Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe Köhlerhagen stoeltjeslift geeft grote impuls aan Willingen

Henri op 29 september 2018· 53 reacties

Het design van de stoeltjes van de nieuwe K1 stoeltjeslift (K1-willingen.de)

Een primeur voor het Sauerland. In Willingen is er deze zomer aan de eerste 8-persoons stoeltjeslift met kap en stoelverwarming gewerkt. Het project zal voor het begin van het seizoen klaar zijn en kost ongeveer 10 miljoen euro. De nieuwe K1 stoeltjeslift komt als vervanging voor de twee Köhlerhagen sleepliften, te zien in het kaartje hieronder. De eerste Köhlerhagen sleeplift was maar liefst 50 jaar in gebruik, de tweede 38 jaar en dus allebei aan vervanging toe.

Het project stond vorig jaar al ingetekend in het pistenkaartje van Willingen (skigebiet-willingen.de)

Indrukwekkende specificaties

Er was jarenlang een probleem met het vrijgeven van het Hoppecketal voetbalveld waar het dalstation van de nieuwe stoeltjeslift zou komen. Nu de voetbalclub een nieuw veld heeft gekregen, is de grond door het skigebied gekocht en stond niets de nieuwe Köhlerhagen lift meer in de weg. De stoeltjeslift van de Oostenrijkse liftfabrikant Doppelmayr is een fantastische aanwinst voor het Sauerland. Het is niet alleen de eerste 8-persoons lift met kap en stoelverwarming, maar met een lengte van bijna 1491 meter ook de langste stoeltjeslift in de regio. In een kleine 5 minuten sta je boven omdat de stoeltjeslift met een snelheid van 6 meter per seconde kan draaien. Een begincapaciteit van 3000 personen per uur, dat uitgebouwd kan worden naar 3600 personen per uur gaat ervoor zorgen dat wachtrijen ook in het hoogseizoen kort blijven. De bijbehorende piste is bijzonder lang voor Sauerlandse begrippen. Met een lengte van 1600 meter overbrugt de piste maar liefst 262 hoogtemeters. Ook zijn er langs de hele piste nieuwe lichtmasten met LED-verlichting gebouwd voor nachtskiën.

Het nieuwe bergstation (K1-willingen.de)

Montage van liftpaal 8 met behulp van een helicopter (K1-willingen.de)

Nieuwe parkeerplaats

Direct aan de piste bij de ‘Zur Ruthenaar’ straat, in de buurt van de nieuwe K1 stoeltjeslift, komt er ook een nieuwe gratis parkeerplaats. Daar zullen vanaf deze winter al ski’s en snowboards worden verhuurd bij een tijdelijke containerplaats. Eind volgend jaar komt er op die plek een groot multifunctioneel gebouw met onder andere een restaurant, skipasverkoop en materiaalverhuur.

Aanpassingen aan de piste

De Köhlerhagen piste wordt zowel naar boven als naar beneden verlengd, waardoor de nieuwe piste maar liefst 1600 meter lang is. Het bergstation van de nieuwe stoeltjeslift staat vlakbij het bergtop-kruis. In 2016 is er beneden bij de kruising van de piste en de toegangsweg naar het Waldhotel al een tunnel gebouwd. Deze zomer is er een tweede auto- en voetgangerstunnel gebouwd voor de straat ‘Zur Ruthenaar’ zodat de gehele piste geen obstakels bevat. Ook het Hoppecke beekje dat langs het dalstation stroomt, wordt door de piste overbrugd.

Een gedetailleerde kaart van het onderste gedeelte van de skipiste en het nieuwe multifunctionele gebouw aan de piste (K1-willingen.de)

Nieuwe auto- en voetgangerstunnel 'Zur Ruthenaar' (K1-willingen.de)

Verder is de besneeuwingsinstallatie uitgebreid om ook de nieuwe stukken van de piste te kunnen besneeuwen. In het onderste gedeelte van de afdaling zijn nieuwe stillere sneeuwkanonnen geplaatst, zodat de nabijgelegen woonhuizen minder overlast hebben van het geluid.

Beter aaneengesloten skigebied

De stoeltjeslift en de verlengde piste geven ook een flinke upgrade aan het skigebied. Zo zorgen ze ervoor dat je beter van de Ettelsberg naar Ritzhagen kunt en weer terug. Met een eventueel nog te bouwen stoeltjeslift bij de Sonnenhang worden helemaal alle obstakels overbrugd en kun je door het hele skigebied skiën zonder stukken te lopen of wegen over te steken.

Er wordt inmiddels al jaren gesproken over deze stoeltjeslift bij de Sonnenhang, maar het is nog maar de vraag of deze ergens in de komende jaren wordt gebouwd. Deze helling heeft flink wat sneeuwkanonnen nodig, zeker ook het onderste gedeelte waarvan de besneeuwing dan direct in de buurt van woonhuizen zal staan. Dit zal mogelijk voor overlast en dus bezwaren zorgen. Ook zullen er wederom twee straten overbrugd moeten worden. De kosten zullen door de besneeuwingsinstallaties en de nieuwe tunnels flink oplopen.

De tunnel voor het Hoppecke beekje (K1-willingen.de)

Mountainbiken in de zomer

De nieuwe Köhlerhagen stoeltjeslift zal ook in de zomer gaan draaien voor mountainbikers. Het skigebied heeft ervoor gekozen om twee sets stoeltjes te kopen. De stoeltjes voor de winter beschikken zoals eerder vermeld over een kap. De set stoeltjes voor het zomerseizoen (zie foto hieronder) hebben speciale mountainbike klemmen waarmee tot wel vijf mountainbikes naar boven vervoerd kunnen worden. Een uitbreiding van mountainbikeroutes gaat bovendien voor meer diversiteit zorgen.

De nieuwe lift kan in de zomer ook mountainbikes mee naar boven transporteren (K1-willingen.de)

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Mikannika29 september 2018 · 09:10

Ik was er gisteren even… Inmiddels hangt de kabel en is de piste boven de tunnel ook gereed…

*bericht bewerkt door Mikannika op 29 sep 2018 09:10

Grußen aus dem Sauerland
Birdheart29 september 2018 · 10:08

investeren in meerdere seizoenen, dat is best slim

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?
Roy8329 september 2018 · 11:00

Kappen in het Sauerland :)…Wel goede impuls voor Willingen, maar ik denk vooral dat het goed is als de (kunst)sneeuw infra op het niveau van Winterberg komt.

Wannabe Dolomietenkenner...
T.o.e.r.i.s.t29 september 2018 · 11:21

We kijken er al naar uit. In februari gaan we er een lang weekendje naartoe, voorsmaakje voor de grote skivakantie!

Skiing for life.
rppol29 september 2018 · 12:28

De Kohlerhagen piste is voor Sauerland begrippen een erg leuke piste. Ik heb er wel eens geskied met 15 cm verse sneeuw en daar een hele ochtend enorm plezier van gehad. Ben erg benieuwd naar de nieuwe stukken die er nu bij zijn gekomen.

Matthias12329 september 2018 · 13:23

In tegenstelling tot het bericht is het niet de eerste 8 persoons stoeltjeslift in de regio. Winterberg heeft met de Surenberg en Poppenberg ook 2 8pers stoeltjesliften.

Born to Ride
Henriauteur29 september 2018 · 13:36

In tegenstelling tot het bericht is het niet de eerste 8 persoons stoeltjeslift in de regio. Winterberg heeft met de Surenberg en Poppenberg ook 2 8pers stoeltjesliften.

Matthias123 op 29 sep 2018 13:23

In de blog staat dat het de eerste 8-persoons stoeltjeslift met kap en stoelverwarming is in het Sauerland. Zowel de Poppenberg als de Sürenberg zijn 8-persoons stoeltjesliften, maar zonder kap en stoelverwarming.

edit: Halverwege de blog heb ik het nog even verduidelijkt.

*bericht bewerkt door Henri op 29 sep 2018 13:52

Bacchus29 september 2018 · 14:51

Rare jongens, die mountainbikers: Met de lift omhoog en met de fiets omlaag. Is niet juist de klim de uitdaging? :P

Rogieradmin29 september 2018 · 15:38

@Bacchus Dan heb je nog nooit een mtb afdaling gedaan… Zelfs als ik omhoog fiets heb ik regelmatig een hogere hartslag (van inspanning) in de afdaling dan tijdens te klim

Click. Click. Peace
Matthias12330 september 2018 · 07:27

Aan de ene kant een hele goede investering, aan de andere kant, zou een eenvoudige koppelbare 6 zitter zonder Porsche design, kappen en stoelverwarming niet dusdanig veel goedkoper zijn dat er ook veel sneller een vergelijkbare lift op de Sonnenhang gebouwd kan worden? Geld kan namelijk maar 1x uitgegeven worden en zeker stoelverwarming en kappen zijn in het Sauerland totaal overbodig. Tegen de tijd dat de kap dicht is en je de warmte van de stoel door je broek heen voelt ben je al weer boven… Ook zou je dan gewoon met 1 set stoeltjes af kunnen en daar in de zomer je mountainbike beugels op kunnen monteren omdat er dan geen kap in de weg zit.dat scheelt dus al met al heel veel geld, je hoeft dan namelijk ook geen extra set stoeltjes op te slaan e.d. maarja prestige objecten zijn nu vaak eenmaal niet de meest verstandige keuzes.

Born to Ride
Frank6630 september 2018 · 16:59

Of een eenvoudiger lift zoveel zal besparen is natuurlijk erg te betwijfelen, maar Matthias heeft wel een goed punt.
Is de positie van dit dalstation nu zo, dat ook in de toekomst het dalstation van de nieuwe Sonnenhanglift er naast kan?

Matthias12330 september 2018 · 17:36

Of een eenvoudiger lift zoveel zal besparen is natuurlijk erg te betwijfelen, maar Matthias heeft wel een goed punt.
Is de positie van dit dalstation nu zo, dat ook in de toekomst het dalstation van de nieuwe Sonnenhanglift er naast kan?

Frank66 op 30 sep 2018 16:59

Ze zullen niet opeens gelijk 2 liften kunnen bouwen maar ik denk wel dat ze zo misschien wel 20% hadden kunnen besparen en misschien nog wel meer. Dat maakt een nieuw project sowieso makkelijker de komende jaren.

Born to Ride
Frans30 september 2018 · 17:47

@Matthias123: Het is belangrijk dat je de achtergrond van de zaken begrijpt, alvorens kritiek op z’n plaats is.

  1. De Köhlerhagen en de Sonnenhang zijn van twee totaal verschillende eigenaren. De Köhlerhagen behoort tot de Liftgemeinschaft Köhlerhagen (in handen van de Ettelsberg Seilbahn), de Sonnenhang is samen met de Ritzhagen eigendom van de gebroeders Rummel. Dankzij de grote investeringen in de Köhlerhagen zal het juist voor meer bezoekers op de Sonnenhang zorgen, zodat er eerder geld komt om ook in de Sonnenhang te investeren.

  2. De nieuwe Köhlerhagenlift is met ruim 1,4 km ongeveer net zo lang als een gemiddelde stoeltjeslift in de Alpen. De lengte is niet vergelijkbaar met wat je in Winterberg kent. Zeker een kap is bij regenachtig weer (wat in het Sauerland helaas nog wel eens voorkomt) een enorm pluspunt en een droge en warme broek is daarbij ook prettig, maar dat blijft subjectief natuurlijk of stoelverwarming überhaupt nodig is.

  3. De reden om twee verschillende sets aan zetels te bestellen heeft te maken met een spontane switch tussen winter en MTB-gebruik, zodat men ook in de winter spontaan op MTB-gebruik kan over gaan totdat er weer sneeuw komt en andersom. De hele ombouw, zoals Winterberg aan de Kappe doet, is een tijdrovende bezigheid wat ongeveer 2-4 weken duurt. De nieuwe Köhlerhagenlift kan straks in principe het hele jaar door draaien, net als de Ettelsberg Seilbahn, m.u.v. enkele doordeweekse dagen. Willingen wil namelijk elk weekend in het jaar open zijn. Daar hebben ze ook alle reden voor, omdat de Ettelsberg financieel gezien het best runnende kabelbaanbedrijf van Duitsland is. Een luxe lift kan daarom financieel ook prima uit.

  4. De lift heeft geen Porsche-design (daar heeft BMF patent op), maar is door Doppelmayr van BMF en Leitner (met BMW-design) afgekeken. ;-)

*bericht bewerkt door Frans op 30 sep 2018 17:50

Frank6630 september 2018 · 18:05

Ah Frans, fijn je weer te lezen.
En kan die nieuwe Sonnenhang lift er dan naast?

DrPhil30 september 2018 · 18:10

Gelukkig dat er iemand is die wel de feiten kent.

Matthias12330 september 2018 · 20:28

@Frans ik dacht op de site van K1 kohlerhagen gelezen te hebben dat het design van Porsche was. En dat ze dus ook Porsche stoelen gebruiken voor extra comfort. Daarnaast als de 2 liftmaatschappijen goed zouden samenwerken ben ik er van overtuigd dat ze sneller ook de Sonnenhang sneller zouden kunnen aanpakken als ze de investering beter zouden spreiden. Ik weet ook niet waar je het op baseert dat een stoeltjeslift in de Alpen ook meestal maar 1,4km lengte heeft, veel Franse gebieden waar ik vaak kom daar overbruggen de meeste stoeltjesliften over het algemeen toch wel het dubbele qua afstand en hoogtemeters. En 8 persoons is natuurlijk redelijk overdone als je van een dubbele sleper afkomt. Ik denk dat de capaciteit nu minimaal het 3 voudige is terwijl er zelden hele lange wachtrijen stonden. Zeker in de zomer voor de MTB zou je zelfs aan 4 pers ruim genoeg hebben. Er valt gewoon niet omheen te kijken dat het echt een prestigeproject is en dat is maar zeeer zelden de meest rendabele optie.

Born to Ride
DrPhil30 september 2018 · 21:17

In Obertauern is de langste stoeltjeslift 1482m.
Het merendeel zit rond de 1000m.

Matthias12330 september 2018 · 21:27

In Obertauern is de langste stoeltjeslift 1482m.
Het merendeel zit rond de 1000m.

DrPhil op 30 sep 2018 21:17

Het Grand Massif bijvoorbeeld heeft 10 liften langer dan 1.4km waarvan de langste bijna 3km zijn…

Born to Ride
Forza30 september 2018 · 21:41

In Obertauern is de langste stoeltjeslift 1482m.

Het merendeel zit rond de 1000m.

DrPhil op 30 sep 2018 21:17

Het Grand Massif bijvoorbeeld heeft 10 liften langer dan 1.4km waarvan de langste bijna 3km zijn…

Matthias123 op 30 sep 2018 21:27

Hmm, @Matthias123, @Frans schreef “de gemiddelde stoeltjeslift”. Er zijn dus zeker langere liften te vinden en @DrPhil liet weer zien dat in een bekend gebied in Oostenrijk de meeste liften korter zijn dan de lift uit dit blogje. Daarnaast gaat het misschien meer om het punt dat hij wilde maken, nl. dat zo’n kap misschien toch zo gek nog niet is.

Anyway, met al die investeringen kan ik me voorstellen dat ik binnenkort toch echt eens voor het eerst richting het Sauerland ga.

*bericht bewerkt door Forza op 30 sep 2018 21:43

DrPhil30 september 2018 · 21:47

In het Grand massief zijn 25 stoeltjesliften.
De gemiddelde lengte is 1355m.
https://www.skiresort.de/skigebiet/le-grand-massif-flaineles…

Matthias12330 september 2018 · 21:50

In Obertauern is de langste stoeltjeslift 1482m.

Het merendeel zit rond de 1000m.

DrPhil op 30 sep 2018 21:17

Het Grand Massif bijvoorbeeld heeft 10 liften langer dan 1.4km waarvan de langste bijna 3km zijn…

Matthias123 op 30 sep 2018 21:27

Hmm, @Matthias123, @Frans schreef “de gemiddelde stoeltjeslift”. Er zijn dus zeker langere liften te vinden en @DrPhil liet weer zien dat in een bekend gebied in Oostenrijk de meeste liften korter zijn dan de lift uit dit blogje. Daarnaast gaat het misschien meer om het punt dat hij wilde maken, nl. dat zo’n kap misschien toch zo gek nog niet is.

Anyway, met al die investeringen kan ik me voorstellen dat ik binnenkort toch echt eens voor het eerst richting het Sauerland ga.

Forza op 30 sep 2018 21:41

Ach ik zal je de achtergrond van de manier van reageren van drphil besparen. Die heeft namelijk maar 1 ding voor ogen. Persoonlijk heb ik zelf sowieso eigenlijk best een hekel aan kappen, het weer is nu eenmaal gewoon een onderdeel van wintersport en ik kan heerlijk genieten van sneeuwvlokken in m’n gezicht tijdens de rit naar boven. Het resultaat van kappen is dat ze vaak zelfs met mooi weer dicht worden getrokken of zelfs automatisch sluiten. En daarnaast haalde ik gewoon het geheel als prestigeproject aan wat er voor zorgt dat het economisch gezien niet de meest rendabele investering maakt. Deze lift is ook zeker gebouwd om te kunnen pronken met de titel ‘mooiste en grootste lift van het Sauerland’

Born to Ride
Henriauteur30 september 2018 · 21:58

@FransIk weet ook niet waar je het op baseert dat een stoeltjeslift in de Alpen ook meestal maar 1,4km lengte heeft, veel Franse gebieden waar ik vaak kom daar overbruggen de meeste stoeltjesliften over het algemeen toch wel het dubbele qua afstand en hoogtemeters.

Matthias123 op 30 sep 2018 20:28 [@Matthias123](/profiel/matthias123), die cijfers kloppen niet. Een gemiddelde Franse stoeltjeslift heeft bij lange na geen lengte van 2,8 kilometer. Ze komen zeker wel voor, maar zijn echt een uitzondering. Een stoeltjeslift van 2 kilometer is ook voor de Alpen al een behoorlijke lengte. Met een lengte van bijna 1500 meter is de K1 stoeltjeslift dus zeker te vergelijken met een stoeltjeslift in de Alpen. (zie ook de reactie van [@Forza](/profiel/forza))

@Frans ik dacht op de site van K1 kohlerhagen gelezen te hebben dat het design van Porsche was.

Matthias123 op 30 sep 2018 20:28

De K1-Köhlerhagen stoeltjeslift is van Doppelmayr en zoals @Frans liet weten heeft de zetel geen design van Porsche. Meer info: http://k1-willingen.de/page/bautagebuch.php

@FransEn 8 persoons is natuurlijk redelijk overdone als je van een dubbele sleper afkomt. Ik denk dat de capaciteit nu minimaal het 3 voudige is terwijl er zelden hele lange wachtrijen stonden. Zeker in de zomer voor de MTB zou je zelfs aan 4 pers ruim genoeg hebben.

Matthias123 op 30 sep 2018 20:28

Ook dit is niet juist. De twee Köhlerhagen sleepliften hadden samen een capaciteit van ongeveer 2000 personen per uur. Zoals in de blog genoemd, wordt de nieuwe capaciteit 3000 personen per uur (einduitbouw 3600 p/h). Bij de Poppenberg heeft men destijds ook voor een 8-persoons stoeltjeslift gekozen met de reden dat deze tijdens het hoogseizoen beter wordt gevuld dan een 6-persoons stoeltjeslift. Zelfs tijdens piektijden wordt een 6-persoons stoeltjeslift vaak maar door 4 of 5 personen bezet, waardoor een 8-persoons stoeltjeslift ook in Willingen voor een betere doorstroming zal zorgen.

Omdat Willingen met zijn bikepark ook in de zomer erg populair is, kan een 6-persoons stoeltjeslift voor eventuele wachtrijen zorgen, omdat men geen gebruik kan maken van de buitenste twee stoeltjes in verband met het gewicht. Je kunt dus concluderen dat een 8-persoons stoeltjeslift voor zowel het zomerseizoen als voor de wintersport een logische oplossing is.

*bericht bewerkt door Henri op 30 sep 2018 22:02

Rogieradmin30 september 2018 · 22:02

@Matthias123 en @DrPhil graag ophouden met elkaar continu in de haren te vliegen. Ik heb een aantal reacties onzichtbaar gemaakt. En laten we hier on-topic verder gaan.

De reactie van @Henri vlak boven mij geeft veel uitleg.

*bericht bewerkt door Rogier op 30 sep 2018 22:03

Click. Click. Peace
Matthias12330 september 2018 · 22:08

@Henri ik zeg ook nergens dat ze gemiddeld bijna 3km lang zijn, goed lezen er staat de langste zijn bijna 3km.
@rogier misschien wordt het dan tijd om goed tegen trollen op te treden. Jullie hebben zijn vorige accounts (berrie2 en EehDinges) niet voor niets geblokkeerd. En ik heb een aantal pm’s van andere forumleden gehad waaruit ook duidelijk blijkt dat ik niet de enige ben die moeite met dat getroll heb. .

Born to Ride
Rogieradmin30 september 2018 · 22:12

Vanaf nu houden we op over de discussie hoe lang welke lift is. Henri (en Frans) heeft (en hebben) een duidelijk en eerlijk antwoord geschreven.
@Matthias123 wij houden iedereen in de gaten. En wij gaan geen personen blokeren omdat andere gebruikers dat willen. Hou gewoon op met elkaar in de haren te vliegen. Bij problemen meldt dit dan via de niet ok knop of via een PM naar mij en niet onder forum posts.

Click. Click. Peace
RFKANGOO1 oktober 2018 · 06:48

Vanaf nu houden we op over de discussie hoe lang welke lift is. Henri (en Frans) heeft (en hebben) een duidelijk en eerlijk antwoord geschreven.

@Matthias123 wij houden iedereen in de gaten. En wij gaan geen personen blokeren omdat andere gebruikers dat willen. Hou gewoon op met elkaar in de haren te vliegen. Bij problemen meldt dit dan via de niet ok knop of via een PM naar mij en niet onder forum posts.

Rogier op 30 sep 2018 22:12

Nog ff geduld. Als straks de alpen weer wit zijn is iedereen weer zen.

Übung macht den meister!!!
Matthias1231 oktober 2018 · 07:31

Om nog even op het Design terug te komen, of het nu Porsche of BMW is maakt voor de kosten weinig uit. Sowieso kost design gewoon bakken met (onnodig) geld.

Born to Ride
Frans1 oktober 2018 · 21:16

@Matthias123: Naast alle eerder opgesomeerde punten waarom de lift zo wordt gebouwd, is het natuurlijk een feit dat standaardzetels voor een 8-zitter goedkoper zouden zijn dan sportstoelen. Gelukkig leven we echter ook in Duitsland in een vrij land met een vrije markt waar iedereen kan kopen wat hij/zij wil. De lift wordt volledig uit private middelen gefinancierd en dat uit het meest gezonde kabelbaanbedrijf van Duitsland. Geen enkele cent belastinggeld gaat er extra aan verloren.

Het is nu eenmaal een feit dat Willingen op de klassieke manier Winterberg niet meer zal inhalen, daarom wordt o.a. op lange pistes en comfort gezet om bezoekers naar Willingen te lokken. Onnodig geld is het daarom zeker niet. Eerder taktisch ondernemerschap.

Om dan met de concurrentie te gaan samenwerken is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. De Ettelsberg Seilbahn wil dan voor een mogelijke investering op de Sonnenhang later ook geld zien en meebeslissen bij de gebroeders Rummel, of het zelfs helemaal opkopen. Daar zijn de Rummels, als enge familie(onderneming), natuurlijk niet zomaar van gediend en dat is hun goed recht. Bovendien is de nieuwe situatie juist een extra aansporing voor de Rummels om op ten duur ook te investeren, immers: „Konkurrenz belebt das Geschäft“.
@Frank66: Ja, tijdens de planfase is al rekening gehouden met de toekomstige bouw van een nieuwe lift op de Sonnenhang. Deze kan later probleemloos ernaast gebouwd worden. ;)

*bericht bewerkt door Frans op 01 okt 2018 21:19

Thomas2 oktober 2018 · 09:57

Voor mij gaat Willingen skitechnisch sowieso boven Winterberg. Het is met haar pistes en uitzichten voor mij een uitdagender en interessanter gebied.
Wanneer Willingen nu een 6-KSB vanaf het voormalig voetbalveld naast het dalstation van de Kohlerhagen naar de top van de Sonneberg alsmede een 6-KSB vanaf de schaatsbaan/bioscoop tot net onder de top van Ettelsberg bouwt, zou voor mij dit skigebied feitelijk “af” zijn. Voor een dag kan je dan niet meer wensen. Die tweede lift zou trouwens dan ook 1,3km bedragen.

*bericht bewerkt door Thomas op 02 okt 2018 10:04

Even a bad day skiing is better then a good day at work
Harry(Winterberg)2 oktober 2018 · 11:55

Een prachtige aanwinst voor het Sauerland en wellicht wat meer spreiding van de drukte.
Ik verwacht over ongeveer 2 jaar de verbinding winterberg-neuastenberg, met daar dan ook een piste met meer dan 2 km lengte en 240hm. Maar de Köhlerhagen blijft denk ik de mooiste piste in het Sauerland

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie