5 tips tegen een beslagen skibril

Rogier op 16 december 2018· 41 reacties

Met een paar goede tips, beslaan goede brillen zelden
Met een paar goede tips, beslaan goede brillen zelden

Een beslagen skibril is erg vervelend. Buiten dat het niet lekker skiet is het ook nog eens gevaarlijk. Natuurlijk heb je bij top-skibrillen minder last van beslagen lenzen, maar toch kan het nog steeds voorkomen. Ook door onoplettendheid of verkeerd gebruik. Hierbij de tips om de kans op beslagen skibrillen zo klein mogelijk te maken.

Waarom beslaat een skibril?

Een skibril beslaat als waterdamp tegen de lens condenseert. Dit komt doordat de warme lucht tussen je gezicht en de bril soms vochtig is (warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht). Op het moment dat deze vochtige lucht met de koudere lens in aanraking komt condenseert het vocht. Het resultaat is beslagen lenzen!

Skibril-fabrikanten doen er van alles aan om te zorgen dat de kans op het beslaan zo klein mogelijk is. Ten eerste zijn er dubbele lenzen om een minder groot temperatuurverschil te creëren. Daarnaast probeert men een goede ventilatie te creeëren zodat de vochtige warme lucht afgevoerd kan worden. Om de kans op beslagen skibrillen echt zo klein mogelijk te maken gebruiken fabrikanten een coating (de kwaliteit van deze coatings is erg wisselend). Deze coatings zorgen voor een lagere oppervlaktespanning waardoor er geen druppels maar slechts een microscopisch dunne laag water op de lenzen ontstaat: geen condens. Daarom werkt grootmoeders trucje met het uitsmeren van afwasmiddel tegen beslagen ruiten, want afwasmiddel verlaagt de oppervlaktespanning van water ook. Op skibrillen is dat laatste niet aan te raden want het kan de coatings behoorlijk aantasten. De volgende zaken kun je wel doen tegen beslagen skibrillen:

Goed zicht is belangrijk en nodig voor veiligheid
Goed zicht is belangrijk en nodig voor veiligheid

Zet je bril nooit op je voorhoofd of muts

Iedereen wil zijn skibril wel eens even afdoen. Vaak zetten we deze bril dan op ons voorhoofd, muts of helm. Als je de bril op een natbezweet voorhoofd of op een vochtige muts zet zal de temperatuur, maar vooral de luchtvochtigheid in de bril, meteen enorm omhoog gaan. Gevolg: een beslagen skibril. Dit is nog een reden om een helm te dragen want als je de bril op je helm zet heb je dat probleem niet. Let wel op dat er geen sneeuw op je helm gekleefd zit, anders heb je kans dat er sneeuw in je bril komt wat alsnog voor een hogere vochtigheidsgraad zorgt.

Ventileren

Elke bril heeft op verschillende plaatsen ventilatie-openingen. Vaak boven en onder de bril en soms ook in de lens. Houd deze te allen tijde schoon. Als het bijvoorbeeld sneeuwt is het verstandig om af en toe te checken of er zich geen sneeuw ophoopt in de ventilatie-openingen.

Hou je bril ten allen tijde schoon en netjes
Hou je bril ten allen tijde schoon en netjes

Hou je bril schoon en netjes

Waak als een wolf over je bril. Zorg dat je bril niet vies wordt. Viezigheid zorgt ervoor dat waterdamp sneller condenseert en het gaat de werking van anti-condens coatings tegen. Hetzelfde geldt voor beschadigingen en krasjes. Wees dus zuinig op je skibril. De skibril zit dus op je hoofd of veilig weggeborgen in een daarvoor bedoeld zakje / brillendoosje. Probeer er ook voor te zorgen dat er zo min mogelijk waterdruppels of sneeuw aan de binnenzijde van de bril komt. Droog je bril na elke dag gebruik zodat je ’s ochtends vroeg altijd met een droge bril op stap gaat.

Gebruik geen schoonmaak-middeltjes

Mocht je bril toch vies of nat geworden zijn, gebruik dan nooit glasreiniger of brillenreinigers. Deze verwijderen de anti-condens coating. Probeer ook de binnenzijde van je bril zo min mogelijk aan te raken. Moet je deze toch schoonmaken, doe dit dan met speciaal daarvoor gemaakt brildoekjes. Het liefst zonder welk reinigingsmiddel dan ook. Gebruik zeker geen papier, want de vezels die hierin zitten geven kleine krasjes welke ervoor zorgen dat de lens minder van kwaliteit wordt, de coating beschadigt en de bril weer eerder beslaat.

Een skbril zit voor je ogen, of op een schone helm
Een skbril zit voor je ogen, of op een schone helm

Let op helm/muts/bril combinatie

Als een skibril slecht ventileert heb je dus snel last van beslagen glazen. Let hier ook mee op als je met een muts skiet en deze over je bril heentrekt. De kans is dan groot dat je bril niet genoeg kan ventileren. Dit probleem heb je met een helm minder snel, maar ook als je een helm ophebt die uit zichzelf slecht ventileert willen je lenzen nog wel eens beslaan als de helm tegen de ventilatie openingen van je bril zit. En last but not least, als je van stilstand weer in beweging komt worden de beslaande glazen vaak vanzelf weer helder, dankzij de ventilatie van je bril.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Wat bij mij het beste werkt: opzetten en AFBLIJVEN. Liefst pas bij de lunch of andere pauze weer af en daarna zo droog mogelijk weer op. Als ik hem tussendoor ga afzetten, afvegen of weet ik wat, komt het eigenlijk niet meer goed. Heb daarnaast altijd een droge reservebril bij. Een per gezelschap volstaat. Als iemand eens lekker tomahwawkend de berg af komt, ben je er blij mee ;)

Edwin van Riel

Een eigen bril onder de skibril moeten dragen maakt het probleem vaak nog groter is mijn ervaring (met een ander)

Een eigen bril onder de skibril moeten dragen maakt het probleem vaak nog groter is mijn ervaring (met een ander)

Frank66 op 16 dec 2018 09:28

klopt, Adidas heeft een goede oplossing (optical inserts), andere oplossing: daglenzen.

Edwin van Riel

Julbi Aerospace kun je open zetten.

Regel 1 : Opzetten als je nog binnen bent !!!

Echt? Doe ik nooit. Dan vul je hem juist nog even met warme en vochtige lucht lijkt me.

Edwin van Riel

Dat doe ik ook nooit. Echt beslagen is het maar zelden trouwens. En zodra je gaan skiën en er weer lucht langs het geheel stroomt is het binnen 2 bochten weer opgeklaard.

Mijn bril beslaat altijd als ik even stil sta. Dus gelijk dat ding omhoog en als ik weer vertrek de bril weer op de neus en nergens last van.

Übung macht den meister!!!

De belangrijkste regel staat er nog niet bij: gewoon blijven gaan!

Je bril beslaat nooit als je aan het skiën bent 😛.

Mijn bril beslaat altijd als ik even stil sta. Dus gelijk dat ding omhoog en als ik weer vertrek de bril weer op de neus en nergens last van.

RFKANGOO op 16 dec 2018 11:52

##stoppenisgeenoptie

Edwin van Riel

@Morzel Jij doet maar één afdaling per dag ;-)

Click. Click. Peace

De belangrijkste regel staat er nog niet bij: gewoon blijven gaan!

Je bril beslaat nooit als je aan het skiën bent 😛.

Morzel op 16 dec 2018 12:14

Inderdaad. Je bril beslaat ook sneller als je aan het “werken” bent (geweest). Als je de ski’s wat meer laat lopen snijdt het mes aan twee kanten. Gang is alles ;)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 16 dec 2018 13:26

@Morzel Jij doet maar één afdaling per dag ;-)

Rogier op 16 dec 2018 13:13

nu nog zonder stoppen ;)

Edwin van Riel

Een eigen bril onder de skibril moeten dragen maakt het probleem vaak nog groter is mijn ervaring (met een ander)

Frank66 op 16 dec 2018 09:28

klopt, Adidas heeft een goede oplossing (optical inserts), andere oplossing: daglenzen.

evr66 op 16 dec 2018 09:51

Er zijn inmiddels ook inserts op de markt die je in iedere goggle kan zetten.
Zelf zweer ik bij mijn Julbo Aerospace met ventilatiestand en ik ben net begonnen met nachtlenzen.

mama on a mission in the snow

Mijn bril beslaat altijd als ik even stil sta. Dus gelijk dat ding omhoog en als ik weer vertrek de bril weer op de neus en nergens last van.

RFKANGOO op 16 dec 2018 11:52

#stoppenisgeenoptie

evr66 op 16 dec 2018 13:10

Helaas zijn er nog geen pistes die lang genoeg zijn. Dus zal op z’n tijd toch ff met de lift omhoog moeten.

Übung macht den meister!!!

Tip voor de beginner; Koop voor je eerste seizoen een relatief goedkope bril om te oefenen. Je zweet meer, valt meer en op een of andere manier komen er toch altijd krassen op.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Morzel Jij doet maar één afdaling per dag ;-)

Rogier op 16 dec 2018 13:13

En ik kan ook alleen maar Schuss 😜.

Nooit problemen met mijn skibril. 😛

Nog een andere tip voor het schoonmaken anders dan brillendoekjes?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Nog een andere tip voor het schoonmaken anders dan brillendoekjes?

Roko op 16 dec 2018 17:41

Het nepsatijnen zakje waar de meeste goggles in zitten voldoet ook prima.

Ik gebruik een microvezeldoekje dat alleen maar voor bril en skibril dient. En eerst met wat lauw water spoelen als hij echt smerig is.

Papieren doekjes zijn behoorlijk agressief voor de coating.

Dat zakje van GiGi is prima. Ik gebruik liefst de binnenkant. Is meestal schoner :)

Edwin van Riel

Mijn bril beslaat altijd als ik even stil sta. Dus gelijk dat ding omhoog en als ik weer vertrek de bril weer op de neus en nergens last van.

RFKANGOO op 16 dec 2018 11:52

#stoppenisgeenoptie

evr66 op 16 dec 2018 13:10

Helaas zijn er nog geen pistes die lang genoeg zijn. Dus zal op z’n tijd toch ff met de lift omhoog moeten.

RFKANGOO op 16 dec 2018 16:21

Pffffff, tis gewoon zo dat jij om de 6 bochten, die iig wel op bochten lijken👍, Gaat zitten, hangen of liggen omdat je overal wel een pijntje voelt…😖
Ben benieuwd of je fietsplan gewerkt heeft en je straks in ischgl wel ineens door kunt zonder allerlei smoesjes…🤮🥶
Wat ik al zei @evr66 je kunt die @RFKANGOO nooit vertrouwen🤗

OT: meestal doe ik de lens van de bril aan het einde van de dag fff natmaken en dan met een microvezel doekje droog en schoon maken, werkt prima en weer een schone lens bij de start van een nieuwe dag☃️☃️☃️☃️☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 16 dec 2018 18:30

LA NORMA😍☃️

Mijn bril beslaat altijd als ik even stil sta. Dus gelijk dat ding omhoog en als ik weer vertrek de bril weer op de neus en nergens last van.

RFKANGOO op 16 dec 2018 11:52

#stoppenisgeenoptie

evr66 op 16 dec 2018 13:10

Helaas zijn er nog geen pistes die lang genoeg zijn. Dus zal op z’n tijd toch ff met de lift omhoog moeten.

RFKANGOO op 16 dec 2018 16:21

Pffffff, tis gewoon zo dat jij om de 6 bochten, die iig wel op bochten lijken👍, Gaat zitten, hangen of liggen omdat je overal wel een pijntje voelt…😖
Ben benieuwd of je fietsplan gewerkt heeft en je straks in ischgl wel ineens door kunt zonder allerlei smoesjes…🤮🥶
Wat ik al zei @evr66 je kunt die @RFKANGOO nooit vertrouwen🤗

OT: meestal doe ik de lens van de bril aan het einde van de dag fff natmaken en dan met een microvezel doekje droog en schoon maken, werkt prima en weer een schone lens bij de start van een nieuwe dag☃️☃️☃️☃️☃️

Piefke op 16 dec 2018 18:29

Ben met m’n nieuwe zooltjes niet meer te stoppen. 😊😁

Übung macht den meister!!!

Ooh, wist ik niet, maar @Rfkangoo is een boarder begrijp ik hieruit???

“Pffffff, tis gewoon zo dat jij om de 6 bochten, die iig wel op bochten lijken👍, Gaat zitten, hangen of liggen omdat je overal wel een pijntje voelt…😖”

Edwin van Riel

Een eigen bril onder de skibril moeten dragen maakt het probleem vaak nog groter is mijn ervaring (met een ander)

Frank66 op 16 dec 2018 09:28

klopt, Adidas heeft een goede oplossing (optical inserts), andere oplossing: daglenzen.

evr66 op 16 dec 2018 09:51

Dat Adidas systeem ga ik even opzoeken. Kan geen lenzen verdragen namelijk…

Dan werkt dit prima. Zoals skimama aangaf, er zijn ook anderen met een universeel systeem maar weet niet of die net zo mooi werken. Google van Adidas die dit ondersteunt is de id2 pro. Naar mijn ervaring vaak nette prijzen en advies hiervoor bij baum sport.

Edwin van Riel

Ooh, wist ik niet, maar @Rfkangoo is een boarder begrijp ik hieruit???

“Pffffff, tis gewoon zo dat jij om de 6 bochten, die iig wel op bochten lijken👍, Gaat zitten, hangen of liggen omdat je overal wel een pijntje voelt…😖”

evr66 op 16 dec 2018 19:59

@Piefke is gewoon jaloers dat ik wel bochten kan maken en hij niet. Maar hij heeft er weer een cursus opzitten en gaat volgende week op hoogtestage dus ik ben benieuwd.

Übung macht den meister!!!

Nog een andere tip voor het schoonmaken anders dan brillendoekjes?

Roko op 16 dec 2018 17:41

Het nepsatijnen zakje waar de meeste goggles in zitten voldoet ook prima.

GiGi op 16 dec 2018 17:44

Nou, dat vond ik vandaag dus vies tegenvallen 😅

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ooh, wist ik niet, maar @Rfkangoo is een boarder begrijp ik hieruit???

“Pffffff, tis gewoon zo dat jij om de 6 bochten, die iig wel op bochten lijken👍, Gaat zitten, hangen of liggen omdat je overal wel een pijntje voelt…😖”

evr66 op 16 dec 2018 19:59

@Piefke is gewoon jaloers dat ik wel bochten kan maken en hij niet. Maar hij heeft er weer een cursus opzitten en gaat volgende week op hoogtestage dus ik ben benieuwd.

RFKANGOO op 16 dec 2018 21:32

Zullen we on topic verder gaan ;-)

Click. Click. Peace

Ff reactie op de tekst van het artikel. Het op je helm zetten gaat alleen goed als hij niet net over een ventilatie gat zit.

Verder onderschrijf ik het doorskieen en het meenemen van een reservebril.

Overigens maak ik mijn goggle schoon met mijn eigen doekje en gebruik ik liever niet “het zakje van @GiGi” 🤣 dat vind ik niet zo fris.

*bericht bewerkt door SPAM op 17 dec 2018 00:02

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie