Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Uitgeprobeerd: de autotrein

Ruud op 27 februari 2018· 34 reacties

Aankomst in Innsbruck met schans op de achtergrond

Wintersport is heerlijk, maar de reis is voor velen een noodzakelijk kwaad. Zo’n megadag op overvolle wegen, rijden in het holst van de nacht en aanschuiven bij de bezinepomp. Niet iedereen is er dol op. Het kan ook helemaal anders. Bijvoorbeeld met de autotrein.

Tijd voor verandering

Na een paar jaar skiën in hetzelfde gebied vinden wij het als gezin meestal tijd om weer eens een nieuw gebied op te zoeken. Na drie jaar in Hochkönig hebben we daarom besloten alles weer eens radicaal anders te doen. Voor het eerst in vele jaren brengen we de gezinsvakantie niet door in Oostenrijk, maar in Italië en ook voor het eerst reden we niet alles zelf. We namen namelijk de autotrein. Onder het motto: “Je moet alles eens proberen”, reden we zaterdag aan het eind van de dag naar Düsseldorf. Helaas vertrekt er vanuit Nederland geen autotrein meer, dus moet je even naar Duitsland rijden. Dat was op zaterdagmiddag een fluitje van een cent; zeker voorbij Nijmegen was er geen kip op de weg. In ieder geval al een heel andere start dan de files op vrijdagmiddag of het nachtelijk vertrekken op zaterdagochtend heel vroeg.

Coupé voor vier personen

Op de trein

In Düsseldorf was het even zoeken naar de plek waar we moesten zijn. We volgden de bordjes naar het station en daardoor sloegen we te vroeg af voor de route naar de autotrein. Online navigatie bracht uitkomst. Het platform waar je je moet melden bleek te zijn weggestopt in een uithoek van het station, praktisch in een woonwijkje. Aangezien we ruim op tijd waren, zijn we eerst maar eens rustig gaan eten in een restaurantje in de buurt. Om half acht liepen we terug naar het station en reden het platform op. Ik had me enige zorgen gemaakt over de hoogte van onze auto. De maximum toegestane hoogte was namelijk 2 meter 5 en daar zat ik door mijn dakbak net overheen. Ik had verwacht dat je door een poortje of iets dergelijks zou moeten, maar het bleek dat er helemaal niet werd gekeken naar de hoogte; we werden direct gedirigeerd naar de rij waar de auto’s met dakbak stonden. Onze bak werd vastgesjord met een spanband, we kregen wat instructies en een vel met “Innsbruck oben” voor achter de voorruit, alle passagiers moesten uitstappen en toen werd ik naar de oprijstrook verwezen. Eerst werd de benedenlaag geladen en tegen half negen was het de beurt aan de bovenverdieping. Auto erop rijden, handrem erop en uitstappen. Klaar was Ruud.

Ontbijtje ten zuiden van München

In de trein

Toen ik “onze” wagon had gevonden, was de rest van het gezin al bezig met kwartier maken. We hadden een coupé voor vier personen geboekt, dus er waren vier bedden uitgetrokken voor ons. De vriend van onze dochter sliep in een andere coupé. Overigens kun je wel met zijn zessen in één coupé slapen, maar we hadden op de website al gezien dat dat best krap was. Vier personen is prima. Tussen de bedden staat een laddertje om de bovenbedden te bereiken. Tegen negenen zette de trein zich in beweging; we waren vertrokken. Vervolgens werd het heel relaxed. In plaats van met zijn vijven opgepropt in de auto vanaf de snelweg Duitse dorpen, steden en landschappen aan je voorbij te zien trekken, zaten we nu riant voor het treinraam. Je eet wat, je drinkt wat, je loopt heen en weer naar de bar, je doet een spelletje en je kan plassen op ieder gewenst tijdstip.

De nacht

Van te voren hadden we visioenen gehad van een feestje tot de kleine uurtjes, muziekje, drankje, spelletje, maar eigenlijk hadden we het om elf uur al een beetje gehad. Wij hadden allemaal onze pyjama’s en toiletspullen in een overnachtingstas gegooid en dus deden we na het opmaken van ons bed (lakenzak, deken en kussentje) en het tanden poetsen in de “badkamer” op de gang (hokje met wasbak) onze pyjama’s aan en kropen onder de wol. Superknus, lekker in je bedje lezen, een spelletje doen op je mobiel of een beetje surfen terwijl de kilometers onder je doorvliegen. Overigens is er geen WIFI aan boord. Een verbeterpuntje. Al best snel deden we het licht uit en probeerden de slaap te vatten, luisterend naar het “gedeng, gedeng” van de trein. Mij lukte dat al na korte tijd. Toen ik weer wakker werd, had ik het gevoel al een hele ruk gemaakt te hebben, maar bij nader inzien bleek het half één te zijn; de hele nacht lag nog voor ons. Ik was wakker geworden van een stop bij het station. Dat gebeurde in de loop van de nacht meermaals; de trein stopt namelijk op een aantal stations en blijft daar soms best lang staan.

Opstappen in Düsseldorf

Eind van de treinreis

Ik werd wakker toen we aankwamen op station München. Iedereen had geslapen zoals ik, een aantal slaapjes afgewisseld met even wakker worden. Soms door het stoppen op een stations, soms door de kou. Het was namelijk niet echt behaaglijk in de trein; ik had uiteindelijk maar een dikke trui over mijn pyjama aangetrokken. Toen we eenmaal wegreden van München kleedden we ons, net op tijd voor het ontbijtje, weer aan. Kopje koffie, broodje met jam en boter. Simpel maar wel lekker na het wakker worden. We stopten nog in Kufstein, Wörgl en Jenbach, waar steeds behoorlijk wat mensen uitstapten met ski’s en boardjes. Op alle tussenstations kun je uiteraard alleen als passagiers in- en uitstappen: het op- en afrijden met de auto kan alleen op het begin- en eindpunt. Om iets over negenen kwamen we aan in Innsbruck. We moesten bij het Autozugplatform een kwartier wachten voordat de oplegger met de auto’s was afgekoppeld van de trein en door een locomotief naar de terminal was gebracht. Daarna ging het snel. In tien minuten waren de boven-en benedenverdieping leeg. Op het parkeerterrein stopte iedereen (50% Nederlanders, 50% Duitsers) zijn spullen weer in de auto, hier en daar dronk men nog een beker in het station gehaalde koffie en weg was iedereen, uitwaaierend naar zijn skigebied van keuze. Voor ons was dat Alta Badia, waar we na een vlotte reis om 11.45 aankwamen.

De oplader oprijden: Innsbrück oben

Conclusie:

Reizen op deze manier is relaxed. Een paar uurtjes naar Duitsland (zeker als je in Zuid-Oost Nederland rijdt heel goed te doen), dan beetje gewacht en gedoe om je auto op de trein te zetten en vervolgens heb je geen andere inspanning meer dan op welke zij je het lekkerste ligt. Geen files, geen gedoe met het weer, geen gewacht bij het benzinestation. De volgende ochtend heb je een soort “fly and drive gevoel”, maar dan met minder gedoe. Een half uur na aankomst rij je Innsbruck uit naar je skigebied. Wij vonden het een ontspannen manier van reizen en een heel leuke ervaring.

Het gaat uiteindelijk niet sneller dan wanneer je met de auto gewoon doorrijdt. Wij hebben er van deur tot deur 20 uur over gedaan naar de Dolomieten en dat gaat –afgezien van extreme weersomstandigheden- natuurlijk normaal gesproken veel sneller met de auto. Aan de andere kant: van die 20 uur heb ik maar vier en een half uur gereden.

Goedkoop is het zeker niet; met twee volwassenen, een volwassen kind, een puber en een auto op de trein een reis maken zoals wij die maakten kost in een vakantieperiode zo’n €650. Daar staat tegenover dat je benzine uitspaart, maar dat staat natuurlijk niet in verhouding. Als je gewend bent te overnachten wordt het een iets ander verhaal. Voor gezinnen met kleine kinderen is het voordeliger en ook als je met zijn tweeën reist wordt het interessanter. Maar dan nog; reizen met de autotrein doe je voor je gemak, omdat je geen zin hebt in rijden en files. Niet omdat het prijstechnisch interessant is.

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Roy8327 februari 2018 · 07:48

Ik geef zelf weinig om autorijden en zou dit best interessant kunnen vinden, maar ik vind de prijs wel aan de hoge kant. Wij rijden met zijn 2-en en overnachten tussendoor, maar het lukt ons eigenlijk altijd om een prima hotel voor ca €75 te vinden. Ook is de drukte iets minder een ding voor ons (buiten de vakanties).

Je schrijft dat je zo’n 20 uur onderweg was; je kwam rond 12 uur aan, dan reed je dus rond 16 uur weg? Dat is op zich niet gek en die tijd heb je bij een tussenovernachting ook wel nodig denk ik…

Wannabe Dolomietenkenner...
Chonn27 februari 2018 · 07:50

@Ruud is de genoemde prijs een retourprijs, of zijn jullie alleen de heenreis met de autotrein gegaan, want dan is het best prijzig.

Atomic Redster XTI / Fischer RC4 Worldcup SC / Völkl Racetiger Speedwall GS UVO
Ivo_8327 februari 2018 · 07:55

Leuk stuk Ruud, ook een manier om te reizen! Zou jij het uiteindelijk nog een keer doen? Of toch maar weer met de auto/vliegtuig?

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret
Arnh27 februari 2018 · 09:13

Ik heb voor het eerst deze trein genomen, de Nightjet, maar zonder de auto. Ik stapte in Keulen op, na een treinrit met de ICE vanuit Brussel.

De heenreis was geweldig. Ik had gewoon een zitplaats gereserveerd, maar ik bleek het hele compartiment voor mij alleen te hebben. Genoeg plaats om de armsteuntjes omhoog te klappen en uitgestrekt op de bank neer te leggen.

Voor de terugreis had ik een slaapbank gereserveerd in een coupe met 6. We lagen met 5 personen in die coupe, en dat was behoorlijk krap. En nogal sneu, de coupes naast ons waren volledig leeg, maar die waren op slot gedaan en konden we dus niet gebruiken. Nu, eenmaal ik in m’n bedje lag, was het best comfortabel.

Het grootste probleem was het meenemen van mijn ski’s. Er is geen specifieke plek voorzien voor grote bagage, en aangezien ik met ski’s van bijna 1m80 rondloop is het ook niet mogelijk om deze op te bergen onder de banken. Uiteindelijk heeft de conducteur deze gewoon in een andere coupe geplaatst, maar het was wel een gedoe.

Als je gewoon als passagier gaat, zonder auto, kost het maar zo’n 60 euro voor heenrit met een slaapbank (incl. mijn treinticket Keulen-Brussel). Op zich dus een zeer faire prijs. Ik zou deze trein wel nooit nemen in het hoogseizoen, door de drukte is het dan volgens mij echt niet meer comfortabel.

Thijs7127 februari 2018 · 10:03

Zelf ga ik heel vaak met de trein op wintersport, maar dan zonder auto: heel veel skigebieden zijn namelijk prima per trein bereikbaar (ideetje voor een lijstje op deze site?) Zo ben ik (een aantal keren) in Engelberg geweest maar ook de treinreis naar Bettmeralp via Brig is zeer comfortabel. Een retourtje kost zo rond de 180 euro MAAR… de kinderen (<12jr) reizen gratis en dat maakt het tov reizen met b.v. het vliegtuig wel heel aantrekkelijk, zeker voor mij want ik ben co-ouder dus 1 volwassene 2 kinderen voor 200 euro (de kinderen betalen een railrunner en stoelreservering).

Ook heb ik wel eens een slaaptrein genomen, dat was wel duurder (kinderen volle pond) maar supercomfortabel om 21:00 opstappen op Utrecht, lekker paar biertjes in de bar en om 06:00 rijd je Innsbruck in, om 10:00 kwamen we aan in Chur en toen nog een stukje met de mooiste trein van de wereld, de Glacier Express, over de 2150m hoge Oberalppass naar Betten/Bettmeralp. Fantastisch, een reis om nooit te vergeten. Maar ook Engelberg vind ik comfortabel, je stapt 's-ochtends op en 's-middags stap je midden in het dorp uit en kan je de gratis skibus (of een paar honderd meter lopen) naar je hotel/appartement!

Half maart ga ik weer vliegen op Innsbruck maar met een autootje huren (dolomieten niet zo goed bereikbaar met de trein) is dat allemaal nog best kostbaar. De treinreizen zijn mij tot nog toe dus zeer goed bevallen!

Skiwi27 februari 2018 · 10:07

Persoonlijk vind ik dit wel knetterduur: heen&terug met 3 personen meer dan €1000…slik…en daar komt dan nog de benzinekost van huis naar Düsseldorf en van Innsbruck naar hotel bij…

Nu was ik inclusief overnachting op de heenrit €350 kwijt . Da’s dus meer dan 3 keer zoveel voor wat extra comfort.

En qua reistijd dus ook geen winst: wij zijn in de carnavalsvakantie om 18u30 thuis weg gereden en na een overnachting in de buurt van Frankfurt om 13u30 aan ons hotel in Oostenrijk gearriveerd.

Voor de helft van de prijs zou ik 't overwegen, maar €700 verschil kunnen we wel nuttiger besteden.

*bericht bewerkt door Skiwi op 27 feb 2018 10:07

Thijs7127 februari 2018 · 10:08
RCGrootveld27 februari 2018 · 12:03

Wij hebben dit ook meerdere keren gedaan, zij het zonder auto.
Beviel ons prima, totdat de OBB hem overnam van de DB en vanuit Dusseldorf vertrok (was Amsterdam).
Die extra stop met overstap maakte het een stuk minder aantrekkelijk, met name op de terugreis.
Want ipv 08:30 opstaan werd dat nu ineens 06:30 oid. Daarom zijn we dit jaar toch maar met de auto gegaan met overnachting.

Goedkoop is het zeker niet, maar het verschil met de auto is afhankelijk van veel factoren.
In ons geval (2 pers) zou het ca 200-250 schelen (brandstof, 2x overnachten, tol), maar dan reizen we wel 1e klas (eigen coupé voor 2 personen met eigen toilet/douche en ontbijt).

Reis je in een normale couchette coupé (6 pers) is het goedkoper en kost het met 2 personen ca 550 retour.
En dat is toch aardig concurrerend met de auto als je heen en terug overnacht (en dan reken ik alleen maar brandstof en tol)

Rob
DrPhil27 februari 2018 · 12:08

Opmerkelijk dat niemand hier de variabele kosten meetelt.

Quick27 februari 2018 · 12:25

Opmerkelijk dat niemand hier de variabele kosten meetelt.

DrPhil op 27 feb 2018 12:08

Hoe bedoel je? Afschrijving auto etc of juist de drankjes/eten in de trein etc?

OT: Zelf wel eens gebruik van gemaakt maar dan in de zomer (met auto achterop). Eén keer vanuit Den Bosch en één keer uit Osnabrück. Naar Bolzano resp. Modena. Prima bevallen, maar het duurt langer dan de auto en is duurder. Voordeel is wel dat je uitgerust aankomt. Vind slapen in een trein best wel relaxed.

Mr. Slow
Matthias12327 februari 2018 · 12:32

Ruim 1000 euro retour? wij zijn met zn 2e vaak maar net1000 euro kwijt voor de complete vakantie inclusief reizen, doorrreishotel, accomodatie, skipas en eten en drinken.

Born to Ride
Powermage27 februari 2018 · 13:15

Nee, niet echt overtuigd. t lijkt mij wel leuk voor een keer, maar dat is het dan ook wel.
Ik heb normaal weinig problemen met autorijden (afgelopen keer op de terugweg ging t na een 2 uur niet zo lekker meer, maar mijn vrouw nam het over en na een uurtje slapen niets meer aan de hand), en vind eigenlijk de langere tijd/wachten etc toch een beetje zonde, dan gewoon de dag ervoor relaxed oprijden, overnachting extra en door, die tussenovernachtingen kosten (oke, we kiezen ze wel uit) een +/-120 euro, maar met brandstof en relaxedheid kom ik bij lange na niet aan het genoemde bedrag.

DrPhil27 februari 2018 · 13:18

@quick: bandenslijtage, eerdere beurt, extra afschrijving enz.

C4627 februari 2018 · 13:25

als je een mobilhome zou hebben is het ook een stuk aangenamer reizen. Je kunt onderweg stoppen zonder dat je moet boeken ergens en de reis in 2-en breken en je rijdt naar het gebied waar je maar wil (als er camping-of staplaatsen ergens zijn, want dan is wel nodig als je paar dagen ergens verblijft voor het comfort en met de spullen in de mobilhome als je bv. met 4 zou zijn).

Je kunt ook de reis met de auto gewoon in 2 breken en dan ergens overnachten. Dat is nog goedkoper dan met de trein natuurlijk, want het is wel duur zeg…

Naar Italië is het beter om naar Innsbruck, Verona of Bergamo te vliegen lijkt me. Het ligt er maar net aan waar je ergens woont ook en het makkelijkste opstappen is.

*bericht bewerkt door C46 op 27 feb 2018 13:27

Ruudauteur27 februari 2018 · 17:13

Je schrijft dat je zo’n 20 uur onderweg was; je kwam rond 12 uur aan, dan reed je dus rond 16 uur weg? Dat is op zich niet gek en die tijd heb je bij een tussenovernachting ook wel nodig denk ik…[post]Roy83 op 27 feb 2018 07:48[/post][/quote]

Klopt: we reden om 16.00 weg uit Noord Holland

Blogger, skiër, verslaafd :-)
Ruudauteur27 februari 2018 · 17:14

@Ruud is de genoemde prijs een retourprijs, of zijn jullie alleen de heenreis met de autotrein gegaan, want dan is het best prijzig.

Chonn op 27 feb 2018 07:50

Nee is enkele reis!

Blogger, skiër, verslaafd :-)
Ruudauteur27 februari 2018 · 17:16

Leuk stuk Ruud, ook een manier om te reizen! Zou jij het uiteindelijk nog een keer doen? Of toch maar weer met de auto/vliegtuig?

Ivo_83 op 27 feb 2018 07:55[/post [quote]Leuk stuk Ruud, ook een manier om te reizen! Zou jij het uiteindelijk nog een keer doen? Of toch maar weer met de auto/vliegtuig?[post]Ivo_83 op 27 feb 2018 07:55

Qua ervaring en gemak zou ik t best weer doen, maar met hele gezin was t wel prijzig

Blogger, skiër, verslaafd :-)
Pietje_Puck27 februari 2018 · 19:55

Wij gaan al vele jaren met de Alpenexpress; die wordt tegenwoordig gerund door treinreiswinkel.nl. Vrijdagavond op Utrecht (of Leiden, Amsterdam, Venlo) opstappen, zaterdag vroeg in Oostenrijk. In bv Fügen kun je al om 10u op de ski’s staan, St Anton of Zell am See (de trein splits in een west- en een oost-tak) zal dat 11-12u zijn. We hebben nooit lange transfers (Italië…) geprobeerd, dus hoe lang dat duurt weet ik niet. En dan zaterdagavond weer terug; echt 8 skidagen. Wel een duidelijk minpunt dit jaar; er is geen lig-4 meer, maar alleen lig-5 (voor de prijs van lig 4…) of lig-6. Eur 500 retour voor twee. We twijfelen of we volgend jaar gaan vliegen, want 5 was echt minder dan 4. Ik weet zeker dat ik niet met de auto ga; 's nachts rijden en een dag brak zijn, aankomen in sneeuw-ellende, files, nee dank je.

janssen6627 februari 2018 · 21:22

@ pietje puck wij gaan al jaren met de auto naar Frankrijk en Italië. Relax met een overnachting. De situatie die jij schetst herken ik niet. Wellicht is dit in Oostenrijk anders?

RCGrootveld27 februari 2018 · 22:23

Wij gaan al vele jaren met de Alpenexpress; die wordt tegenwoordig gerund door treinreiswinkel.nl. Vrijdagavond op Utrecht (of Leiden, Amsterdam, Venlo) opstappen, zaterdag vroeg in Oostenrijk. In bv Fügen kun je al om 10u op de ski’s staan, St Anton of Zell am See (de trein splits in een west- en een oost-tak) zal dat 11-12u zijn. We hebben nooit lange transfers (Italië…) geprobeerd, dus hoe lang dat duurt weet ik niet. En dan zaterdagavond weer terug; echt 8 skidagen. Wel een duidelijk minpunt dit jaar; er is geen lig-4 meer, maar alleen lig-5 (voor de prijs van lig 4…) of lig-6. Eur 500 retour voor twee. We twijfelen of we volgend jaar gaan vliegen, want 5 was echt minder dan 4. Ik weet zeker dat ik niet met de auto ga; 's nachts rijden en een dag brak zijn, aankomen in sneeuw-ellende, files, nee dank je.

Pietje_Puck op 27 feb 2018 19:55

Naast de AlpenExpres van de Treinreiswinkel, rijden er ook nog andere, nachttreinen, oa de dagelijkse NightJet van de ÖBB vanaf Dusseldorf. Die hebben ook andere acco’s, oa 2P hutten met eigen douche en wc

Rob
evert27 februari 2018 · 23:43

@quick: bandenslijtage, eerdere beurt, extra afschrijving enz.

DrPhil op 27 feb 2018 13:18

Leve de bedrijfswagen :-p

Martin718228 februari 2018 · 09:16

Zo’n vaart loopt het niet met de variabele kosten. Wat slijt een auto nou van 717km?(Düsseldorf - Innsbruck). Het is geen vergelijk, 717km voor €650 is 90 cent/km.

DrPhil28 februari 2018 · 09:31

Zo’n vaart loopt het niet met de variabele kosten. Wat slijt een auto nou van 717km?(Düsseldorf - Innsbruck). Het is geen vergelijk, 717km voor €650 is 90 cent/km.

Martin7182 op 28 feb 2018 09:16

Appels en peren natuurlijk. Het gemak heeft ook waarde.
En wat een auto slijt van 717km? Dat ligt ook aan de snelheid die je rijdt natuurlijk. Voor de extra afschrijving en de beurt tellen gewoon de kilometers.

Thijs7128 februari 2018 · 10:05

Ik heb er voor de grap de kostenapp van zomoto.nl maar eens bijgepakt voor een vrij modale Kia Sport’age 2.0 benzine bj 2011, 120K-km op de teller, vraagprijs 15.000 . Een typische wintersporters.nl auto zegt mijn gevoel :-)

http://www.zomoto.nl/28980662/kia-sportage-20-x-ecutive-plus…

0,55 per km , 717 is een (kort?) enkeltje Innsbruck-Amsterdam is 926 dus zeg maar 2000 km dus dan kom je op ongeveer 1100 euro uit. Een deel van die afschrijving heb je toch, zo ook de verzekering en de belasting al zijn de afschrijving en de verzekering wel degelijk ook van het aantal gereden kilometers afhankelijk en telt 2000 km extra op een gemiddeld jaarlijks verbruik van rond de 15000 euro best aan.

En dan hadden we de overnachting onderweg nog niet gehad. Of de “meerkosten” omdat velen van jullie bepaalde voorzieningen aanschaffen in je auto omdat je fervent wintersporter bent, van winterbanden tot sneeuwkettingen tot alle veiligheidsextra’s van de winterstand van je automaat tot de buitenspiegelverwarming “voor die ene keer per jaar”…

De trein is echt zo gek nog niet.
Nu ga ik vliegen en ben ik 400 euro tickets kwijt en 300 euro voor een autootje huren maar dat zou 500 zijn als ik een week zou gaan ski-en, ik ga nu maar 4 dagen met zijn 2-en.

*bericht bewerkt door Thijs71 op 28 feb 2018 10:07

Jabo28 februari 2018 · 15:01

Mooie ervaring Ruud. Alleen, is dat gebrek aan internet op de trein nu echt een minpunt??
J

Ruudauteur28 februari 2018 · 16:54

Mooie ervaring Ruud. Alleen, is dat gebrek aan internet op de trein nu echt een minpunt??
J

Jabo op 28 feb 2018 15:01

Voor mijn kinderen wel 😄😄😄

Blogger, skiër, verslaafd :-)
Martin718228 februari 2018 · 18:02

0,55 per km , 717 is een (kort?) enkeltje Innsbruck-Amsterdam is 926 dus zeg maar 2000 km dus dan kom je op ongeveer 1100 euro uit.

Thijs71 op 28 feb 2018 10:05

Die 717km is wat je zou moeten rijden als je niet de trein van Düsseldorf naar Innsbruck neemt, maar zelf dat stuk rijdt. Ruud betaalde voor de trein €650. Met de auto op basis van 0,55/km wordt het een kleine €400.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 28 feb 2018 18:03

Mirel02028 februari 2018 · 23:59

Ik heb het allemaal gelezen en leuk dat je zo’n beleving deelt.

Na het lezen is al mijn twijfel weg en zou ik hier dus nooit gebruik van maken met het kostenplaatje van €650,- enkele reis voor slechts 717km. Gelukkig zijn wij allemaal anders en maakt iedereen een andere afweging in zijn of haar wensen.

Wat ik wel even wil aankaarten de €0,55 per km vind ik persoonlijk twijfelachtig.
Per maand €46,-- voor de banden?
Een beetje gemiddelde band voor een Kia kost €100,- €125,- incl. montage/balanceren en als je er 4 afneemt is uitlijnen vaak een service of heb je een bepaald voordeel zoals een banden 4-daagse.

Doe dat x 4 dan zou je iedere 10 à 11 maanden 4! nieuwe banden kunnen of moeten kopen voor een Kia.
Per maand €156,-- aan verwachte reparaties? Sorry maar ik vind het echt een vergelijking van helemaal niets.

De ANWB laat veelal zien dat de gemiddelde kosten per km rond de €0,30- €0,35 ligt en dat scheelt echt een slok op deze berekening.

Wie geeft er nu per jaar een kleine €2000,- uit aan reparaties voor zijn bolide en daarbij een Kia waar 7 jaar garantie op zit.
Ik zou hem direct weg doen als ik het eerste jaar aan zoveel kosten zou komen dan nog te beseffen dat dit de gemiddelde kosten zouden zijn? ;-)

Mijn conclusie de autotrein lijkt mij vrij omslachtig en daarbij de extra tijd die je dan toch neemt om op tijd bij de trein te zijn. Ik vind het echt duur.

De foto van de toch wel gedateerde cabine en het Kaiserbroodje met jam (Bij iedere Ikea volgens mij verkrijgbaar voor €1,- met onbeperkt koffie ;-) ) Vind dat er terecht wordt opgemerkt dat je voor zo’n bedrag wel WIFI mag/kan verwachten. Gelukkig is 4g tegenwoordig steeds beter qua dekking. Fijn dat de NL-se bundel ook in het buitenland gewoon bruikbaar.

Op vakantie is WIFI geen must maar het heeft zo’n plek ingenomen dat het bijna net zo normaal is geworden als de aanwezigheid van een toilet.

Gelukkig zijn wij niet allemaal hetzelfde en wordt er gebruik gemaakt van alternatieven.
Ben ik volgens mij toch een stuk goedkoper met de Fiësta.

De auto van de zaak klinkt leuk maar je zal lekker iedere maand dat leasebedrag van je werkgever op je rekening gestort krijgen en de bijtelling in je zak houden ;-) De 1 of 2x per jaar naar de sneeuw en die ene keer naar Frankrijk t/m Kroatië als voorbeeld in de zomer is in sommige gevallen met een auto van de zaak ook nog vrij kostbaar. Auto’s in NL zijn duur en als je zelfs de wintersport en de zomervakantie liever vervuld met alternatieven qua vervoer dan de auto is de keuze al snel gemaakt.

Je merkt het niet direct in de knip maar een leaseauto is niet bepaald gratis er zijn meer en meer collega’s/vrienden om mij heen die er niet voor kiezen om bijtelling te hebben. De 0%, 4% en 7% rijders op dit moment is nog een heel ander verhaal maar als je doordeweeks veel in de auto zit dan vallen de privé weekend km’s bij sommigen best mee.
Dan is een tweede auto of eigen auto helemaal zo gek nog niet maar dat is iets totaal anders. :-)

Michaelwi1 maart 2018 · 03:39

Ik heb het allemaal gelezen en leuk dat je zo’n beleving deelt.

Na het lezen is al mijn twijfel weg en zou ik hier dus nooit gebruik van maken met het kostenplaatje van €650,- enkele reis voor slechts 717km. Gelukkig zijn wij allemaal anders en maakt iedereen een andere afweging in zijn of haar wensen.

Wat ik wel even wil aankaarten de €0,55 per km vind ik persoonlijk twijfelachtig.
Per maand €46,-- voor de banden?
Een beetje gemiddelde band voor een Kia kost €100,- €125,- incl. montage/balanceren en als je er 4 afneemt is uitlijnen vaak een service of heb je een bepaald voordeel zoals een banden 4-daagse.

Doe dat x 4 dan zou je iedere 10 à 11 maanden 4! nieuwe banden kunnen of moeten kopen voor een Kia.
Per maand €156,-- aan verwachte reparaties? Sorry maar ik vind het echt een vergelijking van helemaal niets.

De ANWB laat veelal zien dat de gemiddelde kosten per km rond de €0,30- €0,35 ligt en dat scheelt echt een slok op deze berekening.

Wie geeft er nu per jaar een kleine €2000,- uit aan reparaties voor zijn bolide en daarbij een Kia waar 7 jaar garantie op zit.
Ik zou hem direct weg doen als ik het eerste jaar aan zoveel kosten zou komen dan nog te beseffen dat dit de gemiddelde kosten zouden zijn? ;-)

Mijn conclusie de autotrein lijkt mij vrij omslachtig en daarbij de extra tijd die je dan toch neemt om op tijd bij de trein te zijn. Ik vind het echt duur.

De foto van de toch wel gedateerde cabine en het Kaiserbroodje met jam (Bij iedere Ikea volgens mij verkrijgbaar voor €1,- met onbeperkt koffie ;-) ) Vind dat er terecht wordt opgemerkt dat je voor zo’n bedrag wel WIFI mag/kan verwachten. Gelukkig is 4g tegenwoordig steeds beter qua dekking. Fijn dat de NL-se bundel ook in het buitenland gewoon bruikbaar.

Op vakantie is WIFI geen must maar het heeft zo’n plek ingenomen dat het bijna net zo normaal is geworden als de aanwezigheid van een toilet.

Gelukkig zijn wij niet allemaal hetzelfde en wordt er gebruik gemaakt van alternatieven.
Ben ik volgens mij toch een stuk goedkoper met de Fiësta.

De auto van de zaak klinkt leuk maar je zal lekker iedere maand dat leasebedrag van je werkgever op je rekening gestort krijgen en de bijtelling in je zak houden ;-) De 1 of 2x per jaar naar de sneeuw en die ene keer naar Frankrijk t/m Kroatië als voorbeeld in de zomer is in sommige gevallen met een auto van de zaak ook nog vrij kostbaar. Auto’s in NL zijn duur en als je zelfs de wintersport en de zomervakantie liever vervuld met alternatieven qua vervoer dan de auto is de keuze al snel gemaakt.

Je merkt het niet direct in de knip maar een leaseauto is niet bepaald gratis er zijn meer en meer collega’s/vrienden om mij heen die er niet voor kiezen om bijtelling te hebben. De 0%, 4% en 7% rijders op dit moment is nog een heel ander verhaal maar als je doordeweeks veel in de auto zit dan vallen de privé weekend km’s bij sommigen best mee.
Dan is een tweede auto of eigen auto helemaal zo gek nog niet maar dat is iets totaal anders. :-)

Mirel020 op 28 feb 2018 23:59

Helemaal mee eens.

Auke832 maart 2018 · 20:30

Als ik met de trein zou gaan en dan mijn auto thuis laat staan, heb ik alsnog voor vier winterbanden betaald, loopt de wegenbelasting gewoon door en betaal ik nogsteeds het zelfde bedrag aan autoverzekering. Als ik nou 32.000km (€2775 aan diesel) per jaar rij ipv 30.000km (€2625 diesel) en dan iets van het verschil zou moeten merken dan kan ik maar beter niet op wintersport gaan. Ik reken trouwens nooit de afschrijving mee omdat ik geen geld leen om een auto(onderdelen) kunnen betalen.

Plaats een reactie