Stappenplan: met het vliegtuig naar de sneeuw

Die 90 euro voor de auto is brandstof + vignet Oostenrijk.

Alleen brandstof rekenen noem ik jezelf rijk rekenen.

RCGrootveld op 30 okt 2018 10:11

Vast en zeker. Maar ook al reken je meer, dan nog blijft de auto een van de goedkopere opties. Zeker als je er met meer mensen tegelijkertijd in gaat zitten.
Anders dan de focus van deze blog (vooral de prijs) gaat het mij meer om de prijs-kwaliteit verhouding van de verschillende opties. Met kwaliteit bedoel ik dan een combinatie van reistijd, gesjouw, eventueel gestress, je eigen ski’s mee kunnen nemen, milieuoverwegingen, flexibiliteit, etc. Wat heb je waar voor over? Die afweging is voor iedereen anders uiteraard.

@Shane
Hoe kom je daar nou bij? Omdat ik me hier zo verbaas over het chronische klimaatontkennen ben ik zelf nog niet van het milieu! ;-)

En de trein? Ik kijk elk jaar weer of dat interessant is, maar blijft nog zo duur. Zo jammer! De EU zou daar eens waar subsidie naartoe moeten gooien om mensen uit het vliegtuig en in de trein te krijgen. Ik zou het zo doen. Met hoge snelheid en een kop koffie naar je bestemming zoeven en op het station in het centrum van je dorp van bestemming uit stappen.

Erikkoridon op 30 okt 2018 07:53

Helemaal mee eens! Dan zouden wij ook met de trein gaan.

In het voorbeeld wordt er gesproken van tranferkosten ad. EUR 168,-. Ik ga zelf toevallig in januari ook naar Saalbach met het vliegtuig. Ik heb het treinticket vanaf Innsbruck Hbf al aangeschaft (Sparpreis). Inclusief de kosten van de bus gaat me dat EUR 11,40 kosten. Dat is is dus ruim EUR 150,- voordeliger dan het gebruikte voorbeeld.

Ik weet niet hoe lang de tranfer met de taxi duurt? Met de bus + trein + bus ben ik in 3 uurtjes in Saalbach vanaf Innsbruck airport. Ik vond dit zelf een prima alternatief.

*bericht bewerkt door Rinie op 30 okt 2018 10:41

De autokostenberekening begrijp ik niet.
Ik ben een aantal keren op Turijn gevlogen (voor Cervinia), de laatste keer zelfs met een tussenstop in Parijs. Een rechtstreekse vlucht is voor mij véél sneller dan de auto. Reistijd 20min naar Schiphol, inchecken gaat tegenwoordig razendsnel, vliegtijd 2u. Turijn is erg klein, bagage ca 10-15min, auto ophalen 10m, rijden naar Cervinia 1,5 uur. Zeg totaal 6u. Met de auto kost me minimaal 11u.
Maar het grootste voordeel vind ik dat het relaxt is. Steeds korte stukjes, bakje koffie tussendoor. Alles op je gemak, even op Schiphol rond neuzen. Ik vind het ideaal.

*bericht bewerkt door DrPhil op 30 okt 2018 10:37

De autokostenberekening begrijp ik niet.
DrPhil op 30 okt 2018 10:36

Wat begrijp je niet @DrPhil?
Wat ik niet begrijp is dat @Gigi alléén benzine rekent , wat met mijn vraag om rekening te houden met afschrijfkosten, vlugger onderhoud …in Belgie krijg van de werkgever 35 €cent per km (=berekende kostprijs alles inbegrepen wanneer je met eigen wagen in opdracht rijdt)

Born to run. B.S.

@Waah

Bussen pikken je op aan gereglementeerde carpoolparkings, is echter NIET aan te raden ivm veiligheid…diefstal vandalisme.
Ook zijn er in Midden -Limburg 2 afgesloten beveiligde, verlichte parkings waar je voor een snoepcent je wagen kan stallen.
Sommige van dit soort reisorganisaties stopt zelfs hier (bijv… Snowmania)

Born to run. B.S.

De autokostenberekening begrijp ik niet.
Ik ben een aantal keren op Turijn gevlogen (voor Cervinia), de laatste keer zelfs met een tussenstop in Parijs. Een rechtstreekse vlucht is voor mij véél sneller dan de auto. Reistijd 20min naar Schiphol, inchecken gaat tegenwoordig razendsnel, vliegtijd 2u. Turijn is erg klein, bagage ca 10-15min, auto ophalen 10m, rijden naar Cervinia 1,5 uur. Zeg totaal 6u. Met de auto kost me minimaal 11u.
Maar het grootste voordeel vind ik dat het relaxt is. Steeds korte stukjes, bakje koffie tussendoor. Alles op je gemak, even op Schiphol rond neuzen. Ik vind het ideaal.

DrPhil op 30 okt 2018 10:36

Dit is inderdaad het grootste verschil, de reis opknippen in stukjes. Daardoor voelt het nog veel korter dan het netto verschil tussen auto en vliegtuig. Transfer is altijd even goed uitzoeken, soms is het voordelig met een taxi (grotere groep) en soms met ov.

in Belgie krijg van de werkgever 35 €cent per km (=berekende kostprijs alles inbegrepen wanneer je met eigen wagen in opdracht rijdt)

dan58 op 30 okt 2018 10:59

Dan zou een tripje op en neer naar de Alpen €700 gaan kosten met de auto. Is ook niet helemaal realistisch denk ik.
In Nederland wordt vaak gerekend met 19 cent/km. Dat zou uitkomen op 380 euro voor 2000 km (retour Alpen). Is denk ik meer in de buurt van waar ik zelf mee zou rekenen. Hoewel ik dat bedrag nooit op die manier verkocht zou krijgen aan mee-rijders die hun deel willen bijdragen, denk ik.
Dat alleen brandstof te weinig is (alleen de variabele kosten), dat snap ik. Maar wat dan wel een realistisch bedrag is… En wat nou als je vliegtickets in een aanbieding krijgt? Enz. enz. Daarom wil ik ook niet alleen op ed prijs kijken, maar op het totale plaatje.

En de trein? Ik kijk elk jaar weer of dat interessant is, maar blijft nog zo duur. Zo jammer! De EU zou daar eens waar subsidie naartoe moeten gooien om mensen uit het vliegtuig en in de trein te krijgen. Ik zou het zo doen. Met hoge snelheid en een kop koffie naar je bestemming zoeven en op het station in het centrum van je dorp van bestemming uit stappen.

Erikkoridon op 30 okt 2018 07:53

Helemaal mee eens! Dan zouden wij ook met de trein gaan.

Dennis12 op 30 okt 2018 10:26

De trein heb ik even bekeken als mogelijke optie.
Op en af van Hasselt (dichtstbijzijnde station) naar Innsbruck.
Snelste: 09u40 minuten
Langste: 14u38 minuten
telkens enkele keren (3 of 4x) overstappen
Goedkoopste (2e klasse) 275
Duurste (2e klasse) 472

Simulatie gedaan voor 2 personen, heen en terug van 23 tot 26 november: kostprijs 545,80 euro (allergoedkoopste optie zonder reservering zitplaats wat nog eens 36 euro kost) en bijna 26 uren reistijd.

Tel daar dan nog plaatselijke transfers bij en huur materiaal (ipv al dat gesleep met eigen schoenen en ski’s op de trein) en je weet het wel.

Bla, bla, bla.

19ct lijkt me best een redelijke kilometerprijs - afhankelijk van je soort auto natuurlijk.

Een koffer, een skischoenentas, een helmtas, mijn skis en een handtas. Kan ik gewoon niet allemaal tegelijk dragen. en ik neem nog vaak 2 paar skis mee ook. In de kofferbak kan het allemaal makkelijk. (huren materiaal geen optie voor me) Tijd en geld, tja…speelt eigenlijk geen rol. Laat dat vliegtuig maar, leuk voor in de zomer als ik maar één koffer heb.

Nog even los van de rijtijd en evt. files: ik heb wel eens 10u gereden mer regen. Dat vind ik ook geen pretje.

Een koffer, een skischoenentas, een helmtas, mijn skis en een handtas. Kan ik gewoon niet allemaal tegelijk dragen. en ik neem nog vaak 2 paar skis mee ook. In de kofferbak kan het allemaal makkelijk. (huren materiaal geen optie voor me) Tijd en geld, tja…speelt eigenlijk geen rol. Laat dat vliegtuig maar, leuk voor in de zomer als ik maar één koffer heb.

SkiBeppie op 30 okt 2018 11:47

Speciale tas kopen, kan alles in. En kost meestal maar € 25 enkele reis. Ik zit meestal op 20kg (ski’s, schoenen, helm, alle kleding etc), max is 25kg. Mijn tas heeft wielen, is oprolbaar, dus ook heel makkelijk te vervoeren. Als je een deel in je handbagage stopt, kun je zelfs twee paar ski’s meenemen.
Mijn handbagage haak ik aan mijn skitas. Of op mijn rug. Perfect systeem.
In de handbagage passen ook de skischoenen. Die mag je ook meenemen de cabine in.
Je kunt alleen geen mud aardappelen meenemen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 30 okt 2018 12:05

Randstad-Monte Rosa is deur tot deur via Malpensa vliegen in 6 uur+ en met auto rijden 12 uur+. Vliegticket vanaf 25 euro enkele reis, autohuur Malpensa vanaf 3 euro per dag, ex afkoop eigen risico.

autohuur Malpensa vanaf 3 euro per dag, ex afkoop eigen risico.

nr49 op 30 okt 2018 12:29

Geen 0 vergeten?

Bla, bla, bla.

autohuur Malpensa vanaf 3 euro per dag, ex afkoop eigen risico.

nr49 op 30 okt 2018 12:29

Geen 0 vergeten?

bartvwg op 30 okt 2018 12:37

nee!

autohuur Malpensa vanaf 3 euro per dag, ex afkoop eigen risico.

nr49 op 30 okt 2018 12:29

Geen 0 vergeten?

bartvwg op 30 okt 2018 12:37

nee!

nr49 op 30 okt 2018 12:47

Dat is dan zo’n 3-wieler-tuk-tukje? ;)

Bla, bla, bla.

autohuur Malpensa vanaf 3 euro per dag, ex afkoop eigen risico.

nr49 op 30 okt 2018 12:29

Geen 0 vergeten?

bartvwg op 30 okt 2018 12:37

nee!

nr49 op 30 okt 2018 12:47

Dat is wel heel goedkoop inderdaad!
MEestal heb je wel een wat grotere auto nodig als je met 2 personen skis in de auto moet doen.

Randstad-Monte Rosa is deur tot deur via Malpensa vliegen in 6 uur+ en met auto rijden 12 uur+. Vliegticket vanaf 25 euro enkele reis, autohuur Malpensa vanaf 3 euro per dag, ex afkoop eigen risico.

nr49 op 30 okt 2018 12:29

3 euro per dag? Dan huur ik daar mijn auto IPV dat ik zelf eentje koop! Dat is geen geld…

Dat is wel heel goedkoop inderdaad!
MEestal heb je wel een wat grotere auto nodig als je met 2 personen skis in de auto moet doen.

Slim op 30 okt 2018 12:59

Vanaf 3 euro is meestal een Pandaatje.

3 euro per dag? Dan huur ik daar mijn auto IPV dat ik zelf eentje koop! Dat is geen geld…

Waah op 30 okt 2018 13:06

Inderdaad, parkeren bij Malpensa is duurder.

*bericht bewerkt door nr49 op 30 okt 2018 13:07

In het voorbeeld wordt er gesproken van tranferkosten ad. EUR 168,-. Ik ga zelf toevallig in januari ook naar Saalbach met het vliegtuig. Ik heb het treinticket vanaf Innsbruck Hbf al aangeschaft (Sparpreis). Inclusief de kosten van de bus gaat me dat EUR 11,40 kosten. Dat is is dus ruim EUR 150,- voordeliger dan het gebruikte voorbeeld.

Ik weet niet hoe lang de transfer met de taxi duurt? Met de bus + trein + bus ben ik in 3 uurtjes in Saalbach vanaf Innsbruck airport. Ik vond dit zelf een prima alternatief.

RV op 30 okt 2018 10:30

In het voorbeeld vliegen we op Salzburg zoals Sunweb hiervoor als suggestie geeft. Dat is 1.40u reistijd, de transferprijs is een retourrit. Drie uur natransport is natuurlijk wel lang.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

KLM op Zürich is tegenwoordig vaak veel goedkoper dan met ‘low cost’ Transavia op Innsbruck. Zürich werkt ook goed voor West-Oostenrijk

Klopt, van onze groep hebben diverse mensen 2 maanden geleden al voor amper € 100 een retour Munchen (voor eind jan) gekocht tijdens de “werelddeal weken”.
En voor W Oostenrijk is Zurich ook een prima uitvalsbasis

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 30 okt 2018 13:17

Rob

Dat alleen brandstof te weinig is (alleen de variabele kosten), dat snap ik.

GiGi op 30 okt 2018 11:20

Niet mee eens. Juist WEL alleen de variabele kosten rekenen.
Denk aan de term Overcapaciteit die je misschien nog herinnert van Economielessen.

Uitgangspunt is namelijk dat je al een auto hebt, inclusief verzekering, periodiek onderhoud, wegenbelasting en winterbanden. Die heb je niet aangeschaft voor wintersport, maar voor dagelijks gebruik.
Je afschrijving is in de basis gewoon linear (vast bedrag per jaar) en het aantal gereden kilometers beinvloedt dit maar zeer beperkt, tenzij het extreem veel of weinig is.
Daar heeft die wintersport, 2000 km, vrij weinig invloed op. Idem voor je banden, die slijten wat harder door die rit. Dus prima om een stelpostje erbij te nemen, maar er is niks mis mee om alleen de directe kosten te berekenen.

*bericht bewerkt door Jay op 30 okt 2018 13:21

Je vergeet (eerder) onderhoud. En vooral winterbanden slijten hard.

Eindhoven Airport ligt in mijn achtertuin. Een vlucht om 7.00 resulteert dat ik tussen 10 en 10.30 bovenaan de Hohe Salve sta (uitstappen station Hofpgarten) (ik vertrek om 6 van huis). Geluk van dichtbij een vliegveld wonen en
daarnaast: geen autobahnleed is mij heel veel waard.

@Shane
Hoe kom je daar nou bij? Omdat ik me hier zo verbaas over het chronische klimaatontkennen ben ik zelf nog niet van het milieu! ;-)

Wunderkammer op 30 okt 2018 10:22

Ergens wel van op de hoogte zijn, maar er vervolgens niet naar handelen, dat is toch net zozeer een vorm van ontkennen? ;-)

Voor mij auto of bus
Ik mag medisch gezien niet vliegen (eind nov weer eens navragen of het nu eindelijk weer mag)
Dus dit jaar weer met de auto naar Flachau met een overnachting op de heenreis.
Terug reis zien we wel of we nog een overnachting pakken

Randstad-Monte Rosa is deur tot deur via Malpensa vliegen in 6 uur+ en met auto rijden 12 uur+. Vliegticket vanaf 25 euro enkele reis, autohuur Malpensa vanaf 3 euro per dag, ex afkoop eigen risico.

nr49 op 30 okt 2018 12:29

3 euro per dag? Dan huur ik daar mijn auto IPV dat ik zelf eentje koop! Dat is geen geld…

Waah op 30 okt 2018 13:06

Die 3 euro per dag wordt groots aangekondigd als je zoekt op Google, maar als je iets probeert te boeken, krijg je geen 3 euro per dag is mijn ervaring. Of is het jou al eens gelukt voor die 3 euro?

In het voorbeeld wordt er gesproken van tranferkosten ad. EUR 168,-. Ik ga zelf toevallig in januari ook naar Saalbach met het vliegtuig. Ik heb het treinticket vanaf Innsbruck Hbf al aangeschaft (Sparpreis). Inclusief de kosten van de bus gaat me dat EUR 11,40 kosten. Dat is is dus ruim EUR 150,- voordeliger dan het gebruikte voorbeeld.

Ik weet niet hoe lang de transfer met de taxi duurt? Met de bus + trein + bus ben ik in 3 uurtjes in Saalbach vanaf Innsbruck airport. Ik vond dit zelf een prima alternatief.

RV op 30 okt 2018 10:30

In het voorbeeld vliegen we op Salzburg zoals Sunweb hiervoor als suggestie geeft. Dat is 1.40u reistijd, de transferprijs is een retourrit. Drie uur natransport is natuurlijk wel lang.

Roel op 30 okt 2018 13:13

Vanaf Salzburg Flughafen naar Saalbach is het slechts 2 uur naar Saalbach met de bus. Een retourtje heb je al voor EUR 30,-. Voor wat betreft het natrantsport vanaf Innsbruck Flughafen: een relaxte treinrit door het mooie Oostenrijkse landschap langs allerlei andere skigebieden vind ik niet echt een straf:)

*bericht bewerkt door Rinie op 30 okt 2018 14:37

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie