Winterbanden

Je ontkomt tegenwoordig niet meer aan winterbanden wanneer je richting de sneeuw rijdt. Al voordat je in de Alpen aankomt, geldt er een winterbandenplicht in bijvoorbeeld Duitsland. Maar ook zonder deze verplichtingen, is het verstandig om goede winterbanden onder je auto te leggen. Winterbanden bieden meer grip en daarmee veiligheid in winterse omstandigheden. Hiermee maak je de rit naar de sneeuw veiliger en zorgelozer. Er zijn echter wel een paar zaken waar je op moet letten bij de keuze voor een goede (maat) winterband. Op deze pagina helpen we je bij de aanschaf van goede winterbanden en lees je waar welke regels gelden.

Wanneer winterbanden nodig?

Winterbanden komen het beste tot hun recht wanneer de temperatuur onder de 7°C daalt. Dankzij het zachtere rubber bieden deze banden meer grip wanneer het kouder wordt en er zich winterse condities voordoen. Denk hierbij aan sneeuw en zelfs ijzel. Ondanks de betere grip, zijn winterbanden geen wondermiddel. Een aangepaste rijstijl blijft het allerbelangrijkste, meer over rijden in de sneeuw kun je hier lezen. We raden aan om je zomerbanden te vervangen voor winterbanden wanneer de temperatuur onder de 10 graden komt, meestal rond oktober, november tot ongeveer april als je in het voorjaar nog naar de Alpen trekt. In veel landen geldt dat winterbanden verplicht zijn tussen ongeveer half oktober en april. Meer hierover verderop op deze pagina.

Hoe herken je een winterband?

Een winterband is een band die speciaal is ontworpen voor het rijden in koude condities en op sneeuw. Fabrikanten maken een winterband door het gebruik van zachter rubber en een speciaal profiel. Winterbanden hebben een grote hoeveelheid lamellen in het profiel. Hierdoor wordt de band continu sneeuwvrij gemaakt tijdens het rijden. Het zachtere rubber zorgt voor een betere grip bij koude omstandigheden. Als algemene stijlregel wordt 7°C als de grens voor het gebruik van winterbanden gegeven.

Profiel van een winterband
Deze band is te herkennen als winterband dankzij de lamellen

Wat betekenen de symbolen op de winterband?

Een winterband heeft een symbool van drie bergjes en een sneeuwvlok. Om dit symbool te mogen plaatsen moet de band een remtest doorstaan in Europa en een tractietest in de Vernigde Staten. Dit symbool geeft slechts aan dat het aan de minimale eisen voldoet. Er bestaan alsnog enorme verschillen in kwaliteit van de winterbanden. Niet iedereen heeft ook dezelfde winterbanden nodig. Logisch, want wanneer je iedere winter meer dan 100 dagen in de sneeuw wilt rijden, heb je andere banden nodig dan wanneer je vanuit Nederland of België één keer per jaar naar de Alpen rijdt en niet eens zeker weet of je wel door de sneeuw zult rijden.

Wat is een M+S-band?

Er is nogal wat onduidelijkheid over wat precies een winterband is. Zo hebben sommige banden groot M+S op de band staan. Dit staat voor mud + snow. Je zou denken dat dit een goede winterband is. Echter bandenfabrikanten mogen dit naar eigen inzicht op iedere band zetten. Er hoeft geen enkele test gehaald te worden om dit predicaat te mogen voeren. Dit symbool komt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen op banden. Wil je een zekerder van je zaak zijn, kies dan voor een band met de bergjes en de vlok. Let op in Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland moeten banden het ‘drie bergjes en sneeuwvlok’-symbool hebben om als winterband gezien te worden.

Het M+S logo plus het drie bergjes en een sneeuwvlok logo

Zijn all-seasonbanden ook goede winterbanden?

Naast de echte winterbanden heb je tegenwoordig ook steeds meer all-seasonbanden. Dit zijn banden die volgens de fabrikanten goed presteren in de winter en in de zomer. In Nederland kan dit een goede keuze zijn. Echter moet je er goed van bewust zijn dat deze banden altijd een compromis zijn. Zo zijn de banden in de winter minder goed dan goede winterbanden en in de zomer duidelijk minder goed dan goede zomerbanden. Let hierbij op je rijstijl. Natuurlijk gelden de verplichte profieldieptes en coderingen ook voor deze banden mocht je met deze banden naar de Alpen rijden. Meer over de regels per land verderop op deze pagina.

Winterband vs All-seasonband
Links een winterband en rechts een all-seasonband

Snelheidscodering bij winterbanden

Banden hebben een snelheidscodering. Dat is de maximale snelheid die met deze band gereden mag worden. Banden behoren in principe een snelheidscodering te hebben die hoger ligt dan de maximale snelheid van de auto. Je mag een band monteren met een lagere snelheidscodering. Doe je dat en rij je door Duitsland dan moet je echter een sticker plaatsen in het gezichtsveld van de bestuurder waar de maximale snelheid opstaat.

Welk maat winterband?

Gebruik alleen banden met de voorgeschreven bandenmaat van je auto. Deze vind je in het instructieboekje van je auto. Mocht je erg brede banden hebben dan is het raadzaam om smallere banden (welke voorgeschreven zijn) te monteren. Eventueel met bijpassende velgen. Voor banden geldt in principe hetzelfde als voor ski’s: hoe breder de band, hoe beter de band glijdt over de sneeuw, maar in tegenstelling tot ski’s wil je dat met winterbanden niet.

Wat is de verplichte profieldiepte van een winterband?

Winterbanden hebben effect omdat ze een speciaal zacht rubber gebruiken en een speciaal, dieper, profiel. Waar bij normale banden in Nederland een profieldiepte van minimaal 1,6 mm wordt voorgeschreven, is een minimale profieldiepte waarbij winterbanden effectief zijn 4 mm. Sterker nog, in de meeste landen met een winterbandenverplichting geldt een minimale profieldiepte. In bijna alle Alpenlanden is deze 4 mm, dit geldt natuurlijk voor zowel de sneeuwvlokbanden als voor de M+S banden. Met minder profieldiepte wordt de band dus niet meer als winterband gezien. Maar let op, het is ook niet opeens een zomerband. De band is daarna gewoon ‘op’! Op sommige banden staat een markering op de band, als deze is weggesleten is je band niet meer effectief als winterband.

Lees hier meer over het gebruik van winterbanden in de zomer.

Tips voor het kopen van winterbanden

Er is een enorm verschil tussen het gebruik van een winterband door een Alpenbewoner die elke dag op zoek gaat naar verse poeder en een Nederlandse wintersporter die één of twee keer per jaar naar een skigebied rijdt en daar soms de hele week zijn auto niet meer gebruikt. Gelukkig bestaan er ook verschillende winterbanden en dus kan iedereen de meest geschikte winterband voor zichzelf vinden. Bedenk wel dat je altijd een compromis kiest. Er is geen enkele band die overal goed op scoort. Zoek je bijvoorbeeld een perfecte band voor in de diepe sneeuw, dan zal deze op een droge weg duidelijk meer geluid maken en minder soepel rollen.

Winterbanden voor Nederland, België of de Alpen

Het spreekt voor zich dat als je voornamelijk in de Benelux rijdt je een andere band zoekt, dan wanneer je je auto elke dag door de diepe sneeuw laat ploegen. Als je één keer per jaar naar de Alpen rijdt, is de kans dat je door diepe sneeuw rijdt helemaal niet zo groot. En in het ergste geval kun je dan zelfs de kettingen omgooien. Je kunt dan dus beter een band zoeken die minder energie verbuikt en beter scoort op natte en droge wegen, dan de score in de sneeuw en op ijs. Als je veel kilometers maakt, is het ook verstandig om te kijken naar de slijtagescore van de band. Een Alpenbewoner die weinig kilometers rijdt, zal zich minder zorgen maken om slijtage maar juist een betere grip willen in de sneeuw. Maar bedenk hierbij dat een een goede uitlijning en de goede bandenspanning in de praktijk vaak belangrijker is.

Winterbandentest

Om te weten waarop banden goed scoren bestaan er gelukkig zeer goede winterbandentesten. Vooral de test van de Duitse ADAC staat als erg goed bekend, maar er zijn er meer. Let wel op dat je de goede testen bekijkt, testen die op jouw auto en bandenmaat van toepassing zijn. Daarnaast kun je op autofora veel gebruikerservaringen vinden. Het is belangrijk om nauwkeurig te kijken wat voor band je zoekt en waarvoor je hem precies gebruikt.

Condities waar winterbanden zeer belangrijk zijn
Condities waar winterbanden zeer belangrijk zijn

Wetgeving

Nederland en België kennen geen winterbandenplicht, maar om in de Alpen te komen rij je vaak wel door landen waar winterbanden verplicht zijn. Denk aan Duitsland en Luxemburg maar ook in de Alpenlanden bestaat er een (al dan niet lokale) winterbandenplicht. Heb je niet de juiste banden dan kan je dit een boete opleveren, maar kun je bij een ongeluk ook aansprakelijk worden gesteld. Bij winterbanden geldt in bijna alle landen een minimale profieldiepte van 4 mm.

Naast winterbanden is er ook regelgeving voor sneeuwkettingen. Deze zijn in Nederland verboden, in de andere genoemde landen zijn deze toegestaan, en soms verplicht. De maximumsnelheid met kettingen is 50 km/h. Dat is meer dan genoeg, want als je sneeuwkettingen nodig hebt, wil je niet harder rijden. Zorg dat je dus altijd passende kettingen mee hebt in de auto. Lees hier meer over sneeuwkettingen.

Winterbanden in Duitsland

In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel. De Duitse wetgeving maakt een onderscheid tussen banden die vóór en vanaf 1 januari 2018 zijn geproduceerd (!).

  • Heb je winterbanden uit 2017 of ouder?
    Een band uit 2017 of ouder is volgens de Duitse wet een winterband als die is voorzien van een M+S-codering (‘mud + snow, modder + sneeuw’) op de zijkant.
  • Heb je winterbanden uit 2018 of nieuwer?
    Een winter- of vierseizoenenband die is geproduceerd vanaf 1 januari 2018 moet een sneeuwvloksymbool op de zijkant hebben om wettelijk als winterband aangemerkt te worden. Alleen een M+S-codering voldoet dus niet. Bij een overtreding loop je kans op een boete en kun je (mede)aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval.

Vanaf oktober 2024 vervalt dit onderscheid en gelden alleen banden met het sneeuwvloksymbool als winterband. M+S banden zijn dat niet meer voldoende tijdens winterse omstandigheden.

Winterbanden in Frankrijk

Binnen deze zone dien je winterbanden te gebruiken of kettingen in je auto te hebben liggen
Binnen deze zone dien je winterbanden te gebruiken of kettingen in je auto te hebben liggen

In de periode 1 november - 31 maart moeten weggebruikers (auto’s vrachtwagens en bussen) in de Franse bergen uitgerust zijn met winterbanden, óf je moet sneeuwkettingen /-sokken mee hebben in de auto. Je mag in principe dus op zomerbanden rijden, mits je sneeuwkettingen of -sokken in de auto hebt liggen. Dit geldt voor de 48 departementen van Franse berggebieden (Alpen, Corsica, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen). In deze gebieden zijn winterbanden of kettingen verplicht op wegen waar dat met een speciaal bord (zie afbeelding hierboven) staat aangegeven. De prefect van de departementen moet aangeven welke gemeenten en/of wegen onder deze verplichting vallen. Sommige departementen kiezen ervoor om deze verplichting in het hele departement te doen gelden. Dan zal er “sur l’ensemble du département" onder het verkeersbord staan en zul je het bord alleen zien bij het inrijden van het departement. Winterbanden moeten voorzien zijn van een M+S (Mud & Snow) markering + sneeuwvloksymbool op de zijkant van de band. Let op: we raden aan altijd op winterbanden te rijden. Zelfs waar geen winterbandenplicht geldt, kun je extra aansprakelijk worden gesteld bij een ongeluk als je met zomerbanden of met versleten winterbanden rijdt.

Lokaal kunnen ook sneeuwkettingen verplicht worden gesteld, in ieder geval waar het bord ‘B26’ '‘Chaînes à neige obligatoires’ staat. Lees alles over sneeuwkettingen in Frankrijk.

Bij dit bord is het gebruik van kettingen verplicht
Bij dit bord is het gebruik van kettingen verplicht

Winterbanden in Italië

Winterbanden zijn verplicht op wegen waar dat met een bord staat aangegeven. Die verplichting geldt in de periode van 15 november tot en met 15 april. Winterbanden moeten een M+S-markering (Mud & Snow) hebben op de zijkant van de band. In het Aostadal zijn winterbanden of sneeuwkettingen sowieso verplicht in de periode van 15 oktober tot en met 15 april.

Bij een overtreding loop je kans op een boete en kun je (mede)aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval. In Italië kan het zelfs gebeuren dat een deel van de letselschade niet wordt uitbetaald als je niet met winterbanden rijdt. Let ook op bij het huren van een auto in Italië. Bij sommige vliegvelden verhuren ze amper wagens met winterbanden.

In de zomer: van 15 mei t/m 15 oktober zijn winterbanden met een lager snelheidssymbool dan de maximumsnelheid van het voertuig in heel Italië verboden. Er worden forse boetes gegeven van € 419 tot € 1.682 en ook kan het kentekenbewijs worden ingevorderd.

Lokaal kunnen ook sneeuwkettingen verplicht worden gesteld. Lees alles over sneeuwkettingen in Italië.

Winterbanden in Oostenrijk

Winterbanden zijn van 1 november tot en met 15 april verplicht bij winterse omstandigheden, zoals (natte) sneeuw en ijzel. Winterbanden moeten minimaal 4 mm profiel hebben. Bij een overtreding loop je kans op een boete en kun je (mede)aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval.

Soms zijn sneeuwkettingen verplicht gesteld. Lees alles over sneeuwkettingen in Oostenrijk.

Winterbanden in Zwitserland

Winterbanden zijn verplicht op wegen waar dat met een bord staat aangegeven en moeten minimaal 4 mm profiel hebben. Bij een overtreding loop je kans op een boete en kun je (mede)aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval.

Lokaal kunnen ook sneeuwkettingen verplicht worden gesteld. Lees alles over sneeuwkettingen in Zwitserland.

Winterbanden in Luxemburg

In Luxemburg zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel.

Europees bandenlabel
Het Europees bandenlabel

Europees bandenlabel

Sinds 2012 heeft het Europese parlement ter vermindering van milieu-overlast en een veiliger verkeer het bandenlabel verplicht gesteld. Van alle testcriteria worden voor het bandenlabel alléén het externe afrolgeluid, brandstofefficiëntie en grip op nat wegdek getest. Deze drie criteria zijn vaak de zwakkere punten van een winterband, dus kijk niet raar op wanneer je winterband niet zo goed scoort op dit label. De meest interessante informatie die het label geeft is de remweg op nat wegdek. Dit bandenlabel geeft echter geen enkel uitsluitsel over de grip op sneeuw en ijs. Ook zegt het niks over de kans op aquaplanning, de handling en de zijdelingse grip op een nat wegdek. Daardoor blijven de branche-testen van groter belang. Wel kun je het label gebruiken als je tussen twee banden twijfelt die ongeveer gelijk scoren. Het label zou dan het verschil kunnen maken.