Waarschijnlijk denk je er niet al teveel over na als je 's winters in de lift zit. Maar de bouw van liften is een indrukwekkende klus. In mijn thuisgebiedje Puy Saint Vincent wordt momenteel een nieuwe en moderne 6-persoons Doppelmayr lift gebouwd (eindelijk een verstandige investering!). In het hele dal is de bedrijvigheid te zien. Grote vrachtwagens die aan en af rijden met kabels, enorme onderdelen en gigantische rotsblokken. In de lucht is het ook een drukte van belang met grote helikopters die overvliegen. Het meest indrukwekkend is echter hoe precies, vakkundig en snel er gewerkt wordt bij bijvoorbeeld de assemblage van de liftpalen. Bijzondere beelden, ik kan niet anders zeggen.

Credits videobeelden: Team Les Collets.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Zoooooo, gave beelden zeg!

Van waar naar waar gaat die lift draaien? Vervangt hij oudere liften? Ik heb één keer in Puy geskied, geloof dat het tijd wordt om weer eens langs te gaan als er zon’t fancy nieuwe lift gaat draaien. :-)

Eigenlijk denk ik daar juist wel vaak aan: Hoe hebben ze die pilaar hier nou eigenlijk gekregen? Of waarom loopt die piste nou zo, daar ligt toch een veel mooier stuk? Of waarom zit er daar nog een tunneltje, eigenlijk nergens voor nodig toch?
Komt waarschijnlijk voort uit alles willen weten, antwoorden liggen meestal wel voor de hand (helikopter, sloot voorheen aan op sleeplift, de sleeplift ging er overheen, enz.). Maar misschien heb ik ook wel te veel tijd in de lift.

Dubbel…

*bericht bewerkt door Tetris op 17 sep 2018 08:02

Indrukwekkend!

@BZ Dit is de nieuwe créte de bans lift, dus de lift die net onder 1600 vertrekt. De oude lift gaf veel problemen, en door de verhoogde capaciteit zal deze lift veel drukte bij de Bergerie weghalen. Ik vind dit (eindelijk!) een geweldig slimme en goede investering…
Dit samen met de nieuwe stoeltjeslift in pelvoux maakt het dal een stuk serieuzer wat skigebieden betreft.

Click. Click. Peace

Hier staat de crete Bans lift ingetekend:

null

Click. Click. Peace

Wat ik altijd bijzonder vind is dat men de palen exact op de millimeter achter elkaar weet te plaatsen in ruig bergterrein, t.a.v. de wielen en de kabel.

@Frank66 Inderdaad! En heb je ook gezien ook hoe ontzettend precies de heli de onderdelen op de palen plaatst…

Click. Click. Peace

Gebeuren dit soort operatie alleen op volstrekt windstille dagen? Alleen al uit veiligheidsoverwegingen…

als ik zag hoe dit zware stukken heen en weer zwierden leek veiligheid me toch een belangrijk topic. Gebeuren er hier niet veel accidenten mee?

better to be off piste, then to be pisted off

@GiGi Niet volstrekt windstil, maar natuurlijk niet met enorme storm.
@Wim7 Nee dat valt wel mee. En er zijn enorm veel veiligheidsvoorschriften ingebouwd. Maar het is gevaarlijker dan een gemiddelde kantoorbaan… Een vriendin van mij is een vinger kwijt is geraakt, omdat ze haar vinger tussen het beton en de voet van de pyloon kwam die de helikopter liet zakken.

*bericht bewerkt door Rogier op 17 sep 2018 09:11

Click. Click. Peace

Wat lijkt dat er grof aan toe te gaan zeg. Het zal misschien door de edit komen maar het lijkt inderdaad een aardig gevaarlijke activiteit te zijn zoals de zware onderdelen tussen de werkers zwaaien.

Wat lijkt dat er grof aan toe te gaan zeg. Het zal misschien door de edit komen maar het lijkt inderdaad een aardig gevaarlijke activiteit te zijn zoals de zware onderdelen tussen de werkers zwaaien.

Tomver op 17 sep 2018 09:18

eea lijkt inderdaad aan hogere snelheid afgespeeld om het wat boeiender te maken :)

Indrukwekkend om te zien. In Dienten zag ik (van grote afstand) ook hoe ze met helikopters palen aan het plaatsen waren voor de nieuwe lift daar.

Weet iemand hoe ze dat vroeger deden? Ook met helikopters?

Peter Pos

Wat ik mij altijd heb afgevraagd, hoe trekken ze die kabels helemaal naar boven? heb al eens wat langer staan te kijken maar ik zie vrijwel nooit een begin en eindpunt… dus een koppeling. gezien de dikte van de kabels waar de gondels aan hangen en de lengte moet dat toch wel een enorm gewicht zijn als dat uit 1 stuk is toch ? zouden daar ook leuke filmpjes van zijn ?

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

@HV180
Ik heb hier wel eens een filmpje voorbij zien komen over hoe ze die kabels in elkaar vlechten. Zeker interessant om te bekijken. Ik zal nog eens zoeken.

En er zullen hier ongetwijfeld wat technische jongens zitten, die je kunnen voorrekenen wat zo’n kabeltje per km weegt en wat de maximale belasting zal zijn :)

edit: niet het filmpje wat ik zocht, maar geeft al wel meer info:

vanaf 2:25 beginnen ze met de kabel (uitrollen en knopen)

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 18 sep 2018 10:53

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ook niet het goede filmpje, maar hier krijg je wel duidelijk uitleg over hoe het ‘kabelknopen’ in zijn werk gaat, aan de hand van touw.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Aardig arbeidsintensief om zo’n kabel op sterkte te maken. Mooi filmpje !!!

Peter Pos

Tweede filmpje (heb hem wel een beetje doorgescrold) is ook leuk om te zien. Nooit geweten hoe je touwen op die manier aan elkaar kon knopen ;-)

Peter Pos
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie