Hoch-Imst: net te klein maar prima om drukte te ontvluchten

Roel op 28 februari 2018· 20 reacties

null

Tijdens de carnavalsweek was ik in Hoch-Imst, een klein familieskigebiedje onder de rook van Imst. Het heeft maar negen kilometer piste dus je bent hier snel uitgekeken. Zeker als je weet dat er in de omgeving verschillende alternatieve skigebieden liggen die groter zijn. Juist dat feit biedt echter mogelijkheden, wat voor mij juist de reden was dat ik hier naartoe ben gegaan. Wissel het af met een paar gebieden in de omgeving en je hebt behoorlijk wat variatie. En je mist de verrassend lange dalafdaling van Hoch-Imst niet! Die ligt er zelfs in de vakanties tot 's middags laat perfect bij.

Voor lokale mensen en jonge gezinnen

Hoch-Imst is een erg onbekend skigebiedje in de categorie Sonntag - Stein, Fontanella - Faschina en Jungholz. Wat deze skigebieden met elkaar gemeen hebben is dat ze veel “Einheimische” trekken en relatief veel jonge gezinnen. Mensen uit de buurt trekken graag naar dit soort gebiedjes als het elders heel druk is, en gezinnen met kleine kinderen hebben niet zoveel nodig om een fijne vakantie te hebben. Beide groepen kwam ik tegen in Hoch-Imst, al leveren deze groepen nog steeds maar weinig skiërs en boarders als je het afzet tegen het aantal mensen in familieskigebieden met zo’n 40 pistekilometer. Daarom zal Hoch-Imst voor de liefhebber voorlopig wel een geheimtip blíjven.

Het gebied kenmerkt zich door een lange dalafdaling

Lange dalafdaling

Wat vind je dan wél in dit skigebied? Op de eerste plaats een lange dalafdaling! Dit is een piste van bijna 1000 hoogtemeters waar menig skigebied jaloers op is. De afdaling, die het grootste deel van de pistekilometers voor rekening neemt, vormt de hoofdas van het skigebied en bestaat uit twee gedeelten die behoorlijk verschillen. Een deel boven het middelstation, en het deel eronder.

Bovenste deel niet voor beginners

Het bovenste deel - dat reikt tot ruim 2000 meter - is duidelijk het meest uitdagend. Hier vind je een strakke rode afdaling die overgaat in een pittige zwarte piste. Iets wat je niet verwacht in zo’n gebiedje. Er is gelukkig een rood pad tussen de bomen waar je het zwarte stuk mee kunt omzeilen, maar beginners hebben boven het middelstation weinig te zoeken. Dat bleek wel uit het feit dat hier nog minder mensen skieden dan in de rest van dit extreem rustige gebied. Voor gevorderden is het echter een heel interessant deelgebied. Het moet daarvoor goed weer zijn. Je zit skiet deels boven de boomgrens, de wind heeft vrij spel, en de 2-persoonsstoeltjeslift is traag en heeft geen kap.

Het gedeelte boven het middelstation is eigenlijk te moeilijk voor beginners. Op de achtergrond het veel vlakkere verloop richting het dal

Bovenin ski je op redelijk pittige rode hellingen

Dé perfecte familie-afdaling

Onder het middelstation vind je een wat snellere 2-persoons stoeltjeslift die wel een kap heeft: hét terrein voor de families. Ondanks de griep die ik onder de leden had, heb ik deze afdaling wel 10 keer gedaan met mijn zoon. Wat een heerlijke hellingsgraad heeft deze piste! Hoewel hij als rood op de pistekaart staat ingetekend had ie voor blauw doorgekund. Eerst slinger je lichtjes tussen de bomen maar richting het dalstation wordt de piste erg breed. Tot diep in de middag kom je geen bultje tegen, nergens trouwens in dit gebied. Daarvoor is het, zelfs tijdens de krokus, gewoon te rustig. Perfect voor gezinnen die niet veel meer nodig hebben dan een lange, fijne afdaling.

Onder het middelstation wordt de piste glooiend, hoewel hij als rood staat aangegeven

Het onderste deel van de dalafdaling is extreem breed

Eten en drinken

Halverwege het skigebied, tussen de beide stoeltjesliften in, vind je de Untermarkter Alm op 1491 meter. Dit is een vrij grote, sfeervolle berghut waar verreweg de meeste mensen gaan lunchen. Je zit hier heerlijk in de zon en de hut is ook voor wandelaars en rodelaars (de rodelbaan start hier) bereikbaar.

Er is nog een alternatief, dat is de Latschenhütte op 1623 meter. Deze ligt helemaal aan de rand van het skigebied en kun je eigenlijk alleen via de rode omleiding vanaf de top bereiken. Daar hoort wel een stukje klunen bij trouwens. Eenmaal gearriveerd krijg je hier een oude, ietwat vervallen maar gemütliche eetgelegenheid voor terug. Het grootste deel van de gasten zal hier niet komen, daarvoor is de Latschenhütte te klein en afgelegen.

De Untermarkter Alm (middelstation) waar de beide stoeltjesliften samenkomen

Funparkjes

Wat het gebied leuk maakte voor mijn zoon was dat hij hier al redelijk zelfstandig kon skiën. Verdwalen doe je in Hoch-Imst niet snel. Je komt altijd weer uit op de familie-afdaling. Bovendien ligt onder de Latschenhütte een sleeplift met een makkelijke oefenhelling en twee mini-funparkjes waar mijn zoon zich heerlijk op uitleefde. Niks spannends, het is allemaal blauw terrein maar de heuveltjes zijn erg leuk voor kinderen die al een paar jaartjes geskied hebben.

De Malchbach sleeplift met eenvoudige piste

Een van de twee mini-funparkjes

Centrale ligging goed bevallen

Het is dat Hoch-Imst zo klein is, anders was ik nog wel een keer teruggegaan. Ik noem de drie belangrijkste positieve en negatieve punten:

Positief (+):

• extreem rustig;
  • perfecte pistekwaliteit;
  • alle pistes liggen in de zon.

Negatief (-):

• klein;
  • buiten de lange dalafdaling is er weinig afwisseling;
  • de weg naar Hoch-Imst is behoorlijk steil, bij sneeuw zijn kettingen soms noodzakelijk.

Als ik weer zo’n tripje zou plannen zou ik waarschijnlijk in de omgeving van Zams gaan zitten, om van daaruit Venet, See, Kappl en/of Hochzeiger te bezoeken. Dat is er deze trip door mijn ziekte niet van gekomen (Hochoetz heb ik wel gezien). Maar het idee om centraal tussen wat skigebiedjes te gaan zitten is me goed bevallen. Daar leent deze regio zich perfect voor.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Gaaf @Roel! Er is nog veel te ontdekken. Hebben die skigebieden rond Imst een gezamenlijke skipas regeling?

King of the hill

@MarkM Imst alleen met het Pitztal (Hochzeiger, gletsjer, Rifflsee). Helaas niet met de rest.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Leuk @Roel jammer dat je ziek werd!

Seriously snow addicted family!

Klopt helemaal zoals Roel het beschrijft. Wij hebben er nog leren skiën in het jaar 1986.
Eigenlijk is het nog niks veranderd lijkt mij. Lekker rustig en ideaal voor gezinnen met beginnende skiërs. Trouwens in die tijd was het carnavalfeest in de stad Imst op zn minst memorabel te noemen.

Heerlijk Roel…
Dubben erover om met Pasen (vrijdagmiddag weg,zaterdag/zondag skiën ,maandag terug ) nog wat meters te maken naar kleiner gebied of naar onze 2 Heimat, al trekt een van onze “pubers” er zelf wat minder aan…

Dit klinkt ook aantrekkelijk !

Bedankt voor het verslag Roel.
Het doet me terugdenken aan 2014 toen ik voor het eerst met gans het gezin op wintersport trok.
Wegens de rust en kleinschaligheid en de mogelijkheid om uit te wijken, had ik HochImst uitgekozen maar dit is wel tegengevallen.

Voor mijn kinderen (6 en 10) en mijn vrouw had ik in Imst een dag priveles voorzien. Ze hadden thuis al een aantal lessen genomen op de rolband en 1 keer indoor op echte sneeuw waardoor ze de ploeg techniek al min of meer onder de knie hadden. Het was prachtig weer maar rond de middag stond er 18gr op de thermometer aan het dalstation.
De les startte op de oefenpiste aan het sleeptouw. Na de lunch gingen ze met de stoeltjeslift naar boven om verder te oefenen op de blauwe piste daar. De leraar vroeg of ik mijn zoontje mee kon nemen naar boven, die 2 zits lift was vrij oud en in- en uitstappen is niet zo simpel voor kinderen, op zich geen probleem. Boven stelde zich een ander probleem. Om de ankerlift te bereiken moet je een kort maar steil stukje af, mijn kinderen lukte dit nog net, voor mijn vrouw was dit nog veel te moeilijk. Ik denk dat de leraar voor haar in pizza ging en zij er vlak achter tussen zijn benen,ook niet echt de bedoeling.
De blauwe piste was ideaal maar dit stukje moet je telkens overwinnen om aan de ankerlift te geraken, een andere piste is er gewoon niet voor beginners. De afdaling naar beneden is grotendeels blauw maar het laatste stuk is toch vrij steil en toen wij er waren was dit stuk om 11u al volledig stuk geskied door het warme weer, voor beginners niet te doen.
De piste(s) op de top zijn mooi maar wel vrij pittig, voor mijn andere zoon van 12 die zijn snowboardbochten nog maar net onder de knie had, was dit ook nog te moeilijk.
De volgende 3d naar Hochzeiger gegaan op zoek naar een deftige beginnerspiste met een stoeltjeslift maar daar ook niks geschikt gevonden. De dalafdaling was altijd druk, bevat echt steile stukken en lag de hele dag vol buckels. De blauwe pistes boven bevatten allemaal grote stukken rood, familiepiste? Gevolg : 3 beginners die gefrustreerd in een hut gingen gaan zitten…
Dan maar aan het dalstation gebleven aan de sleeplift naast het funpark maar daar koop je geen skipas voor.

De laatste dag op de terugweg naar huis gestopt in Biberwier (Zugspitzarena) net over de Fernpas, daar wel een ideale blauwe piste gevonden met een 6 persoons stoeltjeslift. Gelukkig nog een leuke dag beleeft en iedereen naar huis met een goed gevoel.
Dit is onze vaste stek gebleken voor de 2 volgende jaren.

Dus mijn alternatieve tip : blijf aan de noordkant van die verdomde Fernpas en stap uit in Biberwier.
Qua grootte vergelijkbaar met Imst maar top voor beginners en veel mogelijkheden in de buurt met zelfde skipas (Lermoos, Berwang, Erhwald, Zugspitze)

*bericht bewerkt door Triple-T op 02 mrt 2018 10:10

Hochimst: wij zijn er ook geweest toen onze kinderen nog klein waren. Voor toen was het voor ons een ideaal skigebiedje. De alpine coaster vonden wij toen ook erg leuk en ook het avondrodelen!

Als zomerstop ook leuk. De alpine coasters en de kloof zijn erg leuk om te zien en te doen.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 02 mrt 2018 15:59

May the ski force be with you !!

@Roel, je bent de skiroute vergeten. Moet je toch nog eens terug! ;)

Vanaf de top loopt deze skiroute richting de rode piste die als ‘omleiding’ van de zwarte dalafdaling richting o.a de Latschehutte voert.

@Bartholomeus jawel die heb ik ook gehad. Een pad door het bos met op het eind een stuk klunen naar de hut.

Roel op 9 okt 2018 13:48

Nee, ik bedoel Alpjoch skiroute 1, niet dat pad maar echt een skiroute.

null

@Bartholomeus die niet inderdaad. De route vanaf de top heb ik niet gezien eigenlijk, en staat niet op de pistekaart

*bericht bewerkt door Roel op 09 okt 2018 15:52

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel zo valt er altijd nog iets te ontdekken! ;)

@Roel de volgende vraag kan natuurlijk niet onbeantwoord blijven, de opgegeven 9km klopt dit of overdreven of juist te weinig opgegeven.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Roel Schrahe zou het niet kunnen zeggen, ik was op vakantie :-) Maar het was zeker niet meer dan 9km

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel kreeg juist het idee dat het groter was gezien je enthousiasme in schrijven en beschrijving pistes

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik was zeker enthousiast, vooral door de lange dalafdaling. Ik heb me alleen niet gefixeerd op de pistekilometers want ik wist dat het weinig was.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Voortaan een meetwiel mee in de rugzak @Roel. Ik vind niet dat je Birdheart met zo’n vraag kunt laten zitten :P.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane komt op voor mijn belangen👍toppertje. @Roel hoeft het hoeft niet perse een meetwiel te zijn zoals @Shane voorstelt mag ook een rolmaat, meetlint, duimstok, liniaal of schuifmaat zijn 😀😜

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Shane komt op voor mijn belangen👍toppertje.

Birdheart op 9 okt 2018 18:11

Veel is niet nodig. Skigebied is echt minimaal. Langzame liften, weinig pisten kilometers. Wel lekker glooiend, ideaal voor jonge gezinnen en kneuterig.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.