BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Tips voor rijden in de sneeuw in Nederland

Tips voor rijden in de sneeuw in Nederland

Rogier op 11 december 2017 · 181 reacties

Op wintersport.nl hebben we het al regelmatig gehad over het rijden in de sneeuw. Als je op wintersport gaat heb je natuurlijk (gelukkig) vaak te maken met besneeuwde wegen. In Nederland en België komt het veel minder vaak voor, maar áls het sneeuwt dan slibt het Nederlandse wegenstelsel binnen no-time dicht. Met een beetje kennis van zaken en wat tips kun je de kans op schade een stuk kleiner houden. Hoe kun je het beste rijden in de sneeuw?

Kettingen in Nederland verboden

Als er sneeuw op de weg ligt en je rijdt zonder winterbanden of kettingen dan kun je het beste de auto laten staan. Deze tip is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je wat langer doordenkt is het onverstandig om over besneeuwde wegen te rijden als je auto daar niet voor is uitgerust. De kans op een ongeluk is gewoon veel groter. Als je geen winterbanden (lees hier alles over winterbanden) onder je auto hebt dan leg je je sneeuwkettingen om, tenminste als je in de Alpen bent. In Nederland is het verboden om met kettingen te rijden dus dan kun je beter een andere oplossing zoeken.

Rijden in de sneeuw: voorzichtig en rustig
Rijden in de sneeuw: voorzichtig en rustig

Rustig rijden

Rustig rijden is de allerbelangrijkste tip om veilig te rijden in de sneeuw. Rem rustig, geef rustig gas. Kortom vergeet het sportieve rijden. Probeer geleidelijk te rijden dus maak niet al te hoge toeren. Hoe meer toeren je draait, hoe meer kans je hebt om weg te slippen en te gaan spinnen. Rij dus in een hogere versnelling dan je normaal gesproken gewend bent en zou doen. Eigenlijk wil je in de sneeuw je rem niet aan hoeven te raken. Een beetje extra gas geven kan wel nuttig zijn als je auto een beetje uitbreekt om de auto recht te trekken, mits je auto voorwielaandrijving heeft (zie hieronder).

In winterse omstandigheden zit een ongeluk in een klein hoekje
In winterse omstandigheden zit een ongeluk in een klein hoekje

Houd afstand!

Om rustig en geleidelijk te kunnen rijden is het van belang om afstand te houden. Nog meer afstand dan op een droog wegdek. Zo hoef je bij een foutje van je voorganger niet meteen op de rem en kun je prettiger doorrijden. Afstand houden is met winterse condities nog belangrijker dan wanneer er geen sneeuw of ijs op de weg ligt.

Kijk ver vooruit

Om zo rustig te kunnen rijden en geen bruuske bewegingen te hoeven maken, is het van belang om ver vooruit te kijken. Zo kun je eenvoudiger rustig aan remmen en optrekken. Op deze manier heb je genoeg tijd om te anticiperen op wat er voor je gebeurt.

Tips als je auto slipt

Mocht de achterkant van de auto een beetje uitbreken dan kun je met een voorwiel-aangedreven auto heel lichtjes gas bijgeven om hem weer recht te trekken. Als je winterbanden hebt tenminste. Als je in een echte slip komt is dat echter niet verstandig. Goed leren omgaan met een slippende auto kan eigenlijk alleen in de praktijk en tijdens een goede slipcursus, maar er zijn een paar tips die handig zijn:

  • nooit hard remmen!
  • nooit overdreven gas bijgeven! Om de auto eventueel recht te trekken geef je rustig gas bij. Als je gas los laat doe dat ook rustig...;
  • bij een achterwiel-slip: tegensturen;
  • bij een voorwiel-slip (rechtdoor glijden): stuur mee in de richting waar je heen glijdt, als de wielen weer grip krijgen rustig sturen waar je heen wilt;
  • kijk (net als bij skiën) waar je heen wilt! Niet naar het gevaar.

Zorg voor voldoende ruitenwisservloeistof

Op een besneeuwd wegdek waar ook nog eens wordt gestrooid zal je voorruit snel erg vies worden. Zeker als het niet meer sneeuwt en je je ruitenwissers niet aan kan laten staan. Zorg dat je voldoende ruitenwisservloeistof mee hebt, en wel een winterse variant die lage temperaturen aankan. Een extra bidonnetje in de auto kan geen kwaad. In de winter is een schone voorruit van levensbelang.

Lees ook:

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Patrick71 11-12-17 15:00
    Patrick71 11 december 2017 · 15:00
    Super die sneeuw! Thuiswerken, naar buiten en voorpret voor de Kerstvakantie in de Alpen.

    Afstand houden! Lukt soms niet omdat onervaren weggebruikers denken dat ik die ruimte voor hen heb vrijgehouden.
    Piste riderrrrr
  • Matthias123 11-12-17 15:08
    Matthias123 11 december 2017 · 15:08
    Gisteren weer genoten van het rijden door de sneeuw. Veel mensen die in collone van 10 a 20 auto's met 40 over de rechterbaan kropen op de snelweg. Even voorzichtig oversteken naar de linkerbaan waar een klein spoortje van een enkele auto was. (er was nog helemaal niet geschoven en er lag zo'n 5 cm). Eenmaal in het spoor rustig het tempo opgevoerd naar een 70 a 80km/h en geen centje pijn gehad. Als je eenmaal goed in een spoor rijdt moet je juist moeite doen om hem er uit te krijgen, dus bij het teruggaan naar de rechterbaan wanneer daar weer een groot gat was naar de volgende collone even iets van het gas af en de auto even uit het spoor drukken en weer lekker verder gaan.
    Born to Ride
  • youridehaas 11-12-17 15:11
    youridehaas 11 december 2017 · 15:11
    ik heb gewoon mijn kettingen eronder geknald. niets aan het handje..
  • Quick 11-12-17 15:11
    Quick 11 december 2017 · 15:11
    Zowel vrijdag als zondag door de sneeuw gereden, ook op de snelweg. Wat mij opviel waren toch vooral de onkunde van veel weggebruikers en de daarmee samenhangende onvoorbereidheid. Vind het eigenlijk van de gekke dat winterbanden niet verplicht gesteld worden bij winterse conditie, die hier ook zeker voor kunnen komen. Als je in ogenschouw neemt dat een winterband al beter presteert bij een temperatuur onder (ik dacht) 7 graden Celsius, dan is het m.i. een no-brainer. Zo worden ook gevaarlijke situaties deels voorkomen.
    Mr. Slow
  • Matthias123 11-12-17 15:14
    Matthias123 11 december 2017 · 15:14
    Nog een tip trouwens, als je winterbanden koopt is het verstandig om ze smaller te kopen dan je zomerbanden. Smallere banden 'snijden' meer door de sneeuw en geven je meer grip in de sneeuw. Des te minder sneeuw je namelijk onder je banden hebt des te minder glijoppervlak je hebt.
    Born to Ride
  • Rogier admin 11-12-17 15:18
    Rogier admin 11 december 2017 · 15:18
    @youridehaas Officieel in NL verboden, maar ik denk niet dat ook maar agent je daarvoor gaat aanhouden 😉
    Click. Click. Peace
  • Matthias123 11-12-17 15:20
    Matthias123 11 december 2017 · 15:20
    Zowel vrijdag als zondag door de sneeuw gereden, ook op de snelweg. Wat mij opviel waren toch vooral de onkunde van veel weggebruikers en de daarmee samenhangende onvoorbereidheid. Vind het eigenlijk van de gekke dat winterbanden niet verplicht gesteld worden bij winterse conditie, die hier ook zeker voor kunnen komen. Als je in ogenschouw neemt dat een winterband al beter presteert bij een temperatuur onder (ik dacht) 7 graden Celsius, dan is het m.i. een no-brainer. Zo worden ook gevaarlijke situaties deels voorkomen.Quick op 11 dec 2017 15:11

    Tja een eerste stap is in ieder geval dat pas sinds dit jaar de politie verplicht op winterbanden moet rijden. Tot afgelopen jaar reed dus nog een deel van het politiekorps het hele jaar rond op zomerbanden... over no-brain(s/er) gesproken.
    https://www.ad.nl/binnenland/ook-politie-rijdt-nu-op-winterbanden~a691...
    Born to Ride
  • Shane 11-12-17 15:21
    Shane 11 december 2017 · 15:21
    Het sneeuwt hier vrijwel nooit, het merendeel van de mensen gaat nooit naar de sneeuw op vakantie en heeft dus ook geen ervaring met het rijden hierin. Lijkt me dus logisch dat ze wat onkundig zijn. En geen winterbanden, tja de afgelopen 2 winters hadden we grotendeels temperaturen boven de 10 graden...

    Overigens breekt de achterkant van de achterwiel aangedreven auto wat sneller uit, ook gewoon een beetje gas bijgeven en op tijd een beetje tegensturen. Draai je gewoon een schitterend bochtje. Als hij helemaal de bocht niet omgaat, wat ook snel gebeurt, iets agressiever aan het stuur draaien en hetzelfde principe. Altijd gas geven en nooit remmen, wat je heel veel mensen ziet doen...
    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • Soost 11-12-17 15:25
    Soost 11 december 2017 · 15:25
    Tot afgelopen jaar reed dus nog een deel van het politiekorps het hele jaar rond op zomerbanden... over no-brain(s/er) gesproken.Matthias123 op 11 dec 2017 15:20

    Vier seizoenen banden reden ze op 😉
  • Edwin. 11-12-17 15:30
    Edwin. 11 december 2017 · 15:30
    Gisteren weer genoten van het rijden door de sneeuw. Veel mensen die in collone van 10 a 20 auto's met 40 over de rechterbaan kropen op de snelweg. Even voorzichtig oversteken naar de linkerbaan waar een klein spoortje van een enkele auto was. (er was nog helemaal niet geschoven en er lag zo'n 5 cm). Eenmaal in het spoor rustig het tempo opgevoerd naar een 70 a 80km/h en geen centje pijn gehad. Als je eenmaal goed in een spoor rijdt moet je juist moeite doen om hem er uit te krijgen, dus bij het teruggaan naar de rechterbaan wanneer daar weer een groot gat was naar de volgende collone even iets van het gas af en de auto even uit het spoor drukken en weer lekker verder gaan.Matthias123 op 11 dec 2017 15:08

    Voel je je nu een expert sneeuw rijder? Van die mensen die stoere reacties gaan geven over hoe zij denken het beste te rijden is natuurlijk ook nergens voor nodig. kijk mij het anders en beter doen dan de rest (y). Wanneer ben je een ervaren of onervaren weggebruiker dan?


    😉
    Never Stop Exploring
  • Hulst 11-12-17 15:31
    Hulst 11 december 2017 · 15:31
    En haal vooral voor het wegrijden de sneeuwlaag van je autodak.
    Je merkt hoe nodig dat is zodra je moet remmen en vervolgens de voorraad sneeuw op je voorruit terecht komt. Heb dat een keer bergaf gehad en je weet niet wat je meemaakt. Nog los van de overlast die je voor andere weggebruikers veroorzaakt.
  • Matthias123 11-12-17 15:35
    Matthias123 11 december 2017 · 15:35
    Gisteren weer genoten van het rijden door de sneeuw. Veel mensen die in collone van 10 a 20 auto's met 40 over de rechterbaan kropen op de snelweg. Even voorzichtig oversteken naar de linkerbaan waar een klein spoortje van een enkele auto was. (er was nog helemaal niet geschoven en er lag zo'n 5 cm). Eenmaal in het spoor rustig het tempo opgevoerd naar een 70 a 80km/h en geen centje pijn gehad. Als je eenmaal goed in een spoor rijdt moet je juist moeite doen om hem er uit te krijgen, dus bij het teruggaan naar de rechterbaan wanneer daar weer een groot gat was naar de volgende collone even iets van het gas af en de auto even uit het spoor drukken en weer lekker verder gaan.Matthias123 op 11 dec 2017 15:08

    Voel je je nu een expert sneeuw rijder? Van die mensen die stoere reacties gaan geven over hoe zij denken het beste te rijden is natuurlijk ook nergens voor nodig. kijk mij het anders en beter doen dan de rest (y). Wanneer ben je een ervaren of onervaren weggebruiker dan?


    😉Edwin. op 11 dec 2017 15:30


    Nee het is meer om aan te geven dat een deel veel te angstig gaat rijden. De voorste van zo'n collone rijdt te langzaam, de rest komt er achter en vind het te langzaam gaan, maar durft er niet voorbij want de linkerbaan is erg wit. Doordaat ze het te langzaam vinden gaan, gaan ze er maar extra kort op rijden. De mensen zijn bang om dan naar links te gaan, terwijl je door het spoor dat daar is juist veel steviger op de weg ligt. De aangereden rechterbaan is op zo'n moment namelijk behoorlijk glad, een smal spoor op de linkerbaan is een soort rails waar je heerlijk kan rijden.
    Born to Ride
  • McMeany 11-12-17 15:43
    McMeany 11 december 2017 · 15:43

    Tja een eerste stap is in ieder geval dat pas sinds dit jaar de politie verplicht op winterbanden moet rijden. Tot afgelopen jaar reed dus nog een deel van het politiekorps het hele jaar rond op zomerbanden... over no-brain(s/er) gesproken.
    https://www.ad.nl/binnenland/ook-politie-rijdt-nu-op-winterbanden~a691... Matthias123 op 11 dec 2017 15:20[/quote]

    Politieagenten kunnen niet kiezen op wat voor banden ze rijden. Vanaf nu worden de all season banden die vervangen worden vervangen door winter- danwel zomerbanden. Afhankelijk van het seizoen... Dit geldt alleen voor de “noodhulp” voertuigen.
    Ook zijn er nog een aantal bureau’s die bij winterse omstandigheden de 4x4 voertuigen inzetten. Dit zijn de voertuigen die ze normaliter op het strand e.d. gebruiken.
  • Alex 11-12-17 15:44
    Alex 11 december 2017 · 15:44
    Ik vind het niet zo erg om met mijn auto door wat sneeuw te baggeren, maar hoe dan ook voorzichtigheid is geboden. Ongeacht waar je 'op' of 'in' rijdt eenmaal in de slip en het is gebeurd kan ik helaas uit ervaring vertellen. Eerlijkheid gebied ook nog te zeggen dat wij laaglanders gewoonweg niet gewend zijn om voort te bewegen in winterse omstandigheden, hoe vaak je ook op wintersport bent geweest.
  • Marieke 11-12-17 15:46
    Marieke 11 december 2017 · 15:46
    Voor die paar dagen winters weer per jaar schaf ik geen winterbanden aan. Op wintersport gaan we met mijn mans auto.

    Wat ik zo raar vind is dat bij slechte weersomstandigheden en verkeersomstandigheden je altijd van die lui in grote auto's hebt, die waarschijnlijk wel winterbanden hebben, die als een razende dolle op de linkerrijbaan gaan sjezen terwijl de colonne daarnaast zich wel aanpast aan de omstandigheden.

    Overigens; door een spoor van dikke sneeuw en ijsbrij heen rijden om van baan te wisselen is onverstandig. Ik blijf dan inderdaad liever een paar kilometer achter een langzame rijder aanrijden dan perse te moeten inhalen voor die paar seconden of minuut dat ik eerder thuis ben.

    Ik vind dat winterbandrijders en dan vooral die met een dikke Audi/Mercede/BMW best rekening mogen houden met langzamere automobilisten.
  • Chonn 11-12-17 15:51
    Chonn 11 december 2017 · 15:51
    Gisteren in de middag heen en weer gereden naar Leiden vanuit Arnhem, het viel mij inderdaad op hoeveel mensen (te) kort achter elkaar in colonnes reden: echt veel te dicht op elkaar en in een naar mijn gevoel onnodig laag tempo (tenzij je zomerbanden hebt dan zou ik mij dat kunnen voorstellen, maar goed dan moet je denk ik niet de weg opgaan met dat soort condities)...

    Ik heb dus grotendeels op de linkerbaan gereden en kon goed doorrijden, daarbij uiteraard flink afstand gehouden en waar nodig uiteraard mij aangepast aan het verkeersbeeld en de wegcondities (dus niet met een heel dik tempo verschil inhalen om te voorkomen dat ik in de ankers moest omdat een inhaler mij niet ziet aankomen of geen rekening houdt met mijn remweg), en inderdaad als ik van spoor wilde wisselen even opletten en gunstige plek kiezen zodat anderen er geen last van hebben. Kortom ik heb mij prima vermaakt met mijn voorwielaandrijving (met sper) en winterbanden. Maar bovenal zoals Rogier al schrijft: geleidelijkheid in sturen, remmen (liefst niet, maar zoveel mogelijk rustig uit laten rollen) en versnellen en het rijdt prima. Het grootste gevaar schuilt in anderen waar je gewoon rekening mee moet houden (zoals altijd eigenlijk).
    Atomic Redster XTI 169 / Völkl Racetiger RC UVO 160 / Daleboot VFF Pro ski boots
  • Quisa2 11-12-17 15:53
    Quisa2 11 december 2017 · 15:53
    @Rogier je hebt het in je stuk over niet teveel toeren maken en dus in een lagere versnelling rijden: maar bedoel je hier nou gewoon langzamer rijden mee? Want als je terugschakelt gaat je toerental toch enorm omhoog? 😉
  • Shane 11-12-17 15:56
    Shane 11 december 2017 · 15:56
    Voor die paar dagen winters weer per jaar schaf ik geen winterbanden aan. Op wintersport gaan we met mijn mans auto.

    Wat ik zo raar vind is dat bij slechte weersomstandigheden en verkeersomstandigheden je altijd van die lui in grote auto's hebt, die waarschijnlijk wel winterbanden hebben, die als een razende dolle op de linkerrijbaan gaan sjezen terwijl de colonne daarnaast zich wel aanpast aan de omstandigheden.

    Overigens; door een spoor van dikke sneeuw en ijsbrij heen rijden om van baan te wisselen is onverstandig. Ik blijf dan inderdaad liever een paar kilometer achter een langzame rijder aanrijden dan perse te moeten inhalen voor die paar seconden of minuut dat ik eerder thuis ben.

    Ik vind dat winterbandrijders en dan vooral die met een dikke Audi/Mercede/BMW best rekening mogen houden met langzamere automobilisten. Marieke op 11 dec 2017 15:46


    Je hebt geen winterbanden en hebt je dus niet aangepast aan de omstandigheden. Vervolgens beticht je anderen ervan zich niet aan te passen aan de omstandigheden, omdat zij met hun wagen wel iets harder kunnen rijden??
    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • Marieke 11-12-17 16:05
    Marieke 11 december 2017 · 16:05
    Voor die paar dagen winters weer per jaar schaf ik geen winterbanden aan. Op wintersport gaan we met mijn mans auto.

    Wat ik zo raar vind is dat bij slechte weersomstandigheden en verkeersomstandigheden je altijd van die lui in grote auto's hebt, die waarschijnlijk wel winterbanden hebben, die als een razende dolle op de linkerrijbaan gaan sjezen terwijl de colonne daarnaast zich wel aanpast aan de omstandigheden.

    Overigens; door een spoor van dikke sneeuw en ijsbrij heen rijden om van baan te wisselen is onverstandig. Ik blijf dan inderdaad liever een paar kilometer achter een langzame rijder aanrijden dan perse te moeten inhalen voor die paar seconden of minuut dat ik eerder thuis ben.

    Ik vind dat winterbandrijders en dan vooral die met een dikke Audi/Mercede/BMW best rekening mogen houden met langzamere automobilisten. Marieke op 11 dec 2017 15:46


    Je hebt geen winterbanden en hebt je dus niet aangepast aan de omstandigheden. Vervolgens beticht je anderen ervan zich niet aan te passen aan de omstandigheden, omdat zij met hun wagen wel iets harder kunnen rijden??Shane op 11 dec 2017 15:56


    Ik kon vanochtend en vanmiddag prima op mijn gewone banden rijden ja. Ik bleef netjes op afstand van anderen, op de rechterrijbaan, wisselde niet, keek een aantal auto "voor uit", en als klapper op de vuurpijl had ik ook nog alle sneeuw van mijn auto gehaald.

    Ik had dus geen sneeuwpet zoals de mevrouw die midden op het erg drukke kruispunt hard remde en de hele voorruit moest schoonmaken alvorens iedereen door kon rijden (regiobus knalde er met hoge snelheid langsheen).

    Ook had ik mijn autolampen schoongemaakt. Had ook niet iedereen gedaan. Toen op de provinciale weg ik netjes in colonne reed werd ik "ingehaald" door een auto die bijna een kilometer naast me bleef rijden omdat ie me toch niet echt wilde inhalen. Erg onprettig want hij reed door de sluis en dikke sporen maar wilde ook niet achter me rijden. Nee stel je voor, dat je dan misschien wel een halve seconde later thuis bent!

    Het is echt niet erg om rekening met elkaar te houden hoor!
  • Hulst 11-12-17 16:05
    Hulst 11 december 2017 · 16:05
    Van Antwerpen naar Breda v.v. is normaal al een crime. Daar wil je wel links rijden en liefst ook wat harder, anders loop je het gevaar te worden platgereden tussen de vrachtwagens. Ik vraag me echt af hoe het er daar op een dag als vandaag aan toe gaat. Ik rij er in elk geval zoveel en zolang mogelijk op de linker baan.
  • Shane 11-12-17 16:10
    Shane 11 december 2017 · 16:10
    @Marieke, nu noem je allemaal andere zaken (die ik overigens ook netjes doe), die niets van doen hebben met je oorspronkelijke ergernis dat allerlei dikke BMW'S/Mercedessen/Audi's die wel winterbanden hebben je voorbij gaan, omdat zij wel fatsoenlijk kunnen rijden in deze omstandigheden?
    *bericht bewerkt door Shane op 11 dec 2017 16:11 (4% bewerkt)
    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • ivarros 11-12-17 16:17
    ivarros 11 december 2017 · 16:17
    @Marieke, nu noem je allemaal andere zaken (die ik overigens ook netjes doe), die niets van doen hebben met je oorspronkelijke ergernis dat allerlei dikke BMW'S/Mercedessen/Audi's die wel winterbanden hebben je voorbij gaan, omdat zij wel fatsoenlijk kunnen rijden in deze omstandigheden?Shane op 11 dec 2017 16:10

    Is hard rijden dan fatsoenlijk? Ik vind met 70/80 over de linkerbaan met dikke sneeuwranden niet fatsoenlijk, zeker niet als het snelheidsverschil met het overige verkeer zo groot is. Stel jezelf de vraag: kan ik op tijd stilstaan als iemand plots op je baan terecht komt?

    Los van winterbanden: zodra je in zo'n rand terecht komt met die snelheid kan het gedaan zijn en klap je met hoge snelheid tegen anderen of de vangrail. De basis van goed rijden in de sneeuw is onverwachte situaties voor jezelf of medeweggebruikers voorkomen. Daar hoort ook aanpassen aan het overige verkeer bij.
  • Shane 11-12-17 16:25
    Shane 11 december 2017 · 16:25
    Ik garandeer je dat die winterbanders met 70/80 een stuk sneller stilstaan dan die zomerbanders met 40...


    I can stick uphill ice, on my saucer...
  • Bennie 11-12-17 16:26
    Bennie 11 december 2017 · 16:26
    Overigens wil ik aanmerken dat je ook weer niet te laag in de toeren wil rijden, anders is er met het gaspedaal niets te redden. Wat je dan vaak (automatisch) gaat doen is meer gas geven omdat de auto niet reageert, wat na het opspoelen van de turbo (aanwezig in de meeste moderne auto's) ineens in een krachtsexplosie ontaard en je verder van huis helpt. Kleine benzinemotoren zonder turbo hebben dit euvel ook.
    Gewoon een fluwelen voetje en vloeiende lijnen rijden. Gaat de auto glijden probeer dan de wielen in de richting waar je heen wilt te geleiden en geef een beetje gas. Ga met de slip mee, en niet ertegenin. Wees voorzichtig, maar niet bang. Eigenlijk hetzelfde als je op de latten/piste moet doen in moeilijke situaties.
  • Gaston 11-12-17 16:29
    Gaston 11 december 2017 · 16:29
    Ja en wat is mis met BMW/Audi/Mercedes? Die chargering ,jammer.

    Het ligt niet aan de auto maar aan de persoon die erin rijdt.
    Tijd voor een uitpakparty?!
  • Marijnt 11-12-17 16:30
    Marijnt 11 december 2017 · 16:30
    Met sneeuw op de weg is het verschil tussen zomer- en winterbanden groot! Zelfs met de GTI van 26jr oud met winterbanden eronder kan ik prima met 70-80 over de weg rijden, mits dit geen hardgereden en vastgevroren sneeuw is.
    Maar alleen sneeuw maakt het niet winterse omstandigheden, al bij een temperatuur van 7 graden en lager heb je al voordeel van winterbanden, door een andere samenstelling van het rubber. Ook al neem je voldoende afstand met je zomerbandjes, glijden ga je toch wel als je moet remmen
  • Marieke 11-12-17 16:32
    Marieke 11 december 2017 · 16:32
    @shane; Ivaros heeft eigenlijk het antwoord al gegeven.

    En ik haalde al die andere dingen erbij omdat ik duidelijk wilde maken dat, ondanks dat ik geen speciale winterbanden heb, er toch alles aan doe om me verantwoord door het verkeer te bewegen.

    Overigens heb ik verder geen hekel aan Audi/BMW/Mercedesrijders hoor ( man rijdt er een) maar valt me wel op het het vaak die bakken zijn die flink doorrijden. Gewoon omdat het kan maar niet altijd rekening houdend met verkeer om zich heen.
  • Marieke 11-12-17 16:35
    Marieke 11 december 2017 · 16:35
    Ja en wat is mis met BMW/Audi/Mercedes? Die chargering ,jammer.

    Het ligt niet aan de auto maar aan de persoon die erin rijdt.Gaston op 11 dec 2017 16:29

    Pff, geef ik je per ongeluk nog een duimpje ook terwijl ik eigenlijk alleen je wilde quoten 😃

    Niks tegen die auto's. Er staat er een op de oprit hier. Maar valt me wel op het het vaak die bestuurders zijn die zich op een bepaalde manier rijden.
    En ja, ik snap natuurlijk wel dat het niet aan de auto ligt maar aan wie hem bestuurt en nee, er zijn ook onverantwoorde rijders die in een Renault, Fiat of ander merk rijden.
  • Gaston 11-12-17 16:59
    Gaston 11 december 2017 · 16:59
    Haha gogogo @Marieke 😃

    Ik herinner me nog mn eerste jaren rijbewijs in de BMW van pa met de zomerbanden. Zodra er sneeuw lag ging ik lekker de weg op en op pleintjes grenzen opzoeken en kijken wat de auto deed. Lekker uitbreken, handrem optrekken enzo.

    Spelen, maar leer je erg veel van. En ja ik weet dat de weg geen cirquit is en nee er zijn ook jongens die wel verstandig rijden op jongere leeftijd.
    Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.