Eindelijk. Deze skigebieden in Italië en Oostenrijk worden verbonden

Henri op 17 november 2017· 9 reacties

De twee verbindingsgondels uit 2014 van Sexten en Helm
De twee verbindingsgondels uit 2014 van Sexten en Helm

Nadat in de zomer van 2014 de deelgebieden Helm en Rotwand waren verbonden via twee gondels, is er in Italië een nieuw en interessant aaneengesloten gebied ontstaan, Drei Zinnen Dolomiten. Toen de cijfers van het daaropvolgende winterseizoen bekend werden gemaakt, kon men concluderen dat het een goede stap was geweest om de twee gebieden te verbinden. In slechts twee jaar is de omzet met maar liefst 45% gegroeid. Door deze uitstekende resultaten wil het skigebied nu de sprong maken om uit te breiden naar een skigebied van 140 kilometer. Niet alleen de langverwachte verbinding met Val Comelico (Padola) wordt gerealiseerd, maar ook het Oostenrijkse skigebied Sillian Hochpustertal wil zich graag verbinden aan het skigebied van Drei Zinnen. Twee projecten die moeten leiden tot één groot aaneengesloten en internationaal skigebied.

Verbinding met Val Comelico

De eerste geplande verbinding staat al jaren op de pistekaart ingetekend en is eigenlijk al in een vergevorderd stadium. Met één gondel en één stoeltjeslift kunnen de gebieden Kreuzbergpass en Val Comelico aan elkaar verbonden worden. Een extra gondel tussen Sexten en de Kreuzbergpass zou de verbinding tussen deze twee skigebieden verder optimaliseren. Beide skigebieden zitten op dit moment ook al in het skipasverbond van Drei Zinnen Dolomiten, ook al zijn de skigebieden en dorpen compleet verschillend van elkaar. Waar Sexten met zijn onlangs samengesmolten skigebied aan populariteit wint, kampt de naastgelegen gemeente Comelico Superiore met een sterke daling van het aantal inwoners. Sinds 1950 is het inwonersaantal gehalveerd en daarnaast is de sterke vergrijzing van de gemeente een groot probleem. Comelico Superiore was vroeger het centrum van de brillenindustrie, maar sinds die bedrijven naar Azië zijn verhuisd bleef de gemeente met lege handen en een grote werkloosheid achter. De burgemeester wil daarom vanaf nu het toerisme meer gaan stimuleren om zo een verdere daling te voorkomen. Op dit moment bestaat het skigebied van Padola in Comelico uit slechts één stoeltjeslift en twee sleepliften. Een directe verbinding met het hoofdgebied van Drei Zinnen zou een grote oplossing kunnen zijn.

null

De geplande nieuwe liften tussen Kreuzbergpass en Val Comelico
De geplande nieuwe liften tussen Kreuzbergpass en Val Comelico

Afgelopen juli is er een overeenkomst getekend waardoor de verbinding tussen Drei Zinnen en Val Comelico een stuk dichterbij komt. In het plan staat dat de beide skigebieden binnen drie jaar verbonden worden. De totale investering bedraagt maar liefst 44 miljoen euro, waarvan 26 miljoen euro uit het grensgemeentefonds wordt betaald. Jaarlijks leggen Zuid-Tirol en Trentino 40 miljoen euro bij in het grensgemeentefonds om projecten met de aangrenzende gemeenten in de provincies Lombardije en Veneto te kunnen financieren. Het fonds wordt niet alleen voor toerisme ingezet, maar kan bijvoorbeeld ook voor onderwijs, gezondheid en cultuur worden gebruikt. Met het grensgemeentefonds worden alle drie de nieuwe liften gefinancierd: de nieuwe gondel Popera die een verbinding tussen Camporotondo en Cima dei Colosei vormt, de nieuwe Kreuzberg-Signaue verbindingslift en de nieuwe Valgrande stoeltjeslift. Daarnaast gebruikt men dit geld ook voor de nieuwe afdalingen inclusief besneeuwingsinstallaties. Of er aankomende zomer al skiliften worden gebouwd, is nog niet helemaal zeker. Er wordt gerekend op een voltooiing van het project voor de start het winterseizoen van 2019-2020.

Kreuzberg - Signaue verbinding

Om van het hoofdgebied van Drei Zinnen (Rotwand) naar de sleepliften bij de Kreuzbergpass te komen, moet je nu vanaf de sleeplift Porzen eerst een lange vlakke skiweg nemen die dwars door een beschermd gebied loopt. Bij het nieuwe project is het lastig om deze bestaande skiweg uit te breiden, omdat het regelen van vergunningen voor verbreding en besneeuwing moeilijk is bij een piste die door beschermd gebied loopt. De weg terug van de Kreuzbergpass naar Signaue is mogelijk met een skibus of een extreem vlakke skiweg waarbij je vaak moet prikken om vooruit te komen. Met de komst van de verbinding naar Val Comelico gaat dit alles veranderen.

De huidige verbinding tussen Sexten en Kreuzbergpass. Een smalle en niet besneeuwde skiweg
De huidige verbinding tussen Sexten en Kreuzbergpass. Een smalle en niet besneeuwde skiweg

Het originele plan was om een korte lift ten noorden van de Kreuzbergpass op de helling tegenover de huidige sleepliften te bouwen, zodat er een iets steilere skipiste zou ontstaan waar je in alle condities zonder te prikken van af kan skiën. Maar nu lijkt het er op dat er een directe gondelverbinding tussen Signaue en de Kreuzbergpass komt, die in beide richtingen gebruikt kan worden. Beide varianten zijn mogelijk en de keuze zal pas in een later stadium bekend worden gemaakt.

De twee opties voor de verbinding Signaue - Kreuzbergpass
De twee opties voor de verbinding Signaue - Kreuzbergpass

De grens over

Sinds een paar jaar is ook duidelijk dat het skigebied van Drei Zinnen graag in de richting van Sillian uitbreidt. Ook Heinz Schultz, de eigenaar van het skigebied Sillian Hochpustertal, zou graag zo snel mogelijk een verbinding met het Italiaanse skigebied zien nadat eerdere uitbreidingsplannen waren mislukt. In Sillian probeerde Heinz Schultz al eerder om het skigebied uit te breiden in de richting van Tafin – Hochrast. Twee moderne stoeltjesliften moesten ten westen van het gebied een hele nieuwe kom ontsluiten. Een van die stoeltjesliften zou naar de Hochrast verlopen, helemaal tot aan de Italiaanse grens. Omdat dit niet mogelijk was is er gekeken naar andere uitbreidingsmogelijkheden.

Pistenkaart van Sillian met rechtsboven het voormalige project Tafin - Hochrast
Pistenkaart van Sillian met rechtsboven het voormalige project Tafin - Hochrast

In december 2016 is de Hochgruben liftonderneming opgericht, vernoemd naar de 2538 meter hoge berg aan de andere kant van het dal. Hier op de grens van Oost- en Zuid-Tirol moet de verbinding komen. Er is een samenwerkingsverband van de beide skigebieden om het project te kunnen realiseren. 50% is in handen van de Schultz Gruppe en de andere 50% hoort bij de Drei Zinnen AG. In de afgelopen jaren werden er in zowel Sillian als Sexten (Sesto) pogingen gedaan om het project op gang te krijgen. De Oost-Tirolers kunnen met de verbinding hopen op de langverwachte toeristische opleving. Tegelijkertijd hoopt men in Zuid-Tirol dat men eindelijk de concurrentie kan aangaan met de grote andere speler in de regio, de Kronplatz.

Gedetailleerde beschrijving van het project

De verbinding zal waarschijnlijk via de top van de 2538 meter hoge Hochgruben verlopen, in de buurt van de Sillianer Hütte. Vanaf de Italiaanse kant is de verbinding gepland vanaf de Stiergarten gondel omhoog. In Oost-Tirol loopt de verbinding vanaf het dalstation van de Thurntaler gondel in Sillian met een gondel naar de top van de Hochgruben. Het middelstation in Gschwendt ligt zo laag mogelijk, zodat een lange piste ontstaat bij de tweede sectie van de gondel. De bijbehorende piste loopt langs de Sillianer Hütte en de Leckfeldalm tot aan het middelstation Gschwendt. Vanaf daar wordt er twee pistes aangelegd die helemaal naar het dal naar Sillian verlopen. Eenmaal in het dal aangekomen zal bij de ene piste de resterende 300-400 meter naar het dalstation van de gondel overbrugd moeten worden. De andere piste zal tot het treinstation van Sillian lopen waar elk half uur een trein richting Vierschach (Versciaco), het deelgebied Helm van Drei Zinnen, vertrekt. De kosten van het project liggen volgens Schultz op ongeveer 40 miljoen euro, waarvan beide skigebieden zelf 10 miljoen euro zullen bijleggen. Als alles de komende tijd voorspoedig verloopt, kan het project in 2019 of 2020 gerealiseerd worden.

Het Hochgruben-project met in het oranje kader het project aan de Italiaanse zijde bij Sexten
Het Hochgruben-project met in het oranje kader het project aan de Italiaanse zijde bij Sexten

Een dergelijk groot liftproject kan natuurlijk niet zomaar van start gaan. Voordat men verdere stappen onderneemt moet men het eens worden met de grondbezitters en er moet nog worden overlegd met de plaatselijke hoteliers en de vertegenwoordigers van de gemeente. Daarnaast is er weerstand van natuurbeschermingsorganisaties, omdat men vreest voor verstoring van de natuur ten zuiden van Sillian. Eind april van dit jaar werd het plan voor de bouw van de skiverbinding na een stemming in de gemeenteraad overigens wel goedgekeurd. Een onderdeel van het goedkeuringsproces is de ‘Umweltverträglichkeitsprüfung’ (UVP), hiermee wordt onderzocht wat de impact van de lift- en pisteverbinding op het milieu is. De voorbereidingen hiervoor zijn getroffen en naar verwachting zal het rapport aankomende winter in zowel Oost- als Zuid-Tirol worden opgesteld. Al met al moet er dus nog heel wat werk verricht worden voordat men met de daadwerkelijke bouw kan beginnen. Op dit moment wordt er daarom nog zo weinig mogelijk gecommuniceerd via de media. Voor meer informatie zullen we dus moeten wachten op officiële berichtgeving vanuit de twee skigebieden.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Blog @Henri (s). Ook goede ontwikkelingen voor gebieden die volgens mij veel potentie hebben. Skien in Italië is voor velen nog redelijk onbekend (gelukkig maar), maar eigenlijk staan er echt hele volwassen skigebieden, met goede verbindingen (via sneeuw, lift, trein, bus). De daadwerkelijke sneeuwzekerheid is misschien niet heel groot, de skizekerheid is dat wel!

Ik ben echt blij met deze liftblogs, erg leuk en zeer duidelijk!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk verhaal, Henri. Is de schultz gruppe dezelfde Schultz die problemen heeft om z’n skigebieden correct op te meten?

Nog n vraag uit nieuwsgierigheid: vorig seizoen daar geweest en constateerde dat om van Stiergarten naar mt Elmo terug te gaan, dat alleen via de zwarte (mooie) dalafdaling kon om daarna de gondel te pakken. Een kort liftje aan het begin van de zwarte zou daar een uitkomst voor zijn. Zijn daar plannen voor dat je weet?

*bericht bewerkt door DGVW op 17 nov 2017 08:09

Wauw, wat een fantastisch nieuws @Henri ! Ik was afgelopen jaar tijdens m’n vakantie echt weggeblazen door het gebied. Enige kritieke punt was inderdaad de busverbindingen tussen Kreuzberg en Val Comelico en vanuit Val Comelico ook weer terug. Ben wel benieuwd wat het met Val Comelico gaat doen. Voor het gebied vast top, maar vond het nu wel fijn dat het echt een prive skigebiedje was. Ik verwacht niet dat het door de verbinding met Sillian opeens heel druk gaat worden, maar ben hoe dan ook benieuwd hoe dit alles uit gaat pakken!

Goed geschreven Henri! Staat op de planning een keer te bezoeken, maar daarvoor wacht ik tot deze verbinding gerealiseerd is. Zo kun je een mooiere tocht op ski’s maken zonder de bus te pakken.

Mr. Slow

Echt vet nieuws! Ik ben zelf afgelopen jaar naar Arlberg geweest in Lech. Daar is een aantal jaar geleden ook een verbinding naar Warth gemaakt wat het gebied weer een heel stuk uitbreidt. En nu is er sinds twee jaar ook een verbinding van het Zürs naar St. Anton wat weer een groot aantal pistes open legt. Ben ook van plan om ergens deze jaren de Dolomiten te bezoeken!

Het zou inderdaad goed zijn voor het Hochpustertal om een groot en ook uitdagend skigebied te hebben staan. Het is een beetje achteraf, maar zeker de moeite waard. Daarnaast is Sillian nog echt authentiek, en zou het een mooie plek zijn om je vakantie door te brengen. Helaas wel van kunstsneeuw afhankelijk, maar ook zeer bedreven. En bovendien liggen de meeste kilometers daar toch al wat hoger op de berg.

Ga ik alert in de gaten houden. Ontwikkelingen zijn erg interessant daar, kan een serieuze optie worden voor mij om heen te gaan.

Leuk verhaal, Henri. Is de schultz gruppe dezelfde Schultz die problemen heeft om z’n skigebieden correct op te meten?

Nog n vraag uit nieuwsgierigheid: vorig seizoen daar geweest en constateerde dat om van Stiergarten naar mt Elmo terug te gaan, dat alleen via de zwarte (mooie) dalafdaling kon om daarna de gondel te pakken. Een kort liftje aan het begin van de zwarte zou daar een uitkomst voor zijn. Zijn daar plannen voor dat je weet?

DGVW op 17 nov 2017 08:09

Inderdaad, Schultz Gruppe is ook eigenaar van o.a. Kals-Matrei en Hochzillertal, waar er destijds veel is gesjoemeld met de pistekilometers.

null

Op dit kaartje kun je zien dat er een nieuwe piste (nr. 1) van Stiergarten/Drei Zinnen naar het dalstation van de Helm pendelbaan staat gepland.

*bericht bewerkt door Henri op 18 nov 2017 13:25

Voor wie nog wat meer geschiedenis hierover wil lezen, check ons blog van 3 jaar geleden even: https://www.wintersporters.be/weblog/bericht/4284/Onbekend-m…

Daar spraken we nog van Padola ipv Val Comelico, inderdaad een compleet geisoleerd stukje wat ik toen gigantisch fijn vond. Leuk dat ze het gaan verbinden, maar zou ook leuk zijn mocht het rustig blijven aldaar. Het dorp is er alvast (nog) niet op voorzien om veel toeristen te ontvangen.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie