Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Omhooglopen op de piste, wat bezielt ze?

Rick op 31 oktober 2018· 26 reacties

Omhooglopen op de piste, wat bezielt ze?

Een groeiende groep mensen zoekt de laatste jaren rust en stilte op in de bergen door te gaan toerskiën. In plaats van de rijen en de drukte die je in een skigebied tegenkomt zijn toerski’s ideaal om buiten de gebaande paden van de natuur te genieten, zeker als er na het bereiken van de top nog een afdaling door de poedersneeuw volgt. De laatste jaren zie je echter steeds meer toerskiërs juist aan de zijkant van de piste omhoog lopen, waarbij ik me altijd heb afgevraagd wat deze mensen bezielt. Het is namelijk niet alleen gevaarlijk (vanwege het risico op botsingen met afdalende skiërs), je combineert in mijn ogen ook de nadelen van zowel toerskiën als alpineskiën: je kunt namelijk én niet veel afdalingen maken (want de weg omhoog duurt lang) én je hebt last van de drukte in het skigebied. Waarom doet een steeds groter wordende groep mensen dan aan dit ‘pistetoeren’?

Wat is pistetoeren?

Pistetoeren (in het Duits ‘Pistentouren’) is toerskiën op pistes of paden in een skigebied. Deze opkomende trend is te vergelijken met regulier toerskiën, alleen waar toerskiën meestal in de vrije natuur op onverspoorde hellingen wordt gedaan, gebeurt pistetoeren op een geprepareerde helling in een skigebied. Vaak lopen pistetoerders aan de rand van de piste omhoog, om vervolgens over de geprepareerde pistes weer af te dalen.

Hardlopers en skitoerders op een piste in de Queyras (F)

Pistetoeren heeft een aantal praktische voordelen ten opzichte van de traditionele manier van toerskiën. Zo is het hebben van kennis en kunde om veilig off-piste te gaan niet nodig, waardoor de drempel om het te gaan doen lager is. Ook bij tijdgebrek biedt pistetoeren voordelen, bijvoorbeeld wanneer je voor een tocht geen zin en/of tijd hebt om alle voorbereidingen te treffen die horen bij een off-piste toertocht (inschatten lawinesituatie, routekeuze etc.). Op een geprepareerde piste in een skigebied mag je er namelijk van uitgaan dat men er alles aan heeft gedaan om de helling veilig te maken. Dat is daarnaast ook handig voor mensen die beginnen met toerskiën. Op deze manier kunnen beginners rustig wennen aan het materiaal en aan de techniek, zonder direct blootgesteld te worden aan allerlei alpiene gevaren.

Speciale ski’s Toerskiën op de piste is tegenwoordig zo populair dat Dynafit, een beroemd toerskimerk, zelfs pure pistetoerski’s op de markt brengt. De speedfit, zoals de naam zegt, echte trainingsski’s. Dit zijn toerski’s die speciaal ontworpen zijn om snel omhoog te kunnen lopen en lekker op de skipiste naar beneden te kunnen skiën.

Er zijn echter ook pistetoerders met een heel ander doel. Waar het bij traditioneel toerskiën draait om rust, ruimte, de vrije natuur en natuurlijk de afdaling door de poeder, is bij pistetoeren vooral de beweging de drijfveer. Pistetoeren wordt meer en meer als een vorm van sport gezien, waarbij alles draait om de tocht omhoog en waar de afdaling bijzaak is. Zie het als de Alpenvariant van een rondje hardlopen of een uurtje fitness: het doel is calorieën verbranden en je conditie trainen. In die zin is het te vergelijken met langlaufen, alleen blijf je met langlaufen vooral in het dal. Pistetoeren levert, naast een duidelijk doel (de top, of een ander punt op de berg bereiken), ook nog eens geweldige uitzichten op.

Ruzie op de pistes?

Deze nieuwe vorm van wintersport zorgt echter niet overal voor positieve reacties. Met name de liftmaatschappijen zijn niet zo blij met deze ontwikkeling omdat er volgens hen onveilige situaties ontstaan door al die “spookrijders”. Een piste is bedoeld om af te dalen, niet om omhoog te lopen, zo redeneren zij. Met honderden, in de vakantieperiodes duizenden mensen die met een flinke vaart van de piste afsuizen, is het ook niet ondenkbaar dat dit gevaarlijke situaties oplevert. Ook wanneer je je bedenkt dat veel pistetoerders in de avonduren (na het werk) onderweg zijn. In het donker, op een onverlichte piste, waar pistebully’s (al dan niet met kabels) aan het werk zijn om de piste klaar te maken voor de volgende dag zit een ongeluk in een klein hoekje. De liftmaatschappijen hebben dus wel een punt, hoewel de omzet die zij kwijtraken door deze groeiende groep mensen die omhoog loopt waarschijnlijk ook een rol zal spelen bij de bepaling van dit standpunt.

Verboden: In Chamonix(F) werd het zo druk op de pistes met omhoog lopende wintersporters dat op aandringen van het skigebied er een lokale wet, door de gemeente, in het leven is geroepen welke toerskiërs verbied om de pistes te gebruiken tijdens openingstijden van het skigebied. Ook is het daar ten strengste verboden om als de pistes geprepareerd worden omhoog te lopen. Steeds meer gebieden, zullen door de toenemende toerskidrukte, hun toevlucht moeten nemen tot dit soort regelgeving.

Het levert echter wel een interessante discussie op, want kunnen skigebieden en liftmaatschappijen iets tegen deze ontwikkeling doen? Pistetoerders zijn weliswaar onderweg op hellingen van een skigebied, maar de berg en de pistes die erop liggen zijn vaak geen eigendom van de liftmaatschappij. Die zijn van de gemeente of van lokale boeren. Men kan toeren op de piste dus niet zomaar verbieden. Toch hebben de liftmaatschappijen een punt aangezien pistetoerders gebruik maken van de faciliteiten die een skigebied biedt. Ze hebben weliswaar geen lift nodig, maar men loopt wel op een piste die beveiligd wordt tegen lawines en andere gevaren, die signalering bevat en die waar nodig besneeuwd en geprepareerd is. Deze zaken kosten veel geld en in de ogen van de skigebieden is het fair om mensen die er gebruik van maken, daar ook voor te laten betalen. Ook als je de belangrijkste faciliteiten, de liften, niet gebruikt.

Pisteregels

Het pistetoeren is voornamelijk in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk populair. In Zwitserland beduidend minder, terwijl het in Italië in de basis zelfs verboden is. In de Alpenlanden zie je dan ook heel verschillende reacties op deze nieuwe ontwikkeling. Landen zoals Duitsland en Oostenrijk kwamen al gauw met een set aan speciale pisteregels voor pistetoerders, vergelijkbaar met de FIS-pisteregels voor alpineskiërs. Deze regels hebben als doel de pistes op een veilige manier te kunnen blijven gebruiken. Ook wordt ingezet op het reguleren van de momenten waarop pistetoerders op pad mogen gaan. Zo zijn er in veel gebieden speciale toermomenten (vaak avonden) in het leven geroepen, waarbij mensen verleid worden om vooral op die avonden te gaan pistetoeren. In steeds meer gebieden is het betreden van de pistes buiten de openingsuren zelfs verboden, hoewel je je dus kunt afvragen in hoeverre een dergelijk verbod juridisch standhoudt, tenzij dit wettelijk geregeld is zoals in Chamonix (zie kadertekst).

Speciale toerskipiste in Puy Saint Vincent, let op de 'verplichte afdaling' over de piste

Aparte pistes creëren

In Frankrijk koos men daarentegen een geheel andere benadering. Niet het veilig delen van de bestaande pistes is de oplossing, maar het creëren van nieuwe, speciaal voor pistetoerders bedoelde paden of “pistes”. Op die manier kunnen pisteskiërs en pistetoerders elkaar nooit in de weg lopen. Deze oplossing heeft nog een ander voordeel: deze nieuwe trend in de wintersport is hierdoor veel beter te gebruiken voor commerciële doeleinden. De nieuwe “pistes” staan namelijk ingetekend op de pistekaart, in de lokale sportwinkels wordt er speciaal materiaal voor verhuurd/verkocht, en er worden begeleide tochten georganiseerd, vaak met een stop bij bepaalde berghutten.

Toch meebetalen?

Er zijn dus ook zeker commerciële mogelijkheden voor deze groeiende vorm van wintersport. Door de nieuwe trend kan een dorp of skigebied meer mensen trekken, wat goed is voor de lokale economie. Zeker nu erover nagedacht wordt hoe men pistetoerders toch kan laten betalen voor het gebruik van (een deel van) de faciliteiten van een skigebied. Het invoeren van een vergunning om te mogen pistetoeren is een veelgenoemde optie. Op die manier kunnen pistetoerders meebetalen aan de infrastructuur waar ze gebruik van maken, maar hoeven ze niet een volledige skipas (inclusief de kosten voor het gebruik van de liften) te kopen.

Speciale toerskipistes lopen vaak op enkele meters van de geopende pistes

Wat vinden jullie van deze nieuwe vorm van wintersport? Zouden jullie het zelf gaan doen? En vinden jullie dat deze wintersporters moeten meebetalen in het “onderhoud” van een skigebied, of moet de vrijheid die je als toerskiër hebt ook financieel gewoon blijven?

Bronnen:
Süddeutsche Zeitung;
Deutscher Alpenverein;
Bergwelten.com;
Neue Zürcher Zeitung;
Sportcheck;
France Montagnes;
Montagnes Magazine.

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

Plaats een reactie

bartvwg31 oktober 2018 · 07:50

Degenen die ik er zo over aansprak deden het echt voor de sport, enkele uren omhoog klauteren en dan op 5 minuutjes naar beneden skiën. Daar kan je alleen maar respect voor hebben als je lui in een lift gaat hangen. :)
Zelf zie ik het me nu niet meer doen, 30 jaar geleden wel.
Zolang ze aan de rand van de piste blijven en niet in groepen zie ik geen probleem.
Financieel lijkt het me praktisch gezien moeilijk te regelen.

Roy8331 oktober 2018 · 07:50

Het is niet mijn ding, maar mijn veel te sportieve vriendin zou dit (samen met langlaufen) graag eens doen. Het is veel laagdrempeliger dan het traditionele toerskien, terwijl ze niets heeft met off piste naar beneden gaan.

Verbieden lijkt mij ook niet handig, ik denk dat het veel zinniger is om smalle paden omhoog te maken, speciaal voor deze sportievelingen en met een vergunningsysteem (zoals hier bijvoorbeeld ook met mtb paden soms het geval is) te werken. Er zou dan zelfs een kleine kans zijn dat ik het toch eens ga proberen, al is wintersport voor mij echt wel de afdaling.

Wannabe Dolomietenkenner...
Birdheart31 oktober 2018 · 08:20

Leuk stuk met goede informatie👍
Zelf wilde ik nog wel eens mijn board af doen en naar boven lopen net naast de piste als ik vermoed dat de rij plus lift langer duurt dan lopen naast de piste. En dat voelde nooit onveilig zolang je maar zorgt dat je aan 1 kant blijft niet oversteekt en naast de piste blijft.
Vind het dus wel een goede ontwikkeling dat ze nu dus voor paden naast de piste gaan, en daarbij wel voor een pas beschikbaar hebben/stellen.
Ik wil altijd nog eens een splitboard proberen en dan lijkt me dit op beveiligde paden de ideale manier om ervaring op te doen voor aleer off-piste.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?
Snowy197031 oktober 2018 · 09:19

Je schrijft: “Op een geprepareerde piste in een skigebied mag je er namelijk van uitgaan dat men er alles aan heeft gedaan om de helling veilig te maken.”
Daar mag je niet zomaar vanuit gaan in dit geval: ook een geprepareerde piste kan afgesloten zijn vanwege lawinegevaar. En waar zie je dat staan? Precies: bovenaan de piste! Daar staan de bordjes en afzettingen. Onderaan de piste zie je er dus niets van en loop je wel degelijk risico.
Verder is er nog een groot verschil met “normale” pistegebruikers: de veiligheidsdiensten controleren de pistes en aan het einde van de skidag wordt gecontroleerd of er geen achterblijvers zijn. Is er een ongeval gebeurd, dan kunnen je medeskiërs de hulpdiensten snel inschakelen door naar een nabijgelegen lift af te dalen. Ga je op pad na sluitingstijd, dan is dit dus niet mogelijk. Hier moet je op voorbereid zijn, net als op extremere temperatuurwisselingen. Want als de zon eenmaal onder is, wordt het snel kouder.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam
Matthias12331 oktober 2018 · 09:25

Op brede pistes heb ik er niet zo’n moeite mee als ze naast de piste lopen. Op een smal stuk wat een echte Bottleneck is, waar eigenlijk ieder gebied wel 1 of een paar plekken van heeft pak ik op mn board vaak de buitenste meter van de piste om langs de drukte naar beneden te gaan. Precies die meter waar dus die tourskiers naar boven lopen… Erg irritant en erg gevaarlijk…

Born to Ride
Arnie77731 oktober 2018 · 09:38

Leuk stuk met goede informatie👍
Zelf wilde ik nog wel eens mijn board af doen en naar boven lopen net naast de piste als ik vermoed dat de rij plus lift langer duurt dan lopen naast de piste. En dat voelde nooit onveilig zolang je maar zorgt dat je aan 1 kant blijft niet oversteekt en naast de piste blijft.
.

Birdheart op 31 okt 2018 08:20

@Birdheart Serieus? Ik heb zoiets echt nog nooit meegemaakt? Waar was dit, dan weet ik waar ik in ieder geval nooit naar toe zal gaan ;)

Freeride = Life
Henrike31 oktober 2018 · 09:43

Het is dat ik geen die hard skier ben, ook niet off piste. Daarvoor gaan we niet vaak genoeg.
Maar… het zou zeker in mijn straatje passen qua fysieke uitdaging om omhoog te lopen.

Misschien (indien dat noodzakelijk wordt geacht) is er als bijdrage in het onderhoud van een skigebied wel iets te bedenken als een vergunning. Net als een visvergunning zeg maar.

Vrienden (wonen in Zuid Duitsland en wonen in het winterseizoen 's weekends in Oostenrijk) wisselen het af. Ze skiën wekelijks maar wisselen het af met tourskiën. En gezien ze door de week beiden volle bak werken wil het nog wel eens zijn dat er te weinig tijd voor voorbereiding overblijft. Dan lopen ze langs de piste omhoog. Echter… voorkeur heeft bij hun om andere routes te verkennen.

It is an amazing world
Birdheart31 oktober 2018 · 09:44

@Arnie777 waarom om drukke liften te mijden? Of om te voorkomen dat je niemand naast de piste tegenkomt?

Paradiski als dolomiti superski gedaan. Maar ik ga dan niet rustig lopen ofzo probeer wel zo hard mogelijk te gaan. Dat je een rooie kop hebt waar je bij wijze van een ei op kan bakken. En de liften zijn dan ook absoluut niet erg lang

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?
gonny31 oktober 2018 · 13:08

als het een eenling is kun je er nog rekening mee houden,maar worden het er meer of zelfs in groepen, dan lijkt mij botsingen onvermijdelijk. Juist in drukte skie ik veel langs de kant en zeker, als je ze niet aan ziet komen(in bochten , slecht zicht) schrik je je dood.

AFB7931 oktober 2018 · 13:38

Lijkt me erg tof om eens te doen!

Tiny-M31 oktober 2018 · 13:55

Ben liever lui dan moe, doe mij de lift maar. Als ik dan toch een rondje actief wil zijn ga ik wel langlaufen. Dan zie je nog eens wat anders dan de piste (die ik het liefst gewoon op weg naar beneden bekijk).

Edwin.31 oktober 2018 · 14:52

Ik doe het zonder sneeuw in de zomer wat dat betreft wel. Mezelf afbeulen door naar een zo hoog mogelijke top/punt te lopen en soms via de minst makkelijke route en vervolgens met de lift (grotendeels) terug :p

Not all who wander are lost
SkiBeppie31 oktober 2018 · 15:17

Zoals bij foto 1? met vier man breed op een pad? Nee, dank je. Aparte paden ok, maar ik denk dat praktisch weinig uitvoerbaar is want die paden gaan dan ook ‘dalwaarts’ weer gebruikt worden door de meer ‘avontuurlijke’ skiers en boarders.
Zou ook wel benieuwd zijn naar inpassing in de pisteregels. Wie is schuldig als het toch fout gaat?

Once you're over the hill, you might as well ski down.
Slim31 oktober 2018 · 16:16

In Amerika is dit ook een steeds groter issue aan het worden. Gelukkig zijn er veel skigebieden die er regels voor hebben gecreëerd, om het in goede banen te leiden, in plaats van het compleet te verbieden(wat zoals het artikel ook al opmerkt, nog lastig zou kunnen zijn als het grondgebied openbaar terein is).

https://ussma.org/resort-uphill-policies/

Piefke31 oktober 2018 · 16:45

De eigenaar van de intersport in jawel
LA NORMA😍☃️ Doet dit ook gedurende het seizoen gemiddeld 3x per week maar dan wel na sluitingstijd van de winkel en dus als de pistes allang leeg zijn. Hij zei mij namelijk dat ik meer ski uren maakte dan hij tegenwoordig waarop ik hem aan keek van ja zal wel, maar op die manier klopt het bijna wel😁 Met een wisselend vast clubje liefhebbers lopen ze dan omhoog en dalen af via de piste en stukken off piste. Als local zullen ze wel contact hebben met de chauffeurs van de piste bully’s, toen niet bij stil gestaan, dus lijkt me dat geen probleem in deze maar zonder dat kan dat toch voor gevaarlijke situaties zorgen lijkt mij, zeker met die lieren in het donker…

Tijdens het skiën ook al verschillende tegen gekomen maar als ze alleen of met 2 lopen dan is dit gewoon goed te doen, zou er een hele groep lopen dan wordt dit wel anders natuurlijk.
Betreft gevaren zijn gewone wandelaars hetzelfde of zelfs groter want die lopen vaak suf rond en hebben niet eens in de gaten dat er snelle skiërs omlaag komen wat dan vooral in blinde bochten voor gevaarlijke situaties kan zorgen, zelf al meegemaakt…

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
Daffie31 oktober 2018 · 16:57

Je ziet het de laatste Jaren inderdaad steeds meer. persoonlijk heb ik er geen last van; maar ik ga dan ook met name in de rustigere periodes. verder interressant stukje.

Anoniempje31 oktober 2018 · 20:42

Prima dat ze het doen. Zo lang ze aan de zijkant van de piste blijven. Ik heb er een keer een bijna overhoop geskied. Die liep namelijk midden op de piste omhoog. Niet erg handig!

Skifahrennnnnn
Jeffvdv31 oktober 2018 · 21:22

Ik ben vooral blij dat er liften en gondels zijn uitgevonden 😅

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿
Rob6431 oktober 2018 · 22:35

Het zijn vaak de locals die dit doen. Veel zien het als een sportieve uitdaging, zie het maar net zoals wij 's avonds na het werk een rondje hardlopen. In het gebied waar ik regelmatig kom is er drie avonden in de week een route (piste) open. Vaak gaan er op een avond 50 tot 100 man omhoog. Zitten dan gezellig bij elkaar in een berghut en uiterlijk om 22:00 uur (met een goede led lamp) gaan ze naar beneden. Mooi avondje sportief bezig zijn gecombineerd met een stuk gezelligheid, wat wil je nog meer.

Skimams31 oktober 2018 · 23:34

Naast skiën ben ik de afgelopen jaren steeds meer leuke dingen gaan ontdekken om op de berg te doen. En dit is er 1 van!
Ik vind het heerlijk om omhoog te lopen en voel me dan echt in mijn element, ik hou van duursporten en je bekijkt je omgeving vanuit een ander standpunt. De afdaling daarna is het toetje.
Heb eigenlijk nooit echt vervelende situaties meegemaakt; langs de randjes blijven, logisch na blijven denken en zorgen dat je goed zichtbaar bent.
Afgelopen week hadden ze op de Kitz een groot deel van de route die je omhoog loopt afgezet met touw. Ik ben eens benieuwd of dat van de winter ook zo zal zijn of dat dat nu is gedaan omdat er slechts weinig open was op de berg.

mama on a mission in the snow
RFKANGOO1 november 2018 · 07:02

Ik lees hier dat het vaak locals zijn die dit (erbij) doen. Vaak hebbben die ook wel een seizoenspas dus verwacht ik niet dat de skigebieden hier veel inkomsten mislopen.
Ook diegene die ik ken die dit tijdens hun wintersport doen, doen dit een enkele keer tijdens hun vakantie en hebben gewoon een weekpas gekocht.

En hoeveel tourders zie je nou echt per dag die op de pistes blijven?? Ik denk dat procentueel het niet eens is uit te drukken in verhouding met de “Normale” piste gebruikers.

Übung macht den meister!!!
Skimams1 november 2018 · 08:59

@rfkangoo ik heb inderdaad ook een seizoenspas (ben geen local haha). Ik vind het leuk om verschillende activiteiten op de berg te ondernemen. En hoor dat steeds vaker van mensen om me heen.
Soms loop ik wat harder omhoog en pak ik gewoon de lift naar beneden, heb ik een lekkere workout gehad en wissel ik de toerskies om voor de all mountains.
Heerlijk om op deze manier lekker te rommelen op de berg.

mama on a mission in the snow
HansM1 november 2018 · 13:05

Ik zie het probleem niet zo als de splitboarder (ik zelf) of de tourskiër aan de zijkant omhoog loopt. Er zou daar ook een ‘gewone’ skiër of snowboarder kunnen staan, die even stilstaat. Een afdaler moet altijd uit kunnen wijken ongeacht waar de andere pistegebruiker staat. Sowieso wordt er in (overvolle) gebieden, door pistegebruikers, de snelheid veel te weinig aangepast. Je ziet de raketskiërs (zo noem ik ze maar) af en toe met hoge snelheid, in mijn ogen onverantwoord, tussen de andere pistegebruikers door skiën.

*bericht bewerkt door HansM op 01 nov 2018 13:07

Arnie7771 november 2018 · 13:44

@Arnie777 waarom om drukke liften te mijden? Of om te voorkomen dat je niemand naast de piste tegenkomt?

Paradiski als dolomiti superski gedaan. Maar ik ga dan niet rustig lopen ofzo probeer wel zo hard mogelijk te gaan. Dat je een rooie kop hebt waar je bij wijze van een ei op kan bakken. En de liften zijn dan ook absoluut niet erg lang

Birdheart op 31 okt 2018 09:44

@birdheart Om die drukke gebieden te vermijden. Dat ze naast de piste omhoog lopen heb ik geen moeite mee, minder mensen voor de lift.

Freeride = Life
derjean3 november 2018 · 11:42

https://skitourengehen.info/skitourenabende/
Voor wie geïnteresseerd is om zo n avond mee te doen.
Heb T eens gedaan in Maria Alm. Was echt wel de Maks. Boven een goeie pint gedronken en een pizza gegeten! Deed deugd na een pittige inspanning. Je zit ook eens tussen de locals. Weinig echte toeristen daar.

Katerski5 november 2018 · 15:21

zoals ze dat in Frankrijk opgelost hebben is dat vind ik een top oplossing!
als je het leuk vind om omhoog te wandelen met “vellen” en je kan dat door de overweldigde natuur doen bij de pistes vandaan is dat lijkt mij een geweldige ervaring! en dat je mee betaald in de giga kosten die ze hebben daar lijkt mij billik!

Plaats een reactie