Alcohol en snelheid zorgen voor veel ongelukken op de pistes

Rogier op 23 oktober 2017· 104 reacties

null

Sinds 1992 komen de burgemeesters, pisteurs, skilerareren, gidsen, artsen, strafeisers en advocaten in Frankrijk samen om te discussiëren over de veiligheid en het gedrag van wintersporters op de pistes. Het doel is om Franse skigebieden zo veilig mogelijk te maken en het aantal ongelukken terug te dringen. Twee weken geleden kwam men weer samen in Albertville om de veiligheid in skigebieden door te spreken. In de skigebieden maakt men zich zorgen over het gevoel van onveiligheid dat volgens enquetes alleen maar groter wordt. Wat te doen?

Meer ongelukken

De meeting begon met de ongevallenstatistieken van vorig jaar. Er waren meer ongelukken te betreuren dan voorgaande jaren. Dit komt voor een groot deel op het conto van de mindere sneeuwcondities omdat er meer mensen op dezelfde pistes staan. De kans op botsingen was daardoor groter.

Te hoge snelheid

Tijdens de discussieronde over de veiligheid maakte men zich zorgen over de snelheid van veel wintersporters. Dit is een terugekerend discussiepunt de afgelopen jaren. Wintersporters houden zich niet aan de “langzaam” borden of skiën te hard voor hun kunnen. Ook blijkt dat men bij het zien van rode borden harder gaat skiën in plaats van langzamer. Volgens Dr. Nedjib Benammar, de chef van de orthopedische afdeling van het ziekenhuis in Annecy, ontstaat 15 tot 20% van de ongelukken door een te hoge snelheid, al dan niet in combinatie met drugs en/of alcohol. De pisteurs sluiten zich bij deze conclusie aan en vertelden over groepen wintersporters die na het gebruik van alcohol en soms ook drugs de ski’s weer onderklikken. Ook stipte Benammar aan dat veel wintersporters brokken maken omdat ze met te weinig training en lichamelijk conditie op de lange latten stappen.

null

Helmen

Verder is het dragen van helmen wel een dingetje in Frankrijk. Vorig jaar maakte ski-kampioene Marie Martinot zich erg boos over het feit dat professionals in Frankrijk niet aan de helm willen. Nota bene tijdens een clinic over veiligheid droegen professionals (skileraren en pisteurs) geen helm. Langzaam komt hier gelukkig verandering in. Vorig jaar kwam het dragen van een helm naar voren bij een bijscholingscursus voor berggidsen. Hier bleek dat alleen de jongste generatie gidsen helmen draagt, net als de gidsen die bij de bergredding werken. Logisch, want die zien het nut van de helm dagelijks. Benjamin Blanc, de pistedirecteur van de Vallée des Belleville (Les Menuires en Saint Martin de Belleville), pleitte ervoor dat alle professionals, pisteurs en skileraren zonder uitzondering een helm moeten dragen. Om een voorbeeld te stellen.

Veiligheid vergroten

Skigebieden zitten continu in een tweestrijd. Men wil geen ongelukken op de pistes want dat is slechte reclame, maar aan de andere kant wil men ook mensen lokken en daar is preventie (waarbij je het over mogelijke ongelukken hebt) nou niet de beste manier voor. Toch zou het goed zijn om aan preventie te doen om de pistes veiliger te maken en mensen een groter gevoel van veiligheid te geven.

null

Zo veilig mogelijk skiën en boarden

De discussieronde maakt in ieder geval een paar zaken duidelijk die goed zijn om over na te denken als je zo veilig mogelijk wilt skiën:

  • Drink geen alcohol en gebruik geen drugs als je skiet of board;
  • Ski niet harder dan bij je technische niveau en de pistecondities past;
  • Draag een helm;
  • Zorg voor een goede lichamelijke conditie.

Voelen jullie je veilig op de pistes? En wat kunnen skigebieden doen om pistes zo veilig mogelijk te maken?

Bronnen: Radio Albertville, Radio Alpes 1, Le Dauphine Libere .

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik vind echt dat er een promilage gesteld mag worden, net als met auto rijden.
Zit je er boven. Bam flinke prent. Per direct contant af te rekenen.
Ja hou van bier, maar nooit in de auto of op de latten.
Op de latjes heb je vaak genoeg de snelheid van een gemiddelde motorrijder, maar veel minder protectie.

echte mannen lopen naar boven,

Als ik de keren bekijk dat ik ben onderuit geskied of een van onze gezinsleden komt het helaas altijd op hetzelfde neer, onaangepaste snelheid ! Als je ze dan erover aanspreekt krijg je meestal nog een serieuze scheve blik. Gelukkig tot nu toe zonder ernstige gevolgen (mede dankzij het continu dragen van onze helm).
We voelen ons gelukkig nog voldoende veilig op de piste maar vooral omdat wij (voorzichtige skiers) ons gedrag aanpassen en dit door continu goed rond te kijken en af en toe te stoppen om de snelheidsduivels te laten passeren. Eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn…
Skigebieden zouden meer controle moeten doen op de piste en desnoods met een boete systeem werken (verwittiging, pas blokkeren voor een dag en desnoods pas intrekken). Helaas is er tegenwoordig nl maar 1 methode die werkt, wie niet horen wil moet het dan maar voelen !

Herkenbaar dit. Die rode doeken met Ralentir staan inderdaad op plekken waar een botsing voor de hand ligt omdat er een kruising volgt of een versmalling, of een rij voor een lift etc. Maar vaak is dat ook op plekken waar je vaart moet maken om niet te hoeven prikken. Het gevolg laat zich raden…

Ik ski juist altijd een stuk beter na 2 biertjes bij de lunch 😉. Roekelozen zijn ook zonder alchohol roekeloos en horen eigenlijk niet op de piste maarja…

De (bijna) ongelukken die ik over het algemeen zie gebeuren hebben overigens te maken met onkunde van beide partijen op een te moeilijke piste i.c.m. onwil om te remmen of ver uit te wijken. En dat zijn over het algemeen geen skiers die we als roekeloos zouden omschrijven…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Lik op stuk! zal het enige beleid zijn wat werkt. maar, het blijft altijd een grijs gebied. Ben je op het moment dat je even aanzet direct een gevaar op de piste. Hoe bepaal je roekeloosheid. Treed je op wanneer je iemand ziet waarvan het vermoeden is dat hij of zij de snelheid niet onder controle heeft, of wacht je tot het mis gaat.

Afgelopen jaar stond ik te wachten op mijn vriendin, nadat ik haar had gepasseerd ( zij is nog een beginner) Met mij stond er een groepje Duitse mannen netjes aan de rand van de piste, in een rijtje opgesteld te wachten tot ze hun weg konden vervolgen. Onder aan de piste licht een redelijk scherpe bocht naar links, de piste leent zich er voor om veel snelheid te maken. Maar de persoon in kwestie nam veel te veel snelheid mee de bocht in en schoot van de piste af en kwam boven op een heuvel ruimschoots naast de piste tot stilstand. een paar meter verder naar links of rechts en ik of één de de opgestelde mannen zou vol zijn geraakt. Direct ontstond er discussie tussen de het groepje Duitse mannen en de kerel die aan kwam vliegen. Het bleek een Nederlander te zijn, waarop ik hem vroeg of hij zelf het gevoel had dat hij het allemaal onder controle had. Meneer was buitengewoon beledigd en boos. Hij vond het allemaal wel meevallen. Daarover waren de meningen nogal verdeeld. Deze persoon was uiteindelijk ook gewoon met zijn vriendin op pad die ook nog een beginner was. Verder op de zelfde piste kwam ik hem opnieuw tegen. Hij bleek prima te kunnen skiën, maar had zojuist een flinke inschattingsfout gemaakt. Die maken we allemaal wel is, erger is dat hij dit absoluut niet wilde inzien. Dan denk ik, als je met een beginner op pad ben, geef het goede voorbeeld! Hij had al verkering dus indruk hoefde hij ook niet meer te maken. Ik voel mij doorgaans nog altijd veilig op de piste, maar je moet altijd scherp en alert blijven. Ik draag altijd een helm en ben in goede lichamelijk conditie. Ik maak mij nog wel is zorgen om beginners en kinderen die slachtoffer zijn van hierboven beschreven overschatting en de gevolgen hiervan!

Je weet niet wat je niet weet.

@Robbert-010 Los van het feit dat het een stomme actie is van de betreffende roekeloze Nederlander, zou je tevens kunnen concluderen dat opstellen (weliswaar aan de rand) in een scherpe bocht na een snelle piste ook niet de beste plek is… Zeker niet aan de buitenzijde waar men wel eens uit de bocht kan vliegen. Dat overkomt namelijk niet alleen roekeloze skiers.

Als iedereen ook wat meer zou nadenken over opstelposities zou dat heel veel ongevallen schelen, ondanks dat de skier van boven de schuldige is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Deels met je eens @shane ik stond na de bocht aan de zijkant van de piste. Hij ging dan ook achter mij langs de piste af nadat hij alle moeite had gedaan de bocht te halen. Deze kerel kwam echt met ongekend veel snelheid naar beneden de kans dat hij iemand had geschept die midden in de bocht zat was ook veel groter. Dit had echt een mega klap geweest, als dat gebeurd was. gelukkig ging het allemaal goed.

Maar het is idd wat je zegt: Er worden soms super ongelukkige plekken gekozen om stil te gaan staan. Ook ik had achteraf gezien beter een meter of 15 verder door kunnen skiën om het risico uit te sluiten.

Je weet niet wat je niet weet.

@martijnuiterwijk: kunnen we voor dat ijsklimmen een uitzondering maken? Kan dan op voorhand wel een borreltje gebruiken denk ik :)

Edwin van Riel

@Robbert-010 ja, als een waanzinnige op een (blinde?) bocht afknallen is natuurlijk hartstikke fout, maar helaas heb je daar mee te maken. Je moet het ook meer zien als extra stukje zelfbescherming dan als een echte fout van jezelf. Maar de mensen die je echt aan barrels geskied ziet worden staan in heel veel gevallen zelf stil, dus het is wel een belangrijk aandachtspunt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plek waar je stil staat maakt inderdaad veel uit.

Weleens een snowboarder gezien die precies achter een wat vlakker stukje op een plotselinge overgang van vlak naar steil ging zitten. Hij was niet te zien van boven. Iemand die niet eens heel hard ging en die zijn snelheid goed onder controle had vliegt met zijn skies vol in zijn rug. Afgevoerd met traumahelikopter. :(

*bericht bewerkt door Joostisandersgeaard op 23 okt 2017 16:47

Genieten

@martijnuiterwijk: kunnen we voor dat ijsklimmen een uitzondering maken? Kan dan op voorhand wel een borreltje gebruiken denk ik :)

evr66 op 23 okt 2017 15:41

Zo eng is dat niet. Behalve als een ijsboor of ablakov uitbreekt

echte mannen lopen naar boven,

@Shane: je kan daar wel lacherig overgaan, maar het is gewoon een objectief meetbaar feit dat na consumptie van wat wij een “beperkte hoeveelheid” alcohol noemen je reactietijden trager worden, en je inschattingsvermogen (ook van je eigen kunnen) slechter. Logisch gezien volgt daaruit dat de kans op een ongeval groter wordt, wat in een aantal gevallen zal resulteren in daadwerkelijke ongevallen, waarvan een deel zal resulteren in blijvend letsel of dood.

Van alle Shanes die met twee biertjes “beter gaan skiën” (ook wel: verminderd inschattingsvermogen hebben) zijn er elk jaar wel een aantal die daarmee zichzelf of anderen permanente schade aandoen. Het is een beetje zoals spelen op de lotto in de hoop niet te winnen.

In onze maatschappij vinden we dat er niet te hard gezeurd moet worden over die twee biertjes, en willen we nogal snel vergeten dat die twee biertjes voor sommigen onder ons het verschil tussen leven en dood zijn.

Ieder doet er het zijne mee, maar mocht ik ooit in een ongeluk verzeild geraken, ga ik er toch voor zorgen dat het niet ligt aan twee biertjes.

(En dit is zeker geen persoonlijke kritiek op jou, gewoon een vaststelling hoe wij als maatschappij denken)

*bericht bewerkt door Morzel op 23 okt 2017 18:51

Alcohol tijdens het skiën/boarden is volgens mij een groot probleem, ik zie altijd zoveel mensen slingeren op de piste.

Weet niet of dat aan de alcohol ligt @IkBakErNiksVan
Een perfecte straight line is technisch ontzettend lastig :)

*bericht bewerkt door Hessel op 23 okt 2017 19:02

hahaha @IkBakErNiksVan
@Morzel
Allereerst ik snap je punt echt wel! En ben het daar niet per definitie mee oneens, maar net als in het verkeer zijn er vele, vele malen grotere (lees meer ongevallen veroorzakende) problemen op de piste dan 2! biertjes. En net als in het verkeer zijn zaken zoals een gebrek aan kunnen (bizar slecht rijdende bejaarden iemand? of een beginner op een steile zwarte), veel te weinig rekening houden met wat een ander mogelijk zou kunnen doen (die komt vast niet naar links, die gaat niet zoveel harder dan ik), natuurlijke roekeloosheid (ah, die boven me wijkt wel uit hoort daar natuurlijk ook bij), niet communiceren (op een paadje langszoeven zonder geluidssignaal) en vooral elkaar niets gunnen de grootste problemen (ikke eerst, jij mag niet zo hard enz.).

Overigens denk ik dat je een behoorlijk deel van de maatschappij aan je zijde hebt, of we ons er allemaal netjes aan houden is natuurlijk een tweede…

I can stick uphill ice, on my saucer...

https://nos.nl/artikel/2198704-spreken-in-vreemde-taal-gaat-…

Ben niet direct voorstander van een boel drank + de piste op, maar als je brokken maakt kan je je wel gemakkelijker excuseren in het Frans / Duits / Engels ;)

Ik drink ook altijd een halve liter biertje.

Overigens wil ik nog toevoegen dat als je gewoon een beetje normaal doet met skien (anders dan in het verkeer) het geen kwestie van milliseconden of zelfs maar seconden zou moeten zijn!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Weleens een snowboarder gezien die precies achter een wat vlakker stukje op een plotselinge overgang van vlak naar steil ging zitten. Hij was niet te zien van boven.

jochemmecking op 23 okt 2017 16:46

Ach, dat zijn zo’n beetje de standaardplaatsen om stilzittende boarders tegen te komen. Ik ben al bijna verbaasd als ze er niet zijn. :D

@Shane: ik denk dat wij elkaar wel begrijpen :-).

En het is absoluut niet mijn bedoeling om moraalridder te zijn (alhoewel het af en toe wel leuk kan zijn om eens met her vingertje te zwaaien ;-)), maar gewoon een vaststelling dat we als maatschappij uiteenlopende ideeen kunnen hebben over de verhoudingen tussen persoonlijke vrijheden en hun maatschappelijke kost. Alcohol en verkeer zijn daarin de klassiekers, en dankzij Al Gore hoort de manier waarop wij met ecologie omgaan daar de laatste tijd (terecht) ook bij.

Ik ben het niet helemaal eens met de “er zijn heus ergere dingen”-logica die door ons te vaak als goedpratertje gebruikt wordt als we iets door de vingers willen zien. Als ik een kind een trap zou geven, denk ik niet dat de ouders zich aangesproken zouden voelen als ik de verdediging zou aanbrengen dat er nog “veel ergere dingen hadden kunnen gebeuren” :-P.

Met een beetje respect en gezond verstand zouden we al héél ver geraken :-).

Ik ski juist altijd een stuk beter na 2 biertjes bij de lunch 😉. Roekelozen zijn ook zonder alchohol roekeloos en horen eigenlijk niet op de piste maarja…

2 biertjes op de piste bij de lunch …
Als ik naar de gemiddelde inhoud van de ‘biertjes’ tijdens de lunch kijk, praat je over een liter bier waarmee je voor deelname aan het wegverkeer al boven de limiet uit komt.
Roekelozen horen niet op de piste thuis, ongeacht met of zonder alcohol.
En iemand die met te veel op achter het stuur of roer kruipt, dan wel op de ski’s stapt bestempel ik als roekeloos.
Is echter slechts mijn mening. …

Rob

Ach, dat zijn zo’n beetje de standaardplaatsen om stilzittende boarders tegen te komen. Ik ben al bijna verbaasd als ze er niet zijn. :D

Bacchus op 23 okt 2017 20:01

Inderdaad, ik ga er ook altijd vanuit dat ze daar zitten.
Zitten ze er niet, is dat gewoon een meevaller.
Heeft iets met het A-woord te maken.
Is echter slechts mijn mening …

Rob

@RCGrootveld
Het punt dat ik probeer te maken is nu juist dat bij het overgrote deel van de ongevallen het juist niet de “roekelozen” (wat dat dan ook moge inhouden) zijn die dit veroorzaken…
Nogmaals ik wil alchoholmisbruik niet bagatelliseren, maar een normale, goed getrainde skier vormt geen enkel probleem op een piste met een half litertje bier bij een stevige maaltijd (nogmaals, het is geen secondespel als je normaal doet i.t.t. verkeer). Maar een mafkees die zonder techniek met 80 naar beneden komt is een nog veel groter gevaar dan hij al was met diezelfde halve liter. En al die mensen (en dat zijn er veel) die strontlazarus de drukke dalafdaling doen… tja daar zijn we het denk allemaal wel over eens. En dat zijn nu precies die mensen waar het in Rogier’s stuk eigenlijk over gaat.

*bericht bewerkt door Shane op 23 okt 2017 21:20

I can stick uphill ice, on my saucer...

@RCGrootveld
Het punt dat ik probeer te maken is nu juist dat bij het overgrote deel van de ongevallen het juist niet de “roekelozen” (wat dat dan ook moge inhouden) zijn die dit veroorzaken…
Nogmaals ik wil alchoholmisbruik niet bagatelliseren, maar een normale, goed getrainde skier vormt geen enkel probleem op een piste met een half litertje bier bij een stevige maaltijd (nogmaals, het is geen secondespel als je normaal doet i.t.t. verkeer). Maar een mafkees die zonder techniek met 80 naar beneden komt is een nog veel groter gevaar dan hij al was met diezelfde halve liter. En al die mensen (en dat zijn er veel) die strontlazarus de drukke dalafdaling doen… tja daar zijn we het denk allemaal wel over eens. En dat zijn nu precies die mensen waar het in Rogier’s stuk eigenlijk over gaat.

Shane op 23 okt 2017 21:20

@Shane: Het is wetenschappelijk bewezen, dat zelfs dat ene biertje (en een halve liter zijn er al bijna 2) je reactiesnelheid beïnvloed.
En dat het geen secondespel is, bestrijd ik. 50kmh haal je al snel op ski’s, sommigen gaan richting de 80. En het maakt in je reactiesnelheid niet zoveel uit of je met zo’n snelheid als skiër een andere skiër moet ontwijken of met een auto een voetganger.
Zelf bij het skiën kan het er om hangen dat je die ander net raakt of net mist.

Dat er prutsers op de piste zijn zal ik niet ontkennen, dat die ook zonder alcohol prutsen evenmin.
Maar dat is geen vrijbrief om dan maar te denken: Er zijn genoeg nuchtere prutsers, dus ik kan wel een slokje nemen.
Dit soort stellingen gaan in de richting van “2% van de verkeersongevallen wordt door dronken weggebruikers veroorzaakt, dus 98 door nuchtere. Waarom pakken ze die niet aan?”

Rob

Alcohol tijdens het skiën/boarden is volgens mij een groot probleem, ik zie altijd zoveel mensen slingeren op de piste.

IkBakErNiksVan op 23 okt 2017 18:58

L2A 10 uur smorgens, ik stop, hij vliegt los op mij langs achter (blauwe carve piste). Is er rotsvast van overtuigd dat het mijn fout is. Vind het nodig om mij een vuistslag te verkopen on zijn meening kracht bij te zetten.

Instinctief reageer ik, zijne maat komt zich excuseren voor het dronken gedrag van hem.

Op dat moment mogen pisteurs van mij de pas een dagje blokeren.

Dat was dag 1 trouwens. 😑

*bericht bewerkt door Anon5710 op 24 okt 2017 06:23

@RCGrootveld de discussie is nu een beetje aan het verplaatsen van echt dronken malloten die ongevallen op zeer roekeloze wijze veroorzaken naar helemaal geen alchohol op de piste. En dat gaat echt voorlopig niet gebeuren.
Ja natuurlijk word je reactietijd ook na een halve liter fractioneel minder. Dat bestrijd ik ook niet. En ik betoog ook niet dat je dan helemaal niet naar die 2% moet kijken, maar dat je ook vooral die 98% andere factoren eens sterker tegen het licht moet houden. Dat betekent bijvoorbeeld veiligere pistekruisingen of waarschuwingen bij potentieel gevaarlijke opstelplaatsen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Alcohol tijdens het skiën/boarden is volgens mij een groot probleem, ik zie altijd zoveel mensen slingeren op de piste.

IkBakErNiksVan op 23 okt 2017 18:58

L2A 10 uur smorgens, ik stop, hij vliegt los op mij langs achter (blauwe carve piste). Is er rotsvast van overtuigd dat het mijn fout is. Vind het nodig om mij een vuistslag te verkopen on zijn meening kracht bij te zetten.

Instinctief reageer ik, zijne maat komt zich excuseren voor het dronken gedrag van hem.

Op dat moment mogen pisteurs van mij de pas een dagje blokeren.

Dat was dag 1 trouwens. 😑

Anon5710 op 24 okt 2017 06:21

Dan had ik toch mn ski van voor tot achter in zn hol geramt. Heb dit ook eens in snowworld landgraaf aan de hand gehad, Komt ladderzat uit t hutje op de piste, vond het nodig om mij omver te knallen. Spreek hem daarop, meneer flipt finaal door en vervolgens nog een stoot uit te delen ( gelukkig wel op mijn helm). Ik laat me niet voor mn muil slaan. En dat heeft die geweten.

echte mannen lopen naar boven,

Ik snap niet waarom we na 2 halve liters in de regel niet meer gaan auto rijden, maar wel gaan skieen.
Ik bots toch liever met 80 in mn auto, dan op mn skies met 80.

echte mannen lopen naar boven,

maar dat je ook vooral die 98% andere factoren eens sterker tegen het licht moet houden. Dat betekent bijvoorbeeld veiligere pistekruisingen of waarschuwingen bij potentieel gevaarlijke opstelplaatsen.

Shane op 24 okt 2017 09:16

Tja, hoe ver moet je gaan?
Net als dat ik dat van een bestuurder van een motorvoertuig, de schipper van een schip, de piloot van een vliegtuig veracht, verwacht ik dat ook van een skier:
Je gedrag aanpassen aan de situatie, ook als die wat minder overzichtelijk is.
Dan neem je je eigen verantwoordelijkheid, een kreet die we met regelmaat op tafel gooien als er weer eens wat regels worden bedacht.
Totdat we die echt moeten nemen … dan moet er ineens van alles en nog wat ‘geregeld worden’.

Bij experimenten in relatie tot de inrichting van wegen is gebleken, dat er minder ongelukken gebeuren naarmate de situatie minder overzichtelijk wordt, bv door het plaatsen van bloembakken die het zicht ontnemen.

Rob

Tja, ook een probleem is dat de populaire aprés ski tenten op de piste staan, zoals bijvoorbeeld Folie-Deux in Val Thorens. Iedereen gezellig feest vieren en daarna onder invloed het laatste stuk naar beneden op de ski’s. Bij de Goasstal in Saalbach-Hinterglemm kun je tenminste door de tunnel te voet naar beneden als het skiën niet meer verantwoord is.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie