Nationale skitest piste: high-end ski's

Edo op 16 oktober 2018· 28 reacties

null

Afgelopen winter hebben we weer busladingen vol aan nieuwe ski’s mee de Alpen ingenomen om ze aan een grondige test te onderwerpen tijdens de nationale skitest piste in Val Thorens. Dit met als doel jou zo goed mogelijk te helpen bij het zoeken naar de juiste ski. In dit blog testen we de high-end ski’

Rondje door de snoepwinkel

Onze testdag van de ‘Toppers voor op de piste’ (in de volksmond ‘high-end’ ski’s) heeft veel weg van een groepje kinderen in een snoepwinkel. De merken sturen ons topkwaliteit ski’s voor de betere skiër. Dat kan van alles zijn, van een sportski tot en met een chique ‘cruiser’, maar in principe state-of-the-art. Logisch dus dat de testers staan te springen om orde in de chaos te scheppen! Onze uitvalsbasis was Club Med Val Thorens Sensations in het bekende gelijknamige Franse wintersportgebied.

De omstandigheden

Het snoep in de winkel was dit jaar weer heel interessant en aantrekkelijk, maar dat gold iets minder voor de inrichting van de winkel zelf. De ochtend begon namelijk met matig zicht en lichte sneeuwval. Het was door de sneeuwval moeilijk om stukken harde piste te vinden. Een lastige start van de testdag dus! Tegelijkertijd zijn de high-end ski’s zelden in zulke wisselende omstandigheden, van harde tot zachte en zelfs in verspoorde sneeuw, aan de tand gevoeld. Daardoor kwamen aspecten als demping en vergevingsgezindheid extra goed naar voren.

De indrukken

De vraag van testcoördinator Rolf Westerhof aan de fabrikanten was nagenoeg hetzelfde als vorig jaar:

null
Testcoördinator Rolf Westerhof

Je bent helemaal vrij om een ski te kiezen! Hier kun je bijvoorbeeld een nieuw spectaculair model in de schijnwerpers zetten. Of een model waarvan je denkt dat het voor veel wintersporters interessant is. Dat kan een sportski zijn, maar evengoed een supercruiser of een hele goede comfortski. Het betreft hier wel kwalitatief hoogwaardige ski’s, maar het is aan jou om een keuze te maken. Let op: het gaat hier nadrukkelijk om pisteski’s!

Verschillen en overeenkomsten

De afgelopen jaren hebben we vaak gezien dat de keuze viel op een echte sportski. Kort gezegd is een sportski een stabiele ski met uitstekende carvekwaliteiten. Eigenlijk is in de keuze van de fabrikanten niet zoveel veranderd, maar wel in de ski’s. De ski’s in deze categorie (en dus ook prijsklasse) zijn van steeds meer markten thuis. Zo bleek de smalste ski met slechts 65,5 mm onder de binding (Atomic) opvallend allround en vergevingsgezind, terwijl zijn afmetingen een aantal jaar geleden nog een garantie zouden zijn geweest voor een eenzijdig racemonster. Evengoed bleek de breedste ski met 84 mm onder de binding (K2) een vooral makkelijk te bedienen ski te zijn die juist geen technische eisen aan de skiër stelt. De grote gemene deler in deze test zijn dit jaar ski’s met een breedte van ongeveer 74 mm onder de binding. Wel zitten er verschillen in de radius. Een aantal modellen hebben een korte radius van ongeveer 13 meter, maar de meeste modellen zitten rond de 15 tot 17 meter radius.

null

Prijsstrijd

Het gaat hier om ski’s van hoge kwaliteit en dus ook uit een hogere prijsklasse. Het peloton zit tussen de 650 en 899 euro voor een skiset. De grootste uitzondering is de Wed’ze van Decathlon met zijn 300 euro. Stoer dat deze prijsvechter het wilde proberen in deze categorie, maar het verschil in kwaliteit blijkt echt evenredig met het verschil in prijs. In onze top 3 staan twee skisets van 900+ euro (Völkl en Atomic) en lijkt prijs dus ook een voorspeller van kwaliteit. Dynastar relativeert dat beeld enigszins met een topper voor 650 euro.

null

Testteam

Dean Molenaar, Othmar Hofmann, Gerke Deekens, Saskia Pieck, Bernadette Marquerink, Richard Molenaar (technisch coördinator) en Rolf Westerhof (testcoördinator).

Testresultaten

null

Atomic Redster X9c
// € 999,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 114-65,5-98,5 mm //
Radius: 15,4 m

De knalgroene, smalle (65,5 mm!) Redster X9 lijkt agressief. “Maar hij ziet er gespierder uit dan hij is”, vindt Richard. De X9 kan namelijk hard en agressief skiën, maar dat hoeft niet. Voor zo’n smalle ski is hij zelfs opvallend vergevingsgezind. Je kunt er alle soorten bochten mee maken, kort, lang, carvend, slippend, het maakt niet zoveel uit. De demping is heel goed, de buiglijn (flex) prettig en hij is superstabiel en tegelijkertijd speels. Een sportieve, snelle alleskunner voor vergevorderden tot en met experts.

null

Blizzard Quattro 8.0 Ti
// € 649,95

Testlengte: 1,74 m //
Breedte:125-80-108 mm //
Radius: 16 m

De Quattro 8.0 Ti is een soort ‘maak je niet te druk-ski’. Als je geen technisch wonder bent en dat je ook niet interesseert, maar je bent wel (ver)gevorderd, dan begeleidt hij je soepel door het skigebied. Het is een prima ski voor mensen die wat meer rechtop staan bijvoorbeeld. Hij draait makkelijk en het rutschen/slippen gaat heerlijk. De grip is goed, maar tegelijk merk je dat hij een voorkeur heeft voor zachtere sneeuw. Carven kan hij ook goed en de Quattro 8.0 is dan ook lekker stabiel. Het wisselen tussen carven en slippen/rutschen behoeft wel wat aandacht. Meer een lekkere cruise- dan een sportski.

null

Dynastar Speedzone 10Ti
// € 649,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 120-73-104 mm //
Radius: 15 m

De Speedzone 10Ti is een succesnummer. Hij heeft een mooie buiglijn (flex), is in al zijn facetten goed uitgebalanceerd en hij beheerst alle soorten bochten. De demping is heel goed, hij is stabiel en maakt mooie ronde carvebochten. Rutschen en slippen gaat ook lekker en wisselen tussen carven en slippen verloopt vlot. Hij is vergevingsgezind en geeft vertrouwen. Je moet wel actief en ‘naar voren’ skiën, zeker bij korte bochten. “Het is een ski die van een goede skiër een uitstekende skiër maakt”, zegt Gerke. NB: De Speedzone 10 is wat stijver dan de Speedzone 12 (getest bij de raceski’s)!

null

Elan Amphibio 16Ti2
// € 699,95

Testlengte: 1,72 m //
Breedte (mm): 121-73-104 mm //
Radius: 15,7 m

De Amphibio 16Ti2 is als vanouds een probleemloze pisteski die heel veel kan. Alles gaat eigenlijk makkelijk en hij stelt weinig technische eisen. Beschik je wel over veel techniek dan stelt hij ook nooit teleur. Hij is speels en vergevingsgezind. Bovendien is hij uiterst gehoorzaam: als je maar denkt aan carven gaat hij al. Wisselen naar rutschen/slippen? U zegt het maar! Hij is lekker energiek met een voorspelbare prettige rebound. “Een ski voor iemand die gemak zoekt, maar ook een betere skiër wil worden”, zegt Bernadette. Wees niet bang om hem relatief lang te nemen, want hij voelt lekker kort aan.

null

**Fischer **Progressor F19
// € 649,99

Testlengte: 1,77 m //
Breedte: 122-75-104 mm //
Radius: 13-17 m

De Progressor F19 is een hele sportieve ski, zonder te overdrijven. Je kunt er mee knallen door gebruik te maken van zijn ingebouwde versnelling, maar dat hoeft niet en dan doet hij het ook prima. Hij heeft een mooie zachte buiglijn en veel grip. Hij is energiek met een rebound die altijd precies goed is. Natuurlijk wil hij graag carven, bij voorkeur in (middel)lange bochten, maar “hij is goed te beïnvloeden en heeft een soepele kantenwissel”, vindt Gerke. Rutschen/slippen gaat dus ook, evenals het veranderen van bochtgrootte, en hij is stabiel. Een sportieve, degelijk aanvoelende ski voor vergevorderden en experts.

null

Head Supershape i.Magnum
// € 799,99 (€ 699,99 ex. binding)

Testlengte: 1,77 m //
Breedte: 131-72-110 mm //
Radius: 13,1 m

Aan alles merk je dat de Supershape i.Magnum een met degelijke materialen gebouwde ski is. Niks ‘blikkerigs’ of plastic-achtigs aan! Op de piste voel je dat ook: de grip is goed en de stabiliteit is top, evenals de demping. Voor de experts doet de demping zijn werk misschien iets te goed: “Hij voelt een beetje doods aan en ik mis de versnelling aan het einde van de bocht”, vertelt oud-wedstrijdskiër Dean. Desondanks vraagt hij opvallend weinig inspanning van de skiër voor zo’n zware lat en is hij heel voorspelbaar. Daarmee is de i.Magnum echt een hele goede ski voor veel (ver)gevorderde Nederlanders.

null

K2 Ikonic 84Ti
// € 848,95

Testlengte: 1,77 m //
Breedte: 133-84-112 mm //
Radius: 17,5 m

De Ikonic 84Ti is een fijne cruiser voor mensen die op tempo skiën en een stabiele ski zoeken. Het is geen sportski voor carvende fijnproevers. De grip is uitstekend en je hebt helemaal geen perfecte skipositie/houding nodig om veel plezier te hebben van de Ikonic 84Ti. Sterker nog: als je wat meer druk achterop de ski houdt (lees: als je naar smaak van de leraren iets te rechtop staat) komt hij het beste tot zijn recht! Lekker carvebochten rondom de vallijn draaien, makkelijk slippen/rutschen (soms met iets onrustige punt) en vooral lekker cruisen: dat is de wereld van de Ikonic 84Ti!

null

Nordica GT80
// € 749,95

Testlengte: 1,74 m //
Breedte: 130-80-110 mm //
Radius: 15,5 m

De GT80 kan alles, van relaxed cruisen tot en met sportief carven. Cruisen ligt binnen handbereik van iedere vergevorderde skiër; voor zijn sportieve arsenaal stelt de GT80 eisen: hij wil dan graag technisch correct en met kracht bestuurd worden. In ruil daarvoor krijg je een sportieve en ‘spritzige’ (levendige) ski en dat ondanks zijn breedte van 80 mm! In het algemeen is de grip goed, carvet hij makkelijk, slipt hij net zo graag en draait hij ook soepel. Hij is stabiel en beschikt over een hele goede demping. Een fijne ski voor vergevorderden en experts, maar je moet hem wel even leren kennen.

null

Rossignol Hero Elite MT
// € 649,95 (€ 470 ex. binding)

Testlengte: 1,75 m //
Breedte:123-74-109 mm //
Radius: 15 m

De ‘MT’ in de naam staat voor ‘Multi Turn’ en de Hero Elite beheerst inderdaad alle soorten bochten; kort, middellang of lang, het is allemaal best. Hij carvet heel makkelijk, maar dat hoeft niet per se. Hij slipt en rutscht al even eenvoudig. “Het is net zo goed een ski voor de skileraar als voor zijn leerling”, vindt Saskia. De Hero Elite MT voelt heel licht aan en is mede daardoor heel speels. Bovendien kan hij lekker versnellen aan het einde van de bocht. Alles functioneert wel beter bij een centrale skipositie (niet teveel voor- of achterop) en hij heeft een duidelijk (snelheids)plafond.

null

Salomon S/MAX 12
// € 799,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 121-72-106 mm //
Radius: 17 m

De S/MAX 12 is een hele sportieve ski met racekwaliteiten. Hij geeft veel vertrouwen, heeft veel grip en is uiterst stabiel. Ondanks zijn radius van 17 meter heeft hij een voorkeur voor kortere tot middellange bochten. Hij voelt licht aan, heeft een prettige buiglijn en carvet net zo goed als dat hij rutscht/slipt. De S/MAX 12 is speels en dynamisch en is makkelijk te beïnvloeden. Je merkt wel dat hij graag hard wil gaan. Op hoog niveau komt hij dan ook het beste tot zijn recht, maar het is een perfecte ski om van een vergevorderde skiër een expert te maken!

null

Völkl Deacon 74 Black
// € 899,95

Testlengte: 1,73 m //
Breedte:125-74-104 mm //
Radius: 16 m

De nieuwe Deacon-serie heeft ‘XTD Rocker’: onder de binding zit camber (voorspanning), de rest van de ski heeft rocker in combinatie met een stijve voorkant en een soepel middendeel (met camber). Een hele sportieve ski, maar je moet wel over voldoende techniek (goede positie!) beschikken en er energie in stoppen. “Hij maakt het skiën spannend, maar is tevens prettig voorspelbaar”, legt Othmar uit. De Deacon 74 Black is stabiel met een energieke rebound. De kantenwissel is snel, hij draait makkelijk en heeft veel grip. Een spannende ski voor vergevorderden en experts.

null

Wed’ze Boost 900
// € 299,99

Testlengte: 1,77 m //
Breedte: 127-73-110 mm //
Radius: 14,4 m

Wed’ze is het eigen merk ski’s van Decathlon. Een ski in het ‘high-end’ bereik voor 300 euro aanbieden klinkt wel erg gedurfd en dat is het ook. De Boost 900 kan zich niet handhaven in deze klasse. Het is een eenvoudige comfortski die makkelijk draait en rutscht/slipt. Carven doet hij, ondanks de relatief korte radius, met een wat ruimere bochtgrootte waarvan lastig af te wijken valt. Hij wisselt comfortabel tussen carven en rutschen/slippen. De Boost 900 is vrij stabiel, maar mist grip. Een lichtgevorderde skiër zonder sportieve ambities kan er lekker mee ‘cruisen’ op niet te hoge snelheid.

De nationale skitest piste wordt mede mogelijk gemaakt door:

null

Europeesche Verzekeringen
Club Med
Ziener
Komperdell
Skicentrum Heemskerk
Giro

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Wat gebeurt er nu na de test met de skies?
Gaat dat terug naar leverancier? Mogen jullie die houden? Gaan ze naar een volgende groep testers?
Evenredig hieraan, in welke staat krijgen jullie ze? Zoals in de winkel of an fabriek? Of slijpen waxen etc ze deze net even anders dan de wintersporter standaard koopt?
En wat moeten jullie zelf nog doen met de skies? Bindingen? Waxen? Slijpen?

*bericht bewerkt door Birdheart op 16 okt 2018 08:52

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik had in deze test toch ook wat “GS”-ski’s verwacht.
Of vallen die in de categorie race-ski’s (die stiekem toch niet geschikt zijn om echt te racen)?

Die vallen in de race ski test ja.

In deze categorie vallen me de ski’s met een compromisradius op. Dan had ik daarin de Supershape iSpeed verwacht ipv de Magnum… Die is toch meer op de korte bocht georiënteerd

De vreemdste eend in de bijt vind ik de K2 iKonic 84 TI. Heerlijke ski, maar niet ‘piste high-end’. ‘Allmountain’ lijkt me meer op zijn plaats. K2 heeft ook de Super Charger of Speed Charger; die zou veel meer op zijn plaats zijn in deze categorie.

Hoe wordt bij de test bepaald welke ski in welke categorie komt? Rolf Westerhof heeft me twee jaar geleden verteld dat de NSkiV de categorieën bedenkt en dat ze dan aan de merken vragen welke ski ze in de test van die categorie laten meedraaien. Is het nog steeds deze werkwijze?

De indrukken
De vraag van testcoördinator Rolf Westerhof aan de fabrikanten was nagenoeg hetzelfde als vorig jaar:
Testcoördinator Rolf Westerhof
Je bent helemaal vrij om een ski te kiezen! Hier kun je bijvoorbeeld een nieuw spectaculair model in de schijnwerpers zetten. Of een model waarvan je denkt dat het voor veel wintersporters interessant is. Dat kan een sportski zijn, maar evengoed een supercruiser of een hele goede comfortski. Het betreft hier wel kwalitatief hoogwaardige ski’s, maar het is aan jou om een keuze te maken. Let op: het gaat hier nadrukkelijk om pisteski’s!
@GiGi

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dan vraag ik mij nog steeds af waarom K2 de iKonic aanbiedt in deze categorie. Merken bepalen zelf dus weer hoe de ski’s gepresenteerd worden (en scoren! want in dit segment scoort die iKonic niet zo goed, in de allmountain-categorie zou hij veel beter scoren vermoed ik).

Het zou toch interessanter zijn als het categorie-label een conclusie is van de testers op basis van de sterke en minder sterke punten van een ski. Nu is het een soort van a priori containerbegrip dat door elk merk anders kan worden geïnterpreteerd of gebruikt.

Ze zullen de Pinnacle wel in de allmountain vertegenwoordigd willen zien denk ik…? Ik heb geen idee wat voor ski de super charger is en of die hier beter had gepast, lijkt er wel op inderdaad.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Net zoals in de andere test zijn ongeveer alle modellen eigenlijk als ‘goed’ geëvalueerd. Niet dat ik een aankoop op korte termijn voor ogen heb maar ik zie niet onmiddellijk hoe dit soort reviews me kan helpen om een gefundeerde keuze te maken. Mij komt het toch eerder over als een advertorial.

Bij de Rossi Hero MT is het plaatje van de carbon versie afgebeeld. @edo, klopt dat? Dat lijkt me wel handig om erbij te zetten.
De Dynastar 10 viel vorig jaar bij de ANWB in de categorie allround unlimited. Dat lijkt me iets anders dan high-end. Geldt mi zeker ook voor de Hero MT carbon.

K2 heeft zelf gewoon meer lijnen dan de NSkiV categorieën. Dan moet je keuzes maken. Maar je kan van te voren bedenken dat als je de iKonic aanlevert, je waarschijnlijk een mindere score haalt dan als je een van die Chargers laat meedoen. Ik denk trouwens dat ze nog een lage score gaan halen als ze een van die Chargers in de ‘race’ categorie laten meedoen. Want eerlijk is eerlijk: dat echte race-segment hebben ze niet meer (vind ik), het is maximaal ‘high-end’.

Wat is trouwens een “spannende” ski? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Net zoals in de andere test zijn ongeveer alle modellen eigenlijk als ‘goed’ geëvalueerd. Niet dat ik een aankoop op korte termijn voor ogen heb maar ik zie niet onmiddellijk hoe dit soort reviews me kan helpen om een gefundeerde keuze te maken. Mij komt het toch eerder over als een advertorial.

FutureLotteryWinner op 16 okt 2018 10:52

Precies dit. Hoe kan ik als welwillende leek nu een keuze maken tussen één van bovenstaande ski’s, behalve dan op het label ‘Favoriet’ en de prijs? Bovendien vind ik de tekst en uitleg per ski ook vrij summier. Vier regels…

Mr. Slow

Overigens wordt de (favoriete) Dynastar 10 hier zowat met de grond gelijk gemaakt:
https://www.snowmagazine.com/ski-gear/955-skis/dynastar-spee…

Overigens wordt de (favoriete) Dynastar 10 hier zowat met de grond gelijk gemaakt:
https://www.snowmagazine.com/ski-gear/955-skis/dynastar-spee…

DrPhil op 16 okt 2018 11:07

Er zijn meer reviews die de 10 als ‘lastiger te skiën’ beschouwen (zeker in vergelijking met de 12 TI, die echt super makkelijk én stabiel skiet, IMO). Hier het verslag van Skicentrum Heemskerk:

Overigens is elke review slechts een ervaring van een (groep) tester(s), waarschijnlijk binnen verschillende contexten (andere omstandigheden, ten opzichte van andere ski’s etc.). Dus verschillende meningen over dezelfde ski ga je houden.

Volgens mij zijn de testers van Skicentrum Heemskerk onderdeel van de wintersport.nl testcrew…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Volgens mij zijn de testers van Skicentrum Heemskerk onderdeel van de wintersport.nl testcrew…

Shane op 16 okt 2018 11:31

Deels. Maar ze hebben ook hun eigen test in Val Gardena. Dat was altijd zo althans. Ze hebben in ieder geval hun eigen reviews en video’s.

Ik vind het jammer dat de kleinere merken zoals Black Crows of Movement niet in de test zijn meegenomen. Er zijn genoeg kleine merken die perfect in de high end klasse vallen…

Ik vind het jammer dat de kleinere merken zoals Black Crows of Movement niet in de test zijn meegenomen. Er zijn genoeg kleine merken die perfect in de high end klasse vallen…

Jamie010 op 16 okt 2018 12:06

Als high-end pisteski’s zou ik die persoonlijk niet zo snel beschouwen. In het allmountain- of freeride segment wellicht.

Net zoals in de andere test zijn ongeveer alle modellen eigenlijk als ‘goed’ geëvalueerd. Niet dat ik een aankoop op korte termijn voor ogen heb maar ik zie niet onmiddellijk hoe dit soort reviews me kan helpen om een gefundeerde keuze te maken. Mij komt het toch eerder over als een advertorial.

FutureLotteryWinner op 16 okt 2018 10:52

Precies dit. Hoe kan ik als welwillende leek nu een keuze maken tussen één van bovenstaande ski’s, behalve dan op het label ‘Favoriet’ en de prijs? Bovendien vind ik de tekst en uitleg per ski ook vrij summier. Vier regels…

Quick op 16 okt 2018 11:01

Ik lees hier: Er zijn geen slechte ski’s getest? Behalve die Decathlon dan… Alle ski’s zijn “fijn / sportief / goed / lekker te skiën voor de vergevorderden en experts”. Je moet zelf wel al op heel veel ski’s hebben gestaan om tussen de regels door te lezen wat nu voor jou de beste ski is.

Daarvoor moet je van jezelf weten wat je ski-stijl is, je houding, je niveau (dat je doorgaans natuurlijk te hoog inschat) en ook nog begrip hebben van wat een ski doet in de omstandigheden van jouw gebied / periode vh jaar / sneeuwcondities. Al met al zo veel variabelen, dat het bijna ondoenlijk is conclusies te verbinden aan zo’n test. Ik vind het vermakelijk om te lezen maar zou uiteindelijk voor de meest all-round ski gaan.

*bericht bewerkt door Binnenwerk op 16 okt 2018 22:50

En welke is dat dan @Binnenwerk?

I can stick uphill ice, on my saucer...

De Elan of de Fischer zou ik zeggen, op basis van de teksten. Ik vind ook deze teksten wel summier, maar wel informatiever dan bij de vorige test.

Ik blijf het jammer vinden dat Wed’ze op deze manier niet echt serieus getest wordt. Het topmodel van Dacia redt het ook niet tussen een 5 serie en een s klasse, maar is natuurlijk daarmee geen slechte auto waar geen doelgroep voor is.

Van dit lijstje heb ik alleen de Head Supershape Magnum geskiet, en ik herken die omschrijving wel. Ik heb het gebrek aan rebound niet ervaren (zal dus wel geen expert zijn, wat op zich herkenbaar is).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In al deze reacties (en de reacties onder de test van de comfort-ski’s) lees ik min of meer het volgende:

  • Teksten zijn niet al te uitgebreid, soms onduidelijk welk model nu exact is getest (voorbeeld: Rossignol Hero Elite MT: TI of CA?)
  • Er worden niet heel veel echt unieke of onderscheidende eigenschappen benoemd, waardoor het lastig wordt een keuze te maken als je op zoek bent naar een nieuwe ski (dit hoeft niks te maken te hebben met ‘goede ski’ of slechte ski’, maar wel met dat een ski zich beter leent voor een agressieve, krachtige skiër dan voor een luie of lichte skiër - bijvoorbeeld)
  • Weinig kritisch, bijna ongeloofwaardig
  • Een score op afzonderlijke eigenschappen (rapportcijfer, sterren) zou mogelijk wat toevoegen

Misschien is dit zinnige feedback waar de redactie voor de volgende editie (volgend jaar pas, denk ik) iets mee kan?

Ik zou vooral benieuwd zijn naar de resultaten als de ski’s blind getest zouden worden. Dus het design afplakken (bijvoorbeeld met wrap-tape, wat voor auto’s word gebruikt) zodat onbekend is welke ski het is.

Hoe onpartijdig je ook probeert te zijn, je gaat toch anders kijken naar een ski als deze 2 tot 3x zo goedkoop is.

@GiGi en anderen, zoals Edo bij de vorige test al aanhaalde zijn we blij dat de test leeft. Ook is toen gezegd dat we bezig zijn met een oplossing voor de deels terechte vragen om meer informatie over de test te bundelen. Daar moeten we echter nog even op wachten. We wilden jullie de belangrijkste resultaten echter niet ontnemen, daarom nu deze weergave.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Misschien is dit zinnige feedback waar de redactie voor de volgende editie (volgend jaar pas, denk ik) iets mee kan?

GiGi op 17 okt 2018 08:51

@GiGi, ik neem aan dat ze de data van de testen nog wel hebben. Misschien kunnen ze deze toevoegen bij de test op de website, aanpassen in magazine zal wat lastiger gaan. @Edo is zoiets nog te doen, of is dit lastig?
Edit:@Roel beantwoord hem al.

*bericht bewerkt door Birdheart op 17 okt 2018 09:42

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@GiGi, ik neem aan dat ze de data van de testen nog wel hebben. Misschien kunnen ze deze toevoegen bij de test op de website, aanpassen in magazine zal wat lastiger gaan.

Birdheart op 17 okt 2018 09:41

Dat ligt eraan wat die data zijn. Zijn dat scores? Zijn dat aantekeningen en steekwoorden? Volgeschreven flip-overbladen?
Ik denk dat het zinniger is om met elkaar te constateren dat de reviews inderdaad leven en om te kijken wat voor de volgende test een betere manier kan zijn in de weergave van zaken om tegemoet te komen aan de wensen van de mensen.

Als high-end pisteski’s zou ik die persoonlijk niet zo snel beschouwen. In het allmountain- of freeride segment wellicht.[post]GiGi op 16 okt 2018 12:12[/post][/quote]
@Gigi Ik kan het niet met je eens zijn dat kleinere onafhankelijke skimerken geen toppers ( in de volksmond High End) voor de piste maken. In meerdere buitenlandse testen worden de kleinere merken wel getest in combinatie met de bekende grote merken. En dan vallen de scores best hoog uit en soms hoger dan bovengenoemde merken.Dat bij de kleinere/ onbekendere merken hun roots in het Free ride/ all Mountain segment liggen, wil niet zeggen dat ze geen piste toppers maken.

Ik vind het persoonlijk jammer als de Nederlandse skivereniging icm hun magazine en wintersporters.nl een onafhanklijke skitest publiceren er alleen maar grote fabrikanten getest en gepubliceerd worden. Ik denk namelijk dat er genoeg mensen in Nederland interesse hebben hebben in kleine merken die met veel liefde, passie en aandacht gemaakt worden. Die verdienen ook de aandacht.

Van de merken die je noemde (Black Crows en Movement) ken ik geen ski’s die ik in deze specifieke categorie zou laten terugkomen (hoewel de Black Corws Arto in aanmerking zou komen zie ik nu). Dat is alles wat ik daar zei. Daarmee heb ik niks gezegd over andere merken, zoals Stöckli, Kästle, Augment (voorheen Croc), etc. waarvoor je dat inderdaad zou kunnen zeggen. Al denk ik wel dat voor de meeste mensen dit al genoeg bomen zijn om het bos niet meer te zien.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 okt 2018 11:50

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie