Hoe ver moeten skigebieden gaan om pistes makkelijker te maken?

Rogier op 25 september 2017· 21 reacties

Een snelle lift en ongeprepareerde hellingen, komt hier nu een piste?
Een snelle lift en ongeprepareerde hellingen, komt hier nu een piste?

De lokale skiërs van Le Grand Bornand, of in ieder geval een gedeelte ervan, zijn in rep en roer. Voor het begin van komend seizoen zullen bulldozers de berg ‘Mont Lachat’ onder handen nemen om de helling eenvoudiger te maken. Volgens sommigen is dat doodzonde, volgens de uitbaters van het skigebied is het broodnodig. Het is niet alleen in Le Grand Bornand waar deze polemiek speelt. Bij mij komt de vraag op hoe ver we moeten gaan met het veranderen en aanpassen van bergen om pistes vriendelijker te maken.

Mont Lachat

De eerste keer dat ik in Le Grand Bornand kwam werd ik meteen verliefd op de Mont Lachat. Een fantastische berg die voor wintersporters lijkt gemaakt met een paar rode en zwarte pistes die niet snel geprepareerd worden. Dat is voor mij een echt pluspunt. Het is een mooie steile tophelling die uitloopt in leuk speels en glooiend terrein.

Een opvallend snelle 6-persoonslift brengt je naar boven. Deze lift draait wel vaak met lege stoeltjes want de rode piste is vaak gesloten of niet geprepareerd waardoor deze piste te moeilijk is voor een groot deel van de wintersporters. Voor deze groep is de zwarte piste of de freeridezone al helemaal te moeilijk. Afgelopen winter was de rode Gypaète piste maar liefst 45 dagen gesloten tussen half januari en half maart. Dit omdat de piste moeilijk te prepareren was. Daar wil het skigebied nu wat aan doen want op die paar poederzoekers en goede lokale skiërs kan het gebied niet draaien.

Dikke poeder op de rode Gypaete op de Montlachat
Dikke poeder op de rode Gypaete op de Montlachat

Zwart wordt blauw, of niet?

Volgens lokale wintersporters, die geheel volgens de moderne tijdsgeest een protestpagina op facebook hebben geopend, zal de zwarte piste een blauwe boulevard worden. Volgens hen is het een verminking van de berg. De directeur van het skigebied spreekt dit op dezelfde pagina weer tegen (complimenten voor deze beste man dat hij hier reageert). Volgens het gebied wordt er slechts een extra ingang voor de Gypaète gecreëerd die makkelijker te prepareren en minder steil is, waardoor deze piste vaker en door meer mensen te skiën zal zijn. Dit zal wel het eerste deel van de zwarte piste aantasten.

Logische standpunten

Persoonlijk begrijp ik de standpunten van beide kanten. Het skigebied wil de capaciteit van de liften en het gebied gebruiken. Men wil een zo uitgebreid mogelijk skigebied creëren waar vakantie- en weekendskiërs zich kunnen uitleven. Goede, vaak lokale, skiërs zitten echter niet per se te wachten op gladgestreken banen. Het feit dat een piste niet geprepareerd kan worden zien deze skiërs als voordeel.

Worden dit zometeen allemaal makkelijke pistes
Worden dit zometeen allemaal makkelijke pistes

Niet de enige plek

Niet alleen in Le Grand Bornand proberen ze de bergen naar hun hand te zetten. Ik ken genoeg andere gebieden waar men pistes aanpast en de bergen zo maakt dat de hellingen sneller, makkelijker en beter geprepareerd kunnen worden en er makkelijker geskied kan worden. Zo vermaalden ze in Val Thorens stenen om met minder sneeuw te kunnen openen en zijn ze in Méribel Mottaret deze zomer bezig om de rode piste Lac de la Chambre om te vormen tot een blauwe piste. Dit nadat meerdere pistes hier afgelopen jaren al onderhanden zijn genomen.

In veel, bijna alle, gebieden worden pistes verbreed en steile bottlenecks eenvoudiger gemaakt. Hier zijn niet altijd discussies over, soms worden de maatregelen met open armen verwelkomd. Kijk naar de nieuwe blauwe dalafdaling in Les Deux Alpes. Hier werd een duidelijk probleem opgelost, namelijk dat er geen fijne en veilige dalafdaling was. Andere keren is het de vraag hoe ver je zou moeten gaan. Als het namelijk alleen verbeteringen zijn om hellingen en pistes iets comfortabeler te maken, is het het dan wel waard?

Wild of compleet strakgetrokken?

Natuurbeschermingsorganisaties zoals Mountain Wilderness trekken nu bij bijna elke verandering aan de bel. Zeker op grote hoogte is een kleine verandering al snel belastend voor bepaalde ecosystemen. Maar ook als we deze belasting voor de natuur buiten beschouwing laten kunnen we ons de vraag stellen wat wij liever hebben. Bergen die gemodelleerd zijn om een zo fijn mogelijk skigebied zonder verrassingen te creëren. Of mag het wat wilder blijven, met meer moeilijke passages en minder strakgetrokken hellingen?

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Lastig, begrijp het vanuit alle optieken.
Commercieel gezien heel verstandig. Immers zorg Hans Schnapss voor de omzet. Niet de local of de freerider ( in de regel)
Daarnaast praat je over 2 sporten in mijn optiek.
Pistes rijden voor Hans Schnapss heeft er baat bij als het mooi glooiend zonder verrassingen heeft (Hans heeft een heel ander doel). Voor de Freerider gaat juist de berg op voor de ruwheid en het avontuur.
Ik zou de natuur de natuur laten. Mocht je de natuur niet aankunnen, heb je je huiswerk niet gedaan, en sta je op n plek waar je niet hoort te zijn.

echte mannen lopen naar boven,

Wat @MartijnUiterwijk zegt.

Ik vind dat Hans Schnapss moet blijven trouwens. Een soort love child van Henk en Ingrid als ‘doorsnee wintersporter’ die de grote massa vertegenwoordigt.

Hans Schapps was toch het sportieve broertje van Henk en Ingrid? Thans dat dacht ik altijd.

echte mannen lopen naar boven,

Hans Schnapps :-) Briljant.

*bericht bewerkt door paolie op 25 sep 2017 09:03

Uiteindelijk zal de commercie het winnen, want zonder inkomsten kan een gebied niet overleven, hoe hard de tegenstanders ook zullen schreeuwen. Het is zonde natuurlijk dat de afdaling zoals hierboven beschreven aangepast gaat worden, maar ja, ze zullen die 6-zitter wel rendabel moeten maken…

Interessante afweging inderdaad! Persoonlijk zou ik, als ik mijn hart laat spreken, tegen dergelijke aanpassingen in de natuur zijn. Aan de andere kant is het altijd makkelijk oordelen als het niet over je eigen portemonnee gaat en dan kan ik me heel goed voorstellen dat een familiegebied als Le Grand Bornand (psst, @Rogier, dus met een ‘n’ en niet met een’r’ voor de ‘d’) ervoor moet kiezen om zo’n berg hier en beter ‘beskibaar’ te maken. Hopelijk valt de ingreep in de natuur mee en lukt het vervolgens de echte cracks ook nog om daarna een mooi stukje ongerepte berg ten vinden voor het betere poederwerk.

Bedoel je Le Grand Bornand? ;)

Jammer, maar misschien ook wel begrijpelijk. Gebeurt overal. Ik vind het persoonlijk zonde, deze winter hopelijk kijken wat de ‘schade’ is als ik daarheen ga.

Mr. Slow

Ik denk dat je in een gebied en en moet hebben. Zelf ben ik geen freerider maar ben wel dol op uitdagende rode pistes. Alles vergemakkelijken haalt de uitdaging en het grenzen opzoeken weg. Dit is voor mij toch wel een leuk onderdeel van de wintersport. Dus een stukje aanpassen kan, maar laat ten minste 2/3e van de pistes zoals hij nu is.

Ik heb het liefst liften waar je beide hebt. Terwijl vrouwlief dan rustig over groen of blauw naar beneden cruist knal ik dan lekker over rood of zwart naar beneden zodat we weer gezellig samen de lift in kunnen.

Born to Ride

Als er een vergunning afgegeven wordt en de investeringen gedaan worden om er goede lift te zetten, zal je ook moeten zorgen en accepteren dat er pistes zijn die te gebruiken zijn. Leuk voor die paar freeriders nu maar daar ga je het niet aan verdienen, het kan zelfs een reden zijn dat klanten wegblijven/niet meer terugkomen.

Een gebied zou gewoon beide moeten bieden. De hoofdpistes en doorgaande routes wat makkelijker en mooi gemodelleerd; maar ook voldoende (zij-pistes) of bepaalde uithoeken waar de free-rider uit de voeten kan.

Een mooi voorbeeld vind ik SHFL. Saalbach-Hinterglemm heeft veel brede racebanen; maar als je dan richting Fieberbrunn gaat kom je veel pistes tegen waar je moet werken en opletten tijdens de afdaling.

@Forza en @Quick Oeps aangepast

*bericht bewerkt door Rogier op 25 sep 2017 10:15

Click. Click. Peace

Snap het wel, de kant rechts op het kaartje
is vaak dicht of van slechte kwaliteit. Maar goed, verder zijn de pistes eenvoudig dus dan ga je echt mensen missen (die dan in la Clusaz prima aan hun trekken komen)

Le Grand Bornand is geen bestemming voor experts, ze moeten het vooral van families hebben. Op de lachat na is het allemaal vrij eenvoudig terrein. Maar de Lachat is dan wel weer het hoogste punt.
Dus vanuit commercieel oogpunt snap ik het besluit goed. Bovendien betreft het hier een al bestaande piste
Het zou anders zijn als ze een onontgonnen deel zouden plat bulldozeren, dan gaat er meer natuur verloren.

*bericht bewerkt door Hessel op 25 sep 2017 11:01

Echte hellingen zijn niet te temmen door een buldozertje.

niet roetsjen maar skieen

Na het lezen van de reacties, ben ik (positief) verrast dat een ieder het wel kan begrijpen. Had verwacht dat er wat meer weerstand zou zijn. Gevoelsmatig is er die natuurlijk ook, want verstoort de mens de natuur al niet genoeg met zijn daden. Maar aan de andere kant overwint onze hobby het dan toch ook. Want we willen met zijn alle van die berg af.
Ook zijn er veel die zeggen dat een gebied (en eigenlijk nog een lift) 2 mogelijkheden moet geven. zowel makkelijk/ als moeilijk (en mogelijk als derde ook nog een off piste track). Dat is natuurlijk utopie. Je hebt overwegend makkelijkere gebieden en je hebt overwegend moeilijke skigebieden. Daarnaast heb je nog dorpjes dit minder mooie uitlopers hebben en dus echt ruw/ moeilijk zijn. Laat elk gebied zijn sterke punten benutten en daar commercieel op insteken. Het gaat tenslotte toch om de knikkers. Zonder opbrengsten geen skigebied.

Wat me ook in het verhaal nog opviel. Ze hebben hier dus een snelle 6 persoonslift neergezet, op een plaats waar deze (op dit moment) nog helemaal niet tot zijn recht komt. Is het dan al niet veel langer bekend (en dus eigenlijk al besloten, want anders zet je zo’n lift daar niet neer) dat die berg door meer mensen gebruikt moet kunnen worden??

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 25 sep 2017 12:27

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Na het lezen van de reacties, ben ik (positief) verrast dat een ieder het wel kan begrijpen. Had verwacht dat er wat meer weerstand zou zijn. Gevoelsmatig is er die natuurlijk ook, want verstoort de mens de natuur al niet genoeg met zijn daden. Maar aan de andere kant overwint onze hobby het dan toch ook. Want we willen met zijn alle van die berg af.

Veenhoorn op 25 sep 2017 12:27

Als we met zn alle zo graag van een berg af willen, waarom kijkt Hans Schnapss dan niet goed naar een berg die bij hem past?
Bijvoorbeeld en flop 5 topic. Lees je hier en daar dat het te steil is of een juist wel of geen dal afdaling. Of juist te vlak. Hans, pak eens een hoogte kaart en een hellingsmeter. ( hint, online zijn er zelfs maps met alles al ingetekend)

Neemt niet weg dat er omzet moet zijn en dat je soms wat aanpassingen moet doen, zodat ook Hans met zijn kids de berg op kan.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe lastiger ik een mening kan vormen. Misschien moeten we bewuster keuzes maken om onze hobby uit te oefenen.

echte mannen lopen naar boven,

Skigebieden zijn er niet voor de lol, het is een (mega)industrie verstopt in de natuur. Als je een skigebied exploiteert moet je natuurlijk commercieel denken en de pistes geschikt/veilig maken voor de gemiddelde toerist die 1x per jaar komt skiën. Toeristen brengen geld, een paar lokale liefhebbers brengen nauwelijks wat in. No brainer denk ik, vooral met een dure lift in de buurt.

We hebben dat deel vd bergen waar we wintersporten al redelijk lelijk gemaakt met alle dal- en bergstations, pilaren en kabels. Om dan te gaan steigeren als we een stuk berg, waar al een 6p lift loopt, nog wat meer manipuleren om er meer mensen van te laten genieten (en meer geld binnen te krijgen) voelt wat hypocriet. Er heeft hier eens een foto gestaan van een piste overzicht in de zomer (vanuit googlemaps denk ik), waar je perfect op kunt zien hoe we de bergen aangetast hebben. Dan kan dit topje ook wel bijgeschaafd worden.

@martijnuiterwijk: sinds wanneer noem je mij Hans :):)

Edwin van Riel

@evr66, sinds die avond met die fles Schnapps ;)

echte mannen lopen naar boven,
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie