BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Winterbanden vanaf 2019-2020 verplicht in Franse Alpen

Winterbanden vanaf 2019-2020 verplicht in Franse Alpen

Rogier op 3 oktober 2018 · 42 reacties

Nu alleen verplicht bij zo'n bord, maar zometeen altijd verplicht?
Nu alleen verplicht bij zo'n bord, maar zometeen altijd verplicht?

Wij hebben al veel geschreven over winterbanden, en de mogelijke verplichtingen. In de Franse Alpen zijn de regels vaag en ondoorzichtig. Daar komt vanaf volgend jaar verandering in. Dat is goed nieuws want waarschijnlijk zullen de beruchte wegen richting skigebieden als Val Thorens of La Plagne minder problemen en files opleveren als iedereen braaf met goed materiaal de berg oprijdt!

De regels nu

Momenteel zijn winterbanden in Frankrijk niet landelijk of regionaal verplicht. Je hoeft ook geen kettingen mee te hebben. Maar, er is een grote maar, op verschillende bergcols en bij winters weer kunnen deze ‘equipement speciaux’ wel verplicht worden gesteld. Dus als het hard sneeuwt kan het gebeuren dat je alleen door mag met winterbanden en/of kettingen. Vaak wordt dit met borden aangegeven. Er is dus niets sowieso verplicht, maar richting een skigebied kunnen kettingen en/of winterbanden wel verplicht worden. Daarom is het verstandig om altijd kettingen mee te hebben als je naar Frankrijk gaat. Soms laten gendarmes je alleen door met kettingen (ook als je winterbanden hebt).

Nu komt dit nog te vaak voor in de Franse bergen
Nu komt dit nog te vaak voor in de Franse bergen

Het probleem

Het probleem is nu dat teveel wintersporters, het merendeel Fransen uit de grote steden, met zomerbanden naar de wintersport vertrekken en vaak te lang wachten voordat ze kettingen omleggen. Dit levert enorme problemen op. Grote bergcols worden regelmatig afgesloten als er weer een paar auto’s of bussen tegen elkaar zijn gegleden. Ook komt het voor dat wintersporters zelfs geen kettingen mee hebben terwijl ze op zomerbanden rijden. Vervelend voor iedereen, en helemaal voor wintersporters die wel winterbanden hebben.

Lastig winterbandenland

Een deel van het probleem bij een winterband verplichting in Frankrijk is natuurlijk de enorme uitgestrektheid, zeker ook klimatologisch gezien, van het land. Zelfs de berg-departementen zijn klimatologisch enorm divers. Je kunt moeilijk verwachten dat iemand die in Nice woont (en nooit de bergen inrijdt) winterbanden omlegt. Dat willen ze volgend jaar oplossen door de departementale regering gemeentes aan te laten wijzen waar winterbanden verplicht zijn van 1 november tot 31 maart. We kunnen er natuurlijk op rekenen dat alle skigebieden onder deze verplichting gaan vallen, want het is natuurlijk heel raar dat Frankrijk met zoveel hooggelegen skigebieden geen duidelijke winterbandregeling heeft.

Het is goed nieuws voor iedereen die naar Franse skigebieden wil rijden
Het is goed nieuws voor iedereen die naar Franse skigebieden wil rijden

Goed nieuws

Deze regeling gaat er komen onder druk vanuit de Alpengemeenten. De lokale bevolking, met goede winterbanden en vaak zelfs 4x4s, is het zat dat als het op een zaterdag sneeuwt alle verkeersaders helemaal dichtslibben. Het is in de afgelopen winters zelfs meerdere keren voorgekomen dat mensen in gymzalen en dergelijke moesten overnachten omdat alle wegen helemaal vaststonden. Voor de meeste Nederlandse en Belgische wintersporters is deze verplichting dan ook goed nieuws. Het merendeel van jullie rijdt toch sowieso al met winterbanden en op deze manier zullen jullie minder last hebben van die 'wegslippende vakantieskiër uit Marseille' die op zijn zomerbanden aan de besneeuwde klim wilde beginnen.

Als iedereen met winterbanden zou rijden, zouden de files natuurlijk niet meteen oplossen maar we kunnen er zeker van zijn dat de problemen minder groot zijn. Het enige jammere aan deze gehele wetgeving is dat het pas voor de winter 2019-2020 is, en niet al komend seizoen.

Bronnen: France-info, Le Dauphine, Departement des Hautes Alpes

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Matthias123 3 oktober 2018 · 07:13
    Leuk hoor die wet, maar duidelijk is wel dat er verder niet over is nagedacht. Waarom maar tot 1 maart? Vaak is dan nog gewoon diep winters zodra je een klein beetje omhoog gaat...
    Born to Ride
  • Birdheart 3 oktober 2018 · 08:42
    Vanwaar de keuze om een jaar te wachten? Dit bericht verspreiden naar de departementen een bericht in de krant en op tv.
    Mag toch niet meer dan een week kosten.
    als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?
  • Gaston 3 oktober 2018 · 09:02
    Goede wet!

    Wat betreft de specificaties Rogier, alleen M&S, het sneeuwvlokje, of het bergje op de band? Kortom, een echte winterband of mag men ook kiezen voor all-season (hoop het niet).
    Tijd voor een uitpakparty?!
  • tokko 3 oktober 2018 · 09:10
    Zeer goed, al moet ik voor de eerlijkheid zeggen dat ik vorige winter ook op zomerbanden ben gegaan maar wel met sneeuwkettingen tot een hoogte van 1350 meter. Mijn banden konden nog een paar maand meegaan en het hele wisselen en aankopen van nieuwe banden heb ik gewoon uitgesteld toen. Ben ook wel benieuwd of 4 seizoensbanden zijn toegelaten?
  • Rogier admin 3 oktober 2018 · 09:17
    @birdheart wetten invoeren kost wel meer tijd dan dat.

    @gaston naar wat ik vernomen heb echte winterbanden dus met sneeuwvlokje. Maar daar durf ik niets nog niet zekerheid over te zeggen. Het kan natuurlijk nog aangepast worden. Misschien de MS banden ook...
    Click. Click. Peace
  • Rogier admin 3 oktober 2018 · 09:18
    @tokko het gaat best vaak prima, maar als het niet gaat, gaat het niet. En op winterbanden gaat het altijd.
    Click. Click. Peace
  • DrPhil 3 oktober 2018 · 09:27
    Gaan ze dan ook de profieldiepte voorschrijven cq controleren?
    Ik zit al rond de 4mm.
  • Matthias123 3 oktober 2018 · 09:29
    Gaan ze dan ook de profieldiepte voorschrijven cq controleren?
    Ik zit al rond de 4mm. DrPhil op 3 okt 2018 09:27


    Dat mag ik wel hopen, onder de 4mm kan je net zo goed op een goede zomerband rijden.
    Born to Ride
  • DrPhil 3 oktober 2018 · 09:37
    Winterbanden met weinig profiel niet gelijk aan zomerband
    Uit onderzoek van de ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, bleek dat winterbanden ook bij een verlaagd profiel nog beter presteren op een besneeuwd wegdek dan zomerbanden.

    ÖAMTC
    Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 8 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg.
  • Marijnt 3 oktober 2018 · 09:40
    Mooi! Gewoon duidelijkheid en zeker veel beter voor de veiligheid van alle wintersporters en lokale bewoners.
  • Matthias123 3 oktober 2018 · 09:41
    Winterbanden met weinig profiel niet gelijk aan zomerband
    Uit onderzoek van de ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, bleek dat winterbanden ook bij een verlaagd profiel nog beter presteren op een besneeuwd wegdek dan zomerbanden.

    ÖAMTC
    Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 8 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg.DrPhil op 3 okt 2018 09:37


    Met 4 millimeter inderdaad wel, onder de 4 millimeter niet meer.
    Born to Ride
  • DrPhil 3 oktober 2018 · 09:51
    Duitsland en Italië (Aosta) kennen geen minimale profieldiepte.
  • Rogier admin 3 oktober 2018 · 09:51
    Ja natuurlijk zal profieldiepte erbij horen. En daar is Frankrijk sowieso best streng in.
    Click. Click. Peace
  • Rogier admin 3 oktober 2018 · 09:53
    Duitsland en Italië (Aosta) kennen geen minimale profieldiepte. DrPhil op 3 okt 2018 09:51

    Maar ik neem wel aan dat de band in goede staat moet zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je in Duitsland met compleet opgereden winterbanden wegkomt....

    Maar het is een non discussie want voor je eigen veiligheid is het dom om lang door te rijden met banden van minder dan 4 mm
    Click. Click. Peace
  • DrPhil 3 oktober 2018 · 09:57
    Duitsland en Italië (Aosta) kennen geen minimale profieldiepte. DrPhil op 3 okt 2018 09:51

    Maar ik neem wel aan dat de band in goede staat moet zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je in Duitsland met compleet opgereden winterbanden wegkomt....

    Maar het is een non discussie want voor je eigen veiligheid is het dom om lang door te rijden met banden van minder dan 4 mmRogier op 3 okt 2018 09:53

    Opmerkelijk genoeg kennen best veel landen een minimale profieldiepte van maar 3mm: Zweden, Noorwegen, Letland, Slovenië.
    Zweden en Noorwegen zullen toch echt wel weten of 3mm verantwoord is, lijkt me.
  • Rogier admin 3 oktober 2018 · 10:06
    Het gaat er bij die regelgeving om dat niet alleen het icoontje geldt maar er ook naar profiel wordt gekeken. Want anders kun je de banden tot slicks oprijden.

    Ik weet niet welke profieldiepte Frankrijk aan gaat houden. Echter te lang doorrijden op versleten banden is niet goed, daar moet je het toch mee eens zijn.
    Click. Click. Peace
  • Matthias123 3 oktober 2018 · 10:08
    "Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 8 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg. En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband."

    Aldus Kwik-fit. Onder die 4mm wordt het heel snel nog veel minder, wat testen ook uitwijzen. Ik vind een wettelijk minimum van 3mm wel goed, in alle andere landen is het 1,6mm. Naast dat het 3mm minimum is, is ook daar het advies om ze bij minder dan 4mm al te vervangen. In Nederland is bij zomerbanden 1,6mm ook het minimum, maar ik zou bij regenachtig weer ook echt niet graag op zomerbanden van 1,6mm willen rijden. Is het wettelijk toegestaan: ja, is het verstandig: nee!
    Born to Ride
  • DrPhil 3 oktober 2018 · 10:10
    Ik weet niet welke profieldiepte Frankrijk aan gaat houden. Echter te lang doorrijden op versleten banden is niet goed, daar moet je het toch mee eens zijn.Rogier op 3 okt 2018 10:06Uiteraard. Zomerbanden op 1,6mm zijn natuurlijk ook niet bepaald veilig meer in flinke regen. Maar het vreemde is dat sommige landen 4mm voorschrijven (Oostenrijk, Zwitserland), sommige landen 3mm (Zweden, Noorwegen) en sommige landen dus helemaal niks (Duitsland, Italië). Daarom vroeg ik het me af.
    *bericht bewerkt door DrPhil op 3 okt 2018 10:13
  • Jay 3 oktober 2018 · 10:30
    Opvallend dat het juist de fransen zelf zijn die op zomerbandjes naar de skigebieden trekken. Verklaarbaar omdat ze 'thuis' misschien nooit winterbanden nodig hebt. Maar juist als je zo dicht bij de alpen woont zal het niet incidenteel zijn dat ze gaan skiën. En dan toch iedere keer weer glijdend die berg op en af...
  • Birdheart 3 oktober 2018 · 10:49
    @Rogier ik snap dat wetten maken tijd kost. Maar ik verwonder me er wel over. Hoe kan het zijn dat een wet zo simpel als dit langer kost om te implementeren dan het bouwen van een villa met kelder ( uiteraard gerekend na het verkrijgen van een bouwvergunning)
    als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?
  • Rogier admin 3 oktober 2018 · 11:24
    Ik weet niet welke profieldiepte Frankrijk aan gaat houden. Echter te lang doorrijden op versleten banden is niet goed, daar moet je het toch mee eens zijn.Rogier op 3 okt 2018 10:06Uiteraard. Zomerbanden op 1,6mm zijn natuurlijk ook niet bepaald veilig meer in flinke regen. Maar het vreemde is dat sommige landen 4mm voorschrijven (Oostenrijk, Zwitserland), sommige landen 3mm (Zweden, Noorwegen) en sommige landen dus helemaal niks (Duitsland, Italië). Daarom vroeg ik het me af. DrPhil op 3 okt 2018 10:10

    Met spijkerbanden (erg gebruikelijk in noorwegen) maakt die mm weer minder uit. En in natte sneeuw en smeltwater is meer profiel ook goed, wat vaker voorkomt in de Alpen dan in het noorden. Maar inderdaad raar dat er verschil is.

    @Birdheart
    Van de andere kant is het wel fijn dat alle bandenboeren nu de tijd hebben om winterbanden voor alle renaults te bestellen 😃
    Click. Click. Peace
  • Errant 3 oktober 2018 · 11:28
    @Rogier ik snap dat wetten maken tijd kost. Maar ik verwonder me er wel over. Hoe kan het zijn dat een wet zo simpel als dit langer kost om te implementeren dan het bouwen van een villa met kelder ( uiteraard gerekend na het verkrijgen van een bouwvergunning)Birdheart op 3 okt 2018 10:49
    Omdat een villa met kelder bouwen een eenvoudiger opdracht is?
    Als ze het er snel door zouden duwen voor deze winter krijg je het effect dat je winterbanden zullen geleverd worden in mei.
    Ook de mensen die nog net M+S banden geplaatst hebben gaan niet zo blij zijn.
  • Matthias123 3 oktober 2018 · 11:45
    @Rogier ik vermoed dat het een stukje tegemoetkoming is. Een wettelijk minimum is vaak een grens waaronder of waarboven iets echt niet meer kan. In Nederland en veel andere landen is het minimum voor zomerbanden 1.6mm daaronder is gewoon echt meer te doen. Maar voor eigen veiligheid is het advies van zowel de ANWB als de overheid om je banden al bij 2mm te vervangen. Zo zal dat ook in die Scandinavische landen zijn. 4mm is advies, 3mm is wettelijk minimum. In Duitsland heb je veel meer een grijs gebied. Daar moet je in het bezit zijn van deugdelijke winterbanden. Iedereen zal begrijpen dat een winterbanden met 2,5mm geen deugdelijke winterbanden meer zijn...
    Born to Ride
  • Waah 3 oktober 2018 · 12:31
    voor de kosten van winterbanden kan ik ook vliegen naar wintersport. Doe ik dat liever ^_^
  • Rogier admin 3 oktober 2018 · 12:55
    @Waah Mwah, door het gebruik van winterbanden slijten je zomerbanden ook minder snel. Zo heel veel duurder is het rijden met winterbanden niet in mijn optiek.
    Click. Click. Peace
  • Waah 3 oktober 2018 · 13:32
    @Waah Mwah, door het gebruik van winterbanden slijten je zomerbanden ook minder snel. Zo heel veel duurder is het rijden met winterbanden niet in mijn optiek. Rogier op 3 okt 2018 12:55
    Klopt, mits je zelf de banden wisselt en kan uitbalanceren, of een extra set velgen + banden hebt en zelf wisselt.Anders kost het toch extra 😉

    Als je in de bergen woont, of een plek waar veel sneeuw valt, zeker doen. Zelf heb ik de luxe om dan gewoon thuis te kunnen blijven, voor die 3 dagen per jaar dat hier sneeuw ligt. (gemiddeld)
    *bericht bewerkt door Waah op 3 okt 2018 13:33 (20% bewerkt)
  • Sneeuwbaard 3 oktober 2018 · 17:55 Beter één plank onder de voet, dan twee latten in de hand.
  • Matthias123 3 oktober 2018 · 18:04
    https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/682108/7a65cfb69...Sneeuwbaard op 3 okt 2018 17:55

    Kijk dat schept een hoop duidelijkheid. Een aantal oerformances worden onder de 4mm echt dramatisch minder.
    Born to Ride
  • Piefke 3 oktober 2018 · 19:09
    @Rogier, ik lees op andere sites dat de plicht t/m 31 maart is?
    Lijkt mij ook logischer om te hanteren.
    *bericht bewerkt door Piefke op 3 okt 2018 19:10 (19% bewerkt)
    Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.