Afschaffen wintertijd: wat betekent dat voor skigebieden?

Blijf dit toch een stukje gemierenneuk vinden, laat het mooi zo houden wat we op dit moment hebben. Moet er niet aan denken dat het in de winter pas rond half tien licht begint te worden in Nederland…

Dit ‘plotse’ (niet relevante) onderzoek en resultaatberichtgeving van de EC is niets anders dan de EU bevolker laten denken dat de EU ‘daadkrachtig’ kan opereren.

Dat gejank van mensen om die tijd. Tijd is relatief en tijd is verzonnen door de mens zelf. Net als vrijdag of zondag (of zondagsrust, want elke dag is hetzelfde, maar dat terzijde :P) Dat mensen er van slag door raken of zelfs een “jetlag” van krijgen slaat al helemaal nergens op. man man man…Zet die tijd dan in de middag van 14 naar 15 uur of 15 naar 14 en je hebt er s’nachts geen last van. Dat zit gewoon tussen de oren.

Ik heb trouwens liever de tijd dat het in de zomer langer donker is. Dat is de wintertijd, toch? :P. maak er anders een halfuur van, dan is iedereen blij. Gaat de zon niet om 5:15 op z’n vroegst op,maar om 5:45 en onder om 22:30

*bericht bewerkt door Edwin. op 06 sep 2018 19:13

Not all who wander are lost

Wat mij betreft mag alles wel wat flexibeler. Waarom geen UTC gebruiken en alle lokale tijdzones afschaffen. Wat boeit het of je dag begint op UTC+0, UTC+1, …, UTC+23?
Sowieso zouden computersystemen alles in UTC moeten vastleggen. Je schiet je anders bij de overgangen winter/zomertijd behoorlijk in de voet.

Martin7182 op 6 sep 2018 13:27

Klopt …
De interne klok van een IBM Mainframe loopt op UTC maar wordt vaak om practische redenen direct geconverteerd naar LT en moe(s?)t daarom ook gecontroleerd down als we ‘terug’ gingen.
Ik heb in mijn IT carriere de nodige systemen ontwikkeld die volledig met UTC draaiden.

Rob

Zon zou om 12.00 op hoogste punt moeten staan. Nu om 12.39 (winter) en 13.39 (zomer)

Zon staat (dus niet zou) om 12:00 UTC boven Greenwich (0’00E)
Aangezien de aarde linksom draait, is dat bij ons dus eerder: ca 11:40 UTC
Aangezien de UTC zone astronomisch gezien van 7’30W tot 7’30E loopt en wij (gemiddeld) op 5’00E liggen, liggen wij astronomisch gezien in de UTC zone.

Wij (dwz West/Centraal Europa, uitgez. GB en P) hebben gekozen voor de MET (=UTC + 1 in de winter, UTC +2 in de zomer) en wijken dus af.

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet van die MET-WT resp. MET-ZT
De huidige centraal afgesproken ‘overstap momenten’ leveren al genoeg werk op voor de transport sector, laten we het aub niet nog moeitlijker gaan maken en elk land zijn eigen vrijheid te bieden.

Rob

Het huide systeem houden of overschakelen naar permanente wintertijd. Al die mensen die permanente zomertijd willen om een uur langer op café te blijven hangen kunnen de boom in.

*bericht bewerkt door GP01 op 07 sep 2018 18:26

Dan gaat mijn voorkeur uit naar permanente zomertijd, die langere avonden over een langere periode hebben voor mij veel meer waarde dan die paar uur gedurende die ene week wintersport.
Of je nu van 09:00-16:00 of van 10:00-17:00 skiet, het zal me een … zijn

Rob

Dan gaat mijn voorkeur uit naar permanente zomertijd, die langere avonden over een langere periode hebben voor mij veel meer waarde dan die paar uur gedurende die ene week wintersport.
Of je nu van 09:00-16:00 of van 10:00-17:00 skiet, het zal me een … zijn

RCGrootveld op 7 sep 2018 19:54

Niet? Dat ene uurtje 's morgens is eigenlijk verloren tijd. Je gaat later uit bed of je ontbijt een uur langer. In principe zonde van de tijd als je het mij vraagt. Aan het einde van de middag is er over het algemeen meer te ondernemen na het skien dan ervoor om 10 uur. Denk aan apresski, zwemmen etc.

Dan gaat mijn voorkeur uit naar permanente zomertijd, die langere avonden over een langere periode hebben voor mij veel meer waarde dan die paar uur gedurende die ene week wintersport.

Of je nu van 09:00-16:00 of van 10:00-17:00 skiet, het zal me een … zijn

RCGrootveld op 7 sep 2018 19:54

Niet? Dat ene uurtje 's morgens is eigenlijk verloren tijd. Je gaat later uit bed of je ontbijt een uur langer. In principe zonde van de tijd als je het mij vraagt. Aan het einde van de middag is er over het algemeen meer te ondernemen na het skien dan ervoor om 10 uur. Denk aan apresski, zwemmen etc.

Tim. op 7 sep 2018 20:26

Zou het nu echt uitmaken of er 16:00 of 17:00 staat als je dat allemaal wil doen?
Tijd is een illusie waar Nederlanders heel goed in zijn om te gebruiken. Valt de tijd weg zou in Nederland chaos uitbreken weten niet wat te doen en hoe te plannen. In andere landen denken ze, huh een klok kon je daar mee plannen en afspraken vast zetten.
Leef met het ritme van de dag en een hoop stres om hoelaat en wanneer wat valt weg

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dat ene uurtje 's morgens is eigenlijk verloren tijd. Je gaat later uit bed of je ontbijt een uur langer. In principe zonde van de tijd als je het mij vraagt. Aan het einde van de middag is er over het algemeen meer te ondernemen na het skien dan ervoor om 10 uur. Denk aan apresski, zwemmen etc.

Tim. op 7 sep 2018 20:26

Uh … volgens mij zeg ik dat ook … met mijn voorkeur voor UTC+2

Rob

Leef met het ritme van de dag en een hoop stres om hoe laat en wanneer wat valt weg

Birdheart op 7 sep 2018 20:40

Dachten meer mensen maar zo …
Het valt me mee dat er nog geen draadjes over reistijden, afstanden etc. gestart zijn :-)

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 08 sep 2018 00:11

Rob

Veel skigebieden werken ook met het ritme van de dag, al hebben ze het ritme wel van tevoren vastgelegd met tijdstippen. Dat is wel zo duidelijk voor iedereen. De discussie over voor- en nadelen van zomer/wintertijd is volkomen nutteloos als je in je eigen of natuurlijke dagritme leeft. Als straks met ingang van de wintertijd de klok een uur terug gaat, kun je ook alles een uur eerder doen en verandert er dus helemaal niets!

Ik heb trouwens liever de tijd dat het in de zomer langer donker is. Dat is de wintertijd, toch? :P. maak er anders een halfuur van, dan is iedereen blij.

Edwin. op 6 sep 2018 19:12

Dat is de zomertijd ;) Bij permanente wintertijd wordt het 's zomers om 3.30u al licht. Geen idee wat daar het voordeel van zou zijn.

Bij permanente wintertijd wordt het 's zomers om 3.30u al licht. Geen idee wat daar het voordeel van zou zijn.

paolie op 9 sep 2018 14:03

Eens, temeer daar het dan na het eten al donker is …

Rob

Dan eet je toch een uurtje eerder 😂 Werken, sporten, eten, slapen; het kan allemaal een uur eerder. Vroeger moest je nog tv-kijken op bepaalde tijdstippen maar dan hoeft tegenwoordig ook niet meer. Of je kijkt gewoon helemaal niet. We dwalen af geloof ik 😄

Je kinderen naar school brengen kan helaas niet een uurtje eerder…

Ze kunnen beter lopend naar school anders komen ze nooit aan de twee uur beweging per dag. Of je brengt ze een uur van tevoren, kunnen ze een uur extra bewegen op het schoolplein ;)

Zinvolle discussie geworden zo.
Met mensen die het verschil niet weten tussen zomer- en wintertijd en mensen die kleuters twee uur naar school willen laten lopen.
Met een mand bananen op hun hoofd?

Zinvolle discussie geworden zo.
Met mensen die het verschil niet weten tussen zomer- en wintertijd en mensen die kleuters twee uur naar school willen laten lopen.
Met een mand bananen op hun hoofd?

DrPhil op 10 sep 2018 21:18

Is wel zo handig hebben ze gelijk hun dagelijkse portie fruit bij zich😜

Is het nu 20:37 of 21:37 of toch 22:37 ten tijde van schrijven ik ben de tijdkluts kwijt

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Kunnen we geen weken van 8 dagen maken en dan dezelfde hoeveelheid vakantieweken aanhouden?

Pffff, ik volg de redenering van @Birdheart ; leef met 't ritme van de dag…

Maar ja ik hoef dan ook niet meer te gaan werken en dan speelt tijd minder hé, die heb ik toch steeds tekort…kinderen …kleinkinderen

Born to run. B.S.

Toe maar @Dan58. 60 jaar en al met pensioen 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kunnen we geen weken van 8 dagen maken en dan dezelfde hoeveelheid vakantieweken aanhouden?

Pino op 10 sep 2018 22:20

Goed plan, en dan gelijk:

  • De maandag afschaffen, heb je geen last meer van maandagochtend producten en ge-OH over voetbal
  • 2 extra vrijdagen invoeren, enerzijds om meer tijd te hebben om dingen nog voor het weekend af te krijgen, anderzijds om part-timers die vrijdags structureel vrij zijn, tegemoet te komen als compensatie voor het wegvallen van de maandag.
    Na de vrijdag is het dan immers nog maar 2 dagen voor dinsdag, ipv 3 .
    :-)

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 10 sep 2018 22:42

Rob

@Shane
Some guys have all the luck!

effe serieus ; in ziektewet wegens zeer moeilijk controleerbare diabetes type 1 en 3 j geleden kwaadaardige niertumor met als gevolg verwijdering van linkernier ( 3 mndl opvolging met MRI en echo’s…omdat nabehandeling bij nierkanker niet kan.)

*bericht bewerkt door dan58 op 10 sep 2018 22:48

Born to run. B.S.

Terug on topic:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/10/brussel-is-eruit-verzet….

Wat ik mis is een half half voorstel. Dus middel het uur, niemand voordeel, maar ook minder nadeel. Kan dat niet?

Ben benieuwd waar dit op uit gaat komen.
Ik denk dat met name de transportsector hier absoluut niet op zit te wachten

Rob

Het goede nieuws is dat in ieder geval het tweejaarlijks verzetten van de klok gaat verdwijnen. Maar of alle EU-lidstaten nou hun eigen tijd moeten gaan kiezen? We kunnen ook terug naar de tijd dat alle steden en dorpen hun eigen tijd hadden, maar dat lijkt me ook niet zo’n succes.

Op websites die op welke manier dan ook lokale tijdstippen weergeven, zou altijd de bijbehorende tijdzone in beeld moet staan.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 12 sep 2018 23:02

Op websites die op welke manier dan ook lokale tijdstippen weergeven, zou altijd de bijbehorende tijdzone in beeld moet staan.

Martin7182 op 12 sep 2018 23:01

Of simpelweg de afwijking tov UTC
Internationale, op de hele wereld gerichte sites (CNN bv) zouden alle tijden in UTC/GMT moeten weergeven.
Wie weet er nu wat CPT, PST, EST etc. betekent

Rob

Het goede nieuws is dat in ieder geval het tweejaarlijks verzetten van de klok gaat verdwijnen.

Tweejaarlijks?

Rob

[Wie weet er nu wat CPT, PST, EST etc. betekent

RCGrootveld op 12 sep 2018 23:18

Mijn beste vriend Google.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie