Grootschalige upgrade Kleinwalsertal

Roel op 08 november 2017· 11 reacties

Het nieuwe bergstation van de Ifen in het Kleinwalsertal
Het nieuwe bergstation van de Ifen in het Kleinwalsertal

Na jaren van relatieve stilstand lijkt het hek van de dam in het Kleinwalsertal. De laatste jaren is er veel gaande in dit Oostenrijkse dal tegen de Duitse grens. Vooral in het deelgebiedje Ifen is veel geïnvesteerd zoals je laatst o.a. in het nieuwe liften-blog van Henri hebt kunnen lezen. Maar er gaat nog meer gebeuren, zeker als het aan de familie Haller ligt.

Historie

Laten we beginnen met hoe het was. Het Kleinwalsertal, gelegen in Oostenrijk maar over de weg alleen bereikbaar vanuit Duitsland, is een dal dat onder stamgasten en families altijd erg geliefd is geweest. Het kon zich jaarlijks verheugen op een trouwe schare gasten uit vooral Duitsland. Later werd het ook door Nederlanders ontdekt, mede door de komst van een groot aparthotel in Mittelberg, de bijzonder sneeuwzekere ligging en de afstand. Je rijdt er vanaf de Nederlandse grens in slechts 7 uur naartoe. Het dal wedijverde echter nooit mee met de grote populaire skigebieden in Oostenrijk. Samen met het naastgelegen Oberstdorf bestond (en bestaat) het uit zes merendeels los van elkaargelegen deelgebiedjes: Walmendingerhorn, Heuberg, Ifen, Kanzelwand/Fellhorn, Söllereck en Nebelhorn. Er werd relatief weinig geïnvesteerd. De skigebieden opereerden grotendeels los van elkaar en de liften waren gedateerd. Wel kwam er een gezamenlijke skipas.

Oud kaartje met de zes veelal losstaande deelgebieden
Oud kaartje met de zes veelal losstaande deelgebieden

Toen ik hier enkele jaren geleden zelf op vakantie was, viel mij de charme op van het dal (doordat alles nog zo oorspronkelijk was) maar ook hoe ver het op wintersportvlak achterop was geraakt. In vergelijking met andere Oostenrijkse familieskigebieden waren de liften vooral bij de Walmendingerhorn en Ifen hopeloos verouderd, en in een overvolle skibus naar de lift was geen succes met kleine kinderen. Daarnaast lagen grond- en lifteigenaren met elkaar in de clinch, met als schrijnende anekdote dat een op papier blauwe skiweg tussen twee naastgelegen sleepliften in Mittelberg voor beginners nauwelijks te doen was omdat een grondeigenaar niet wilde meewerken.

Hier stonden trouwens hele positieve dingen tegenover. Namelijk dat veel pistes tot laat in de middag er perfect bij lagen! En dat in de carnavalsweek. De oorzaak daarvoor lag in dezelfde verouderde liften. Die vervoerden per uur relatief weinig skiërs waardoor je - eenmaal boven - frank en vrij kon skiën of boarden.

Traject waar de Panoramabahn tussen de Walmendingerhorn en Ifen had moeten komen
Traject waar de Panoramabahn tussen de Walmendingerhorn en Ifen had moeten komen

Er is al veel veranderd

Inmiddels is er veel veranderd. Het begon met een geplande verbindingsbaan tussen de Walmendingerhorn en de Ifen die door een referendum is afgeketst, maar het besef dat het nodig is om meer te gaan samenwerken was tot het dal doorgedrongen. Begin 2016 begroeven de voormalige concurrenten, Kleinwalsertaler Bergbahnen AG en de familie Haller (o.a. eigenaar van de Heuberg Arena), de strijdbijl en namen beiden een belang van 50% in de nieuwe “Skiliftgesellschaft links der Breitach”. Deze heeft als doel de bestaande skigebieden van de Walmendingerhorn, de Heuberg Arena en de Ifen te optimaliseren en met elkaar te verbinden als aanvulling op het skigebied Kanzelwand/Fellhorn aan de andere kant van het dal. De samenwerking heeft de eerste vruchten inmiddels afgeworpen:

  • Aankoop/overname van twee sleepliften in Mittelberg en Hirschegg om de kwaliteit van de dalliften en -pistes naar een hoger plan te brengen;
  • Bouw van een snelle 6-persoons stoeltjeslift (Olympiabahn) op de Ifen;
  • Aanleg besneeuwingsinstallaties op de Ifen;
  • Vervanging van de Ifenbahn en Hahnenköpflebahn (beide 2-persoons stoeltjesliften) door een moderne 10-persoons gondel (Ifen I en Ifen II);
  • Complete vernieuwing van het bergstation en -restaurant op de Ifen.

Daarnaast verscheen er nog een andere speler. “Das Höchste”, de voormalige coöperatie tussen de Fellhorn en Nebelhorn aan de Duitse kant is opgegaan in de “Oberstdorf - Kleinwalsertal Bergbahnen”. Dit heeft mede geleid tot:

  • een nieuw bergstation op de Nebelhorn;
  • een nieuwe 6-persoons Bierenwangbahn en pisteverbeteringen op de Kanzelwand/Fellhorn.

Ambitieniveau nog hoger

Daar blijft het echter niet bij. Een plan om de oude Nebelhornbahn te vervangen is kort geleden nieuw leven ingeblazen en er zijn vernieuwingsplannen voor de Söllereck. De familie Haller - tevens eigenaar van het grote Aparthotel Kleinwalsertal in Mittelberg - heeft echter een ultiem einddoel. Namelijk om wintersporters per ski in één keer van het aparthotel naar de top van de Ifen te brengen en vice versa. Daarvoor moet er een pisteverbinding komen tussen de Heuberg en het dalstation van de Ifen, en een liftverbinding terug naar de Heuberg. Deze verbinding vindt men niet alleen nodig om het skigebied aantrekkelijker te maken, maar is ook praktisch gezien noodzakelijk omdat de weg naar de Ifen niet geschikt is voor zoveel verkeer. De tijd zal uitwijzen hoe snel dit werkelijkheid wordt.

De geplande verbinding Heuberg - Ifen
De geplande verbinding Heuberg - Ifen

De ambities blijven dus groot. Een zorgenpuntje is er wel, namelijk dat de Ifen overlopen wordt. Het gegeven dat nog meer skiërs nóg makkelijker in dit mooie deelgebied kunnen komen vraagt eigenlijk om meer pistekilometers dan de 19 kilometer die nu geboden worden. Of en hoe dit opgelost moet worden gaan we vanzelf zien.

Benieuwd naar het skigebied zelf? Check deze video:

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Je kan overigens ook via de achterkant van de Walmendingerhorn naar Ifen skiën. Eigenlijk absurd dat ze de verbinding van Heuberg naar Ifen nog niet gemaakt hebben. Nu ze je ze regelmatig door de bossen naar beneden skiën, maar de aanleg van een simpele skiweg zou het makkelijk toegankelijk maken voor de mindere skiërs.

Je kan overigens ook via de achterkant van de Walmendingerhorn naar Ifen skiën. Eigenlijk absurd dat ze de verbinding van Heuberg naar Ifen nog niet gemaakt hebben. Nu ze je ze regelmatig door de bossen naar beneden skiën, maar de aanleg van een simpele skiweg zou het makkelijk toegankelijk maken voor de mindere skiërs.

RoteHersentote op 8 nov 2017 08:27

Dat is toch een behoorlijk uitdagende off piste route en nog een stukje lopen hoor, die Walmendingerhorn naar Ifen.

*bericht bewerkt door Shane op 08 nov 2017 09:17

I can stick uphill ice, on my saucer...

In potentie heeft dit gebied volgens mij veel mee, goede sneeuwzekerheid, goed bereikbaar voor NL en een groot deel van DE…

Ook dit lijkt me zo’n perfecte weekendtrip bestemming, al zal het er vast heel druk zijn met dagjesmensen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Afgelopen jaar een trip voor de poeder er naar toe gemaakt. Erg leuk gebied, maar wat moeilijke infrastructuur (zeker voor gezinnen met kleine kinderen).

Neemt niet weg dat dit ook weer een deel van de charme is, wat door meer liften (en dus meer mensen) hopelijk niet verdwijnt. Want die charme ga je heel moeilijk of misschien nooit meer terug krijgen.

*bericht bewerkt door Thijs10 op 08 nov 2017 13:50

Powder, powder everywhere!

De verbinding Heuberg Ifen maakt ook het familiegebiedje Heuberg een stuk drukker: de mensen die nu allemaal met de auto die kant op gaan hebben dan een skiverbinding dwars door het heuberg gebiedje.

Prachtig gebied! Natuurlijk is vernieuwing nodig, maar hoop dat ze niet doorschieten. Verbinding heuberg en iffen, tja zou mooi zijn. Met de bus is ook gezellig!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

We hebben toch kunne genieten van 2 dagen Kleinwalsertal. Langer zou ik er niet willen zitten, te klein naar mijn gevoel. Snap wel de charme die het zeker voor families heeft, hier zou ik mijn dochter ook graag haar eerste lessen willen laten nemen. En de verbeter op de Ifen was broodnodig, dat 2 zittertje naar de top duurde echte te lang. Kanzelwand was voor ons het beste gebiedje, ook door de iets snellere liften en het grotere km aanbod.

Zijn er nou nog plannen voor de verbinding van Walmerdingerhorn naar Ifen of is dat helemaal over. Ik kom er al 3 jaar, februari 4 jaar, om te skiën. Ifen is mooi en goede sneeuw ook dalafdaling en de kanzelwand heeft veel variatie en de walmerdingerhorn zit er tussen in. Een verbinding zou ook voor Ifen voor meer skiplezier zorgen. Maar of Ifen dan overvol zal worden. Het zal drukker worden maar niet overvol.

Ski you later!

@TessaSki die plannen zijn over inderdaad, de verbinding naar de Ifen moet er via de Heuberg komen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Inderdaad. Een verbindingslift is eigenlijk al voldoende en zeer goed mogelijk. Daarna nog de skipaden verbeteren tussen Heuberg en Mittelberg en er is een aaneengesloten skigebied. Het geld wat overblijft moet voor een betere gondelbaan naar de Walmendinghorn.

@Roel,

Leuk artikel over dit prachtige gebied en dan met name Ifen. De upgrade in Ifen was hard nodig en zal de doorstroom goed doen. Ik ben wel benieuwd of er voldoende verblijfscapaciteit is om een substantiële stijging van gasten te kunnen verwerken. De afgelopen jaren heb ik in meerdere topics dit punt al aangehaald. Met name de werving van personeel is een probleem. Ik ben de laatste jaren vijf keer in dit gebied geweest en hier meerdere keren met hotel eigenaar over gesproken. Voldoende personeel vanuit Oost-Eurpa beschikbaar maar dat heeft impact op de authenticiteit van het gebied en dat stuit op weerstand. Terecht of onterecht? Zeg het maar. Beetje dezelfde discussie als die er in Ischl is geweest. In KWT en met name Ifen verwacht ik in ieder geval een toestroom van dag en weekend gasten.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie