Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe liften in Zwitserland (2018-2019)

Henri op 30 november 2018· 14 reacties

Het bergstation van de Schneehüenerstock stoeltjeslift en gondel (skiarena.ch)

Ook dit jaar zijn er weer enorm veel nieuwe en moderne skiliften gebouwd in de Alpen. Zoals jullie misschien inmiddels al gewend zijn, heb ik een overzicht gemaakt van alle nieuwe liften in de vier meest bezochte Alpenlanden. Vandaag bespreek ik de vernieuwingen in Zwitserland.

Recordbrekende 3S-gondel naar de Klein Matterhorn in Zermatt gereed

Na drie jaar bouwen is één van de grootste liftprojecten ooit afgerond en klaar voor het winterseizoen. Lees hier alles over dit bizarre project op grote hoogte.

De nieuwe 3S-gondel (matterhornparadise.ch)

Verbinding skigebieden Andermatt en Sedrun officieel afgerond

Vanaf dit winterseizoen is de skitechnische verbinding tussen Andermatt en Sedrun officieel klaar. Afgelopen jaar schreef ik over het immense project dat is opgestart en gefinancierd door de Egyptische miljardair Samih Sawiris. Vorig jaar werd met de bouw van drie nieuwe liften de grootste stap gezet, maar met de bouw van de Schneehüenerstock gondel dit jaar is de schakel van 7 moderne liften en de verbinding tussen de twee skigebieden compleet.

De nieuwe Schneehüenerstock gondel groen omcirkeld

Tot diep in de winter heeft men nog gewerkt aan de nieuwe Schneehüenerstock stoeltjeslift, die afgelopen maart al officieel werd geopend. Een niet-geprepareerde skiroute zorgde vanaf maart al voor een eenzijdige verbinding van het bergstation van de Schneehüenerstock stoeltjeslift naar de Oberalppass richting Sedrun. Om de verbinding van Sedrun naar Andermatt in beide richtingen compleet te maken moest er deze zomer nog één lift gebouwd worden. Dit was de Oberalppass – Platte - Schneehüenerstock gondel. De gondel loopt vanaf de Oberalppass op 2052 meter hoogte via het middelstation Platte naar de Schneehüenerstock op 2600 meter hoogte.

Het betonfundament voor een van de 14 liftpalen van de Schneehüenerstock gondel (FB Skiarena Andermatt-Sedrun)

Tweede stoeltjeslift van project in Obersaxen Mundaun voltooid

Een groot project dat twee skiliften binnen twee jaar zou vervangen in het skigebied van Obersaxen Mundaun is door de bouw van de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Untermatt – Stein nu voltooid. Vorig jaar schreef ik al over de nieuwe 4-persoons stoeltjeslift naar Untermatt en de geplande vernieuwing van een stoeltjeslift naar Stein. De capaciteit bedraagt in eerste instantie 2200 personen per uur, maar kan later worden verhoogd tot 2600 personen per uur. Doordat beide stationsgebouwen uit veel hout bestaan vallen deze niet extreem op en passen dus goed in het landschap.

De nieuwe Untermatt - Stein stoeltjeslift (obersaxen-mundaun.ch)

Nieuwe gondel naar de Saanerslochgrat in Gstaad

Vanuit het dorpje Saanenmöser in het skigebied van Gstaad loopt vanaf dit winterseizoen een nieuwe 10-persoons gondel van de Oostenrijkse liftfabrikant Doppelmayr. De voormalige 6-persoons gondel van Poma was inmiddels 38 jaar oud en aan vervanging toe. Over een lengte van bijna 2,9 kilometer overbrugt de nieuwe gondel 673 hoogtemeters. Met een snelheid van 6 m/s duurt een liftrit ongeveer 11 minuten. In totaal heeft het project maar liefst 29 miljoen Zwitserse Frank gekost. Een voordeel voor de bergrestaurants in de buurt is dat de gondel ruim genoeg is voor pallets, waardoor de bevoorrading van meerdere berghutten met de nieuwe Saanersloch gondel wordt vergemakkelijkt. Op 15 december wordt de gondel feestelijk geopend.

Het middelstation van de nieuwe Saanerslochgratbahn (gstaad.ch)

(gstaad.ch)

Les Diablerets vernieuwd sector Meilleret

In het skigebied Villars - Gryon - Les Diablerets is op de plek van de oude 4-persoons stoeltjeslift Les Vioz – Les Mazots (sector Meilleret) een nieuwe 10-persoons gondel met de naam Diablerets – Les Mazots gebouwd. Naast de stoeltjeslift is ook de Jorasse sleeplift afgebroken. De gondel heeft op dezelfde plek als zijn voorganger een middelstation. Aankomende winter zal men drie keer per week vanaf het middelstation nachtskiën aanbieden op een nieuwe verlichte piste. Het dalstation wordt iets naar links verplaatst en naar beneden verlengd, waardoor er een betere verbinding is met de parkeerplaatsen. De capaciteit wordt met de komst van de gondel bijna verdubbeld. Bovenaan de gondel zal vanaf dit jaar ook een klein oefenland met een lopende band liggen.

Het dalstation van de nieuwe gondel in Les Diablerets (villars-diablerets.ch)

Overige nieuwe liften

  • Saas-Fee: sleeplift Mittelallalin 4
  • Sörenberg: sleeplift Schönenboden – Habchegg
  • Jungfrau Region: sleeplift Männlichen
  • Les Quatre Vallées: sleeplift Tracouet
  • Les Bugnenets: sleeplift Petit Marmet
  • Gspon – Staldenried: 25-persoons pendelbaan Stalden – Staldenried – Gspon
  • Rigi: 15-persoons pendelbaan Küssnacht am Rigi - Seebodenalp
Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Matthias12330 november 2018 · 07:53

Wow in vergelijking met de andere alpenlanden wordt er in zwitserland wel heel weinig geinvesteerd in nieuwe liften. Zeker gezien de (oude) staat van veel liften in zwitserland moeten ze echt oppassen dat ze niet de aansluiting gaan verliezen. De erg dure Franc zal er wel mede aan ten grondslag liggen.

Born to Ride
ivarros30 november 2018 · 08:46

Blijven handige overzichtjes. In de Jungfrau Region is ook een nieuwe gondel vanuit Wengen naar Männlichen gebouwd. Deze draait sinds deze zomer.

HN6530 november 2018 · 08:53

Heeft er hier iemand plannen voor dit seizoen om naar Andermatt/Sedrun te gaan? Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen.

Hansk30 november 2018 · 09:09

.

*bericht bewerkt door Hansk op 30 nov 2018 09:23

Hansk30 november 2018 · 09:09

@Matthias123 Het heeft niets met de frank te maken. In Gstaad worden in 2019 2020 maar liefst vier nieuwe liften geopend die door 5 miljardairs die deels woonachtig in Gtaaad zijn betaald. In Zwitserland zie je steeds meer dat door privé geld nieuwe liften verschijnen. Michael von Grünigen. Lift en Saanen etc. Worden door Ernesto Bertarelli betaald
Zwitserland wil geen massatoeristen maar kwaliteit

*bericht bewerkt door Hansk op 30 nov 2018 09:23

Quick30 november 2018 · 09:21

@ivarros Er is daar niks gebouwd, de cabines zijn slechts vervangen.

Mr. Slow
Matthias12330 november 2018 · 09:24

@Matthias123 Het heeft niets met de frank te maken. In Gstaad worden in 2019 2020 maar liefst vier nieuwe liften geopend die door 5 miljardairs die deels woonachtig in Gtaaad zijn betaald. In Zwitserland zie je steeds meer dat door privé geld nieuwe liften verschijnen. Saanerslochgrat en Saanen etc. Worden door Ernesto Bertarelli betaald
Zwitserland wil geen massatoeristen maar kwaliteit

Hansk op 30 nov 2018 09:09

Het heeft wel degelijk met de Franc te maken. Je geeft het eigenlijk zelf al aan, alleen gebieden met schatrijke prive investeerders hebben daar momenteel genoeg geld om flink te investeren in nieuwe liften. De Zwitserse gebieden hebben het gemiddeld financieel veel moeilijker dan andere gebieden in de alpen op dit moment. De bezoekersaantallen zijn ook flink teruggelopen, zelfs de Zwitsers gaan in andere landen wintersporten omdat ze voor hetzelfde geld 2x zo vaak op wintersport kunnen. Het is tekenend dat een immens gebied zoals 4 vallees maar 1 sleeplift bouwt… Neem Franse gebieden van dezelfde grote, daar worden toch wel minimaal 2 luxe stoeltjesliften gebouwt.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 30 nov 2018 09:25

Born to Ride
Quick30 november 2018 · 09:35

Heeft er hier iemand plannen voor dit seizoen om naar Andermatt/Sedrun te gaan? Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen.

HN65 op 30 nov 2018 08:53

Misschien kunnen Arjen, Rene en Kristy eens op onderzoek uitgaan daar…

Mr. Slow
PaddyB30 november 2018 · 11:26

Heeft er hier iemand plannen voor dit seizoen om naar Andermatt/Sedrun te gaan? Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen.

HN65 op 30 nov 2018 08:53

2 jaar geleden geweest. Verblijf in Sedrun en toen alleen via trein mogelijk naar Andermatt te reizen. Konden toen al de enorme mogelijkheden van dit gebied inschatten en besloten terug te gaan als de verbinding daadwerkelijk tot stand is gekomen. Dat gaat volgend seizoen gebeuren en dan kiezen we voor Andermatt. Is een stuk makkelijker aan te reizen dan Sedrun en je hebt ook de mogelijkheid om op Gemstock te gaan skiën. Ervaring 2 jaar terug, verblijf en skipas vergelijkbaar met Oostenrijk, eten en drinken wat duurder maar viel ook eigenlijk wel mee. Veel/bijna alleen maar goede skiër (en dus Zwitsers) in het gebied, geen wachttijden, (1 of 2 stoeltjes), enorm sneeuwzeker en toen en nu natuurlijk nog veel meer offpiste en freeride mogelijkheden. Dorpje Sedrun daarentegen stelt niks voor maar voor de pure skiër wel goed betaalbaar.

Alke30 november 2018 · 11:53

Het heeft ook te maken met het feit dat het in Ziwtserland een stuk moeilijker is om een lift te plaatsen, soms gaat er meer dan 10 jaar overheen voordat alle vergunningen en met name alle opposities tegen het project zijn verwerkt en goed gekeurd. Het is in CH redelijk makkelijk om een project de grond in te boren door continue oppositie aan te tekenen waardoor ze iedere keer terug bij af zijn.

Life is fun, so enjoy it
Frans1 december 2018 · 01:10

@Alke: Goede aanvulling! Dat het in Zwitserland niet allemaal zo even makkelijk is om een nieuwe lift te bouwen vind ik tot op zekere hoogte ook prima. Het landschap moet niet teveel verbouwd worden. Ook wat betreft correcties in het landschap voor een egale piste heb je in Zwitserland minder. Ik vind het prima, dan maar een hobbel meer tussendoor en een oorspronkelijker landschap.

Auke833 december 2018 · 08:38

Thanks voor de update!

Is er een nieuwe sleeplift op Männlichen? Waar dan precies?
Ik weet wel dat ze met het v-projekt https://www.jungfrau.ch/de-ch/unternehmen/v-bahn-projekt/pro… bezig zijn waarvan het Männlichen gedeelte in seizoen 2019/20 (pas) klaar is en open gaat. Richting Eigergeltscher zal 2020/21 open gaan.

Quick3 december 2018 · 09:33

@Auke83 Een korte sleeplift voor beginners en mensen die vanaf de top van de Läger stoeltjeslift terug naar de Männlichenbahn willen. Zie de webcam op de top van de Männlichen.

Mr. Slow
Auke833 december 2018 · 11:05

Ohja, inderdaad! daar staat een mooie pannenkoek! Op een absoluut goede plek! thanks @Quick

Plaats een reactie