Rijen voor de skilift, hoe te verbeteren?

Rogier op 02 januari 2014· 41 reacties

null
Lange ongecontroleerde rijen, oplossingen?

Niemand wil eraan, rijen voor de lift. Maar soms ontkomen we er niet aan. Vakantieperiodes vallen gelijk voor veel mensen en dat betekent rijen op knooppunten. Sommige liften ook wel erg gevoelig voor langere rijen. Er zijn behoorlijk wat tips om rijen te voorkomen. Hier lees je hoe je het minste last hebt van rijen. Maar als je eenmaal in zo’n rij staat, dan heb je er vast wel eens over gedacht hoe de doorstroom te verbeteren is.

Ergernis
Volgens mij zijn rijen de grootste ergernis van wintersporters op wintersportvakantie. Ergernis is natuurlijk een groot woord. Want we zijn allemaal op vakantie. En je staat beter in de rij midden in de mooie bergen dan in het grijze en grauwe Nederland of Belgiê, toch? Dat betekent niet dat de rijen niet verbeterd zouden kunnen worden. En dat andere wintersporters niet wat beleefder kunnen en mogen zijn.

Voordingers
Je hebt ze altijd mensen die denken dat rijen niet voor hen gelden. Snel schieten ze langs iedereen heen om voor te dringen. Soms met hele groepen tegelijk. Ik heb menig ruzie gezien tussen wintersporters die voor drongen en mensen die eerlijk stonden te wachten. Misschien als de poortjes naast de liften wat smaller worden gemaakt is er minder kans op voordringers?

Niet bewegen in de rij
Maar soms zijn die voordringers wel te begrijpen want sommige mensen staan in de rij te wachten op vrienden die nog van de pistes af moeten komen. Dus de rij wordt opgehouden en bepaalde mensen staan wel in de rij maar willen niet per se opschieten. Tsja dan vraag je er natuurlijk ook om dat andere langs je willen.

null
Eenmaal boven is de rij vergeten

Lege bankjes
Soms kom je bij lange een rij aan en de eerste liftjes die je weg ziet gaan zijn zo goed als leeg. In plaats van vier of zes personen zitten er slechts twee mensen op. Omdat de groep erachter per se samen wil. Irritant is dit. Hiervoor zou de ‘1 persoons-rij’ een goed idee zijn. Iedereen die niet per se met vrienden in de lift wil gaat in deze rij staan en vult liftjes op.

Krassen op ski’s of board
Ook een ergernis die wel eens terug komt op fora en op de website mensen die zonder na te denken over ski’s en snowboard lopen. Grote krassen op de bovenkant en beschadigde staalkanten. Zonde voor niets. Het lijkt sommige mensen niets uit te maken. Maar hoe dit op te lossen is, ik zou het niet weten?

Oplossingen
Hebben jullie wel eens in een rij gestaan waar je je ook ergerde? Of hebben jullie wel eens in skigebieden gestaan waar het goed werd opgelost? Hoe kunnen rijen beter gestroomlijnd worden? Moet liftpersoneel bepaalde zaken doen en in goede banen leiden? Kunnen informatieborden mensen helpen? Of is er volgens jullie niet zo veel aan te doen? En bovenal, we zijn toch op vakantie, waar maken we ons eigenlijk druk om…

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Vorige week in Solden erg geschrokken van de lange rij onderaan de Gigijochbaan. Bij het klokken kwam ik op maximaal 35 minuten vanaf het moment van in de rij staan tot uitstappen bij de Gigijoch zelf; best respectabel vond ik. Bovenin het gebied verspreidden de mensen zich en hadden we vrij weinig last van lange rijen, slechts bij een enkele verbindingslift.

Tsja, het hoort er bij als je tijdens de schoolvakanties op wintersport gaat en terechte opmerking; liever een tijdje wachten in die prachtige omgeving dan… Ik probeer mijzelf altijd voor te nemen om dan ‘een paar minuten korter te lunchen’ of 's middags ‘net iets langer door gaan’. Op die manier probeer ik het te relativeren.
Het punt van lege bankjes kwam bij ons in de groep ook ter sprake. Ik zou het doodnormaal vinden als de liftbedienden (zeker bij drukte) eisen dat mensen de bankjes opvullen. Wij hebben ook wel eens een stoeltje laten schieten om bij elkaar te gaan zitten, maar enkel op momenten dat er vrijwel geen rij stond. Bij drukte zou ik dit niet ervaren als nors, maar als efficiënt!

Ik herken alle punten die je opnoemt. Een aantal van die punten kun je denk ik niet veranderen dit heeft te maken met mentaliteit.

Het vervelenste van wachten vind ik het zien vertrekken van lege plaatsen in de lift, in mijn ogen zou het liftpersoneel hier meer aan kunnen doen. Maar een heel seizoen mensen op continu op lege plaatsen dirigeren wordt je ook wel zat.

Ik zeg verkort het wachten, begin bij jezelf en stap gewoon in, boven aan de lift zie je elkaar weer!!!

Member of global cooling initiative

Er is weinig aan te veranderen denk ik. Die eenpersoonsrij is wel een goeie oplossing. Alhoewel die rij zoiezo ook zal gebruikt worden door koppels die niet lang willen wachten. Waardoor die rij even vol zal staan of derest.
En om krassen te voorkomen doe ik mijn board uit en wandel in de rij. Eenmaal bijna aan jouw 1voet erin en mee met de lift. Helemaal geen krassen zo.

Zoals Sander aangeeft wacht ik zelf ook met lunchen in het restaurant. je staat dan minder lang in de rij bij het restaurant (meer zit plek) en het is rustiger bij de skiliften.

‘‘onnodige’’ beschadiging aan je board doe je denk ik niet veel aan. Zelf stoor ik me er niet heel erg aan, de krassen komen er na loop van tijd toch wel op.

Pluk de dag, voor je in een vaas eindigt

Simpel… een lift voor boarders een lift voor skiers… Toegang links voor skiers toegang rechts voor boarders.

Skies staan naar voren (al hebben sommige dat niet altijd door) en boarders naar de zijkant, het is dus niet handig met een board tussen 5 skiers te gaan zitten. (of aan de zijkant) Maar 4 of 6 skiers langs elkaar gaat makkelijk, en 5 boarders ook. Bovendien zijn er meer voordelen, die laat ik even tussenwegen… :)

In Serfaus,Fiss,Ladis hebben ze een speciaal systeem bij de liften, om zo snel mogelijk in de lift te zitten.

In Amerika en Canada gaat het zo wie zo met meer discipline. Ooit zei iemand tegen me daar " no combatskiing like in Europe’. Iedereen gaat wie een soort Efteling touwsysteem richting de lift. Er is ook altijd een single line voor de alleen skiërs/boarders. Ook staat er in drukke tijden bij de drukke liften iemand die toezicht heeft op de toestroom voor dat je de lift instapt. Deze persoon zorgt er ook voor dat alle liften volledig bezet vertrekken. Al deze maatregelen zorgen voor een vlotte doorstroom en ook het sfeertje onder iedereen blijft goed. Lompe gasten zijn een uitzondering en mensen accepteren dat gedrag simpelweg niet. Kunnen wij nog wat van leren in Europa.

Net als in andere industrieën (hotels, luchtvaart, pretparken…) levert de toepassing van revenue management principes mooie mogelijkheden op. In Laax wordt er zelfs al mee gewerkt. Voor een extra prijs op je skipas mag je in de “blue line” aansluiten en kun je direct door naar de lift. Als je voor deze service niet wil betalen, dan sluit je gewoon aan in de grote rij…… Niets oneerlijks aan, kwestie van vraag en aanbod op elkaar afstemmen en prijs als middel daarvoor gebruiken!

@gast241 en als iedereen graag wat meer betaald voor de blue line? ben je weer terug bij af.

Heeft ook wel met kudde gedrag te maken en veel drukte kan je zelf voorkomen. probeer voor de drukte al de lift naar boven te nemen (liefst de eerste). meest komen pas tegen 9uur half tien.
pak gedurende de dag niet de dal afdaling maar lekker boven. Lunch eens een uurtje vroeger of later. er gaat een wereld voor je open.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

de overheid moet hier iets aan doen
Ipv die twee miserabele weken in de winter zouden dat er net zoals in de zomer vakantie 6 of 7 moeten zijn. dit kan je makkelijk realiseren zonder dat er school tijd verloren gaat, je laat de herfstvakantie vallen de krokusvakantie en de carnavalsweken daarnaast kan je nog dagen terugwinnen door dagen als goede vrijdag en pasen en pinksteren geen vrij te geven er is geen mens in nederland die dat nog viert/ der wat aan doet. en als de werkgevers dan ook niet meer iedereen vrij geven op die dag loopt de economie gewoon door ipv minder productie.
zo krijg je dus meer spreiding van vakantie gangers zijn de pistes minder druk, en de ns kan met gemak een keer de winterregeling in zetten zonder dat het overvol wordt omdat er niet 2 weken extreem rustig en de overige 5 weken druk is maar 6 of 7 gematigd rustig

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Bridheart: Dat lijkt me wel erg kort door de bocht. Er zijn legio mensen die wél aan deze feestdagen doen. Het probleem zit hem eerder in de vaststelling van de schoolvakanties. Laat scholen zelf bepalen wanneer zij de school dicht doet i.v.m. krokusvakantie in plaats van het per regio te doen. Hierdoor krijg je automatisch meer spreiding. De scholen onder de grote rivieren zullen toch altijd wel de carnavalsweek aanhouden, maar dan gaan de meesten in polonaise en niet op wintersport.

Het voordringen in de rijen en de lege stoeltjes irriteren mij ook het meeste. Gebruik gewoon je fatsoen en sluit netjes aan en vul lege plekken op. Naar mijn idee moet het liftpersoneel daar veel actiever mee aan de slag.

How snow can you go?

k heb vroeger een nare ervaring gehad met een sleeplift, en wil altijd aan die kant zitten in de stoeltjeslift , dat ik er het eerste uit kan. Dus sluit altijd aan, aan de zijkant, en lijkt het net dat ik voor kruip, maar de meeste mensen staan altijd in het midden.

Wat MrSKi zegt inderdaad, mentaliteit. Mensen maken in de rij al 4tjes of 6jes voor een goede doorstroming en volle liften. In 6 weken tijd in Canada 1 keer gehad dat iemand die achter me stond tegen mijn board duwde (en dat was een duitser ;-) Zelfs op de drukke dagen

Misschien niet helemaal “de oplossing”, maar mij is in de laatste jaren opgevallen dat in de “buitenbocht” voor de poortjes meestal veel plaats is. Mensen gaan op mekaar staan drummen voor 't eerste poortje en daar duurt het langer om doorheen te komen. Ik ski dus meestal door naar de buitenbocht en stap dan gewoon in. De rest komt wel een bankje later of is me al voor, die zie ik dan boven wel.
Maar goed, dat werkt alleen bij “semi-drukte”, bij een volledig infarct is het gewoon wachten en consequent doorstappen naar voren. Twijfelaars krijgen ook van mij geen ruimte, hoe asociaal dat ook maar over mag komen. Als je je kansen niet pakt dan moet je niet anderen verwijten dat ze die wel nemen.

Zo’n opvulrij voor mensen die alleen zijn vind ik ideaal. Als ik samen met een ski-maat ben pakken we die altijd als het mogelijk is. 50% van de tijd kun je dan alsnog samen in de lift, omdat er vaak ook bij drukte lege plaatsen zijn.

Verder erger ik me ook groen en geel aan die gasten die over je ski’s heen gaan staan. Ooit een keer mijn nieuwe ski’s uit gaan proberen in Winterberg, omdat ik niet langer kon wachten. Maar in de drukte bij de lift stond er zo iemand met een spijkerbroek, trui en gehuurde ski’s continu dwars over mijn nieuwe ski’s. Gevolg was dat er diepe krassen in mijn gloednieuwe ski’s zaten. Ik was er gewoon ziek van…

Ben het ook eens met MrSKi, als het normaal wordt dat de lift gevuld moet zijn ipv dat er maar 2 mensen de lift in stappen bij een lift van 6 personen wordt dit in europa ook “normaal”. Ik moet zeggen dat ik meestal op de minder drukke tijden op wintersport ben maar als het druk is bij de liften vind ik het ook niet erg om een keer niet bij vrienden in de lift te zitten, dan zie ik ze boven weer en gaan dan wel weer samen verder. Als het niet druk is bij de lift probeer ik wel samen in de lift te zitten met mijn vrienden.

Rijen zijn niet te voorkomen. Wintersportgebieden zullen namelijk nooit een limiet stellen aan het aantal mensen op een berg, want ze willen zoveel mogelijk geld verdienen.

Wat je wel zelf kan doen is op de 1e dag van je vakantie goed kijken hoe het wintersportgebied werkt. Wat zijn drukke pistes? waar staan de rijen? Dan kan je dit zoveel mogelijk vermijden. Over het algemeen geld dat je vroeg moet beginnen, zodat je snel naar delen van het gebied gaat die minder druk zijn. Je kan ook vroeg of juist laat lunchen, zodat je wat rustiger skiet. En natuurlijk je vakantie boeken op een rustig moment (niet met carnaval) :)

De beste manier om rijen te vermijden is creatiever zijn met betrekking tot de keuze van je skigebied. Wees eens iets creatiever dan Salzburgerland, Tirol en de grote Franse skigebieden. Karinthië, Osttirol, Wallis, de echt Zuid-Franse Alpen, Stiermarken,… De tegenstelling tussen de bekende regio’s en de minder bekende regio’s is te groot in bezoekersaantallen, waardoor je in de grote regio’s tijdens de schoolvakanties in de rij staat en in de minder bekende regio’s de piste voor je alleen hebt.

Rijen zijn erg gemakkelijk te voorkomen, je moet het alleen willen.

Out of the box: Maximum aan aantal skipassen per week, zeg max. 60% aantal mensen toelaten gedurende de drukste weken per gebied :) -> rijen opgelost. Nieuwe problemen: Torenhoge prijzen, zwarte handel en slecht voor de lokale horeca/bedrijven.

Ander idee: iedere ochtend tussen 8 en 10u een soort ANWB verkeersinformatie op een lokale radio/tv zender of via smartphone app. Verwachting, huidige situatie, alternatieven.

Verder weinig aan te doen denk ik :) oh ja, nieuwe globale recessie + crisis helpt vast.

- Skiboarder - Revel8

In Hochfugen hebben ze een smal inhaal spoor voor mensen die alleen zijn of niet perse bij elkaar willen zitten dit werkt redelijk goed

Even een vergelijking trekken in mentatliteit in eerder aangehaalde US en EU.: het uitstappen in een vliegtuig.
US: iedere passagier wacht netjes totdat de wachtrij er voor is opgestaan, baggage heeft gepakt en het vliegtuig verlaat. Loopt vele malen soepeler,
EU: catlle run, bijna iedere passagier staat op, probeert baggage uit het rek te wurmen en propt zich in het gangpad in afwachting tot de crew de deuren opent. Gevolg grote chaos in de looppaden.
Met een beetje meer discipline en respect voor elkaar, kan het in de wachtrij voor de skilift ook. Een behoorlijk deel van het EU publiek moet blijkbaar worden bijgeschoold in wat discipline, respect en efficientie. Dus bij drukte veel meer (duidelijke) aanwijzingen van het liftpersoneel. Op een aantal plaatsen, bijv in SFL hebben ze dit prima opgelost.

Indien je de mogelijkheid hebt om de eigen starttijd te kiezen, kan je aan spitsmijden doen.
Vaak hebben gezinnen met kinderen in de skiles of volwassen die skiles volgen deze mogelijkheid niet en zijn zij gebonden aan de spitstijden. Dus ook de skischolen spelen een rol bij het veroorzaken van drukte, met name bij de dalstations.
Liften vroeg openen zoals Hochzillertal, je kan al van 7:30 uur naar boven en dat met een dubbele gondelbaan.

Oplossing moet je zoeken in een combinatie van beheersmaatregelen, die tijdens de spitstijden de druk van de ketel halen.

Heel herkenbaar. Gelukkig kan ik als skileraar de rij passeren en vooraan instappen :P (bij de sleepliften althans)
Het punt over krassen op het bord/ski kan ik me echt totaal niet in vinden. Het is echt totaal onbelangrijk voor de prestaties van je spul en je voorkomt het niet in die drukke rijen, soms kun je jezelf net niet meer op tijd stoppen oid. Kapotte kanten lijkt me niet echt een realistisch probleem in de rij, volgens mij moet je daar snelheid voor hebben en dat heb je in een rij niet.
Ben je echt bang voor krassen, ga dan gewoon buiten de vakanties!

Allemaal geen last van , heb betere dingen te doen dan met te ergeren op vakantie en die krassen komen vroeg of laat toch op je skies . .








Waarom niet 6 aparte vakken? Iedereen sluit aan in de vakken waar het minste volk staat => geen lege zitjes! Niemand gaat andere skies of snowboards beschadigen want je staat achter elkaar!

gewoon vroeg 8.15<>8.30 u voor de drukte naar boven, tegen de tijd dat het druk wordt op de aanvoerpistes en de drukkere pistes de rustige en afgelegen pistes nemen. Dan vroeger dan de massa gaan lunchen zodat je ook daar niet in de rij staat en op een goede plek kan gaan zitten. Als dan de klasjes met de bijbehorende ouders binnen komen weer de pistes op, vaak zijn de dal afdalingen rond het middaguur heel rustig en de overige pistes zijn dan ook een stuk rustiger. Om daarna als de klasjes weer de piste op komen nog een keer lekker op een terras of in een restaurant te genieten van een lekker drankje. Na een uur of 3 wordt de drukte vaak al weer snel minder waarna je nog lekker kunt skiën tot het einde van de dag, Dus gewoon een ander schema als de massa hanteren en je hebt een prima dag. En vooral niet ergeren, je hebt tenslotte vakantie.

In Laax is de Blue line niet tegen extra betaling. Dat is voor de skipassen van mensen met prive appartementen in het Rocksresort. Die hebben ook vip parkeerplaatsen.

@Gast065

In Frankrijk gaan de liften pas om 9.00 draaien, dan staan er meestal al een hoop mensen…

Vorige week een weekje in Obertauern gezeten. Zoals al meermaals ervaren is de Kerstweek in Oostenrijk echt wel rustig, veelal konden we met onze groep van 4 samen op de lift zonder de rest onnodig op te houden. Verder hebben ze in Obertauern een zgn. ‘1-persoonsrij’ bij de liften waarmee ze bij drulle momenten de zeteltjes opvulden, dit werkt m.i. echt wel goed (wij hebben het een paar keer gebruikt en wachten dan gewoon boven op elkaar, gaat wel vlot). Wat ook lukt (staat hier al ergens ) is de buitenbocht nemen, met die lange latten onder je voeten gaat een buitenbocht nu eenmaal vlotter dan dat klooien in de binnenbocht - en dat heeft niets met voorsteken te maken.

@jp2 Heb je ook eens gekeken wat die prive appartementen kosten in het Rocksresort … Dan mogen de eigenaren van mij rustig een blue line hebben … Zoveel zijn het er niet

Als het gebeurt ...........Dan gebeurt het

Ik dacht meteen aan dit als oplossing:

fijne site hè, dat wintersport.nl?
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie