Liften en pistes dicht, wat krijg ik?

Rogier op 09 december 2018· 29 reacties

Pistes gesloten, wat krijg je terug?
Pistes gesloten, wat krijg je terug?

Lawinegevaar, storm, geen sneeuw, stroomuitval of technische problemen waardoor liften stil komen te staan: dat is natuurlijk niet iets waar je op zit te wachten als je je wintersportvakantie aan het vieren bent. Natuurlijk wil je gewoon het allerliefste skiën of boarden en dat de liften dus draaien. Maar als de liften niet draaien komt ook de vraag om de hoek krijgen wat je van het skigebied kunt verwachten in deze situatie. Want je koopt zo’n dure skipas natuurlijk niet om voor gesloten liftpoortjes te blijven staan.

Liftpas en geen skipas

Eigenlijk is de naam skipas verkeerd gekozen, want eigenlijk is het een liftpas. De skipas geeft recht op vervoer met de lift en geeft niet per definitie recht op een bepaalde hoeveelheid geopende pistes. De voorwaarden voor geldteruggave slaan altijd op de hoeveelheid geopende liften en in geen geval op de hoeveelheid pistes die open zijn. Dat deze twee variabelen vaak met elkaar samenhangen is een ander verhaal.

Verkoopvoorwaarden

Om er precies achter te komen waar je recht op hebt ben ik in de verkoopvoorwaarden van verschillende skigebieden gedoken. Deze zijn als het goed is altijd op de website van het skigebied te vinden en hangen in de buurt van de kassa’s. Op het moment dat jij een skipas koopt ga je automatisch akkoord met de verkoopvoorwaarden van het skigebied. Alleen als er zaken instaan die juridisch niet houdbaar zijn zou je deze aan kunnen vechten, als je daar zin in hebt tenminste.

Piste gesloten! Beeld OT Alpe d'Huez
Piste gesloten! Beeld OT Alpe d'Huez

Drie mogelijkheden bij gesloten liften

In bijna alle verkoopvoorwaarden staat ook een artikel over het al dan niet terugbetalen bij sluiting van liften. Bij het lezen hiervan viel op dat er grofweg drie mogelijkheden zijn die het meest gehanteerd worden:

  • Geen enkele restitutie mogelijk als de liften niet draaien, ongeacht de hoeveelheid liften die uitstaan. Dolomiti Superski geeft zelfs geen enkele garantie over al dan niet geopende liften.
  • Restitutie mogelijk als de oorzaak van het sluiten van de liften bij het skigebied zelf ligt, zoals bijvoorbeeld Le Grand Massif doet. Als de liften stilstaan door oorzaken van buitenaf is er geen restitutie mogelijk. In de praktijk hoeven deze gebieden dus bijna nooit terug te betalen, als ze niet willen.
  • Restitutie mogelijk als een groot deel (meestal 75%) van het gebied niet draait gedurende een bepaalde tijd (meestal een halve dag). Dan wordt er geld of een tegoedbon teruggegeven.

Meerdaagse passen

Een eis die elk skigebied stelt bij terugbetaling, is dat je een meerdaagse pas hebt. Eendaagse passen, meerdaagse keuzepassen en seizoenspassen zijn uitgesloten van terugbetaling. Op eendaagse passen krijg je soms wel een korting als ze van tevoren weten dat er veel liften gesloten blijven. Verder komen meestal alleen de skipassen die rechtstreeks bij het skigebied zijn gekocht in aanmerking voor restitutie. Skipassen inbegrepen bij pakketreizen zullen meestal niet vergoed worden door het skigebied.

Details

Er bestaan altijd details die het terugvragen van geld wat ingewikkelder maken. Zo worden er eisen gesteld aan de hoeveelheid liften die gesloten moeten zijn. Meestal is dit 75%. Ook geeft bijvoorbeeld Val Thorens aan dat gesloten verbindingsliften naar andere delen van Les Trois Vallées geen reden zijn voor terugbetaling van de Trois Vallées pas. Verder moet je als klant meestal bewijsstukken overhandigen of opsturen. Ook wordt er geen restitutie gegeven als er al korting is gegeven, bijvoorbeeld bij sneeuwtekort.

Frankrijk blijkt vriendelijk

Het viel mij op dat de Franse liftmaatschappijen coulant zijn. Ze bieden bijna allemaal een regeling aan om geld terug te krijgen, skipas-tegoedbonnen te ontvangen of er wordt een verlenging van je skipas aangeboden als een groot deel van de liften een bepaalde tijd niet draait. Bij vrij veel gebieden (Puy Saint Vincent, Le Grand Massif e.a.) wordt er wel een uitzondering gemaakt als het niet draaien van de liften door oorzaken van buitenaf (weer, lawinegevaar, stroomstoring) komt. Echter wordt daar in de praktijk weinig gebruik van gemaakt en krijgen klanten meestal in deze gevallen ook een deel geld of tegoedbonnen terug.

Vorig jaar konden de liften in veel gebieden langere tijd niet draaien vanwege het extreme lawinegevaar. Veel Franse skigebieden, waaronder Tignes en Val Thorens gaven via social media een complete uitleg hoe bezoekers het geld van hun skipassen konden terugkrijgen. Erg netjes.

Krijg je geld terug als het gebied gesloten blijft?
Krijg je geld terug als het gebied gesloten blijft?

Minder vriendelijk

Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië zijn in dat opzicht vaak harder. Als liften niet draaien is het pech, en krijg je geen geld terug. Tenminste zo staat het in de verkoopvoorwaarden. Skigebieden kunnen er uit marketingoverwegingen natuurlijk voor kiezen om toch geld terug te geven. Dat zou dan mooi meegenomen zijn. Maar je mag nergens op rekenen. Zermatt geeft bijvoorbeeld zeer streng aan dat er geen enkele refund mogelijk is:

“Without supplementary insurance there can be no claim for refund or extension in the case of bad weather, threat of avalanche, unplanned departure, service interruptions, and the closure of ski runs, ski areas or parts thereof due to weather conditions, lack of snow, risk of avalanche or premature snow melt.”

Zillertal Arena schrijft ongeveer hetzelfde:

No refund or extension will be granted for bad weather, wind/storm, avalanche danger, unexpected early departure, interruption in operations, closed slopes, etc.

Wat krijg je terug als je zelf gewond raakt?
Wat krijg je terug als je zelf gewond raakt?

Ziek of gewond

In Oostenrijk en Duitsland wordt in bijna alle voorwaarden wel gesproken over restitutie van het skipasgeld als je door een ongeluk op de piste niet meer verder kan skiën. Hiervoor heb je een doktersverklaring nodig en het moet absoluut een ski- of boardongeluk op de pistes zijn geweest waardoor je niet verder kan skiën. Ziekte is niet voldoende. In Frankrijk kan je bij ziekte (weer met doktersverklaring) bij verschillende skigebieden wel geld terugkrijgen, al zijn de regels hiervoor minder duidelijk en expliciet dan bij de gesloten liften.

Als je zekerheid wil dat je (een deel) van het geld van je skipas terugkrijgt als de liften niet draaien, is het verstandig om van tevoren de verkoopvoorwaarden te lezen. De meeste kans op een vriendelijke regeling heb je in Frankrijk. Maar bedenk wel dat het niet draaien van 75% van de liften maar heel zelden voorkomt, in de praktijk eigenlijk alleen bij storm en een zeer hoog lawinegevaar. Dus de kans dat je aanspraak kan maken op deze regelingen is gelukkig niet heel groot.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Laatste weekend Breuil-Cervinia. 1 gehele dag flinke wind dus alles dicht. Volgende dag vriendelijk gevraagd wat de mogelijkheden zijn en BAM, extra dag erbij. Dus laatste ochtend nog lekker kunnen skiën in zon en goede sneeuw. Zaten trouwens in dat hotel midden op de piste. Prachtig om dan naar buiten te gaan en zo goed als niemand te zien. Sleetjes mee en sleeen maar :-)

Zillertal geven wel passen. Heb al is een stormpasje gekregen op de hintertuxergletscher omdat deze een dag toe was door storm.

Je moet dan wel in hetzelfde jaar nog is gaan.

Alpe duez, ik zit in vaujany, gondel gaat maar tot de eerste stop, enkel de groene afdaling was open. Waar ik niets aan heb.

1)Lift mensen willen geen papier met bewijs geven zodat ik dit aan mijn verzekering kan geven. (Iets dat ik absoluut nodig had)

2)kleine letters, door de situatie had ik toegang tot 1 groene piste maar er waren veel meer open. Ik moest maar de bus pakken zeiden ze.

Zo’n verzekering heeft geen nut, ze muizen er toch vanonderuit.

Les Arcs, begin skivakantie kruisbanden gescheurd. Pech. Ik had daarvoor een verzekering kunnen nemen bij aankoop van de skipas.

Les Arcs, begin skivakantie kruisbanden gescheurd. Pech. Ik had daarvoor een verzekering kunnen nemen bij aankoop van de skipas.

Johan-R. op 9 dec 2018 07:58

maar eh, reisverzekering dekt dit niet?

Edwin van Riel

Laatste weekend Breuil-Cervinia. 1 gehele dag flinke wind dus alles dicht. Volgende dag vriendelijk gevraagd wat de mogelijkheden zijn en BAM, extra dag erbij. Dus laatste ochtend nog lekker kunnen skiën in zon en goede sneeuw. Zaten trouwens in dat hotel midden op de piste. Prachtig om dan naar buiten te gaan en zo goed als niemand te zien. Sleetjes mee en sleeen maar :-)

Jochemgerrits op 9 dec 2018 07:14

Baita Cretaz?

Ik ben vaak in Cervinia geweest maar eigenlijk altijd was er wel een afdaling (langs het hotel met die korte lift) open…helemaal dicht heb ik nooit meegemaakt. Gelukkig kan je met de lokale pas ook naar andere gebieden, mocht alles dicht zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vorig seizoen heb ik een dag/nacht langer in Oostenrijk gezeten vanwege afgesloten wegen, lawinegevaar e.d…, alle liften dicht en kreeg de kosten voor die dag skien (en hotelkosten, kosten restaurant voor die ene avond) terug via mijn reisverzekering.

Zoals ik ook in het stuk aangeef, gaat dit om de voorwaarden. Dat gebieden ervoor kiezen om wel skipassen etc te geven is natuurlijk hun goed recht, en best verstandig.

Click. Click. Peace

Les Arcs, begin skivakantie kruisbanden gescheurd. Pech. Ik had daarvoor een verzekering kunnen nemen bij aankoop van de skipas.

Johan-R. op 9 dec 2018 07:58

maar eh, reisverzekering dekt dit niet?

evr66 op 9 dec 2018 08:03

Bij mij werd het gewoon door de reisverzekering gedekt.
In PDS gaven ze een paar jaar geleden ook geld terug tijdens de 1e week kerstvakantie weet ik nog.

Vorig jaar januari ook een dag liften dicht in Ischgl vanwege de storm. Ik zie zojuist dat ischgl vandaag ook weer gesloten is door storm. Het is dan niet anders. Het weer kunnen ze niet aanpassen helaas.

Les Arcs, begin skivakantie kruisbanden gescheurd. Pech. Ik had daarvoor een verzekering kunnen nemen bij aankoop van de skipas.

Johan-R. op 9 dec 2018 07:58

Les Arcs, twee verschillende vakanties pistes merendeel gesloten door storm en lawinegevaar.
Twee keer geld teruggestort (een keer pas rechtstreeks gekocht, andere keer via reisorganisatie).

Tijdens één van die terugbetaalde stormdagen hebben we overigens nog op aangeven van de pisteurs heerlijk geskied op lager gelegen pistes, dus dat was helemaal ok.

Zou Paradiski dus eerder positief beoordelen in deze.

Terugbetaling skipas bij ongeval zit bij ons in reisverzekering.

Snap wel dat de skigebieden bijna nooit of nooit een vergoeding regelen. Hun hebben het weer niet in de hand, stroomstoring kunnen ze vaak ook niet iets aan doen. Vorig jaar begin januari met oud en nieuw (2 of 3 januari) was er ook een hevige storm in de omgeving kitzbühel. We stonden toen in hollersbach (helemaal aan de andere kant van het gebied van kitzbühel) en kwamen uit het restaurant na de lunch en de liften gingen dicht, toen met de bus terug, had het gebied wel goed geregeld, ze zetten toen wel meer bussen in.
Konden toen we terug waren niet meer skiën, dat was dan zonde van een halve dag, maar het weer, daar kan niemand iets aan doen…

Om dit te voorkomen: steeds meer skigebieden hebben mogelijkheden om alleen de benutte dagen te betalen. Frankrijk bv skialacarte met o.m. paradiski, Espace killy. In Monterosa ook zoiets gevonden inmiddels (teleskipass). Je krijgt vaak wat korting (alhoewel wellicht niet de allereerste prijzen) en betaalt alleen voor de dagen dat je skiet en soms ook alleen voor een deelgebied als je daar toevallig een dag binnen blijft.

On topic: restitutieregelingen om welke reden dan ook zouden in de toekomst best overbodig kunnen worden.

Edwin van Riel

Les Arcs, begin skivakantie kruisbanden gescheurd. Pech. Ik had daarvoor een verzekering kunnen nemen bij aankoop van de skipas.

Johan-R. op 9 dec 2018 07:58

M’n moeder kreeg op de Steinplatte geloof ik 90% van haar seizoenspas terug toen ze tibia brak.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Les Arcs, begin skivakantie kruisbanden gescheurd. Pech. Ik had daarvoor een verzekering kunnen nemen bij aankoop van de skipas.

Johan-R. op 9 dec 2018 07:58

maar eh, reisverzekering dekt dit niet?

evr66 op 9 dec 2018 08:03

In België weet ik alvast dat van en Touring dit voorzien in hun Reisbijstand. Teruggave skipas, materiaal en lessen denk ik.

Is het juridisch houdbaar dat je betaalt voor iets dat je niet krijgt? Ik heb geen rechten gestudeerd, dus het zal vast kunnen. Terecht is het wat mij betreft niet.

Mogelijk dat er in de verkoopvoorwaarden van Breuil Cervinia iets staat over wel recht hebben op restitutie. Ik heb namelijk een keer een internationale skipas gekocht op een dag dat de verbinding niet meteen open was. Het was of tot de middag wachten, of gewoon het risico van een paar euro lopen. Gelukkig weet ik dat ze wel vaker 's ochtends voorzichtig zijn over de verbinding en kon ik op de webcam zien dat ze boven alles serieus aan het prepareren waren op dat moment. Om de internationale pas te krijgen moest ik wel een extra formulier tekenen dat alle risico’s voor eigen rekening waren. Een compleet gesloten gebied heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.

Het is idd juridisch houdbaar, zeker in het geval van overmacht.

Toepasselijke blog vandaag… we hadden nog gepland een ochtendje te knallen in Ischgl voordat we naar huis zouden rijden… maar helaas bleven de liften vanochtend dicht… :( maarja zijn we wel lekker optijd thuis.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Mijn ervaring is dat Zwitserse skigebieden ook zeer coulant zijn. Ze timmeren weliswaar hun voorwaarden helemaal dicht, zodat je als consument nergens recht op hebt. Desondanks dat wordt er veel uit coulantie gedaan, vooral in laatste jaren in vormen van gratis skipassen. Zelfs bij de grote skigebieden als Zermatt of Jungfrau Region. Geld terug is vaak wel moeilijker.

Winterberg en Willingen zijn toegegeven genadeloos. Je kunt geld terug krijgen bij een skiongeval voor de daarop volgende dagen, maar dat was het dan ook. Voor de rest wordt geen cent teruggegeven. Op coulantie kan je helaas niet rekenen.

Mijn ervaring is dat Zwitserse skigebieden ook zeer coulant zijn. Ze timmeren weliswaar hun voorwaarden helemaal dicht, zodat je als consument nergens recht op hebt. Desondanks dat wordt er veel uit coulantie gedaan, vooral in laatste jaren in vormen van gratis skipassen. Zelfs bij de grote skigebieden als Zermatt of Jungfrau Region. Geld terug is vaak wel moeilijker.

Dit zie je inderdaad heel vaak. Vanuit het oogpunt van skigebieden heel verstandig.

Click. Click. Peace

Vandaag waren de liften in Cervibia grotendeels dicht maar toch lekker in de verse sneeuw geskied op de pistes die wel open waren. We dachten een dag pas te kopen omdat het weer morgen ook niet veel beter zal zijn. Bij de koop van de dagpas werd ons direct uitgelegd dat de koop van de pas op eigen risico was in verband met mogelijk sluiting. We kregen ongevraagd direct 30 % korting aangeboden. Vonden wij netjes. Gister in Pila waren ook niet alle pistes open en daar kregen we ook korting.

Ik kon via nskv als ik bij de huisarts was geweest . Via hen mijn skipas terug krijgen . Ook kon met gips vlucht terug als ik dat had gewild . Had zware griep. Ze boden die mogelijkheid , maar heb toch maar gekozen voor de bus … waren toen in les menuires . Was eigenlijk niet naar lift maatschappij gegaan . Niet eens aangedacht

*bericht bewerkt door miepmiep op 09 dec 2018 18:06

Les Arcs, begin skivakantie kruisbanden gescheurd. Pech. Ik had daarvoor een verzekering kunnen nemen bij aankoop van de skipas.

Johan-R. op 9 dec 2018 07:58

maar eh, reisverzekering dekt dit niet?

evr66 op 9 dec 2018 08:03

Bij mij werd het gewoon door de reisverzekering gedekt.
In PDS gaven ze een paar jaar geleden ook geld terug tijdens de 1e week kerstvakantie weet ik nog.

Tiny-M op 9 dec 2018 09:56

In Frankrijk kan je altijd extra verzekering nemen op je skipas zo ben je ook gedekt als je iets voor zou hebben op de piste en ze moeten u komen halen. Veel kost dat niet en zo spaar je hopen geld uit mocht er iets gebeuren.
Ook al zit je pas bij de reis zelfs dan kan je nog die verzekering bijnemen.

Greetz

Les Arcs, begin skivakantie kruisbanden gescheurd. Pech. Ik had daarvoor een verzekering kunnen nemen bij aankoop van de skipas.

Johan-R. op 9 dec 2018 07:58

maar eh, reisverzekering dekt dit niet?

evr66 op 9 dec 2018 08:03

Bij mij werd het gewoon door de reisverzekering gedekt.
In PDS gaven ze een paar jaar geleden ook geld terug tijdens de 1e week kerstvakantie weet ik nog.

Tiny-M op 9 dec 2018 09:56

In Frankrijk kan je altijd extra verzekering nemen op je skipas zo ben je ook gedekt als je iets voor zou hebben op de piste en ze moeten u komen halen. Veel kost dat niet en zo spaar je hopen geld uit mocht er iets gebeuren.
Ook al zit je pas bij de reis zelfs dan kan je nog die verzekering bijnemen.

Greetz

@GuntherVanderBorght waarom zou ik nog een verzekering nemen als dit al bij mn reisverzekering zit?

Nog even een toevoeging: vandaag in Tignes de pas voor een prix speciale omdat er zo weinig open was.

Even het topic wat aanscherpen,knuppel en hoenderhok zeg maar: Hoezo, ergens recht op? Het is toch een risico dat je bewust neemt door voor een x periode vooruit een skipas te kopen op basis van de weersVERWACHTING? ;)

Edwin van Riel

Interessant onderwerp! Kom net terug uit Ischgl, zonder na denken (over het weer) zoals zo vaak eigenlijk altijd een meerdaagse pas gekocht. Nu geen problemen gehad en dat was op het nippertje!

Toch vreemd dat zo’n grote infrastructuur eigenlijk niet aan enige regelgeving op dit gebied onderhevig is. Bij andere diensten als vliegtickets, treinkaartjes krijg je (vanzelfsprekend?) compensatie als de dienst niet wordt geleverd, In mijn ogen gaat de stelling van evr66 niet op, want je koopt geen skipas omdat het weer er goed uit ziet (of als gok).Net als dat je geen vliegticket naar Kreta koopt die niet doorgaat als het daar niet boven de 25 graden is. Je koopt een skipas om vervoert te worden van a naar b, als die reis niet doorgaat om welke reden dan ook zou je verwachten dat je de dagprijs terugkrijgt.

Let it snow!

Even het topic wat aanscherpen,knuppel en hoenderhok zeg maar: Hoezo, ergens recht op? Het is toch een risico dat je bewust neemt door voor een x periode vooruit een skipas te kopen op basis van de weersVERWACHTING? ;)

evr66 op 10 dec 2018 16:03

een skipas is een overeenkomst. Niet nakoming van de overeenkomst dus. Maar niet bij overmacht. Om het kort samen te vatten.

Staat inderdaad in de overeenkomst.
Tignes minstens 1 dag gesloten voor minstens 75%
Les Arcs minstens 4 uur gesloten voor minstens 50%
Voor medische redenen geeft les Arcs expliciet aan dat zij een verzekering aanbieden voor zij die dat wensen.
Persoonlijke reisverzekering geeft niet per definitie terugbetaling van de gewone reiskosten doch kan zich ook beperken tot een bescherming voor bijkomende/onvoorziene kosten bij medische problemen.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie