktober 2017· 30 reacties

Het nieuwe bergstation van de Ifen, Kleinwalsertal (bron: ok-bergbahnen.com
Het nieuwe bergstation van de Ifen, Kleinwalsertal (bron: ok-bergbahnen.com

Net zoals elk jaar zijn de skigebieden in de Alpen de afgelopen zomer weer volop bezig geweest met het vernieuwen van hun infrastructuur om het elk jaar weer beter en moderner te maken voor wintersporters. In de serie “Nieuwe liften” vandaag Oostenrijk.

Tweede fase project Ifen (Kleinwalsertal) aangebroken

Nadat vorig jaar in het Kleinwalsertal de 6-persoons stoeltjeslift Olympiabahn is gebouwd, is men deze zomer gestart met het realiseren van de tweede fase van het vernieuwingsproject van de Ifen. De 2-persoons stoeltjesliften Ifen en Hahnenköpfle worden vervangen door een 10-persoons gondel (Ifen I en Ifen II). De stoeltjesliften waren hard aan vervanging toe en hadden vaak te kampen met lange wachtrijen in het hoogseizoen die soms opliepen tot drie kwartier. Ook moest je vroeger bij het middelstation verplicht overstappen omdat het twee aparte liften waren. Met de komst van de nieuwe gondel kun je in het middelstation gewoon blijven zitten. De eerste sectie krijgt een capaciteit van 2000 personen per uur, de tweede sectie maar liefst 3600 personen per uur. Tegelijkertijd wordt het restaurant in het bergstation van de nieuwe Ifen II gondel compleet vernieuwd en uitgebouwd tot een capaciteit van 550 zitplaatsen. In totaal bedragen de kosten maar liefst 40 miljoen euro.

null

Gondel verplaatst van Pettneu naar Warth

Al meer dan 20 jaar waren er plannen voor een nieuwe Dorfbahn in Warth, die een directe verbinding vanuit de dorpskern van Warth naar het skigebied moet bieden. Door aankoop van de gondel uit het failliete skigebied van Pettneu am Arlberg hoeven wintersporters vanaf komend seizoen niet meer met de auto of de bus naar de Steffisalp-Express te rijden, maar is het skigebied direct vanuit het centrum van Warth te bereiken.

De voormalige Lavenarbahn uit Pettneu am Arlberg is slechts 440 meter lang en is net tien jaar oud, waardoor de gondel nog in een goede staat verkeert om hergebruikt te worden. Een bijkomend voordeel is dat Warth de lift voor een ‘koopje’ kon overnemen van Pettneu, voor ongeveer 3,5 miljoen euro.

bron: warth-schroecken.at
bron: warth-schroecken.at

Kitzbühel vervangt Jufenlift

Om een snelle tweede verbinding naar de Steinbergkogel in Kitzbühel te maken, is de oude 3-persoons stoeltjeslift Jufen vervangen door een moderne 8-persoons stoeltjeslift van de Italiaanse liftfabrikant Leitner. Aanvankelijk was het plan om dit jaar de oude Fleckalmbahn in Kirchberg te vervangen, maar dit project ligt momenteel stil vanwege onderhandelingsproblemen met grondbezitters.

bron: kitzski.at
bron: kitzski.at

Zowel het dal- als het bergstation worden iets meer in de westelijke richting geplaatst voor een optimale ligging en verbinding met andere pistes. Om de nieuwe capaciteit ook op de pistes te kunnen verwerken, wordt de Jufensteilhang aangepast zodat beginners daar ook gemakkelijker naar beneden kunnen. Naast de geplande vervanging van de Fleckalmbahn staan er voor de komende jaren nog heel wat andere vernieuwingen op de planning voor Kitzbühel. De vervanging van de Gauxjoch sleeplift, de Trattenbach stoeltjeslift, en het moderniseren van het gehele Kitzbüheler Horn deelskigebied zijn in voorbereiding.

Gondel vanuit het dorp Finkenberg vervangen

Naast de Spieljochbahn in Fügen is in het Zillertal nog een gondel vanuit het dal vernieuwd. In Finkenberg, Zillertal 3000 is de oude 4-persoons gondel vanuit het dorp deze zomer vervangen door een moderne 10-persoons gondel. De nieuwe lift legt 900 hoogtemeters af binnen zeven minuten en kan met de nieuwe capaciteit van 2400 personen per uur het dubbele aantal wintersporters verwerken van zijn voorganger. Elke cabine beschikt over stoelverwarming en gratis WiFi. Het oude dalstation in Finkenberg wordt helemaal afgebroken en opnieuw opgebouwd. De parkeergarage blijft daarentegen wel gewoon staan. De gondel zal precies voor de start van het nieuwe winterseizoen op 2 december klaar zijn.

Werkzaamheden bergstation Finkenberg (bron: hintertuxergletscher.at)
Werkzaamheden bergstation Finkenberg (bron: hintertuxergletscher.at)

Vernieuwing Palinkopfbahn in Ischgl

Ook in Ischgl heeft men deze zomer niet stilgezeten. Nadat vorige zomer de Flimjochbahn is vervangen is het ditmaal de beurt aan de 4-persoons stoeltjeslift Palinkopf. Na 21 jaar operationeel te zijn geweest, is de lift afgelopen voorjaar afgebroken en in een Fins skigebied weer op wordt gebouwd. Zijn vervanger is de gloednieuwe 6-persoons stoeltjeslift Palinkopf. De nieuwe lift van Doppelmayr met D-Line technologie is compleet uitgerust met kap en stoelverwarming en heeft een nieuwe capaciteit van 2800 personen per uur. De nieuwe lift is inmiddels al de vierde generatie van de Palinkopfbahn. Voor de komst van de oude 4-persoons stoeltjeslift in 1996 hebben er nog een 2-persoons stoeltjeslift en een sleeplift gestaan.

Nieuwe 10-persoons gondel voor Wildkogel Arena

Er werd al langer over uitbreiding van het Wildkogel Arena skigebied gesproken, maar pas half juli werd definitief dat men al deze zomer met de bouw kon beginnen. De Bergbahnen Wildkogel investeren 13 miljoen euro in een gloednieuwe 10-persoons gondel, die volgens de eigenaren van het skigebied nieuwe kansen biedt voor freeriders en de Pfeifferköpfl stoeltjeslift flink zal ontlasten. Het bergstation van de nieuwe gondel “Ganzeralpe” ligt boven op de Pfeifferköpfl, ongeveer 60 meter ten westen van de Pfeifferköpfl stoeltjeslift. Voor de bouw van de lift zijn meerdere lokale bedrijven gevraagd, zodat de hele regio kan meeprofiteren van de investering.

Met een hoogteverschil van 403 meter en een lengte van ruim 1,5 kilometer kan de gondel 2870 personen per uur naar boven transporteren. Door de komst van de nieuwe lift is er 2,5 kilometer nieuwe piste aangelegd en beschikt het gebied nu in totaal over 64 kilometer aan pistes.

bron: wildkogel-arena.at
bron: wildkogel-arena.at

Nieuwe Seekarspitzbahn voor Obertauern

In Obertauern is er hard gewerkt aan de vernieuwing van de 4-persoons stoeltjeslift Seekarspitzbahn uit 1991. De lift maakt deel uit van de groene Tauernrunde en heeft daarom in de drukke periodes wat langere wachttijden. Om deze wachttijden te verminderen is er nu een 8-persoons stoeltjeslift met een verhoogde capaciteit gebouwd. De nieuwe lift is volledig uitgerust met kap en stoelverwarming. Afgelopen zomer zijn de pistes bij de Seekarspitzbahn ook gemodelleerd om ze geschikt te maken voor een verhoogde capaciteit. De oude Seekarspitz stoeltjeslift wordt in zijn geheel weer opgebouwd in een skigebied in Tsjechië.

Dalstation Seekarspitzbahn in aanbouw (bron: kringsalm.at)
Dalstation Seekarspitzbahn in aanbouw (bron: kringsalm.at)

Andere nieuwe liften:

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Mooie erbetering voor Warth! En, meer algemeen, wat wordt er toch veel geïnvesteerd in Oostentijk. Indrukwekkend.

*bericht bewerkt door Forza op 16 okt 2017 08:23

Gondels gondels gondels. Jammer, voor mij blijven stoeltjesliften met kap toch de ideale liften. Steeds je ski’s aan en uit doen vind ik irritant.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Volledig mee eens!

Gondels gondels gondels. Jammer, voor mij blijven stoeltjesliften met kap toch de ideale liften. Steeds je ski’s aan en uit doen vind ik irritant.

havana op 16 okt 2017 12:13

Inderdaad een drama al die gondels. Ik lees zelfs een gondel met stoelverwarming… i.p.v. verse berglucht dus lekker met 10 man in een benauwd hok!

*bericht bewerkt door Rutger3 op 16 okt 2017 12:56

Ze bouwen ze niet voor niets die gondels… Maar toch blijf ik die combibahnen ook wel wat vinden…

Vast niet voor niets, maar een écht goede reden heb ik eigenlijk niet vaak gehoord.

Er zijn eigenlijk 4 hoofdredenen waardoor vaak voor gondels wordt gekozen:

  • Ze zijn een stuk minder windgevoelig
  • Veilig voor kleine kinderen, waardoor ze naast lange beginnerspistes wel eens gebouwd worden voor de skiklassen.
  • Vervoer van goederen, als er bovenaan een lift een restaurant staat is het makkelijker om daar even een transportgondel aan te hangen om de boel te bevoorraden.
  • Voor het zomerseizoen, als je wandelaars wilt vervoeren in de zomer is een stoeltjeslift niet echt geschikt, dus wordt daarvoor vaak een gondel gebouwd.
Born to Ride

Gondels gondels gondels. Jammer, voor mij blijven stoeltjesliften met kap toch de ideale liften. Steeds je ski’s aan en uit doen vind ik irritant.

havana op 16 okt 2017 12:13

Inderdaad een drama al die gondels. Ik lees zelfs een gondel met stoelverwarming… i.p.v. verse berglucht dus lekker met 10 man in een benauwd hok!

Rutger3 op 16 okt 2017 12:55

Daarom doe ik meestal de raampjes open als ik instap, dat scheelt een hoop muffe lucht.

Ski or Die

Een andere reden dat ze kiezen voor een gondel is dat je makkelijk een tussenstation kan maken.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften
  • Voor het zomerseizoen, als je wandelaars wilt vervoeren in de zomer is een stoeltjeslift niet echt geschikt, dus wordt daarvoor vaak een gondel gebouwd.]

En vooral ook mountainbike®s

Mtb’s kun je ook aan een stoeltjeslift hangen, hoor.

Mtb’s kun je ook aan een stoeltjeslift hangen, hoor.

DrPhil op 16 okt 2017 19:40

True. Maar da’s toch minder praktisch ;)

Als hoofdlift vanuit het dal snap ik een aantal voordelen van een gondel nog wel, maar ergens midden in het skigebied ontgaat mij alle nut en noodzaak.

@paolie: je bedoelt, midden in het gebied waait het niet? @skiwi: het heeft wel een paar voordelen: de gondel wordt niet vies, het stuur krast niet tegen het raam en zo. In SH waren de ramen van de gondels waar de mtb’s in mochten allemaal zwaar bekrast.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 okt 2017 20:24

@DrPhil het windargument overtuigt mij niet zo. Ik ken zat stoeltjesliften die met stevige wind gewoon doordraaien en gondelliften die bij wind vrij snel stilgezet moeten worden (Fleckalmbahn bijvoorbeeld).

@paolie: ik weet niet welke liften dat zijn, maar je moet natuurlijk wel liften met dezelfde capaciteit vergelijken. Niet een 10-persoonsgondel met een 2-zitter. Dat die stoeltjesliften doordraaien, geeft aan dat de harde wind daar kennelijk geen probleem is. Hoeveel zitters zijn dat? Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de wind op de stoeltjes staat. Dat de gondel soms snel stilhangt, daar ken ik ook wel voorbeelden van. Maar een vergelijkbare stoeltjeslift had daar waarschijnlijk nog veel eerder stilgehangen.
In Cervinia heb je de gondels van Plan Maison naar Cime Bianchi. Die staan soms om de haverklap stil door de wind. Nou, daar wil je echt niet in een stoeltje zitten.
Dat gezegd zijnde, ken ik ook andere voorbeelden. Het onderste deel van de lift van St. Martin de Belleville naar de top is een gondel. Het tweede deel is een stoeltjeslift. De stoeltjeslift is nieuwer dan de gondel. Misschien weet @skifan waarom dat zo is.
Ik kan me ook indenken dat eerder gondels worden gebruikt als je heel hoog boven de grond zit. Dat lijkt me niet zo prettig in een stoeltjeslift.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 okt 2017 21:52

Meer dan genoeg Phil. En gewoon snelle 6- of 8-zitters. Ze hebben alleen op echt windgevoelige stukken meestal geen kap. Maar andersom zie ik helaas vaker. Gondelliften midden in skigebieden die voormalige stoeltjesliften vervangen op plekken waar wind nooit een issue was.

Gondels hebben ook een ander voordeel. Je kunt zonder risico je telefoon pakken. Je kunt wat eten. Ik prefereer ook een stoeltjeslift. Maar gondels hebben ook praktische voordelen. Je zit er wat relaxter in. Ze zijn warmer. Je hebt geen mensen die struikelen bij het in- of uitstappen. Voor kinderen is het veel makkelijker en veiliger. Niet te vergeten voor snowboarders. En de zitting blijft droog, ook bij lege stoeltjes!

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 okt 2017 22:14

@DrPhil
Gondels zijn bij uitstek geschikt om een gebied voor beginners en/of lesgroepen te ontsluiten. In St Martin de Belleville gingen de kinderen voornamelijk met de gondel omhoog en vervolgens daalden ze weer af. Hoger gaan met de stoeltjeslift had geen zin want daar was geen blauwe piste. Inmiddels heeft Val Thorens om bovenstaande reden en omdat er vaak veel staat op dit traject, een redelijk nieuwe stoeltjeslift vervangen door een gondel (de Moraine lift)

bon ski

@Henri bij de Ifen zeg je dat je in de lift kan blijven zitten bij het middelstation. De capaciteit verdubbelt vanaf daar wel bijna. Hoe gaat dit in zijn werk? Ik weet dat er in Sölden aan de Gaislachkogl een vergelijkbaar capaciteitsverschil is, maar daar is de 2e sectie een aparte 3S waar je op moet overstappen.

De nieuwe stoeltjesliften hebben mogelijkheid tot kinderbescherming in de vorm van een nieuwe beugel en automatische vloerhoogte bij het in- (en uit)stappen. De beugel komt tussen de benen van de skiër of snowboarden waardoor kinderen er niet meer onder door kunnen glijden. Daarnaast zijn bij de D-line van Doppelmayr de zittingen verdiept. Hierdoor valt het argument kinderveiligheid weg.

Wandelaars in de zomer is ook geen argument om gondels te plaatsen, tenzij er inderdaad goederen meemoeten, zoals fietsen. Zomers kunnen wandelaars prima in stoeltjesliften zitten. Lijkt me alleen maar fijner met de warmte in die periode.

Dan blijven er twee redenen over om midden in skigebieden gondels te plaatsen. De eerste lijkt dan inderdaad wind te zijn, hoewel ik het voor mijn gevoel nog niet tegen gekomen ben dat er veel wind stond en gondels blijven doordraaien en stoeltjesliften niet. Het enige moment wat ik me kan voorstellen wanneer een stoeltje meer wind vangt is als de kap open staat en de wind daarin komt, maar bij dichte kap is het verschil, lijkt mij, heel weinig.

De tweede reden is de evacuatietijd. Een gondellift hoeft niet zo snel ontruimd te zijn als een stoeltjeslift. Als een lift lang is wordt daarom eerder een gondel geplaatst.

DrPhil stipt ook even een goed punt aan: de afstand tot de bodem. Voor stoeltjesliften is daar een maximum voor, volgens mij 10 meter. Voor gondels is dat maximum er niet. Dat betekent dus dat je gondels veel hoger kan hangen en daardoor veel minder liftpalen nodig hebt. Zeker op lawinegevoelige hellingen is dat een heel groot voordeel. Een bekend voorbeeld daarvoor is de Pezidbahn in Serfaus.

@77steve afstand tot de bodem zal niet in alle landen gelden dan. Ik ken een aantal stoeltjesliften die ver over die 10 meter heen gaan.
@Daanster Lopend in een snelle stoeltjeslift instappen is vaak toch een hoop gemodder hoor en met kleine kinderen is het niet alleen het punt dat ze dus in de stoel zitten, ook al heb je verhoogde instap e.d. er moet altijd een volwasse naast om ze vooruit te duwen en te helpen met instappen. Zeker in rustige periodes duurt het daarom soms gewoon een hele tijd voordat een complete skiklas boven op een piste staat. Bij een cabinebaan kunnen ze gewoon met zn alle tegelijk in 1 of 2 cabines instappen met maar 1 volwassene erbij.

Born to Ride

Klinkt aannemelijk. Maar plaatsen kleine kinderen dan ook zelf hun skies in de rekken aan de gondel? Daar moet ook een volwassene mee helpen lijkt mij en anders kost het in ieder geval ook een hoop tijd.

@Daanster die kleintjes nemen die skies gewoon mee de cabine in

Born to Ride

@Henri bij de Ifen zeg je dat je in de lift kan blijven zitten bij het middelstation. De capaciteit verdubbelt vanaf daar wel bijna. Hoe gaat dit in zijn werk? Ik weet dat er in Sölden aan de Gaislachkogl een vergelijkbaar capaciteitsverschil is, maar daar is de 2e sectie een aparte 3S waar je op moet overstappen.

ThomJ op 18 okt 2017 10:26

De 2de sectie heeft meer gondels aan de kabel hangen die in de winter alleen tussen het middelstation en het bergstation draaien. Van alle gondels die van het bergstation af komen worden er dus ongeveer de helft in het middelstation doorgestuurd naar het bergstation. De andere helft gaat gewoon naar het dalstation.

Dat is slim. Zo heb je altijd lege gondels voor de skiërs die willen instappen op het middenstation. Kunnen ze die gondels ook tijdelijk wél naar beneden sturen? Bv 's ochtends vroeg, om de capaciteit zo tijdelijk te verhogen? Dan zou het helemaal een geweldige oplossing zijn. Of zijn de palen daar niet op berekend?

@77steve afstand tot de bodem zal niet in alle landen gelden dan. Ik ken een aantal stoeltjesliften die ver over die 10 meter heen gaan.

In Oostenrijk bestaat idd de regel dat een bepaalde hoogte niet mag worden overschreden. Uiteraard zijn er oplossing voor zoals de Pengelstein 2 in Kitzbuhel. Vanaf 3min15 sec zie je hun oplossing:

*bericht bewerkt door Joy85 op 18 okt 2017 15:23

@77steve afstand tot de bodem zal niet in alle landen gelden dan. Ik ken een aantal stoeltjesliften die ver over die 10 meter heen gaan.

In Oostenrijk bestaat idd de regel dat een bepaalde hoogte niet mag worden overschreden. Uiteraard zijn er oplossing voor zoals de Pengelstein 2 in Kitzbuhel. Vanaf 3min15 sec zie je hun oplossing:

Joy85 op 18 okt 2017 15:22

dat is wel een hele creatieve oplossing haha

Ah, daar dienen die gekke bruggen dus voor… Ik heb er daar wel meer van gezien in Oostenrijk.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie