Nieuwe liften in Frankrijk (2017-2018)

Henri op 23 oktober 2017· 13 reacties

Nieuwe Ariondaz gondel voor Courchevel
Nieuwe Ariondaz gondel voor Courchevel

De skigebieden in de Alpen zijn de afgelopen zomer weer volop bezig geweest met het vernieuwen van hun infrastructuur om het weer beter en moderner te maken voor de wintersporters. In de serie ‘Nieuwe liften’ vandaag Frankrijk. Deze zomer was geen opvallende zomer qua vernieuwingen vergeleken met andere jaren. Wat dat betreft lijkt het erop dat er tijdens de zomer van 2018 meer wordt geïnvesteerd gaat worden in de Franse skigebieden.

Nieuwe Moraine gondel in Val Thorens

De 4-persoons stoeltjeslift Moraine in Val Thorens is afgelopen zomer vervangen door een moderne 10-persoons gondel. Het project kostte in totaal 14 miljoen euro. De bijbehorende mooie blauwe pistes ‘Moraine’ en ‘Genépi’ zijn erg geschikt voor beginners waarvoor de lift eigenlijk een te lage capaciteit had. Omdat het in deze vallei nogal vaak hard kan waaien is er niet voor een windgevoelige stoeltjeslift, maar een gondel gekozen. Met een nieuwe capaciteit van 2800 personen per uur zullen de wachtrijen bij de lift voor een groot deel verleden tijd zijn.

Langste 6-persoons stoeltjeslift van Europa in Le Grand Massif

In Samoëns zijn er in de afgelopen zomer twee liften afgebroken, de 3-persoons stoeltjesliften Lanche en Gouilles. Deze maken plaats voor de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Coulouvrier, gelegen in de gelijknamige kom tussen Samoëns en Morillon. De nieuwe moderne lift staat voor indrukwekkende cijfers. Zo maakt de stoeltjeslift maar liefst 944 hoogtemeters tussen 1161 en 2105 meter hoogte en heeft hij een lengte van bijna 2850 meter, wat een record is voor dit type stoeltjesliften. In ongeveer 9 minuten brengt de lift (capaciteit van 3000 personen per uur) je naar de top van de Tete des Saix, waar vorig jaar ook een nieuwe lift is gebouwd vanuit het deelgebied van Les Carroz. In de kom bij de bij de Coulouvrier-lift openen komend seizoen twee nieuwe blauwe pistes. Daarnaast worden er nog twee rode pistes aangelegd die in het winterseizoen van 2018-2019 openen.

null

Nieuwe lift in Les Arcs verbetert aansluiting met de rest van het gebied

Bij het skidorp Arc 1950 is de 37 jaar oude 3-persoons stoeltjeslift Pré-Saint-Esprit vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift met kap en stoelverwarming. Om de verbinding naar de Plagnettes stoeltjeslift te verbeteren, is ervoor gekozen om de nieuwe stoeltjeslift naar boven te verlengen. Het project heeft in totaal ongeveer 10,4 miljoen euro gekost. Daarnaast zijn Lac des Combes 1 & 2 sleepliften in Arc 2000 vervangen door een nieuwe sleeplift.

Courchevel vervangt de Ariondaz gondel

In Courchevel Moriond 1650, het meest oostelijke skidorp in het skigebied van Les Trois Vallées, is de Ariondaz gondel vervangen door een moderne 8-persoons gondel. De capaciteit wordt hiermee verdubbeld naar 2400 personen per uur. De nieuwe gondel staat op hetzelfde traject als zijn voorganger. Over een lengte van 2430 meter overbrugt de gondel 456 hoogtemeters. Bij de nieuwe Ariondaz gondel is ook een nieuwe rodelbaan aangelegd met een lengte van 2860 meter.

Stoeltjeslift ter vervanging van twee sleepliften in Méribel-Mottaret

In het hart van het skigebied van Les Trois Vallées zijn de twee Roc de Tougne sleepliften in Méribel Mottaret vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift. De vernieuwing kostte 6,3 miljoen euro en zorgt voor een verhoogde capaciteit van 2400 personen per uur. De wintersporters worden naar 2542 meter hoogte gebracht, precies 400 meter boven het dalstation. In de komende jaren staan er trouwens nog meer vernieuwingen op het programma in Méribel Mottaret, zoals de vernieuwing van de Mont Vallon en de vervanging van de Plattières 3 gondel.

Bouw van de Rocher Blanc gondel boven Serre Chevalier (Bron Facebook Trame)
Bouw van de Rocher Blanc gondel boven Serre Chevalier (Bron Facebook Trame)

Verbeterde verbinding tussen twee deelgebieden in Serre Chevalier

In het skigebied van Serre Chevalier is de oude Rocher Blanc stoeltjeslift die de verbinding tussen de deelgebieden van Briançon en Chantemerle vormt, vervangen door een nieuwe stoeltjeslift. Er is voor hetzelfde type gekozen als zijn voorganger uit 1988, een vastgeklemde 4-persoons stoeltjeslift. Daarnaast is ook de nabijgelegen Serre Blanc sleeplift afgebroken. Het dalstation van de nieuwe Rocher Blanc lift wordt naar boven verplaatst tot een hoogte van 2267 meter, in de buurt van het dalstation van de Croix Noire stoeltjeslift. De nieuwe lift creëert geen extra skiterrein, maar verbetert en versnelt de verbinding tussen de twee deelgebieden.

Overige nieuwe liften:

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Daar in het Grand Massif zijn ze echt wel geweldig werk aan het verrichten. De wachttijden bij Samoens zullen nu ook wel een stuk verminderen nu niet meer alles via Chariande hoeft maar ook de optie heeft om het dal in te gaan richting de coulouvrier. Ook vanuit Morillon zijn de verbindingen nu een stuk aangenamer, zowel dus richting de Coulouvrier als richting de Marmottes. De volgende stap zal een extra verbinding richting Flaine gaan worden zodat de windgevoelige Grand Vans omzeild kan worden. Misschien is het trouwens handig om ook gelijk de pistekaart van het Grand Massif hier op de site aan te passen ;)

Born to Ride

Met verbazing dat nieuws uit Serre Chevalier gelezen. Waarom die sleeplift afgebroken en waarom in godsnaam het dalstation hoger geplaatst? Laatste stuk van die piste was het meest interessant. Daarbij: vastgeklemde voor een vastgeklemde? Waarom verbetert dat de verbinding?

Mr. Slow

@Matthias123 die kaarten passen we aan ;-)

*bericht bewerkt door Rogier op 23 okt 2017 11:58

Click. Click. Peace

De 6 persoons lift in Valmeinier (Sandoniere) zal voor 4 nieuwe pistes zorgen en zal daarnaast het hoogste punt van het skigebied Galibier Thabor met ruim 140 meter hoger leggen! Hieronder het gedetailleerde plan.

http://www.auvergne-rhone-alpes.developpement-durable.gouv.f…

@markbub9: wanneer moet dat klaar zijn?

Naar mijn weten (en als ik tussen de wolken richting de Coulouvrier lift kijk, waar het nu al lekker wit is) is de lift deze winter + een rode afdaling deze winter al open, maar de blauwe piste die Samoens moet ontlasten volgens nog niet. Het Grand Massif is niet de sterkste op gebied van communicatie, dus het is hier altijd gissen in combinatie met input vanuit de wandelgangen…

check: https://www.facebook.com/alpadventures/posts/101556897170237…

*bericht bewerkt door Arno5 op 23 okt 2017 18:01

Met verbazing dat nieuws uit Serre Chevalier gelezen. Waarom die sleeplift afgebroken en waarom in godsnaam het dalstation hoger geplaatst? Laatste stuk van die piste was het meest interessant. Daarbij: vastgeklemde voor een vastgeklemde? Waarom verbetert dat de verbinding?

Quick op 23 okt 2017 08:31

Ik snap deze ook niet. Kan op dit punt knap hard waaien, maar geen kap. Deze investering had op deze manier veel beter ergens anders gedaan kunnen worden, bv vernieuwen van de liften in Monetier zoals de Yret, Eychauda of Cibouit. Die verbinding via eerste 2 genoemde liften is ook drukker.

Cote Chevalier had ook boven de Rocher Blanc moeten staan qua noodzaak updaten ivm verbindingsfunctie.

Vreemde gang van zaken daar.

*bericht bewerkt door roberthoogenboom op 23 okt 2017 21:59

Goede toevoegingen! Helemaal met je eens Roberthoogenboom.

Mr. Slow

Het verbetert de verbinding omdat de sleeplift wordt vervangen omdat op deze helling de sneeuw vaak slechter wordt vanwege de zon en er zo minder geskied hoeft te worden om in Chantemerle te komen. Ik verwacht dat ze berekend hebben hoeveel skiërs hier echt via dit punt per tijdseenheid omhoogkomen en dat een vastgeklemde lift dan goed genoeg is. De Prorel 2 is natuurlijk ook niet 's werelds snelste lift…
Neemt niet weg dat ze de Yret / Eychauda / Cibouit inderdaad wel mogen vervangen.

Click. Click. Peace

Idd Rogier, de vervanging van de Rocher Blanc-lift is voornamelijk vanuit het oogpunt van beginners wel heel begrijpelijk. De voormalige sleeplift was voor beginners niet altijd prettig en er stonden vaak rijen, en het laatste stuk naar beneden richting oude Rocher Blanclift was vrij pittig skiën. Beginners kunnen nu een stuk makkelijker de overstap maken naar Chantemerle. Dat er geen koppelbare lift met kap wordt gemaakt, is ook wel begrijpelijk. Een vaste 4-zitter heeft namelijk net zoveel capaciteit en het wordt maar een relatief korte lift.
Wellicht dat ooit in de toekomst wel weer een nieuwe lift gebouwd wordt die het tracé van de oude Rocher Blanclift volgt, maar het is destijds natuurlijk ook al niet voor niks geweest dat de lift vanuit Puy Chalvin, die uitkwam bij het dalstation van de Rocher Blanclift, is opgeheven. De sneeuwcondities op deze zuidhellingen zijn gewoon erg snel slecht. En zoals gezegd, aan de andere kant van het gebied liggen liften die wel eens eerder aan de beurt mogen komen.
Wat is er trouwens aan de hand met de Prorel 2? Die lift moet in principe gewoon de standaard snelheid van 5 m/s kunnen draaien en zou hooguit bij harde wind langzamer moeten zijn.

Mmmm franse toestanden bij de aanleg van een lift en piste in italie (Pera)
Qua afgraven berg

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/17f1b07cef2dc671100142b1...

*bericht bewerkt door Superskismurf op 24 okt 2017 20:47

Gebeurt in Oostenrijk nog veel meer dan in Frankrijk en Italië…

Hier kan je de werken volgen van de nieuwe Crozats lift in Paradiski - Montchacin - Les Coches
Het is niet enkel de nieuwe lift maar ook aanpassing aan de pistes en een nieuwe lopende band richting de top van “l’arpette” om pistes beter op elkaar te laten aansluiten…
In ieder geval nu al benieuwd naar het resultaat… Nog wachten tot eind maart 😱
http://www.perso-laplagne.fr/Actualites.htm

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie