Hoogste 3S-gondel ter wereld eindelijk klaar

Henri op 27 november 2018· 40 reacties

De nieuwe 3S-gondel met op de achtergrond de wereldberoemde Matterhorn (matterhornparadise.ch)
De nieuwe 3S-gondel met op de achtergrond de wereldberoemde Matterhorn (matterhornparadise.ch)

Het is misschien wel een van de allergrootste en meest imposante liftprojecten ooit: de ‘Matterhorn Glacier Ride’ in het Zwitserse Zermatt. Na een bouwperiode van maar liefst drie jaar is de nieuwe 3S-gondel vanaf Trockener Steg naar de Klein Matterhorn deze winter eindelijk klaar.

Waarom een 3S-gondel?

Een 3S-gondel heeft drie kabels. Twee daarvan zijn draagkabels die in de stations zijn verankerd. Deze draagkabels zorgen voor meer stabiliteit tijdens de rit, waardoor de gondel minder gevoelig is voor harde wind. De derde kabel is een trekkabel. Deze kabel roteert om de grote draaischijven in het dal- en bergstation en trekt de cabines vooruit met een maximale snelheid van 7,5 meter per seconde. Door de hoge stabiliteit van dit lifttype is het mogelijk om lange afstanden te overbruggen zonder liftpalen. De afstand tussen liftpaal twee en drie bedraagt maar liefst 2732 meter!

De tweede liftpaal van de nieuwe gondel. Vanaf hier zweeft de gondel bijna 3 kilometer lang in de lucht zonder liftpaal (matterhornparadise.ch)
De tweede liftpaal van de nieuwe gondel. Vanaf hier zweeft de gondel bijna 3 kilometer lang in de lucht zonder liftpaal (matterhornparadise.ch)

De gondel zweeft hoog boven de Theodulgletscher naar de Klein Matterhorn (matterhornparadise.ch)
De gondel zweeft hoog boven de Theodulgletscher naar de Klein Matterhorn (matterhornparadise.ch)

Indrukwekkende specificaties

Niet alleen de lengte tussen de liftpalen is bijzonder, maar ook de overige technische data. Met een dalstation op 2923 meter en het bergstation op 3821 meter overbrugt de gondel 898 hoogtemeters. Het is daarmee de hoogste 3S-gondel ter wereld. Doordat de lift met een snelheid van 7,5 meter per seconde draait, is deze afstand in slechts 9 minuten overbrugd. In totaal beschikt de lift over 25 cabines met elk 28 zitplaatsen. Dit zorgt voor een capaciteit van 2000 personen per uur. Liftfabrikant Leitner uit Zuid-Tirol heeft de lift gebouwd. Het design van de cabines is gemaakt door Pininfarina, dat bekend is geworden met hun ontwerpen voor autocarrosserieën van merken als Maserati en Ferrari. Het kostenplaatje van het project ligt rond de 55 miljoen euro.

Het dalstation Trockener Steg (matterhornparadise.ch)
Het dalstation Trockener Steg (matterhornparadise.ch)

Bouwwerkzaamheden bergstation

Het bergstation op de Klein Matterhorn was geen makkelijke plek om een lift te bouwen. Voordat de werkzaamheden aan het station begonnen, moest de helling beveiligd worden om steenslag en lawines te voorkomen. Ongeveer een derde van het materiaal dat is afgegraven is met een handboormachine gedaan. Deze boorgaten werden daarna gevuld met springstof. In totaal is er met 5 ton springstof 10.000 kubieke meter afgegraven in 90 dagen.

De bizarre ligging van het bergstation op de Klein Matterhorn (matterhornparadise.ch)
De bizarre ligging van het bergstation op de Klein Matterhorn (matterhornparadise.ch)

Het bergstation op de Klein Matterhorn (matterhornparadise.ch)
Het bergstation op de Klein Matterhorn (matterhornparadise.ch)

Uitdagende bouwomstandigheden

De bouw van een lift op deze hoogte brengt veel uitdagingen met zich mee. Zo moesten de betonwerkzaamheden bij een minimumtemperatuur van 5 graden Celsius verlopen. Aangezien het op de Klein Matterhorn vaak kouder is, moest er gebruik worden gemaakt van warm water dat de afkoeling van het beton voorkwam. Daarnaast konden de werknemers op een hoogte van 3800 meter wegens zuurstofgebrek slechts 60-80% inspanning leveren, wat het werk natuurlijk behoorlijk vertraagt. Temperaturen van -30 graden Celsius en windstoten met orkaankracht waren geen uitzondering tijdens de bouw. Ondanks al deze uitdagingen moet het op een mooie zomerse dag onbetwist een magische plek zijn om te werken.

Het bergstation (matterhornparadise.ch)
Het bergstation (matterhornparadise.ch)

Crystal Ride

Alsof het allemaal nog niet speciaal genoeg is voor Zermatt, heeft men nog iets extra’s bedacht om de gondel nog unieker te maken. Het exterieur van 4 van de in totaal 25 cabines zijn namelijk gedecoreerd met 280.000 Swarovski kristallen. Daarnaast zijn de zittingen, gemaakt met leer en alcantara, versierd met nog meer toevoegingen van Swarovski. Om de unieke ervaring af te maken heeft men voor deze ‘Crystal Ride’ gondels tijdens de liftrit nog een verrassing. Na de eerste drie minuten wordt de ondoorzichtige bodem van deze vier gondels plotseling helder op 170 meter boven de grond, wat ervoor zorgt dat je een prachtig uitzicht hebt op de Theodulgletsjer.

Het interieur van de 3S-gondel met glasbodem (matterhornparadise.ch)
Het interieur van de 3S-gondel met glasbodem (matterhornparadise.ch)

Een megaskigebied in wording

De 3S-gondel is de eerste stap in de richting van het project ‘Alpine Crossing’. Dit megaproject omvat een unieke alpenhoofdkamoverbrugging tussen Zermatt en Noord-Italië en moet één van de grootste skigebieden ter wereld creëren. In 2021 wordt er vanuit Testa Grigia aan de Italiaanse kant een nieuwe 3S-gondel gebouwd naar de Klein Matterhorn. Beide 3S-gondels zullen het nieuw gebouwde bergstation op de Klein Matterhorn delen. Op de lange termijn willen Zermatt en Breuil-Cervinia/Valtournenche namenlijk samengaan met het skigebied Monte Rosa.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

ik vraag me toch af, al ken ik de locatie niet, of prestigeprojecten zoals dit echt meerwaarde hebben.

om megagebieden te creëren, die je toch niet in 1 dag kan doorkruisen?

Allemaal knap en prestigieus en een bijzonder staaltje van constructiewerken maar moet dit nu vraag ik me af?
Een beetje tè, dit.

Bla, bla, bla.

In september de eerste test runs gezien van deze nieuwe gondel. Ondanks dat de gondels zelf erg hysterisch zijn met die kristallen snap ik de baan wel. De oude gondel duurt vrij lang en ik kan me zo voorstellen dat de wachtrijen in het hoogseizoen daar aardig kunnen opliepen.

Gezien het publiek dat we daar hebben gezien (veelal Amerikanen een Chinezen) die naar boven gaan alleen voor de beleving en niet wintersport is zo’n gondel natuurlijk wel een fantastische ervaring, zeker met de gletsjer die je onder je voeten ziet.

Nu rest nog 1 vraag, wat voor astronomisch bedrag ga je in de zomer neerleggen voor een ritje met die gondel? Ik kan me zomaar indenken dat dat 75 - 100 euro is…

Born to Ride

Nu rest nog 1 vraag, wat voor astronomisch bedrag ga je in de zomer neerleggen voor een ritje met die gondel? Ik kan me zomaar indenken dat dat 75 - 100 euro is…

Matthias123 op 27 nov 2018 08:23

Best schappelijk voor Zermatt… ;)

Dat kost het ook.

Komende winter deze lift eens aan een test onderwerpen. Maar vind die Swarovski kristallen op zijn zachtst gezegd nogal overdreven.

Mr. Slow

Na het lezen van dit artikel heb ik toch wat gemengde gevoelens: in de strijd naar het grootste en beste skigebied worden kosten noch moeite gespaard, maar ten koste van wat?

Knap staaltje techniek, vergelijk dit eens met Nederlandse en Belgische projecten. Die met een gevoelstemperatuur van -6 al stil liggen.
Vele aannemers hebben hier niet genoeg kennis, kunde en als ze dit wel hebben missen vele het vermogen om ver genoeg voorruit te plannen en hierop te (willen) anticiperen, om goede maatregelen te treffen om door te gaan met zulk weer.
Windverlet komt hier in de lage landen wel vaker voor, maar ook hier weer zie je het nog te vaak mis gaan op dezelfde punten als bij vorstverlet.
Laten we dan ook de logistiek erbij halen, en dan zie je dit wel steeds meer verbeteren. Maar als je dan de bouwplaatsen beschouwd roepen ze overal maar “we bouwen op een postzegel” om te rechtvaardigen dat we de logistiek niet op orde krijgen op een bouwplaats zelf. Iets wat een non-argument is in alle gevallen die ik bezocht heb.
Als ik dan dit zie, dan wordt ik daar toch wel heel vrolijk van, het kan dus allemaal wel. Vorst en wind zullen hier meer regelmaat dan uitzondering zijn. En de logistiek zal veel meer voeten in de aarde hebben gehad dan enkel zorgen dat het bij de portier wordt afgeleverd. Een dikke pluim voor het bouw team aldaar.

Is er wel iets wat ik niet begrijp, vanwaar de keuze om enkel 4 van de 25 gondels te decoreren?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Maar deze gondel richt zich met z’n Swarovski kitsch vooral ook op de Aziatische zomertoerist…“Matterhorn Glacier Paradise” heet het, maar op dè Matterhorn komen ze natuurlijk niet…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 27 nov 2018 09:26

ik vraag me toch af, al ken ik de locatie niet, of prestigeprojecten zoals dit echt meerwaarde hebben.

om megagebieden te creëren, die je toch niet in 1 dag kan doorkruisen?

Denis op 27 nov 2018 07:15

Deze lift wel. Wachttijden van een uur voor de oude lift waren in het hoogseizoen geen uitzondering. Maar bij de verbinding met Monte Rosa vraag ik me ook de meerwaarde af gezien het lastig wordt het hele gebied te bereiken in 1 dag.

Komende winter deze lift eens aan een test onderwerpen. Maar vind die Swarovski kristallen op zijn zachtst gezegd nogal overdreven.

Quick op 27 nov 2018 08:38

Vind ik ook wel. Maar de Aziatische tourist vindt het helemaal geweldig en betalen graag extra voor gondels met Swarovski kristallen en glasbodems

Is er wel iets wat ik niet begrijp, vanwaar de keuze om enkel 4 van de 25 gondels te decoreren?

Birdheart op 27 nov 2018 09:21

Ik denk omdat je ze als een soort vip gondels moet zien. Een ticket voor zo’n gondel kost ook meer dan met een normale gondel. Daarnaast gaan skischoenen en glazen bodems niet goed samen. Ik heb volgens mij ergens gelezen dat in de winter in 3 van de 4 gondels de glazen bodem ook wordt afgedekt.

Toch ben ik vorig jaar al op die berg geweest met een gondel? De oude?

*bericht bewerkt door Wout-Jan op 27 nov 2018 09:46

Valt toch in het niets bij de landing op Mars van gisteravond.

Hen48

De bouw van de lift is wel uit te leggen. De oude was erg windgevoelig en viel regelmatig uit en er waren behoorlijk wachttijden. In dat opzicht is vervanging goed. Het vervolg hiervan, de aansluiting met Monte Rosa, dat lijkt mij inderdaad onnodig.

Sorry hoor, maar de oude gondel was gewoon aan vervanging toe. Oud en véél te lage capaciteit.
Deze lift gaat weer 50 jaar mee.
Die paar kristallen maakt op 55 mln echt niet uit.

Toch ben ik vorig jaar al op die berg geweest met een gondel? De oude?

Wout-Jan op 27 nov 2018 09:46

Inderdaad. Die blijft er (voorlopig) gewoon naast staan.

*bericht bewerkt door Skiwi op 27 nov 2018 10:51

Toch ben ik vorig jaar al op die berg geweest met een gondel? De oude?

Wout-Jan op 27 nov 2018 09:46

Inderdaad. Die blijft er (voorlopig) gewoon naast staan.

Skiwi op 27 nov 2018 10:51

Waarom is er niet gekozen om de oude, met een capaciteit van ‘slechts’ 600 personen per uur en minder stabiel met wind, af te breken en op die plek (waar dus al fundering voor het bergstation bestaat) een nieuwe lift te bouwen? De oude zal overbodig worden neem ik aan?

Daarnaast vraag ik me af hoe ze monte rosa willen verbinden? je moet dan toch nog over de 4000-ers heen?

Daarnaast vraag ik me af hoe ze monte rosa willen verbinden? je moet dan toch nog over de 4000-ers heen?

Jor!an op 27 nov 2018 11:47

Valt wel mee. Zie onderstaand plaatje. Linksboven het gebied van Zermatt-Cervinia. Vanaf die piek is het in principe 1 lijn (lift + afdalingen) naar het gehucht Frachey (linkerkant gebied Monte Rosa)…

null

Waarom is er niet gekozen om de oude, met een capaciteit van ‘slechts’ 600 personen per uur en minder stabiel met wind, af te breken en op die plek (waar dus al fundering voor het bergstation bestaat) een nieuwe lift te bouwen? De oude zal overbodig worden neem ik aan?

Jor!an op 27 nov 2018 11:47

Omdat je met 2 liften 365 dagen per jaar toegang hebt tot de Klein Matterhorn. Ook wanneer er bijvoorbeeld één lift in onderhoud is.

Die verbinding Monte Rosa - Breuil - Zermatt is m.i. (oké, wellicht na de verbinding AdH-L2A dan) de meest vergezochte/nutteloze/onnodige/nadelige verbinding in de Alpen.

Beide gebieden zijn momenteel groot zat. Bovendien is Monte Rosa een heel ander ‘type’ skigebied dan Zermatt-Breuil, en trekt dan ook een bijzonder/ander type wintersporter aan. Ik zou het enorm zonde vinden, vooral voor Monte Rosa…

Mr. Slow

Monte Rosa wil ik nog een keer bezoeken voor de verbinding, want het is echt een fantastisch gebied.

Denk dat er bij deze ‘over de top’ gondel inderdaad niet vergeten moet worden dat dit voor velen (de niet-winterporters) echt een ‘once in a lifetime’ ervaring is. Glasbodems en kristallen dragen dan alleen maar bij aan de ervaring. Na wat Amerikanen gesproken te hebben, voel ik me toch eigenlijk wel verwend dat ik zo regelmatig de Alpen kan bezoeken en van de mooie uitzichten kan genieten. Maar toch voelt het wel vrij normaal als je het vaak ziet. Die Amerikanen hadden nog nooit in hun leven zulke bergen gezien.

@Birdheart
Ik snap je opmerkingen
Maar ik denk dat, doordat dit een echt prestige project is, er ook wel meer mogelijk is om zaken goed te regelen.
Waar de marges in veel bouwprojecten klein zijn en de concurrentie groot is, wordt om prijstechnisch te concurreren natuurlijk snel bezuinigd op logistiek etc.
Bij prestige projecten zit hier vaak net wat meer ruimte in.
Maar ik denk ook dat ze wat meer contingency hebben ingepland in dit project dan in een doorsnee bouwproject mbt uitloop door weersinvloeden etc

@Togi prestige projecten trekken opzichzelf al meer aannemers aan met kennis en kunde. En dat zal dus sneller resulteren dat hier aandacht voor is. Maar ik kan je vertellen uit ervaring dat dit absoluut geen garantie is. Kleine projecten worden juist eerder winstgevend door kennis en kunde en vooruit zien, omdat je daar de fouten er sneller uit haalt. Maar het creëert ook rust op een bouwplaats wat uitwerkt in betere kwaliteit, minder schade en sneller bouwen.

En ik geloof echt wel dat op dit project er veel onwerkbaar weer is ingepland vooraf

*bericht bewerkt door Birdheart op 27 nov 2018 13:43

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik dacht dat er al een lift (pendelbaan) was naar de klein matterhorn, is deze dan weg of is die er nog, weet iemand dat??

Ik denk omdat je ze als een soort vip gondels moet zien. Een ticket voor zo’n gondel kost ook meer dan met een normale gondel. Daarnaast gaan skischoenen en glazen bodems niet goed samen. Ik heb volgens mij ergens gelezen dat in de winter in 3 van de 4 gondels de glazen bodem ook wordt afgedekt.

StefanB op 27 nov 2018 09:46

Waar heb je die info vandaan? Ik kan nergens vinden dat je extra moet betalen of een apart ticket moet hebben. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die 4 gewoon tussen de andere gondels hangen en je dus een kans van 1 op 6,25 hebt dat je in zo’n gondel komt. Over 6 weken ben ik in Zermatt en zou het wel grappig vinden om een keer in te zitten. Vooral om de glazen vloer. Ik heb alleen geen zin om er apart voor in de rij te gaan staan.

Annoying skiers since 2003

Ik dacht dat er al een lift (pendelbaan) was naar de klein matterhorn, is deze dan weg of is die er nog, weet iemand dat??

maurits033 op 27 nov 2018 16:59

Die blijft ernaast bestaan. Staat ook al hierboven in dit topic.

Annoying skiers since 2003

Knap staaltje werk wel. Zou 'm graag eens in de zomer bezoeken. Wel benieuwd wat dat mag gaan kosten. Naar de aguille du midi betaal je al 55, dus deze zal zeker iets van 60/70 euro gaan kosten. Je komt wel op een mooie hoogte :)

Ik geloof er overigens niks van dat er mensen hebben gewerkt met -30. Zo vaak is het daar overigens ook niet zo koud. Qua gevoelstemperatuur misschien, maar dan werkte men ongetwijfeld “binnen”. Werd personeel met helikopter daarheen gebracht?

Not all who wander are lost

Knap staaltje werk wel. Zou 'm graag eens in de zomer bezoeken. Wel benieuwd wat dat mag gaan kosten. Naar de aguille du midi betaal je al 55, dus deze zal zeker iets van 60/70 euro gaan kosten. Je komt wel op een mooie hoogte :)

Ik geloof er overigens niks van dat er mensen hebben gewerkt met -30. Zo vaak is het daar overigens ook niet zo koud. Qua gevoelstemperatuur misschien, maar dan werkte men ongetwijfeld “binnen”. Werd personeel met helikopter daarheen gebracht?

Edwin. op 27 nov 2018 18:44

Misschien niet zo vaak -30, maar wel heel vaak windsnelheden van 60-80kmu en meer.
Volgens mij gingen ze gewoon vanuit de binnenruimte.

*bericht bewerkt door DrPhil op 27 nov 2018 19:12

@Edwin. kijk hier maar even naar:

. Wellicht werken ze niet bij -30, maar het kan daar echt behoorlijk guur zijn.

Hier het hele verslag:
undefined

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/a021155b2aa0b9a994659363...

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie