BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten

Compleet nieuwe sector voor La Rosière

Compleet nieuwe sector voor La Rosière
Rogier op 11 april 2018 · 26 reacties

De sector staat al op het kaartje van 2017-2018
De sector staat al op het kaartje van 2017-2018

La Rosière is een leuk gebied. Ik ben er meerdere keren geweest en heb me er altijd erg vermaakt. Maar daarbij moet ik wel bij zeggen dat ik vaak overstak naar La Thuile. Voor het Italiaanse eten, maar ook voor de wat steilere pistes. Want La Rosière is op pistevlak toch wel wat mak. Prima voor beginners, kinderen en lichtgevorderden maar zoek je wat steiler en uitdagender terrein dan moest je naar La Thuile. Een doorn in het oog van de Fransen. Daar komt volgend jaar verandering in door twee nieuwe liften die een compleet nieuwe en hoge sector ontsluiten. Een absolute upgrade van dit leuke gebied.

Al begonnen

Een project als dit staat natuurlijk niet zomaar. In 2011 is het akkoord gegeven voor de bouw van de twee liften en de aanleg van nieuwe pistes. De liften komen op de zuidkant van de 2891 meter hoge Mont Valaisan. Hiermee wordt dit meteen met voorsprong het hoogste punt in het gebied al eindigt de lift wel bijna honderd meter onder de top, want het liftstation komt op 2797 meter. Dit is 400 meter hoger dan het voormalige hoogste punt in La Rosière en zo’n 200 meter hoger dan het hoogste punt van Espace San Bernardo. Vorig jaar is men al begonnen met het klaarmaken van het terrein voor de liftstations en het egaliseren van de pistes.

De nieuwe sector ingetekend op de topografische kaart
De nieuwe sector ingetekend op de topografische kaart

2 liften, 5 pistes

De liften worden twee mooie loskoppelbare zes-zitters, te weten de Moulins Express en de Mont Valaisan Express. Door de bouw van deze liften ontstaan er vijf nieuwe pistes. Een nieuwe piste die vanaf de bestaande Col de la Traversette naar beneden gaat, deze gaat de Bouleaux heten, en vier nieuwe pistes die vanaf de liften zelf naar beneden gaan. Twee namen zijn al bekend, de hoogste heet de 2800 en daaronder de la Combe. Twee weinig fantasievolle namen. Wel valt op dat er vanaf de hoogste lift maar één piste komt en dat ook van de Moulins Express maar één ‘start-piste’ is ingetekend, die daarna verdeeld wordt over meerdere pistes. Bekijk voor de duidelijkheid de schets die het skigebied heeft gemaakt welke gebruikt is om toestemming te vragen. Naast de liften worden er ook 3 Gazex pijpen en een Catex installatie gebouwd om de boel lawineveilig te houden.

De schets met pistes die het skigebied heeft gebruikt bij het aanvragen van vergunningen
De schets met pistes die het skigebied heeft gebruikt bij het aanvragen van vergunningen

Ecologische gevolgen

Tegenwoordig moeten gebieden bij een uitbreiding voldoen aan veel ecologische eisen. Zo mag er in principe niet gebouwd worden in uniek leefgebied van beschermde dieren en planten. Zo'n onderzoek is ook hier gedaan en gelukkig voor het skigebied leven er geen bedreigde diersoorten op deze berg. Ook hoeft er maar erg weinig aan het terrein aangepast te worden voor de pistes en liften. Her en der moet de grond geëgaliseerd en gestut worden maar daar houdt het ook mee op. De gemzen en steenbokken hebben voldoende ruimte naast deze 150 hectare die het skigebied erbij krijgt.

Impressie van de toekomstige lift
Impressie van de toekomstige lift

Waarom?

Het gebeurt niet elk jaar dat er nieuwe sectoren worden toegevoegd aan skigebied. Dat liften worden vervangen is niets bijzonders maar een hele nieuwe sector dat is wat mij betreft wel vermeldenswaardig. Het skigebied van La Rosière gaf mij telefonisch door dat het gebied om een aantal redenen voor deze 20 miljoen euro kostende (12,6 miljoen voor de liften) stap heeft gekozen:

  • Om een nieuw evenwicht te creëren tussen het aantal bedden in het dorp en de aangeboden pistenkilometers in het eigen gebied;
  • Om skiërs in het eigen deelgebied te houden (en dus niet naar La Thuile te zien vertrekken);
  • Om een evenwichtiger piste-aanbod te creëren. Met andere woorden meer moeilijker terrein, en meer pistes in verschillende oriëntaties om met de zon en kwaliteit van de sneeuw mee te kunnen draaien.
  • Om de sneeuwrijke en weinig windgevoelige hellingen van de Mont Valaisan te kunnen gebruiken. Deze top is hoog en sneeuwzeker. La Rosière gaat ervan uit dat ze geen sneeuwkanonnen nodig hebben.
  • Om wintersporters uit La Thuile ook te interesseren om naar Frankrijk te komen.

Al met al lijken me dit logische en goede redenen. Als ze nu ook nog Italiaanse koks in de eettentjes aan de Franse kant zouden inhuren, dan is er nog een reden minder om rond de lunch bij de buren te gaan kijken…

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Quick 11 april 2018 · 07:40
    Ben niet helemaal thuis in het gebied, maar de verbinding zelf d.m.v. die sleepliften wordt niet aangepakt toch?
    Mr. Slow
  • Matthias123 11 april 2018 · 08:02
    Mooie ontwikkelingen. Ook Galibier-Thabor gaat trouwens een nieuwe sector bouwen, waardoor ook het hoogste punt van dat gebied 150m hoger komt te liggen. De lift komt op de helling boven het dorp Valmeinier 1800 te liggen.
    Meer info over deze lift: http://www.skiresort.info/ski-resort/galibier-thabor-valmeiniervalloir...
    *bericht bewerkt door Matthias123 op 11 apr 2018 08:03
    Born to Ride
  • Matthias123 11 april 2018 · 08:22
    Nu ik er over nadenk, hoeveel last gaan ze komende zomer hebben van de grote hoeveelheden sneeuw die nu nog op veel plekken in de alpen liggen. Het lijkt mij niet handig bij de bouw van nieuwe liften als er overal nog een paar meter sneeuw ligt.
    Born to Ride
  • Rogier admin 11 april 2018 · 08:33
    @Matthias123 Dat klopt maar onder de 3000 meter is die sneeuw toch best snel weg, zeker op een zuidwand...
    Click. Click. Peace
  • Matthias123 11 april 2018 · 08:40
    @Matthias123 Dat klopt maar onder de 3000 meter is die sneeuw toch best snel weg, zeker op een zuidwand... Rogier op 11 apr 2018 08:33

    In dit geval waarschijnlijk wel, maar als ik zie hoeveel liften er ieder jaar vervangen/ nieuw gebouwd worden in de alpen lijkt het me dat het her en der best problemen kan geven.
    Born to Ride
  • NicoR 11 april 2018 · 08:42
    Ik heb me een paar weken terug uitstekend geamuseerd in La Rosière en bij uitbreiding in Espace San Bernardo: makkelijk bereikbaar met de trein vanuit Brussel, goede ESF-skileraar, leuke skigroep, vrij leuk dorpje, veel afwisseling tussen La Rosière en La Thuile ... en de afdalingen van La N°3 Franco Berthod (mjam).

    Hopelijk volgend jaar terug ...
  • Snowy1970 11 april 2018 · 08:54
    Afgelopen winter ben ik er nog geweest (dat zal zo langzaamaan bij menigeen bekend zijn...) en daarbij hoorde ik dat er nog meer plannen zijn in La Rosière. Vanuit Seez is een gondel gepland die in 2 stappen naar La Rosière zelf gaat. Vanaf het middelstation zou dan ook nog een stoeltjeslift moeten komen. Langs beide liften is ook een piste gepland met sneeuwkanonnen. Voordeel van deze verbindingen is dat dagjesmensen niet over de slingerweg naar boven hoeven te rijden én dat er wat pistes bijkomen die windbeschut tussen de bomen liggen. Er is nog wel een obstakel: de gondel gaat deels over bestaande bebouwing heen en de bewoners daarvan zijn hier niet blij mee. Kan dus nog wel even duren...

    Overigens nog een kleine aanvulling op de plannen die Rogier hierboven al uitgebreid beschreven heeft: vanuit het nieuwe gebied komen er geen pistes naar Italië. De door velen verfoeide sleeplift zal dus nog steeds nodig zijn om in Italië te komen. Het waarom van deze sleeplift en de verouderde stoeltjeslift terug kan ik ook verklaren: op de bergpas kan het stevig waaien en deze liften zijn dermate degelijk dat ze het ook dan nog kunnen doen. Veel moderne, ontkoppelbare stoeltjesliften zouden al stilgezet moeten worden bij vergelijkbare omstandigheden.
    Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam
  • Rider_Dune 11 april 2018 · 09:02
    Ben hier nog nooit geweest maar ziet er uit als een mooie aanvulling.
  • paolie 11 april 2018 · 09:08
    Ben niet helemaal thuis in het gebied, maar de verbinding zelf d.m.v. die sleepliften wordt niet aangepakt toch?Quick op 11 apr 2018 07:40
    Één sleeplift. En dan alleen van Frankrijk richting Italië. Omgekeerd is er geen sleeplift nodig. Maar die wordt inderdaad niet aangepakt. Het betreft trouwens een vrij lange, maar wel vlakke sleeplift op een vaak erg winderig deel (hetgeen de keuze voor een sleeplift verklaart). In ieder geval absoluut geen reden om dit gebied over te slaan!

    @Rogier: Horeca aan de Franse kant is overigens absoluut niet slecht! L'Ancolie in Les Eucherts is zelfs een van de beste pisterestaurants waar ik ooit gegeten heb!
    *bericht bewerkt door paolie op 11 apr 2018 09:09
  • Rogier admin 11 april 2018 · 09:13
    @Matthias123 Zeker, in Puy willen ze bijvoorbeeld in mei al beginnen met het vervangen van een stoeltjeslift... dat zal wel wat vertraging gaan oplopen...
    Click. Click. Peace
  • Daffie 11 april 2018 · 09:24
    Op diverse webcams zie je dat pistenbully's druk bezig zijn sneeuw te ruimen.
    Voor die (paar) honderd vierkante meter voor een baustelle lijkt me dat niet zo'n probleem om dat binnen een week sneeuwvrij te krijgen.
  • Snowy1970 11 april 2018 · 10:07
    Op diverse webcams zie je dat pistenbully's druk bezig zijn sneeuw te ruimen.
    Voor die (paar) honderd vierkante meter voor een baustelle lijkt me dat niet zo'n probleem om dat binnen een week sneeuwvrij te krijgen.Daffie op 11 apr 2018 09:24

    In het geval van La Rosière wordt het wel lastig. Het gebied is extreem sneeuwzeker, ondanks dat er weinig sneeuwkanonnen staan. Er ligt nu nog 260-480 cm in het skigebied en het nieuwe gedeelte is nog niet zo mooi geëgaliseerd. Bovendien zijn er nog wat lawinegevoelige hellingen daar. Voordeel is wel dat de funderingen al gestort zijn, dus ze kunnen er iets later beginnen.
    Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam
  • ThomJ 11 april 2018 · 11:13
    Interessante ontwikkelingen. Ik lees graag meer van dit soort artikelen. Mijn valt op in het fimpje dat de piste naast de hoogste lift alsnog een erg lang pad lijkt. Door de ligging van de piste ziet het er alsnog erg vlak uit. Gaat dit dan wel voor die uitdaging zorgen waar je het over hebt Rogier?
  • Snowy1970 11 april 2018 · 11:52
    Interessante ontwikkelingen. Ik lees graag meer van dit soort artikelen. Mijn valt op in het fimpje dat de piste naast de hoogste lift alsnog een erg lang pad lijkt. Door de ligging van de piste ziet het er alsnog erg vlak uit. Gaat dit dan wel voor die uitdaging zorgen waar je het over hebt Rogier?ThomJ op 11 apr 2018 11:13
    Ik heet geen Rogier, maar toch even een reactie:
    In het filmpje ziet het er een stuk vlakker uit dan het in werkelijkheid is. Het is best een steile helling. Zover ik weet worden het ook rode pistes.
    Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam
  • Rogier admin 11 april 2018 · 12:37
    @Snowy1970 Ik zou hetzelfde antwoord geven. Het wordt geen 'Le Tunnel' maar meer uitdaging dan de blauwe pistes elders in het gebied. De logische stap extra. De off-piste lijnen die hiermee gereden kunnen worden zien er ook wel echt geweldig uit! 😃
    Click. Click. Peace
  • Harm 12 april 2018 · 12:49
    Nice, maakt het gebied weer wat aantrekkelijker..

    @Rogier: even wat offtopic, maar heb je enig idee wat de status is van samenvoegen van Les Sybelles bij Vaujany/Alpe d'Huez? Daar was toch ook sprake van?
  • Matthias123 12 april 2018 · 13:20
    Nice, maakt het gebied weer wat aantrekkelijker..

    @Rogier: even wat offtopic, maar heb je enig idee wat de status is van samenvoegen van Les Sybelles bij Vaujany/Alpe d'Huez? Daar was toch ook sprake van?Harm op 12 apr 2018 12:49


    Ik vermoed dat je Le 2 Alpes met Alpe D'Huez bedoelt 😉
    Born to Ride
  • paolie 12 april 2018 · 13:28
    Nee, er zijn ook plannen om Les Sybelles te verbinden met Alpe d'Huez
  • Harm 12 april 2018 · 18:36
    Er zijn inderdaad plannen om Saint Sorlin direct te verbinden met Vaujany. Daar ligt slechts 1 col tussen namelijk..
  • Quick 12 april 2018 · 20:44
    Mijns inziens compleet overbodig. Beide gebieden zijn groot zat en richten zich bovendien ook wel op een andere markt.
    Mr. Slow
  • janssen66 16 april 2018 · 10:54
    Dit jaar voor het eerst in La Thuile geweest, hiervoor altijd naar Tignes en VT. Ontzettend leuk gebied met een echt dorp. Prijstechnisch goedkoop en zeer vriendelijke behulpzame mensen. Volgend jaar weer!!
  • Rogier admin 16 april 2018 · 11:34
    @Harm Dat is lange baan werk. En ik heb zo mijn twijfels. De samenvoeging van Alpe d'Huez met Les Deux Alpes is een stuk realistischer... (en ook onzin wat mij betreft, maar ja...)
    Click. Click. Peace
  • Matthias123 16 april 2018 · 11:42
    @Harm Dat is lange baan werk. En ik heb zo mijn twijfels. De samenvoeging van Alpe d'Huez met Les Deux Alpes is een stuk realistischer... (en ook onzin wat mij betreft, maar ja...) Rogier op 16 apr 2018 11:34

    Ik zie ook totaal niets in die verbinding. AdH en L2A zijn 2 totaal verschillende gebieden die je gewoon niet eens moet willen verbinden. Afgelopen jaar vanwege de wind 1 dag naar L2A moeten uitwijken omdat AdH gesloten was. Het was dat er liften stonden en sneeuw lag om op de boarden, daarmee heb ik ook wel een eind alle voordelen gehad. L2A is voor mij gewoon echt een vreselijk gebied. Geen variatie, verschrikkelijke betonbouw een veel te massaal dorp (stad).
    Born to Ride
  • Rogier admin 16 april 2018 · 11:45
    @Matthias123 Ik denk daar ongeveer hetzelfde over. Ik vind AdH een veel fijner gebied dan L2A. Ik L2A zijn eigenlijk alleen de off-piste lijnen echt de moeite waard wat mij betreft. En een enkele piste. Maar we gaan wat off-topic. Ik zal eens kijken hoe ver de planen zijn en of het al blogwaardig is.
    Click. Click. Peace
  • Rogier admin 5 mei 2018 · 16:41
    Vandaag lees ik dat sinds een paar maanden de onderhandelingen met Club Med in een stroomversnelling zitten. En Club Med een vakantiepartk in La Rosiere gaat. Ik denk dat de nieuwe lift en de nieuwe Club Med zeker wel iets met elkaar te maken hebben... (Zou me niets verbazen als dit een 'eis' was van Club Med, in Serre Che, eiste ze ook een nieuwe en extra piste)

    https://www.ledauphine.com/actualite/2018/05/04/un-club-med-en-2020...
    Click. Click. Peace
  • Frank66 5 mei 2018 · 21:19
    Zouden ze dat bij Roompot ook hebben gedaan?

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.