Vragen jullie het je ook wel eens af als je in een lift zit hoe deze gebouwd wordt? Hoe al het materiaal op zijn plek komt? Want soms staan die palen op wel hele ongelukkige plekken. Het is dan ook geen eenvoudig werk om die liften te installeren. Een paar vrienden van mij werken bij dit soort installatie-bedrijven en het is hard en soms gevaarlijk werk. Maar ook hebben deze jongens echt enorm veel zin als er een mooie klus op ze te wachten staat. Ik kan me daar zeker iets bij voorstellen.

Helikopterkunsten
Let in het onderstaande filmpje trouwens ook op hoe precies die helikopter is. Dat moet ook wel, want met personeel op de grond moeten die metalen gevaartes, de pylonen etc, wel veilig aan de grond worden gezet. Een skilift wordt dus zo paal voor paal gebouwd. En door de professionaliteit van de mannen en vrouwen gaat het plaatsen van die pylonen nog best snel! Dat moet ook wel want dat is lang niet alles wat gedaan moet worden voordat een lift in gebruik kan worden genomen.

Val Thorens
In Val Thorens wordt er dit jaar zo’n 20 miljoen geïnvesteerd in nieuwe liften Ten eerste de nieuwe 2 Lacs vierpersoons stoeltjeslift. Deze lift moet voor een beter doorstroming bij de eenvoudige pistes zorgen. Maar ook wordt er een nieuwe Gondoma-Chair lift gebouwd. Deze lift gaat Les Pionniers’ heten. Deze zespersoons stoeltjeslift waar ook 4 persoon cabines aan hangen is zo uitgerust dat deze ook bij hevige wind gewoon kan blijven draaien. Deze lift gaat naar het bekende “La Fruitière - La Folie Douce”.

Mooie nieuwe liften dus en indrukwekkende beelden.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Mooie, indrukwekkende beelden. Lijkt me inderdaad wel niet makkelijk met die helikopter, maar een kraan is dan ook niet altijd een optie he.

Go with the snow!

Indrukwekkend die Puma!

Das ook voor het eerst dat ik mensen die trap zie gebruiken :P

Gang is alles

Erg knap hoe dergelijke projecten in korte tijd uitgevoerd worden. Wat ik me ook altijd afvroeg is hoe ze het begin en eind van de kabel samenvoegen. Deze worden in elkaar gevlochten middels het zogenaamde “Kabel spleissen”. Bijgevoegd een filmpje waarin getoond wordt hoe dit gaat.

Leuk filmpje!

Wat ik me afvraag: Waarom hebben ze ervoor gekozen om een stoeltjeslift te maken, maar ook met cabines? Waarom niet één van de twee?

Mr. Slow

@Quick Dat vraag ik me ook altijd af, zelf zie ik het nut er ook niet zo van in. Maar in dit geval is de keuze gemaakt zodat ook niet skiërs kunnen après-skiën in La Folie Douce…

Click. Click. Peace

Las inderdaad dat het is zodat er ook voetgangers met de lift omhoog kunnen.

Maar dan hadden ze ook gewoon een normale cabinelift kunnen plaatsen. Zowel voor skieërs/boarders als voor voetvolk geschikt.

Deze lift vervangt de oude 3 Vallées 1 lift toch? Volgens mij is het stuk wat die lift moet overbruggen vrij kort, en het lijkt me dat een cabinelift dan een kleinere capaciteit heeft? Geen idee of dit echt zo is maar dat zou het kunnen verklaren… Denk dat voor veel wintersporters een stoeltjeslift ook aantrekkelijker is. Ben wel benieuwd hoe het zit!

Deze is ook erg gaaf:

Interessant artikel en leuke website ook! Maar kunnen jullie alsjeblieft de teksten laten controleren door een goede eindredacteur? In dit artikel staan zo al 10 spelfouten, kromme zinnen en verkeerd gebruikte (of ontbrekende) leestekens. En dat is in veel andere verhalen niet anders. Jullie site is de laatste tijd een stuk professioneler geworden, maar het niveau van het Nederlands is nog hetzelfde als toen ik hier zo’n drie jaar geleden voor het eerst kwam. Uiteindelijk is het natuurlijk vooral de inhoud waar het om gaat. Maar het is toch zonde, want jullie stoppen veel energie, tijd en creativiteit in deze website!

Niks anders te doen gast 746? heb je een leven?

sory gellukig ik wel lezen kan

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie