Na de vele sneeuw van afgelopen winter lopen de sneeuwruimteams op bijna overal in de Alpen vertraging op. Vaak konden ze later beginnen dan normaal en de vele sneeuw die er nog ligt maakt het ruimen een stuk arbeidsintensiever. Gisteren mocht ik mee met de sneeuwruimers op de, van de Tour de France beroemde, Col du Galibier. Het was indrukwekkend! Sneeuwmuren tot wel 20 meter hoog!

In totaal kost het ruimen elk jaar zo'n 100.000 euro
In totaal kost het ruimen elk jaar zo'n 100.000 euro

De cijfers

Het sneeuwvrij maken van een col als deze is een echte monsterklus. Met een gemiddelde snelheid van zo’n 400 meter per dag kruipen de sneeuwruimers richting de col. Dit kost jaarlijks zo’n 100.000 euro. Per dag gaat er maar liefst 250 liter diesel doorheen. Dit jaar is vanwege de hoeveelheid sneeuw, de harde wind en het steeds weer dooien en opvriezen de sneeuw echt keihard waardoor de machines nog harder moeten werken. Her en der ligt er zo’n 20 meter sneeuw op de weg. In totaal werken er elke dag, alleen al aan de Lautaret-zijde van de col, vier man aan het sneeuwruimen en het waarborgen van de veiligheid. Men werkt van 5.00 uur 's ochtends tot een uur of elf 's. Na die tijd is de sneeuw te instabiel om te kunnen ruimen.

Hoog boven de weg staat aangegeven waar dit jaar de sneeuw kwam
Hoog boven de weg staat aangegeven waar dit jaar de sneeuw kwam

Waarom

Je kunt je afvragen waarom men dit soort cols dan toch sneeuwvrij maakt. We zouden ook kunnen wachten op de zomer. Dan smelt de sneeuw vanzelf. Als je hier echter op wacht dan zou de Galibier waarschijnlijk pas ergens in augustus open kunnen. Als je daarbij bedenkt dat deze col regelmatig in oktober alweer sluit dan zou je de weg net zo goed helemaal niet meer kunnen openen. Ook is een col als deze erg belangrijk voor het (wieler)toerisme. Het toeristenseizoen in de Alpen loopt zo ongeveer van half juni tot half september. De kosten worden volgens de beide departementen er dus ruimschoots uitgehaald. En natuurlijk is het een belangrijke verbindingsweg tussen de Savoie en de Hautes Alpes.

Na uren werk komt de weg tevoorschijn
Na uren werk komt de weg tevoorschijn

De sneeuwfrees spuit de sneeuw van de weg af
De sneeuwfrees spuit de sneeuw van de weg af

Deze enorme frees maalt door de keiharde sneeuw heen
Deze enorme frees maalt door de keiharde sneeuw heen

Het is zeer precies werk om goed op de kronkelige weg te blijven
Het is zeer precies werk om goed op de kronkelige weg te blijven

Bijzonder

Op de vraag of deze sneeuwhoeveelheden bijzonder zijn, antwoorden de ruimers trouwens vrij laconiek. Volgens hen is dit gewoon een normale winter, en waren de afgelopen winters eerder wat magertjes. Daarbij vertelden ze dat het vooral de wind was die voor de enorme ophopingen heeft gezorgd. Dat kan dus ook voorkomen in mindere jaren. Ze vertelden me dat ze in magere jaren zo’n 15 dagen nodig hebben om de col sneeuwvrij te maken, dit jaar is dat vier tot zes weken.

Enorme muren van sneeuw naast de weg
Enorme muren van sneeuw naast de weg

Meter voor meter hapt de frees door de sneeuw heen
Meter voor meter hapt de frees door de sneeuw heen

In het dal is het groen en zomers, hoog op de col is het nog winter
In het dal is het groen en zomers, hoog op de col is het nog winter

De enorme frees
De enorme frees

null

De pistenbully schuift alles zo aan dat de frees er veilig doorheen kan
De pistenbully schuift alles zo aan dat de frees er veilig doorheen kan

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Gaaf hoor!

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Mooie indrukwekkende beelden!

Waarom houden ze hem niet gewoon dicht dan?
Aangezien hij toch al 8 a 9 maanden van het jaar dicht is maken die andere 3 a 4 maanden toch ook niet meer uit?
Ik vind 100.000 euro nog al wat voor 3 a 4 maanden een weg open…

Wintersport, het beste wat er is.

Mooie beelden!

Piste riderrrrr

@luuk777w Alleen al de wielrenners die speciaal naar deze col toe komen zorgen al voor voldoende omzet om het schoonmaken van de col ruimschoots terug te betalen. En dan heb ik het niet eens over de motor-rijders en gewone toeristen. Dit is goedkoper dan het draaiende houden van een skigebied ;-)
Daarnaast is dit buiten de erg dure Frejus tunnel de snelste manier om vanuit de Savoie naar de Hautes Alpes te gaan. Dus het is een belangrijk verbiningsweg tussen deze twee berg-departementen. Veel mensen uit La Grave / Serre Chevalier namen deze weg bijna dagelijks/wekelijks als deze open is.

Click. Click. Peace

@Rogier Aha oke… Ja, als er wielrenners over komen kan ik het wel begrijpen dat ze 'm open willen.

Wintersport, het beste wat er is.

Waarom ruimen ze de cols ook niet in de winter , dat is gewoon de meeste sneeuw weg tegen de lente

@Pieter230976 Dat is alleen a qua lawine gevaar onmogelijk (of onbetaalbaar). Ik heb hier ooit al eens antwoord op gegeven in een blog:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/347817/waarom-gaat…

Click. Click. Peace

Mooi werk hoor, toevallig ook vandaag op de media;

https://www.dumpert.nl/mediabase/7440993/ae4c4517/sneeuwschu…

Het is een terugkerend thema in je video’s de laatste tijd Rogier: de enorme sneeuwval en hoeveel er nog over is. Als ik naar de webcams op precies dezelfde plek kijk in Cervinia (italië) en Sölden (Oostenrijk) dan zie je in beide gevallen dat er ondanks de goede winter toch een paar jaar geleden meer lag in hetzelfde deel van het jaar. Is dit probleem niet echt iets van jouw omgeving of speelt dit ook op andere plekken?

In Frankrijk verminderd de sneeuw nu ook ferm als de webcams van tignes en val tho ziet , temperaturen die naar normaal gaan , vorstgrens boven 3000 m

@ThomJ Deze winter is er bijna door de gehele Alpen meer sneeuw gevallen dan afgelopen jaren, maar in het voorjaar viel er daarentegen op veel plaatsen weer minder sneeuw dan afgelopen jaren. Dat vertekendt nogal op de webcams. Ook is het de laatste maanden overal erg warm geweest. Oostenrijk heeft de warmste mei van 200 jaar! Dus dat smelten gaat erg hard. Daar hebben wij in deze zuid-west hoek vaak weer wat minder last van. Ook spelen andere weersinvloeden (wind, lawines) erg mee hoe lastig het sneeuwruimen is.

Bijna alle grote cols zijn later open (gegaan) dan normaal. (Grand st bernard, Izoard, Agnel, petit st bernard etc etc)

Click. Click. Peace

In Frankrijk verminderd de sneeuw nu ook ferm als de webcams van tignes en val tho ziet , temperaturen die naar normaal gaan , vorstgrens boven 3000 m

Pieter230976 op 29 mei 2018 13:04

Helaas is dat niet normaal, maar erg warm…

Click. Click. Peace

@ThomJ Krijg net dit bericht van Verbier, de liften (voor de fietsers) gaan een week later dan gepland open vanwege de teveel sneeuw: http://www.verbier.ch/en/delayed-opening-fp41053.html…

Click. Click. Peace

@ThomJ de sneeuw is ook niet overal even goed blijven liggen dit voorjaar. Na een te koude maart is het in Oostenrijk sinds april onveranderd veel te warm waardoor de lente plek 2 krijgt van warmste lentes ooit gemeten. Zie bijvoorbeeld de grafiek met de temperatuurafwijking van Zell am See.

null

Het is niet vreemd dat de sneeuwhoogtes in Oostenrijk dus niet meer zo indrukwekkend zijn. Maar de verschillen zijn (zoals vaak) groot in de Alpen, de zuidelijke Franse Alpen hadden onder andere minder last van föhn.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Hoe vaak wordt dat asfalt vervangen dan?

Not all who wander are lost

@ThomJ de sneeuw is ook niet overal even goed blijven liggen dit voorjaar. Na een te koude maart is het in Oostenrijk sinds april onveranderd veel te warm waardoor de lente plek 2 krijgt van warmste lentes ooit gemeten. Zie bijvoorbeeld de grafiek met de temperatuurafwijking van Zell am See.

null

Het is niet vreemd dat de sneeuwhoogtes in Oostenrijk dus niet meer zo indrukwekkend zijn. Maar de verschillen zijn (zoals vaak) groot in de Alpen, de zuidelijke Franse Alpen hadden onder andere minder last van föhn.

Roel op 29 mei 2018 20:26

Denk dat Frankrijk nu zijn schade gaat inhalen met volgende periode ,vorstgrens naar 3500m , zomer is opkomst zeker
Val d’isere gaat ze kunnen hun zomerpistes openhouden , als je de webcam ziet gaat de sneeuw daar ook hard achteruit

@Edwin. Van een col als deze niet heel erg vaak, de sneeuw beschermt het asfalt ook. Locals zeggen: als de tour de france langskomt… Andere wegen is dat om de paar jaar. Ik heb hier toevallig een vraag over uit staan naar locale wegenbeheerders. Ik hou je op de hoogte.

Click. Click. Peace

@Rogier , Is het niet gevaarlijk om tussen die hoge sneeuwmuren door te rijden in de zomer?? is er geen gevaar dat deze muren als ze smelten kunnen gaan schuiven en onverwacht op je auto of motor vallen??

Alvast bedankt.

@ThomasvR Momenteel zijn veel muren nog instabiel. Maar voordat de col opengaat komt een team van veiligheidsspecialisten (berggidsen lawinedeskundigen) samen om te beslissen of de col open kan. Eventueel worden enkele muren veiliger gemaakt of lawinegevaarlijke hellingen getriggerd.

Ongeacht hun oordeel, en of de col open is ja of nee, is het nooit verstandig om onder zo’n muur te picknicken ;-)

Click. Click. Peace

Ze moeten dus nog ff flink pushen om de cyclo Galibier et Izoard te gaan halen op 23 juni…

*bericht bewerkt door havana op 30 mei 2018 16:38

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

23 juni zou moeten lukken, maar ja, geen tegenslagen krijgen inderdaad. Vooral het laatste stuk zal waarschijnlijk voor erg veel werk zorgen…

Click. Click. Peace

Mooi item Rogier, leuk om te zien wat er tussen de drukke seizoenen gebeurt op zo’n pas. Blijf indrukwekkend, die enorme sneeuwmuren.

Erg gave beelden!

Winter is coming

Dankzij de vele sneeuw kan val d’isere vanaf zondag zomerski aanbieden , nog altijd 1m90 boven
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1015589505086309…

is dit economisch eigenlijk wel zinvol? is dit echt voor de wielertoeristen die deze zomer de galibier komen doen? ik denk dat hij niet in de tour zit?
de marmotte passeert er jaarlijks maar kan misschien evengoed een minder hoge col aandoen?

@derjean Zoals hierboven reeds uitgelegd is het het zeker waard. 100.000 euro is niet heel veel als je bedenkt hoeveel toeristen voor zo’n col deze kant op kopen. Ook is het voor de dorpen om de col heen een belangrijke verkeersader. Dit kun je niet zomaar dichthouden, niet meer sneeuwvrij maken.

Click. Click. Peace

Alle bergpassen in Oostenrijk zijn open

@ Rogier Impressionant, maar als ze de budgetten voor het sneeuwvrij maken van deze (meerdere) cols zouden investeren in het goedkoper maken van de payage en tunnels, hoeven er geen risico’s genomen te worden voor het sneeuwvrij maken. Dit gaat natuurlijk ten koste van arbeid. De vraag is wie gaat de col nemen om van de afgelegen Maurienne naar een andere afgelegen sector te nemen (beroepsmatig). De toeristen komen pas in de zomer ;-) Oeps antwoord hierop is al eerder gegeven.

*bericht bewerkt door Johan-Lemmens op 04 jun 2018 18:30

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie