Vernieuwingen in het Zuid-Tiroolse Gitschberg Jochtal

Henri op 16 september 2018· 6 reacties

De nieuwe Ski Express gondel (FB Gitschberg-Jochtal)
De nieuwe Ski Express gondel (FB Gitschberg-Jochtal)

In het noordelijkste gebied van het immense skigebiedverbond Dolomiti Superski staan er interessante vernieuwingen op het programma. Al sinds de millenniumwisseling vechten de Zuid-Tiroolse skigebieden Gitschberg en Jochtal om hun bestaan tussen de grootmachten Kronplatz, Val Gardena en Alta Badia. Meerdere investeringen in liften en besneeuwing waren nodig en zijn inmiddels ook gerealiseerd om het skigebied op te waarderen. Met de komst van de verbindingsgondel in 2011 en de fusie van de twee deelgebieden tot het gezamenlijke Gitschberg Jochtal zit het skigebied flink in de lift. Daarom wil het skigebied nu verder investeren in het vernieuwen van het liftennetwerk. Daarnaast wil men een nieuwe berg ontsluiten wat voor extra pistekilometers gaat zorgen.

Project Ski Express

Door de liftverbinding tussen de dorpen Vals (Valles) en Meransen (Maranza) in 2011 heeft het gebied flink aan aantrekkingskracht gewonnen, maar de volgende stappen zijn inmiddels gezet waardoor het skigebied nu 55 kilometer aan pistes telt. Al deze zomer is in het deelgebied Gitschberg begonnen met het vervangen van twee oude liften door één moderne 10-persoons gondel met middelstation. De oude sleeplift Sergerwiese en de 4-persoons stoeltjeslift Breiteben zijn inmiddels afgebroken. Het dalstation van de nieuwe gondel (genaamd de Ski Express, gebouwd door liftfabrikant Leitner) ligt ongeveer 40 hoogtemeters lager en is ten opzichte van de oude sleeplift Sergerwiese 300 meter naar het zuidwesten verplaatst. Dit betekent dat de afdalingen naar deze gondel ook iets langer zijn geworden.

Het verplaatste lifttracé van de Ski Express gondel ten opzichte van zijn voorganger sleeplift Sergerwiese
Het verplaatste lifttracé van de Ski Express gondel ten opzichte van zijn voorganger sleeplift Sergerwiese

Het middel- en bergstation van de gondel liggen op ongeveer dezelfde plaats als de voormalige bergstations van respectievelijk de oude sleeplift en stoeltjeslift. De gondel overbrugt 551 hoogtemeters in een kleine zes minuten tijd, en met een snelheid van 6 meter per seconde wordt de capaciteit verhoogd tot 3000 personen per uur. Aankomende december wordt de gondel geopend.

Pistekaart van het deelgebied Gitschberg met de nieuwe Ski Express en de nieuwe rode afdaling (23a) (gitschberg-jochtal.com)
Pistekaart van het deelgebied Gitschberg met de nieuwe Ski Express en de nieuwe rode afdaling (23a) (gitschberg-jochtal.com)

Oude piste gereactiveerd

Tot afgelopen winter liep er één zwarte piste naar de sleeplift. Een schitterende, strak geprepareerde afdaling maar omdat men de gondel ook aantrekkelijk wil maken voor niet-gevorderden is ervoor gekozen een oude piste aan de andere kant van de gondel te reactiveren (nummer 23a). Deze piste, genaamd ‘Wastl Huber’, is rood en wat minder steil. Zowel de cracks als minder-gevorderden kunnen dus bij het nieuwe dalstation komen.

De oude Sergerwiese sleeplift met links de rode piste (nummer 23a) die wordt gereactiveerd
De oude Sergerwiese sleeplift met links de rode piste (nummer 23a) die wordt gereactiveerd

De bestaande zwarte piste 23, rechts achter het bosje komt de nieuwe gondel
De bestaande zwarte piste 23, rechts achter het bosje komt de nieuwe gondel

Project Klein-Gitsch

Na het realiseren van het Ski Express project is men nog niet klaar. Voor komende zomer al staat er een volgende nieuwe lift op de planning. Naar verwachting komt er dan een gloednieuwe gondelbaan naar de top van de Klein-Gitsch (zie pistekaart hieronder). Deze 10-persoons gondel Klein-Gitsch vervangt de diesel aangedreven Mitterwiese sleeplift, een lawaaierige cult-achtige lift met een opvallende bocht in het tracé. Deze staat regelmatig stil doordat de lift onder een lawinegevaarlijke helling ligt. Vanzelfsprekend loopt de nieuwe gondel dan ook niet over het tracé van de oude sleeplift, maar meer naar het westen. Een haalbaarheidsstudie van het project Klein-Gitsch is afgelopen juni afgerond.

Nieuwe pistekaart Gitschberg met de Klein-Gitsch uitbreiding
Nieuwe pistekaart Gitschberg met de Klein-Gitsch uitbreiding

De aandrijving van de oude sleeplift Mitterwiese
De aandrijving van de oude sleeplift Mitterwiese

Halverwege de sleeplift Mitterwiese maak je een bocht naar links
Halverwege de sleeplift Mitterwiese maak je een bocht naar links

Er zitten meerdere voordelen aan de bouw van deze gondel. Ten eerste heeft het deelgebied Gitschberg vaak last van wind, met name de bovenste stoeltjesliften moeten regelmatig dicht blijven. De gondel vanuit Meransen (Maranza) en de verbindingsgondel met Jochtal (aan de linkerkant) zijn veel minder windgevoelig. De Klein-Gitsch ligt in deze minder windgevoelige hoek waardoor het skigebied bij veel wind meer pistekilometers kan aanbieden. Daarnaast zorgt de uitbreiding naar een nieuwe bergtop en drie nieuwe pistes (met een totale lengte van 5 kilometer) ervoor dat het gebied veelzijdiger en aantrekkelijker wordt. De wintersporters zullen beter worden verspreid en beginners krijgen er een mooie blauwe piste bij.

Een overzicht van het Klein-Gitsch project en rechts de nieuwe Ski-Express
Een overzicht van het Klein-Gitsch project en rechts de nieuwe Ski-Express

Het dalstation van de Klein-Gitsch gondel moet op 1600 meter hoogte komen te liggen, net iets onder het huidige middelstation. Het bergstation op de top van de Klein-Gitsch komt op 2250 meter hoogte. Hij wordt zo gepositioneerd dat hij niet vanuit het Altfasstal zichtbaar is aangezien dit dal deel uitmaakt van een beschermd natuurgebied. Volgens de haalbaarheidsstudie wordt ervoor gezorgd dat het verloop van alle drie de pistes zo natuurlijk mogelijk blijft en er slechts minimale aanpassingen aan het landschap nodig zijn.

Nieuwe gondel vanuit Mühlbach

Daarmee zijn we er nog niet. Vanuit het dal bij Mühlbach (Rio di Pusteria) loopt op dit moment een meer dan 60 jaar oude pendelbaan naar Meransen. Die is aan vervanging toe. Door de lage capaciteit, slechts 90 personen per uur, is het gondeltje volledig overbelast met wachttijden die op kunnen lopen tot wel twee uur. Bovendien zijn beide stations van de gondel voor wintersporters ongunstig gelegen. Het dalstation in Mühlbach ligt midden in het dorp en is daardoor lastig te bereiken, ook heeft het een te kleine parkeerplaats. Door de ongunstige ligging van het bergstation heeft de gondel bovendien geen betekenis voor het skigebied. Het bergstation ligt midden in het dorp Meransen (Maranza) op 800 meter afstand van het skigebied.

De bestaande pendelbaan in Meransen
De bestaande pendelbaan in Meransen

Dalstation van de nieuwe gondel Mühlbach-Meransen (Machbarkeitsstudie Entwicklung Gitschberg (provinz.bz.it))
Dalstation van de nieuwe gondel Mühlbach-Meransen (Machbarkeitsstudie Entwicklung Gitschberg (provinz.bz.it))

Nieuwe gondel Mühlbach-Meransen (bergstation) (Machbarkeitsstudie Entwicklung Gitschberg (provinz.bz.it))
Nieuwe gondel Mühlbach-Meransen (bergstation) (Machbarkeitsstudie Entwicklung Gitschberg (provinz.bz.it))

Daarom heeft men een concept uitgewerkt om het dalstation van de nieuwe gondel door middel van een tunnel te verbinden met het treinstation van Mühlbach (Rio di Pusteria). Verder krijgt het bergstation een gunstigere ligging voor wintersporters, dichtbij de "hoofd"gondel vanuit Meransen. Met de komst van de nieuwe gondel ontstaat er dus een directe verbinding tussen de skitrein in het Pustertal en het skigebied. Een ondergronds middelstation in Meransen zorgt bovendien voor een goede ontsluiting van het westelijke deel van het dorp. In totaal gaat het project van deze gondel bijna 20 miljoen kosten. Wanneer de gondel wordt gebouwd is nog niet duidelijk, waarschijnlijk wordt dat op zijn vroegst 2020 of 2021. Komende winter kun je wel alvast kennismaken met die andere nieuwe gondel plus een extra (verlengde) piste.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Das tenminste investeren met oog op de toekomst.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dat wordt best een leuk gebied, op een uurtje vanaf Innsbruck.

Indrukwekkende investeringen voor zo’n klein skigebied. De nabijheid t.o.v. Innsbruck maakt dat ik er de komende jaren vast een keer te vinden zal zijn, al dan niet onderdeel van een tripje met meerdere bestemmingen.
Dank voor het artikel weer, @Henri!

@Forza inderdaad goed te doen vanuit Innsbruck. Ik was er eind maart, het is een dik uur rijden vanaf Innsbruck. Als je enkele dagen hebt kun je het combineren met Plose, Ratschings of de Dolomieten.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Forza inderdaad goed te doen vanuit Innsbruck. Ik was er eind maart, het is een dik uur rijden vanaf Innsbruck. Als je enkele dagen hebt kun je het combineren met Plose, Ratschings of de Dolomieten.

Roel op 17 sep 2018 21:06

@Roel Zo te lezen was je met de auto, maar heb je toevallig (pendel)bussen gezien die tussen het station van Mullbach en de lift ‘boven’ in Meransa rijden? Ik ben wellicht deze winter in de buurt, maar ben dan op de trein aangewezen.

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Roko pendelbussen weet ik niet, maar met de trein of bus is het 1.45 tot 2 uur naar Mühlbach. Zie: https://www.rome2rio.com/map/Innsbruck/M%C3%BChlbach-Italy…
Als je de gondel niet wil kun je van Mühlbach ook met de bus naar Vals. Dat ligt direct in het skigebied.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie